GENERALDIREKTOREN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20

DK - 0999 Kebenhavn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

3. marts 2021

Du har den 17.januar 2021 klaget over et program pa DR2. Efter at redaktionen afviste
din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgéet

sagen og skrevet en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen

d /
e

Maria Rerbye Renn
Generaldirekter

Kopi:

Journalen

Etikchef, Anja Lundberg Andersen
Underdirekter, GD Stab, Lasse Ring Christensen
Seniorkonsulent, LSR, Mikkel Vincentz Pedersen
Redaktionschef, DR KBU, Sgren Bo Hansen
Seniorkonsulent, DR KBU, Nana Paske

Direkter, DR KBU, Henrik Bo Nielsen

Side 1af9



Gennemgang af sagen

Den 17.januar 2021 klager_herefter benzevnt Klager) over
dokumentarprogrammet ‘Max Schmidt — gal eller genial, som farste gang blev sendt pa
DR2 den 28. december 2020. Udsendelsen drejede sig om retspsykiateren Max
Schmidt.

Klagers henvendelse sker til LSR, som videresender klagen til redaktionschef Sgren Bo
Hansen, DR Kultur, Barn og Unge.

Farste punkt drejer sig om manglende kildeangivelse. Klager skriver, at udsendelsen “i
vidt omfang” bygger pa Klagers speciale fra Kebenhavns Universitet om Max Schmidt.

Andet punkt drejer sig om, at det ifglge Klager er steerkt sandsynligt, at
dokumentarprogrammet baserer sig Klagers speciale, eftersom der — ifglge Klager - er
sma oplysninger i programmet, som kun kan stamme fra Klagers afhandling om Max
Schmidt.

Klager skriver blandt andet:

"Ogsa sma detaljer, som ikke naevnes andre steder, f.eks. gaflen i Augustenborg-sagen,
at Max Schmidt dede 4 maneder efter sin fratreeden, at hans far var grosserer, og at
hans kropstype svarede til en af dem, som han omtalte i sin doktorafhandling. Disse
smating er i sig selv ikke afgerende for historien, men tyder pa, at min undersegelse,
hvor disse smating er neevnt, ligger til grund.”

Det tredje punkt, som Klager bringer ind, drejer sig om, at antallet af besgg pa Klagers
hjemmeside, har veeret markant stigende op til DR viser dokumentarprogrammet. Det
indikerer - ifglge Klager — at DR har brugt Klages oplysninger til programmet, eftersom
man ifelge Klager kan laese Klagers speciale om Max Schmidt pa hjemmesiden.

Det fjerde punkt drejer sig om, at DR ikke viser en trovaerdig fremstilling af, hvorledes
man som historiker sgger i arkiver. Klager begrunder blandt andet klagen med:

“Man kan ikke som vaerten simulerer (selvom hun som historiker ved bedre) ga hen til
hylden og straks finde de interessante steder, uden at man har noget, der ligner min
undersagelse (og/eller de tre naevnte avisers resume heraf), til at give inspiration til,
hvad man skal sege efter. Tilsvarende med forskerne: Fa kan med rette forventes at
have en paratviden om et sadant specialfelt, uden at laese op péa det, hvilket ogsa ses af
den overraskelse, nogle af dem viser, nar de far forelagt noget af det materiale veerten
har fundet med min inspiration.”

Det femte punkt er, at udsendelsen - ifglge Klagers opfattelse — beskriver Max Schmidt
som mere sexgal, end der var belaeg for. Klager skriver blandt andet:

"Hans undersegelser af tatovering omkring kensorganerne pa prostituerede kan
begrundes fagligt og svarer til den interesse for kenslivet, som Freud satte i gang i
psykiatrien, og som var dominerende pa tidspunktet. Hertil kom, at Schmidt havde til
officiel opgave at undersage prostituerede, der var blevet sendt til ham til undersegelse.
Det var en patientgruppe, som var der, og som tilsyneladende ofte havde sadanne
tatoveringer. Hvorfor ikke studere dem? Hvorfor gjorde de det? Hans undersagelse
satte vist ikke de spor, som han enskede sig. Den stimulerede forargelse. Og ja, maske

Side 2 af 9



nad han i sit indre at studere disse kvinder. Maske gik han over stregen mht, hvad han
bad dem om. Men hvorfor indtage det snerpede synspunkt?”

