Lytternes og seernes redaktor

Halvarsrapport for andet halvar 2022

1.Resumé

2.Redakterberetning
Brugernes kritik og ros af DR - tal og tendenser
Temaer i halvarets brugerhenvendelser
Forskelligt syn pa live-daekningen fra Field's

Kontakt til brugerne - behov for et loft

DR’'s daekning af Folketingsvalget 2022 -
prognoser er kommet for at blive og bedre end deres rygte

3.Grundlaget for lytternes og seernes redaktors
virksomhed

4.Sager hos Pressenaevnet og LSR

Pressenavnet
Ankesager hos lytternes og seernes redaktor
Resumé af ankesager 2. halvar 2022

Tabeller

s. 3

s. 4

s. 4
s.5

.20

21

L



Lytternes og seernes redaktor - DR

Forord

Atter har jeg den forngjelse at tegne et billede af DR presseetisk set over for DR's bestyrelse og dermed ogsa
over for brugerne og den gvrige offentlighed.

Halvaret har budt pa folketingsvalg, VM i fodbold og andre store begivenheder, men den enkeltstdende
haendelse, der tiltrak sig flest kommentarer og klager i DR’'s eget henvendelsessystem, var deekningen af et
skyderi i indkgbscenteret Field's i juli. Det er ngje gennemgaet i rapporten.

DR star over for at skulle forny sit digitale henvendelsessystem, og det er en vigtig anledning til ogsa at styrke
kontakten med brugerne, sadan som det er malet i DR’'s seneste strategi. | denne halvarsrapport ger jeg
status og kommer med nogle anbefalinger, som jeg har samlet gennem arene fra den daglige og direkte
kontakt med brugerne.

Det daglige arbejde foregar i god dialog med en lang raekke afdelinger og ansatte, herunder isaer DR’s
generaldirekter Maria Ragrbye Renn, etikchef Anja Lundberg Andersen samt chef for brugerkontakt Rikke
Sloth, teamleder Mia Akselsen og gvrige medarbejdere.

Det er blevet en tradition af have besgg af udenlandske redakterer, forskere og journalister gennem
International Media Support (IMS). Dette halvar har der veeret repraesentanter fra Libanon, Marokko,
Palzestina og Tunesien. Senere i efteraret var der besgg fra Ukraine, Moldova, Armenien og Georgien, som
ogsa var i Danmark for at studere blandt andet pressens system for selv-regulering.

Det er ogsa blevet til nogle online-temamgder i Organisationen af Nyhedsombudsmaend (ONO).

Ogsa i dette halvar har det veeret en forngjelse at made lytter- og seerorganisationerne i forbindelse med
deres faste mgder med DR, samt at introducere arbejdet med DR's presseetik og forhold til brugerne over for
nye medarbejdere og chefer.

| et kontor med to medarbejdere skal der noget fra handen, og jeg vil takke min kollega, Mikkel Vincentz
Pedersen, for talmodighed, omhu, kreativitet og en stor indsats.

Ogsa tak til bestyrelsen for udvist tillid.

Jesper Termansen
Lytternes og seernes redakter i DR

December 2022
(Foto: Agnete Schlichtkrull)



Lytternes og seernes redaktor - DR

1. Resume

e Livedeekningen fra Field's i forbindelse med skyderiet 3. juli forte til et meget stort antal kritiske
henvendelser. DR afviste kritik af livesending med en person, som havde givet ferstehjaelp. Det er
derimod fortsat min opfattelse, at interviewet ikke burde have veeret sendt direkte, og at det i sin
form var en overtraedelse af de hensyn, der ligger i DR’s etiske retningslinjer i forhold til bade ofre,
vidner og parerende.

¢ Et kommende nyt henvendelsessystem er en god anledning til ogsa at styrke kontakten til brugere,
der henvender sig. Forslag om at lade brugerne bestemme, om de selv forventer et personligt svar
pa en henvendelse i stedet for at lade det veere op til DR.

e DR's valgaften farte til kritik i medierne af brugen af prognoser. Kritikken forekommer ikke berettiget
set i forhold til brugernes behov for redelig information. DR har bragt prognoser pa en valgaften siden
1960. Det var heller ikke et tema, som brugerne kritiserede DR for.

e Lukningen af programmet 'Disney Sjov' samt aendringer i DR’s programmer — blandt andet 'Deadline’
og 'Orientering’ - farte til meget store ‘bobler’ af kritik fra brugerne.



Lytternes og seernes redaktor - DR

2. Redaktorberetning

Brugernes kritik og ros af DR - tal og tendenser

Hvert halvar gennemgar LSR samtlige henvendelser i DR's henvendelsessystem, som kommer fra brugerne i
kategorierne "klager”, "fejl" og "ris og ros". LSR kategoriserer alle henvendelser i overordnede tematiske
kategorier. Det sikrer et overblik over henvendelsestyperne, og LSR far et konkret indblik i hvilke temaer,
programmer og omrader, brugerne henvender sig om. Det giver mulighed for en Izbende monitorering til
brug for LSR’s afrapportering til DR's bestyrelse.

LSR registrerede og kategoriserede 7096 antal kritiske henvendelser i perioden juli — december 2022.
Dermed ligger antallet af henvendelser lavere sammenlignet med farste halvar af 2022 (januar - juni) her var
tallet 7510.

Udviklingen af kritiske henvendelser perioden 2018 — 2022 fordelt pa LSR's halvarlige registrering og
opteelling fremgar af figur 1.

Kritiske henvendelser til DR

12000
10000

8000

6000
4000
2000

0

2.halvar 1. halvar 2.halvar 1.halvar 2.halvar 1.halvar 2.halvar 1.halvar 2. halvar
2018 2019 2019 2020 2020 2021 2021 2022 2022

Figur 1. Antallet af kritiske henvendelser til DR for andet halvar 2022 ligger pd 7096. Der er dermed tale om et fald pa
5,5 % i forhold til forrige halvar.

Det samlede antal kritiske henvendelser til DR er formodentlig hgjere, da der ikke er tal for, hvor mange
henvendelser og kommentarer, der kommer til DR pa sociale medier. Jvf. DR's etiske retningslinjer
klagebehandler DR ikke pa Facebook, men henviser brugerne til DR's kontaktside pa dr.dk.

Forhold uden for DR's programvirksomhed - f.eks. kritik fra besggende, koncertgeengere m.m. - er ikke med
her i denne opgerelse.

LSR kategoriserer henvendelserne ud fra brugernes egne ord. Hvis en bruger i sin henvendelse til DR ger
opmeerksom p3, at der er fejl i et program, sa undersager LSR ikke, om brugeren har ret. Det samme geelder
klager over tekniske fejl.



Lytternes og seernes redaktor - DR

Kategorierne er udarbejdet af LSR med henblik pa at kunne spore udviklingen inden for en reekke tematiske
omréader. Se tabellerne bagest for en samlet oversigt over halvarets henvendelsestyper og fordeling.

| halvarsrapporten bliver ros registreret i en saerlig kategori. LSR vil tillige i denne rapport redegere for
udviklingen i nogle af de temaer, som erfaringsmaessigt gar igen ar for ar.

Temaer i halvarets brugerhenvendelser

Perioden juli — december 2022 har budt pa en raekke starre temaer, hvor flere brugere har kontaktet DR via
DR's officielle henvendelsessystem.

I juli madned modtog DR blandede kritiske henvendelser fra brugere over deekningen af Tour de France. Store
sportsbegivenheder giver altid reaktioner fra brugerne. En del af kritikken gik pd, at DR ikke daekkede
kvindernes nye store internationale cykellgb “"La Grande Boucle Féminine Internationale” lige sa intenst som
maendenes Tour de France.

DR modtog i juli mdned ekstraordinaert mange klager og kritiske kommentarer fra seerne i forbindelse med
DR's deekning af skyderiet i shopping-centret Field's pd Amager. LSR registrerede 412 klager, der gik pa
DR's deekning af begivenheden. Hovedparten af klagerne gik pa et specifikt liveinterview med et vidne. Den
interviewede person havde oplevet skyderiet taet pa og givet ferstehjeelp til ofre, og mange af klagerne
mente, at DR ikke burde have lavet et interview med et vidne, der ifalge klagerne, tydeligvis virkede pavirket.
"Ekstremt uetisk og trist at i live interviewer en mand i chock!!”, skrev en klager i en henvendelse til DR.
Temaet er selvstaendig behandlet pa side 8.

Nogle brugere skrev ind til DR med reaktioner pad DR's deekning i forbindelse med offentliggerelse af
"Minkrapporten”. Nogle gav udtryk for, at DR var for kritiske over for statsminister Mette Frederiksen.

