GENERALDIREKTOREN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20

DK - 0999 Kabenhavn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

10. august 2021

Keere

Du har den 29. juni 2021 klaget over en artikel pa dr.dk. Efter at redaktionen afviste din
kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet
sagen og foretaget en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at faelge.

Med venlig hilsen

/

flaria Rarbye Renn

Generaldirektor

Kopi: Journalen
Etikchef Anja Lundberg Andersen, GD Stab
Underdirekter Lasse Ring Christensen, GD Stab
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Niels Kvale, DR NAD
Chefkonsulent Marianne Juul, DR NAD
Direkter Sandy French, DR NAD

Side 1af9



Gennemgang af sagen

Den 23. juni kontakter (Klager) DR med en klage over artikel pa dr.dk.
Den har overskriften: "Rusland haevder at have affyret varselsskud mod britisk krigsskib
- Men 'det lugter af, at russerne har lavet fake news' Klager giver udtryk for, at artiklen er
problematisk og er i strid med DR's etiske retningslinjer.

Klager skriver blandt andet: “ Jeg vil gerne bede dig redegere for dine beveeggrunde da
au valgte at ignorere denne dokumentation og i stedet bringe den britiske regerings
udokumenterede péastande og irrelevante gisninger fra selvbestaltede eksperter.”

DR's svar til Klager

Den 24. juni 2021 svarer DR-medarbejderen bag artiklen pa Klagers ferste henvendelse
og afviser Klagers kritik. Klager svarer pa DR-medarbejderens svar.

Den ansvarlige redaktionschef i DR NAD Niels Kvale (her efter NK) svarer Klager d. 25.
juni pa Klagers kritik af artiklen.

NK skriver blandt andet: “ Artiklen referer felgende om netop BBC tilstedeveereise. Det
britiske medie havde en journalist ombord pa det britiske fladefartej. Han beretter, at
skibet modtog flere fiendtlige meldinger over radioen fra russisk side, og at flere end 20
kampfly flaj hen over skibet. Du skriver at BBC siger “det samme som det russiske
udenrigsministerium. Altsa at det britiske skib sejlede ind i russisk farvand for at
provokere, befandt sig der i en time, blev overflgjet af 20 russiske jagerfly og der blev
skudt advarselskud (hvilket man herer i Beales rapport)”.

Intet sted skriver/siger BBC at skibet sejlede i russisk farvand. De skriver:

While Moscow claims the peninsula and its waters are Russian territory, the UK says
HMS Defender was passing through Ukrainian waters in a commonly used and

internationally recognised transit route.
Det samme rapporterer deres korrespondent.

Vi skriver nogeniunde det samme: Haendelsen fandt sted nzer Krim-halveen, som
Rusland annekterede fra Ukraine i 2014. Modsat Rusiand betragter den vestlige verden
fortsat omradet som ukrainsk territorium. Derfor er der ogséa uenighed o, hvem det
neerliggende farvand tilherer.

Hvad angar varselsskuq, sa konkluderer BBC heller ikke pa om der var tale om
varselsskud eller evt gvelse. De skriver: \We did hear some firing in the distance but they

wers believed to be well out of range

Side 2 af9



Vi konkluderer ikke pd om russerne eller briterne har ret, men forholder dette for en
ekspert, der kommer med sin vurdering. Ligesom vores korrespondent kommer med en

"

analyse, der netop understreger at der findes to versioner af "sandheden™.

Klager anker

Klager er ikke tilfreds med svaret fra DR og @nsker at anke sagen. Den 29. juni 2021
skriver Klager til lytternes og seernes redaktar (herefter benasvnt LSR) og @nsker sagen
behandlet hos LSR.

Klager skriver blandt andet: "Min sammenfatning af klage vedr. artiklen "Rusland haevder
at have affyret varselsskud mod britisk krigsskib - Men 'det lugter af, at russerne har
lavet fake news'" samt omtale i evrige DR medier. (..) Min klage gar pa at DR Nyheder
med artiklen har arbejdet imod DR's Veerdier, DR's Etik og God Presseskik.”