Klager kreever en berigtigelse med felgende indhold: "Alt i alt foreslar jeg DR at bringe
en berigtigelse, der anerkender min undersegelse. Almindelig heederlighed,
forskningsmeessig og journalistisk etik kraever det.

Derneest foreslar jeg, at DR mere generelt anvender kildeangivelser ved sddanne mere
eller mindre dokumentariske undersegelser, séledes at interesserede kan ga videre med
emnet, hvis de ensker det. Det ville bedre leve op til DRs folkeoplysende - ikke blot
underholdende - opgave. Begge hensyn er vigtige, men det underholdende har taget
overhand i denne udsendelse.”

Klager supplerer sin henvendelse med en reekke dokumenter til statte for sin sag.

DR's svar til klager

Den 4. februar 2021 svarer redaktionschef Sgren Bo Hansen (herefter benaevnt SBH)
Klager.

SBH skriver, at DR fandt interesse for Max Schmidt uafhaengigt af Klagers speciale, men
SBH papeger, at specialet har indgaet i den baggrundsviden, som DR har brugt til at
danne sig et overblik over retspsykiateren.

| svaret skriver SBH:

"Chefkonsulent ved Rigsarkivet, Poul Olsen, gjorde os i den forbindelse opmaerksom pa
det originale kildemateriale, Rigsarkivet la inde med, samt pa sammenhaengen mellem
Max Schmidt og Carl Madsens historier. | den store maengde af materiale, der fremkom,
var saledes arbejde af bade Jesper Vaczy Kragh, Chris Holmsted Larsen, Claus
Bundgaard Christensen, Peter @vig Knudsen og altsa ogsa dit speciale - samt Carl
Madsens egen bog 'Den Gode Laege’ fra 1966 og hele Max Schmidts artikel om
tatoverede kvinder fra 1950. Samtidig segte vi adgang til bade de frit tilgaengelige og
de private arkiver vedrarende Max Schmidt pa Rigsarkivet. Dit speciale — og selvfalgelig
ogsa de avisartikler, det har afstedkommet — har derfor indgaet i baggrundsmaterialet
for udsendelsen. Det skal i den forbindelse anferes, at tv-programmer ikke er at
sammenligne med videnskabelige artikler og derfor ikke skal lave kildehenvisninger og
litteraturfortegnelser.”

SBH svarer videre, at det er rigtigt, at DR ikke viser arbejdet med arkivalierne fra Det
Kongelige Biblioteks laesesal. Men det skyldes, at biblioteket selv anbefaler, at man
bruger Rigsarkivets magasiner til den form for optagelser for ikke at forstyrre de
forskere, som bruger lzesesalen som arbejdsplads i det daglige.

SBH begrunder valget af medvirkende kilder (og dermed ikke Klager) saledes:

"Og en tv-udsendelse er en meget smal og forenklet formidlingsform at arbejde med, sa
det er desveaerre ikke muligt at have alle finesser, detaljer og aktarer med i det endelige
program. Derfor faldt valgt pa de interviewkilder, der ses i programmet, samt fokus pa
de dele af historien, som vi fandt relevant for at skabe et godt tv-program. Det skal her

Side 3af 9



tilfgjes at programmets hovedkilder har set udsendelsen og har udtrykt deres
tilfredshed over fortaellingen.”

SBH praesenterer en anden forklaring pa stigningen i besgg pa Klagers hjemmeside, end
den som Klager har lagt frem. Den foregede trafik sker fra den 30. december 2020 og
frem, og dermed tolker SBH det sadan, at trafikken kan skyldes, at DR med
dokumentaren har skabt interesse om Max Schmidt i offentligheden, og det smitter af
pa besegstallet pa Klagers hjemmeside.

Ankesag

Klager er ikke tilfreds med svaret. | en replik til SBH den 7. februar 2021 skriver Klager,
at DR's svar ikke forholder sig til Klagers indvending om, at han er hovedkilden til DR's
program.

Klager papeger, at DR ikke kan og ber undlade at angive kilder og litteraturfortegnelser,
men DR derimod er forpligtet til at gere det, da en dokumentar efter Klagers opfattelse
befinder sig mellem journalistik og forskning. Klager gentager sin papegning af, at
programmet rummer detaljer, som DR kun kan have haft kendskab til ved leesning af
Klagers afhandling om Max Schmidt. Klager peger ogséa pa, at DR erkender at have
brugt Klagers afhandling, og derfor burde DR have krediteret Klager i selve programmet.

