DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

22.01.2024

Klage over omtale af Vestbredden og @stjerusalem i artikler pa dr.dk

Keere

Du har den 25. november 2023 klaget over artikler pa dr.dk. Efter at redaktionen afviste din kritik, har
du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen og skrevet en
indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

7(1 venhg/hllsen

/WeRﬁhn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Barn og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR

Redaktionschef Niels Kvale, DR Nyheder

Ledende redaktionschef Kirsten Marie Svendsen, DR Nyheder
Tveergdende journalistisk chef Lars Steen Pedersen, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

En klager henvendte sig med den pastand, at DR ikke overholdt egen etik i forhold til korrekt
information ved at udelade betegnelsen "besat” eller "besat af Israel” i forbindelse med omtalen af
Vestbredden og Jstjerusalem. Klager sammenlignede med en tidligere vurdering fra DR, som
Klager udleegger sadan, at DR konsekvent og altid skal omtale sundhedsmyndighederne i Gaza som
"styret af Hamas".

DR Udland har oplyst, at DR som fast politik omtaler omraderne som "besat”, men at daekningen af
begivenhederne i omradet er sa talrige og omfattende, at omtalen af "besaettelsen” beror pa en
redaktionel vurdering. Det er DR's beslutning, hvornar et faktuelt forhold er sa veletableret, at det
ma anses for gaengs viden og derfor ikke deklareres. | den konkrete sag vil det dog efter LSR's
opfattelse veere gnskeligt, hvis DR i videst muligt omfang benaevner Vestbredden som ‘besat.’ Men
det er DR's redaktionelle vurdering.

Klageren far ikke medhold i udeladelsen er et brud pa DR's etik.

Det er ikke LSR's opfattelse, at den omtalte afgerelse er sa kategorisk, som Klager udlaegger den,
og Klager far ikke medhold. DR har ikke overtradt egne etiske retningslinjer og skal hverken
konsekvent bruge ordet "besat” om de naevnte omrader eller palaegges at rette hele eller dele af
tidligere artikler m.m. i den sammenhaeng.

Gennemgang af sagen
(herefter Klager) henvender sig til DR - via lytternes og seernes redakter (LSR)
- den 25. november 2023 med en klage:

"Jeg skriver denne klage til jeres uafhaengige redakter i relation til maden DR omtaler Jerusalem
og Vestbredden pa (eller mangel pa samme). Vestbredden, herunder Dstjerusalem, tilherer
palaestinenserne men er besat af Israel. Dette er anerkendt internationalt og af Israel selv,
jeevnligt refereret til som “Occupied Palestinian Territory”, hvorfor det hverken er omstridt eller
kontroversielt (ref. 1-4).

Klager henviser til DR's etik. Klager skriver blandt andet:

"Der ma ikke udelades argumenter og oplysninger af betydning.” og kapitel 2 "Derfor er det
vigtigt at huske, at mangfoldighed, alsidighed og nuancering af synspunkterne er DR's
altafgerende kendemeerke.” og iht. god presseskik "Det er mediernes opgave at bringe korrekt og
hurtig information" ber dette fremga tydeligt af hver opdatering eller artikel om Vestbredden,
herunder @stjerusalem og andre byer/lokationer pa Vestbredden. Det er af vaesentlig betydning
for nuancering af daekningen og den resulterende laesers forstaelse. Udeladelse af besaetteren
efterlader den almene laeser i tvivl og kan resultere i en faktuel forkert udledning af hvem der har
besat Vestbredden, selv hvis det er underforstaet for journalisten. ”

Klager henviser som dokumentation til otte artikler fra dr.dk fra den 22. oktober 2023 til den 24.
november 2024.

Klager skriver, at Klager forventer, at DR fremadrettet konsekvent omtaler Vestbredden og
Dstjerusalem, som "den israelsk besatte Vestbred / det israelsk besatte Dstjerusalem" eller
"Vestbredden/@stjerusalem, som er besat af Israel” ferste gang omradet eller specifikke
byer/lokationer i omradet naevnes i en artikel eller opdatering. Klager mener, at det er bade
vaesentligt at naevne, at omradet er "besat” og at det er "besat af Israel”. Klager mener, at denne
praksis ber treede i kraft i den redaktionelle linje fremadrettet savel som bagudrettet og med en
tydelig indikation af rettelsen og en anerkendelse af dette under "Fejl og fakta".

DR ved redaktionschef i DR Udland, Niels Kvale (NK) svarer 13. december 2023 Klager:



“"DR Nyheder omtaler som fast politik Vestbredden og @stjerusalem som "besat". Denne omtale sker
i @jeblikket ofte flere gange om dagen pa tvaers af vores mange platforme og produkter.

Ingen hyppige brugere af DR's nyhedsprodukter ber saledes veere i tvivl om, at omraderne er besat,
og at de er besat af Israel.