Klager sammenfatter sin klage i falgende punkter:

1. Klager skiver at "Journalisten har ikke gengivet vigtige oplysninger der
understatter Ruslands udlsegning og som fremgar af Jonathan Beales
lydreportage. Reportagen blev fremlagt i forbindelse med russiske mediers
farste omtale af begivenheden.”

2. Klager skriver at "Journalisten har ikke undersagt skibets position eller rute,
eventuelle drsager til at russiske fly bombede i det britiske skibs kalvand og i det
hele taget ikke spurgt sine kilder hvad en “peaceful passage" ifalge FN
konventionen betyder. Skibet sejlede meget tast pd den russiske fladebase pa
Krim, hvilket fremgar af data opsamlet automatisk i den omtalte
positionsdatabase.”

3. Klager mener at DR taler mod bedre vidende og har en skjult dagsorden. Klager
skriver blandt andet: “Da journalisten har undladt at bringe Jonathan Beales
oplysninger, som understetter den russiske udleegning af begivenheden, har man
haft adgang til en ferstehandskilde der understatter den russiske udlaegning.
Derfor har man enten talt mod bedre vidende eller haft en skjult dagsorden. Eller
begge dele.”

4. Klager mener at DR's etiske retningslinjar om alsidighed ikke er overholdt og at
artiklen er unfair og favoriserer bestemte interesser. Klager skriver blandt andet:
"Til at stette artiklens udokumenterede (og som det senere har vist sig, forkerte)
konklusion, som den fremgar af overskriften, har journalisten benyttet det
britiske forsvarsministerium, en NATO-militaeranalytiker, en NATO-
forsvarsminister, en overfor Rusland fjendtligt indstillet Ukrainsk
udenrigsminister og en DR-journalist uden nogen form for viden eller indsigt i
den aktuelle begivenhed. Fire af disse kilder har man aktivt opsagt.

Overfor disse 5 kilder har man, til at statte op om Ruslands dokumentation og
udlaagning, kun brugt det russiske udenrigsministeriums officielle og generelle
pressemeddelelser om sagen, direkte eller via den russiske ambassade i London.
Altsé én kilde som man passivt har citeret. Dette er langt fra "fair overfor alle

Side 3af9



parter"” Klager mener dermed, at man nemt kan "fa den tanke at journalisten og
hans redakter, har favoriseret bestemte interesser.”

5. Klager mener at "Pa trods af grove anklager fra alle de 4 kilder som fremfarer at
Ruslands regering lyver og spreder "fake news', til statte for den britiske
regering, har journalisten ikke fremlagt anklagerne for den russiske regering eller
dennes pressetjeneste. Det, pa trods af at en af kilderne til anklagerne er DR's
Ruslands-korrespondent, som ma formodes at have let adgang til den russiske
pressetjeneste (hvilket alle vist har, men alligevel). " Klager mener tillige, at den
slags oplysninger (anklager om at Ruslands regering lyver) ".. skal efterpraves i
saerlig grad." Det er ikke sket, mener Klager.

6. Klager skriver, “at journalisten har pa ingen made forholdt sig kritisk overfor sine
kilder, som alle lader til at veere handplukket i forhold til at statte op om den
britiske regerings pastande. Der lader ikke til at veere blevet stillet ét eneste
kritisk spargsmal til nogle af disse kilder.”

7. Klager mener, at "DR skal altid sege at indhente udtalelser gennem direkte
samtale eller korrespondance med kilderne." Og pépeger, at pé trods af at der
var to DR-journalister involveret, har man undladt at kontakte den russiske
regerings pressetalsmand og at dette er en overtraedelse af DR's etik.

8. Klager mener pa den baggrund, at de Vejledende regler for god presseskik ikke
er overholdt. Klager skriver: “Til forelebig orientering skal jeg oplyse om falgende
overtreedelser: Som falge af ovenstaende punkter 1-7, fremgar det at DR
Nyheder i naevnte artikel, har overtradt "God presseskik" punkt A-1, A-2, A-3 og
A-4. Da der et par dage senere blev fremlagt video-dokumentation, samt givet
mulighed for DR Nyheder at berigtige de urigtige meddelelser, uden at det er
sket, har man ogséa overtradt A-7."

