Keere

GENERALDIREKTOREN
Maria Rerbye Rann

DR Byen

Emil Holms Kanal 2G

DK - 09329 Kebenhawn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

13, januar 2020

Du har den 14. oktober 2020 klaget over programmet ‘Ultra Nyt'. Efter at redaktionen
afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu

gennemgaet sagen og skrevet en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at falge.

Med venlig hilsen

/""'f/n’,mﬁ_

Maria Rarbye Rann
Generaldirektar

Kopi:

Journalen

Etikchef, Anja Lundberg Andersen

Underdirekter, GD Stab, Lasse Ring Christensen
Seniorkonsulent, LSR, Mikkel Vincentz Pedersen

B&U chef, Marlene Boel, DR Kultur, Bern og Unge.
Direktar Henrik Bo Nielsen, DR Kultur, Bern og Unge
Seniorkonsulent Nanna Paske, DR Kultur, Bern og Unge

Side 1af8



Gennemgang af sagen

Den 14. oktober 2020 skriver _nerefter benzevnt Klager) gennem DR's
klagesystem til DR.

| klagen star:

"Jeqg som forzeldre til mit barn blev meget chokeret over, hvad jeq sa og hert | jeres
program til bern d. 8 oktober 2020 om krig mellem Azerbajdzjan og armenien,

Jeqg selv kommer fra Baku, Azerbajdzjan og har boet | Danmark | mange ar. Min
bedstefar er fra Shusha - den gamile historiske azerbajdzjansk by | Nagorno-Karabakh,
besat af armenierne, Hans forfaedre var fra den kongelige azerbaijdzjanske familie og
boede altid der. Vi havde to huse der, scm armenierne har bombet og jaevnt med
jorden.

Nar man snakker om denne konflikt og laver et program til bern og voksne, skal man
kende alle fakta og sandheden.

Armenierne har lavet etnisk rensning og har smidt alle azerbaijdsjanerne ud af vores
gamle historiske land Karabakh. De har slagtet bern og eeldre og de forstseetter deres
politik. De besatte ikke kun territorium af Karabakh, som | viser | jeres billede men ogsa
alle azerbaijdsjanske territorium mellem Karabakh og armenien - det er 20% af vores
territorie.

Nar | viser figurer af glade armenierne, som "bor i Karabakh" og "har deres smilende
ulovlig president og valuta', hvorfor sa ikke nogen der snakker om en million
azerbaifdzjanske flytninger - azerbajdzjaner som blevet smidt ud fra deres gamle lander
og bor pa gaden allerede | 30 ar?!? Deres drem er at komme tilbage til deres hjem,
deres historiske lander.

Armenierne har slagtet vores bern og eeldre og de forstaetter deres beskidt og
umenneskeligt politik. Det skal stoppes. Azerbajdzjan har ventet | 30 ar og habede pa
fredelig lesning af konflikten. Men det skede ingen ting.

Det som | keelder "vold" fra vores side er ogsa en kaeempe stor fejl

Fakta og sandheden er:

1. Karabakh - internationally recognized territory of Azerbaijan besat af Armenien.

2. Azerbaijan forer den nationale befrielseskrig imod armenske okkupanter og fascister.
Udover det sagte vores president altid, at vi ikke farer krig mod civile men mod
vaebnede banditformationer af okkupanterne. | hans tale, som | viser, adresserer han til
militaer. President tham Aliev har sagt flere gange, at de etablerer humanitaere korridorer

til civile og opfordrer dem at holde vaek fra de steder, hvor fiendtlighederne finder sted.

Derudover vil jeg papege, at publikationer af denne art er farlige, misinformerende og
bidrager til tilskyndelse til etnisk had.”

DR Nyheder beder Klager preecisere, hvilket program, der henvises til.

Side 2 af8



Klager vender tilbage den 15. oktober med en tilfgjelse og konkretisering af klagen:
"Jeg sa den farst pa Ultra, men fandt den oprindelig version pa DR's facebook side fra d.
& oktober, kl. 09.06.