DR viste i slutningen af august dokumentarprogrammet 'Spies og morgenbolledamerne’, hvor
dokumentarserien dykkede ned i historien om Simon Spies og "hans forhold til meget unge piger, bedre
kendt som morgenbolledamerne”, som DR skrev. Programmet affgdte kritik fra 36 brugere. Nogle mente, at
det var en irrelevant historie, der 13 langt tilbage i tiden. Andre brugere spurgte, hvorfor DR ikke daekkede
mere aktuelle forhold, mens andre igen papegede, at Simons Spies” adfeerd var alment kendt i samtiden, og
at der var andre normer dengang. Der var ogsa dem, som skrev til DR, at de fandt det dobbeltmoralsk, at DR
selv havde brugt Simon Spies i sin tid som paneldeltager i programmet ‘Spegrg bare’'.

Nogle seere skrev ind med kritik af DR’'s dokumentar om Simon Spies. Nogle mente, at det var en irrelevant historie, der
14 langt tilbage i tiden. (Foto fra DRTV)

Da den britiske dronning Elisabeth den 2. dode 8. september, deekkede DR nyheden. Men mange seere og
lyttere kom efterfelgende med kritiske kommentarer til DR's daekning. LSR registrerede 62 klager relateret
til dette emne. Nogle af kommentarerne gik pa, at nyheden fyldte for meget og gik ud over programfladen
og prioriteringen af andre nyheder og programmer. “I en time har | ryddet fladen for at snik-snakke om at



Lytternes og seernes redaktor - DR

Dronning Elizabeth er ded. Det er en vigtig historie, javist. Men HELT ude i skoven at rydde nyhedsfladen og
droppe almindelige nyheder i en verden, hvor der er SA mange vigtige historie.”, skrev en seer.

DR's programomlaegninger af blandt andet 'Deadline’ pd DR2 og 'Orientering’ pa P1 samt lukningen af
‘Detektor’ fgrte til mange klager og kritiske henvendelser. Ogsa programmet ‘Bagklog’ pa P1 fik rosende ord
med pa vejen fra lyttere, der skrev, at de ville savne programmet, nar det lukker ved udgangen af 2022. LSR
registrerede 333 klager og kritik fra brugere — svarende til knap fem procent af det samlede antal kritiske
henvendelser — over DR’s aendringer. Mange brugere skrev og var utilfredse med aendringerne. En bruger
udtrykte en holdning, som gik igen i kritikken: "Har altid stettet DR, fordi | altid har lavet vigtig dygtig
journalistik, men nu slutter det. Det er helt hen i vejret, at | skeerer ned pé eller nedleegger serigse programmer,
som er kernen af public service, som f.eks. Detektor og Deadline.”

DR modtog tillige i halvaret klager - iszer i november - over at musikprogrammer ikke laengere er tilgeengelige
i samme tidsperiode som tidligere. Iseer gav det reaktioner, da DR begyndte lgbende at fjerne tidligere
episoder af '‘DJ Brevets program’. Der blev registreret 12 klager over dette. En lytter skrev: “Tidligere
programmer af DJ Brevets program har lige sa hej aktualitet som de helt nye, da programmet tager tidslese
emner og musik op. Tidligere episoder danner en grundlagsforstaelse for mig som lytter, der ger at mit
udbytte af nye episoder stiger”.

Mange bgrnefamiliers samlingspunkt gennem 31 ar - programmet 'Disney Sjov', der blev sendt pd DR1
fredage kl. 19 - 20, lukkede. DR-beslutningen gav 78 klager og kritiske kommentarer fra seere, der skrev, at
de vil savne programmet, og at det var blevet en tradition at se det med familien

Et afsnit af programmet ‘Kender du typen’, som blev vist den 25. oktober, fik 24 klager. Den gik pa vaertens
pakleedning. En del mente, at vaerten var for nedringet og for "eksplicit”

En af &rets store temaer har veeret krigen i Ukraine efter Ruslands invasion den 24. februar 2022. Emnet er
grundigt gennemgaet og behandlet i lytternes og seernes redaktars rapport for 1. halvar 2022, hvor mange
brugere skrev ind om emnet. Der blev i dette halvar registreret 157 henvendelser om krigen i Ukraine i forhold
til forrige halvars 620 henvendelser. Krigen medfarer saledes stadig reaktioner fra brugerne, men ikke i
samme omfang som i farste del af aret.

Folketingsvalget blev massivt deekket af DR pa alle platforme og gav en del henvendelser fra brugerne om
meget forskellige temaer. Det var primeert tekniske problemer med kandidattesten pa dr.dk, stilen og tonen
i 'Med partierne’ og baggrundsmusik pa selve valgaftenen, der var blandt de sterste temaer. Emnet er
grundigt gennemgaet i redaktarberetningen pa side 14. Store internationale begivenheder giver altid mange
henvendelser. Det gjaldt ogsa for VM i fodbold i Qatar i november og december, om end henvendelserne var
af blandet karakter. LSR modtog 16 klager — en del med enslydende kritik af kampen mellem Marokko og
Spanien den 6. december, hvor klagerne mente, at kommentatorerne var nedladende over for Marokko.

Normalt modtager et program ingen eller ganske fa klager eller roser. Derfor er det usaedvanligt, nar et
enkeltstdende program modtager ti eller flere kommentarer og klager. Og i forbindelse med et indslag i
'Deadline’ den 26. november om "rewilding” modtog LSR 21 kritiske henvendelser. Klagerne gik p3, at DR -
ifolge kritikerne — ikke var kritiske nok over for dem, der er tilhaengere af rewilding.

Lytternes og seernes redakter registrerer og gennemgar klager, kritik og ros af tekniske forhold omkring
DR's programmer og kanaler. Antallet af kritiske henvendelser over tekniske forhold er i dette halvar 1443.
Det er lavere end perioden farste halvar 2022, hvor antallet af henvendelser 18 pa 2242. Se tabel 2 bagest
for samlet overblik over typer og antal tekniske henvendelser.

De kritiske henvendelser af teknisk karakter drejer sig primaert om problemer med streaming af lyd og tv og
fejl pa DR's apps. Meget ofte i forbindelse med DRTV eller DR Lyd. De fleste henvendelser til DR og tekniske



Lytternes og seernes redaktor - DR

problemer skyldes problemer med streaming eller mindre funktionalitetsfejl i diverse apps. Tekniske fejl og
udfald giver ofte meget hurtigt reaktioner fra brugerne.

Udfald pa DR Lyd gav hurtigt henvendelser fra lytterne. herunder problemer med udfald pa forskellige
radiokanaler.

Der er stadig brugere, der har problemer med rettigheder til udsendelser. Det drejer sig ofte om, at
visningsrettighederne er udlgbet eller kritik af de korte perioder, hvor seerne kan streame udsendelser. Som
beskrevet ovenfor, sa registrerede LSR dette halvar en del kritik fra lyttere, der ikke i samme omfang som
tidligere kunne tilga tidligere sendte musikprogrammer. Der blev ogsa i dette halvar registreret henvendelser
fra brugere, der skriver ind med problemer med adgang til DRTV pa grund af deres IP-adresse. Igen i dette
halvar er der brugere, der ikke kunne se DR's tv-programmer pé deres smart-tv.

De sidste ar har LSR registreret henvendelser fra brugerne om genudsendelser. LSR kan konstatere, at der
er tale om en lille stigning i denne type henvendelser fra 54 til 68.

Klager og kritik af lyd pa tv og radio er et tilbagevendende tema. LSR haft fokus pa denne problemstilling
siden 2018. | dette halvar har der iseer veeret tale om henvendelser vedrgrende baggrundsmusik og utydelig
tale. Anden del af 2022 er tallet pd 210 i forhold til sidste ars 172.

DR modtog i 2. halvar af 2022 138 klager, der relaterede sig til lyd i bredere forstand. Det indbefatter
optageforhold i radio og tv samt problemer med lyden pa DR's radiokanaler.

Der kom i perioden juli til december 2022 en del henvendelser over DR's apps (se tabel 2 bagest).
Henvendelserne er af blandet karakter og er ofte bade tekniske fejl, og at brugerne oplever
uhensigtsmaessige funktionaliteter.

LSRregistrerer hvert halvar kritik, ris og ros relateret til sprogbrug i DR's programmer og artikler. | dette halvar
var tallet 396 henvendelser. Sidste halvar var tallet 449, s der er tale om et pzent fald inden for en stor
kategori af henvendelser. Brugernes henvendelser drejer sig om korrekturfejl, stavefejl mm., men ogsa om
sprogbrug, udtryk, bandeord, brug af engelsk og mangel pa korrekt grammatik. Se figur 2 for udviklingen
siden 2018. Det er dermed én af de starste kategorier af henvendelser.

Sprogklager og sprogkritik

700
600

500
40
30
20
10
0

2. halvar 1. halvar 2. halvar 1. halvar 2. halvar 1. halvar 2. halvar 1. halvar 2. halvar
2018 2019 2019 2020 2020 2021 2021 2022 2022

o O O O

Figur 2. Sprogklagerne udger 5,5 % af de samlede kritiske henvendelser.