LSR bekreefter den 30. juni overfor Klager, at sagen vil blive behandlet som en ankesag.
LSR skriver: "Tak for din mail den 29/6 med din anke af DR's svar p4 din klage. Jeg vil
pabegynde arbejdet med ankesagen. Som tidligere skrevet til dig, ma du forvente lidt
lzengere sagsbehandlingstid grundet sommerferien. Processen er: Jeg skriver en
indstilling og konklusion, som jeg anbefaler til DR's generaldirekter. Hun tager endelig
stilling. Nér sagen er feerdig, vil den i sin helhed blive offentliggjort pa dr.dk ledsaget af
en artikel, der omhandler hovedpunkterne. Du vil som klager ikke blive naevnt med
navn.”

Procedure

DR forpligter sig til at besvare klager inden for fire uger, men praver at besvare dem
vagsentligt hurtigere. Klagen her er besvaret inden for fristen. LSR bemaerker, at den
ferste klage fra Klager til DR bliver besvaret af DR-medarbejderen bag artiklen og ikke
af den ansvarlige redaktionschef. Dette er ikke i overensstemmelse med DR's etiske
retningslinjer for korrekt klagehandtering, hvor det fremgaér, at ansatte ikke kan svare pa
klager over sig selv. | afsnittet “Behandling af klager” i DR's etiske retningslinjer star der:
"Sadanne klager (ved pastand om vaesentlige brud pa DR's etik) vil hurtigst muligt blive
undersegt og besvaret individuelt af den programansvarlige chef.” Endvidere fremgar

Side 4 af 9



det, at der ved hel eller delvis afvisning af vaesentlige klager skal gives klagevejledning.
Det er heller ikke sket.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Artiklen er i korthed en nyhedsartikel fra den 23. juni 2021, der beskriver en begivenhed
i Sortehavet mellem den britiske flade og russisk militser. Jeg vil herefter gennemga
klagers otte punkter i ankeskrivelsen.

Ad 1.

Klager heevder, at DR ikke har gennemgaet vigtige oplysninger, der understatter
Ruslands udleegning.

DR har refereret den britiske BBC-korrespondent, som var til stede pd HMS Defender
under episoden i Sortehavet. Som refereret i NK's svar, sa videregiver DR, at
korrespondenten beretter om 20 russiske jagerfly, der overflgj HMS Defender.
Korrespondenten harte skud, men langt fra skibet.

Korrespondenten er den eneste farstehdndskilde til heendelsen, som refereres i DR-
artiklen. Derfor kan BBC-medarbejderens iagttagelser tillaegges en betydelig vaegt. Han
bekreefter ikke den russiske version, og han refererer ikke, at der blev smidt bomber taet
ved skibet, men han bekraefter, at der foregik en vis fiendtlig aktivitet- herunder at der
blev dbnet ild inden for herevidde af skibet.

Det er en grundlaeggende regel i DR's etiske retningslinjer, at DR vasrner om sin
uafheengighed og har den fulde redigeringsret til sine programmer og artikler (Kapitel 1).
| dette tilfeelde var DR's genstand for nyheden begivenheden i Sortehavet og analyser
og vurderinger af situationen mellem Rusland og den britiske flade, der tillige blev
deekket af BBC.

Der er intet i sagen fra Klagers side, der dokumenterer, at DR skulle have en skjult
dagsorden eller tale mod bedre vidende og dermed daekke begivenheden pa en saerlig
partisk made eller favoriserer en antirussisk daekning eller kildevalg. Det er en
formodning fra Klagers side. DR kunne have valgt at saette journalistisk fokus pa en
raekke andre perspektiver i forbindelse med begivenheden i Sortehavet. Men DR er ikke
forpligtet til at gore det. Det er ikke et brud pa DR's etiske retningslinjer, at DR vaelger at
benytte blandt andre BBC og refererer BBC's reporter pa stedet i artiklen.

Ad 2.

Klager finder det kritisabelt, at DR ikke undersagte skibets position eller rute. DR er bade
underkastet et hensyn til at bringe korrekte oplysninger og samtidig underkastet en
tidsfaktor. Dette er en nyhedshistorie, og DR har til belysning af position og rute dels
lagt BBC's oplysninger til grund, dels forelagt dem for Johannes Riber, militaerforsker pa
Institut for Strategi og Krigsstudier. Ganske vist er forskeren ikke en primeer kilde, men
ma formodes at have en kvalificeret baggrund for at vurdere de oplysninger, der er

Side 5af9



kommet frem. Det er sdledes ikke nogen etiske overtreedelse, at DR ikke valgte
redaktionelt at foretage sin egen undersegelse af skibets position, og dermed
udkomme senere med artiklen.

