DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Rann

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kgbenhavn C
dr.dk

30. NOVEMBER 2022

Klage over P1 Morgen

Du har den 14. oktober 2022 klaget over P1 Morgens manglende oplysninger om en
medvirkende. Efter at redaktionen har svaret dig, har du klaget til lytternes og seernes
redakter. Han har nu gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

Med venlig hilsen

Sl

Maria Rerbye Ronn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, GD Stab

Direkter Lasse Bastkjeer Jensen, GD Stab
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Ledende redaktionschef Anders Emil Mgller. DR Nyheder
Redaktionschef Jens Conrad-Petersen, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder

Side 1



Sagen kort

P1 Morgen bragte i perioden 7. oktober til 4. november 2022 seks indslag med en “tvivler”
forud for folketingsvalget den 1. november. En lytter klagede over, at DR ikke oplyste, at én
af tvivlerne, som var med i indslag den 7., 14., 17. 28. oktober samt 2. og 4. november, kun
blev introduceret ferste gang med oplysninger om, at hun tidligere havde stillet op for
Alternativet samt siden Kristendemokraterne og medvirket i etableringen af partiet
Moderaterne. Klager far medhold. Det er en overtreedelse af DR's etiske retningslinjer om
grundig research, haederlighed og ordentlighed i programvirksomheden. DR burde hver
gang 'tvivleren' medvirkede have sikret, at lytterne kendte til tvivlerens politiske baggrund
og fortid i, hvor tvivleren har beklaedt poster som folketingskandidat for to partier samt
medvirket til opstarten af et tredje. Det var relevante oplysninger, der burde have veeret
oplyst i indslagene.

Gennemgang af sagen

Den 14. oktober 2022 klager (herefter benaevnt Klager) over et indslag i
P1 Morgen. Indslaget drejer sig om, at DR har et panel af "tvivlere”, som man interviewer i
valgkampen.

Klager kritiserer DR for ikke i P1 Morgen at oplyse, at én af de interviewede, Stine
Bardeleben (herefter benaevnt SB), er bestyrelsesmedlem i Klimabevaegelsen og har veeret
folketingskandidat for blandt andre Alternativet.

Den 18. oktober 2022 svarer redaktionschef for P1 Morgen Jens Conrad-Petersen (JCP)
Klager.

Redaktionschefen skriver: “Vi bringer i P1 Morgen et koncept, hvor vi felger flere tviviere
gennem valgkampen. En af dem er Stine Bardeleben. Det er helt korrekt, at hun tidligere har
veaeret kandidat for Alternativet — hvilket vi ogsa klart oplyser i vores farste introduktion til
konceptet med tvivierne. Det er faktisk en del af begrundelsen for, at hun er interessant
som tvivler.

Vi siger i udsendelsen dette:

“Stine Bardeleben Helles, privat radgiver i byggebranchen, 56 ar, fra Gilleleje.

Du har veeret vidt omkring de seneste tre ar. Ved sidste folketingsvalg stemte du
Alternativet. Du opstillede sagar for dem ved folketingsvalget 2019, hvor du var
spidskandidat i fyns storkreds. Du meldte dig ud, da du ikke blev valgt ind.

Efterfalgende sad du i en kort periode med om bordet, da Lars Lekke startede moderaterne
i 2021 og senest meldte du dig ind i Kristendemokraterne, som du forlod samtidig som
Isabelle Arenndt tilbage i maj. Nu beskriver du dig selv som politisk hjemlas.”

Jeg vil gerne medgive, at vi skal gentage denne information hver gang vi taler med Stine
Bardeleben i resten af valgkampen, og jeg beklager, at vi ikke gjorde dette i det
pageeldende indslag.”

Den 4. november 2022 svarer Klager tilbage til JCP. Klager henviser til, at heller ikke den
pageeldende morgen oplyste DR i indslagene baggrunden for SB som “tvivler”, da hun blev
interviewet i P1 Morgen, pa trods af at redaktionschefen allerede havde erkendt over for
Klager, at der var tale om en fejl.

Side 2



Den 10. november 2022 anker Klager svaret til lytternes og seernes redakter (herefter
benaevnt LSR).

Klager skriver i sin ankehenvendelse, at han har modtaget et ret imedekommende svar fra
den ansvarlige redaktionschef for blot at konstatere, at intet er sendret. Ifglge Klager
understatter det en opfattelse af, at DR ikke er objektiv. Klager skriver blandt andet: “ DR
skulle gerne vaere vores feelles medie og en uvildig kildekritisk objektiv kilde til information.
Men DR har gang pa gang skarpe vinklinger, som den almindelige lytter ikke opdager. Jeg
faldt over det her med Stine "byggeradgiveren” og googlede hende lynhurtigt, fordi hun
godt nok var veeldig godt orienteret og med ret staerke meninger for en, der skulle forestille
at veere en "almindelig” tvivlende vaelger (med mindre man herte allerferste gang hunvar
med i P1 Morgen (guderne ma vide hvilken dag og hvor tidligt pd morgen det var....))"..

Den 11. november 2022 bekraefter LSR over for Klager, at sagen bliver behandlet som en
ankesag.

Procedure

DR har ifglge lovgivningen og egne etiske retningslinjer fire uger til at besvare en klage.
Klagen er indgivet den 14. oktober 2022 og besvaret den 18. oktober. Dermed opfylder
den kravene. Den er besvaret fyldestgerende af den rette person, redaktionschefen for P1
Morgen.

