DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Rann

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kgbenhavn C
dr.dk

08. december 2022

Klage over artikel pa dr.dk

Du har den 15. september 2022 klaget over en artikel bragt pa dr.dk den 14. september
2022. Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes
redakter. Han har nu gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

Med venlig hilsen

Yo

Maria Rerbye Ronn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, GD Stab

Direkter Lasse Bastkjeer Jensen, GD Stab
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Mikkel Worsge Andersen, DR Nyheder
Led. Indholdschef Kirsten Marie Svendsen, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder

Side 1



Sagen kort

En leeser (Klager) kritiserede, at DR — efter Klagers opfattelse - tilsidesatte vaesentlige
etiske principper som grundighed og objektivitet ved at referere en rapport koordineret af
FN's meteorologiske organisation, WMO, men med bidrag fra en reekke organisationer inden
og uden for FN. Derneest beklagede Klager, at DR undlod at berigtige artiklen efter de
faktuelle indvendinger, som Klager kom med. Klager bestred korrektheden af overskriften:
‘De seneste 50 ar er der kommet fem gange sa mange vejr- og klimakatastrofer’.

DR far ikke kritik. DR refererede FN-rapporten korrekt. Det ligger inden for DR's
redigeringsret at bestemme, hvilke kilder, der skal benyttes, og hvilke vinkler, DR vil
anvende. Men chefen og ikke medarbejderen burde svare Klager.

Klageren far ikke medhold.

Gennemgang af sagen

Den 15. september 2022 skriver (herefter benaevnt Klager) ferste gang til
DR med en klage over en artikel pa dr.dk bragt den 14. september 2022 med overskriften:
‘De seneste 50 ar er der kommet fem gange s& mange vejr- og klimkatastrofer: ‘Der er intet
naturligt ved dem.’

Klager skriver i farste omgang til de to journalister fra DR Nyheder, som har skrevet artiklen.
Klagers kritik drejer sig om, at artiklen — efter Klagers opfattelse - bygger pa et falsk
grundlag.

Om artiklen

DR-artiklen refererer en rapport, United in Science, som er koordineret af FN's
meteorologiske verdensorganisation (WMO), men har bidrag fra andre FN-organisationer
og samarbejdspartnere uden for FN. Det drejer sig om WMO, Global Carbon Project (GCP),
FH's miljgprogram (UNEP), Storbritanniens meteorologiske institute (Met Office United
Kingdom), Urban Climate Change Research Network (UCCRN), FN's kontor for begraensning
af katatrofer (UN Office for Disaster Risk Reduction (UNDRR), World Climate Research
Programme (WCRP) og FN's international klima-panel, IPCC (The Intergovernmental Panel
on Climate Change).

Ifalge artiklen slar rapporten fast, at klimaforandringerne allerede har femdoblet antallet af
vejr- og klimarelaterede katastrofer i de seneste 50 ar.

Ifalge Klager har ophavsmeendene til de data, der ligger til grund for rapporten, selv
papeget, at der er grove fejl i datagrundlaget. Klager naevner, at man i de senere ar er
begyndt at inkludere flere typer af haendelser, der giver en stor stigning i antallet af
haendelser: At antallet af dade som falge af klimakatastrofer ogséa inkluderer personer, der
er dgde af covid 19.

At EM-DAT, hvor data til rapporten ifalge Klager stammer fra, udsendte en rapport tilbage i
2003, hvor man advarede imod brugen af tallene til at se en udvikling over ar, fordi der var
sket store aendringer i rapporteringen af vejr- og klimakatastrofer siden 1970.

Klager underbygger sin kritik med henvisning til en engelsksproget blog udgivet af en
amerikansk freelance journalist Kip Hansen, der blandt andet beskaeftiger sig med klima.
(wattsupwiththat.com).

Side 2



Desuden henviser Klager til en artikel fra New York Post den 30. april 2022 skrevet af Bjgrn
Lomborg, preesident og stifter af teenketanken Copenhagen Consensus.

