GENERALDIREKT@REN
Maria Rarbye Renn

DR Byen
Emil Heolms Kanal 20

- . Ok - 0999 Kabenhawn C
E-rmall :

St o W £

+43 3520 3040

Keere

Du har den 29, januar 2020 klaget over en artikel pa dr.dk bragt den 19. december
2019 med overskriften: "31-arige Christian er ny lave i Levens hule: Det er ikke
pengene, der driver mig”. Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til
lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen og lavet en indstilling til
min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at faige.

Med venlig hilsen

Maria Rerbye Rann

Generaldirektar

Kopi: Journalen
Etikchef Anja Lundberg Andersen
Redaktionschef DR NAD, Hans Christian Kromann
Direktar DR NAD, Sandy French
Chefkonsulent DR NAD, Marianne Juul

Konst. underdirekter Lasse Ring Christensen

Sidelaf?



Gennemgang af sagen

Den 3. januar 2020 skriver (Klager) til DR, Han skriver:
"Artiklen er mikrofonholderi og darlig ukritisk journalistik. Hvis DR havde lavet deres
research ordentlig ville de vide, at halvdelen af pastandens ikke passar F.eks: Ja, hans

£ - s i ot ety e B v e iy i e ey el eI T T T s e e Tl e T b P T gyl
far har egen praxsis, som deat gointaras, men Christian Arnstadt er cgsa arving bl

FLSmitdth, nvitket selvfalgelig soiller en rolie ift, at han i sddan en ung alder kan drive en

vanture capitalist virksomhed,

Det mest graverende er dog, at skandalen om Menucard er fuldstaendigt fravaerende.
Menucard var et firma der blev drevat af Christian Arnstadt og Nicklas Stenfaldt, som
blev solgt fra eftar at DR (i kontant) kunne afslare, at de havde brudt
markedsfaringsiovgivningen. Med andre ord at firmaet forretningsmodel var baseret pa
fusk og darlig 'entreprenant’ moral. Her er en pressemeddsieise om overtagelsen
https.//menucard.dik/upload/press/Menucard Pressemeddelelse 28082012 pdf
Programmet (Kontant) om menucards fusk kan findes | DRs arkiver. DR har altsa ansat
en svindler i rollen som Leve.

Det er undergravende for demokratiet, at DR laver en 'reklameartikel’ Jeg formoder, at
artiklen opfattes som en del af et reklamefremstod for et
reality/underholdningsprogram, hvorfor den ikke underlaagges normale de journalistiske
kvalitets- og researchkrav

| det nye mediebilldede kunne intet dog veere leengere for sandheden. Dette bevises
feks. af, at Tommy Ahlers gik fra at veere deltager i realityprogrammet til at blive
headhuntet som uddannelsesminister uden at have nogen neevnevaerdig form for
politisk erfaring. Realityprogrammet Lavens hule' har altsa - eller kan have - stor politisk
indflydelse. Pa den baggrund er det naturligvis en katastrofe, at DR laegger mikrofon til
at Christian Arnstedt - en forretningsmand med en yderst tvivisom moral - kan male et
usandt glansbiilede af sig selv. ”

DR svarer Klager den 28, januar 2020:

“Tak for din henvendeise. \/i har nu undersegt sagen nasrmere pa baggrund af de ting,
du padpeger. Der er tale om et kort portraet af Arnstedt, hvor vi kort gennemgar hans
baggrund. Da artiklen blev skrevet, var vi lkke opmeerksomme pa hans medvirken i
Kontant, men efter din henvendslse har vi set programmet.

Pa baggrund af hans rolle i sagen og efterspillet har vi vurderet, at sagen om Menucard
ikke er relevant

Med venlig hilsen

Hans Christian Kromann
Redaktionschef, dr.dk & Digital

DR Nyheder, Aktualitet og Distrikter”

Sicle 2af 7



Klager er ikke tilfreds med svaret fra DR. Klager vaelger at skrive til lytternes og seernes
redakter (LSR) den 28. januar 2020.

tjournalistik fra DR
pdpeges, at det er problematisk for
e lityprogram, der angiveligt kan fare til
politisk magt, Dette er selvfolgeli roblematisk o a'-'g selv, men det bliver det, da DR
ikka naavner detta i en angiveligt ‘objektiv' artikel der baerer praeg af en L,-fu..r*u:—‘r'f-'_

research samt mikrofonholderi. Som jeg padpeger, sa bryder med flere journ
principper sasom fairness, gennemsigtighed samt princippet om, at man ikke Lh@ff,’“

picker 1 3in fremstilling.