Der var 303 henvendelser, der roste DR. Sidste halvar blev der registreret 323 henvendelser i denne
kategori. Rosen var spredt fordelt, men der var ikke noget starre enkelttema i henvendelserne.



Lytternes og seernes redaktor - DR

DR modtog i lgbet af december en stribe henvendelser relateret til julen. Kritikken drejede sig iseer af
musikken pa P4 og P5, hvor en del lyttere var treette af, at det var den samme julemusik, der blev spillet pa
de to radiokanaler DR's julekalender 'Julehjertets Hemmelighed' fik 12 seerne til at reagere, ogsa med ros
for en god historie. Der var brugere, som var utilfredse med, at DR valgte at sende julekalenderen pa et andet
tidspunkt den 18. december som falge af finalen i VM22 i fodbold.

Et indslag i '"Vores Vejr' den 12. december om anlaegsprojektet “Lynetteholm” og stormflodssikring fik 16
seere til at kritisere indslaget. Kritikken gik pa, at DR Vejret i indslaget ukritisk tillod taletid til en part i
byggeprojektet om anleeggelsen af Lynetteholm uden at se pa alle aspekter af projektet og inddrage flere
nuancer og argumenter imod projektet.

‘Bornetid’

LSR registrerer klager over 'bernetid’, der deekker brugernes henvendelser om voldsomt eller upassende
indhold i forhold til barn. | dette halvar ligger tallet pa 21. Det er lavere end sidste halvars 33 henvendelser.
En stor del af henvendelserne gar pa voldsomt eller upassende indhold i DR's trailere og spots bade pa tv-
og radio-fladen.

Forskelligt syn pa live-daekningen fra Field's

Sgndag den 3. juli kl. 17.35 fik Kgbenhavns politi en anmeldelse om skyderi i det store shopping-center,
Field's, pa Amager teet ved DR Byen.

Nyhedsoversigten kl. 18 denne sommersgndag var svag pa nyheder. Hovedoverskriften lgd, at statsminister
Mette Frederiksen afviste at forholde sig til krav fra de Radikale om folketingsvalg. Men i TV Avisen en halv
time senere var der sket en alvorlig heendelse. DR sendte live fra omradet uden for Field's pa Amager. Det
fortsatte resten af aftenen og efter midnat.

KI. 20.20 interviewede DR i direkte TV en mand, et gjenvidne, som kort forinden havde givet farstehjaelp til
to skudofre. Manden forklarede i detaljer omstaendighederne, herunder at det ene skudoffer var ded, da man
pabegyndte farstehjeelpen. Vidnet neevnte pa direkte TV et navn pa det andet offer.

Kort inden denne gjenvidneberetning havde DR kun kunnet oplyse meget lidt faktuelt om skudepisoden.
Veerten i studiet havde séledes flere gange konstateret over for seerne, at man stadig ikke kendte ofrenes
skaebne, hvor mange ofre der var, eller for den sags skyld om der var én eller flere gerningsmeend. Men DR
fortalte seerne, at politiet senere pa aftenen ville holde et pressemgde.

Der var fa fakta at statte sig til, da DR valgte at interviewe gjenvidnet.

Interviewet forte til et meget betydelig antal klager fra seere, som fandt det uetisk og upassende. Det viste
sig at blive et af de sterste klagetemaer i mange ar.

| det farste tweet, som DR sendte ud som svar pa de mange vrede reaktioner -det skete kl. 21.20 - beskrev
DR det selv, som at man havde interviewet en mand i chok. Der stod:

“Vi beklager, at der kom private detaljer ud i interviewet. Det skete live med en kilde, som lige havde oplevet
noget forfeerdeligt. Vi forseger at blive klogere pa, hvad der er sket i Field's, men ger alt, hvad vi kan for, at
det sker uden, at vi far ejenvidner pa som (er) i chok.”

DR's etiske retningslinjer siger om forholdsregler i en sddan ussedvanlig, ekstrem situation, at DR skildrer
virkeligheden, ogsa nar den er voldsom. DR skal tage seerligt hensyn til ofre, vidner og parerende ved ulykker,
forbrydelser og lignende.



Lytternes og seernes redaktor - DR

Skyderiet var en vaesentlig og heldigvis meget sjeelden heendelse. Det kan fgjes til, at omradet omkring Fields
ydermere netop denne sgndag var besggt at usaedvanlig mange mennesker, der denne juli-aften skulle til
koncert med den britiske sanger Harry Styles. Den foregik i Royal Arena lige ved siden af Field's. Der var
derfor ogsa ekstraordinaert mange mennesker forsamlet i Field's.

Ved sendingen var DR forpligtet — i henhold til sine egne etiske retningslinjer - til at udvise seerlige hensyn i
forhold til: Ofrene, vidnerne og de pararende.

| de farste par timer sagde DR's veerter, at man ikke havde overblik over antallet af ofre og deres skaebne.
Alene det burde tilsige til yderste varsomhed med at bringe ubekreeftede oplysninger frem om
haendelsesforlgbet.

Aftenens steerkeste vidneudsagn kom i liveinterviewet fra den fgrnaevnte mand, der havde ydet ferstehjeelp
mindre end to timer far, at han bliver interviewet direkte i TV.

DR forsvarede efterfglgende interviewet med, at manden var indforstaet med et direkte TV-interview. Siden
har DR til forsvar for live-interviewet oplyst, at manden ikke havde eller har haft nogen problemer med det
interview, han gav.

Men det er ikke det afgarende. Det er derimod, hvad omstaendighederne var pa det tidspunkt, hvor DR skulle
tage stilling til, om man ville lade manden stille op i direkte TV. Det matte i sagens natur blive et sken, hvorvidt
manden psykisk var i stand til et sddan interview. Tweetet indikerer, at der var nogen i DR, som samme aften
mente, at manden havde veeret i chok.

Manden berettede meget detaljeret bade om ofre og gerningsmand, uden at oplysningerne var bekraeftede.
Interviewet var ca. 10 minutter langt, og DR stillede ingen spgrgsmal undervejs.

DR beklagede siden, at oplysningerne om ofrene blev bragt, og gjorde det ogsa i studiet umiddelbart efter
interviewet.

Endelig er der de etiske retningslinjers krav om hensyn til de pargrende. Netop det hensyn en aften hvor
mange tusinde mennesker skulle til koncert i Royal Arena teet ved Field's, burde have spillet en meget
betydelig rolle i overvejelserne forud for live-interviewet.

Der er rimeligt at antage, at tusinder af mennesker sad og sa vidnet live, mens de var aengstelige og uvidende
om , hvorvidt deres pargrende kunne veere bergrt at skudepisoden.

Episoden endte med at medfgre, at ti blev skudt, tre dede og et stor antal var blevet saret.

En af de mange klagere var ikke tilfreds med DR's svar og ankede. Jeg konkluderede, at DR var i sin ret til at
gennemfeare live-interviewet, men konkret overtradte sine egne etiske retningslinjer om et seerligt hensyn til
et vidne og navnlig eventuelle pargrende til de ofre, som vidnet beskrev i liveinterviewet.

DR's generaldirektgr var ikke enig i min bedemmelse og konklusion. Generaldirektgren sendte derefter sin
egen vurdering til klageren. Jeg skrev dernaest min vurdering af sagen i en klumme pa dr.dk med overskriften:
‘Lytternes og seernes redakter: DR burde ikke have sendt liveinterview med vidne, der gav faerstehjeelp til
skudofre'.

Sagen har et perspektiv, som reekker leengere end til den konkrete episode. Den rammer ned i de mange
overvejelser, som bgr iagttages, nar DR sender direkte fra dramatiske og helt uafklarede begivenheder.

Opsummerende vil jeg pege pa falgende til overvejelse:



Lytternes og seernes redaktor - DR

Det var relevant at daekke skudepisoden, og det var DR's ret og valg at sende direkte. Den direkte udsendelse
opfylder et behov for hurtig nyhedsformidling til en offentlighed, som vil vide besked. Men netop hurtigheden
skal afvejes i forhold til korrektheden af det oplyste — og hensynet til medvirkende vidner, ofre og pargrende.

DR valgte at sende direkte, men efter min fortolkning af DR's egne retningslinjer, burde interviewet med
gjenvidnet enten have veeret droppet eller i det mindste have veeret redigeret, for det blev sendt. DR
erkendte selv efterfalgende, at det burde have veeret stoppet noget fer, og at det var uheldigt, at vidnet
naede at saette navn pa et offer. DR udlod af samme grunde at genudsende det i lgbet af aftenen den 3. juli.

