GENERALDIREKTOREN
Maria Rerbye Rann
Joachim Steenstrup, Eurowind
Energy A/S DR Byen
Emil Holms Kanal 20
DK - 0999 Kebenhavn C
T +45 35203040

www.dr.dk

27.april 2021

Keere Joachim Steenstrup

Du har den 6. april 2021 klaget over et indslag i TV Avisen den 25. marts 2021 samt
den medfelgende daekning pé radio og onlinz, Efter at redaktionen afviste din kritik, har
du klaget videre til lytternes og seernes reda<ter. Han har nu gennemgaet sagen og
skrevet en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Maria Rarbye Rann
Generaldirektar

Kopis Journalen
Etikchef Anja Lundberg Andersen, GD Stab
Underdirektar Lasse Ring Christensen, GD Stab
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Klaus Wendelboe, DR NAD
Chefkonsulent Marianne Juul, DR NAD
Direkter Sandy French, DR NAD

Side 1af6



Gennemgang af sagen

Den 6. april 2021 henvender Joachim Steenstrup, Head of Public Affairs for Eurowind
Energy A/S (herefter kaldet JS) til redaktionschef Klaus Wendelboe, DR Midt og Vest
(herefter kaldet KW).

Pa vegne af Eurowind Energy A/S klager JS over et indslag i TV Avisen den 25. marts
2021 samt tilknyttede artikler og radioindslag om samme emne. Klager forklarer, at
Eurowind EnergyA/S er bygherre i forhold til de vindmeller pa Thorup-Sletten i
Nordjylland, som blev omtalt i indslaget. Klagen drejer sig ikke om en pastaet
overtraedelse af DR's etiske retningslinjer i selve indholdet i indslaget (eller tilknyttede
radioindslag og artikel), men om at den journalist, der producerede indslaget, ifalge
Eurowind Energy A/S er inhabil i henhold til DR's egne etiske retningslinjer.

Klager skriver:

"Daekningen var inde for de journalistiske rammer. Og det er vi naturligvis glade for. Men
vi finder det betaenkeligt, at Danmarks Radio veelger at bruge journalist (navn udeladt) til
at daekke historien, der handler om en konfiikt mellem fugle og vindmeller med afsast i

Thorup-Sletten.

Vi mener, at der er tale om en betydelig interessekonflikt, nar (navn udeladt) i over 20 ar
har arbejdet som redakter for interesseorganisationen Dansk Ornitologisk Forening. En
post han stadigveek indtager. Dansk Ornitologisk Forening udsender regelmagssigt
pressemeddelelser, indsender haringssvar og giver interviews, hvor organisationen
stiller sig kritisk overfor eksisterende vindmeller og kommende projekter med

vindmaller,

At journalisten kan have en betroet post i en kritisk interesseorganisation og samtidigt
daekke omradet skaber en mistro til upartiskheden som Danmarks Radio ikke kan veere
tient med. Det kommer naturligvis ikke os ved, hvilke fritidsjob som Danmarks Radio
tillader deres ansatte at have. Men vi vil gerne henstille til, at der i den fremtidige

daekning af vindmelleomradet ikke kan sas tvivl om motiverne for indslagene.”
DR's svar til klager

Den 8. april skriver KW blandt andet til Klager: "Jeg synes det er et godt eksempel pa, at

vi kan producere kritisk og uafthaengig journalistik i hej kvalitet. Og jeg er sikker pa, at

Side 2 af 6



forklaringen pa at vi lykkes godt med indslaget og historien og "holder os inden for de
journalistiske rammer’, som du skriver, skyldes at (navn udeladt) er en dygtig, upartisk
og erfaren journalist. Jeg er helt enig med dig i, at upartiskheden er af afgerende
betydning for DR - og vi vil fortsat have fuld opmaerksomhed pa dette, ogsa nar det

geelder det vigtige stof om vindmeller, *

Klager anker svaret til lytternes og seernes redakter (herefter kaldet LSR). Det sker den
8. april 2021.

| anken skriver Klager: "Jeg har tidligere kontakt Danmarks Radio ved redaktionschef
Klaus Wendelboe for at papege en betydelig interessekonflikt. Min henvendelse kan
leeses nedenfor. P4 baggrund af Klaus Wendelboes svar og mit oprindelig spergsmal,

har jeg to punkter jeqg ensker belyst.