Derfor var jeq meget overraskat, da jeq opdagede, at en vis Hans Christian
Kromann afviser klagen uden pa nogen made at forholde sig til kritikken. Kan dette
virkelig passe, at klageinstansen pa suveraen vis kan afgers, hvad der er relevant uden at

&

L)

argumenters for hvarfor?”

Lytternes og searnes redakter vaelger at tage sagen og svarer Klager felgende den 29
januar 2020:

‘Keere

Tak for din henvendelse. Jeg ma bede dig vedhzefte din klage og det svar, som du har
faet, da jeg ikke har adgang til det digitale klagesystem. Du har mulighed for at anke et
svar fra DR i et presseetisk anliggende til mig som lytternes og seernes redakter, sa hvis
det er det, som du ensker, vil jeg bede dig sende materialet og derved bekraefte, at du
ansker sagen gennemgaet.”

Klager svarer lytternes og seernes redaktar den 29. januar 2020:

"Keere Jesper Termansen.
Det lyder glimrende. Klagen og artiklen er vedhseeftet nedenunder + en eksta
kommentar.

Det bor naevnes, at denne type reklameartikler' er blevet mere og mere normale, men at
man normalt kun ser dem i BT/Berlingske/Bersen. Sddanne artikler HAR indflydelse pa
politikken, hvorfor det er vigtigt, at artiklerne er objektive, og at medierne er
transparante. Her lige en kort opsummering af nvorfor det er vigtigt, hvis det nu ikke
efterhanden er klart for enhver:

Tommy Ahlers - en ivaerksaetter uden politisk erfaring - formaede at blive
uddannelsesminister som en direkte konsekvens af at have deltaget i Levens hule. Man

Side Jaf 7



ser samme udvikling i USA, Italien og Ukraine, hvor reality- og mediefolk eller er blevet [
valgt ind som praesident/statsoverhoved af frustrerede befolkningsgrupper.”

Efterfalgendes er jeg blavet bekandt med, at der har vaeret en korrespondance mellem
redaktionschef Hans Christian Kromann og Klager, Farstneevnta har over for Klager

apegel, at denne fik et ufuldstzendigt svar i farste ormgang. Radaktionen har

'O

gennemgaet matarialet og fajet oplysninger til artiklen om Christian Arnstedt. Artiklen er
nu forsynet med folgende tekst: "RETTELSE; Eftar urfsntligg@relse af artiklen er afsnittat,
om at MenuCard, som Christian Arnstedt var medejar af, i 2012 fik kritik i
forbrugerprogrammet Kontant, tilfgjet.”

Indstilling
| det falgende vil jeg gennemga Klagers to overordnede kritikpunkter om de pastaede
overtraedelser af DR’s etiske retningslinjer.

1. Klager mener, at DR ikke er objektiv og leverar "mikronfanholderi” og bryder med DR's
principper om fairness og gennemsigtighed.

Klager skrivar blandt andet i sin henvendelse: *(..) det er problematisk for demokratiet, at
DR har ansat en svindler i et reaiityprogram, der angiveligt kan fare til politisk magt,
Dette er selvfalgeliq ikke problematisk i sfg selv, men det bliver det, da DR ikke naevner
dette i an angiveligt 'objektiv' artikel der baerer praeg af en uendelig darlig research
samt mikrofonholderi” Klager mener dermed ogsa, at det er undergravende for
demokratiet, at DR laver en "reklameartikel” der ikke lever op til “narmale jounalistiske
kvalitets- og researchkra\v”

Klager mener desuden at DR har "ansat en svindler som Leve” pa baggrund af en sag
om “fusk og darlig entreprenant moraf', som Klager refererer til. Det drejer sig ifelge
Klager om firmaet MenuCard, der blev behandlet | DR's program Kontant den 4.
september 2012, og som Christian Arnstedt (herefter CA) var ejer af,

2. Klager mener tillige ikke, at DR's svar pa hans klage er foretaget korrekt og
fyldestgerende. "Kan dette virkelig passe, at klageinstansen pa suveraen vis kan afgere,

hvad der er relevant uden at argumentere for hvorfor?”, skriver Klager blandt andat.

Klager skriver i sin sidste henvendelse til LSR den 29. januar tillige en kormmmentar om
Klagers opfattelse af vigtigheden af emnet og Klagers vurdering af udviklingen |
udlandet. Dette betragter LSR som en kommentar, der derfor ikke behandles
klagesagsbehandlingen.

Klagers kritik bygger pa Klagers egen opfattelse af CA som vaerende "fusker”, "svindler”
og omtaler sagen behandlet i Kontant sendt d 4. september 2012 pd DR, som
"skandale”.