DR havde bade et ansvar for vidnet og i endnu hgjere grad i forhold til de mange potentielle pargrende intet
sikkert havde faet at vide endnu. Det kan ikke understreges nok, at i den situation er det temmelig afgarende,
at oplysninger er efterprgvede og palidelige. Netop redigeringen er forskellen pa en professionelt redigeret
TV-udsendelse og tilfeeldige opslag pa sociale medier.

Live-sending fra sddanne voldsomme begivenheder skeerper kravene til etikken. At sende direkte uden at
veesentlige oplysninger er bekreeftet kan gge risikoen for, at der slipper forkerte oplysninger ud

Hvis det skal give mening, at DR palaegger sig selv at udvise tilbageholdenhed i form af saerlige hensyn til
ofre, vidner og parerende burde det veere i en situation som Field's den 3. juli. Interviewet burde ikke have
veeret sendt direkte, men eventuelt forskudt.

DR’s svar pa afsnittet om live-daekningen fra Field’s

DR er forpligtet til at bringe korrekt og hurtig information. Det er derfor berettiget, ndr
DR foretager liveinterviews fra fx ulykker, terror eller naturkatastrofer. At DR bragte et
liveinterview med et vidne fra skudepisoden fra Field’s, der klart havde samtykket til
medvirken, udggr sdledes ikke en overtraedelse af DR’s Etik.

Som DR ogsd har givet udtryk for tidligere, er det beklageligt, at der i interviewet
fremkom private oplysninger om et af ofrene, og det ville have varet hensigtsmeaessigt,
hvis det pageeldende interview var stoppet tidligere. Det aspekt indgadr naturligvis ogsa i
DR’s evaluering af den samlede daekning. Af samme grund valgte DR ikke at bringe
interviewet igen.

10



Lytternes og seernes redaktor - DR

Kontakt til brugerne — behov for et loft

| 2023 star DR formodentlig over for at skulle forny det digitale henvendelsessystem, som blev indfert for
otte ar siden. | de godt syv ar jeg veeret lytternes og seernes redakter, har jeg derfor kunnet falge
begyndelsen og den senere udvikling i det nuveerende system. Lgbende har jeg delt mine iagttagelser og
overvejelser med DR's bestyrelse og offentligheden gennem mine halvérlige rapporter.! Mélet har veeret at
leve op til lovens krav om, at lytternes og seernes redakter skal fremme DR’s dialog med brugerne om DR's
programetik og behandling af klagesager.

DR har en seerlig forpligtelse til at sikre den dialog. For det farste er DR det absolut sterste offentligt betalte
medie i Danmark. Det indbefatter for mig at se ogsa, at DR konstant bestraeber sig pa at fere en reel dialog
med brugerne i s stort omfang, tiden og ressourcerne tillader. Det vil sige: DR bar i videst muligt omfang
svare og svare personligt pa spergsmal, forslag fra seere og lyttere og naturligvis klager, hvilket faktisk er
den eneste kategori af henvendelser, som DR direkte forpligter sig til at svare pa.

DR har i strategien ‘'Sammen om det vigtige' betonet betydningen af at udbygge kontakten med brugerne i
de kommende ar. Derfor er her nogle erfaringer fra min kontaktflade med henblik pa at kunne gere nytte i
forhold til visioner og krav til et nyt system. DR gnsker i videst muligt omfang, at brugerne kun har én indgang
til at henvende sig. Derfor er det vigtigt, at ‘motorvejen’ — henvendelsessystemet - fungerer optimalt.

Brugerens behov i centrum

Det skal understreges, at mange brugere far god hjeelp, nar de henvender sig til DR's brugerkontakt. Men mit
lebende arbejde med brugerhenvendelser tegner alligevel et mgnster: Der er brugere, som ikke forstar
maden, DR's henvendelsessystem er bygget op pa.

Brugeren skal farst tage stilling til og besvare en raeekke spargsmal for at komme af med sit budskab via DR's
digitale henvendelsessystem.

Det giver bedst mening i DR's interne arbejde. Men brugere skriver af og til, at deres henvendelse ikke er
blevet besvaret. Det vidner om, at uanset hvor misforstdelsen ligger, s& er kommunikationen og
forventningsafstemningen med DR's brugere ikke altid klar.

Brugeren star over for en reekke grundlaeggende valg, nar de henvender sig til DR. Noget bliver besvaret,
andet gar ikke. Kategorien 'stil et spargsmal’ rummer en betydelig maengde af henvendelser, som lige s godt
kunne veere sendt som en klage eller kommentar til DR, men hvor brugeren har valgt at netop
spargsmalskategorien bedst deekker brugerens behov for kontakt.

Derfor har vi i kontoret til brug for dette afsnit gennemgéaet de henvendelser, som kommer til DR som
"spargsmal” for at undersage, hvor mange af disse henvendelser, der var overlappende med kategorierne
"klager" (hvor DR svarer) eller "Ris og Ros”, (hvor DR ikke er forpligtet til at svare, men kan veelge at gere det).

Undersggelsesmaneden var august 2022 og der var 1329 henvendelser. Det viste sig, at i et meget
betydeligt omfang (ca. 40 %) var brugerens "spargsmal” formuleret pad en made og af en saddan karakter, sa
det lige s godt kunne have veeret i kategorien for klager eller ris og ros.

1 Side 4. ff, lytternes og seernes redakter, rapport for 1. halvar 2016, Side 23, lytternes og seernes redakter, rapport for
2. halvar 2016, Side 19.- ff. Lytternes og seernes redakter 1. halvadr 2017, Side 12.- ff. Lytternes og seernes redakter 2.
halvar 2017, Side 3. ff. Lytternes og seernes redakter 1. halvar 2018, Side 4. ff, Lytternes og seernes redaktaer 1. halvar
2019, Side 21 ff, Lytternes og seernes redaktgr 2. halvar 2019

Side 18 ff. Lytternes og seernes redakter 2. halvar 2020

11



Lytternes og seernes redaktor - DR

Mit forslag til fremtidig overvejelse vil derfor veere: Man kunne allerede ved den indledende kontakt med DR
lade brugeren afgare, om vedkommende ansker et personligt svar. Og dermed skal et svar veere uafhaengigt
af, hvilken kategori brugeren har brugt til henvendelsen. Dermed bliver det brugerens gnske om et svar frem
for DR's @nske, der afgar, om DR svarer personligt pa henvendelsen.

Uden sammenligning i @vrigt er Rejsekort.dk — der er ejet af trafikvirksomhederne i Danmark — sa er det den
tilgang, som virksomheden har valgt i sin kontakt med brugeren vedrgrende ris og ros.

Nogle brugere efterlyser dialog med programmer og redaktioner

Nogle brugere giver udtryk for, at de faktisk kontaktede DR for at komme i kontakt med en konkret
medarbejder eller et konkret program. lkke altid med henblik pa at kritisere. At demme efter brugernes
udsagn er det temmelig vanskeligt, - i nogle tilfeelde umuligt. Jeg har papeget dette punkt ved flere
lejligheder, men jeg vil opfordre til, at DR i betydelig hgjere grad sikrer, at brugere, der ringer og skriver faktisk
kan komme i forbindelse med DR’s programmedarbejdere og kontaktpersoner pa programmerne. Et seerligt
problem i den anledning udger muligheden for kontakt til nogle af de meget populaere programmer, som DR
far produceret uden for huset.

Mens jeg skrev dette afsnit, blev jeg ringet op af en bruger, som fortalte om sine — forgeeves — forsgg pa at
komme i kontakt med ‘Aftenshowet’. Brugeren havde deltaget i en sms-afstemning om vacciner og kunne
ikke forsta, at 'Aftenshowet’ ikke vendte tilbage til emnet og afstemningen, sadan som det var lovet fra
begyndelsen af programmet.

Brugeren havde i DR's omstilling faet en mailadresse til ‘Aftenshowet’, men brugeren fik kun et automatisk
kvitteringssvar tilbage.

Da brugeren ringede op til DR igen og insisterede pa at komme i telefonisk kontakt med programmet, blev
brugeren henvist til produktionsselskabet Bermuda Productions. Her var intet telefonnummer, men
forskellige mailadresser uden klar angivelse af, hvordan man som DR-seer henvender sig, hvis man har noget
pa hjerte i forhold til ‘Aftenshowet'. | avrigt er produktionsselskabets hjemmeside pa engelsk, hvilket er en
udfordring for nogle af DR's brugere.

Jeg naevner eksemplet, fordi det illustrerer, hvilken besvaerlig vej en bruger kan veere henvist til - og sé uden
at na sit mal.

DR’s brugerkontakt virker i det daglige i nogen grad som en buffer mellem brugerne og DR's medarbejdere
pa de forskellige redaktioner. De erfarne medarbejdere i Brugerkontakt kan give svar pa meget, og de svarer
pa mange tekniske spargsmal, men grundleeggende bar det ogsa reelt veere muligt for en bruger at komme
i kontakt med et program og opna et svar, nar det er det, som brugeren gnsker.

