Redakter Dan Harder DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

22.01.2024

Klage over artikler pa dr.dk liveblog og aendret rettelse pa Fejl og Fakta pa dr.dk.

Keere Dan Harder

Du har den 25. november 2023 klaget over to artikler pa livebloggen pa dr.dk samt en opdateret
rettelse pa Fejl og Fakta. Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og
seernes redaktaer. Han har nu gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

7:1 venhg/hllsen

hﬁb&mn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Barn og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR

Redaktionschef Niels Kvale, DR Nyheder

Ledende redaktionschef Kirsten Marie Svendsen, DR Nyheder
Tveergdende journalistisk chef Lars Steen Pedersen, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

DR har modtaget en klage og en anke over bade to artikler pa livebloggen om krigen mellem Israel og
Hamas og en DR-rettelse, som Dan Harder, redakter af mediet Israel-Online.dk (DH) ikke mener er i
overensstemmelse med DR's etiske retningslinjer. DH far ikke medhold. | modsaetning til DH's pastand,
sa konstaterer DR fortsat ikke, at Israel ulovlig skulle have besat Vestbredden. DR citerer juridiske kilder,
der er af den opfattelse.

DR har ret til at opdatere en rettelse, uden at dette skal meddeles klageren, selv om det i dette tilfeelde,
at det er DH, der gennem en tidligere klage er arsag til, at DR retter. Klager far samlet set ikke medhold.

Gennemgang af sagen

Klagen er speciel derved, at den bade drejer sig om anke af to artikler pa dr.dk, og at den kritiserer DR's
rettepolitik i den konkrete sag. DH har tidligere skrevet til DR's redaktionschef for udland Niels Kvale
(NK) og kritiseret brugen af ordet ‘ulovlig’, og det farte til, at NK gav DH ret og skrev en rettelse pa DR's
Fejl og Fakta. Kernen var, at DH skrev (9.11.23) til NK, at Israels beszettelse af Vestbredden i folkeretlig
forstand er helt lovlig. Omradet skal remmes i forbindelse med indgéelse af fred med naboerne, anfaerte
DH.

NK skrev tilbage, at DH havde ret i, at i nogle artikler havde DR rodet rundt i begreberne 'bosaettelse’ og
'‘besaettelse’ af Vestbredden. Derfor bragte NK en rettelse, hvoraf det fremgik, at DR i enkelte artikler
havde omtalt Israels besaettelse af Vestbredden som ulovlig. Det vurderer en raekke juridiske eksperter
og en komité under FN's menneskerettighedsrad, at den er. Men DR's formulering var for kategorisk, da
spergsmalet om legalitet principielt ma opfattes som omstridt.

Det er den rettelse, som DR foretog, og som DH henviser til i sin nye klager sendt til LSR, hvor DH mener,
at DR har forladt den linje og rettesnor for omtale af Israels besaettelse, som DR's redaktionschef for
udland netop kort forinden havde stadfaestet med sin rettelse.

Alle klagens aspekter er omfattet af DR's etiske retningslinjer, og derfor behandler jeg her alle
klagepunkter.

Den farste del af klagen drejer sig om pastand om fejl og partiskhed, hvor DH klager over to nye artikler,
som efter Klagers mening overtraeder forhold, som Klager mener allerede at have fadet medhold i
tidligere hos DR. Den anden del af klagen drejer sig om DR's ret til at 2endre i en rettelse. DR har et kapitel
i sine etiske retningslinjer (kapitel 23) der beskriver, hvilke principper, rettigheder og pligter, DR styrer
efter, nar det geelder rettelser.

Den oprindelige klage pr. 9. november 2023, der forte til en rettelse pa Fejl og Fakta

Den 9. november 2023 klager DH direkte til NK med kopi til lytternes og seernes redaktaer (LSR). Klagen
drejede sig om en opdatering pa dr.dk's liveblog, hvor DR skrev, at “Vestbredden er ulovlig besat af
Israel.” | samme klage til DR fremdrager DH ogsa to andre forhold (blandt andet, efter DH's opfattelse,
forkert omtale af israelske bosaettelser og paleestinensiske tal for drab pd Vestbredden) Disse
klagepunkter ses der bort fra her, hvor det ikke er de temaer, den nye klage handler om og derfor ikke
skal behandles.