Klager papeger, at optagelserne i Rigsarkivets magasiner simulerer, at man kan ga lige
ind og finde interessante oplysninger om Max Schmidt uden for eksempel at have laest
Klagers speciale.

Klager accepterer, at DR’'s udsendelse kan have skabt fornyet interesse om Klagers
hjemmeside, men papeger at der ogsa var gget trafik fer udsendelsestidspunktet.
Klager skriver om punktet:

" Fint, det fik jeg ikke understreget eller praesenteret rigtigt. Men der har veeret flere
segninger i arene for (2019 og 2020), fordelt over laengere perioder. Om DR har vaeret
del af dette, ved jeg ikke, men du siger selv, at | har veeret i gang i flere ar. Havde der
ikke veeret nogle sagninger pa min artikel, kunne | med sterre rette have sagt, at den
brugte vi ikke.”

Klager fastholder, at DR har mistolket retspsykiateren som sexgal. Klager skriver: “/
(skaev)tolker nemlig kilderne derhen, at Max Schmidt var "sexgal" og preeget af "haevn".
Mht. sidstnaevnte skriver I/DR pé jeres hiemmeside om udsendelsen, at der er tale om
"en historie, der ferst og fremmest handler om haevn". Ud fra dette tror man, at Schmidt
havde et haevnmotiv, men sadan fremgar det heldigvis ikke af udsendelsen, som korrekt
fremstiller, at det snarere var Carl Madsen, som havde et haeavnmotiv, uden at jeg i evrigt
finder, at Madsens hsevnterst forklarer ret meget om Schmidt som helhed, bla. fordi den
kom meget sent i Schmidts karriere. Mht. "sexgal” er svaret mere nuanceret. Studier af
tatovering af kensdele er i sig selv et legitimt emne. Sex-emnet var legitimt for
psykiatere efter Freud, men selvom andre finder, at han géar langt pa dette punkt, sa har
jeg ogsa fundet en reekke erklaeringer, hvor han holdt sig pa matten. Men jeg er aben for
andre opfattelser. Og jeg er aben for de eksempler, du ikke giver (selvom det vil blive

Side 4 af 9



mere fnidder), pé, hvordan | pa en god made tolker kilderne pa en anden made, end jeg
gor.”

Endelig papeger Klager, at DR ikke tager fat pa Max Schmidts rolle i retsopgeret efter
Besaettelsen. Klager skriver:

"Schmidts rolle i det vigtige retsopger efter beseettelsen, tager | ikke op. Eller mere
generelt psykiatriens styrke (dengang og maske endda i dag) til at sige noget ud over
tidsanden, hvorved jeg ikke siger, at den ikke har noget at byde pa. Jeg har ikke noget
udstdende med den. Min artikel blev i en opdateret og forkortet form accepteret af det
aeldste danske faglige (leege)tidsskrifter, der redigeres af en af jeres dygtige og
sympatiske eksperter. Denne beskrivelse giver jeg helt uden ironi.”

Klager anker sagen til LSR den 8. februar. Ved samme lejlighed ger Klager det klart, at
hovedkritikken er den manglende kildeangivelse af (Klagers) afhandling. Resten kan ses
som baggrundsstof til hovedklagen. Da 'baggrundsstoffet’ dog er formuleret som
egentlige kritikpunkter, der knytter sig til hovedklagen, har jeg valgt at behandle hvert
kritikpunkt saerskilt.

Klagen er indkommet for udlgb af 12-ugers fristen. DR er forpligtet til at svare inden for
fire uger/30 dage fra klagen er modtaget, men bestraeber sig pa at gere det vaesentligt
hurtigere. Klagen er modtaget i fgrste led den 17. januar og besvaret den 4. februar. Det
ligger inden for fristen. DR's svar forholder sig til alle vaesentlige aspekter af Klagers
henvendelse. DR har givet klagevejledning i henhold til DR's etiske retningslinjer.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Klagers hovedpastand i sagen er, at DR i vidt omfang baserer sin dokumentar om
retspsykiateren Max Schmidt pa Klagers historiespeciale ved Kagbenhavns Universitet
om den samme person. Uden at DR krediterer Klager for DR's brug af oplysninger i
specialet.

Klagers punkt rummer to aspekter. For det f

| forordet til DR's etiske retningslinjer star der om DR's veerdier, at DR laegger veegt pa
grundig research, haederlighed og ordentlighed i programvirksomheden. Videre star der
i DR's etiske retningslinjer om kapitlet om fairness og foreleeggelse et afsnit om
redigering.