Det er en tale om DR's artikel fra den 6 oktober 2020, som jeg sa pa jeres facebook
side. Jeg opfordrer dig at bruge 5-10 minutter pa at laese kommentarer - meget
interessant, bla. mange utilfredse armenske kommentarer, Her er link:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/bekymrende-krigshandlinger-paa-kanten-af-
europa-forstaa-konflikten-i-nagorno-
karabakh?cid=soc_facebook_drnyheder_post_6cswepen&fbelid=IwAR1IEtd-
MANR_ADIgCSZGIEmW2W_irK6WeOhoSiLeMa5fVirdxiMzA_4YDGEU

Jeg har ikke set tv-udsendelse, men kan forstar den findes ogsa.

Séledes blev en ny version af programmet fadt - endnu til barn og 100% armensk
version af konflikten, hvor man kan tydeligt se armensk hand. Malet er at vende det
danske samfund mod aserbajdsjanere og veekke sympati og medfalelse med de
separatistiske armeniere.

Her er link til udsendelse til skolebern, jeg sa pa Ultra. Som du kan se, den er baseret pa
DR's reportage fra den 6 oktober 2020.
httos://www.dr.dk/drtv/se/ultra-nyt_-ultra-nyt_-halloween-og-corona-_-gigantisk-
rotte-paa-stoerrelse-med-et-menneske_213749

Vedlagt er screenshot af denne post pa DR's facebook side,

Embassy of the Republic of Azerbaijan in London er orienteret.”

DR’s svar til klager

Den 4. december 2020 svarer Christina Johansen, der er redakter pa 'Ultra Nyt Klager:
"Du skal have stor tak for din henvendelse. Det betyder meget for DR, at vi har
engagerede brugere, som forteeller os, hvad de teenker om vores arbejde og
prioriteringer.

Pa Ultra Nyt bestraeber vi 0s altid pa at formidle nyhederne objektivt og neutralt. Vi har
ingen intentioner om at pavirke vores seere og brugere | den ene eller anden retning.
Det gzelder i saerdeleshed nar vi deekker krig og konflikt, som det er tilfaeldet her. Vi
forklarer i indslaget barnene, hvorfor og hvornar konflikten er opstaet, men vi siger pa
intet tidspunkt, at nogle har mere ret til at vaere der end andre — ligesom vi heller ikke
siger, at nogle er mere voldelige end andre. Grunden til at det er armeniere, der bliver
interviewet | indslaget er, at det hovedsaligt er armeniere, der bor der i dag. Til gengaeld
giver vi ogsa taletid til llham Aliyev, der siger, hvad han mener om sagen. 5S4 alt i alt
mener jeg (kke, vi vaelger side eller favoriserer nogle parter | dette indslag.

Hvis du har spergsmal eller kommentarer til dette svar, er du meget velkommen til at
vende tilbage til mig.

Side 3af 8



Jeg skal ogsé gere opmaerksom pé, at du kan bede DRs saerlige klageinstans, Lytternes
og Seernes Redaktar, om at behandle sagen. Skriv til Lytternes og seernes redakter
Jesper Termansen, DR Byen, 0999 Kebenhavn C - eller pa email: JETE@dr.dk.
Redakteren har mulighed for at tage sagen op til fornyet vurdering, og for at indstille til
generaldirektaren, at DR sendrer sin afgarelse.”

Klager er utilfreds med svaret og anker sagen til lytternes og seernes redaktar (L5R).
Det sker den 16. december:

“Jeg vil gerne here, hvad du synes om sagen.

Det er en tale om udsendelse om krig mellem Azerbaijdzan og armenien pé Bern Ultra
fra den 8 oktober 2020 som kan ses pa denne link: https//www.dr.dk/drtv/se/ultra-
nyt_-ultra-nyt_-halloween-og-corona-_-gigantisk-rotte-paa-stoerrelse-med-et-
menneske_213749

I hendes svar skriver redaktoren til mig at: "Grunden til at det er armeniere, der bliver
interviewet | indslaget er, at det hovedsaligt er armeniere, der bor der i dag. Til gengaeld
giver vi ogsa taletid til lham Aliyev, der siger, hvad han mener om sagen. Sa alt i alt
mener jeq ikke, vi vaglger side eller favoriserer nogle parter i dette indslag"

Jeg kan tydelig se, at det er en ensidig made pa at lave journalistik | denne udsendelse
til skolebarn.

Farst og fremmest, | denne udsendelse er kun armenierne, der bliver interviewet men
azerbaijansk befolkning af Karabakh er ignoreret. Her er en film, som handler om
tragedien af aserbajdsjansk befolkning af Karabakh:
https.//www.youtube.com/watch?v=2SL08t6jMvE

Her kan man se historien af denne konflikt: Welcome to justicekhojaly | justicekhojaly
(justiceforkhojaly.org)

Redakteren veelger ogsa en replik fra praesidenten som er adresseret til militar men
klipper den og bruger den ligesom den blev sagt til civile...

