DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kgbenhavn C
dr.dk

15.01.2024

Klage over indslag i TV Avisen

Kaere

Du har den 19. december 2023 klaget over et indslag i TV Avisen. Efter at redaktionen afviste din
kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen og skrevet
en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig .

Med y '
riaRerbye Ronn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Barn og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR

Redaktionschef Niels Kvale, DR Nyheder

Led. redaktionschef Kirsten Marie Svendsen, DR Nyheder

Direkter Sandy French, DR Nyheder

Journalistisk tveergdende redakter Lars Steen Pedersen, DR Nyheder



Sagen kort

En seer klagede over et indslag bragt i TV Avisen 21:00 den 18. december 2023. Ifglge Klager
fejloversatte DR et traditionelt bannekald fra en maoské til, at der blev rabt, at jeder skulle dreebes. DR
har beklaget, at klipningen gjorde, at sekvensen kunne misforstas, men det var ikke en oversaettelse af
bennekaldet, som den pageeldende medvirkende israeler fik oversat til, at jeder skulle dreebes. Klager
har i sin anke afvist DR's praecisering og haevdet, at DR forsaetligt har bragt fejloversaettelsen. Klager far
ikke medhold.

Gennemgang af sagen

Den 19. december 2023 klager (herefter benaevnt Klager) over et indslag bragt i TV
Avisen den 18. december 2023 i udgaven kl. 21.00.

Klagen drejer sig om, at en medvirkende - ifelge Klager - fejlagtigt oversaetter frasen "Allahu Akbar” til
"draeb alle jeder”. Allahu Akbar er et almindeligt bennekald, som betyder "Gud er stor”, papeger Klager.
DR's fejloversaettelse er ikke blot fejlinformation af offentligheden, men ogsa skadelig og medvirkende
til at skabe stereotyper og @ge speendingerne i samfundet, papeger Klager. "En sadan rapportering
strider imod journalistisk etik, som kraever ngjagtighed og sandfeerdighed, og kan potentielt overtreede
lovgivningen mod zerekraenkelse og spredning af misinformation,” skriver Klager til DR.

Klager opfordrer til, at fejlen bliver rettet og beklaget, da det ellers vil kunne fa juridiske konsekvenser.

DR's beklagelse

DR modtog umiddelbart efter indslaget klager fra andre end denne klager over samme forhold, og det
forte til, at DR bragte en beklagelse den 20. december 2023. Der stod:

"TV Avisen klokken 21 den 18/12 bragte et indslag fra Israel, hvor DR Nyheders udsendte talte med en
far til en israelsk soldat.

Indslaget indeholdt to sekvenser, som har givet anledning til misforstaelser.

| den farste sekvens viste vores kilde fra en balkon, hvor teet hans lejlighed ligger pa et palaestinensisk
omréade. Mens kilden talte, blev der kaldt til ben fra en minaret i det palzestinensiske omrade. | den naeste
sekvens diskuterer kilden og journalisten en oversaettelse fra arabisk, som pa dansk blev gengivet som
"sla jederne ihjel".

Overseettelsen var ikke relateret til det beannekald, som man herte i sekvensen lige inden samtalen om
oversaettelsen. Men indslaget var klippet pa en sddan made, sa det er forstaeligt, at man kan lave denne
kobling. Det burde vi have vaeret opmaerksomme p3a, og indslaget burde veere redigeret, sa konteksten
fremgik klart og umisforstaeligt.

Vi beklager!”

Karoline Juul i DR Nyheder svarer pa vegne af redzaktionschef og udlandsredakter Niels Kvale Klager
den 21. december 2023:



“Indslaget, du henviser til, indeholder en sekvens, hvor vores kilde og udsendte journalist diskuterer en
overseettelse fra arabisk, som pa dansk bliver til “sla jederne ihjel”. Oversaettelsen er ikke relateret til
det bennekald, som man herer i klippet lige inden samtalen om overseettelsen.

Men indslaget er sat sammen pd en made, sé det er forstéeligt, at man kan lave denne kobling. Det
burde vi have vaeret opmaerksomme péa og det burde vaere redigeret, sa konteksten fremgik klart og
umisforstéeligt.”

Klager er imidlertid ikke tilfreds. Klager skriver til lytternes og seernes redakter (herefter benaevnt LSR)
"Jeg skriver som opfalgning pa min klage over jeres udsendelse den 18. december 2023.