Deri er en passage, hvor der stér, at "DR vaerner om sin uaftheengighed og har den fulde
redigeringsret til sine programmer, indslag og artikler.”

Det er LSR's opgave at tage stilling til, hvorvidt DR’s etiske retningslinjer er overtradt.
Klager har imidlertid bedt LSR om at laese specialet og sammenholde det med DR's
udsendelse samt andre oversigtsartikler vedrgrende Max Schmidt.

Det falder uden for LSR's mandat. | programmet medvirker en reekke historikere. Et
sadant studie, som Klager kreever, ville ikke bare kraeve kendskab til Klagers

Side 5af 9



historieforskning, men ogsa et tilbundsgaende kendskab til alle de andre kilder, hvor DR
har indhentet oplysninger for at kunne lave en sammenligning med Klagers speciale.
DR har brugt en raekke kilder til baggrundsorientering forud for, at man optog
programmet. Herunder — fremgar det af SBH's svar — ogsa Klagers historiespeciale. |
hvilket omfang redaktionen har lagt vaegt pa oplysningerne i Klagers speciale, star ikke
klart.

Men som det er angivet i DR's etiske retningslinjer, sa er det op til DR at veelge sine
kilder og oplysninger, og den ret ligger alene hos DR.

DR's etiske retningslinjer rummer ogsé et afsnit om citater. DR kan sdledes bringe
uddrag fra kilder i overensstemmelse med god skik og i det omfang, der er betinget af
formalet. DR skal oplyse kilden i henhold til ophavsretsloven og DR's kreditregler.

(Se disse: https://www.dr.dk/om-dr/eksterne-partnere/eksterne-
producenter/vejledning-retningslinjer-og-rapporteringsskemaer)

Klager har neevnt nogle detaljer, som indgar i dokumentaren. Det er Klagers opfattelse,
at disse detaljer kun kan stamme fra Klagers forskning. Om dette er korrekt, kan LSR
ikke afgere. Det vil som tidligere skrevet kreeve et dybt og indgaende kendskab til alle
mulige kilder, der har medvirket og deres forskning. Det er Klagers pastand, at disse
oplysninger kun kan stamme fra ham.

Klager har ikke pavist konkrete afsnit eller passager i Klagers speciale, som DR skulle
have brugt uden at citere vaerket. Det helt afgerende i dette spergsmal er derfor, at en
afklaring om brud pa ophavsretslovgivningen er et juridisk spergsmal, og det ligger
uden for LSR's mandat at tage stilling til.

Klager heevder, at DR ikke kan tilsidesaette en pligt til kildeangivelse, da en dokumentar
- ifelge Klager — befinder sig i greenseomradet mellem journalistik og forskning.

I henhold til DR’s grundleeggende veaerdier om grundig research, haederlighed og
ordentlighed, har Klager ret i, at DR har en etisk forpligtelse til at citere de kilder, som i
vaesentligt omfang benyttes i et program, en artikel eller lignende som led i en haederlig
fremstilling. Men DR befinder sig med en dokumentar ikke i et midterfelt mellem
journalistisk og forskning, som Klager heevder det.

| en dokumentar af denne type, vil der typisk veere interview med den forsker, som har
givet en fremstilling af et historisk haendelsesforlgb. Det er ogsa sket her. En gruppe
forskere, hvis navne er naevnt af SBH og indgér i programmet, hvor de undervejs
kommer med udsagn og vurderinger i programmet. DR kan derimod ikke paleegges den
samme form for videnskabelige forpligtelse til f.eks. at bringe noter i artikler eller
lignende referencer i en tv-udsendelse. Det kan ske, hvis DR ansker det, men det er ikke
noget krav. En dokumentar skal ikke veere forsynet med litteraturhenvisninger. Klager
har en pointe i, at jo grundigere DR kan henvise til sine kilder, jo mere styrker det
troveerdigheden. Det er klagers pastand, at DR hovedsageligt har benyttet Klagers
speciale til sin fremstilling af Max Schmidt, men det er ikke dokumenteret, at det
forholder sig sadan.