LSR har til brug for behandlingen bedt Klager konkret dokumentere, hvad Klager mener
ligger til grund, for disse pastande. Klager har ikke tilvejebragt sddan dokumentation.

Sicle 4 af 7



LSR lsegger til grund for afgerelsen, at DR’s Kontant i 2012 kiggede kritisk pa firmaet
MenuCard, hvor CA var ejer, men at CA ikke er anklaget eller demt for forhold. DR.dk har
dog efterfalgende gennemgaet materialet igen og fejet til artiklen, at MenuCard fik kritik
i Kontant i 2012, Det zendrer ikka vad delkonklusionen pa dette punkt.

Ad 1

Klager meaner, at DR bedriver "mikrofonholderi”, og at DR ikke ar objektiv, fair og
gennamsigtig. | DR's etiske retningslinjer kapitel 1 om fairmess og forelaeggelse, lzegges
der blandt andet vaegt pa, at “der ma ikke udelades argumenter og oplysninger af
betydning” Der leegges cgsa vaegt pa, at oplysninger er korrekte og at oplysninger
viderabringes i en sammenhaeng, ‘der giver et fair billede’, Det er LSR vurdering, at disse
farhold alle er overholdt i den paklagede artikel pa dr.dk

Artiklen pa dr.dk er en beskrivelse af CA's baggrund, karriere og oplevelser i forbindelse
med hans medvirken som ny “lgve” | programmet Lavens Hule pa DR1.

Klager konkretiserer eller dokumenterer ikke sine pastande om "at halvdelen af
pastandene ikke passer” eller dokumenterer hvilke pastande i artiklen, der er faktuelle
forkerte. Klager mener tillige, at det er en overtraedelse af DR's etiske retningslinjer, at
artiklen ikke naevner CA's eventuelle relationer til FLSmidth,

Klager far ikke medhold i dette punkt. Der er i artiklen pa dr.dk ikke konkrete faktuelle
fejl, der indikerer, at DR's etiske retningslinjer om fairness skulle veere overtradt.

DR er ikke pligtig til at tage alle forhold vedrerande CA med i en artikel. Og artiklen
tegner ikke et faktuelt forkert billede af CA. Det er DR's frie ret at veelge hvilke
elementer af CA's liv og karriere, der preesenteres for laeserne. Det er LSR vurdering, at
artiklen giver et deekkende og fair billede af CA i forhold til DR's etiske retningslinjer om
fairness.

LSR bemaerker, at klager ikke lafter bevisbyrden for, at CA er eller har vaeret demt som
"svindler” eller modtaget anden sanktion, der berettiger i at man kan tale om "fusk”, som
Klager pastar. Kontant pd DR1 fra 2012 har sa vidt oplyst ikke fart til nogen sanktioner
af CA. At Kontant i 2012 beskseftiger sig kritisk med det firma, sorn CA pa det
tidspunkt ejer, og at dette ikke naevnes i artiklen pa dr.dk, er ikke en overtraedelse af
DR's etiske retningslinjer.

Der er dermed ikke tale om DR's retningslinjer eller DR's vaerdier for god og redelig
journalistik er overtradt,

Klager far ikke medhold | dette punkt.

At DR pa feks. dr.dk omtaler medvirkende i savel tv- som radioprogrammer er ikke en
overtraedelse af DR's etiske retningslinjer. Der er i artiklen ikke tale om konkret
lovprisende omtale af specifikke kommercielle produkter i billede eller omtale. Dermed
er DR's retningslinjer for reklame heller ikke overtradt, Det er ikke LSR vurdering, at
artiklen pa dr.dk har karakter af skjult reklame og dermed en overtraedelse af DR's etiske
retningslinjer kapitel 21 om skjult reklame. Artiklen er omtale af DR's eget program

Side 5 af 7



"Levens hule” og er sket efter saedvanlige redaktionelle kriterier. Det er LSR's vurdering,
at gennemgangen pa dr.dk af den nye “leve” CA's karriere, baggrund og oplevelser med
programmet "Levens hule” er redaktionelt begrundet.

Deat skal generalt bemaerkes, at dat ikke kan afvises, at medyvirken alier omrale |

programmer pa DR's kanaler kan rmedfare en eksponering i den orade befalkning. D

D

e

er ikke en overtraedelse af DR's atiske retningslinjer for reklame.
Kiager far ikke medhold | dette punkt,

Ad. 2.

Klager saetter spergsmalstegn ved, at chef i DR NAD Hans Christian Kromann afviser
klagen og ikke forholder sig til kritikken. Klager anferer blandt andet at; “Kan dette
virkelig passe, at klageinstansen pa suveraen vis kan afgere, hvad der er relevant uden at

argumenters for hvorfor?”