DR foretraekker den skriftlige kontakt, men nogle brugere viger tilbage og ikke kun, men eksempelvis ogsa
fordi de kan veere ordblinde.

Det er en faktor, som DR ogsé bar tage hgjde for.

En del brugere kan stadig huske, at DR for snart mange ar siden havde mailadresser og telefonnumre liggende
pa hjemmesiden, s man direkte kunne fa kontakt. Hvis det af forskellige grunde ikke leengere kan lade sig
gere, ber der i det mindste veere nogle numre, der giver brugerne en chance for at fa kontakt til de
medarbejdere, de sgger. Eller en politik om at medarbejdere har pligt til at svare, hvis der bliver lagt en
besked.

12



Lytternes og seernes redaktor - DR

Mulighed for kommentarer til DR pa Facebook markant begrzenset

DR har i 2022 nedlagt sine kommentarspor péa sociale medier inden for DR Nyheders omrade. Det kan der
veere gode grunde til, og det er ubestridt, at det koster mange ressourcer at moderere de mange
kommentarspor. Men pa den anden side kommer man ikke udenom, at det jo samtidig kan sende et signal til
brugerne om, at DR nedprioriterer dialogen. For mange er det mere naturligt og bekvemt at sende en
kommentar til DR pa Facebook frem for at skulle gennem DR’'s hjemmeside og en rullemenu i
henvendelsessystemet for at aflevere kommentaren. Forhdbentlig vil DR i et kommende
henvendelsessystem udvikle metoder og systemer, som smidigger og @ger mulighederne for, at brugerne
kan komme i kontakt med DR — og fa et svar. Ogsa metoder, der i hgjere grad anerkender, at sociale medier
pa mange mader er problematiske, men samtidig ogséd en mulighed for at almindelige brugere kan komme til
orde i forhold til en stor institution som DR, og DR maske burde bruge endnu flere ressourcer pa at gere
kontakten nem og bekvem fra brugernes side i forhold til at sende kommentarer via apps mm.

Sammenfattende bemaerkninger til overvejelse
Det felgende er kun anbefalinger til overvejelse:

DR kan sikre en endnu bedre dialog med brugerne. lkke bare med et teknologisk lgft, men ogsa med fokus
pa om og hvordan man svarer brugerne. DR kunne veelge at det veere op til brugeren og ikke til DR at beslutte,
om en henvendelse skal besvares personligt.

Nogle brugere efterspgrger direkte kontakt til konkrete programmer og programmedarbejdere. Det kan
eventuelt ske ved, at redaktionelle medarbejdere i hgjere omfang besvarer de henvendelser, der er rettet til
dem eller programmet. DR ber tillige lgbende sikre, at eksterne producenter er klar over DR's retningslinjer
for brugerkontakt herunder svar pa klager og klagevejledning. For eksempel nar seere kontakter
'‘Aftenshowet’.

LSR er inviteret til at deltage i det tveergdende samarbejde, der skal finde sted i DR brugerkontakt. Der vil jeg
fortseette med at videregive de erfaringer, som jeg her har redegjort for.

DR’s svar pa afsnittet om kontakt til brugerne

DR er enig i, at der i det eksisterende henvendelsessystem er visse udfordringer.
Systemet star til udskiftning i 2023, hvor et nyt vil blive indkgbt og indfaset.

Med det nye system er det gnsket at eendre pd opsaetningen af kontaktformularen og
ggre denne mere enkel, imgdekommende og effektiv. Derudover arbejdes der for, at
ansvaret for at vurdere typen af henvendelse flyttes vaek fra brugeren og over til DR i det
nye system.

DR vil naturligvis fortsat besvare alle spgrgsmal, kritiske kommentarer og klager.

13



Lytternes og seernes redaktor - DR

DR's deekning af Folketingsvalget 2022 - prognoser er kommet
for at blive og bedre end deres rygte.

DR havde forud for folketingsvalget den 1. november 2022 som mal med dzekningen at "holde danskerne i
handen og politikerne i grerne”.

Denne gennemgang skal ikke tage stilling til, om DR kom igennem med sine krav til sig selv. Men her vil veere
en gennemgang af de temaer, som optog DR's brugere i forbindelse med valget.

Fra statsminister Mette Frederiksen udskrev valg den 5. oktober 2022 til selve valgdagen kom omkring 349
henvendelser ud af samlet meengde pa 1368 henvendelser, hvilket i denne valgperiode svarer til ca. 25
procent, som pa den ene eller anden made forholdt sig til DR's valgdeekning i form af klager, ris og ros. Det
var ikke sadan, at fordi der var valgkamp, voksede bunken af henvendelser i oktober. Maneden var ret
gennemsnitlig.

Ingen tvivl om at folketingsvalget var et tema. Men "kun” pa starrelse med andre, starre temaer i lighed med
fodbold- og handboldmesterskaber og olympiske lege. Valg fylder, men ikke alt hos de brugere, der
henvender sig til DR. Slet ikke pd samme altdominerende made, som coronaen gjorde det iseer gennem hele
2020.

Brugernes reaktioner under valget

Til illustration af at mediernes dagsorden ofte ligger meget langt fra brugernes kan jeg oplyse, at det emne,
der tiltrak sig flest kommentarer i valgkampen, ikke havde noget med selve valget at gere. Det drejede sig
om kritik af den underleegningsmusik, som DR brugte under resultatformidlingen pa valgaftenen. Mange
brugere fandt det forstyrrende og ungdvendigt med "hgj spaendings-musik” i en serigs valgudsendelse.

Ogsa Kare Quists daglige program '‘Mgd partierne’ gav reaktioner. Her var bade ros og ris i forhold til
interviews med partiernes ledere. Iseer skrev seerne om de to programmer, hvor Kare Quist mgdte
statsminister Mette Frederiksen og Nye Borgerliges daveerende leder, Pernille Vermund. Her mente nogle
seere, at interviewet var for hardt og/eller fglgagtig. Mensteret svarer til det forventelige, og hvad LSR har
set og beskrevet ved tidligere valg.

Der vil komme en del kommentarer, som i overvejende grad havde praeg af afsenderens personlige anti- og
sympatier i forhold til partier og partiledere. Iseer i forhold til meget synlige og mediedaekkede politikere som
Moderaternes formand, Lars Lekke Rasmussen, og Danmarksdemokraternes formand, Inger Stgjberg.

Sundhedsvaesnet og plejesektoren fyldte meget i valgkampen, og enkelte negative kommentarer fandt ogsa
vej til DR. Iseer om brug af formuleringen "varme haender”. De fandt formuleringen respektlgs over for de
fagpersoner, som haenderne sidder pa.

Der var en del klager over kandidattesten péa dr.dk. Kritikken gik mest pa politiske emner, som klagerne ikke
mente var repraesenteret i de stillede spargsmal. Her blev barn og unges trivsel blandt andet naevnt. Men
ogsa tekniske fejl og kritik af formuleringer gav reaktioner. Pa valgkampens fgrste dage skrev en del brugere
ind og papegede en mindre teknisk afviklingsfejl i kandidattesten.

Det ma konstateres, at der er temmelig stor forskel pa den interesse og det emnevalg, som medierne udviser
i forhold til folketingsvalg, og den reaktion, som kommer fra brugerne. Et feenomen, som jeg ogsa har set ved
folkeafstemninger. Brugernes interesse for valg og afstemninger er der, men det fylder ikke neer sd meget
som det ger i medierne. En del af henvendelserne er lavpraktiske, som for eksempel kritik af lyd eller
eendringer i programfladen som fglge af valgudskrivelse. Der er ingen umiddelbar synlig sammenhaeng
mellem de emner, som medierne daekker i valgkampen og de 'bobler’ af henvendelser, som kommer fra
brugerne.

14



Lytternes og seernes redaktor - DR

For eksempel da medierne massivt deekkede den tidligere PET-chef Lars Findsens bog i begyndelsen af
valgkampen, forte det ikke til henvendelser.

En valgkamp vil uveegerligt altid aktivere holdninger hos politisk engagerede brugere og meget ofte med
kritik af deekningen for at veere skaev i den ene eller anden retning. 69 henvendelser ud af 349 om valg (ca.
20 procent) drejede sig om partisk valgdaekning. Der var ingen klar og entydig tendens i klagerne over
partiskhed.

En enkelt ankesag under valgkampen drejede sig om partiskhed og manglende kildedeklarering. P1 Morgen
havde seks gange omkring valget interviewet en 'tvivler, men tre af gangene uden at gere opmaerksom pa
at kvinden var tidligere folketingskandidat for Alternativet og Kristendemokraterne samt havde vaeret med i
Lars Lekke Rasmussens opstartsgruppe til Moderaterne.? Klager fik medhold.