Artiklen i New York Post har felgende overskrift: ‘Deaths in climate-related disasters
declined 99 % from a century ago.' (Dedsfald som falge af klimarelaterede katastrofer faldt
pa et arhundrede med 99 procent. Min oversaettelse)

Artiklen opsummerer de samme kritikpunkter som Klager giver udtryk for over for DR. FN
begéar i rapporten den fejl, at man teeller 'katastrofer’ registreret i den internationale
katastrofedatabase, men fejlen er — skriver Bjgrn Lomborg - at mulighederne for at
dokumentere katastrofer er blevet mange gange bedre, end de var i 1970erne. "Enhver
med en mobiltelefon kan med det samme dele nyheder om en storm pa den anden side af
jordkloden,” star der i Bjgrn Lomborgs artikel (min oversaettelse).

| stedet ber man - ifglge Bjern Lomborg - se pd antallet af dede som fglge af klimarelaterede
begivenheder, stormflod, storme, brande og ekstreme temperaturer, og her er antallet
faldet med 99 procent pa 100 ar.

Lomborg henviser til, at EM-DAT - den internationale katastrofedatabase, som FN i andre
sammenhange arbejder sammen med - selv har advaret mod, at man saetter lighedstegn
mellem en databasens registrerede stigning i antallet af katastrofer og flere katastrofer i
virkelighedens verden. Bjgrn Lomborg linker i artiklen til kilden til den oplysning.

Rapporten stammer fra forskningscenteret CRED i Belgien, som ogsa svarer til EM-DAT.
CRED, EM-DAT har samarbejde med forskellige FN-organisationer.

DR's svar i flere omgange

Den ene af journalisterne bag DR-artiklen skriver til Klager (10. oktober), at den rapport, som
Klager henviser til, ikke indgar i kilderne bag den rapport, som DR refererer. (United in
Science fra FN's meteorologiske organisation. Der er et link til rapporten fra FN i artiklen fra
DR.)

| en opfelgende mail til journalisterne redeger Klager for, at den omtalte rapport fra FN's
meteorologiske organisation indirekte baserer sig pa data fra EM-DAT. Det bureau uden for
FN, som Klager henviser til, selv har advaret mod overfortolkning af katastrofedata.

Klager begrunder sin arsagskaede med at henvise til en anden FN-rapport, Global
Assessment Risk, som ogsa blev udgivet i 2022, men fra et andet FN-agentur, nemlig FN's
enhed for begraensning af katastrofer (UNDRR). | den omtalte rapport refereres der til EM-
DAT som en samarbejdspartner. Klager citerer en konkret henvisning pa side 17 i rapporten
til EM-DAT og CRED.

Klager fastholder derfor sin kritik. | en svarmail til journalisterne pa DR, skriver Klager den
18. oktober blandt andet: “Tilbage star at DR har publiceret en artikel som er misvisende
for ikke at sige helt fejlagtig og ikke nok med det, DR gengav endda disse forkerte data
midt i prime time TV, og endda 2 gange midt i partileder debatten” (Med partilederdebatten
henvises til den debat, som DR afholdt pa Christiansborg 4. oktober 2022).

Samtidig inddrager Klager LSR i sagsbehandlingen. LSR sender klagen videre til besvarelse
hos chefen for afdelingen 'Samfund’ under DR Nyheder, redaktionschef Mikkel Worsge
Andersen (MWA).

Den 31. oktober svarer MWA Klager: ” (Journalisten. red — navn udeladt) har grundigt og
fyldestgerende svaret dig og redegjort for vores journalistik. Helt overordnet s& bakker jeg
op om de svar, du har faet. Vi kildeangiver, hvad vores journalistik indeholder og hvem der

Side 3



afsendere pa det, vi skriver. Det er bredt anderkendt materiale, vi henviser til. Og det star
vi som DR pa& mal for, sddan som du allerede har faet svar pa. En del af det, du fremhaever,
har ikke vaeret en del af vores daekning, og det forholder vi os saledes ikke til.”