Den 16. november 2023 svarede NK pa klagen.

NK skriver i svaret, at DH har ret i, at der i enkelte artikler var gdet rod i begreberne ifht. brugen af
betegnelserne 'bosaettelser’ og ‘beseettelsen’ af Vestbredden. Artiklerne bliver rettet, og NK linker til
rettelsen pa Fejl og Fakta.



Ifalge DH stod der i den oprindelige rettelse, at DR i enkelte artikler havde omtalt Israels beszettelse af
Vestbredden som “ulovlig”. Det vurderer en reekke juridiske eksperter og en komité under FN's
menneskerettighedsrad, at den er. "Men vores formuleringer i de pageeldende artikler og livebloggen
var for kategoriske, da spergsmalet om besaettelsens legalitet principielt ma opfattes som omstridt,”
skrev DR i den farste rettelse. Det skal bemeerkes, at DH i sin mail citerer den oprindelige rettelse, som
ikke leengere er tilgaengelig pa dr.dk, men som DH kan referere til.

Nye klager kommer til om samme sag — og en rettelse af rettelsen

Den 25. november 2023 henvender DH sig igen til LSR. DH papeger, at den samme journalist, hvis tekst
forte til, at DR i farste omgang modtog en klage fra DH og pa den baggrund rettede, igen har anvendt
den betegnelse, som NK — efter DH's opfattelse - tidligere havde erkendt som fejlagtig og dermed -
efter DH's opfattelse havde "lagt en linje for DR pa det punkt.”

DH medsender to screenshots af to paklagede liveblogs fra den 24. november 2023.

Den farste har overskriften: “De 39 palaestinensiske fanger er ankommet til Vestbredden: ‘Den svaere
opgave er blevet lest”. Den anden har overskriften: “Da fangerne krydsede graensen, regnede det med
tdregas over de fremmadte palaestinensere.”

Den paklagede efterskrift - de sidste tre til fire linjer - pa artiklerne er enslydende. Der star: “Ifelge en
raekke juridiske eksperter og en komite under FN's Menneskerettighedsrad er Vestbredden, der er et
paleestinensisk omrade, ulovligt besat af Israel.”

Den 27. november 2023 bemeerker DH endnu en notits af samme journalist, hvor DH papeger, at
journalisten igen begar samme fejl. Ogsa den bliver indsendt - via LSR - som bilag til hovedklagen.

LSR bekraefter den 28. november 2023, at klagen vil blive videresendt til besvarelse hos DR Udland.
DH ger i sin klage yderligere opmeerksom p3, at journalisten i den valgte formulering — efter DH's
opfattelse — politiserer ved at omtale Vestbredden som “palaestinensisk omrade.” DH skriver i sin klage:
“Det er jo netop ogsa et stridspunkt, og det star klart, at visse dele af Vestbredden for evigt vil forblive
pa israelske heender, selv hvis der en dag skulle blive indgaet en fredsaftale om en tostatslesning. Sa
indtil omrédets status bliver afklaret, vil det veere mere korrekt at kalde det for “omstridt”.

DH udtrykker hab om, at journalisten vil fglge den linje, som DH opfatter, at NK tidligere efter forste
klage har lagt pa vegne af DR i spgrgsmalet om legaliteten af den israelske besaettelse.

DR's udlandsredakter svarer for 2. gang pa spergsmalet om "ulovlighed”

Den 30. november 2023 svarer NK klageren, DH, pa de seneste klagepunkter vedrgrende de to
paklagede artikler pa livebloggen pa dr.dk.

Her gengiver jeg den del af svaret, der er relevant for spargsmalet om rettelsen af ‘ulovligt':

“Som bekendt har en tidligere henvendelse fra dig faet os til at praecisere vores linje, nar det gaelder
legaliteten af Israels besaettelse af Vestbredden: https//www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-
fakta/omtale-af-vestbredden-var-kategorisk. Vi har efter samtaler med flere eksperter i folkeret
medgivet, at vores omtale af besaettelsen som ulovlig uden kildeangivelse var for kategorisk. | det
konkrete tilfeelde er der tydelige kildeangivelser.”