Ad 3.

Punktet har veeret behandlet under punkt 1. Klager haevder, at BBC-korrespondentens
oplysninger understatter den version, som kom ud fra det russiske forsvarsministerium.
Det er ikke korrekt. Ovenfor er BBC-korrespondentens udsagn som kilde gennemgéet.

Ad 4 + 5.

Klager heevder, at DR ikke har overholdt egne etiske retningslinjer om alsidighed og
upartiskhed ved at benytte en overvaegt af ifalge Klager pro NATO og pro vestlige
Kilder - Herunder DR's egen Rusland-korrespondent - og kun bruge det russiske
udenrigsministeriums officielle udtalelser.

Det er DR's ret at vaelge de vinkler og benytte de kilder, man vil.

DR konkluderer ikke i artiklen om russerne eller briterne har ret, men forholder dette for
en stribe kilder, der kommer med vurderinger. DR benytter tillige DR's egen
korrespondent Matilde Kimer, der kommer med en analyse, og samtidig skriver, at der
findes mere end én versioner af, hvad der skete i Sortehavet og pépeger, at “vi er
efterladt med spekulationer om, hvorfor de to fldder har s& forskellige versioner af
dagens heendelse”. Pa denne made understreger artiklen, at der er usikkerhed om det
reelle handlingsforlab.

Der er i denne artikel tale om, at DR's korrespondent fremsaetter vurderinger og en
analyse, som er baseret pa netop en personlige vurdering. Det er en korrespondents
opgave i kraft af sin faglige viden at komme med en konklusion og en vurdering af
sagen. Der er ikke i den paklagede artikel eksempler pd, at DR's korrespondent Matilde
Kimer kommer med negative, konkrete og kontrollérbare pastande, som kan efterproves
som sande eller falske. Kilden har sin ret til at foretage sadanne vurderinger. Havde DR's
korrespondent heevdet noget, som i seerlig grad kunne vaere skadeligt, kreenkende eller
agtelsesforringende, skulle det efterpreves. Eksempelvis padstande om, at en konkret
person lyver om en konkret oplysning eller forlgb. Der er ikke i denne artikel eksempler
pé&, at der fremkommer negative, konkrete og kontrollérbare pastande, som kan
efterpraves som sande eller falske, hverken fra DR's korrespondent eller fra andre kilder.

Der er tillige her tale om en nyhedsartikel, som skal publiceres hurtigt, hvilket ogsé er
formélet med artiklen. Ved siden af kravet om, at DR skal kontrollere oplysningers
rigtighed, sa langt det kan lade sig gere, er DR ogsa underlagt et krav om hurtig
nyhedsformidling. Lytternes og seernes redakter giver derfor ikke medhold i de
klagepunkter, som Klager har stillet op med udgangspunkt i, at DR reelt burde have
underseggt de alternative opfattelser af haendelsesforlabet, ved blandt andet at have

Side 6af9



spurgt russiske myndigheder, eller stillet andre spargsmal til de kilder, der indgar i
artiklen.

Klageren henviser til, at flere grundleeggende bestermmelser i DR's etiske regelseet ifelge
Klager, er overtradt. Blandt andet pligten til at bringe korrekte oplysninger. Desuden om
pligten til at foreleegge navnlig skadevoldende oplysninger for modparten - i dette
tilfzelde Rusland. Som tidligere pdpeget, er det mediernes — herunder DR's - forpligtelse
at bringe hurtig information. | ferste punkt i de vejledende presseetiske regler, der ogsé
geelder for DR, fremgér det at: "Det er mediernes opgave at bringe korrekt og hurtig
information. S& langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives
eller gengives, er korrekte.”

