DR | GENERALDIREKT@REN

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

28.02.2024

Klage over liveblog pa dr.dk

Keere

Du har den 12. januar 2024 klaget over DR's liveblog pa dr.dk. Efter at redaktionen afviste din kritik,
har du klaget videre til lytternes og seernes redaktar. Han har nu gennemgaet sagen og skrevet en
indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

Med venlig hilse
iness Je;;eé’

Fungerende gen€raldirektor

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Bern og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Lotte Stensgaard, DR Nyheder

Ledende redaktionschef Anders Emil Mgller, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

(herefter benaevnt Klager) klagede over, at DR den 11. januar 2024 slukkede for livesignalet
fra retssagen mellem Sydafrika og Israel i Den Internationale Domstol i Haag. Klager papegede, at DR
dagen efter sendte fra hele Israels forsvar, uden at DR stoppede livesignalet. Klager far ikke medhold.
DR er forpligtet til at undga at sende voldsomme billeder — ikke mindst pga. hensynet til ofre og
pargrende i sagen - og her kendte DR ikke indholdet af de eventuelle videoer, som Sydafrika ville
fremleegge i retten. Derfor stoppede DR transmissionen fra retssalen. Dagen efter sendte DR pa samme
vis live fra Israels forsvar, men der blev ikke vist videoer, og DR fandt derfor ingen grund til at gribe ind
og lukke livesignalet. Der er ingen oplysninger, der tyder p3, at DR bevidst skulle have forskelsbehandlet
de to lande og parter i sagen.

Gennemgang af sagen

Den 12. januar 2024 skriver Klager til DR og kritiserer, at DR har afbrudt livebloggen og dermed
daekningen af den sydafrikanske bevisfarelse i sagen i Den Internationale Domstol i Haag, hvor Sydafrika
har indbragt Israel. Klageren skriver:

"P4& DR.dk live streamede Israels fremleeggelse af deres forsvar mod anklagen (d.d.) men i gar
livestreamede | ikke Sydafrikas fremleeggelse af anklagen. Da Sydafrika fremlagde deres - iovrigt
dramatiske og historiske - anklage, var der kun en 'liveblog' med meget uregelmaessige

opdateringer, uden mange detaljer. Eksempelvis fik brugerne kun at vide, ifm. Sydafrikas
sagsfremlaeggelse, at "En raekke udtalelser bliver gennemgaet lige nu, og der bliver vist videoer, hvor
israelske soldater benytter dehumaniserende sprog om palsestinensere." Bloggen havde naturligvis
ikke billeder eller lyd, og gav f.eks. ikke eksempler eller detaljer fra den ‘rackke udtalelser’, der
hentydes til. | daekkede til gengeaeld Israels fremlaeggelse, sé seerne fik alle detaljer med, samt lyd og
billeder, i Israels faver. Det er ubalanceret og partisk at kun vise Israels forsvar til seerne pa
hjemmesiden men ikke anklagen dagen for. Tilmed er det journalistisk pafaldende og uforstaeligt, da
der om noget var mere konkurrerende udlandsstof pa dagen for Israels fremlaeggelse (efter angrebet
pa Yemen). Det kan dermed darligt veere et prioriteringsspergsmal.”

Klager vedheefter et par screenshots, der dokumenterer, at DR har lukket for livestreamingen i
livebloggen fra sagen i Haag.

DR svarer

DR’'s redakter Laura Juul (LJ) svarer pad vegne af ansvarlig redaktionschef i DR Nyheder Lotte
Stensgaard Klager den 29. januar 2024. LJ skriver blandt andet:

“Vi slukker for livesignalet ved heringens ferste dag, da der blev vist videoer, som skulle bruges til at
dokumentere Sydafrikas anbringende om, at Israel begar folkedrab pd paleestinenserne i Gaza. Da vi
ikke havde muligheder for at se disse videoer pa forhand, og der dermed var risiko for, at de overskred
vores etiske retningslinjer, herunder ift. Muligheden for at advare brugerne om voldsomme billeder, blev
der truffet en redaktionel beslutning om at lukke for signalet. Vi gjorde opmaerksom péa dette i vores
liveblog, som fortsatte deekningen uden tv-signal, ligesom vi gjorde opmaerksom p4, at man fortsat
kunne se et livestream pa FN's hjemmeside. Samme princip gjorde sig gaeldende dagen efter, hvor vi
imidlertid ikke fandt, at der blev vist billeder, som overskred eller var i risiko for at overskride vores
etiske retningslinjer. Men her var vi ligeledes klar til at lukke for signalet, hvis vi fandt det nedvendigt,
hvilket vi ogséa gjorde opmeerksom pa i livebloggen.”



