DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

10.01.2024

Klage over indslag i Radioavisen

Keere

Du har den 5. oktober 2023 klaget over et indslag i Radioavisen bragt den 5. oktober. Efter at
redaktionen har svaret pa din klage, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu
gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

Med venlig hilsen
(7

M rigR@rbVe‘Rznn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Barn og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR

Redaktionschef Mikkel Worsge Andersen, DR Nyheder

Ledende redaktionschef Kirsten Marie Svendsen, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder

Tveergdende Journalistisk chef Lars Steen Pedersen, DR Nyheder



Sagen kort

En lytter klagede over et indslag i Radioavisen den 5. oktober 2023 kl. 12 om temperaturstigninger.
Klager far delvist medhold. DR angav i indslaget en temperatur pa stranden i Rio de Janeiro, som ligger
meget hgjere end den temperatur, som DMI har oplyst samme dag. Indslaget gav et forkert indtryk af,
at temperaturen i Rio de Janeiro var over 40 grader den dag, hvor indslaget blev sendt. DR kritiseres
for, at Klager matte rykke tre gange, fer han fik et forelgbigt svar, der ikke forholder sig til substansen i
klagen.

Gennemgang af sagen

Den 5. oktober 2023 klager (herefter benzevnt Klager) over et indslag i Radioavisen
kl. 12.00 samme dato.
Klagen drejer sig om Radioavisens klimaindslag og indeholder tre punkter.

1

For det forste klages der over, at der i indslaget er en reportage fra Brasiliens I[panema-strand, hvor det
siges at: "Der er sort af mennesker, der flygter fra varmegrader pa den forkerte side af 40."

Det er faktuelt forkert, skriver Klager. Temperaturen 1a den pagaeldende dag i Rio de Janeiro pa 25-26
grader overskyet. Som dokumentation vedlaegger Klager en screen dump fra DMI's site, hvor det
fremgar at temperaturen den 5. oktober angives til at veere 24 grader og overskyet.

2.

Det andet punkt drejer sig om et interview i Radioavisen med afdelingschef i DMI, Adrian Lema. Denne
kilde siger: "Hvert arti er blevet varmere og varmere.” Det er en faktuel forkert oplysning, papeger Klager.
Til stotte fremlaegger Klager en graf fra NASA, den amerikanske rumfartsorganisation, som viser at den
globale temperatur ikke steg (men faktisk faldt fra 1950 til 1960) og herefter holdt sig nogenlunde pa
samme niveau til 1975.

Der er dermed tale om tre og et halvt arti, hvor der ingen opvarmning var, skriver Klager.

3. Det tredje klagepunkt drejer sig om en udtalelse fra veaerten i Radioavisen. Vaerten siger, at "hver
eneste dansker udleder i gennemsnit 13 tons CO2 om aret.”

Det sker med taenketanken Concito som kilde.

Pastanden er faktuelt forkert, skriver Klager. Han henviser til Danmarks Statistik, der skriver, at
udledningen svarede i 2022 til en gennemsnitlig udledning pa 7,5 tons CO2-aekvivalenter pr.indbygger
i Danmark.

4. Klager kritiserer ad tre omgange det manglende svar fra DR.

“"Samlet set ma indslaget anses for at veere sa tendentiest og biased i sit udtryk, at DR ber trackke
indslaget tilbage og berigtige de faktuelt forkerte pastande,” skriver Klager.

Klager rykker tre gange, formidlet af lytternes og seernes redakter (herefter benaevnt LSR), fer end at
Klager modtager et svar fra DR.