Den rettede rettelse pa Fejl og Fakta

Den farste rettelse fra DR blev foretaget den 15. november 2023, og den blev foretagaet af DR's
redaktionschef for udland, NK, den 23. november 2023. Det er den seneste rettede rettelse, som NK
henviser til i sit svar til DH. Jeg har her optrykt hele den nye rettelse:

“Niels Kvale - Chef for Udlandsredaktionen

OPDATERET 23. NOV 2023



https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/omtale-af-vestbredden-var-kategorisk
Opdateret 23/11: Den oprindelige tekst i denne Fejl & Fakta er blevet laest som om et udtryk for at DR
mener, at Israels besaettelse af Vestbredden er lovlig. Det har aldrig veeret hensigten.

Som i al god journalistik skal den slags vurderinger overlades til kilder med indsigt, myndighed og
sagkundskab.

| de pagaeldende artikler manglede kildeangivelse, og derfor er de blevet rettet. Nedenstdende tekst er
ligeledes blevet preeciseret, s& det fremgar endnu klarere, at artiklernes afgerende mangel var
kildeangivelsen, hvad angar brugen af ordet "ulovlig”.

Siden terrorangrebet mod Israel 7. oktober har vi adskillige gange beskeeftiget os med situationen pd
Vestbredden - et landomrade mellem Israel og Jordan, som Israel har besat.

| den forbindelse har vi i vores liveblog om krigen mellem Israel og Hamas samt i enkelte artikler pa
dr.dk omtalt Israels besaettelse som "ulovlig".

Det vurderer en raekke juridiske eksperter og en komite under FN's Menneskerettighedsrad, at den er.

Men denne kildeangivelse var ikke med i de pageeldende artikler, og derfor var vores formuleringer i de
pageeldende artikler og i livebloggen for kategoriske, da spergsmalet om besaettelsens legalitet
principielt ma opfattes som ikke endeligt afklaret.

Den Internationale Domstol (ICJ) er i ojeblikket pd anmodning fra FN's Generalforsamling ved at
behandle spergsmalet. Domstolen ventes tidligst at afgive en sakaldt radgivende udtalelse i 2024.

Selvom udtalelsen ikke er bindende, opfatter eksperter, som DR har talt med, domstolens svar som
autoritativt, nar det geelder spergsmaélet om besaettelsens legitimitet.”

(Herefter felger i rettelsen en oversigt over tre artikler, der er blevet rettet og opdateret)
Klager anker

Den 20. december 2023 anker DH svaret af 30. november 2023 fra DR's udlandsredakter NK. Svaret
indeholder alle mailvekslinger, screenshots af de nye liveblogs samt et bilag med Canadas bidrag til Den
Internationale Domstols (ICJ) behandling af spgrgsmalet om legitimiteten af Israels besaettelse af
Vestbredden.

DH stiller i ankeskrivelsen to spargsmal:

1.

Rimeligheden i at DR beskriver besaettelsen som vaerende "ulovlig” (eller aktivt promovere den dbenlyst
politisk motiverede pastand), som Klager formulerer det. Det geelder de nye, paklagede artikler fra live-
bloggen, som er omtalt tidligere.

2

Rimeligheden i den benyttede fremgangsmade med at give en klager medhold for derefter at aendre
bade beslutning og praksis uden at give Klager besked.

Da DH's anke rummer en pastand om, at DR faktisk har eendret substantielt i rettelsen pa Fejl og Fakta,
vil jeg her citere fra DH's konklusion pa ankeskriftet:



"Jeg forstar naturligvis, at der findes mennesker hos DR, som oprigtigt tror, at
besaettelsen er ulovlig. Det er fordi, de har hert det rigtig mange gange i medierne,
hvor det pastas med jeevne mellemrum af journalister, som ikke har ret meget forstand
pa konflikten, eller af mellemasteksperter, som f.eks. (navn udeladt.)

Men at en usandhed gentages, ger den ikke til sandhed. Heller ikke, hvis den gentages
af en eller flere mellemosteksperter. En del af dem har for laengst gjort sig selv til
aktive parter i konflikten.

