Keere

GENERALDIREKTOREN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20

DK - 0999 Kebenhavn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

20. august 2021

Du har den 25. juni 2021 klaget over en video (explainer) udgivet af DR pa YouTube.
Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes
redaktar. Han har nu gennemgéaet sagen og er kommet med en indstilling til min

afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at falge.

Med venlig hilsen

Generaldirektar

Kopi:
Journalen

Etikchef, Anja Lundberg Andersen, GD Stab
Underdirekter, Lasse Ring Christensen, GD Stab,
Seniorkonsulent, Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef, Hans Christian Kromann, DR NAD
Chefkonsulent, Marianne Juul, DR NAD

Direkter, Sandy French, DR NAD

Side 1 af8



Gennemgang af sagen

Den 25. juni 2021 henvender (herefter benaevnt Klager) sig til
DR med en klage over en sakaldt explainer’- en forklarende video udgivet af DR Digital
under DR NAD. Emnet for denne video er at forklare den historiske baggrund for
konflikten | Mellemasten mellem Israel og palaestinenserne aktualiseret i juni af
sammenstad mellem de to grupper pa grunc af en strid om retten til boliger i
@stjerusalem (Sheik Jarrah-omradet). Explaineren hedder “Forsta konflikten mellem
Israel og Palsestina”.

Jeg skal her sammenfatte Klagers punkter med den relevante tilskudsinformation.

1. DR's brug af (lektor ved Institut for Tveerkulturelle og Regionale Studier ved
Kebenhavns Universitet) Jergen Baek Simonsen (herefter bensevnt JBS) er
ensidig, skriver Klager, som henviser til sin tidligere klage og behandling af denne
hos lytternes og seernes redakter (herefter benaevnt LSR).

2. | videoens sidste tre minutter siges det, at der er "flest draebte palaestinensere”
(siden krigene fra 1948). Og grafisk vises tallet 5.300. Det haevder Klager er
fejl.

3. DR burde have oplyst, at Den Palzestinensiske Befrielsesfront, PLO, fra 1995-
2000 draebte uskyldige kvinder, barn og eeldre israelere.

4. PLO's — med Klagers udtryk — "meningslese vold" er terror og arsagen til, at den
israelske premierminister Benjamin Netanyahu har vaeret den leengst siddende
israelske premierminister. DR omtaler det ikke i videoen.

5. Jergen Baek Simonsen undlader alle disse temaer.

6. Videoen redeger ikke for Seksdags-krigen i 1967 pa en retvisende made fsva
Wstjerusalem, dengang under Jordansk kontrol. Jordan blev advaret af Israel
imod at angribe, men Kong Hussein deltog i krigen og "aflyste statsborgerskab
og jordansk pas” til de paleestinensere, som efterfalgende nu boede pé israelsk
besat omrade.

7. Ovenstdende "tangerer" historieforfalskning, skriver Klager.

8. Klager skriver: “Endelig belyses Mr Arafats "nerver-missing-an-opportunity-to-
loosing-an-opportunity” ikke, ift. fredsaftalen med USA prassident Clinton og
israelske premierminister Ehud Barak i ar 1999-2000."

9. Klager fajer et sidste punkt til. Det med Klagers ord "totale sammenbrud af Oslo-
forhandlingerne” er en bortforklaring, hvilket — ifelge Klager — giver hele
explaineren et vildledende indtryk for sa vidt angar moral, etik og historisk
sandhed om konflikten Israel-Palzestina.

Side 2 af 8



DR's svar til klager

Redaktionschef i DR NAD Hans Christian Kromann (herefter bensevnt HCK) svarer den
16. juli 2021 Klager. Der star:

"Kaere

Tak for din henvendelse, som vi har modtaget til besvarelse via lytternes og seernes
redakter. | det folgende besvarer vi den redaktionelle klage over videoen pa youtube.
Vores videoformat pa YouTube er et forholdsvis kort format, som er lavet for at give et
overordnet indblik i et kompliceret sagskompleks. Andre gange gar vi mere detaljeret
ned i konkrete arstal og enkelte dele af konflikten. Denne explainer var taenkt som et
indblik pa de store linjer til baggrund for de fleste. Det kraever naturligvis altid en raekke
redaktionelle valg, og dermed ogsé fravalg.