"Efter jeg - og mange andre - klagede over denne udsendelse vedr. den fejlagtige oversaettelse af
"allahu akbar" til “draeb alle jeder”, har | efterfalgende lavet en preecisering.

Jeres preecisering og begrundelse er ikke tilstraekkelig eller korrekt.

Den interviewede henviser til "/muazzinen”, hvilket betyder moskeen, hvorfor der altsa ikke er tale om
blot en uhensigtsmaessig klipning, som | pastar i jeres praecisering.

Derfor er der heller ikke tale om at udsendelsen kunne give seeren en forkert opfattelse. Udsendelsen
giver praecis den opfattelse, som udsendelsen skulle give.

Det er ikke godt nok med en ukorrekt praecisering eller undskyldning. Det giver sig selv.

Jeg vil gerne anmode om at | dokumenter og beviser at der er tale om et mangelfuldt klip, som giver
anledning til “misforstaelsen.

Fordi hvis ikke | kan fremvise dette klip som mangler ifalge jer, m3 vi ga videre med sagen vedr. denne
katastrofale udsendelse.

Jeg ser frem til at here fra jer.”
Ankesagen

Den 22. december 2023 modtager jeg al korrespondance i sagen og bekraefter over for Klager, at jeg
vil gennemga den som en ankesag.

Indslaget den 18. december

Den centrale og paklagede del af det lsengere indslag drejer sig om en sekvens (tidskode 07:14), hvor
den medvirkende gar ud péa sin altan og peger pa en bjergskraning, hvor der ligger en moské, hvis
bennekald man kan hare i indslaget.

"Det man kan se her er faktisk, hvor naer vi er ved araberne. Palsestinenserne. Herovre pa den anden
side — du kan hare muezzinen” (Muezzin er den person, der fra moskéens tarn kalder til ban) NB! Her er
indslaget efterfelgende blevet daekket af et skilt, hvorpd der star: "I indslaget fra Israel, hvor DR’s
udsendte talte med en far til en israelsk soldat, talte journalisten og kilden om en oversaettelse af et
arabisk udtryk. Dette kunne misforstas, som om de oversatte en arabisk ben fra en naerliggende moské.



Dette er ikke tilfzeldet, men DR beklager, at det kan forstas sadan, nar man ser indslaget.” (og den
medvirkende fortsaetter) Og hvad siger de sa (sperger journalisten)

"De siger nok. Iq' bad Yehud. Iq’ bad Yehud betyder "sla jederne ihjel.” Ig'bad’ det er 'slagte’ og 'yehud',
det er jeder. Ig'bad yehud.”

Her er sket en udeladelse i og med, at DR har klippet skiltet med beklagelsen ind i forhold til det
oprindelige udsendte indslag.

Her sagde den medvirkende umiddelbart efter, at han havde sagt "du kan hare muezzinen. Jeg gar ud
fra, at det, de siger, nar de star der og skriger, det er ikke "hvor er Israel et dejligt sted, og hvor er her
dog skent.” Journalisten kommer ind og sperger: "Hvad siger de sa?"

Den medvirkende: "De siger nok. "lg'bad yehud."

De markerede saetninger i det oprindelige indslag er redigeret ud, da DR veelger at saette skilte ind.

Det fulde billede af det oprindelige indslag er af betydning for forstaelsen af hele indslaget, hvilket jeg
vender tilbage til i indstilling og konklusion.

Procedure

Det folger af DR's etiske retningslinjer, at klager skal veere besvaret senest fire uger efter, at de er
modtaget. Det er sket her. Det skal vaere den ansvarlige chef, der besvarer, hvilket ogsa er tilfaeldet.
Klager skal have faet klagevejledning, hvilket ogsa er sket.

Indstilling fra lytternes og seernes redakteor

Det folger af forordet til DR's etiske retningslinjer, at DR bringer hurtig og korrekt information til lyttere,
seere og brugere. DR laegger afgerende veegt pa grundig research, haederlighed og ordentlighed i
programvirksomheden. Det er nogle af de centrale bestemmelser, som Klager mener, at DR har
overtradt i det paklagede indslag. DR retter, n&r man begar fejl, og alt over bagatelgraensen rettes pa
Fejl og Fakta.