Klager gnsker herefter at anke sagen til LSR. Klager skriver:

“Med baggrund i tidligere korrespondance og det sidst modtagne svar fra DR v.
Redaktionschef Mikkel Worsee Andersen ensker jeg af fastholde min klage og beder LSR
om at gd ind i sagen.

Jeg ensker at klage over:

1. At DR som dokumenteret tidligere bringer en artikel, hvis konklusioner om et
betragteligt antal stigende klimahaendelser ikke understottes af de registrerede data.
2. At DR pé trods af at jeg har gjort DR opmaerksom pa ovenstdende forhold,

veelger at bringe den samme misinformation igen om et betragtelig antal eget
klimahaendelser midt under partileder debatten, der blev bragt i starten af valgkampen.

3. At DR ikke ensker at forholde sig til endsige berigtige at DR misinformerer og
sdledes pa et fejlagtigt grundlag bedriver alarmistisk klimapolitik og ikke objektiv
nyhedsformidling. Dette sd meget mere alvorligt da DR veelger at bringe den fejlagtige
information i prime time midt i partiledere debatten og saledes risikere at pavirke
valgresultatet.

4. At redaktionschefen og den pagaeldende journalist blot vil forhold sig til om
de synes de har kildeangivet korrekt, men ikke vil forholde sig til, om DR faktisk formidler
faktuel forkert information og séledes misinformerer og tilsidesaetter, hvad jeg mener er et
krav til DR, DR's objektivitet. ”

Procedure

Det felger af lovgivningen og DR's egne etiske retningslinjer, at DR har fire uger til at besvare
klager. Det er opfyldt i dette tilfaelde. Det fremgar ligeledes, at det ikke er DR-medarbejdere
selv, men de respektive DR-chefer, der besvarer klager. Det er ikke sket her. Der har veeret
fort en korrespondance mellem Klager og den ene af de to journalister, som skrev den
paklagede artikel. Farst da LSR bliver inddraget i sagen og sender den til den
indholdsansvarlige chef, besvares den korrekt af redaktionschef Mikkel Worsge Andersen.
Han henviser til, at han er enig med journalistens svar. Men det burde have veeret Mikkel
Worsge Andersen, der fra begyndelsen besvarede klagen. Det er i strid med DR's etiske
retningslinjer og kritisabelt.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Det falger af forordet til DR's etiske retningslinjer, at DR bade bringer hurtig og korrekt
information. Det falger endvidere, at DR har redigeringsretten til sit stof — det vil sige veelger
kilder og vinkler. Der ligger yderligere i det, at DR uden at overtraede sine egne etiske
retningslinjer kan vaelge af bringe en nyhed, der godt kunne uddybes og perspektiveres.
Pastanden hos Klager er, at DR bringer fejlagtige oplysninger, at DR ikke vil rette artiklen pa
trods af den henvendelse/kritik Klager har rejst over for DR, og at DR alligevel citerer artiklen
i en partilederdebat den 4. oktober, hvorved DR bringer fejlagtig information, der kan
risikere at pavirke valgresultatet.

Her vil jeg gennemga Klagers anke punktvis:

Side 4



DR-artiklen fra den 14. september 2022 baserer sig pa en rapport fra FN's meteorologiske
organisation. Rapporten dokumenterer det, som DR skriver, at der de seneste 50 ar er
kommet fem gange sd mange vejr- og klimakatastrofer. (Afsnittet: Extreme Weather Events
and Socioeconomic Impacts WMO World Weather Research Programme)

Artiklen refererer korrekt dels fra rapporten, dels en pressemeddelelse fra FN's
generalsekretaer Antonio Guterres. Det er ikke bestridt af Klager. Derimod mener Klager, at
DR-journalisterne snarere burde have interesseret sig for, hvorfor FN bringer forkerte
oplysninger mod bedre vidende. | sin oprindelige mail fra 15. september skriver Klager til
journalisterne.

"Desveerre er den naevnte artikel et eksempel pa spredning af fake news. Laes gerne
nedenstdende til ende, jeg er sikker pa der vil vaere ny viden for jer, det var der i hvert fald
for mig, og overvej om det ikke journalistisk var meget mere interessant at dykke ned i
hvorfor FN bevidst bygger en ny rapport pa fejlagtige data.”

