Keere

GENERALDIREKTOREN

Maria Rarbye Rann

OR Byen

Emil Holms Kanal 20

DK - 0999 Kebenhavn C
T +453520 3040

www dr i

21 oktober2020

Du har den 27. september klaget over 'Sendagsfrokosten' p& P1 den 27. september
2020. Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes
redakter. Han har nu gennemgéet sagen og lavet en indstilling til min afgerelse.

_Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at falge.

Med venlig hilsen

aria Rorbye RSMA

Generaldirektar

Kopi:

Journalen

Etikchef, DR Etik, Anja Lundberg Andersen

Underdirektar, GD Stab, Lasse Ring Christensen
Seniorkonsulent, LSR, Mikkel Vincentz Pedersen
Redaktionschef, DR P1 og Debat, Jakob Sloma Damshoit
Direkter, DR Kultur, Barn og Unge, Henrik Bo Nielsen
Seniorkonsulent, DR Kultur, Barn og Unge, Nana Paske

Side 1af10



Gennemgang af sagen

Klageren, ' (herefter bensevnt 'Klager') henvender sig den 27,
september 2020 til lyttermnes og seernes redaktar (herefter benaevnt LSR) med en klage
over programmet 'Sendagsfrokosten’, som blev sendt samme dag - 27. september
2020.

Klager skriver:

"Jeg vil here om det er | overensstemmelse med DR etik strategi habilitetsregler etc, at
en veert [ et diskussionsprogram om sexisme - Sendagsfrokostan 27.9. - melder ud, at
da hun selv har veeret ansat ved Ekstrabladet, og tidl. gift med en person der er |
offentlighedens segelys, ansker hun ikke (sager omkring) denne avis inddraget i
diskussionen. Det er NB ikke irrelevant at inddrage neevnte avis, da den er stzerkt
offentlig diskuteret ifm. emnet. Jeg er aldrig i min fii ttige seer- og lyttertid stedt pa
noget lignende. At programmet pa anden vis var helt uprofessionelt fra DRs side, har jeg
skrevet i Ris og ros (- som man aldrig er sikker pd bliver lsest!). Det her naevnte er det
emm. mest principfelle.”

DR’s svar til klager

Jeg viderebringer klagen til redaktionschef for programmet, Jakob Sloma Damsholt,
(herefter bensevnt JSD) samme dag. Den 28. september svarer JSD:

"Tak for din klage. Det er netop i trdd med vores regler om habilitet’, at programmets
vaert Marie Louise Toksvig i programmet dbent melder sig inhabil ift. at deekke den
konkrete sag. Dette har veeret drofter pa redaktionen inden, 0g jeg mener der er den
helt rigtige beslutning. Det forhindrer ikke, at vi pé redaktionen daekker sagent, og Poul
Madsen deltog sdledes selv i P1 Debat i onsdags. Der var vaerten en anden, og det
program kan du finde her https://www.dr.dk/radio/p1/pl-debat/p1-debat-2020-09-
23"

Klager anker svaret til LSR den 2. oktober 2020. Klager skriver:

"Til Lytternes - og seerens redakter,

Tak for mail af 28.9.20. Jeg kan se sagen er gdet i gang som klagesag.

Farst min almindelige overraskelse: at LSR ikke er mere ua fheengig end at
generaldirektaren afger om LSRs evt, kritik er relevant/brugbar.

Jeg troede i min naivitet at LRS - ligesom fx en borgerradgiver (via
kommunalstyrelsesloven) - er uafhaengig.

I DR-reglerne stdr der, dels at LSR ikke er underlagt DRs daglige ledelse, og dels at det
er everste leder der afger og kommunikerer til klager.

Det ferste | kunne gere, er at gare denne labyrint mere - begrundet - klar for
befolkningen.