Med denne grimt montage laver hun en helt forkert historie, som taler til barns folelser
imod aserbaidzjanerne..”

Procedure

I henhold til DR's etiske retningslinjer og den svarprocedure, som DR har fastlagt, sg har
DR fire uger til at besvare en programklage. DR meddeler dog klagere, at man
bestraeber sig pa at svare inden for 14 dage. | dette tilfeelde er der gaet godt syv uger,
fra DR modtog klagen, og til den blev besvaret. Det er kritisabelt og bar beklages over
for Klager. Det er efterfalgende oplyst, at forsinkelsen bunder i
koordineringsvanskeligheder.

Klagen er underskrevet af redaktaer Christina Johansen, som ikke er programansvarlig,
pa vegne af Marlene Boel, chef for B&U. Klagesvaret er afsendt pa vegne af den
programansvarlige.

DR har forholdt sig til klagen og klagens hovedpunkter. Der er givet klagevejledning
herunder med ankemulighed hos LSR.

Side 4 af8



Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Klagers hovedpéastand er, at DR tegner et ensidigt billede af konflikten i Nagorno-
Karabakh. Malet skulle - ifglge Klager — vaere bevidst at fordreje konflikten til fordel for
den ene krigsfarende part, Armenierne. Klager skriver: "Saledes blev en ny version af
programmet fadt - endnu til barn og 100% armensk version af konflikten, hvor man kan
tydeligt se armensk hand. Malet er at vende det danske samfund mod aserbajdsjanere
0g vaekke sympati og medfalelse med de separatistiske armeniere.”

Konkret peger Klager pa, at det kun er armenier, der bliver interviewet i DR's reportage |
‘Ultra Nyt." Dog med den undtagelse at der bringes et klip med den aserbajdsjanske (det
danske udenrigsministeriums skrivemade af Aserbajdsjan er her benyttet) praesident.
Dette klip er dog manipuleret, da det retter sig mod det armenske militaer, og ikke civile,
men det bruges som sadant af DR, haevder Klager.

DR ignorerer, at armenierne har fordrevet aserbajdsjanske beboere og gjort dem til
flygtninge, mener Klager.

DR beskriver aserbajdsjanerne som voldsudevere, hvilket er forkert. Der er tale om en
befrielseskrig mod okkupanter, skriver Klager:

“Nar | viser figurer af glade armenierne, som "bor i Karabakh" og "har deres smilende
ulovlig president og valuta', hvorfor sa ikke nogen der snakker om en million
azerbaijdzjanske flytninger - azerbajdzjaner som blevet smidt ud fra deres gamle lander
og bor pa gaden allerede i 30 ar?!? Deres drem er at komme tilbage til deres hjem,
deres historiske lander.

Armenierne har slagtet vores barn og seldre og de forstaetter deres beskidt og
umenneskeligt politik. Det skal stoppes. Azerbajdzjan har ventet | 30 ar og habede pa
fredelig lasning af konflikten. Men det skede ingen ting.

Det som | keelder "vold" fra vores side er ogsa en keempe stor fejl."

Klager henviser til en film pa YouTube, som Klager opfordrer til, at DR ser for bedre at
forsta konflikten, efter Klagers opfattelse. Jeg vil i det felgende foretage en
bedemmelse ud fra de oplysninger, der indgar i indslaget og i sagens fremstilling, men
ikke i forhold til henvisningen til andet materiale.

Ifolge Klager udfordrer indslaget én af DR's grundleeggende etiske vaerdier —
troveerdighed.

| forordet til DR's etiske retningslinjer star der, at DR “taler ikke mod bedre vidende og
har ikke skjulte dagsordner." Videre stér der, “at vi er fair over for alle parter, holdninger
0g synspunkter gennem en upartisk og kritisk journalistik. Vi favoriserer ikke bestemte
samarbejdspartnere eller interesser.”

Grundlaeggende har DR ret til selv at redigere sine indslag og programmer. DR veelger
selv, hvilke vinkler, man vil belyse, og hvilke kilder, DR vil benytte til formalet,

Sice 5 af8



| dette tilfeelde veelger 'Ultra Nyt' at forklare for barn, hvad en 30 ar gammel konflikt i
Nagorno-Karabakh drejer sig om.

