DR | GENERALDIREKT@REN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kebenhavn C
dr.dk

23.11.2022

Klage over indslag i TV Avisen

Du har den 2. oktober 2022 klaget over et indslagi TV Avisen sendt den 2. oktober 2022. Efter at
redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu
gennemgaet sagen og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

/ «
Med venlig iils

Maria Rerbye Renn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, GD Stab

Direkter Lasse Bastkjaer Jensen, GD Stab

Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef, Morten Tvegaard, TV Avisen, DR Nyheder
Direktgr Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

En klager fandt et indslag om antallet af dreebte paleestinensere i 2022 ensidigt. Det korte nyhedsindslag
blev bragt i TV Avisen den 2. oktober 2022. Klageren mente, at der manglede objektivitet, og at man blev
efterladt med det indtryk, at israelere draeber palaestinensere uden grund. Indslaget er en citathistorie fra
BBC, der har opgjort antallet af draebte paleestinensere | Dstjerusalem og Vestbreddeni 2022.

Indslaget var ikke uden faktuelt indhold og bragte ikke forkerte oplysninger. Prioriteringen kan altid
diskuteres, men det 1a inden for DR's redigeringsret og var dermed ikke en overtraedelse af DR's etiske
retningslinjer.

Klager far ikke medhold.

Gennemgang af sagen

Den 2. oktober 2022 henvender (herefter benaevnt Klager) sig til DR med en klage over et
indslag i TV Avisen 2. oktober 2022. Indslaget er et kort nyhedsindslag, en sakaldt voice over, der drejer sig
om en opgerelse, BBC har lavet over antallet af dreebte paleestinensere i Jstjerusalem og Vestbredden i
2022. Indslaget varer ca. 30 sekunder.

Klager kritiserer indslaget for at vaere unuanceret. Klagers pastand er, at DR agerer partisk i
nyhedsdaekningen ved at undlade at oplyse de bagvedliggende arsager til antallet af draebte palsestinensere.
Klager papeger, at der ikke naevnes med ét ord, hvorfor de israelske sikkerhedsstyrker har dreebt det omtalte
antal paleestinensere, og at det heller ikke omtales, hvor mange israelere, der er draebt af paleestinensiske
angreb og hvorfor. Klager skriver ogsa til DR: “Man spreder budskaber uden faktuelt indhold og er dermed
indirekte med til at holde kog i konflikten”.

DR's svar til Klager

Den 4. november svarer redaktionschef i DR Nyheder og ansvarlig for TV Avisen, Morten Tvegaard (MT).

MT skriver blandt andet:

"Jeg er ikke enig med dig i, at den lille korte historie er subjektiv. Det er en citathistorie fra BBC, som har
opgjort dedstallet for paleestinensere i 2022 og altsd ndr frem til, at 100 er draebt. Arsagerne er naturligvis
mange og forskellige fra sag til sag, og det vil vaere for omfangsrigt at neevne dem i en kort nyt-blok som
denne. Tallet 100 er faktuelt — det er en optaelling, som BBC har foretaget, sa jeg ma afvise, at vi spreder
budskaber uden faktuelt indhold”.

Klager er ikke tilfreds med svaret fra DR og anker svaret til lytternes og seernes redakter (herefter bensevnt
LSR) den 7. november. Klager skriver blandt andet som begrundelse at “Lyttere og seere efterlades med det
indtryk at Israelere draeber Palaestinensere uden grund.”

Procedure

Klagen er indsendt den 2. oktober og besvaret af redaktionen den 4. november. DR har op til fire uger til at
besvare en klage, og denne er ikke besvaret inden for fristen, hvilket er beklageligt. Klagen er besvaret korrekt
af den ansvarlige redaktionschef for TV Avisen, hvor det paklagede indslag stammer fra. Der er ogsa indsat
den officielle klagevejledning i svaret, sddan som DR's etiske retningslinjer fordrer.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Det folger af DR's etiske retningslinjer, at DR skal foretage grundig research samt heederlighed og
ordentlighed i programarbejdet. DR taler ikke mod bedre vidende eller har skjulte dagsordner. Klagers
pastand er, at DR agerer partisk i nyhedsdaekningen ved at undlade at oplyse de bagvedliggende arsager til
antallet af dreebte paleestinensere. Klager papeger, at det for eksempel ikke naevnes med ét ord hvorfor de
israelske sikkerhedsstyrker har dreebt det omtalte antal palaestinensere. Klager skriver tillige, at det heller



ikke omtales i indslaget, hvor mange israelere, der er draebt af palsestinensiske angreb og hvorfor. Dette leder
Klager til den konklusion, at indslaget er partisk og unuanceret — og at DR dermed bliver en part i konflikten,
som Klager papeger. Klager mener, at DR dermed spreder "budskaber uden faktuelt indhold” og er dermed
“indirekte med til at holde kog i konflikten”.