Reglerne siger ogsd at LSR skal fremme DRs svarkultur,

Side 2 af 10



Jeg synes ikke det er en acceptabel svarkultur der vises i det svar jeg har faet fra
‘forste-instans’ i denne sag, mail af 28.9.20 fra en redaktionschef. To saetninger. To.
Ingen form for forstaelse eller imedekommenhed. Heller ikke nogen argumentation,
endsige henvisning/link til relevante etik-regler.

Og dernaest to seetninger om en anden udsendelse der er pageeldende
anbringelsespunkt og pageeldende veerts etik ligegyldigt. Her laegges der derimod et
link - til noget her for mig ligegyldigt.

Om DR har sendt en udsendelse omkring Ekstrabladet, og om dets chefred. er kommet
til orde, er slet ikke hvad jeg anbringer. Det drejer sig ikke om Ekstrabladet som
substans.

Det kunne lige sa godt anga fx Jehovas Vidner og blodtransfusion.. anything.

Derimod: om en ordstyrer i DR public service principielt kan afskaere relevant
debat/synpunkt/emneinddragelse begrundet i sine personlige/private forhold.

At en ansvarlig redaktar i et svar ikke kan skelne her, er principielt tankevaekkende,

At det dertil fremgadr, at pdgaeldende redaktion helt kalkuleret har forudtaenkt en evt.
inddragelse af Ekstrabladet og har aftalt et afskaeringssvar parat til brug — i form af at
'treekke personkortet’ Person trumfer emne.

Det normale er i avrigt at man melder sig inhabil ved madestart, ikke undervejs.
Lytterne blev ikke ved udsendelsesstart informeret om vaertens ‘greenser’

Det vil derfor vaere interessant for det principielle at fa oplyst, om diskussionsdeltagerne
pa forhand var blevet oplyst om dette omtaleforbud. Hvis de var, er det interessant at f&
oplyst om det er alm. praksis at forudlaegge forbud ifm. diskussioner — uden at
lyttere/seere gare opmaerksom herpa.

Hvis de var blevet oplyst herom, overtradte én sdledes forbuddet - og blev kaldt til
orden. Og ferst her informeredes lytterne om de skjulte forhold. Hvis deltagerne ikke var
blevet oplyst, er de sageslase brikker j et skjult spil.

At redaktionen ikke har ovevejet at seette en ikke-biased veert pa programmet, synes
bade tankevaekkende, problematisk og dermed klageveerdigt.

Det er naeppe til at overskue konsekvenserne af en sadan journalisttilgang i DR. Men det
er hvad DR skriver at DR gar helt ind for!?

Kan en studieveert der skal diskutere fx problematiske forhold | bankverdenen, melde ud
at Danske Bank ikke ma inddrages, for dér har han engang veere
informationsmedarbejder, ligget | med en direktar ete.?

Tilmed ma tidens idelige journalist-fluktueren (flakken) rundt mellem medier,
virksomnheder, funktioner etc. vel bidrage til at meget ikke efterhdnden ma/kan omtales.
Interessant ville det vaere at fa at vide om DR kan seette graenser for journalistisk
aktivitet pd DR med begrundelse i journalister privatliv. Sadant ville normalt fra
arbejdstagersynspunkt vaere uensket,

Ligeledes at fa at vide om DR arbejder med konkurrenceklausuler bade ved ansaettelse
og fratreedelse.

Det ma vaere forventeligt at en person der angives at vaere lytternes og seernes ‘mand’

0gsa lytter og bidrager til at der overvejes omkring hvad der anbringes, og ikke bare
bidrager til, at der kolporteres en afvisning med korte og ikke-begrundede svar.

Side 3 af 10



Elfers er der jo ingen grund til den redaktarbetegnelse!

Men forste-instanssvaret her - via LSRs mellemkomst - behaver altsg ikke pd nogen
made at vaere blot forstdende, har jeg nu erfaret.

Det er set fer og typisk nemmeste lasning initialt at afvise anbringender, sd pa den vis
er svaret ikke overraskende for mig. Men det er vel sa temmelig paradoksalt at noget
sadant ligger helt gangbart inden for LSR-ordningen.