L Mener Lytterne og Seernes Redakter, at det er problematisk, at en DR-
journalist daekker en sag om konflikten mellem vindmeller og fugle, nar journalisten ogsé

er redakter i interesseorganisationen Dansk Ornitologisk Forening?

2, Mener Lytterne og Seernes Redakter, at Klaus Wendelboes svar
adresserer den problemstilling, der rejses?”

Redaktionschef Klaus Wendelboe har i forbindelse med sagsgennemgangen fajet
felgende til sin gennemgang af sagen:

"Ved gennemlaesning af sagen, aergrer jeg mig over at have fokuseret mest pa at
gennemga den publicerede journalistik. Der skulle i behandlingen af sagen have vaere
fokuseret p3 de to elementer i henvendelsen i sin sammenhaeng. Da DRs hovedlinje i
forbindelse med bijob og habilitet er, at der ikke ma kunne rejses tvivl om DR's integritet,
troveerdighed og uafhaengighed, skulle der veere foretaget en mere fyldestgarende og
egentlig klagebehandiing af sagen set i sin sammenhaeng mellem det publicerede og
klagers henvendelse om habilitet. Dette tages til efterretning, sdledes at det fremover vil
veere i trad med DR’s etiske retningslinjer.”

Indslag og artikler

DR bragte et indslag i TV Avisen den 25. marts 18.30, hvor veertens introduktion til
indslaget led séledes: "I Nordjylland er Danmarks sterste vindmaellepark kommet pé kant
med loven. For det, der skulle have veeret en gren lasning til gavn for klima og milje, har
vist sig at give problemer for omradets levende dyrearter. Sa nu er tilladelsen til

vindmelleparken blevet ophaevet, og sg er gode réd dyre.”

Side 3 af6



DR bragte samme dag en artikel pa dr.dk forfattet af den pagaeldende journalist og en
kollega med overskriften: "Engang var stgj problemet: Nu tvinger gaes, flagermus og
rovfugle ogsa vindmeller i knag”,

Der er regionale radioindslag fra DR Midt og Vest samme dag med samme vinkel og

indhold.

Procedure

En klage skal afgives senest 12 uger efter, at det, man klager over, har vaeret publiceret
af DR. Indslaget var den 25. marts (samt artikler og radioindslag), hvilket er inden for
fristen. DR forpligter sig i sine etiske retningslinjer til at svare pa klager inden for fire
uger, dog tilstreebes det, at det sker hurtigere. Dette er overholdt. Klagen besvarer
Klagers spergsmal. Klagesvaret fra DR ved KW indeholder ikke klagevejledning, som
klagesvar ber ifelge DR's egne retningslinjer for korrekt klagebehandling. Bortset fra det

overholder svaret kravene.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

DR's etiske retningslinjer har et kapitel (kapitel 19) om habilitet. Som et underpunkt star
der om personlige eller gkonomiske interesser:

"Som DR-medarbejder ma du ikke beskaeftige dig med en virksomhed eller
organisation, som du eller din neermeste familie har personlige eller ekonomiske
interesser 1"

DR har tillige retningslinjer for bijob, som der her er tale om (kapitel 19 om habilitet). Her
slas det fast, at bijob uden for DR forudsaetter, at medarbejderen i hvert enkelt tilfeelde
pa forhand har indhentet en godkendelse fra sin chef. Det falger heraf, at det er en
medarbejders chef, der afger, om medarbejderens bijob - lennet eller ulennet — kan
skabe tvivl om DR's troveerdighed og uafhaengighed. LSR kan og skal ikke tage stilling
til, om en medarbejder ber have en bijob-tilladelse eller om tilladelsen er givet korrekt.
Dette ligger inden for den enkelte chefs ledelsesret og dermed uden for LSR's mandat
og funktion. LSR kan til gengaeld give sin bedemmelse af, om DR's indhold - det vil sige
om et indslag, program, artikel m.v. - overholder og efterlever DR's etiske retningslinjer

for DR's programvirksomhed.

Side 4 af 6



Ad. 1.

| forhold til Klagers ferste pastand er det min opfattelse, at det er problematisk, at en
medarbejder med en betroet post (ansvarshavende redakter) for en
interesseorganisation som Dansk Ornitologisk Forening var journalisten bag et indslag,
en artikel og flere radicindslag om fuglebeskyttelse kontra vindmellepark den 23. marts
2021. Klager ger opmeerksom pé, at man ikke kritiserer balancen i det konkrete indslag.
Derfor har jeg ikke bedemt selve indholdet | det omtalte indslag i TV Avisen, men alene
forholdt mig til det principielle i overholdelse af DR's etiske retningslinjers kapitel 19 og
habilitet.

