
 
 
Lytternes og seernes redaktør 

Halvårsrapport for første halvår 2019 
 

 

 

 

Indholdsfortegnelse: 
 

1. Redaktørberetning    s. 2 
1.1 Forord 
1.2 Status 
1.3 Pressenævnet og DR 
1.4 DR’s valgdækning 
1.5 Michael Jackson-dokumentar med dilemma 
 
 

2. Trends og tal for henvendelser    s. 27 
 

3. Gennemgang af væsentlige temaer   s. 32 
 

4. Andet led i klagebehandlingen    s. 39  
4.1 Pressenævnssager    s. 39 
4.2 Ankesager afgjort af lytternes og seernes redaktør  s. 40 
    

 
 

 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

2 
 

1. Redaktørberetning 

1.1 Forord 

Første halvdel af 2019 har været præget af to valg – både til Europa-parlamentet (EP-valget) og 
til Folketinget. En række af de emner, der til daglig optræder som klager, optræder også i 
valgperioden, men tonen er skarpere og der er flere, der skriver til DR. Navnlig vedrørende 
Folketingsvalget.  

Den helt dominerende begivenhed, som også kom til at præge henvendelserne til DR, var 
opstillingen af Stram Kurs og partilederen Rasmus Paludan. Det var på flere ledder og kanter den 
begivenhed, som brugerne forholdt sig mest til. Navnlig et interview i ’Aftenshowet ’ i 
begyndelsen af Folketingsvalgkampen affødte mange skarpe reaktioner.  

Bortser man fra det, var det påfaldende, hvad der ikke optog brugerne. Der var meget få 
henvendelser om tonen på sociale medier. Kritik af misbrug af fakta eller direkte ”fake news” 
fyldte ikke meget. Du kan læse en gennemgang i afsnit 1.4. 

Udgangspunktet for mine anbefalinger, analyser og overvejelser er de data, der kommer ind i DR’s 
henvendelsessystem ”Right Now”. Det er de data, som jeg har kendskab til. Der var godt 500 
henvendelser om valg i perioden med EP-valg og Folketingsvalg. Ca. seks procent af de 
valgrelaterede henvendelser var ros. Især DR’s valggrafik på dr.dk fik pæne ord med på vejen af 
brugerne.  

At seere, lyttere og læsere har haft stor interesse for valgdækningen generelt, fremgår af nogle af 
de brugertal, som DR har offentliggjort. For eksempel steg streamingen markant både til nyheder 
og valgudsendelser i valgperioden, og kandidattesten blev taget 1,4 millioner gange til EP-valget, 
hvilket var dobbelt så mange som ved valget i 2014. 

I bekendtgørelsen for DR’s vedtægt, fremgår det at lytternes og seernes redaktør (LSR) skal 
overvåge henvendelser fra brugerne, herunder klager. Det skal ske for at sikre en høj programetik 
og journalistisk standard. Endvidere skal LSR løbende registrere henvendelser til DR, herunder 
klager over DR’s virksomhed og halvårligt rapportere til DR’s bestyrelse. Den vigtigste kilde til at 
opfylde lovgivers krav er dels de henvendelser kontoret modtager på mail og telefon, dels de 
henvendelser fra brugerne, som er registreret i Right Now.  

Denne rapport markerer afslutningen på min første periode udnævnt som lytternes og seernes 
redaktør i DR. Derfor har jeg benyttet den til at gøre status på nogle af de punkter, som jeg har 
beskæftiget mig med siden ansættelsen i 2015.  

Det var et fremskridt, da DR for fire år siden indførte et system, så brugerne digitalt kan rose, rise 
eller klage til DR fra dr.dk. Men der er rum for forbedring stadigvæk. Det kan du læse om i afsnit 
1.2. 

Også i det forgangne år har der været besøgende fra udlandet, blandt andet redaktører og 
journalister fra Rwanda, som har været på efteruddannelse i Danmark. Også journalister fra 
Egypten har gennem Det Danske Dialoginstitut i Cairo aflagt DR Byen besøg.  