Det forklares, at konflikten bunder i en folkeafstemning, hvor hovedparten stemte for at
tilhare Armenien, men folkeafstemningen fik aldrig last konflikten, som nu er blusset op
igen (i oktober 2020} 30 &r efter.

Der er ingen kildeangivelser i indslaget.

‘Ultra Nyt' tager ikke stilling til konflikten, papeger redaktaren i sit svar til Klager. Det er
korrekt, at speaken i indslaget ikke rummer nogen tilkendegivelse eller stillingtagen.

Nyhedsindslaget perspektiveres ved et interview med DR’'s Rusland-korrespondent
Matilde Kimer. Hun forklarer baggrunden for konflikten, og hvorfor Rusland og Tyrkiet
star pa hver sin side.

Indslaget har en haeldning i den forstand, at der er interview med tre borgere, som
seerne ud fra konteksten ma forsta, er armenske borgere i krigszonen. Der er ingen
interviews med borgere fra Aserbajdsjan, som bor i Nagorno-Karabakh eller er fordrevet
fra enklaven. | indslaget siges det, at befolkningen i Nagorno-Karabakh naesten
udelukkende bestér af armeniere. Det er ogsa det, som DR begrunder valget af kilder
med. Man viser et pdbegyndt interview med en seldre mand, som méa sege beskyttelse
pa grund af et bombenedslag, der foregar, mens interviewet finder sted. Dernaest
bringes der to interviewklip med to seldre kvinder, som sidder i et beskyttelsesrum |
keelderen til en bygning. Klippene illustrerer det, som DR har valgt at fokusere pé i
vinklingen: Hverdagen i Nagorno-Karabakh for de mennesker, der lever midt i
krigshandlingerne. Det er DR's redaktionelle ret at illustrere denne historie og vinkel.
Indslaget er vinklet og kan virke ‘ensidigt’ i den forstand, at der ikke medvirker
tilsvarende almindelige mennesker fra Aserbajdsjan, som kunne illustrere konflikten fra
den anden side, sddan som Klager papeger. Selv om DR har valgt at bringe klip fra
armenske borgere, som befinder sig midt i konfliktzonen, kunne det have styrket
indslaget, hvis ogséa der havde veeret en repraesentant fra den anden side af konflikten
til at give sit bidrag til belysning af konflikten og krigshandlingerne i Nagorno-Karabakh.

Deekning af krige og konflikter

DR har et afsnit i sine etiske retningslinjer (kapitel 2), som omtaler daekningen af krige
og konflikter. Heri star, at DR skal vaere saerlig opmeerksom pa, at krigsfarende parter
ofte vil forsege at manipulere offentligheden og styre informationsstremmen. Derfor
skal journalister og redakterer udvise stor kildekritik, angive kilder og formidle baggrund
og mulige motiver. DR skal oplyse omstaendighederne og begraensninger, nar det
geelder reportage under krigsvilkar. DR har hverken i indslaget i 'Ultra Nyt' eller i svaret til
klager oplyst noget om, hvilke kilder, som DR har benyttet sig af for at skaffe sig
billedmateriale eller interviews til brug i indslaget. Der er ingen angivelse af navne pa
dem, der bliver interviewet eller supplerende oplysninger om, hvor de er fra. Der er ingen

Side B af8



angivelse af, hvor billederne stammer fra. Der er heller ingen angivelse af, hvor praecist
interviewene finder sted | Nagorno-Karabakh.

Tv-stationer som DR modtager en betydelig del af sit udenlandske billedmateriale
gennem internationale bureauer, og DR har i dette tilfaelde ikke selv veeret til stede |
Nagorno-Karabakh. Det er almindelige betingelser for Tv-daekning af udenlandsk stof,
og saledes er DR i en reekke situationer afhaengig af, hvilke billeder, som internationale
udbydere vaelger at redigere til og fra og slutteligt tiloyde til udenlandske Tv-stationer.
Men deri ligger der ogsa den fare for manipulation, som DR's egne etiske retningslinjer
for deekning af krige seger at tage hejde for og beskytte imod. Det havde | hajere grad
levet op til intentionerne i DR's egne retningslinjer for daekning af krige og konflikter,
hvis DR i indslaget og i svaret til Klager havde redegjort for materialet. Herunder hvor
billederne og interviewbidderne stammede fra og eventuelt, om det havde veeret andet
materiale, som DR havde fravalgt. For eksempel om der rent faktisk fandtes interviews
med aserbajdsjanere. Hvis ikke DR var i besiddelse af oplysningerne om, hvem der blev
interviewet eller hvor, s& burde det have fremgaet af indslaget.