Klager skriver, at der er tale om en fejloversaettelse af, hvad der i indslaget bliver sagt i muezzinen, og
dermed anfeegter Klager ogsa den praecisering, som DR har foretaget. Ydermere er det Klagers
opfattelse, at DR bevidst bringer et fejlcitat for at pavirke seerne. DR's forklaring lyder: Oversaettelsen
var ikke relateret til det bennekald, som man hearte i sekvensen lige inden samtalen om oversaettelsen.
Men indslaget var klippet pa en sddan made, sg det er forstéeligt, at man kan lave denne kobling. Det
burde vi have veeret opmaerksomme pa, og indslaget burde vaere redigeret, sa konteksten fremgik klart
og umisforstaeligt.

Her leegger jeg veegt pa, hvorledes indslaget oprindeligt var redigeret den 18. december 2023, fer DR
valgte at omredigere det og fegje et skilt til. Her peger den dansk-israelske kilde pd naboerne,
palaestinenserne, og naevner i forbifarten, at man kan hare muezzinen, samtidig med, at han siger, at nar
(de) star der og skriger (hvad jeg opfatter som en i bredere forstand hentydning til, hvad
palaestinenserne siger i moskéen) nok ikke er en hyldest til Israel, men det modsatte. Det, som den
medvirkende opfatter som en opfordring til drab pa jeder. Det kan misforstas, eftersom bgnnekaldet
optraeder og hares, samtidig med at den medvirkende fremsaetter sin tolkning af, hvordan han opfatter
palaestinenserne lige ved siden af sin egen bolig. DR forklarer, at samtalen om palaestinenserne og deres
eventuelle trusler ikke var koblet til bennekaldet, men at klipning var sdledes, at det kunne opfattes
sadan. Det er jeg enig i. Men dertil skal man holde sig en anden etisk retningslinje for gje: DR vaerner om
sin redigeringsret, og DR har den fulde redigeringsret til sine programmer, indslag og artikler. Det er
saledes DR's ret at bringe et indslag med denne dansk-israelske jede og lade ham fremsaette sit syn pa



palaestinenserne, og hvad der eventuelt matte udledes af den medvirkende om bgnnekald. Det ville dog
have styrket indslaget, hvis DR havde sikret sig, at det klart fremgik, at udtalelsen om drab pa jeder ikke
var andet end den medvirkendes personlige opfattelse. Det var ikke hensigtsmaessigt, at indslaget
fremstod pa en made, sa den medvirkendes kommentar kunne misforstds som en oversasttelse af det
traditionelle bennekald.

Det har DR erkendt i praeciseringen. Klager har ingen dokumentation for sin pastand om, at DR bevidst
skulle have viderebragt en fejlfortolkning af, hvad der siges i bennekaldet. Ligeledes afviser jeg Klagers
anmodning om, at DR skal dokumentere sin praecisering ved at bringe raoptagelser. DR har bade
beklaget ved redigering af selve indslaget i TV Avisen og gennem en preecisering og er ikke pligtig til at
beklage yderligere. DR skal ikke beklage, at udtalelsen er bragt, kun at udtalelsen i den viste kontekst
kunne misforstas, hvilket er sket. Klager far ikke medhold.

Konklusion og sammenfatning

En seer klagede over et indslag bragt den 18. december 2023 i TV Avisen 21.00, hvor DR's reporter
interviewede en dansk-israeler, der er nabo til palsestinensiske omrader. Klager havde ferst klaget over,
at DR havde viderebragt, hvad Klager opfattede som israelerens fejloversaettelse af et traditionelt
muslimsk bgnnekald til, at man fra moskéen i det fjerne herte en opfordring til at draebe joder. DR
preeciserede efterfalgende, at indslaget var klippet pd en made, sa det kunne misforstds, men at
israelerens udtalelse ikke var mantet pa det konkrete bannekald, der hares i indslaget. Dernsest ankede
Klager sagen og mente, at der var tale om et bevidst forseg pa vildledning fra DR's side.

Klager far ikke medhold. DR har beklaget, at koblingen mellem udtalelsen og bennekaldet kunne
misforstas i indslaget. Indslaget har faet tilfgjet en tekst med beklagelse. DR har desuden praeciseret pa
Fejl og Fakta. DR har redigeringsretten til at bringe den pagseldende udtalelse fra israeleren.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 12. januar 2024