Indstilling fra lytternes og seernes redakter

Klagers kritikpunkt er, at DR i flere tilfeelde har haft en "tvivler" med i sit valgpanel i P1
Morgen af almindelige borgere, der var i tvivl om, hvor de skulle seette deres kryds ved
folketingsvalget den 1. november. Hvorvidt SB kan betegnes som en almindelig veelger, ma
vaere redaktionens vurdering. Men - ifglge Klager — har den pagaeldende "tvivler" bade
veeret folketingskandidat for flere partier og haft en bestyrelsespost i Klimabeveaegelsen i
Danmark. Relevante oplysninger, der burde have fremgaet af indslagene. DR's etiske
retningslinjer fordrer, at DR bringer alle relevante oplysninger frem om de kilder, som man
bruger. | indslag om folketingsvalg ma kilders eventuelle tidligere eller nuvaerende politiske
engagement betragtes som en relevant oplysning.

Kilden medvirker seks gange i indslag i P1 Morgen i perioden fra 7. oktober til 4. november.
Det skete pa datoerne: 7., 14, 17. 28. oktober samt 2. og 4. november. | halvdelen af
gangene blev hun introduceret; i den resterende halvdel blev SB kun omtalt som
‘byggeradgiver.’

Den farste gang lyder oplaegget til “tvivlieren": “Vi talte ogsa med Stine Bardeleben Helles,
privat radgiver i byggebranchen, 56 ér, fra Gilleleje. Hun har veeret vidt omkring de seneste
tre ar. Ved sidste folketingsvalg, der stemte hun pd Alternativet. Faktisk opstillede hun for
dem ved folketingsvalget 2019 som spidskandidat i Fyns storkreds. Sa har hun haft en kort
periode, hvor hun var med i Lars Lekke Rasmussens forberedende arbejde i forhold til at
lave partiet Moderaterne. | 2021 har hun ogsa veeret medlem af Kristendemokraterne, men
dem har hun forladt nogenlunde samtidig med, at den davaerende formand Isabella Arendt
gik ud af partiet i maj. Nu star hun sa her og beskriver sig selv som politisk hjemlas.”

Den 14. oktober er SB med i P1 Morgen igen. Her naevnes hun af vaerterne kun som "privat
radgiver i byggebranchen".

Den 17. oktober medvirker SB ogsd, og denne gang bliver SB ogsa kun omtalt som “tvivler”
og privat radgiver i byggebranchen.

Den 28. oktober bliver SB omtalt med sine tidligere politiske aktiviteter.

Dagen efter valget — den 2. november — medvirker SB i P1 Morgen og bliver her omtalt som
tidligere folketingskandidat for Alternativet.

Side 3



SB er desuden med i P1 Morgen igen den 4. november, tre dage efter valget. Her neevnes
hun stadig kun som “privat radgiver i byggebranchen”, som endte med at stemme pa
Alternativet.

Grundlaeggende er det afggrende vigtigt, at lytterne har en mulighed for at forholde sig til,
hvem de kilder er, som DR inviterer ind som her omtalt som "tvivlere". Oplaegget er, at
lytterne kan hgre, hvordan tre "almindelige” veelgere opfatter deres tvivl undervejs i
valgkampen. Intet — herunder ét eller flere folketingskandidaturer — bgr forhindre, at P1
benytter SB som case pa en "tvivler”. Men hun har haft en ikke typisk tilgang til politik i de
senere ar, og hun er ikke i den forstand den "almindelig veelger.” Det er vigtige oplysninger
for lytterne af fa, hver gang hun medvirker, og lytteren kan ikke forventes at have hert eller
husket oplysningerne fra tidligere.

DR burde derfor have oplyst om kildens baggrund hver gang, kilden medvirkede. Det
medgiver redaktionschef Jens Conrad-Petersen i sit svar den 18. oktober.
Redaktionschefen har understreget, at der fra P1 Morgens side ikke har ligget en bevidst
handling bag, at den medvirkende kun er blevet korrekt introduceret i halvdelen af de seks
gange.

Jeg har i sagen ingen oplysninger om, at kilden er — eller har veeret —Bestyrelsesmedlem i
Klimabevaegelsen i Danmark, sadan som Klager angiver.

Klager far medhold.

Konklusion og sammenfatning

En lytter klagede over, at P1 Morgen gennem valgkampen introducerede en kilde som
“tvivler”, uden at oplyse, at "tvivleren" havde veeret folketingskandidat for Alternativet og
for Kristendemokraterne samt deltaget i opstartsarbejdet med partiet Moderaterne. Kilden
medvirkede i P1 Morgen seks gange fra den 7. oktober til den 4. november 2022. Kilden
blev kun korrekt introduceret i halvdelen af gangene. | den anden halvdel af tilfaeldene
omtalte P1 Morgen den medvirkende som ‘tvivler' og 'privat radgiver i byggebranchen.’
Redaktionschefen for P1 Morgen gav i sit svar Klager ret i, at kilden burde have veeret
introduceret med sin baggrund.

Nar DR veelger at praesentere en "tvivler” blandt almindelige veelgere, ber DR ogsa oplyse
lytterne - hver gang den pagaeldende medvirker - om kildens tidligere engagement i politik
for Alternativet, Kristendemokraterne og Moderaterne. Det er oplysninger, som i den
konkrete situation er vaesentlige for lytternes bedemmelse af den medvirkende. Klager far
medhold.

DR har erkendt fejlen, men bar beklage pa "Fejl og fakta" pa dr.dk, at P1 Morgen ikke
deklarerede den medvirkende kilde hver gang, kilden medvirkede i ‘tvivler-panelet’.

Klager far medhold.

Jesper Termansen, den 30. november 2022

Side 4