Daekningen, kildedeklareringen og dermed ogsa balancen i indslaget kunne have veeret
gjort bedre og i sterre overensstemmelse med de saerligt haje krav, der gaslder til
kildekritik i forhold til deekning af krige. DR burde séledes have oplyst, hvad de
interviewede hed, og hvor de var fra, hvis man var i besiddelse af oplysningerne, og var
man ikke det, burde det have fremgaet af indslaget.

Men ud fra en samlet bedemmelse, er der ikke noget, der indikerer, at DR skulle have
onsket at tage stilling hverken til fordel for Armenien og Nagorno-Karabakh eller
manipulere oplysningerne i indslaget for at pavirke DR's brugere til at fa en saerlig
opfattelse af konflikten.

At DR veelger at lade bern fa et indblik i en fremmed konflikt og i den sammenhaeng
illustrerer hverdagen i krigszonen med et par interviewklip, er ikke en overtreedelse af
DR's veerdier. Der er ikke noget i de oplysninger, der er i sagen, som tyder pa, at DR |
ledtog med Armenien skulle have valgt at manipulere med billeder og oplysninger |
indslaget til ugunst for Aserbajdsjan, som Klager haevder. Premierministeren i
Aserbajdsjan medvirker i et kort klip i indslaget. Klager heevder, at klippet er taget ud af
en sammenhaeng og bragt i en anden og forkert sammenhezsng, men leverer ikke
dokumentation for dette.

Desuden har DR valgt at supplere et kortfattet indslag om hverdagen i krig med
Ruslands-korrespondenten, der kan saette konflikten ind i en historisk ramme.

Konklusion og sammenfatning

En seer klagede over et indslag i bernenyhedsprogrammet 'Ultra Nyt' den 14. oktober
2020. I indslaget forklarer DR konflikten mellem Armenien og Aserbajdsjan om enklaven
Nagorno-Karabakh. Klager haevede, at indslaget var bevidst ensidigt og redigeret, sa det
fra DR’s side skulle vende opinionen vaek fra Aserbajdsjan og til fordel for Armenien |
konflikten. Det er er imidlertid ingen oplysninger, der tyder pa, at DR har foretaget
manipulerede valg til fordel for den ene part. £j heller er speaken/teksten i indslaget pa

Side 7af8



en sadan made, at DR tilkendegiver statte til den ene part i konflikten. Klager far ikke
medhold i den pastand.

Indslaget rummer krigsoptagelser, hvor der ifalge DR's etiske retningslinjer gaelder en
seerlig forpligtelse til at angive kilder og udvise stor kildekritik. Saledes burde DR have
oplyst, hvem der blev interviewet, hvem de var og hvor krigsoptagelsen foregik. Var
man ikke | besiddelse af oplysningen, burde det sa have fremgaet. Men det var
redaktionelt begrundet, at DR har valgt at bruge et par interviewklip i indslaget til vise,
hvordan hverdagen er for de almindelige menneasker, der lever med bombardementerne.
Det far Klager ikke medhold i. Selv om der er visse procedurefel i brugen af billeder og
interviews fra konflikten, er der intet i sagen, der tyder pa, som Klager har heevdet, at DR
skulle have gnsket at manipulere eller tage stilling | den etniske konflikt, som indslaget
beskaeftiger sig med. Det far Klager heller ikke medhold i.

Proceduremaessigt har DR ikke overholdt egne krav til besvarelse af en klage. DR
forpligter sig til at besvare klagen inden for fire uger, og | dette tilfeelde er der gdet mere
end syv uger. Det bar DR beklage over for Klager,

DR har ikke ladet den programansvarlige chef underskrive klagesvaret. Det er | strid
med DR's etiske retningslinjer og beklageligt.

Samlet set far Klager ikke medhold i sin klage, men DR bar beklage den forsinkede og
fejlagtige sagsbehandling over for klager.

Jesper Termansen, den 12. januar 2021

Side8af8