Jeg har fra den 5. juni til den 8. juni 2019 deltaget i Organisation of Newsombudsmen´s 
konference på Columbia Journalism School i New York. Temaet dette år var ”Journalism in a 
Polarized World.” Det kan oversættes til journalistisk i en polariseret verden. Blandt andet var der 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

3 
 

oplæg og paneldebatter om, hvorledes medierne i USA dækker et stadig mere politiske splittet 
Amerika, men også bidrag fra Indien, Sydamerika, Afrika og andre steder på kloden præget af 
oplevelsen af stigende mistillid til medierne. Et emne, som det er mit indtryk, at det fylder mere og 
mere hos etiske redaktører, ombudsmænd og andre, som arbejder med presseetik. Det gør det 
også i DR, og i afsnittet om valgdækningen beskæftiger jeg mig indgående med dette set ud fra 
valget som den prisme, der kigges i.  

God fornøjelse med beretningen. 

 

Jesper Termansen 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

4 
 

1.2 Status 
Behov for bedre kontakt 

Da jeg overtog posten i DR som lytternes og seernes redaktør 1. november 2015, var DR netop i 
gang med at indføre et nyt, digitalt henvendelsessystem med titlen ”Right Now”. Nu har DR cirka 
fire års erfaringer med systemet. Jeg baserer det efterfølgende på månedligt arbejde med 
konkret gennemgang flere tusinde henvendelser, som kontoret trækker og bearbejder fra Right 
Now hver måned. Dertil kommer den løbende kontakt med de DR-brugere, som henvender sig 
direkte til mig. 

Right Now er selve motoren i DR’s kontakt med brugerne. Tanken var, at alle henvendelser til DR 
skulle kunne samles og behandles i ét centralt digitalt system, hvor man blev fri for ”døde 
postkasser”, hvor henvendelser blev overset, og man undgik den fysiske opbevaring af emails 
skrevet ud på papir. Det er overordnet set en rigtig god idé, og det må ikke overses, at det giver 
både DR og brugerne mulighed for en langt mere effektiv behandling. 

Det nok allerstørste problem er blevet ændret og rettet. Nemlig selve ordet ”kontakt.” For fire år 
siden kunne man ikke gå ind på forsiden af dr.dk og finde ordet ”kontakt”.  

Selve kontaktformularen til DR kan forekomme tung og omfattende at komme igennem. En del 
brugere kritiserer den procedure, man skal igennem, hvis en bruger vil i kontakt med DR. 

Hvis man vil sende en digital klage til DR via systemet, skal man gennem tre stadier. Først skal 
man svare på fem underkategorier i forhold til, hvor man har set programmet. Dernæst skal man 
svare på, hvad programmet hedder, hvilken dag og klokkeslæt man så programmet, om man selv 
medvirker eller omtales, dernæst hvilken form for udstyr ud af femten mulige, som man brugte til 
at se programmet, hvilken platform ud af 18 mulige DR-platforme, man benyttede, og endelig 
bliver man bedt om at indsætte et link fra dr.dk – uden at der er nogen forklaring på, hvad det er 
for et link, DR her efterspørger. Dernæst kommer man frem til tredje skærmbillede. Her har 
brugeren endelig mulighed for med egne ord at skrive, hvad sagen drejer sig om samt sine 
personlige oplysninger, navn, adresse med videre. Der kan også vedhæftes et dokument. 

Det er en omfattende og tidskrævende procedure for brugerne, hvilket flere også har gjort 
opmærksom på. Optimalt burde klageren allerede ved første skærmbillede have mulighed for at 
skrive, hvad sagen drejer sig om. Det er forståeligt, at de mange spørgsmål kan være en hjælp for 
DR til at identificere et problem, men det forekommer omvendt også omfattende og mindre 
brugervenligt. DR kan med fordel hjælpe brugerne og komme dem i møde ved at tage 
udgangspunkt i brugerens behov for med egne ord at beskrive, hvad problemet er. 
 
Får DR det hele med? 

Henvendelsessystemet er bygget op, så der skelnes mellem klager, som besvares personligt, 
samt ris og ros.  Sidstnævnte kategori besvares ikke. Det er mit indtryk, at en del misforståelser 
skyldes, at det er svært for brugerne at orientere sig i de kategorier, som DR har stillet op.  