Det tyder ikke pa at pagaeldende afd/red. tager LSR-institutionens farsteinstans
alvorligt. Hvilket vel er undergravende — og ma veere tankevaekkende for DR.

En model der tillader blot at afvise blankt med to saetninger, vil naturligvis ift. ethvert
seriest anbringende fremkalde uddybning.

Emm. er proceduren saledes uheldig og spild af tid - for alle.

Jeg kan se at LSRs ressort netop er programetisk og journalistisk standart, sa det turde
veere helt inden for skiven hvad jer anbringer.

Jeg har genhert passagen fra pageseldende udsendelse. Det fremgar helt klart at
ordstyreren afskaerer et synspunkt og sager at stoppe et raesonnement — ikke med
saglige argunmenter, men alene henvisning til at hun har vaeret ansat pa en avis, kender
alle involverede og har veere gift med én.

Geesten var ved at udvikle et storre synspunkt om kampagnejournalistik og HR-ledelser
+ eksempel Ekstrabladet og dets redakter; dette ma absolut ses som sagligt uafviseligt
interessant og relevant - og aktuelt. Geesten stoppes alene med henvisning til
ordstyrerens personforhold - Ekstrabladet er “ikke med pé bordet | dag” (citat).

Gaesten er heflig nok til at akkviescere, (Hvad han naturligvis ikke burde have gjort).
Jeg kan ikke se andet end at det er en begraensning af en diskussionsdeltagers tanke
og af et valgt anskueligt eksempel. En begraensning af rdderum/frihed (ytringsfrined)
dikteret ikke af saglighed, men af ordstyrerens personlige (maske endog private)
forhold.

Det kan umuligt veere etikstandard for DR. Det er emm. et vaesentligt spergsmal der er
mere end to seetninger vaerdigt. Og i stedet for den meddelte vi-alene-vide-holdning
burde der helt andre overvejelser til.

Hvis jeg som univ.underviser har moderne litteratur pa tapetet og diskuterer den bredt
med mit hold (eller har én til eksamen i samme), skal jeg sa nedleegge forbud mod at en
studerende omtaler et relevant forfatterskab fordi jeg fx har veeret gift med eller haft
lidt andel | fx en omdiskuteret udgivelse af vedkommende forfatter?

Kan en borgmester som byradsordstyrer afskaere et byrddsmedlem i fx en generel
byplansdiskussion fra at naevne en fx prekaer byggesag, blot fordi borgmesterens bror
var indblandet heri?

En dommer i en retssal kan underkede noget eller frabede det fremiagt med en saglig
begrundelse, men naeppe med en begrundelse i sine personiige forhold....

Etc.

Vi taler offentlige agora i en dansk demokrati- og ytringstradition. Det er professionel
public service | DR, ikke en privat kiub, en banarepublik eller en hard kommerciel
virksomhed,

Sidle 4 af 10



Jeg synes ikke jeg kan veere tilfreds med den ansvarlige DR-redakters svar som udtryk
for en fornuftigt svarkuitur. - som SR skal/ber pase.

Jeg tror heller ikke jeg synes det er ansvarligt eller vaerdigt ift. programansvaret konkret,
Derfor er jeg mere interesseret | at hare hvad LSR mener.

Og det kan jeg forsta jeg kun kan fa via generaldirektaren. Det stér ikke helt klart om det
er LSRs indstiling uredigeret eller kommenteret eller indskrevet i et generaldirektarsvar
jeg far.

Det kan synes meget at gare ud af et par saetninger fra enkalt DR-ordstyrer. Men
raekkevidden er stor - med dels skjulte redaktionelle forudkalkuleringer, dels accepten af
det personlige/private som redaktionel/journalistisk styringsredskab.

Jeg vedlaegger min mail 27.9.20 til Ros og ris — for nemhed skyld.

