DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Rann

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

12. december.2022

Klage over artikel pa dr.dk

Kaere

Du har den 4. oktober 2022 klaget over en artikel fra dr.dk 3. oktober 2022. Efter at
redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han
har nu gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, GD Stab

Direktor Lasse Bastkjaer Jensen, GD Stab
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Led. redaktionschef Anders Emil Mgller, DR Nyheder
Redaktionschef Lotte Stensgaard, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder

Side 1



Sagen kort

En leeser fandt en artikel pa dr.dk om efterforskningen af de to spraengninger af
gasledningen syd og @st for Bornholm vildledende. Laeseren pdpegede, at DR ikke havde
inddraget en artikel fra det svenske dagblad Dagens Nyheter pa en deekkende og korrekt
made. Det var mere interessant at se pad de svenske fladefartojers bevaegelser for
spraengningerne end efter, papegede Klager.

Klager far ikke medhold. DR bestemmer selv vinkel og kilder, og DR vinklede artiklen pa
efterforskningen efter spreengningerne. Det er ikke en etisk overtraedelse, at DR vinkler pa
et forhold, som Klager finder irrelevant. DR inddrog ikke Dagens Nyheter-artiklen, og det var
ikke en overtraedelse af DR's etiske retningslinjer, at DR ikke gjorde det.

Gennemgang af sagen

Den 4. oktober 2022 skriver (herefter benzevnt Klager) til DR og klager
over en artikel med overskriften "Forsvarets eksperter ma ikke udtale sig om efterforskning
af gaslaekage: Her er, hvad vi ved". Den blev bragt pa dr.dk den 3. oktober 2022.

Artiklen er vildledende og tvetydig, skriver Klager. Han henviser til en artikel fra den svenske
avis Dagens Nyheter (DN) den 4. oktober 2022. Denne skulle, ifglge Klager, vise, at svenske
marinefartgjer var til stede ved det russiske omrade Kaliningrad ud til @sterseen for
eksplosionerne ved Nord Stream gasledningen, men at dette i DR’s artikel var blevet til
svensk tilstedeveerelse efter eksplosionerne. “Det er lykkedes DR (navne udeladt red.), der
er skattebetalte medarbejdere for befolkningens oplysning, at vinkle den mildt sagt
problematiske tilstedeveerelse af svensk militeer pa gerningsstedet i dagene inden
eksplosionen, til en harmles og logisk-naturlig svensk tilstedevaerelse efter”, skriver Klager.
Redaktionschef Lotte Stensgaard (LS), DR Nyheder, svarer Klager den 11. november 2022.
| svaret ger LS rede for, at artiklen drejer sig kun om eksplosionerne og ikke om, hvad der er
sket af edelaeggelser af rgrene.

LS medgiver, at der i et citat af en kommunikationsofficer Jimmie Adamsson fra den
svenske flade - Svenska marinen - er noget forvirring som falge af, at DR-artiklen anvender
bade nutid- og datidsformer.

Klager er ikke tilfreds med svaret fra DR.Den 22. november 2022 anker Klager derfor svaret
til lytternes og seernes redakter, LSR.

Artiklen

Den paklagede artikel pa dr.dk drejer sig primaert om alle de kilder, der ikke vil udtale sig om
efterforskningen vedrgrende eksplosionerne af de to gasregr. Det nzevnes, at hverken
Forsvarskommandoen, Kebenhavns Politi eller Energistyrelsen vil udtale sig. Eksperter fra
Forsvarsakademiet vil heller ikke udtale sig i sagen. Artiklen benytter sig af hjemmesiden
MarineTraffic.com til at oplyse, hvilke fartegjer, der befinder sig omkring de to
spraengningssteder, og til slut i artiklen citeres Jimmie Adamsson, kommunikationschef for
den svenske flade, for, at der er flere svenske fladefartgjer i omradet, men Jimmie
Adamsson gnsker ikke at kommentere, hvor mange fladefartgjer, der var til stede, bortset
fra at et af skibene var "Belos”, som er et specialbygget fladefartgjer til dykkermissioner.