Klager anker

I sin anke til lytternes og seernes redaktaer (LSR) den 29. januar 2024 skriver Klager, at DR's beslutning
om at lukke for livesignalet fra sagen var urigtig. “Der blev ikke vist billeder der var voldsomme - hvad
journalist (navn udeladt), ogsa har bekraeftet overfor mig over email (og som man selv nemt kan tjekke
ved at gennemga optagelsen hos FN). (journalist) bekreefter, at der ikke blev vist voldsomme billeder,
men der var frygt for det. (Journalist) medgiver, at der skulle have staet "der kan forekomme voldsomme
billeder,” skriver Klager.

Videre skriver Klager: “"Nuvel, maske en rimelig betragtning, selvom det kan diskuteres i sig selv - er det
ikke i seernes interesse at se, hvad anklagen beror pa?

Naeste dag vises dog hele Israels praesentation! - med videoer og billeder, inklusiv billeder af blodige
kvindelige gidsler, som led i den for Israelerne centrale pastand i sagen, at Israel var udsat for et
terrorangreb den 7. okt..

Det gav en skaev daekning, i lighed med i mange andre vestlige lande, hvor ferende medier udelukkende
viste Israels version af sagen (i DR's tilfaelde skilte | jer ferst ud ved at som en undtagelse at livestreame
Sydafrikas anklage, men slukkede sa pludselig). Partisk daekning af en historisk vigtig retssag med
potentielt skelsaettende implikationer er selvfelgelig problematisk - seerne/leeserne fik kun hele den
ene parts fremleeggelse at se live og i tale og animeret form.

I svar til min henvendelse herom til DR fik jeg derefter en inkonsekvent og utilfredsstillende forklaring,
nemlig at man under Sydafrikas preesentation valgte at afbryde den grundet at man ikke havde
mulighed for at se billederne pa forhand, og at der 'dermed’ var en risiko:

"Da vi ikke havde mulighed for at se disse videoer pa forhand, og der dermed var risiko for, at de
overskred vores etiske retningslinjer, herunder ift. muligheden for at advare brugerne om voldsomme
billeder, blev der truffet en redaktionel beslutning om at lukke for signalet” (email. d.d.)

Det bekrzefter, at beskeden til seerne den dag var misvisende. Men svaret rejser nye spergsmal, da |
dagen efter viser hele Israels fremleeggelse inklusiv videoer (omhandlende et frygteligt terrorangreb),
selvom heller ikke her havde DR "mulighed for at se billederne pa forhand". Redakteren haevder pr email
(dd.) at "Samme princip gjorde sig geeldende dagen efter" - hvad det jo netop ikke gjorde. Israels
sagsfremlaeggelse havde ikke vaere kunnet blive vist, uden at | havde kunnet se billederne pa forhand.
Redakteren fremleegger derfor samtidig en ny type forklaring for visning af Israels sag: "hvor vi
imidlertid ikke fandt, at der blev vist billeder, som overskred eller var i risiko for at overskride vores
etiske retningslinjer." - her er det pludselig ikke "risiko for, at de overskred vores etiske retningsligner"
uden af have set dem pa forhand, men en beslutning truffet pa baggrund af "der blev vist billeder" af
en bestemt art. Begrundelsen for at slukke dagen fer ophseves med et nyt rationale, hvor risikoen’
bedemmes ud fra et andet (delvis ukendt) kriterie.

Hvis det udger en "risiko for overtreedelse af [jeres] etiske retningsliner" fordi | ikke kunne se dem pa
forhand, og billederne nzeste dag omhandler samme sag (endda fra en mere terror-fikseret vinkel), sa
holder forklaringen ikke, at | dagen for slukkede pga. risikoen for voldsomme billeder. Hvorfor var
risikoen en anden dagen efter, nar Israels forsvarstale vises? Risikoen var (mindst) lige s& meget til stede
dagen efter, og billederne faktisk vist var i sindste ende ogsd mere voldsomme. Hvorfor den
forskelsbehandling?

Opsummerende: jeres forklaring til seerne for, hvorfor | slukkede pa ferstedagen var vildledende (seerne
far at vide at der var nogle voldsomme billeder, som ikke findes) og daekkede over, at en redakter (navn
udeladt) havde besluttet at fjerne livestream af en anden grund om begrundet mistanke. Redakterens
efterfelgende svar pd min henvendelse mangler et rationale for at slukke den ene dag og vise hele
forestillingen naeste dag og er misvisende idet den specifikt haevder samme princip gjorde sig



geeldende. Resultatet er en skaev daekning af en meget afgerende og politisk/historisk fremlaeggelse
af anklage og forsvar, kulminationen pa en tre maneder lang verdensbegivenhed som har skabt
voldsom politisk rere og debat, og som Danmarks regering og offentlighed ma forholde sig til.