Her fremgar at udsendelsen pa andre mader kan beskrives/vurderes som uprofessione!
(mere end blot en darlig dag) - og afvigende fra normal standard.

"Veerten kan ved start ikke forteelle lytterne hvitke emner der skal dreftes, s§ forhippet er
hun pa det farste;

programmet har sin styrke ved at drefte tre emner kort - her korte det helt ubalancerat
mht. tidsforbrug de tre emner imellern; igen forhippethed;

ift. den lange tid der blev anvendt pa ét emne, kom der intet nyt frem som ikke har
veeret diskuteret i DR mange (alle!) andre radio-diskussionsprogrammer seneste uge, de
erfarne diskutanter prevede at sige dette, men veerten kerte sit helt uden lydherhed:
det er ikke smart | dette program at medtage en involveret person (tilmed et offer): det
stiller de andre deltagere i en mindre fri situation diskussionsmaessigt, og er vist ikke set
for i dette program;

det er ikke videre originalt at tage samme person der havde sagt praecis det
samme/haft samme rolle i Deadline DR2 to dage fer, igen forhippethedens
neersynathed;

det er ikke professionelt at vaerten melder ud at hun selv har vaeret ved en avis, m. div.
erfaringer derfra.., 0g 58 sige at denne avis enskes ikke diskuteret; det afskaerer reelt
(heflighed) de evrige fra at inddrage det de evt. ville have inddraget; det er en blanding
af mild censur og inhabilitet, som vist aldrig er hert | dette program fer;
sandagsfrokosten skal tage de aktuelle ting op, nuvel men vel ikke uden strakt arm; i
dag blev det ud over den helt, helt uprofessionelle journalistiske styring, lernmingeagtigt,
forudsigeligt, uinteressant og mere end langt under standard; det var ikke de tre
indbudtes skyld; haber man vil bruge den pé journalistuddannelsen som biack case!"

LSR svarer den 5. oktober Klager:

"Tak for din tilbagemelding. Du er inde pa en lang raekke forhold i din mail. Jeg skal for
en god ordens skyld her indledningsvis sparge, om din mail skal opfattes sadan, at du
ansker svaret fra DR anket til mig? | s& fald ma du meget gerne sende svaret fra DR.
Jeg vil = hvis du melder bekraeftende tilbage — gennemga sagen.

Omkring det principielle: DR's organisation er reguleret i lov om radio- og tv samt
bekendtgerelsen vedrarende DR. Heri stér, at det er generaldirekteren, der svarer pa
klager. Der star ogsa, at bestyrelsen for DR, der er everste myndighed, ansaetter en

Side 5 af 10



lytterne, seernes og brugernes redakteor til at fare kontrol med etikken samt afrapportere
til bestyrelsen. Endvidere er der andre opgaver som at fremme dialogen med brugerne.
Der star, at jeg er refererer til bestyrelsen for at vaere uafthaengig af den daglige ledelse |
DR,

I praksis er jeg andet led — ankeinstans - i klagesager, men loven foreskriver, at det er
generaldirekteren, der afger sagen. Hvilket i praksis betyder, at generaidirektaren som
altovervejende hovedregel falger min indstilling og konklusion, men der er sager, hvor vi
er uenige, og hvor hun traeffer sin egen afgeralse. Du kan blandt andet lsese | mine
drsberetninger (dr.dk/etik) om sadanne tilfselde.

Vi har labende draftelser om konkrete og mere principielle etiske anliggender.

Jeg er ikke jurist, men kan oplyse, at denne praksis er kendt og anerkendt af DR's
bestyrelse igennem en drraekke.”

Klager vender samme day tilbage og bekraefter, at der @nskes en ankesag:

"Her er hvad jeg fik fra redaktionen. Som jeg refererer til

Men det ser ud til du har faet en kopi 28.9.