Niels Kvale har selv konsulteret nogle "eksperter," som til trods for, at alle er enige

om, at ICJ's "advisory opinion" ikke er juridisk bindende, er villige til at kalde den
"autoritativ," hvilket ma forstas sadan, at den sa pa en eller anden made er bindende
alligevel. Det giver ingen mening.

Fra Niels Kvales rettede rettelse:

Selvom udtalelsen ikke er bindende, opfatter eksperter, som DR har talt

med, domstolens svar som autoritativt, ndr det gaelder spergsmalet om

besaettelsens legitimitet.

Det er jo det rene vrovil. En ikke juridisk bindende "advisory opinion" kan selvfalgelig
ikke omstede en juridisk position, som har nydt bred international statte gennem artier
og er forankret i en universelt accepteret sikkerhedsradsresolution.

Niels Kvales "eksperter" er ude pd meget tynd, juridisk is her.

Endelig skriver Niels Kvale i den reviderede rettelse:

Som i al god journalistik skal den slags vurderinger overlades til kilder

med indsigt, myndighed og sagkundskab.

Alligevel har han valgt at kaste hele DR's vaegt ind bag kampen for et abenlyst politisk
synspunkt, som er baseret pa en (endnu ikke udarbejdet!) "advisory opinion" fra ICJ,
som han selv godt ved, ikke er internationalt juridisk bindende. En kamp for en
position, som ikke deles af nogen vestlige demokratier, men primaert promoveres af
Israels fijender i den arabiske og ikke-demokratiske verden.

Det er ikke en kamp, som Danmarks Radio ber deltage i. ”

DH har i tillaeg i sin anke gennemgaet to scenarier i sagen vedr. besaettelsen lovlighed/ulovlighed, men,
jeg ser bort fra den del af klagen og anken, da der er her tale om DH's historiske analyse af international
ret og historie i Mellemasten. Det ligger uden for min kompetence her at vurdere dette spargsmal. Jeg
vil ligeledes ikke ga naermere ind pa de juridiske aspekter af DR's kildevalg i forhold til at vurdere
lovligheden af besaettelsen og dermed danne grundlag for den rettelse, som er foretaget pa dr.dk. Ogsa
det ligger uden for min kompetence. Jeg vil sdledes heller ikke forholde mig til DH's bilag med optryk af
det canadiske bidrag til ICJ's arbejde. Det er ikke min opgave eller kompetence at fastsla, hvad der er
enrigtig fortolkning af folkeretten. Jeg lsegger derimod de oplysninger til grund fra bade DR og klageren,
DH, som er fremkommet i korrespondancen om sagen, der relaterer sig til DR's etiske retningslinjer.

Jeg vil som farste punkt forholde mig til det redaktionssvar, som DR har givet pa de sidste to paklagede
liveblog-artikler (24. november 2023), herunder DR's henvisning til det rettede opslag pa Fejl og Fakta.
Det folger af DR's kapitel 23 i DR's etiske retningslinjer, at DR vaerner om sin trovaerdighed ved at rette
fejl af betydning. DR @nsker at vaere aben om fejl og serge for, at der foretages synlige rettelser pa alle
platforme.

Derfor vil jeg som punkt to forholde mig til Klagers kritik af den pastdede manglende gennemsigtighed
og pastaede manipulation ved DR's rettelse af opslaget med rettelsen pa Fejl og Fakta. Herunder at DH
som klager ikke fik besked om aendringen.



Procedure

Det folger af DR's etiske retningslinjer, at en klage skal veere besvaret senest fire uger efter, at den er
modtaget. Det er sket i dette tilfeelde. Klagen skal besvares af den ansvarlige chef i DR, hvilket ogsa er
sket. Klagen skal forholde sig til kritikken, hvilket kun delvist er tilfeeldet. Redaktionschefen for udland
har kun indirekte forholdt sig konkret til de to paklagede artikler, hvilket burde vaere sket konkret og
eksplicit. Navnlig da klagen og anken pa netop dette punkt sar tvivlom, hvad der er DR's fakta og andres
udsagn om lovligheden af Israels besaettelse af Vestbredden. Det er kritisabelt, at svaret fra DR ikke
tydeligt behandler dette.