Dette kan til tider veere problematisk og der kan vaere tale om hensyn, som er i konflikt
med hinanden. P& den ene side skal pressen bringe korrekt information. P4 den anden
side kan det i visse tilfeelde vaere vanskeligt hurtigt at bringe informationen, hvis
oplysningerne skal kontrolleres. Her beror det ogsa pa hvilke kilder man benytter og
hvilken veerdi DR tillaegger dem. | praksis vil en redakter foretage denne konkrete
vurdering. Hvilke oplysninger der er tale om? Hvor kreenkende og opsigtsvaekkende er
oplysningerne? Og hvem er kilden?

| det konkrete tilfeelde er kilden til selve forlebet den britiske public servicestation BBC,
der normalt anses for en trovaerdig kilde. Nyhedsstationen er selv underlagt et etisk
regelseet, der seetter meget heje standard for troveerdig nyhedsformidling.
Begivenheden i Sortehavet var opsigtsvaekkende og havde en klar nyhedsvaerdi. Der er
mange detaljer og forhold ved forlgbet i Sortehavet, der eventuelt kunne underseges.
Men dette har i sig selv ikke betydning for antallet af kilder, der skal inddrages.

Ad 6.

Klager haevder, at DR ikke har forholdt sig kritisk over for sine kilder. Selv om der ikke
direkte er citeret kritiske spargsmal i artiklen, kan man ikke konkludere, at DR ikke har
stillet kritiske spargsmal til kilderne. Kilderne har ogsa forskellige baggrunde og
medvirker ud fra disse.

Johannes Riber og DR's egen korrespondent Matilde Kimer er brugt som kilder — ikke til
at videregive "sandheden”, men komme med faglige vurderinger ud fra deres viden om
det haendelsesforlgb, som der er strid om mellem Storbritannien og Rusland. Den
danske forsvarsminister Trine Bramsen bidrager ogsé med en vurdering af
troveerdigheden. Hun er ikke ekspertkilde, men partskilde, og der fremgér i artiklen ikke
kritiske modspergsmal til hende. Det er DR's redaktionelle valg at medtage hendes
vurdering. Lige som man har medtaget en anden partskilde, nemlig en Twitter-
kommentar fra ukrainske udenrigsminister, Dmytro Kuleba.

DR har viderebragt savel den russiske kommentar fra det russiske forsvarsministerie
samt et tweet fra den russiske ambassade i London.

Klagers grundlaeggende kritikpunkt er, at DR ukritisk primaert har lagt BBC's og den
pritiske regerings oplysning om haendelsesforlgbet til grund uden at inddrage andre
kilder for at efterpreve korrektheden af de udsagn, der fremsaettes i artiklen. DR

Side 7 af9



viderebringer en autoritativ kilde, BBC, med en tydelig henvisning til sit kildegrundlag.
Desuden refereres den russiske regerings hjemmeside, og der inddrages i raekke kilder.
Ideelt set er det en styrke, hvis et medie har mulighed for forelaeggelse og indhentning
af supplerende oplysninger. Det er ikke i strid med de vejledende presseetiske regler
eller DR's egne etiske retningslinjer, at DR refererer BBC's daekning af en vigtig historie
eller ikke forelsegger udsagn og udtalelser for den russiske regering. Det er vigtigt at
lagttage, at de presseetiske regler ogsa veegter hurtighed i nyhedsformidlingen. Der
star tillige, at sd langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives
eller gengives, er korrekte. Man ma som medie kunne foretage en kildekritisk
bedemmelse af kildens position, motiver og generelle vidensniveau i forhold til at
viderebringe et budskab, som det skete i dette tilfaelde. | den forstand er oplysningerne
kontrolleret, s& langt det var muligt.

Ad 7.
Klager henviser til, at DR altid skal sege at indhente udtalelser direkte fra kilderne.
Endvidere mener Klager, at DR burde have taget kontakt til den russiske regerings
pressetalsmand.