En del seere var utilfredse med den dramatiske underlaagningsmusik under DR's valgaften.
(Foto fra udsendelsen pé DRTV)

Prognosers vaerdi pa en valgaften

DR's exitpoll og iseer den fgrste valgprognosen pa valgaftenen ramte ikke rigtigt, og det gav anledning til
mange kritiske kommentarer i medierne umiddelbart efter. Isaer i forhold til prognosen.

Men det var ikke et tema, som fyldte noget seerligt i de henvendelser, som kom ind i fra brugerne i dagene
efter valget.

| lzbet af valgaftenen viste TV2's prognose 87 mandater til red blok, hvor DR 1a pa 86, og netop dét ene
mandat gjorde hele forskellen. For til de 87 skulle der leegges de tre 'rede’ fra Grgnland og Faergerne, og sa
var et radt flertal pd 90 mandater i hus.

Lige til de sidste stemmer blev talt op omkring midnat, fastholdt DR's prognose 86 mandater og eendrede sig
sa ogsa til 87 til allersidst, da alle stemmer var talt op.

Det forte efterfglgende til kritik i medierne som, at DR ‘gamblede med sin troveerdighed’, at begge TV-
stationer helt skulle droppe prognoserne, og at DR stod for valgkampens starste brgler.?

2 www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/lytternes-og-seernes-redaktoer-oplysning-manglede-om

3 Debat: Mediekommentar | DR gambler med sin trovaerdighed. Kristeligt Dagblad 8. november 2022

15



Lytternes og seernes redaktor - DR

Det er ubestridt, at DR spiller en helt central rolle i formidlingen af valg og historisk har gjort det. DR sendte
sin ferste prognose ved folketingsvalget i 1960, dengang hvor ‘elektronhjernen’ DASK* stod for
prognoseberegningerne.® DR har altsd dermed en over 60 ar lang tradition for formidling af prognoser pa en
folketingsvalgaften.®

KANDESTOBERI
76 "r,’, 35

31086/ [)/36
{15477

Ved folketingsvalget i 1966 havde DR faet for datiden ny grafik til brug for at illustrere prognoser, valgdeltagelse og
mulige mandatsammensaetninger. (Foto fra DR Arkiv)

En af de danske politologer, som falger danske mediers brug af meningsmalinger, var hurtigt ude med en
analyse af samtlige malingstypers evne til at ramme valgresultatet. Herunder ogsa DR's exitpoll og prognose.”

Valganalytikeren Erik Gahner Larsen peger pa, at isaer DR's exitpoll — altsd prognose baseret pa, hvad
veelgerne faktisk siger, at de har stemt — ramte skaevt og undervurderede Socialdemokratiets fremgang.
Ogsa DR's farste prognose 13 langt fra resultatet, da den kun gav red blok 80 mandater, og som bekendt
endte valgresultatet pa 87.

Men overordnet set viser Gahners valganalyse, at billedet ikke er sa darligt i forhold til malingerne, som
kommentarer kunne give indtryk af. Samtlige meningsmalinger, herunder de veegtede snit og de to TV-
stationers exitpolls, klarede sig godt. Ogsa bedre end ved folketingsvalget i 2019. Det pa trods af at der ved
dette valg var flere partier og nye partier, som ikke tidligere var blevet malt, hvilket normalt gger
usikkerheden i forudsigelserne.

“ DASK stod for Dansk Arimetisk Sekvens Kalkulator og var den farste danskbyggede regnemaskine — eller
forstegenerationsdatamat.

5 Artikel fra dr.dk den 14.0ktober 2022: DR havde levende dansemusik mellem resultaterne pa sin fgrste valgaften i
1926 | Alle tiders DR | DR

6 DR brugte ferste gang prognose ved valget i 1960. Jeg har ikke kunnet finde arkivoptagelser fra det valg, men den
tidligste TV-valgprognose er fra DRs deekning af valgaftenen i 1966. Prognosen skad meget forkert — for eksempel
fangede den ikke syv mandaters tilbagegang for Socialdemokratiet og heller ikke ti mandaters fremgang for SF. Den
var baseret pa 0,8 procent af de optalte stemmer. "Om prognoser er der kun at sige, at den vil veere interessant at
sammenligne med de senere prognoser,” sluttede DR-veerten Poul Trier Pedersen sin gennemgang af i den farste
prognose kl. 21.30 i 1966. Den blev i gvrigt kommenteret umiddelbart efter af fremtreedende medlemmer af Venstre
og Socialdemokratiet. Kilde: DR Arkiv.

7 https://erikgahner.dk/2022/hvordan-klarede-meningsmalingerne-sig-2/

16


https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/dr-havde-levende-musik-mellem-resultaterne-paa-sin-foerste-valgaften-i-1926#!/
https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/dr-havde-levende-musik-mellem-resultaterne-paa-sin-foerste-valgaften-i-1926#!/

Lytternes og seernes redaktor - DR

Overordnet giver de forelgbige analyser og kommentarer fra valgforskere af valget i 2022 ikke nogen
begrundelse for at heevde, at meningsmalinger ikke kan bruges til at forudsige et valgresultat hverken i
valgkampen eller pa valgaftenen.

DR har erkendt, at der var fejl i DR's prognoseapparat, hvilket blandt andet medfgrte, at det endelige
mandattal til red blok skiftede sa sent og farst efter alle stemmer var optalt. Valgforskere har ogsa haeftet sig
ved, at DR's prognose svingede meget, som aftenen skred frem. Den gik fra 80 til 87 mandater for rad blok.
Nu blev en skeev veegtning af de faktiske stemmer i maden, prognosen var bygget op p3, ret eksponeret,
fordi der kun skulle rykkes ét mandat for at flertallet skiftede.

DR benyttede samme analyseinstitut som ved forrige valg, Epinion. Dengang i 2019 blev Epinion bedemt
som det bedste malingsinstitut. Og i 2019 var DR's exitpoll pa linje med TV2's exitpoll.

| forhold til det etiske aspekt ved sagen, kan man pa den baggrund sparge: Sveekker DR sin troveerdighed
over for brugerne ved at benytte sig af meningsmalinger og prognoser helt generelt. Er der sket noget saerligt
ved dette valg, som skulle betinge, at DR genovervejede disse 'redskaber’ pa en valgaften?

Mit svar er et nej. Men der er muligvis et yderligere arbejde at gere i forhold til brugernes oplevelse af
troveerdighed ved at gere endnu mere ud af at forklare opbygning af prognoser og malinger samt
usikkerhederne. Det blev ogsa sagt flere gange undervejs i DR's valgstudie, at der var tale om forelgbige tal.
Man kunne overveje at ga endnu dybere i forklaringerne p3a, hvad det egentlig er, der males, og hvad det er
for usikkerhedsfaktorer, der gar sig geeldende. Man kunne ogséa overveje pa valgaftenen at oplyse DR's seere
om, at TV2 (eller andre, hvis det forekommer) har andre prognoser.

| bedemmelsen af hvad der oplyser og tjener brugerne bedst, ber man ogsa se p3a, hvad formalet overordnet
er med en valgaften i radio og TV samt pa nettet: At forudsige landsresultatet til Folketinget.

Det umiddelbare alternativ, hvis DR ikke skulle vise prognoser, ville veere, at DR holdt sig til at gengive optalte
stemmer frem til landsresultatet. Det vil i hvert fald ikke give en mere preaecis forudsigelse af landsresultatet.
De mindste kredse, som bliver talt op faerst, vil farst blive veegtet korrekt, nar resultaterne fra de store byer
ogsa kommer ind.

Sa kan man saette 'eksperter’ til at prgve at forudsige resultatet. Heller ikke det er mere preecist end en
prognose.

Men man er ogsa ngdt til at se pa valgaftenen som en del af dansk kultur.

DR har siden 1960 brugt prognoser som en motor i en valgaften for derved at fastholde interessen og
speendingen pa valgaftenen for en meget stor del af veelgerne.

Det har ogsa vaeret naevnt og kritiseret fra forskellig side i debatten, at malinger kommer til at praege
virkeligheden, fordi politikere reagerer pa dem. Det er i hvert fald ikke tilfeeldet pa valgaftenen, hvor alle
stemmer er afgivet og ingen kan pavirkes.

Sa kan man diskutere, om DR i det hele taget ber benytte malinger undervejs i en valgkamp.

Netop dette valg handlede i helt seerlig grad om bogstavleg og mulige samarbejdsmenstre og
partikombinationer, hvilket formodentlig var det starste valgtema overhovedet. Malingerne var dog med til
at give DR's brugere et kvalificeret grundlag for at tage stilling som veelgere.

Moderaterne stillede op som udbrydere fra Venstre for at formidle et samarbejde mellem Socialdemokratiet
og et eller flere borgerlige partier. P4 samme vis havde De Radikale udlast valget for at fa et bredt
samarbejde.