Der opstar et tidspunkt, hvor et faktum bliver sa veletableret, at vi ikke finder det nedvendigt at
neevne det hver eneste gang, fx i hurtige nyhedsopdateringer eller situationer, hvor haemmer
formidlingen.

I leengere formater og i situationer, som specifikt omhandler Vestbredden og @Dstjerusalems status,
ber det dog tydeligt fremga, at omraderne er besat af Israel.”

Klager anker til LSR d. 27. december 2023. | ankeskriftet argumenterer Klager for, at DR forfglger
én etisk standard, nar det geelder omtalen af de israelsk besatte omrader, og en anden nar det
drejer sig om omtale af hospitaler og sundhedsmyndigheder i Gaza. Her henviser Klager til en
tidligere afgerelse fra LSR,* hvor LSR - ifglge Klagers opfattelse — laegger op til, at DR konsekvent
skal omtale sundhedsmyndighederne i Gaza som styret af Hamas, hver gang disse
sundhedsmyndigheder naevnes.

Klagerskriver blandt andet fglgende:

"Det sker alt for ofte at DR ikke omtaler Vestbredden og @stjerusalem som besat (ogsa i artikler),
og i de tilfaelde hvor det ger, mangler der ofte information om hvem det er besat af.

I forhold til at det skulle vaere et veletableret faktum som ikke er nedvendigt at neevne hver eneste
gang, sa vil jeg tillade mig at henvise til DR's redaktionelle linje hvad angar Gazas
(sundheds)myndigheder, hvor det er obligatorisk for journalisterne at referere til myndighederne
som veaerende "kontrolleret/styret af Hamas" (jf. ankesagen fra d. 14. november 2023) og derfor i
praksis sker uden undtagelse - ogsa i korte nyhedsopdateringer - selvom det er blevet et
veletableret faktum som den almene lzeser helt sikker har forstaet nu.”

Samt:

"“Derfor ber DR ligeledes gere det til fast praksis konsekvent at deklarere
Vestbredden/@stjerusalem som veaerende "israelsk besat" eller "besat af Israel”, hvis ikke
bagudrettet pa udvalgte artikler fra listen af eksempler, s& som minimum i fremadrettet daekning
(artikler sdvel som korte opdateringer)”

Procedure

Det felger af DR's etiske retningslinjer, at en klage skal vaere besvaret senest fire uger efter, at den
er modtaget. Det er sket i dette tilfeelde. Klagen skal besvares af den ansvarlige chef i DR, hvilket
ogsa er sket. Klagen skal forholde sig til kritikken, hvilket ogsa er tilfeeldet. Svaret pa klagen skal
indeholde klagevejledning, hvilket den ger.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor
Klager har to grundlaeggende klagepunkter:

1.

! https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/lytternes-og-seernes-redaktoer-
artikel-om-hospitaler-i



Klager mener, at det er i strid med DR's etik for korrekt information, at DR ikke konsekvent omtaler
Vestbredden og QDstjerusalem som "besat” eller "besat af Israel”. Klager henviser til en tidligere
bedgmmelse fra LSR i forhold til at omtale sundhedsmyndighederne i Gaza som Hamas-styrede.
Dette opfatter Klager som en forskelsbehandling, hvor DR konsekvent skriver Hamas-styrede, men
ikke 'israelsk-besatte omrader.'

2.

Klager mener som feglge af nr. 1, at DR fremover konsekvent bgrdeklarere Vestbredden og
Dstjerusalem som vaerende "israelsk besat" eller "besat af Israel,” samt at fejlen ber rettes pa Fejl
og Fakta.

Ad. 1.

Klager henviser i sin kritik til en afgerelse fra LSR den 14. november 2023, som Klager udlaegger
pa en forkert made. Klager skriver, at det er obligatorisk for journalisterne (i DR) at referere til
myndighederne (i Gaza) som vaerende "kontrolleret/styret af Hamas. Sagen drejede sig konkret om
en klage over en artikel pa dr.dk, der i overvejende grad byggede pa en pressemeddelelse fra
sundhedsmyndighederne i Gaza. Blandt andet citerede artiklen generaldirektgren for Gazas
sundhedsministerium. LSR vurderede, blandt andet i forhold til dette citat, at DR burde oplyse, at
Hamas styrer sdvel den militaere som den civile gren af samfundet i Gaza. Mere generelt skriver LSR
iindstillingen til DR's generaldirektgr, at "det er gnskeligt, hvis DR i videst mulige omfang deklarerer
de relevante baggrundsforhold, sd brugerne har et optimalt grundlag for selv at bedemme
nyhederne. Konkret burde artiklen have veeret forsynet med en formulering, som for eksempel “"det
Hamas-styrede sundhedsministerium i Gaza."

Det er DR, der har den redaktionelle ret over stoffet og kan bestemmme, i hvilket omfang DR vil
indskrive tilskudsinformation som den naevnte om Gaza.