Side 2



Procedure

DR skal i henhold til lovgivningen og sine egne etiske retningslinjer svare pa klager inden
fire uger. Klagen er pdbegyndt besvaret, og det er meddelt til Klager inden for fristen. Det
er en overtraedelse af DR's retningslinjer. Klagen er svaret af den programansvarlige chef,
og den er besvaret abent og omhyggeligt, sddan som DR fordrer i sine retningslinjer.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

DR legger ifalge sine egne etiske retningslinjer vaegt pa veerdier som grundig research,
haederlighed ordentlighed i programvirksomheden.

Klagers kritik gar pa, at DR ikke i korrekt og tilstraekkelig grad inddrager den artikel om den
svenske flade i det svenske dagblad, DN, som Klager henviser til.

Imidlertid har det ikke vaeret DR's intention at bruge DN-artiklen, som det beskrives af
redaktionschef LS. Artiklen drejer sig ikke om den svenske flddes geren og laden for
eksplosionerne. Den drejer sig om en status pa det aktuelle arbejde efter eksplosionerne.
Det fremgar ogsa af DR's etiske retningslinjer, at DR har redigeringsretten over sit stof. Det
betyder, at DR selv veelger kilder og vinkel. Det er derfor ikke — som Klagers pastand er -
en etisk overtreedelse, at DR har vinklet, som man ger. Klager synes, at DR burde undersage
den svenske flddes aktiviteter forud for eksplosionerne. DR har valgt et andet fokus i
artiklen, og det er DR's ret.

DR er ikke pligtig til at inddrage den artikel fra DN, som Klager henviser til. Artiklen har ingen
betydning for DR-artiklen.

DR citerer den samme kilde, som DN - ifglge Klager — ogsa citerer i den svenske artikel,
nemlig Jimmie Adamsson, kommunikationschef for den svenske flade. Over for LSR har DR
oplyst, at DR selv har interviewet Jimmie Adamsson, og grunden til at interviewet er omtalt
i datid er, at det blev gennemfart en dag fer artiklens udgivelse.

Her oplyser Jimmie Adamsson, at der var flere svenske fladefartgjer til stede, hvor
gaslaekagerne er. Herunder et specialfartgj. “Forste del af den pdgaeldende saetning blev
skrevet i datid, fordi interviewet med Jimmie Adamsson blev lavet sendag, hvilket
journalisten pd denne made forsegte at tydeliggere,” skriver redaktionschef Lotte
Stensgaard.

Selv om Klager mener, at svenskernes tilstedevaerelse pa og under havet fer eksplosionerne
af de to gasledninger er langt mere interessant end de svenske flddefartojers
tilstedeveerelse efter spraengningerne, er det ikke op til Klager at veelge vinklen p& DR's
artikel.

Der er séaledes ikke tale om manipulation, sa lsenge - hvad der er tilfaeldet — at DR redeger
for, hvilke myndigheder, der ikke vil udtale sig om sagen, hvilket er vinklen pé historien.

Konklusion og sammenfatning

En leeser klagede over en artikel pa dr.dk fra den 3. oktober 2022 med overskriften:
"Forsvarets eksperter ma ikke udtale sig om efterforskning af gaslaekage: Her er, hvad vi
ved". Klager kritiserer, at DR ikke inddrager en artikel fra det svenske dagblad Dagens
Nyheter, og at DR vildleder ved ikke at interessere sig for, hvad de svenske fladefartgjer
foretog sig fer de to spreengninger af de to gasrer syd og nordast for Bornholm.

Side 3



DR har redigeringsretten og kan ikke palaegges en anden vinkel, fordi Klager synes, at denne
vinkel er mere interessant eller mere vigtig. Det er derfor heller ikke i sig selv en etisk
overtraedelse, at DR har valgt at vinkle pa de mange danske myndigheder, som ikke gnsker
at udtale sig om efterforskningen.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 12. december 2022

Side 4