8 Ibid

17



Lytternes og seernes redaktor - DR

Havde DR (og andre medier) ikke mattet formidle meningsmalinger, havde brugerne og vaelgerne haft et
meget darligere grundlag at bedemme partiernes styrke i sa centrale samarbejdsspgrgsmal pa. Det havde
veeret overladt til kommentatorers spekulationer.

Nogle har heeftet sig ved, at politikere pa valgaftenen veelger meget tidligt at kommentere tallene - ogsa selv
om de er usikre - er jo helt og holdent deres valg. Det kan DR ikke bebrejdes.

Erfarne politiske ledere samt deres partiapparater er professionelle brugere af statistik og derfor bekendt
med de usikkerhedsfaktorer, der knytter sig til prognoserne.

Valgdaekning og valgaftener er en kerneopgave for DR, og det er en staerkt integreret del af dansk valgkultur
og tradition, at man samles og felger udviklingen. Det vil naeppe heller hgjne veelgernes interesse i at faglge
en valgaften foran skeaermen, hvis DR undlader prognoserne. Inden man springer til den konklusion, at
meningsmalingerne og prognoserne er skaeve, sa tyder de fgrste analyser p3, at de faktisk ramte temmelig
godt ved valget i 2022, og det pa trods af, at der ved dette valg var en starre usikkerhed, fordi et meget stort
antal partier stillede op hvoraf flere var helt nye og derefter ikke havde veeret malt fer. ©

Man kan ga ud fra, at der er en forventning hos brugerne om, at DR daekker en valgaften med prognoser og
exitpolls, da det gger spaendingen og har veeret et fast element i valgdaekningen siden 1960’erne. Det er
med til at samle befolkningen omkring en valghandling — at store dele af den danske befolkning farst
stemmer og siden falger valget pa TV, radio og nettet om aftenen.

Nar DR indgar en aftale med et professionelt analyseinstitut, mad man ogsa forvente, at instituttet star for den
faglige garanti for, at malingen er sé valid og professionelt gennemfart, som det er muligt. Det geelder ogsa i
det daglige, hvor DR keber undersggelser af Epinion, men hvor det er instituttets opgave at skeere
undersagelsen til og formulere spgrgsmalene, s& de matcher de statistikfaglige krav, der ber stilles.*©

DR lever med en valgaften med prognoser op til at sikre bade en hurtig og haederlig fremstillet
nyhedsformidling.

Det forhindrer ikke, at der givetvis kan veere brug for at oplyse endnu mere om den statistiske usikkerhed og
prognosernes usikkerhed samt fordele og ulemper i fremtiden. Begge dele kan veere ngdvendigt, sa DR kan
"holde danskerne (endnu mere) i handen” pa en valgaften. Men nogen troveerdighedskrise i forhold til
brugerne var der nggternt set ikke tale om.

9 https://erikgahner.dk/2022/hvordan-klarede-meningsmalingerne-sig-2/
10 Det var faktisk temaet i en ankesag fra november 2022 , hvor en lseser klagede over DR's brug af en
opinionsundersggelse. Sagen er omtalt i oversigten over ankesager.

18



Lytternes og seernes redaktor - DR

3. Grundlaget for lytternes og seernes
redaktors virksomhed

Lytternes og seernes redakter (LSR) skal pad baggrund af henvendelser og klager vurdere, om DR's indhold
lever op til en hgj programetisk og journalistisk standard. Sidelgbende hermed skal LSR fremme bedre
klagebehandling, svarkultur og dialog med DR's brugere.

LSR er ankeinstans, nar det geelder klager over vaesentlige brud pa DR's programetik. Som led i sit arbejde
med ankesager udarbejder LSR en indstilling til DR's generaldirektar.

Tilslutter generaldirekteren sig en eventuel kritik, skal den fglges af DR. Nar der er truffet afgerelse i en
ankesag, kommer nyheden og afgerelsen pa dr.dk.

LSR kan udtrykke sin mening og afgive henstillinger i konkrete sager og i forhold til redaktionel praksis.

| det daglige arbejder LSR sammen med DR Etik og DR Jura. | modsaetning til DR Etik og DR Jura beskeaeftiger
LSR sig ikke med DR's programmer og indhold, fgr det har veaeret publiceret.

LSR er ansat af DR's bestyrelse og ikke underlagt DR’'s daglige ledelse.

| Bekendtgarelse om vedtaegt for DR star der:

§ 29 Lytternes og seernes redaktar skal overvage DR’'s behandling af henvendelser fra lyttere, seere og brugere, herunder
klager over DR's virksomhed, med henblik pd at sikre en hgj programetik og journalistisk standard i den samlede
programvirksomhed.

Stk. 2. Lytternes og seernes redakter kan som led i sin virksomhed fremsaette kritik, afgive henstillinger eller i gvrigt
fremseette sin opfattelse af konkrete sager eller redaktionel praksis.

Stk. 3. Lytternes og seernes redakter skal endvidere bl.a.:
1) fremme dialogen med seerne, lytterne og brugerne om DR'’s programetik og behandling af klagesager
2) foretage en Igbende registrering af henvendelser til DR, herunder klager over DR's virksomhed, og

3) halvarligt rapportere til bestyrelsen om sin virksomhed.

Bekendtgerelse om vedtaegt for DR

19




Lytternes og seernes redaktor - DR

4. Sager hos Pressenaevnet og LSR

Pressenaavnet

Pressenaevnet er et offentligt, uafthaengigt naevn, der traeffer afgarelser i klager over medierne. DR er i lighed
med en reekke andre medier tilmeldt Presseneevnet og felger de kendelser, der kommer fra Pressenaevnet.

Neevnet tager stilling pa baggrund af de vejledende regler om god presseskik.

Lytternes og seernes redakter (LSR) har blandt andet til opgave at veere ankeinstans for behandling af klager
over DR's klagesvar samt at monitorere DR's kontakt til brugerne og journalistiske standarder. LSR har ikke
noget med Pressenaevnet at gegre. LSR behandler ikke en sag om DR, som er under behandling hos
Pressenaevnet eller har vaeret behandlet af Pressenaevnet.

LSR arbejder ud fra DR's egne etiske retningslinjer, som er vedtaget og udformet af DR's direktion, og selv
om DR's egne retningslinjer er langt mere detaljerede og omfattende end de vejledende regler om god
presseskik, er DR's etiske retningslinjer grundleeggende i overensstemmelse med disse vejledende regler.

Alle kan klage til LSR over et pastaet brud pa DR’s etiske retningslinjer. Kun personer med retlig interesse —
hvilket vil sige, at man selv er involveret i en sag — kan klage til Pressensevnet.

Status pa Pressenaevnssager i DR

Pressenaevnet afsagde i andet halvar af 2022 fire kendelser i forhold til DR. Kun i ét tilfeelde fik DR kritik.
Forrige halvar afsagde Pressenaevnet kendelser i otte sager, og DR fik kritik i de to.

En artikel fra LSRs kontor vedrgrende omtale af en ankesag blev indbragt for Pressensevnet, men fik ikke
kritik. Presseneevnet har ved en kendelse i august 2022 sldet fast, at Pressenaevnet rent principielt kan
bedegmme artikler fra LSR pa linje med andre DR-artikler publiceret pa dr.dk. Desuden forholdt Pressenaevnet
sig i november 2022 til den konkrete, paklagede artikel fra LSR og udtalte ikke kritik.

Ankesager afgjort hos lytternes og seernes redaktor

LSR er andet led i klagebehandlingen i DR. Hvis en klager ikke er tilfreds med det svar, som DR har givet pa
et spgrgsmal om overholdelse af DR's egne etiske retningslinjer, kan klageren anke svaret til LSR med
anmodning om, at LSR gennemgar sagen igen.

Det er derefter op til DR’s generaldirektgr at vurdere, om generaldirekteren er enig i den vurdering, som LSR
kommer frem til. Der er én sag i det forlgbne halve ar, hvor generaldirekteren ikke var enig og derfor selv
svarede klageren. Det drejede sig om en klage over et live-interview, som DR sendte fra indkgbscenteret
Field's den 3. juli. Sagen er behandlet tidligere i rapporten.

Nar man medtager den sag, var antallet af ankesag 15. Det er kun lidt under niveauet fra sidste halvar.

For ferste gang i de ar, jeg har haft stillingen, matte kontoret genbehandle en sag. En forening, Taiwan Corner,
havde klaget over forkerte oplysninger i en artikel pa dr.dk. | farste omgang fik foreningen ikke medhold, men
senere viste det sig, at det citat, der 14 til grund for klagen, var fejlagtigt. Derfor blev sagen genbehandlet, og
Taiwan Corner fik medhold.

Ud af halvarets 15 sager fik tre medhold i kritik af DR.

