DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Rann

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

22.11.2023

Klage over indslag i Radioavisen

Du har den 7. november 2023 klaget over et indslag i Radicavisen. Efter at redaktionen afviste din
kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen og skrevet
en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

Maria Rerbye Renn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Bern og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Jens Conrad-Petersen, DR Nyheder

Led. Redaktionschef Anders Emil Maller, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

En lytter klagede over, at Radioavisen den 7. november 2023 kl. 18.00 omtalte en pro-palsestinensisk
demonstration i Kebenhavn som "pro-Hamas". Fejlen er erkendt og rettet af DR.

Samtidig klagede lytteren over, at en medarbejder og ikke en chef besvarede klagen, og at lytteren ikke
fik en forklaring pa arsagen til fejlen. DR havde forklaret det med, at DR har travit pa grund af
"verdenssituationen”. Chefer i DR skal besvare klager - ogsa nar der er tilspidsede situationer eller aget
arbejdsmaengde, men faktisk fik klageren i denne sag et svar fra DR,

Gennemgang af sagen

Den 7. november 2023 Kklager (herefter benzevnt Klager) over et indslag i Radioavisen
kl. 18.00 samme dag.

Klager skriver blandt andet: ”/ avisen blev det sagt, at der var to demoer: En til fordel for Israel og (hold
fast) en til fordel for Hamas. Selvfeigelig ikke, det er utilstedeligt at bensevne en demo for at stoppe
massakren i Gaza som en Hamasdemo.”

DR svarer

DR svarer Klager den 13. november 2023. | svaret star: “Jeg har sendt den videre til DR Nyheder, s& de
kan tage din kritik med i det redaktionelle arbejde og evalueringen i efterkritikken.

Jeg haber, at du herte, at formuleringen var rettet i kl. 20 radioavisen hvor demonstrationen retteligt
blev kaldt for pro-paleestinensisk.”

Svaret er afsendt af en medarbejder i ledelsessekretariatet i DR Nyheder, men ikke af en chef eller pa
vegne af en chef.

Klagers replik

Klager svarer samme dag, den 13. november, tilbage: "Men altsé ikke en beklagelse af den utilstedelige
omtale i 18-avisen.”

Igen samme dag svarer medarbejderen et endeligt svar til Klager, hvor der blandt andet star: "Pa
baggrund af den aktuelle verdenssituation, er redaktionen desvaerre underlagt ekstraordineer travihed.
Det ger at vi desveerre ikke kan garantere et yderligere svar, pa din henvendelse.”

Klager anker

Klager anker den 14. november 2023. Blandt andet skriver Klager i sin anke til LSR:

"Jeg har, som det fremgar, klaget over den uhyrlige omtale af en Palaestinademo onsdag d.8.10.
Omtales som en Hamasdemo. Jeg forstar, at i Radioavisen kl. 20.00. er der en korrekt omtale af demo’en
Fint- men det er jo en selvfolgelighed, isser i en radioavis. Jeg ma forsta det séledes, at der ikke har
veeret en beklagelse af den uhyrlige omtale i Radioavisen 18.00. hvad enten benaevnelsen skyldes
dumbhed eller ond vilje.

Ligeledes finder jeg det meget utilfredsstillende, at jeg ikke har faet svar fra redaktionen. | forhold til
alvorligheden er det relevant med et svar fra redaktionen. Jeg godtager ikke forklaringen om travlhed-
nu er der jo ikke tale om en bemanding pé 4-5 personer.”

Klager kritiserer ogsa, at han ikke har faet svar fra redaktionen, og at han ikke godtager forklaringen om
travihed.



Indstilling fra lytternes og seernes redakter

DR skriver i forordet til sine etiske retningslinjer, at DR leegger afgerende veegt pa grundig research,
haederlighed og ordentlighed i programvirksomheden. Samtidig skriver DR i de etiske retningslinjer,
(kapitel 24) om korrekt klagebesvarelse, at en klage skal besvares af den pagaeldende redaktionschef
eller direktar.

Det er de forhold, som er relevante for gennemgangen af denne klage.

| indslaget kl. 18.00 i Radioavisen den 7. november siges felgende af vaerten: “Og herhjemme har der
her til eftermiddag til fordel for bade Israel og Hamas i Kebenhavn.” Senere i samme indslag i
Radioavisen, siger vaerten forud for et oplaeg til en udsendte reporter. "Et andet sted i Kebenhavn er der
en pro-paleestinensisk demonstration i gang, og der star du (...)"

| Radioavisen kl. 20.00 gentages nyheden, men denne gang bensevner vaerten demonstrationen som
"pro-paleestinensisk”.