Vi sgger altid efter at lave balanceret, kritisk og forklarende journalistik. Det betyder ikke,
at vi ikke kan bega fejl. Det kan vi, men vi bestraeber os pa, at det sker sé sjaeldent som
muligt.

Med hensyn til den konkrete video, sa har vi kigget den grundigt igennem igen, og Vi
mener ikke, at der er bias den ene eller den anden vej. Som naevnt, ndr vi laver sddanne
explainer-formater, skal vi altid finde den rette balance | hvor detaljeret vi gar til enkelte
elementer overfor, hvor omfangsrigt det kan blive. Men der vil i den sammenhaeng altid
vaere nogle nuancer og indspark, som vi kan overveje at bruge og skal have med i
baghovedet til en anden gang.

[ din henvendelse har du en raekke punkter, der adresserer brugen af Jorgen Beek
Simonsen. Jeg skal allerfarst understrege, at han ikke har vaeret en del af den
redaktionelle proces herinde i DR Nyheder i forhold til valg af emne, vinkling osv. Vi har
kontaktet Jergen Baek Simonsen som ekspert pa omradet i sin egenskab af lektor pa
Institut for Tvaerkulturelle og Regionale Studier, som forsker og religionshistoriker med
speciale i arabisk og islamisk historie. Denne slags video-explainer er som oftest baret
af en journalist eller veert som fortaelleren, og de er ofte forklaret med fa virkemidler for
at understotte fakta. | sadanne explainer-formater medvirker eksperterne sjaeldent i
selve videoen, men vi opsager alligevel ofte eksperter, der har beskeseftiget sig
indgdende med et givent omrdde og interviewer dem til baggrund om dele af indholdet
i videoen med mulighed for at perspektivere, hvis der skulle vaere noget, vi pa
redaktionen skulle have overset.

I forhold til dine input om yderligere uddybning af visse elementer, begivenheder eller
arstal, sa er produktionen af en sddan video som naavnt forbundet med en ragkke
redaktionelle valg og fravalg, og det har der ogsa veeret i dette tilfaelde. P4 vores noget
kortere videoformat kan vi ikke dykke ned i alle konkrete detaljer og begivenheder. Og
derfor forseger vi at skildre de store linjer, sé balanceret som vi finder det muligt

Hvad angér dedstal i regionen, sa findes der mange forskellige kilder og data, som
opger drab pa begge sider af konflikten. Vi har valgt at holde os til de officielle FN-data,

Side 3af 8



som man kan finde pa siden her https://www.ochaopt.org/data/casualties# og som
opgear tallene fra 2008-2020.

Det har vi tydeligt "varedeklareret” grafisk i videoen, hvor man ogsa kan se
opgerelsesperioden angivet.

Formélet med denne explainer er at give et overblik og sé kan brugerne selv sege mere
information péa dr.dk eller andre platforme hvor de kan finde mere information og flere
detaljer om konflikten

Jeg tager dine input med i vores efterfalgende redaktionelle overvejelser og efterkritik.
Mange hilsner

Dan Rasmussen

Pa vegne af Hans Christian Kromann”

Replik fra Klager
Den &. juli sender Klager hvad han kalder for et "supplerende klageskrift”,

Farste del er Klagers dokumentation. Der henvises ferst til det israelske
udenrigsministeriums hjemmeside og anvendelse af segeordene "palestinian terror and
incitements”

Dernazst henviser Klager til Wikipedia med anvendelse af sageordene "palestinian
terror.”