Om det var en forseetlig skeevhed eller ej, kan jeg jo ikke afgere, men jeg mangler stadig efter to
henvendelser (en til journalisten, en til DRs brevkasse) en forklaring for, hvorfor a) seerne far en
legn/misvisende forklaring om at "der vises voldsomme billeder", nar der ikke var nogen, b) der dernaest
bliver vist hele Israels forsvarstale, trods lignende eller sterre risiko for voldsomme billeder dagen efter,
og c) hvorfor redakteren svarer med en internt inkonsistent forklaring, hvor kriterierne for de to dages
dzekning tilsyneladende skifter alt imens hun pastar det foregik efter samme princip.”

Procedure

Det folger af DR's etiske retningslinjer, at en klage skal vaere besvaret senest fire uger efter, at DR har
modtaget den. Det er sket. Klagen skal besvares af den ansvarlige chef, hvilket ogsa er sket. Det er
redakter Laura Juul, der har svaret pa vegne af redaktionschef Lotte Stensgaard. Klagen skal forholde
sig til det, der er klaget over, hvilket ogsa er tilfeelde, og der er givet klagevejledning.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

DR's liveblog er et lsbende opdateret nyhedsfeed — som i dette tilfselde omhandlede daekningen af en
sag ved Den Internationale Domstol. Pastanden fra Klager er, at DR har optradt partisk ved ikke at bringe
det konkrete videomateriale, som Sydafrika lagde frem i retten i Haag, Holland.

Desuden skriver Klager, at DR har givet en forkert forklaring pa, hvorfor DR afskar lseserne og seerne fra
disse informationer. Klagen rummer ogsd en pastand om, at DR forskelsbehandler de to parter i
retssagen, eftersom DR begrunder sit stop for livesending den fagrste dag med ukendskab til de billeder,
som Vil blive vist, og dagen efter viste DR Israels billeder uden at kende dem pa forhand.

DR leegger i sine indledende veaerdibestemmelser til sine etiske retningslinjer veegt p4, at DR er fair over
for alle parter, holdninger og synspunkter gennem upartisk og kritisk journalistik.

| denne sag paberaber DR sig et andet etisk princip, som ogsa fremgar af DR's egne etiske retningslinjer.
| kapitlet (kapitel 2) om steerke og kontroversielle billeder og emner slar DR fast, at voldsomme billeder
i nyheder skal tjene et redaktionelt formal, afdeekke forhold af vaesentlig offentlig interesse og bidrage
til den historie, der formidles. Billeder af ovenstaende type ma kun anvendes, nar de skildrer konkrete
begivenheder. Der ma kun undtagelsesvis vises billeder af omkomne, og der skal udvises saerlig stor
agtpagivenhed ved brug af billeder fra krigsfarende parter.

| samme afsnit af sine etiske retningslinjer betoner DR, at krige ogsa er voldsomme billeder af ded og
adelaeggelse. DR skal vise krigen, som den er, men altid advare seerne far voldsomme billeder, star der
i de etiske retningslinjer.

| denne sag, hvor DR rapporterer fra en meget principiel international retssag, er det relevant — som
Klager argumenterer for - at fremfere det synspunkt, at eventuelle voldsomme billeder netop er en del
af bevismaterialet i sagen mod Israel rejst af Sydafrika. Billederne kan derfor tjene et redaktionelt formal,
og de kan afdaekke forhold af vaesentlig offentlig interesse, og billederne kan derfor bidrage veesentligt
til den historie, der formidles. Der er med andre ord grunde, som kan tale for at vise voldsomme
videooptagelser i netop denne sag.

Men der er ogsa altid i en sddan situation et princip om ikke at vise voldsomme billeder for derved at
tage hensyn bade til ofre, vidner og til seere. Det har vejet tungest, da DR valgte at afbryde live-signalet
fra retten. Jeg har ingen grund til ud fra det oplyste at tro andet, end at det har veeret den etiske



afvejning, som har fert til, at DR afbrad livesignalet. Men DR kunne ogsa have vaegtet hensynet til at
skildre krigen i en international retssag hgjere, end tilfeeldet var og dermed accepteret voldsomme
billeder, da det netop tjente som dokumentation i en hgjprofileret retssag.

Den redaktionelle beslutning ligger alene hos DR.

Klager har ikke dokumenteret, at DR skulle have haft andre motiver i denne sag.

