DR | GENERALDIREKTOREN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

15.01.2024

Klage over indslag i TVA 21:00 den 18. december 2023

Keere

Du har den 20. december 2023 klaget over et indslag i TVA 21:00 bragt den 18. december 2023.
Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu
gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

Maria Rerbye Reonn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Barn og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR

Redaktionschef Niels Kvale, DR Nyheder

Ledende redaktionschef Kirsten Marie Svendsen, DR Nyheder
Direktar Sandy French, DR Nyheder

Journalistisk tvaergaende redakter Lars Steen Pedersen, DR Nyheder



Sagen kort

En seer klagede over et indslag i TVA 21:00 den 18.december 2023. Ifglge Klager fejloversatte DR et
traditionelt bannekald fra en moské til, at der blev rabt, at jeder skulle draebes. DR har beklaget, at
klipningen gjorde, at sekvensen kunne misforstds, men det var ikke en oversaettelse af bennekaldet,
som den pageeldende medvirkende israeler fik oversat til, at "jeder skulle draebes."

Klager far ikke medhold.

Gennemgang af sagen

Den 20. december 2023 klager (herefter benasvnt Klager) over et indslag bragt i TV Avisen
21:00 den 18. december 2023. Ifelge Klager fejloversatte DR det traditionelle bennekald fra en moské
til, at der blev rébt, at alle jader skal draebes. Klager fajer til, at det er utrolig farligt, ndr DR begér en
sadan fejl, nar der er en krig.

DR svarer

Den 27. december 2023 sender DR et svar til Klager. Svaret er sendt fra en medarbejder i DR
Brugerkontakt. | det star: “Indslaget, du henviser til, indeholder en sekvens, hvor vores kilde og udsendte
journalist diskuterer en overssettelse fra arabisk, som pa dansk bliver til "sld jederne ihjel".
Overseettelsen er ikke relateret til det bennekald, som man herer i klippet lige inden samtalen om
overseettelsen.

Men indslaget er sat sammen pa en made, sa det er forstaeligt, at man kan lave denne kobling. Det
burde vi have veeret opmaerksomme pé og det burde veere redigeret, sa konteksten fremgik klart og
umisforstaeligt.

Det beklager vi og har derfor bragt en preecisering her: https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-
fakta/klip-i-tv-avisen-kunne-misforstaas.”

Klager vender samme dag tilbage og skriver til DR, at svaret er uacceptabelt.

Det er tydeligt, at drabet pa jeder bliver sagt samtidig med, at der hegres noget rabt pa arabisk, papeger
Klager. Det bliver DR nadt til at rette, ellers opfattes DR bare som en YouTube-kanal for ekstremister,
mener Klager.

Herefter svarer en anden medarbejder i DR Nyheder den 3. januar 2024 pa vegne af redaktionschef
Niels Kvale:

“Indslaget, du henviser til, indeholder en sekvens, hvor vores kilde og udsendte journalist diskuterer en
oversaettelse fra arabisk, som pa dansk bliver til "sla jederne ihjel". Oversaettelsen er ikke relateret til
det bennekald, som man hearer i klippet lige inden samtalen om oversasttelsen.

Men indslaget er sat sammen pa en made, sa det er forstaeligt, at man kan lave denne kobling. Det
burde vi have vaeret opmaerksomme pé og det burde veere redigeret, sd konteksten fremgik klart og
umisforstaeligt.

Det beklager vi og har derfor bragt en przecisering her: https.//www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-
fakta/klip-i-tv-avisen-kunne-misforstaas.”

Klager anker

Den 3. januar 2024 anker Klager sagen til lytternes og seernes redakter (LSR) med den begrundelse, at
Klager har modtaget to svar fra DR, der naesten er enslydende, men ikke giver mening, mener Klager.



Jeg bekreefter den 4. januar 2024, at jeg vil behandle sagen som en ankesag.

Procedure

Det folger af DR’s etiske retningslinjer, at klager skal veere besvaret senest fire uger efter, at de er
modtaget af DR. Det er overholdt. Det skal vaere den ansvarlige chef, som svarer. Klager modtager i
farste omgang et svar fra en medarbejder i DR Brugerkontakt, og det indeholder ikke klagevejledning.
Begge er fejl. Hvis nogle svarer pa vegne af en indholdsansvarlig chef, skal det fremga, sddan som det
ogsa ger af svar nummer to fra DR. Klagesvar skal i henhold til DR's etiske retningslinjer indeholde en
klagevejledning. Klagen er dermed ikke korrekt besvaret. Det er kritisabelt. Fgrst da Klager vender
tilbage og kritiserer DR's farste svar, svarer DR korrekt pa vegne af redaktionschef Niels Kvale og med
klagevejledning.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Den centrale og paklagede del af det laengere indslag drejer sig om en sekvens (tidskode 07:14), hvor
den medvirkende gar ud pa sin altan og peger pa en bjergskraning, hvor der ligger en moské, hvis
bannekald man kan hare i indslaget.

Indslaget: “Det man kan se her er faktisk, hvor nzer vi er ved araberne. Palaestinenserne. Herovre pa den
anden side - du kan here muezzinen” (Muezzin er den person, der fra moskéens tarn kalder til ban)
Bemaerk: Her er indslaget efterfalgende blevet redigeret med et tilfgjet et skilt, hvorpa der star: “I
indslaget fra Israel, hvor DR's udsendte talte med en far til en israelsk soldat, talte journalisten og kilden
om en oversaettelse af et arabisk udtryk. Dette kunne misforstas, som om de oversatte en arabisk ban
fra en naerliggende moské. Dette er ikke tilfaeldet, men DR beklager, at det kan forstas sadan, ndr man
ser indslaget.” (og den medvirkende fortsaetter) "Og hvad siger de sa?" (sparger journalisten)

"De siger nok. Ig’ bad Yehud. Iq’ bad Yehud betyder “slé jederne ihjel.” Ig'bad’ det er 'slagte’ og ‘yehud,,
det er jeder. Ig'bad Yehud.”