DR har ret til selv at vaelge de kilder og vinkler, som man gnsker. Det fremgar af
redigeringsretten i DR's etiske retningslinjer. DR har her valgt at referere de data
(femdobling af vejr- og klimakatastrofer) som fremgar af rapporten. Det er ikke en etisk
overtraedelse.

DR skal bedrive god research og veaere kildekritisk. Men i den konkrete sag er det ikke i strid
med DR's etiske retningslinjer, at DR henholder sig til og refererer, hvad FN skriver i sin
rapport.

Klager laver den falgeslutning, at fordi UNRR — er medbidragsyder til rapporten og fordi
UNRR benytter sig i en anden rapport af data fra EM-DAT, s& er det et misbrug af
'katastrofedata’ fra EM-DAT, som finder sted i FN-rapporten. Men selv om Klager praver at
sandsynliggere, at der kan veere en fordrejning af data, kan Klager ikke forlange med
henvisning til DR's egne etiske retningslinjer, at DR skulle have gravet i den pastdede
forbindelse og det pastaede databrud.

Klagers kritik gar nok s meget p3, at DR — efter at han kritiserede FN-rapporten og gjorde
opmaerksom p3, at antallet af klimakatastrofer ifalge Klager var overdrevet - stadig forholdt
sig passiv og ikke rettede artiklen.

DR skrev artiklen, da nyheden udkom i form af en pressemeddelelse. Hvis DR bliver
opmaerksom pa en fejl, skal DR rette. Men Klagers kritik gar ikke p3, at DR har refereret en
rapport forkert. Den gar pa, at DR burde have undersagt hele datagrundlaget for rapporten
og mulige links til en s@sterorganisation samt et udenforstdende institut som EM-DAT.
Klager har ikke pavist, men gennem en falgeslutning indikeret, at der kan foreligge en
systematisk fejl og misbrug af data. Klager kalder det "bevidst” fra FN's side, men leverer
ikke noget bevis for, at FN's organisation for meteorologi, WMO, bevidst skulle have
fordrejet data.

Det er korrekt, at Klager sandsynligger, at der kan teenkes at veere et databrud og en
skaevhed i talmaterialet set over 50 ar, men det forhold er ikke ensbetydende med, at DR er
forpligtet til at undersgge sagen og kilderne, som Klager gnsker.

Klager har ret i, at en anden af FN's organisationer, UNDRR, (kontoret for begraensning af
katastrofer) henviser til data fra EM-DAT, som igen er kritisk over for at saette lighedstegn
mellem stigning i registrerede katastrofer og den reelle stigning i antallet af katastrofer. Det
svarer til det, som Bjarn Lomborg skriver i den artikel fra New York Post, som Klager henviser
til.

Side 5



Det er muligt som felge heraf, at FN's meteorologiske organisation “overdriver” antallet af
vejr- og klimakatastrofer de seneste 50 ar, hvilket er Klagers grundlaeggende pointe.

Men DR har redigeringsretten over sit eget stof, og DR har korrekt refereret konklusionerne
i FN-rapporten fra den meteorologiske organisation.

Klager kan foresld, men ikke kreeve, at DR indleder et arbejde med at bore i FN's
datagrundlag.

Jeg ser her i gennemgangen bort fra den henvisning, som Klager har til Kip Hansen, en
amerikansk freelancejournalists blog. Ifalge Klager og bloggerens egen hjemmeside er Kip
Hansen en journalist, som har beskaeftiget sig meget med klima ud fra en kritisk vinkel pa
de officielle forklaringer s som FN's modelberegninger. Kip Hansen er ikke fagperson.
Som kilde betragtet er han en holdningskilde, og Klagers reference til Kip Hansens blog
aendrer ikke vaesentligt ved Klagers kritik af DR's pastaede brud pa egen etik. Nemlig
skepsis over for stigningen i antallet af vejr- og katastrofehaendelser.