Svaret pa klagen skal indeholde klagevejledning, hvilket den ger.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Ad 1.

DH klager over to artikler pa DR's liveblog (24. november 2023), som indeholder oplysningen, at Israels
beseettelse af Vestbredden skulle vaere "ulovlig”. Denne klage har DR svaret pa den 30. november 2023.
DH giver udtryk for, at artiklerne er i strid med DR’'s egen linje for omtale af lovligheden af Israels
besaettelse af Vestbredden. Det skyldes, at begge artikler slutter med felgende konstatering: "Ifalge en
raekke juridiske eksperter og en komite under FN's Menneskerettighedsrad er Vestbredden, der er et
palzestinensisk omrade, ulovligt besat af Israel.”

Ifelge DH udelader DR dermed i artiklerne den tilfgjelse, at DR afventer ICJ's stillingtagen til spargsmalet
om lovlighed.

DH klager yderligere over, at han mener, at DR har rettet sin egen rettelse om lovligheden af besaettelsen
af Vestbredden, sd DR nu tillader det modsatte synspunkt end i den oprindelige rettelse fra 15.
november 2023.

Denne rettelse blev eendret ved en opdatering den 23. november. Derved, skriver DH, fik (rettelsen red.)
stik modsatte betydning og nu udgjorde en vejledning i argumentation for den faktuelt forkerte pastand
om beseettelsens ulovlighed i henhold til international ret.”

DR's redaktionschef for DR Udland skriver i sin opdaterede rettelse, at en raekke "juridiske eksperter”
vurderer Israels besaettelse som ulovlig. Der henvises konkret via et link til en artikel i European Journal
of International Law. S3 star der videre i rettelsen:

"Men denne kildeangivelse var ikke med i de padgzeldende artikler, og derfor var vores formuleringer i
de pageeldende artikler og i livebloggen for kategoriske, da spergsmalet om beszettelsens legalitet
principielt ma opfattes som ikke endelig afklaret. Den internationale Domstol (ICJ) er i gjeblikket pa
anmodning af FN's Generalforsamling ved at behandle spergsmalet. Domstolen ventes tidligst at afgive
en sakaldt radgivende udtalelse i 2024."

DR siger to ting her: DR skal henvise til kilder, nar Vestbredden af DR omtales som “ulovlig besat”. DR
anser ikke spargsmalet om lovligheden af besaettelsen af Vestbredden for endelig afklaret.

DR's redaktionschef for DR Udland svarer ikke DH konkret pd, om de paklagede afsnit er udtryk for en
form for faktaformidling fra DR's side (som derfor ogsa ber indeholde den praemis, at DR afventer ICJ,
for DR vurdere, hvad man skal sige om lovligheden), eller om der blot er tale om et kildeudsagn, som DR
bringer i artiklen. For eksempel konstateres det jo i samme afsnit, at Vestbredden er palaestinensisk
omrade - uden kildeangivelse.

Men nar jeg leeser NK's svar til Klager, s slar DR fast, at der ikke er nogen aendring i DR's linje, hvilket
ma betyde, at DR stadig ikke konstaterer, at Israels beseettelse er ulovlig. Kun at der er "juridiske
eksperter”, der har en anden opfattelse og mener, at den er ulovlig. DR skal kunne referere kilder, der
har den opfattelse.



Hvis DR vil formidle kendsgerninger — fakta — uden kildeangivelse, vil DR samtidig med at redegere for
de kilder, der kalder Israels beszettelse for ulovlig, derimod ogsa skulle fgje til, at DR afventer ICJ's
juridiske vurdering og at spergsmalet om lovlighed er uafklaret. Det ligger i DR's rettelse. | det paklagede
afsnit, som ma opfattes som kilders udsagn, er det derfor uheldigt — som patalt af klageren, DH, - at DR
i en indskudt seetning samtidig konstaterer som en kendsgerning og uden kilde, at Vestbredden er
palaestinensisk omrade. Det haenger snaevert sammen med legaliteten af besaettelsen og er ligeledes
omstridt og uafklaret.