Endelig fajer Klager endnu et klagepunkt til:

"Suppl. Klagepunkt - klage over GENERALDIREKTOR MARIA RORBY RANN (MRR) for
manglende ledelsesmaessig kontrol med, at kendelsen af 31.01.2018, reelt (ikke)
efterkommes i and & bogstav pa den arbejdsplads der i folkemunde klades DR RADIO &
TV."

Klager motiverer sine punkter saledes:

"Begrundelsen er det principielle spargsmal, at min pastand imod generaldir. MRR vdr.
problemer med DR RADIO ledelseskultur og dermed forretningsmaessige etik eller
mangel pd samme, at jeg mindre end lidt over to ar siden kendelsen af 31.01.2018, og
igen kendelsen af maj-juni 2021 vdr Israel-Gaza konflikten, skal indklage DR og pagribe
ledelsen i ikke at hdndhaeve egne kendelser vadr samme tema (daekningen af Israel-
nyheder i al almindelighed og konkret vdr de indbragte klager).

Denne tredje klagesag pa mindre end tre ar siden 2018 viser et fast problematisk
meanster med manglende faglig kvalitet hos vedkommende ansvarlige redakter for
udsendelsen, og manglende eller utilstraeekkelig ledelsesmasessig

- agtpagivenhed, og

- kompetence, samt

- demmekraft,

Sice 4 af8



hos generaldir. MRR og hendes direktion samt i de ledelsesmaessige sajler ned pa
chefniveau.

Pastand:

Samlet viser de tre klagesager, klagesagen af dec-2017, kendelsen af 31.01.2018
(USA anerkendelse af Jerusalem som hovedstad og TV intw med prpf. Jergen Baek
Simonsen), og kendelsen af juni-2021 (radio og hjemmeside, Israel-Gaza), samt min
klage af fredag den 25.06.2021 (radiopodcast pad YouTube), en presseetik hos DR
RADIO & TV, der er problematisk og i strid med de presseetiske regler og intentioner.

Min motivation, hensigt og begrundelse:

Derfor anmoder jeg om at DR bestyrelse involveres i alle tre klagesager og saerlig i den
seneste, der principielt dokumenterer mine pastande om en uredelig historisk
fremstilling og en tvivisom presseetisk arbejds-modus vdr programmer med "lsrael-
indhold", og saledes at der (kan) traeffes principielle kendelser, der har pragjudikatsvaerdi
for fremtiden...l"

Klagen har ogsa veeret behandlet i en indledende fase hos Pressenaevnet. Klager har
siden trukket sin klage fra Pressenasevnet og fastholdt ensket om, at den bliver
behandlet som en ankesag hos LSR i DR.

LSR har derfor den 2. august meddelt Klager, at han efter at have trukket sin sag fra
Pressenzevnet far behandlet den som ankesag hos LSR.

Procedure

DR skal i henhold til sine etiske retningslinjer besvare en klage inden for fire uger, men
bestracber sig pa at det sker vaesentligt hurtigere. Klagen er besvaret inden for fristen,
Klagen har veeret indsendt til Pressenaevnet, men Klager har trukket tilbage igen og
anket den til LSR, hvilket har betydet, at der er gdet mere end fire uger fra Klager sendte
sin ferste klage til DR den 25. juni, og til den blev endelig besvaret som ankesag. | DR's
ankesystem er en indsendt den 2. august.

Indstilling fra lytternes og seernes redakter

Klagers pastande vil herefter blive gennemgaet.

Ad 1. DR har en pligt til at skildre begivenheder og heendelser redeligt og balanceret og
ikke ensidigt. Det fremgar af DR's etiske retningslinjer. Klager retter en kritik mod en
navngiven forsker, som har vaeret benyttet af DR som ekspertkilde i forbindelse med
arbejdet. Men DR har ikke angivet hvilke oplysninger lektor Jargen Baek Simonsen har
bidraget med, da han ikke er citeret. Og Klager har fremsat pastande, men ikke nogen
dokumenteret viden om, hvilke oplysninger Jargen Baek Simonsen skulle have tilfert
explaineren.