Klagers to ferste punkter drejer sig i bund og grund mest om en pastand om, at DR har
overtradt ophavsretslovgivningen ved ikke at citere fra Klagers 'vaerk’ — det

Side6af9



historiespeciale, som Klager har skrevet pa Kebenhavns Universitet. Det er en juridisk
afgarelse, om DR har overtradt ophavsretsloven, og den kan LSR ikke beskeeftige sig
med. LSR kan ikke besvare spgrgsmalet.

Om selve det spergsmal, at DR orienterer sig i Klagers speciale til baggrund, men veaelger
at interviewe en reekke andre historikere til programmet, ligger det inden for DR's ret til
at veelge kilder og redigere stoffet. Klager har — uanset Klagers egen opfattelse af
betydningen af sit speciale — ikke noget krav pa at medvirke i programmet.

Det tredje punkt drejer sig om besag pa Klagers hjemmeside og den pastaede
dokumentation for, at DR skulle have besagt siden mange gange. Jeg vil afholde mig fra
en tolkning af, hvad grafen er udtryk for. Det vedlagte bilag over trafik pa Klagers
hjemmeside dokumenterer i sig selv ikke andet, end at der omkring arsskiftet har vaeret
en stigning i besag pa hjiemmesiden. Bade Klagers og DR's teori om, hvorfor der sker en
stigning i trafikken pa Klagers hjemmeside er kun teorier. Det vil kreeve en undersggelse,
som det ligger uden for LSR’'s kompetencefelt at beskaeftige sig med at afgaere, hvad
der er den sandsynlige arsag til en stigende trafik pa Klagers hjemmeside.

Punktet kan ikke bedgmmes.

Det fjerde punkt drejer sig om Klagers kritik af den ‘'rekonstruktion’, som i dokumentaren
viser arkivsggningen vedrgrende Max Schmidt. For det ferste er det ikke DR's pligt at
rekonstruere’ en videnskabelig arkivsagning i en dokumentar af denne type
fuldsteendig autentisk. Billeder af reoler, arkivalier med snor omkring og lignende -
deekbilleder og genrebilleder - er en helt almindelig og geengs benyttet
fremstillingsform i tv- og videoproduktion. Der er ikke tale om dokumentation, men
illustration af det at s@ge i kilder. Det er korrekt, at ogsa den form for illustration
(som jo er en rekonstruktion) bgr sa vidt muligt vaere i overensstemmelse med den
faktiske arkivspgning. Men i dette seerlige tilfaelde har SBH oplyst, at Rigsarkivet ikke
gnsker forstyrrelser pé laesesalen, og derfor har bedt DR om at optage i et magasin. Det
ma anses for en rimelig begrundelse. Her er ikke tale om en afgerende aendring af et
haendelsesforlgb pa et centralt punkt. Forteellingen bliver ikke fremstillet eller forandret
pa noget vaesentligt omrade, selv om DR viser billeder fra et magasin og ikke en
leesesal.

At DR i produktionen udviser et hensyn til Det Kongelige Biblioteks krav i forbindelse
med tv-optagelserne ma anses for rimeligt.

Klager far ikke medhold i dette punkt.

Klagers femte punkt drejer sig om, hvorvidt DR har fremstillet Max Schmidt som mere
'sexgal’, end han i virkeligheden var.

Klager papeger, at det blandt andet var en del af Max Schmidts opgave som politiets
retspsykiater.

| programmet forholder fire af de medvirkende historikere sig til Max Schmidts
undersggelse af tatoveringer pa prostituerede kvinder. Det bliver sagt (Jesper Vaczy
Kragh), at det var almindeligt at foretage fysiske undersagelser af kvinder, men det var
unormalt i den detaljeringsgrad, som Max Schmidt gjorde det. Historikerne leeser op af
en retspsykiatrisk artikel, som Max Schmidt skrev i 1950 om tatoveringer pa

Side 7 af 9



prostituerede. Ogsa de andre historikere (Chris Holmsted Larsen og Claus Bundgaard
Christensen) giver i programmet udtryk for samme holdning: At det var en del af
retspsykiateren Max Schmidts arbejde, men at han ogsé gik useedvanligt meget i
detaljer med undersegelse af de prostitueredes tatoveringer pa intime steder. Det siges
i programmet, at det ikke var noget nyt i psykiatrien at undersgge tatoveringer, hvilket
kan dateres tilbage til 1890'erne.

Der er i programmet beleeg for preemissen om, at retspsykiateren Max Schmidt
interesserede sig i unormal grad for de prostitueredes intime tatoveringer. Men samtidig
bliver det ogsa sagt, dels at det var almindeligt inden for psykiatrien at interessere sig
for tatoveringer. Dels at det var en del af en almindelige politiretspsykiaters arbejde.
Klager far ikke medhold i denne pastand.