DR kan uden at veere i konflikt med hverken egne eller de presseetiske regler bringe en
vigtig kritisk historie om Rusland uden at dette kraever foreleeggelse. Ideelt burde
kritiske udtalelser om en anden nation, foreleegges for en kommentar. Men i praksis vil
det kunne forhindre, at DR kan viderebringe en vigtig nyhed, hvis DR i dette tilfselde ikke
kan bruge og referere blandt andre BBC, fer det har vaeret forelagt officiel repraesentant
for den russiske regering. DR refererer den russiske regerings udtalelse pa deres
officielle hiemmeside. Det er ikke et realistisk krav, at DR skal tjekke alle oplysninger,
som kilder fremkommer med. Det kunne nok have styrket DR's artikel, hvis DR havde
inddraget andre kilder, herunder overvejede at indhente russiske kommentarer samt
ekspertudtalelser, der kunne saette perspektiv pa blandt andre BBC's oplysninger. Men
dette er ikke en overtreedelse af DR's etiske retningslinjer. Klager kritiserer DR for at
journalisten ikke har undersagt skibets position eller rute, eventuelle arsager til at
russiske fly bombede i det britiske skibs kelvand og ikke stille kilder de spargsmal, som
Klager finder relevante. Men dette er DR ikke forpligtet til. Men DR har spurgt en dansk
militeerekspert af den sandsynlige sejlrute. Klager far ikke medhold i denne kritik.

Ad 8.

Sammenfattende mener Klager, at de vejledende regler for god presseskik ikke er
overholdt. LSR forholder sig til DR's egne etiske retningslinjer, der ogsa bygger pa de
vejledende regler for god presseskik og ikke er i modsaetning til disse. Men DR's eget
seet af etiske retningslinjer er langt mere omfattende. Ud fra ovenstaende er det ikke
LSR's opfattelse, at DR overtreeder egne etiske retningslinjer.

Side 8af9



Konklusion og sammenfatning

En bruger klagede til DR over artiklen pa dr.dk den 23. juni 2021 med péastand om, at
DR gav en ensidig og partisk fremstilling af en haendelse i Sortehavet, hvor det britiske
farte] HMS Defender kom i konflikt med den russiske flade og Iuftvaben.

DR benyttede i vid udstraekning den britiske BBC-korrespondent, som var til stede pé
HMS Defender under haendelsen og rapporterede begivenheden, som kilde. DR
viderebragte, at korrespondenten havde observeret militaere overflyvninger af HMS
Defender og hert skud, men ikke en bekraeftelse af den russiske version om varselsskud
og bombninger naer HMS Defender.

Klager far ikke medhold i, at DR burde have inddraget andre kilder eller at DR ikke
deekkede historien etisk korrekt. Det kunne have styrket artiklen og balancen, hvis DR
havde faet en kommentar fra den russiske regering. Men det er ikke et krav, at DR skal
foreleegge russiske kilder de vurderinger, der bliver fremsat i artiklen. Artiklen refererer
det russiske udenrigsministeriums officielle pressemeddelelser om sagen. Samlet set er
der ikke tale om en partisk fremstilling fra DR's side, og dermed overtraeder artiklen ikke
DR's etiske retningslinjer. DR er ikke forpligtet til at kontakte specifikke kilder eller stille
seerlige spergsmal til de kilder, man anvender. De vurderinger og analyser, som blandt
andre DR's Ruslands-korrespondent kommer med, er inden for rammerne af, hvad en
korrespondent kan vurdere, og artiklen rummede ikke udsagn fra nogle kilder af en
karakter, der kreevede foreleeggelse for den russiske regering. Nyhedsrapportering er en
lzbende afvejning mellem at gé s& langt, det er muligt i efterpravning af oplysninger,
samtidig med at artiklen skal udgives hurtigt inden for en given tidsfrist. Det er derfor
ikke en etisk overtreedelse, at DR i denne sammenhaeng ikke foretog egne undersegelse
af skibets position og sejlrute, men forlod sig pa de tilgaengelige oplysninger og valgte
kilders udsagn.

Proceduremaessigt har DR ikke overholdt egne retningslinjer. Klagen er oprindelig
besvaret af den medarbejder, der skrev artiklen og ikke den ansvarlige redaktionschef.
Det er i strid med DR's etiske retningslinjer. Svaret indeholder ikke nogen
klagevejledning, hvilket heller ikke er i overensstemmelse med retningslinjerne. Det er
kritisabelt.

Klager far ikke medhold i selve klagens indholdspunkter.

Lytternes og seernes redaktar

Jesper Termansen, den 10. august 2021

Side 9af9