Chef for DR Udland burde dels have svaret mere konkret pa kritikken af de to paklagede artikler og dels
have veeret preecis i sit sprogbrug i forhold til, hvad det er, som DR i de paklagede afsnit i de to artikler
formidler. Jeg opfatter udlandschefens svar som, at DR kan citere en juridisk ekspert for at fremsaette
det synspunkt, at Israel ulovligt har besat Vestbredden.

Derimod kan DR ikke uden kildenangivelse fastsla i en artikel, faktaboks eller andet, at Israel ulovlig har
besat Vestbredden. DR kan skrive, at der er kilder (og angive dem), der mener, at besaettelsen er ulovlig,
men ifalge egen rettelse ma DR i samme moment sl fast, at dette ikke er endelig afklaret.

DR sondrer dermed ngje mellem kildeudsagn og etablerede fakta. DR vil sdledes ikke bringe en
faktaboks, der kun betoner, at juridiske eksperter opfatter besaettelsen som ulovlig, uden at DR samtidig
skriver, at spgrgsmalet juridisk set ikke er afklaret. Det er pointen bade i den oprindelige og i den
opdaterede rettelse.

Selvom DR veelger at referere “juridiske eksperter” i vurderingen af ulovligheden af besaettelsen af
Vestbredden, kunne DR her med fordel have benyttet samme omtale og formulering som f.eks. den
formulering, DR benytter i rettelsen pa Fejl og fakta.

De pageeldende linjer konstaterer ogsa, at Vestbredden er "paleestinensisk omrade”, men uden nogen
kildeangivelse. Det er — som pdklaget af DH — omstridt pa samme made som legaliteten af besaettelsen.
Det star der intet om, men ma i artiklerne opfattes som DR's konstatering af status pa Vestbredden, og
det fremstar som DR’'s formidling af den kendsgerning, at Vestbredden — efter DR's opfattelse — er
palaestinensisk.

DH peger ganske rigtigt pa en uklarhed i de to afsnit i de to artikler. Hvis DR blot citerer kilder, der mener,
at Israel ulovligt har besat Vestbredden, er det DR's redaktionelle ret. DR kan jo ogsa formidle udsagn
fra navngivne kilder, som mener, at Israel har folkeretlig statte til beszettelsen. Men som det fremgar
ovenfor, s4 ma DR's rettelse forstas sadan, at DR konstaterer ikke som en kendsgerning og uden
kildeangivelse, at Vestbredden er ulovlig besat. Heller ikke at Vestbredden er palaestinensisk.

Sadan som NK forklarer sagen for klageren, har DR ikke har fraveget sin linje om, at DR opfatter det som
uafklaret, om Israel har foretaget en ulovlig beszettelse af Vestbredden. Derfor far Klager ikke medhold
pa dette punkt.

Omstridt eller ikke afklaret

Dernzest rejser DH spgrgsmalet om forskellen pa ordet "omstridt” (der blev benyttet i den farste version
af rettelsen) og formuleringen "ikke endelig afklaret,” (som er kommet til i den opdaterede version af
rettelsen). DH skriver, at NK i sit farste svar brugte ordet ‘omstridt’ og nu har sendret det til ‘ikke endelig
afklaret.

Det forste ord betyder, at der hersker uenighed om lovligheden. Den anden formulering forholder sig
ikke til uenigheden, men faelles for begge er, at der er forskellige opfattelser af lovligheden, og at dette
forhold ikke er afklaret. Det antyder jo i sig selv, at der ikke er enighed. Ellers var der ikke noget at afklare.
Centralt for sagen er, at DR i hverken i den farste version af rettelsen eller den anden selv har udtrykt
eller har taget stilling til lovligheden af "besaettelsen”. Derfor far DH ikke medhold pa dette punkt.



Dernaest anfaegter DH den opfattelse af ICJ og ICJ's rolle, som DR i svaret til Klager giver udtryk for. Nar
ICJ udtaler sig, er det ikke bindende, men det opfattes som autoritativt af eksperter, skriver
udlandsredakter NK i sin rettelse pa Fejl og Fakta. DH kalder det "det rene vravl."