Klager henviser til en tidligere indstilling og afgerelse fra LSR og DR's generaldirekter
som dokumentation for, hvad Klager opfatter som partiskhed fra forskerens side.

Side 5af8



Imidlertid har det ingen relevans for det konkrete klageforhold hér. DR har i henhold til
DR’s etiske retningslinjer redigeringsretten over stoffet og veelger séledes selv sine
kilder. (Afsnit om redigering s. 12 de etiske retningslinjer.) Her star: "DR vaerner om sin
uathaengighed og har den fulde redigeringsret til sine programmer, indsiag og artikler.”
Klager far ikke medhold pa dette punkt.

Ad 2.

Klager mener, at der er en fgjl i videoens sidste tre minutter, nér det siges, at der er "flest
draebte palaestinensere” (siden krigene fra 1948). Og grafisk vises tallet 5.300. Dette
tilleegger Klager Jargen Baek Simonsen som kilde, og Klager fgjer til, at Klager mener, at
det er en fejl. Klager har ikke dokumenteret, at der skulle veere tale om en forkert
oplysning. I slutningen af videoen angiver den med FN som kilde, at der skulle vesret
daede 5590 palaestinensere i perioden 2008 - 2020. Men Klager omtaler ikke dette
punkt her.

Klager har ikke nogen dokumentation for, at den pageeldende oplysning skulle stamme
fra Jargen Bask Simonsen, hvilket ikke i sig selv ville gare oplysningen fejlagtig. Klager
far ikke medhold.

Ad 3

Klager haevder, at DR burde have oplyst, at Den Paleestinensiske Befrielsesfront, PLO, fra
1995- 2000 drasbte uskyldige kvinder, barn og eeldre israelere. Klager har ikke pavist
nogen konkret dokumentation for pastanden. DR har under alle omstaendigheder
redigeringsretten. Klager far ikke medhold.

Ad 4

Klagers pastand er, at DR burde have omtalt PLO's — med Klagers udtryk —
“meningslese vold" som arsag til, at den israelske premierminister Benjamin Netanyahu
har veeret den laengst siddende israelske premierminister. Der henvises her tilad 1. DR
har redigeringsretten til stoffet, og DR vaelger sine kilder. Det ligger ikke inden for LSR's
mandat at foretage en selvstaendig vurdering af holdbarheden af denne historiske
pastand, som Klager fremszetter.

Klagers pastand er udokumenteret og star for Klagers regning. Klager far ikke medhold
pa dette punkt.

Ad 5. Klager heevder, at Jergen Baek Simonsen undlader alle disse temaer. Klager har
ikke leveret nogen dokumentation for den pagaeldende eksperts indflydelse pa
explaineren. HCK har skrevet til Klager at"Jeg skal allerfarst understrege, at han ikke har
veeret en del af den redaktionelle proces herinde i DR Nyheder i forhold til valg af emne,
vinkling osv. Vi har kontaktet Jergen Baek Simonsen som ekspert pa omradet i sin
egenskab af lektor pa Institut for Tveerkulturelle og Regionale Studier, som forsker og
religionshistoriker med speciale i arabisk og islamisk historie.”

Klagers pastand féar ikke medhold.

Ad 6. Klager kritiserer, at videoen ikke redeger for Seksdags-krigen i 1967 pa en

retvisende made for sé vidt angér @stjerusalems status. Klager foretager her en
historisk bedgmmelse, som det ligger uden for LSR's muligheder og kompetencer at

Side b af 8



efterpreve. Men afgerende er, at DR redigerer og tilretteleagger selv. Klager far ikke
medhold.

Ad 7.
Punktet er tidligere behandlet. Klager anviser ingen dokumentation. Klager far ikke
medhold.

Ad 8 + 9.