Ad 2.

Klager sparger i sin henvendelse til LSR, om det er LSR's opfattelse, at redaktionschefen
(KW) adresserer den problemstilling om inhabilitet, der rejses.

Det er min opfattelse, at KW klart svarer pa den kritik, der ligger i Klagers spargsmal. KW
ser ikke et problem i medarbejderens bijob. | stedet henviser KW til, at nar Klager ikke
finder, at indslagets indhold overtreeder DR’s etiske retningslinjer, skyldes det
medarbejderens dygtighed. KW afviser med sit svar derfor, at der skulle foreligge en
interessekonflikt. KW har imidlertid senere i arbejdet med sagen (som det fremgar af
DR's svar) erkendt, at Klager har ret i sin problematisering af habiliteten i det konkrete
omtalte indslag, og derfor er KW naet til den opfattelse, at burde han have meddelt

Klager det i sit ferste svar.

Konklusion og sammenfatning

Eurowind Energy A/S ved head of public affairs Joachim Steenstrup klager den 6. april
2021 over et indslag i TV Avisen den 23. marts 2021 samt en artikel pa dr.dk og
tilknyttede radioindslag samme dag. Virksomheden finder, at der var en 'betydelig
interessekonflikt' i strid med DR's etiske retningslinjer, nar en medarbejder ved DR Midt
og Vest, samtidig bestrider et bijob som ansvarshavende redakter af Dansk Ornitologisk
Forenings blad, stod for indslaget om Thorup-Sletten. Det er den slette, hvor
fugleinteresser star over for opferelse af den vindmaellepark, som Eurowind Energy A/S
skal opfare.

| henhold til DR's etiske retningslinjer er det en medarbejders chef, der giver lov til bijob.
Chefen skal i sin bedemmelse tage stilling til, om man mener, at bijobbet kan rejse tvivl
om DR's integritet, troveerdighed og uafhaengighed og dermed om medarbejderen kan
udfere sit arbejde, uden at der kan rejses tvivl om DR's uafhaengighed og upartiskhed.

Lytterens og seernes redakter (LSR) har ikke mandat eller befgjelser til at tage stilling til

Side 5 af6



chefbeslutninger om bijok. LSR kan i det konkrete tilfaelde kun vurdere, hvorvidt det
pagaeldende indslag efter LSR's opfattelse var i overensstemmelse med DR's etiske
retningslinjer. lkke hvorvidt tilladelsen til bijob var berettiget. Denne vurdering og
endelige beslutning harer under den ledelsesret, som den pagaeldendes chef har. Det er
dog L5R's klare opfattelse, at Eurowind Energy A/S har ret i, at der rent principielt var en
- med virksomhedens ord - 'betydelig interessekonflikt’. Nar en DR-medarbejder med
bijob som ansvarshavende redakter af interesseforeningen Dansk Ornitologisk
Forenings blad daekker en sag om fuglebeskyttelse, foreligger der principielt en
interessekonflikt.

Eurowind Energy A/S har ikke kritiseret indholdet i indslaget, men papeget
habilitetsproblemstillingen. Jeg har derfor ikke bedamt selve indholdet i indslaget.
Eurowind Energy A/S har ogsa kritiseret redaktionschef Klaus Wendelboe for ikke at
forholde sig til sagen. Det er er jeg ikke enig i. Klaus Wendelboe gav i sit farste svar
udtryk for, at han fandt indslaget og medarbejderens habilitet i orden. Men Klaus
Wendelboe har efterfelgende under sagsgennemgangen aendret opfattelse. Han
erkender, at Klager havde ret i sin problematisering af habiliteten i det konkrete omtalte
indslag, og det giver Klaus Wendelboe udtryk for, at han burde have meddelt Klager
allerede i sit farste svar.

Indholdet i og selve baggrunden for cheftilladelsen til bijob er LSR afskaret fra at
bedsmme og kan dermed ikke udtale sig om.

Endelig anmoder Eurowind Energy A/S om, at der i fremtidige indslag om vindmaller

ikke sés tvivl om motiverne for indslagene. Den anmodning er noteret og viderebragt.

Jesper Termansen, den 27. april 2021

Side6af&