Her er sket en udeladelse i og med, at DR har klippet skiltet med beklagelsen ind i forhold til det
oprindelige udsendte indslag.

Her sagde den medvirkende umiddelbart efter, at han havde sagt “du kan here muezzinen. Jeg gar ud
fra, at det, de siger, nar de star der og skriger, det er ikke "hvor er Israel et dejligt sted, og hvor er her
dog skent.” Journalisten kommer ind og sperger: "Hvad siger de s3?”

Den medvirkende: “De siger nok. “Ig'bad Yehud.”

De markerede saetninger i det oprindelige indslag er redigeret ud, da DR vaelger at saette skilte ind.

Det fulde billede af det oprindelige indslag er af betydning for forstaelsen af hele indslaget, hvilket jeg
vender tilbage til.

Det falger af forordet til DR's etiske retningslinjer, at DR bringer hurtig og korrekt information til lyttere,
seere og brugere. DR leegger afgerende veegt pa grundig research, heederlighed og ordentlighed i
programvirksomheden. Det er nogle af de centrale bestemmelser, som Klager mener, at DR har
overtradt i det paklagede indslag. DR retter, ndr man begar fejl, og alt over bagatelgraensen rettes pa
Fejl og Fakta.

Klager skriver, at der er tale om en fejloversaettelse af, hvad der i indslaget bliver sagt af muezzinen, og
dermed anfaegter Klager ogsd den preecisering, som DR har foretaget. DR's forklaring lyder, at
oversaettelsen var ikke relateret til det b@nnekald, som man hegrte i sekvensen lige inden samtalen om
overszettelsen. Men indslaget var klippet pa en sadan made, sa det er forstaeligt, at man kan lave denne
kobling. Det burde DR have vaeret opmaerksom p3a, og indslaget burde vaere redigeret, sd konteksten
fremgik klart og umisforstaeligt.



Her laegger jeg vaegt pa, hvorledes indslaget oprindeligt var redigeret den 18. december 2023, for DR
valgte at redigere det og feje et skilt til. Her peger den dansk-israelske medvirkende kilde p& naboerne,
paleestinenserne, og neevner, at man kan hare muezzinen, samtidig med at han siger, at nar (de) star der
og "skriger” (hvad jeg opfatter som en i bredere forstand kildens hentydning til, hvad palsestinenserne
siger i moskéen) nok ikke er en hyldest til Israel, men det modsatte. Det, som den medvirkende opfatter
som en opfordring til drab pa jeder. Det kan misforstas, eftersom bgnnekaldet optraeder og heres,
samtidig med, at den medvirkende fremseetter sin tolkning af, hvordan han opfatter paleestinenserne
lige ved siden af sin egen bolig. DR forklarer, at samtalen om palaestinenserne og deres eventuelle trusler
ikke var koblet til bennekaldet, men at klipning var saledes, at det kunne opfattes sadan. Det er jeg enig
i. Men dertil skal man holde sig en anden etisk retningslinje for gje: DR vaerner om sin redigeringsret, og
DR har den fulde redigeringsret til sine programmer, indslag og artikler. Det er sdledes DR's ret at bringe
et indslag med denne dansk-israelske jede og lade ham som kilde fremsaette sit syn pa palaestinenserne,
og hvad den medvirkende selv udleder af bennekaldet. Det ville dog have styrket indslaget, hvis DR
havde sikret sig at det klart fremgik, at udtalelsen om drab pa jeder ikke var andet end den medvirkende
kildes personlige opfattelse. Det var ikke hensigtsmaessigt, at indslaget fremstod p& en made, sa den
medvirkendes kommentar kunne misforstas som en direkte oversaettelse af det traditionelle bennekald.
Det har DR erkendt i preeciseringen. DR har bade beklaget ved redigering af selve indslaget i TV Avisen
og gennem en praecisering og er ikke pligtig til at beklage yderligere. DR skal ikke beklage, at udtalelsen
er bragt, kun at udtalelsen i den viste kontekst kunne misforstas, hvilket er sket. Klager far ikke medhold.

Konklusion og sammenfatning

En seer klagede over et indslag bragt den 18. december 2023 i TV Avisen 21.00, hvor DR's reporter
interviewede en dansk-israelsk jedisk kilde, der er nabo til paleestinensiske omrader. Klager gjorde
geeldende, at DR havde viderebragt, hvad Klager opfattede som israelerens fejloversaettelse af et
traditionelt muslimsk bgnnekald til, at man fra moskéen i det fjerne i indslaget hgrte en opfordring til at
draebe jeder. DR preeciserede efterfalgende, at indslaget var klippet pd en méade, s& det kunne
misforstas, men at israelerens udtalelse ikke var mgntet pd det konkrete bgnnekald, der hgres i
indslaget. Dernzest ankede Klager sagen, da Klager ikke mente, at DR var kommet med nogen
meningsfuld forklaring og dermed risikerede at fremsta som et utroveerdigt medie.

Klager far ikke medhold. DR har beklaget, at koblingen i indslaget mellem udtalelsen fra kilden og
bennekaldet kunne misforstas. Indslaget har efterfelgende faet tilfgjet en tekst med beklagelse. DR har
desuden preeciseret pa Fejl og Fakta. DR har redigeringsretten til at bringe den pagzeldende udtalelse
fra israeleren.

Klagen er ikke korrekt besvaret i henhold til DR's etiske retningslinjer. Det er kritisabelt.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 12, januar 2024