DR's svar

Redaktionschef Mikkel Worsge Andersen svarer Klager den 11. december 2023. Her skal bemaerkes at
der er sket en misforstaelse, som det ikke har veeret muligt at opklare. Klager har tilsyneladende ikke
modtaget dette svar fra DR, men har den 6. december 2023 bedt LSR gennemga sagen, da Klager ikke



har modtaget svar efter mere end otte uger. Dette er ogsa arsagen til sagens langstrakte forlgb. Farst
da DR Nyheder far LSR's gennemgang af sagen til kommentering, bliver det opklaret, at sagen faktisk
er besvaret af DRden 11. december.

| svaret fra den indholdsansvarlige redaktionschef i DR Nyheder Mikkel Worsge Andersen star:

“1) Indslaget i Radioavisen klokken 12 den 5. oktober 2023 beskriver blandt andet, at det er blevet
forar i Brasilien, og at det for arstiden har veeret usaedvanligt varmt — over 40 grader — og derfor har
Rio de Janeiros Ipenema-strand vaeret sort af mennesker omkring en uge inden, radioindslaget bliver
sendt. Vores journalist siger ikke i indslaget, at det er "i dag” — 5.0ktober forstas — at stranden er sort af
mennesker, men en Kilde i indslaget, der forteeller, at varmen feles som op imod 50 grader, er citeret
saledes:

"I dag er virkelig atypisk, det er absurd varmt, det foles naesten som 50 grader. Det er bogstaveligt talt
som at sidde under en bleeselampe, siger André Kayer.”

Fordi kilden starter med at sige "i dag”, forstar jeg godt din forvirring, og vi kunne godt have veeret mere
preecise i forhold til den del.

Vi har ingen intentioner om at bringe forkerte tal, men i det konkrete tilfszelde handlede historien ikke
om officielle temperaturrekorder, men i stedet om hgje vandtemperaturer, hvor vi ogsa taler med folk
der helt lokalt har malt temperaturen til over 40 grader. Der er ikke tale om en officielt méling, og jeg
kan ikke sige, hvad den officielle maling den pageeldende dag var.

2) Vores eksperts pointe om at klimaet er, at det er blevet varmere, men vejret varierer. Fra 1975 tog
opvarmningen til og cirka 2/3 af den globale opvarmning er indtruffet siden da. Den konklusion star
ved magt uanset hvordan han har formulerer sig.

3) Rapporten er ikke lavet af Concito, men af FN's miljgorganisation. Den videnskabelige redakter og
hovedforfatter pa rapporten, Anne Olhoff, har siddet med rapporten i arevis. Forrige ar skiftede hun job
fra DTU, hvor hun ogsa sad med rapporten, til Concito og rapporten er sadan set "bare" fulgt med hende.
Det er vores - og omverdenens vurdering - at rapporten er troveerdig.”

Procedure
Se indstilling og gennemgang.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Ad 1.

| Radioavisen siges det, at pa den anden side af Jorden dejer man med temperaturer, der ligger markant
over det normale. Og det har faet fatale konsekvenser i den hardt prevede Amazonas-region. Herefter
felger en reportage om floddelfiner, og i reportagen siges det: "Det er kun lige blevet forar i Brasilien, og
i Rio de Janeiros ikoniske Ipanema-strand er sort af mennesker, der flygter fra varmegrader pa den
forkerte side af 40."

Redaktionschef Mikkel Worsge Andersen har forklaret i sit svar d. 11. december til Klager, at indslaget
var optaget en uge fer, det blev sendt den 5. oktober 2023. Han medgiver, at brugen af ordene "i dag”
i reportagen kan veere forvirrende og upreecise.

Deri har han ret. DR burde have angivet, at reportagen ikke var dagsaktuel.



Jeg har ingen grund til at betvivle, at Klagers screenshot af DMI's angivelse af temperatureni Rio den 5.
oktober ikke passer. Dermed er det ikke en korrekt oplysning, som kommer i Radioavisen, og det far
Klager medhold i.

Ad 2.

Pastanden fra Klager her er, at afdelingsleder Adrian Lema fra DMI ikke har deekning for at sige, at hvert
arti er blevet varmere og varmere, som det sker i Radioavisen.

Klager har vedlagt en temperaturkurve foretaget af den amerikanske rumfartsorganisation, NASA, fra
for 1880 og tilidag, som viser, at der var et dyk i temperaturen fra 1900 til 1910 og derefter en stigning,
som fladede ud — endda dykkede lidt fra ca. 1940 og til 1975.