Jeg skal ikke her beskaeftige mig med den retlige virkninger af ICJ's kommende udtalelse om
besaettelsen af Vestbredden. Det er uden for min kompetence.

Men DR har valgt at lsegge vaegt pa, hvad det radgivende organ for FN, ICJ, kommer frem til. Jeg forstar
det sddan, at DR tidligst efter en kommende udtalelse fra ICJ vil vurdere, om DR s3 til den tid eventuelt
vil konstatere, at Israels besaettelse er lovlig eller ulovlig. Dette er DR's eget redaktionelle valg.

DR fastslar derfor pa nuveerende tidspunkt ikke noget om lovligheden som en kendsgerning. DH far ikke
medhold pa dette punkt.

Svaret fra NK til Klager burde have veeret tydeligt i sin konstatering af dette. Jeg kan kun opfordre til, at
DR er endnu mere omhyggelig og preecis i forhold til, hvad der er kilders ord, og hvad der er fakta, nar
man omtaler spargsmalet om lovligheden af beszettelsen pa Vestbredden.

Men det centrale er, at NK's svar til DH stadig slar fast, at DR ikke har en egen holdning til beseettelsen,
eller hvorvidt denne er lovlig eller ulovlig, og at dette forhold stadig ger sig geeldende bade i den farste
og iden reviderede anden rettelse. Derfor deler jeg ikke DH's pointe pa dette punkt. DR har ikke aendret
opfattelse pa dette omrade, og DR lader det ikke afhaenge af en kildeangivelse at fastsld, om Israel
ulovligt har besat Vestbredden eller ej. Selv om en eller flere kilder komme med en vurdering, er ikke det
samme som at DR tager stilling i sagen ved at bringe kildernes udsagn.

Klager far derfor ikke medhold pa dette punkt

Ad. 2

DH kritiserer, at DR har rettet i sin rettelse, uden at DH, blev orienteret af DR om rettelsen. Det falger af
DR's etiske retningslinjer for rettelser (kapitel 23), at det pahviler lederen/ledelsen at sikre, at fejl rettes
hurtigt og klart bade pa egne platforme og sociale medier. Heraf falger at nar DR's redaktionschef med
ansvar for udland har modtaget ny viden og erkendt et behov for at preecisere en rettelse, kan DR gere
dette, uden at DR skal foreleegge aendringer for en klager. Rettelsen og praeciseringen skal ske tydeligt
og gennemskueligt, hvilket er sket her. Det fremgar af rettelsen, at den er blevet aendret og opdateret
den 23. november 2023.

Praemissen for DH's kritik opfatter jeg imidlertid saledes, at DH mener, at rettelsen forer til det stik
modsatte resultat af linjen for DR's omtale af lovligheden af besaettelsen pa Vestbredden end det svar,
som DH kort tid inden havde faet pa sin kritik af DR's anvendelse af ordet ‘ulovligt’. Som jeg opfatter DH
giver han udtryk for, at DR i realiteten har accepteret, at Israels besaettelse anses som ulovlig, bare man
citerer kilder for dette synspunkt.

Det er dog ikke sadan, jeg laeser DR's opdatering jf. punkt 1. Dermed er det min opfattelse, at DH's
preemis er forkert. Der er ikke nogen substantiel forskel pa det svar, som DH fik i ferste omgang i sin
kritik af DR’s brug af ordet ‘ulovlig’ og den praksis, der nu falger af den opdaterede rettelse. DR vil stadig
ikke — efter min opfattelse — bruge ordet ‘ulovligt’ om Israels besaettelse af Vestbredden, men afventer
ICJ's radgivende udtalelse. Klager far derfor ikke medhold pa dette punkt.

Jeg har noteret mig DH's personlige synspunkter fremsat i anken vedrerende lovlighed og ikke lovlighed
af beseettelsen af Vestbredden samt de retlige virkninger af forskellige FN-fora og FN-organers
udtalelser m.m., men vil i denne klagesammenhaeng betragte det som kommentarer og vurderinger fra
DH's side, som jeg ikke kan ga neermere ind i. Ligeledes har DH kritiseret de valgte, juridiske kilder, som
DR henviser til i forhold til vurderingen af lovligheden af besaettelsen. Det betragter jeg som vaerende
inden for DR's ret til selv at vaelge kilder og redigere stoffet, og det har jeg ikke bemaerkninger til her.