DR skal i alle ssmmenhasnge opfylde flere etiske malszetninger.

DR skal foretage grundig research. DR méa ikke undertrykke relevante oplysninger. DR har den fulde
redigeringsret over stoffet.

DR citerer i den konkrete sag en artikel fra BBC med overskriften: "Palestinian deaths toll in West Bank hits
100 this year". Den blev bragt 1. oktober 2022 pa BBC's hjemmeside.

Teksten i voice overen i TV Avisen lyder:

“Mindst 100 paleestinensere er i &r blevet draebt i de besatte omrader @stjerusalem og Vestbredden. Det
viser en opgerelse, som BBC har lavet. 2022 er dermed pa vej til at blive det blodigste ar i omradet siden
2015. Ifelge BBC er langt sterstedelen blevet drzebt af israelske sikkerhedsstyrker og nogle bevaebnede,
civile israelere.”

Klager kreever, at DR for eksempel kommer ind p3, hvorfor de israelske sikkerhedsstyrker har dreebt 100
paleestinensere, hvilket er et omdrejningspunkt i den lange artikel, der ligger til grund for indslaget. Ligeledes
kommer DR, pépeger Klager, ikke ind pa, hvor mange israelere, der er draebt ved palzestinensiske angreb.
Det er DR's ret at prioritere, hvilke typer af information, der ber indgé i et indslag vedraerende antallet af
dreebte. Der er ikke nogen af de oplysninger, som DR refererer, som ikke er korrekte. De er taget fra BBC-
artiklen, og BBC er citeret som kilde. Deri ligger der ikke nogen overtraedelse af DR's etiske retningslinjer.
Oplysningen om, at israelske sikkerhedsstyrker og nogle bevaebnede civile israelere star for drabene er ogsé
en korrekt oplysning.

Man kan hzevde - som Klager ger — at netop den saetning ger voice overen tendentigs. Jeg er enig med
Klager i, at man kan opfatte seetningen sadan, at det kun er israelerne, der anvender vben og vold. BBC har
mere nuancerede informationer i artiklen pa dette punkt. Den forklarer blandt andet, at en betydelig del af de
dreebte paleestinensere havde vaeret involveret i voldshandlinger. Omkring en tredjedel af de draebte var
'militant gunmen’, som det star i BBC-artiklen og i mange, men ikke alle tilfaelde, skete drabene i forbindelse
med skudvekslinger mellem israelere og paleestinensere. BBC naevner ogs3, at i 2022 blev 16 israelere og to
udleendinge draebt af arabiske israelere og palaestinensere.

DR kunne have nuanceret billedet af drabene ved at faje en saetning til, der oplyste, at ifalge BBC skete mange
af drabene efter skud og vold pa begge sider.

Men det er ikke en overtreedelse af DR's etiske retningslinjer, at DR vaelger ikke at have denne information
med.

Et "kort ny" indslag er en kortfattet — og forenklet — fremstilling af en nyhed, og det vil altid kunne kalde pa
refleksioner over, hvilket oplysninger, der er med, og hvilke, der er udeladt.

Indslaget var ikke uden faktuelt indhold, som Klager pastar. Nar Klager ogsa skriver, at DR med sit indslag
"holder kogi konflikten"” er det Klagers egen udokumenterede personlige betragtning, hvilket jeg ser bort fra
i denne sagsgennemgang.

Konklusion og sammenfatning

En seer klagede over et indslag i TV Avisen den 2. oktober 2022. Indslaget var baseret pa en artikel fra BBC,
og det refererede, at 2022 ind til nu havde vaeret de blodigste pa Vestbredden siden 2015 med forelsbig
100 dreebte paleestinensere. Klager mener, at DR — ved kun at naevne de israelske soldater og israelske civiles
drab pa paleestinensere ger sig skyldig i partiskhed og er med til at "holde en konflikt i kog". Klager skriver at
indslaget er uden faktuelt indhold.



DR bragte oplysninger med tydelig angivelse af kilden (BBC), og ingen af oplysningerne var i sig selv forkerte.
DR har redigeringsretten over stoffet, og DR overtradte med den korte udlandsnyhed ikke sine egne etiske
retningslinjer.

BBC oplyste ogsa i artiklen, at mange af drabene fandt sted efter kamphandlinger, hvor paleestinenserne
ogsa abner ild og brugte vold. Denne information kunne DR have valgt at tage med, men det er DR's valg at
prioritere oplysningerne, og de oplysninger som DR bragte, var ikke faktuelt forkerte, i modsaetning til hvad
Klager skriver,

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 23. november 2022