Ja jeg skrev jeg ikke synes jeg kan veere tilfreds med to ssetninger relevant for mit
anbringende,

Derfor ma jeg videre i systemet. Ogsa for dette systems skyld!”

Klageproceduren

Klager har henvendt sig den 27. september og modtaget svar fra redaktionschef JSD
dagen efter. DR opererer i sine etiske retningslinjer med den frist for klagebesvarelse,

som 0gsa findes i Vedtaegten for DR - 30 dage. Fristen er overholdt,

Klager har modtaget et svar, der — om end kortfattet ~ forholder sig til det kritikpunkt,
som Klager rejste i forhold til programmet 'Sendagsfrokosten.”

Selve klageproceduren er overholdt fra DR's side.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Klagers punkter i ferste klage og siden i den uddybede klage til LSR kan sammenfattes
til falgende.
Det grundlseggende spergsmal, hvorom klagen kredser, er:

¢ Erdetioverensstemmelse med DR's habilitetsretningslinjer, at veerten i
programmet den 27. september ikke vil inddrage Ekstra Bladet i programmet pa
grund af vaertens egen tilknytning til bladet?

» Klager finder ikke, at svaret fra redaktionschef JSD lever op til DR's etiske
retningslinjer, da det er for kort og mangler argumentation, herunder henvisning
til DR's etiske retningslinjer.

* Klager finder, at JSD's henvisning i sit klagesvar til et andet program er irrelevant
og ligegyldigt.

» Klager finder det ikke etisk korrekt, at lytterne ikke fra programmets
begyndelsen blev informeret om vaertens graenser.

Side 6 af 10



* Klager mener, at da deltagerne ikke forud var bekendt med vaertens greenser,
blev de sageslase brikker i vaertens spil, ndr de ikke var orienteret pa forhand.
* Redaktionen burde have sat en anden vaert pa programmet.

Programmet den 27. september

Emnet for ‘Sendagsfrokosten’ den pagaeldende dag var sexisme og sexkraenkelser. De
tre deltagere i debatten var journalist Arne Hardis, Weekendavisen, forfatter og
antropolog samt naestformand i DR's bestyrelse Dennis Narmark og Sonja Marie
Jensen, socialdemokratisk byrddsmedlem fra Nyborg.

Pa tidskoden 10:36 siger Arne Hardis:

"Hvis man holder gje med den offentlige debat, der er naesten ingen maend, der blander
sig I det andet end at sige, de synes 0gsé, at det er forfaerdeligt og sa videre. Det er kun
Poul Madsen, der dbenbart kaernper for sit .eh.for sit liv som Ekstra Bladets
chefredaktar, som blander sig med anger og undskyldninger, og sa videre, men ellers s
er det kvinder, og det er ogsa godt nok, men det viser noget om, at debatten er pa det
sort hvide. (Sonja Marie Jensen bryder ind, men bliver aforudt af vaerten Marie Louise
Toksvig)”

Veert Marie Louise Toksvig:

“Jeg er lige nedt til - bare for en ordens skyld, i parentes her at sige at for mit eget
vedkommende at sige, at lige praecis sagen om Ekstra Bladet og en gammel sag, som
nu ogsa er kommet op, og som Politiken afdaekkede i denne uge: Den er altsa ikke med
her pa bordet i dag, og det er fordi, jeg selv har en lang fortid pé Ekstra Bladet, jeg
kender alle de involverede parter - én af dem har jeg sdgar vaeret gift med i naesten ti
ar - sd den synes jeg simpelthen ikke rigtig, at det er passende, at jeg sidder her og
facilitere en samtale, der handler om det. Sa er det pd plads. Og det er heller ikke noget
jeg selv har nogen lyst til selv at skulle have en holdninger til - offentligt i hvert fald. Sa
nok om mig."

| forhold til Klagers ferste punkt: DR’s etiske retningslinjer henviser til Radioloven, som
slar fast, at medarbejdere skal vaere uafhaengige af personlige og gkonomiske
interesser. Det indbefatter, at medarbejdere ikke ma sa mmenblande/personlige og eller
akonomiske interesser med arbejdet.