Konklusion og sammenfatning

Klager Dan Harder (DH), redakter af Israel-Online.dk, har klaget over, hvad DH opfatter som, at DR
fortsaetter med at konstatere Israels beszettelse af Vestbredden som "ulovlig”, pa trods af at DR tidligere
har givet DH medhold i, at DR i tidligere artikler udtrykte sig for kategorisk pa det punkt. DR afventer,
ifelge DR Udland, en vurdering af spgrgsmalet fra International Court of Justice (ICJ). DH har konkret
klaget over og anket to artikler pa DR's liveblog fra den 24. november 2023, som konstaterer, “at Ifelge
en raekke juridiske eksperter og en komite under FN's Menneskerettighedsrad er Vestbredden, der er
et paleestinensisk omrade, ulovligt besat af Israel.” DR besvarer ikke direkte Dan Harders konkrete kritik
af de to artikler, men DR's redaktionschef for DR Udland konstaterer i svaret til Klager, at DR fortsat
felger den linje der blev lagt, efter at Klager klagede farste gang over brugen af ordet “ulovlig".

Klager far ikke medhold i, at ovenstdende afsnit i de to paklagede artikler viser, at DR har aendret
opfattelse og nu konstaterer, at Israels besaettelse af Vestbredden er ulovlig. Tveertimod fastholder DR's
redaktionschef netop, at DR afventer ICJ's radgivning til FN i dette spargsmal.

DR viderebringer i artiklerne med kildehenvisning til “juridiske eksperter” og en rapport til FN, at kilderne
opfatter besaettelsen som ulovlig. Selv om DR veelger at referere "juridiske eksperter” i vurderingen af
ulovligheden af beseettelsen af Vestbredden, kunne DR med fordel have benyttet samme omtale og
ordlyd som f.eks. den formulering DR benytter i rettelsen pa Fejl og Fakta. Dette havde tydeliggjort DR's
brug og opfattelse af spargsmalet vedrarende lovligheden af Vestbreddens besaettelse. DR konstaterer
i gvrigt i en indskudt saetning, at Vestbredden er “palaestinensiske omrade”, hvilket er uheldigt, da DR
netop afventer ICJ's juridiske vurdering af lovligheden af Israels besaettelse af Vestbredden, og derfor
heller ikke bar konstatere som et faktum, at omradet er palaestinensisk.

Dan Harder far heller ikke medhold i, at DR har aendret ordet "omstridt” om lovligheden af Israels
besaettelse til at betyde det modsatte i den opdaterede rettelse.

Dan Harder far heller ikke medhold i sin kritik af, at DR har valgt at opfatte ICJ's kommende juridiske
bedemmelse af lovligheden som et autoritativ kildeudsagn, selv om ICJ's radgivning kun har rddgivende
karakter for FN. Det ligger uden for min kompetence at vurdere den retlige virkning af ICJ's juridiske
udtalelse om legaliteten af Israels beszettelse af Vestbredden. Men nar DR har valgt at laegge veegt pa
denne, er det DR's redaktionelle ret til vurdering af kilder og kilders vaerdi.

Klager far heller ikke medhold i sit andet klagepunkt: At DR's rettelse i rettelsen pa Fejl og Fakta (fra den
15.november 2023) betyder, at DR séledes har aendret opfattelse og fastslar, at Israel ulovligt har besat
Vestbredden. DR star selv efter en revideret rettelse samme sted og fastslar ikke, at Israel ulovligt skulle
have besat Vestbredden. DR har i gvrigt ikke brudt egen procedure for rettelser ved ikke at orientere
DH om, at man foretog en opdatering af sin farste rettelse. DR bade kan og skal - i henhold til egne
etiske retningslinjer — sikre, at fejl rettes hurtigt og klart bade pa egne platforme og sociale medier. Det
far Dan Harder heller ikke medhold i.

Dan Harder far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 19. januar 2024