Veaerten begar den fejl, at han i den ferste udsendelse kommer til at betegne en "pro-palaestinensisk”
demonstration som "pro-Hamas". Men veerten retter sig selv i samme udsendelse. Klagers pointe ma
forstas sadan, at der er meget stor forskel pad at stette de civile borgere i Gaza og sa stette
organisationen Hamas og dens metoder, herunder angreb pa barn og voksne civile i Israel.

DR retter fejlen ma den side, der er beregnet til det, Fejl og Fakta pa dr.dk. Her star den 14. november:
“I Radioavisen tirsdag den 7. november klokken 18 sagde vi, at der i Kebenhavn var demonstrationer
til fordel for bade Israel og Hamas.

| den forbindelse havde vi en direkte gennemstilling til en pro-palsestinensisk demonstration.

Det var en klar fejl at keede denne demonstration sammen med Hamas, som bade er pa EU og USA's
terrorlister. Det vi skulle have sagt, og som vi sagde i aftenens avrige radioaviser, var, at der bade var
demonstrationer til fordel for Israel og palsestinenserne.

DR Nyheder beklager fejlen.”

Svaret til Klager er afsendt af en medarbejder, der ikke har chef- eller indholdsansvar i DR Nyheder Dette
er ikke et i overensstemmelse med DR's etiske retningslinjer for korrekt besvarelse. Det er ikke nok, at
DR henviser til "ledelsessekretariatet”. Korrekt procedure er, at den medarbejder i de tilfeelde, hvor den
pageeldende chef ikke har mulighed for selv at svare, forfatter et svar pa vegne af den relevante chef. |
dette tilfeelde redaktionschef i DR Nyheder Jens Conrad-Petersen. Det skal vaere muligt for en klager at
identificere, hvilken chef i DR, der besvarer klagen. Svaret lever heller ikke op i intentionerne i DR's
svarkultur, som det udtrykkes i DR's etiske retningslinjer, nar der i svaret henvises til
"verdenssituationen”. Chefer i DR ma selv under den igangveerende konflikt i Mellemasten finde en
procedure, relevante klager besvares korrekt og i overensstemmelse med DR's etik. Nar det er sagt, sa
ligger der en erkendelse i svaret fra DR af en fejl, selv om medarbejderen ikke kommer naermere ind pa
arsagen.

Klager far dermed sadan set et svar fra DR og har ikke krav pa den uddybning, Klageren eftersperger.
Det er ikke heldigt at omtale en demonstration "til fordel for palaestinenserne” som en demonstration”
til fordel for Hamas", men DR har som naevnt ogsé beklaget fejlen.



Procedure

Det folger af DR's etiske retningslinjer, at en klage skal besvares senest fire uger efter, at den er
modtaget. Det er overholdt her. Klager skal have klagevejledning, hvilket ogsa er overholdt. Det skal
veere den ansvarlige chef, som besvarer klagen, hvilket ikke er overholdt. Klagen skal forholde sig til det,
der bliver kritiseret, hvilket er tilfaeldet her.

Konklusion og sammenfatning

DR begik en fejl i Radicavisen den 7. november 2023, da man omtalte en demonstration i Kebenhavn
til fordel for paleestinenserne i Gaza som "pro-Hamas". Det blev dog rettet til “pro-palaestinensisk”
allerede i samme radioavis og siden beklaget af DR pa Fejl og Fakta pa dr.dk. Klager far medhold i
kritikken, men DR har selv erkendt fejlen, som er rettet.

Klager kritiserer ogsa, at svaret fra DR ikke kommer ind pa, hvad der var arsag til fejlen, og at DR blot
henviser til arbejdspres som felge af "verdenssituationen’. Klager kan ikke fordre, at DR skal ga dybere
ind i, hvorfor veerten i Radioavisen fejlagtigt omtalte demonstrationen som "pro-Hamas."” Til gengaeld
burde klagen veeret besvaret pa vegne af den relevante chef.

Klager far medhold, men fejlen er omtalt og rettet pa Fejl og Fakta pa dr.dk, og det er rettet i Radioavisen
kl. 18.00 den 14. november 2023.

Jesper Termansen
21. november 2023