Ifalge DR Nyheder omtaler DR som fast politik Vestbredden og @stjerusalem som "besat". LSR
laegger til grund at omtale af krigen i Mellemgsten, som ogsa NK papeger, sker ofte og flere gange
dagligt pa tvaers af DR's platforme og produkter. Det er DR's frie valg, om netop omtalen af
geografiske omraders "status” skal omtales hver gang, Vestbredden eller @stjerusalem omtales. Det
at udelade deklarering af de nasevnte omrader som "besatte” er ikke en overtraedelse af DR's etiske
retningslinjer for korrekt information.

Klagers pastand om, at "denne information er af vaesentlig betydning for nuancering af daekningen
og den resulterende laesers forstaelse”, er LSR enig i. Det er derfor anskeligt, om DR i videst
mulige omfang oplyser, at Israel har besat Vestbredden og Jstjerusalem. Det kan ikke
forudsaettes almen kendt i Danmark, at det forholder sig sadan. Men pa samme made, som det er
op til DR's udlandsredaktion at afgere, hvornar man benyttet formuleringen "Hamas-styret”, er det
ogsa en konkret vurdering fra udlandsredaktionen, hvor og hvornar, DR vil tilfgje "israelsk
besatte.” Det er ogs3a, hvad DR's redaktionschef for udlandsredaktionen, NK, svarer Klager.

Ad. 2.

LSR afviser Klagers gnske om, at DR ber gere det til "fast praksis” konsekvent at deklarere
Vestbredden og Qstjerusalem som veaerende "besat" eller "besat af Israel”. LSR noterer sig, at DR
Nyheder, som DR Nyheder ogsa har oplyst Klager om, som udgangspunkt naevner at omraderne er
besatte, men at dette skal ses i sammenhaeng med bade formatets la&engde samt det forhold, at
besaettelsen af Vestbredden/@stjerusalem naevnes ofte og dagligt pa tveers af DR's programmer
og indhold.



DR har ikke overtradt DR's etiske retningslinjer, hvis DR i én eller flere sammenhaenge i fremtiden
undlader at skrive "israelsk besat” om Vestbredden eller Ostjerusalem. Derfor kan LSR heller ikke
palaegges at gennemga hele eller dele af tidligere artikler m.m. for at rette disse.

LSR bemaerker desuden, at DR's redaktionschef for udlandsredaktionen i en rettelse fra december
pa Fejl og Fakta har fastlagt linjen for omtale af blandt andet "besat.”? Her fremgar det, at DR
afventer Den Internationale Domstols vurdering og udtalelse til FN om lovligheden af Israels
besaettelse af Vestbredden. Det folger af rettelsen, at DR derfor ikke ser spergsmalet om
lovligheden af besaettelsen af Vestbredden for endelig afklaret, og selv om udtalelsen fra
domstolen ikke er bindende, opfatter eksperter, ifalge DR, domstolens svar som autoritativt, nar
det geelder spgrgsmalet om besaettelsens legitimitet.

Det er DR's frie redaktionelle vurdering, hvornar et faktuelt forhold er sa veletableret, at det ma
anses for geengs viden og derfor ikke behgves at blive deklareret, nar der ligger en redaktionel
vurdering til grund. Klageren far ikke medhold i kritikken, og DR ber ikke foretage nogen rettelse pa
Fejl og Fakta, som Klager mener.

Konklusion og sammenfatning

En bruger papegede, at DR ikke overholdt egen etik for korrekt information ved at udelade
betegnelsen "besat” eller "besat af Israel” i forbindelse med omtalen af Vestbredden og
Jstjerusalem. Der blev henvist til otte konkrete artikler pa dr.dk fra den 22.oktober 2023 til 24.
november 2023.

Klager klagede til DR og sammenlignede kritikken med en tidligere etisk vurdering fra DR, som
Klager udlagde sadan, at DR har palagt sig selv, at DR altid konsekvent skal omtale
sundhedsmyndighederne i Gaza som "styret af Hamas". Klager sa en parallelitet i den sag, og sagen
Klager rejste. DR Udland har oplyst, at DR som fast politik omtaler omraderne som "besat”, men at
daekningen af begivenhederne i omradet er sa talrige og omfattende, at omtalen af "besaettelsen”
beror pa en redaktionel vurdering fra gang til gang. Det er DR's redaktionelle vurdering, hvornar et
faktuelt forhold er sa veletableret, at det ma anses for geengs viden, og at DR i de tilfaelde ikke anser
det for ngdvendigt at deklarere forholdet. Det vil efter LSR's opfattelse veere gnskeligt, at DR i
videst muligt omfang oplyser, at Vestbredden er besat af Israel, men det er DR's redaktionelle
vurdering, hvornar det skal ske.

LSR indstiller at Klageren ikke far medhold i, at udeladelsen er et brud pa DR's etik. DR har ikke
overtradt egne etiske retningslinjer. DR kan ikke palaegges konsekvent at bruge ordet "besat” eller
at skulle rette i tidligere artikler.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 19. januar 2024

2 https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/omtale-af-vestbredden-var-kategorisk