Klager skriver. "Endelig belyses Mr Arafats "nerver-missing-an-opportunity-to-loosing-
an-opportunity" ikke, ift. fredsaftalen med USA preesident Clinton og israelske
premierminister Ehud Barak i ar 1999-2000."

LSR mé& her afgive samme svar som ad 7. Klager far ikke medhold i punktet.

Klager har sendt et "supplerende klageskrift." Her henviser Klager til, hvad Klager
betragter som sin dokumentation.

Der er tale om links til forskellige sider, herunder det israelske udenrigsministerium. Det
har ikke en sadan karakter, at det er konkret og specifikke henvisninger til tekster, der
dokumenterer Klagers pastande. Klagers henvisninger/link indgar derfor ikke denne
fremstilling som dokumentation.

Vedrerende Klagers supplerende klagepunkt, skriver Klager:

"klage over GENERALDIREKTER MARIA RZRBY RNN (MRR) for manglende
ledelsesmaassig kontrol med, at kendelsen af 31.01.2018, reelt (ikke) efterkommes |
and & bogstav pa den arbejdsplads der i folkemunde klades DR RADIO & TV.”

Det, Klager henviser til, er en indstilling fra LSR til generaldirektgren i DR, som hun
erklesrede sig enig i. *

Konklusionen i ankesagen var, at ‘DR2 Dagen ' ikke overtradte DR's etiske retningslinjer
ved at invitere lektor Jargen Baek Simonsen til at kommentere den amerikanske
beslutning om at flytte den amerikanske ambassade fra Tel Aviv til Jerusalem for
derved at anerkende Jerusalem som Israels hovedstad. Men DR2 Dagen overtradte
DR's etiske regelsact ved at lade den pagasldende (Jergen Baek Simonsen) selv svare pa
den kritik DR havde modtaget i forhold til JBS's medvirken og udtalelser i programmet.
Afgerelsen slog fast, at DR2 var fuldt berettiget til at invitere JBS, og at redigeringen af
programmet |& i haenderne pa DR alene.

Klagers henvisning og parallelisering til nuveerende klagetema er irrelevant.

Klager far ikke medhold.

Konklusion og sammenfatning

Uhttps://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-skal-selv-svare-
paa-programklager

Side 7 af 8



En klager har kritiseret DR's video til forklaring af konflikten mellem Israel og
paleestinenserne — en sakaldt 'explainer’, som DR udgav pé YouTube i juni. Klagers
grundleeggende opfattelse var, at gennemgangen var ensidig, fordi DR havde benyttet
sig af lektor Jergen Baek Simonsen fra Institut for Tveerkulturelle og Regionale Studier
ved Kebenhavns Universitet. DR er i sin ret til at benytte den pageeldende ekspert som
baggrundskilde til den forklarende video. DR veelger selv sine kilder og har fuld
redigeringsret over stoffet.

Klager far ikke medhold i sine pastande.

Klager har i sit supplerende klagemateriale dels henvist til nogle links, som ikke er
preecise nok til at dokumentere de pastande, som Klager rejser.

Derfor har jeg set bort fra henvisningerne. Desuden har Klager kritiseret DR's
generaldirekter for ikke at folge op pa "and og bogstav” i en ankesagsafgerelse fra 31.
januar 2018. Afgaerelsen var en indstilling fra lytternes og seernes redaktar, som
generaldirektaren tiltradte. Der var klaget over brugen af Jargen Baek Simonsen i det
daveerende program, 'DR2 Dagen’. DR fik kritik for, at DR havde ladet samme forsker
svare pa en klage over sig selv. Derimod fik DR ingen kritik af, at DR havde anvendt
Jorgen Baek Simonsen som kilde. | den tidligere afgerelse sdvel som i denne sag er det
helt inden for DR's etiske retningslinjer, at DR vaslger at benytte Jergen Baek Simonsen
som ekspert i Mellemastforhold.

Klager far ikke medhold i sine klagepunkter.

Jesper Termansen, den 20. august 2021

Side 8 af 8