DR citerer en autoritativ og officiel kilde, DMI, som er den danske stats officielle meteorologiske institut.
Det er rimeligt, at DR citerer en afdelingsleder pa DMI uden at betvivle korrektheden af det faglige svar.
Klager far ikke medhold pa det punkt.

Ad 3.

Jeg kan konstatere, at Klager korrekt angiver, at Danmarks Statistik nar frem til en gennemsnitlig
udledning pa 7,5 tons CO2-akvivalenter (sekvivalenter er en omregningsenhed, sa alle drivhusgasser
kan sammenlignes) per indbygger, og at dette tal ikke svarer til hvad Concito oplyser. Teenketanken
angiver et naesten dobbelt sa hgjt gennemsnitligt udledningstal. Jeg er ikke i stand til at afgere, hvad
der teknisk ligger til grund for denne betydelige forskel. Derfor kan jeg ikke konstatere, at der er tale om
en "faktuel fejl”, sddan som Klager angiver.

DR's redaktionschef oplyser i sit svar til Klager, at rapporten ikke er lavet af Concito, men af FN's
miljgorganisation. Den videnskabelige redakter og hovedforfatter pa rapporten, Anne Olhoff, har siddet
med rapporten i arevis. Forrige ar skiftede hun job fra DTU, hvor hun ogsa sad med rapporten, til Concito
og rapporten er sadan set "bare" fulgt med hende. Det er vores - og omverdenens vurdering - at
rapporten er trovaerdig, fremgar det af DR's svar til Klager

Men det var ikke, hvad der fremgik af indslaget. Her naevnes blot, at de naevnte tal stammer fra en
rapport fra teenketanken Concito. Det er DR's valg at benytte Concito som kilde. Det far Klager ikke
medhold i, men det er kritisabelt, at DR i svaret til Klager tillaegger FN's miljgorganisation indholdet i
rapporten, hvis rapporten er udgivet af Concito. Lytterne ma kunne stole p3, at den kilde, der neevnes i
Radioavisen, er den rigtige kilde. Klager far ikke medhold i kritikken af brugen af Concito, men det er
kritisabelt, at DR ikke anser kilden for at veere Concito, nar det siges i Radioavisen. Derfor far Klager
delvist medhold pa dette punkt.

Ad 4.

Det er en overtraedelse af DR's etiske retningslinjer, at DR forst svarer Klager efter tre rykkere. Selv om
DR ikke har veeret i stand til at svare inden for tidsrammen, sddan som det fremgar af svaret fra DR den
6. december, burde DR have givet Klager et forelgbigt svar meget tidligere. Det far Klager medhold i.
Samlet set far Klager delvist medhold.

Konklusion og sammenfatning

En lytter klagede over et indslag i Radioavisen den 5. oktober 2023. Lytteren far delvist medhold. DR
efterlod det indtryk, at temperaturen den pagaeldende dag i Rio de Janeiro i Brasilien havde oversteget
40 graders varme. Det svarer ikke til DMI's angivelse, som kun viste 25 grader.

Klager far ikke medhold i sit klagepunkt nummer to, men delvist medhold. Det kan ikke afgeres, hvorfor
DR benyttede et CO2-udledningstal for hver indbygger i Danmark fra teenketanken Concito, som er
meget hgjere end de tal Danmark Statistik har. DR har lov at benytte Concito sin kilde, men det er
problematisk, at DR i svar til Klager ikke mener, at det reelt er Concito, der er udgiveren af rapporten der
henvises til i indslaget og nar det er det, der siges i indslaget i Radioavisen.



DR far heller ikke kritik for at viderebringe et udsagn fra en afdelingsleder pa DMI. Det er DR's ret at
benytte de kilder, DR finder relevante, og det er ikke en overtraedelse af DR's etik, at DR citerer en
ekspertkilde.

DR far kritik for ikke at svare Klager far efter tre rykkere.

DR ber beklage pa Fejl og Fakta, at man fik et fejlagtigt indtryk af, at reportagen i Radioavisen fra den
meget varme strand i Rio de Janeiro var optaget den dag, den 5. oktober 2023, hvor indslaget blev
sendt.

Klager far delvist medhold.

Jesper Termansen, den 9. januar 2024