Ifolge DR's etiske retningslinjer kapitel 23 om ratielser og berigtigelsar, er det den
programansvarlige chef, der har ansvaret for at vurdere, om der er begaet en fejl, som

kKreever en eventuel rettalse.

Det er LSR's vurdering, at DR i sit svar til Klager har averholdt DR's retningslinjer. |
Chef i DR NAD Hans Christian Krormann skriver i sit svar til Klager den 28. januar 2020:
"Der er tale om et kort portreet af Arnstedt, hvor vi kort gennemgar hans baggrund. Da
artiklen blev skrevet, var vi ikke opmeaerksomme pa hans medvirken | Kontant, men efter
din henvendelse har vi set programmet.” Det er LSR vurdering, at dette svar fra DR ikke
er en overtraedelse af DR's etiske retningslinjer. Hans Christian Kromann udclyber i
samme mail til Klager: "Pa baggrund af hans rolle i sagen og efterspillet har vi vurderet,
at sagen om Menucard ikke er relevant”,

Dette har DR genovervejet siden og meddelt det til Klager. Saledes har DR eendret
artiklen ved at faje til, at MenuCard fik kritik i DR's program ‘Kontant' i 201 2. Det skal
dog fortsat understreges, at MenuCard, sa vidt det ligger oplyst, trods kritik i DR~
programmet ikke har modtaget nogen sanktion for ukorrekt adfaerd.

LSR kan konstatere, at det er den korrekte og indholdsansvarlige chef for den
paklagede artikel pa dr.dk, cler har svaret, og at der desuden er tilvejebragt en
klagevejledning til Klager med henvisning til savel Pressenzevn som ankemulighed hos
LSR. Klager far ikke medhold i dette klagepunkt.

Konklusion og sammenfatning

En klager har henvendt sig til LSR med kritik af en artikel pd dr.dk. Artiklen handler om
en ny "leve” (Christian Arnstedt - CA) i DR’'s program pa DR1 "Lavens hule”. Klager
mener ikke, at DR er objektiv, og desuden leverer DR "mikronfonholder” og bryder
dermed DR's principper om fairness og gennemsigtighed. Klager mener - pa baggrund
af en sag 1 Kontant i 2012 - at CA er "svindler”, og at DR bryder sine etiske regler ved
ikke at neevne dette samt en reekke andre pastaede forhold i artiklen. Klager mener

Side B af 7



tillige ikke, at DR's svar pa hans klage er foretaget korrekt og fyldestgerende af DR. |
LSR afviser Klagers pastande,

Klager konkretiserer gller dokumenterar ikke sine pastande om konkrete fgjl i artiklen
elier dokumeantarer hvilke pastande i artiklen, der er faktuelt forkerte, Klager mener tillige,
at det er en overtraedelse af DR's etiska ratningslinjer, at artiklen ikke navner CA's
eventuelle ralationer til FLSmidth, Klager far ikke meahold | datta punkt. Der er i artiklen
pa drdk ikke konkrata faktuelle fajl der indikersr, at DR's atiske retningslinjer om
fairness skulle vaere overtract. LSR leegger til grund, at DR ikke er pligtig til at tage alle
fornold vedrarande CA med i artiklen. LSR vurderer, at artiklen ikke tagner et forkert eller
skzevt billede af CA. Det er DR’s frie ret at veelge hvilke elementer af CA's liv og karriers,
der praesentaras for laeserne. Det ar LSR vurdering, at artiklen giver et deekkende og fair
pillede af CA i forhold til DR's etiske retningslinjer om fairness.

LSR bemeerker, at Klager ikke lafter bevisbyrden for at CA er demt som "svindler” eller
involveret i straffeovertreedelser aller andre sanktioner, der berettiger til brug af ordet
"fusk” som Klager pastar, DR har efter Klagers henvendelse fgjet til artiklen, at DR |
programmet 'Kontant' i 2012 kritiserede MenuCard. Det er DR's valg.

Men 'Kontant' farte sd vidt aplysningerne i sagen ikke til nogen form for sanktion mod
CA. Uanset om DR havde asendret artiklen eller fastholdt den, ville det ikke have givet
Klager medhold pé dette punkt.

Klagers kritik af DR's svar afvises af LSR. LSR kan konstatereg, at det er den korrekte og
indholdsansvarlige chef for artiklen pa dr.dk, der har svaret, og at der desuden er
tilvejebragt klagevejledning til Klager med henvisning til Pressanasvn og ankemulighed

hos LSR. Klager far ikke medhold i dette punkt.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 4. marts 2020

Sidle 7af 7