20



Lytternes og seernes redaktor - DR

Resumé af ankesager i andet halvar af 2022

Pa dr.dk/Isr kan brugere og andre interesserede lgbende falge med lytternes og seernes redaktars arbejde med
ankesager. Her kan man ogsa leese redaktaren klumme og lsese om ankemulighederne i DR. (Foto fra dr.dk)

‘Deadline’ holdt med tilhaengere af ‘rewilding’ mente kritiker - far ikke medhold

En seer klagede over 'Deadline’ den 26. november 2022. Programmet sa naermere pa sakaldt 'rewilding’,
hvor skov og landbrugsjord fares tilbage til en form for vild natur. Klageren mente, at veerten for
programmet var partisk og ikke forholdt sig kritisk til tilhaengere af rewilding. Klageren far ikke medhold.

Kritik af artikel om gasleekage i Ostersoen fik ikke medhold

En laeser kritiserede en artikel pa dr.dk om fladeaktivitet fra svensk side i Istersgen ud for de to steder,
hvor der har veeret gasleekager. Leeseren mente, at DR havde inddraget en artikel fra en svensk avis pa en
forkert og misvisende made. Imidlertid havde DR slet ikke brugt artiklen, og klager fik ikke medhold i sin
kritik. DR har alene retten til at redigere sine artikler.

Ikke medhold i klage over klimaartikel

En leeser kritiserede en artikel pa dr.dk om vejr- og klimakatastrofer. Leeseren mente, at den FN-rapport,
som artiklen refererede, var manipuleret og fejlagtig. Leeseren mente, at det burde have veeret vaesentligt
for DR at undersagge FN's egen brug af tal fra forskellige underorganisationer. DR refererede rapporten uden
fejl, og DR har redigeringsretten over sit eget stof. Klager fik ikke medhold.

Medhold til klage over manglende deklaration af ‘tvivlers' politiske engagement

Medhold til klage over P1 Morgens brug af ‘tvivler’. P1 Morgen havde seks gange under og efter valgkampen
haft en medvirkende ‘tvivler. Men i halvdelen af gangene havde programmet ikke oplyst, at "tvivleren’ var
tidligere folketingskandidat for Alternativet og Kristendemokraterne og havde veeret med til
opstartsarbejdet hos Moderaterne. Klager fik medhold.

21



Lytternes og seernes redaktor - DR

Ikke medhold i klage over indslag i TV Avisen om drab pa palzestinensere

En seer klagede over et kort indslag i TV Avisen, der refererede en undersggelse fra britiske BBC, som havde
opgjort, at israelere havde draebt 100 palaestinensere pa Vestbredden i indevaerende ar. Klager mente, at
indslaget fortiede, at en raekke af paleestinenserne selv havde veeret involveret i kamphandlinger og
skudvekslinger. DR havde ret til at referere BBC-opgerelsen. Men i en klumme i forbindelse med sagen
opfordrede jeg til at fa endnu flere nuancer med i daekningen af konflikten mellem Israel og palaestinenserne.
Klager fik ikke medhold i kritikken.

Ikke medhold i klage over DR's brug af spergsmal til brugerne.

En leeser klagede over DR's artikel om befolkningens holdning til en flyafgift. Klageren mente, at DR begik en
statistisk metodefejl i maden at spagrge pa. Men DR ma formode, at et professionelt analyseinstitut er i stand
til at gennemfare en professionelt tilrettelagt undersggelse — for eksempel af holdningen til en flyafgift.
Klageren fik ikke medhold.

Medhold til Taiwan Corner i klage over artikel

Den pro-taiwanesiske foreningen, Taiwan Corner, klagede over et citat fra en Kina-forsker i en artikel pa dr.dk
om Taiwan. Foreningen mente, at citatet gav et fejlagtigt og forkert billede af Taiwans status i henhold til den
sakaldte ét-kina-politik. | farste omgang fik foreningen ikke medhold, men da det efterfelgende viste sig, at
forskeren ikke var citeret korrekt, blev sagen genbehandlet, og foreningen, Taiwan Corner, fik medhold i
kritikken.

Ikke medhold i klage over artikler pa dr.dk om skoleskyderier i USA

En leeser klagede over to nyhedsartikler og en analyse pa dr.dk fra DR's USA-korrespondent. Alle tre artikler
vedrarte skoleskyderier i USA. Klageren mente, at iseer analysen var partisk. Klager fik ikke medhold, men DR
fik kritik for at have overskredet tidsfristen for svar.

Medhold i klage over manglende oplysninger om forskerkildes politiske tilkendegivelser

En leeser klagede over en Mellemgstforsker, som DR brugte til at kommentere et israelsk angreb pa Gaza.
Klageren kritiserede, at DR ikke havde oplyst, at den pagaeldende forsker i 2021 var medunderskriver af et
manifest i Politiken til statte for paleestinenserne og imod Israel. Klager fik medhold. DR kunne godt bruge
forskeren som kilde, men burde deklarere dennes politiske stasted. DR fik kritik for at svare for sent.

Parorende til straffedomt fik ikke medhold i klage

En pararende til en person demt for kidnapping klagede over, at personen var omtalt med navn i en artikel
pa dr.dk. Den demte havde faet over to ars feengsel, og sagen havde offentlig interesse, konkluderede jeg.
Dermed var det berettiget at bringe navnet. Klageren fik ikke medhold i, at DR skulle slette den pageeldendes
navn.

lkke medhold i klage over DR's deekning af Kongres-heringer

En leeser klagede over DR's deekning af Kongres-hgringerne i USA vedrgrende den forhenveerende praesident
Donald Trumps rolle i stormen pa Kongressen. Klageren fandt den kortfattede ‘Seneste nyt-artikel' pa dr.dk
for partisk. Klager fik ikke medhold. Men jeg papegede i gennemgangen, at DR bar veere opmaerksom pa —
selv om det er en kort artikel — at fa Trumps kommentarer til beskyldningerne med, nar de forela.

Ikke medhold i klage over programmet 'Auktionshuset’

En seer klagede over et eeldre, genudsendt afsnit af programmet ‘Auktionshuset’. Heri brugte auktionarius,
Jesper Bruun-Rasmussen udtrykket "hottentot”, om en figur pd et maleri. Klageren fandt det var et
stigmatiserende og kraenkende udsagn. Klager fik ikke medhold.

22



Lytternes og seernes redaktor - DR

Ikke medhold i klage over overszettelse af ord i Trump-hering

En leeser klagede over overseettelsen af det engelske ord "accept”, som den forhenveerende amerikanske
praesident Donald Trumps datter, lvanka Trump, var citeret for at sige i en haring. Klageren mente, at det gav
en forkert udleegning af lvanka Trumps udsagn under haringen. DR havde anvendt en international forstaelse
af ordet, og klageren fik ikke medhold.

Klage over P1-omtale af Ruslands brug af klyngebomber fik ikke medhold

En klager heevdede, at P1 havde omtalt Ruslands brug af klyngebomber i Ukraine for "ulovlig”. Klager henviste
til, at Rusland ikke havde underskrevet den traktat, der forbyder brugen af disse bomber. DR havde ikke brugt
ordet "ulovlig”, og i gvrigt kan Rusland godt overtraede krigens love, selv om landet ikke har underskrevet
den pageeldende traktat. Klager fik ikke medhold.

Alle sager og klummer vedrarende disse og tidligere ankesager kan laeses pa: www.dr.dk/Isr

23



Lytternes og seernes redaktor - DR

Tabeller

Antal henvendelser registreret af LSR fra DR's henvendelsessystem/Right Now.

Tabel 1

Kategorier

Barnetid 21
Unfair eller tendentigs 284
Krav om berigtigelse o
Klager fra medvirkende 29
Voldsomme effekter 15
Arekreenkelser 56
Upassende sprog 24
Ukorrekt sprog 372
Utroveerdig konkurrence 3
Partisk valgdeekning 71
Redaktionel omtale, skjult reklame 12
Kritik af klagebehandlingen i DR 21
Anden programetik 921
Genudsendelser 68
Egenreklame/spots 49
Tekniske problemer mv. 1443
Generelle kritiske 1992
Programlaegning/Programforslag/Rettigheder/Geoblokering 647
Utydelig tale, underlaegningsmusik, jingler mv. 210
Faktuel fejl 485
@vrige 373
Spargsmal 90
lLalt 7186
| alt Kritiske henvendelser (uden spergsmal) 7096
Ros 303

| alt klager, ris og ros 7489

24



Tabel 2 - Teknik

Kategorier

Undertekster

TV-produktion

Radio-produktion

Streaming af radio/TV pa alle platforme
Browser/dr.dk

App's (DRTV, DR Lyd mfl.)

Andet teknisk

I alt

25

58
35
69
303
52
288
638
1443

Lytternes og seernes redaktor - DR