Jeg har haft en uddybende samtale med redakter Laura Juul vedrgrende tilretteleeggelsen af sendingen
fra de to dage. Bade dag 1 og dag 2 lagde man ud med at sende live fra retssalen i Haag, men den farste
dag afbred man livesendingen, da der blev fremlagt video-materiale i retssalen. Sagen begyndte
klokken 10.00 og det fremgar af et opslag i livebloggen, at transmissionen blev afbrudt kl. 11.35.
Naeste dag var man klar til samme procedure og overvagede livesignalet fra Haag, men der blev ikke
fra Israels side vist videomateriale, og derfor blev det ikke ngdvendigt at gribe ind og afbryde
transmissionen fra Haag. Jeg har gennemset de to dages livesending fra retslokalet i Haag, og det
fremlagte svarer til beskrivelsen fra Laura Juul.

Dette er ogsa, hvad der star i DR's svar til Klager.

DR skriver til Klager, at "samme princip gjorde sig geeldende dagen efter, hvor vi imidlertid ikke fandt,
at der blev vist billeder, som overskred eller var i risiko for at overskride vores etiske retningslinjer. Men
her var vi ligeledes klar til at lukke for signalet, hvis vi fandt det nedvendigt, hvilket vi ogsa gjorde
opmaerksom pa i livebloggen.”

DR lavede folgende opdatering i livebloggen den 12. januar 2024 kl. 10.00 lige da dagens made i
retssalen skulle til at finde sted:

“Vi sender live, men... Om lidt taender vi for livesignalet til dagens hering. Vi ger opmaerksom p3, at hvis
der bliver vist meget voldsomme billeder, vil der blive slukket for livesignalet. Det var tilfaeldet i gar. ”

Klager opfatter DR's valg som udtryk for, at DR i realiteten stillede den ene part ringere i deekningen end
den anden.

Det billede, som oplysningerne i sagen tegner for mig, er, at DR af etiske grunde stoppede live-signalet
pa retssagens farste dag og ikke kom tilbage til at sende resten af retsmadet live, men fortsatte derimod
i stedet med skriftligt at rapportere fra retsmgdet gennem livebloggen. Samtidig henviste man
interesserede til, at de kunne falge livestreamingen pa FN's hjemmeside. Efterfalgende har det vist sig,
at frygten for meget voldsomme billeder var ubegrundet. Det havde den konsekvens, at kun en mindre
del af Sydafrikas fremlaeggelse blev sendt live, hvor DR derimod sendte hele Israels forsvar dagen efter.
Hvorfor DR ikke vendte tilbage til livesignalet pa farste dagen, da der ikke blev vist mere billedmateriale,
har jeg ingen forklaring pa, men intentionen var udelukkende at undgd at udseette DR's seere for
uredigeret voldsomt materiale og ikke en forskelsbehandling af de to parter i retssagen.

Klager far ikke medhold i, at DR har optradt partisk og dermed overtradt sine egne etiske retningslinjer,
for DR havde efter alt at demme kun interesse i at skane seerne for voldsomme effekter. | praksis kom
det til at betyde, at DR kun sendte direkte fra en mindre del af retsmadet pa ferstedagen, hvor DR
overvagede, men ikke fandt anledning til at gribe ind pa andendagen af retsmadet. Det medferte en
forskel i meengden af direkte live-tv fra retssalen i Haag, men det var en konsekvens af en forsigtighed
og primeert hensyntagen til ikke at udseette seerne for meget voldsomme billeder. Der blev ikke vist
video pa dag 2 af retsmeadet, og derfor blev der ikke brug for at gribe ind.



Konklusion og sammenfatning

En laeser og seer klagede over, at DR efter Klagers opfattelse var partisk i sin livedeekning fra Sydafrikas
sag mod Israel ved Den Internationale Domstol. Sagen er rejst af Sydafrika mod Israel med pastand om,
at Israel begar folkedrab i Gaza. Retsmgderne fandt sted den 11. og 12. januar 2024 i Haag i Holland.
DR stoppede livesendingen pa forstedagen efter 15 minutter. Det gjorde DR, da Sydafrika begyndte at
vise videomateriale i retten, og hvor DR's frygt var, at DR ville risikere at sende meget voldsomme
billeder, som skulle dokumentere Sydafrikas pastand om, at Israel begar folkedrab. Dagen efter var DR
klar til at sende live fra retten igen, men ogsa klar til at afbryde live-signalet igen, hvis der matte
forekomme video med et voldsomt indhold. Det skete ikke, og derfor blev signalet ikke afbrudt.

Klageren har ingen dokumentation for, at DR skulle have givet en forkert og vildledende forklaring for
at undga at vise det sydafrikanske materiale. DR henviste brugerne til FN's hjemmeside for den fulde
livestreaming fra retslokalet. Der er intet i sagen, der tyder p4, at DR bevidst forsggte at stille anklageren,
Sydafrika, ringere end den anklagede part, Israel. DR's korte afbrydelse pa ferstedagen af livesignalet
ma snarere ses som et forsgg pa at skane seerne for voldsomt indhold, som DR ikke kendte pa forhand.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 21. februar 2024.