| forhold til Klagers anke er det derfor min samlede vurdering:

Ad 1. DR har ikke fejlciteret FN's rapport ‘United in Science'. Klager har papeget, at han
finder datagrundlaget forkert med en raekke kildehenvisninger. Klager har forsggt at
sandsynliggere, at der muligvis kan veaere nogle fejlkilder, men Klager har ikke i det
indsendte materiale dokumenteret, at et stigende antal klimahaendelser skyldes, at FN
bruger data forkert. Og selvom Klager havde sandsynliggjort det i sin klage, var DR ikke
forpligtet til at daekke den historie med den vinkel som Klager gnsker.

Klager far ikke medhold pa dette punkt.

Ad 2. DR er ikke pligtig til at aendre artiklen eller igangsaette et stort researcharbejde, fordi
Klager kritiserer referatet af FN-rapporten. Klager henviser — uden nogen konkretisering —
til DR's partilederdebat, hvor Klager mener, at artiklen var skyld i misinformation. Men under
alle omstaendigheder har DR i sit partilederprogram ikke overtradt DR's egne etiske
retningslinjer ved at henvise til DR's egen artikel pa drdk. om et stigende antal
klimahaendelser.

Ad 3. Dette ligger i forleengelse af det forrige punkt. Der er ikke statte for Klagers kritik og
pastand om, at DR misinformerer og bedriver alarmistisk klimapolitik og ikke objektiv
nyhedsformidling i prime time og under partilderdebatten.

Ad 4.

Her haevder Klager, at redaktionschefen og journalisterne ikke vil forholde sig til, hvorvidt
de faktisk formidler faktuel forkert information og saledes misinformerer.

Kernen i sagen er, at DR refererer en FN-rapport korrekt. Man kan vaelge at ga kritisk og
dybere ned i data bag oplysningen om en femdobling af vejr- og klimahandelserne de
seneste 50 ar. Men det er en journalistisk prioritering, som uanset hvor relevant den matte
forekomme Klager, kan den ikke palaegges DR Nyheder udefra.

Konklusion og sammenfatning

En lzeser klagede over en artikel, som DR bragte den 14. september 2022. Den refererede
til en ny rapport fra FN's meteorologiske organisation (WMO). Overskriften lad: 'De seneste

Side 6



50 ar er der kommet fem gange sa mange vejr- og klimakatastrofer: ‘Der er intet naturligt
ved dem.

Der var daekning for overskriften. Klager henviste til en anden FN-rapport fra FN's kontor
for begraensning af klimaer og et institut uden for FN-systemet, EM-DAT, hvor Klagers
pastand var, at denne indirekte forbindelse til den refererede rapport viste, at de refererede
tal var misvisende og overdriver klimahaendelser de seneste 50 ar. Klager haevder i sin kritik
af DR, at DR hellere burde interessere sig for, hvorfor FN - efter Klagers udsagn — bevidst
bringer forkerte data.

Det er DR's ret at vaelge sine egne kilder og vinkler, sa leenge dette sker i overensstemmelse
med DR's etiske retningslinjer. Der er ikke pavist faktuelle fejl i referatet af FN-rapporten, og
det er DR’'s valg, om man ville dykke ned i FN's eget datagrundlag, men det kan ikke
palaegges af Klager.

Samtidig klagede Klager over, at DR i en partilederdebat 4. oktober fortsat refererede til de
- efter Klagers opfattelse — forkerte oplysninger. Klager har ikke dokumenteret, hvilke
udtalelser han sigter til. Men da artiklen ikke ber beklages, er der heller intet forkert i at
referere den i en partilederdebat. Klager far ikke medhold.

DR har ikke overholdt egne etiske retningslinjer for klagebesvarelse. Klagen er — endda i
flere omgange fra begyndelsen — besvaret af den ene af de to journalister, der har skrevet
den. Det burde have vaeret den indholdsansvarlige chef, som svarede. Det er kritisabelt.

Klager far ikke medhold

Jesper Termansen, den 7. december 2022

Side 7