Oplysningspligten omfatter ogsa venskabelige relationer og fa miliemaessige,
ekonomiske eller politiske farhold, som kan skabe interessekonflikter i forhold til den
ansattes arbejdsopgaver. Medarbejderen skal underrette nsermeste chef om sddanne
konflikter.

I den konkrete sag foreligger der indlysende en habilitetskonflikt. Der er ogsa, hvad

veerten siger, da emnet "Ekstra Bladet” bliver bragt op af deltageren Arne Hardis. Jeg er
ikke bekendt med, om vaerten har naevnt den mulige habilitetskonflikt for sin nsermeste

Side 7 af 10



chef, JSD, forud for programmet. Men der er for s& vidt ikke noget i DR's etiske
retningslinjer, der forhindrer, at en veert ‘'spontant’ kan erklaere sig inhabil, som det skete
| dette tilfselde. Der er sdledes for sa vidt heller ikke noget, der forhindrer en veert i at
beskeeftige sig generelt med et omrade som i dette tilfaelde sexisme, selv om vaerten
konkret og specifikt kan have en habilitetskonflikt, Det afhaenger af omsteendighederne.
For eksempel hvor meget habilitetskonflikten fylder i forhold til emnet som sadan. |
‘Sendagsfrokosten’ den 27. september kunne sdvel geester som vaerter godt
gennemfare et program, uden at man kom ind p& Ekstra Bladet. Der afgerende i denne
sag var, at veerten sa snart emnet 'Ekstra Bladet' blev nsevnt, selv tog sine
forholdsregler. Jeg er enig med Klager i, at det altid vil vaere klogt, hvis vaerten i den
slags tilfeelde ved indledningen af programmet ger sine praemisser klare for lytterne,
men det er ikke en overtraedelse af de etiske retningslinjer, hvis det ikke sker for
begyndelsen. Hensigten med bestemmelsen er, at lytterne skal vide, hvor DR's
medarbejdere star i en konkret sag, og derfor vil det vaere et brud pa etikken, hvis
medarbejderen fortier en interessekonflikt, Det modsatte skete her. Der er intet krav om,
at en medarbejder som i dette tilfeelde, der mener at have en interessekonflikt, ikke kan
veere veert pa en generel debat om sexisme.

Desuden mener Klager, at svaret fra redaktionschef JSD ikke lever op til DR's etiske
retningslinjer, da det er for kort og mangler argumentation.

DR skal i henhold til sine egne etiske retningslinjer svare “hurtigt og venligt” pa klager.
Men ellers stilles der ikke saerlige formkrav.

JSD's argument er, at sagen har vaeret draftet, og at Marie Louise Toksvig dabent melder
sin inhabilitet ud i programmet. Abenheden er argumentet, hvilket jeg er enig i.
Klager far ikke medhold i dette punkt.

Klager finder, at JSD's henvisning i sit klagesvar til et andet program er irrelevant og
ligegyldigt.

JSD henviser til, at P1 faktisk har deekket den sag om sexisme, som vaerten bemeldte
sendag ikke ville ga ind i. Derfor er oplysningen ikke ligegyldig. DR har med andre ord
ikke undladt at behandle sagen, selv om en af programmets veerter er inhabil. Det er
hensigten med oplysningen, og DR har ikke overtradt de etiske retningslinjer pa det
punkt.