Endelig som et sjette punkt kritiserer Klager programmet for at gere for lidt ud af Max
Schmidts rolle under og efter retsopgeret. Det er DR's redaktionelle ret at tilretteleegge,
hvilke elementer, der skal indga i programmet og deres veegtning. Klager far ikke
medhold i dette punkt.

Konklusion og sammenfatning

En seer klagede over dokumentaren om retspsykiateren Max Schmidt med titlen "Max
Schmidt — gal eller genial’, som blev sendt pa DR2 ferste gang den 28. december
2020.

Ifelge Klager baserede dokumentaren sig i vidt omfang péa Klagers historiespeciale om
retspsykiateren, men uden at DR havde krediteret Klager for brugen af den viden og
oplysninger i udsendelsen, som Klager mente stammede fra hans arbejde. Klager havde
foruden dette, som han selv betegnede som et hovedpunkt, en reekke mindre
klagepunkter. Klager far ikke medhold i sit hovedpunkt. | udsendelsen medvirker en
reekke historikere og en journalist, der ogsa har beskaeftiget sig med Max Schmidt.
Uanset om Klager mener, at DR har stattet sig til Klagers speciale og burde have haft
Klager med som medvirkende, er det DR's ret at redigere stoffet og veelge de kilder,
som DR finder bedst.

Om DR har anvendt oplysninger fra Klagers speciale i strid med ophavsretslovgivningen
falder uden for lytternes og seernes redakters (LSR) arbejdsfelt. Det er en juridisk
afgarelse, som LSR ikke kan tage stilling til.

Klager far heller ikke medhold i, at en statistik fra Klagers hjemmeside skulle bevise eller
dokumentere, at DR har sggt seerligt intenst pa Klagers hjemmeside og at en eventuelt
oget trafik pa Klagers hjiemmeside, alene kan tilskrives DR's besgg pa siden. LSR kan
ikke bedegmme, hvad arsagen til den opstaede 'trafik’ pa Klagers hjiemmeside skyldes.
Klager har kritiseret DR's skildring af den form for arkivsagning, som vises i
dokumentaren. Den er urealistisk og springer en raekke led over, mener Klager. Den
tegner et forkert billede af forskningsprocessen og er tillige optaget et forkert sted,
mener Klager. DR har fremfeart, at nogle af optagelserne er henvist til Rigsarkivets
magasiner af Det Kongelige Bibliotek, fordi tv-optagelser pa Det Kongelige Biblioteks
laesesal var for forstyrrende for dem, der arbejder der. Klager far ikke medhold i dette

Side 8 af 9



punkt. DR er ikke pligtig til at skildre forskningsprocessen i sin fulde leengde. DR er ikke
forpligtet til at bringe litteraturhenvisninger eller noter, og en DR-dokumentar er ikke en
mellemting mellem journalistik og forskning, som Klager angiver.

Klager har fremfort, at dokumentaren tegner et billede af retspsykiateren Max Schmidt
som 'sexgal, fordi han interesserede sig for kvindelige prostitueredes tatoveringer.
Klager far ikke medhold i denne pastand. Flere historikere udtaler sig i udsendelsen om
netop dette emne. Deres samstemmende forklaringer er, at det ganske vist var en del af
en retspsykiaters opgave hos politiet pa dette tidspunkt at undersgge kvindelige
prostituerede fysisk. Herunder ogséa deres eventuelle tatoveringer. Men de er i
udsendelsen enige om, at den ildhu og nidkaerhed, hvormed Max Schmidt foretog sine
undersggelser af kvinderne, var usaedvanlig.

Til sidst rejser Klager en kritik af dokumentaren for ikke at tage Max Schmidts rolle i
retsopgeret efter Besaettelsen op. DR har den fulde redigeringsret over stoffet og
dermed kan veelge de elementer, som bgr indgé i en dokumentar som denne. Klager far
ikke medhold i, at der skulle foreligge en overtreedelse af DR's etiske retningslinjer pa
dette punkt.

Et punkt kan ikke bedgmmes, fordi det er et juridisk anliggende, der ligger uden for
LSR’s arbejdsomrade og kompetence, og samlet set far Klager ikke medhold.

Jesper Termansen, den 2. marts 2021

Side 9 af 9