Klager mener, at hvis ikke finder det etisk korrekt, at lytterne ikke fra programmets
begyndelsen blev informeret om vaertens graenser. Der findes ingen eksakte
retningslinjer for, hvornar en medarbejder skal oplyse om en eventuel habilitetskonflikt.
Jeg er enig med Klager i at det ideelt set burde ske ved begyndelsen af programmet, s
det stod lytterne klart med det samme, at emnet kunne graense op til omrader, hvor
veerten har en habilitetskonflikt. Men eftersom der ikke findes faste regler, opfatter jeg
hensigten med DR's etik pa dette punkt sdledes, at lytterne overordnet set skal kende
preemisserne for en vaerts udtalelser, uden at man naermere kan udlede, hvornar vaerten
skal oplyse om sine egne interesser. DR overtradte ikke sine etiske retningslinjer pa
dette punkt,

Side 8 af 10 |



Klagers femte punkt drejer sig om de medvirkende: Hvis deltagerne ikke forud var
bekendt med vaertens graenser, blev de sageslase brikker i vaertens spil, nér de ikke var
orienteret pa forhand.

DR's etiske retningslinjer rummer et afsnit om aftaler med medvirkende (kapitel 3) hvor
blandt andet star:

“Ved medvirkende forstas personer, der aktivt deltager i et indslag, program eller en
artikel Tilrettelseggeren skal sikre sig, at den medvirkende har forstaet Og accepteret:
= emnet for produktionen,

= hvilken sammenhaeng de indgdr i, herunder hvilke indslag og udsendelser interviewet
bliver

optaget til samt

* at deres udtalelser kan blive brugt i andre DR-sammenhaenge — herunder sociale
medier”

Af sagen er der ingen oplysninger om, hvilken orienteringer de medvirkende fik forud for
programmet. Men programmet drejer sig om sexisme generelt og ikke om Ekstra Bladet.
Det bliver pé stedet gjort klart for dem, at Ekstra Bladet af inhabilitetsmaessige grunde
ikke kan indga i programmet. Jeg afviser, at alene det forhold, at veerten pa foranledning
af deltageren Arne Hardis ma afvise, at debatten kommer ind pa Ekstra Bladet, skulle
medfere, at de medvirkende blev fart bag lyset. Klager far ikke medhold i den pastand.
Den sidste pastand drejer sig om, at Klager ikke finder, at den pageeldende medarbejder
burde vaere vaert pa programmet.

Det punkt er tidligere behandlet.

Klager har en reekke kommentarer vedrarande DR's klagesystem og
kompetenceforhold. Da der er tale om kommentarer om forhold, som er
lovgivningsbestemt og ligger uden for mine kompetencer at tage stilling til, er de ikke
medtaget i klagebehandlingen.

Konklusion og sammenfatning

En Iytter klagede over, at vaerten pa prograrnmet ‘Sendagsfrokosten’ pa P1 erkleerede
sig selv inhabil i forhold til debat om Ekstra Bladet og bladets chefredakter Poul
Madsen. Ordene faldt i udgaven den 27. september 2020. Klager fandt, at det var
problematisk, at veerten var inhabil og dermed afskar lytterne og de medvirkende fra
0gsé at debattere Ekstra Bladet, da dagens emne var sexisme i mere generel forstand.
Klager far ikke medhold. Veerten bekendtgjorde sin tidligere &relange tilknytning til
Ekstra Bladet og sit tidligere giftermal med bladets chefredakter, da én af de
medvirkende kom ind pa emnet. Vaerten gjorde det klart, at hun var inhabil i den sag og
derfor skulle emnet ikke op,

DR's etiske retningslinjer ger det klart, at medarbejdere skal orientere naermeste chef
om forhold, hvor personlige og/eller akonomiske interesser spiller ind, da medarbejderne
netop ikke ma blande disse interesser ind i arbejdet. | den konkrete sag bekendtgjorde
veerten sin inhabilitet, s& snart emnet kom op. Programmets tema var ikke Ekstra Bladet

Side 9 af 10 |



0g sexisme, men sexisme i bred forstand. Veerten var ligeledes ikke pa forhand afskaret
fra at vaere veert pa et debatprogram om sexisme, selv om Ekstra Bladet var ét af flere
medier, som havde beraring med emnefeltet.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 20. oktober 2020

Side 10 af 10