Jeg anfægter ikke, at der er en grænse for, hvor mange ressourcer DR kan bruge, og derfor er der 
også nødt til at foregå en prioritering i forhold til, hvilke henvendelser, der får en personlig 
behandling, og hvilke der bliver samlet op og læst, men ikke får en selvstændig behandling og 
svar til brugeren. Imidlertid er det fortsat min opfattelse, at brugerne ret ofte ikke har forstået 
DR’s måde at selektere i henvendelserne på. Jeg har flere gange gennem de seneste fire år 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

5 
 

påpeget dette i halvårsberetningerne til bestyrelsen, og jeg har også tidligere gennemført en 
undersøgelse på feltet. 

I mit kontor har vi nu i flere år valgt at registrere henvendelser i både ris og ros samt i klager, og vi 
har derfor et betydeligt datamateriale til grund for den konklusion, at brugerne i en vis grad ikke 
forstår sondringen mellem, om de har sendt en klage eller blot ris. Og dermed om de får svar fra 
DR eller ej. 

Det viser sig blandt andet ved, at brugeren skriver tilbage til DR og rykker for et svar, som DR ikke 
giver pga. henvendelseskategorien. Brugeren får ikke noget personligt svar på sin klage, da den 
bliver behandlet i DR’s system som en henvendelsestype, DR ikke besvarer. Ofte er ”ris-
henvendelserne” formuleret som direkte kritisk spørgsmål til DR, der desværre som systemet er 
nu, ikke bliver besvaret. 

Min anbefaling er, at DR forenkler kategorierne, så det bliver nemmere og enklere at klage, hvis 
det er det, man vil, og ligeledes blot at tilkendegiv sin mening som enten ris eller ros. DR kan ikke 
besvare alt, men bør udvise en stor velvilje over for at besvare kritiske henvendelser, når det 
fremgår, at henvenderen faktisk lægger op til at få et svar. Især når henvendelsen er formuleret 
som et spørgsmål. Det bør i den sammenhæng være underordnet, at henvendelsen så er kommet 
ind i en kategori i DR’s henvendelsessystem, som ikke lover et personligt svar. 

Dernæst bør teksten, som brugeren møder på henvendelsessiden være formuleret så klart og 
enkelt.  

I dag møder brugeren en tekst, som ubestridelig er korrekt, men den forudsætter et højt 
kendskab til presseforhold, for at modtageren forstår den.  Der står: ”Du kan klage, hvis du mener, 
DR har brudt reglerne for god presseskik eller DR’s etiske retningslinjer. En klage kan fx handle 
om unfair/partisk dækning af en sag, ærekrænkelse, brug af skjult kamera og lignende. Hvis din 
henvendelse ikke er en egentlig klage, kan du sende os din ris eller ros eller indberette en fejl.” 

I denne tekst skal brugeren for eksempel vide noget om begrebet ”presseskik” og DR’s etiske 
retningslinjer for at forstå indholdet. Et forslag kunne være, at DR lod det være op til klageren at 
formulere, hvad problemet er, og DR så efterfølgende gennem korrespondance med klageren fik 
afklaret, hvad sagen konkret drejer sig om. Hvis DR ikke mener, at der reelt er tale om en klage 
men blot almindelig kritik, så må DR forklare det overfor brugeren.   

Så status efter fire år er, at det har været en klar forbedring, at DR har oprettet et digitalt 
henvendelsessystem, og muligheden for kontakt er forbedret, men DR kunne med fordel arbejde 
mere med det nuværende system og dets indretning ud fra brugernes vinkel og mindre grad ud 
fra, hvad er er hensigtsmæssigt for DR.  
 
Telefonisk kontakt 

Et andet punkt, hvor brugerne ofte giver udtryk for utilfredshed, er manglen på muligheden for 
telefonisk kontakt til DR. Navnlig når det gælder muligheden for at ringe til en specifik redaktion 
og medarbejder. Det er langt fra mit indtryk, at dem, der vil i kontakt med DR, kun kommer med 
kritik. Nogle efterlyser faktisk også en mulighed for at drøfte indhold, der har været i et program, 
kommer med idéer og forslag og andre typer af henvendelser. En del efterlyser den tidligere 
service, som man kunne slå en medarbejders email-adresse op. Andre efterlyser et 
telefonnummer, hvor man kan ringe til, hvis man ikke er på nettet. Der er brugere, som af 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

6 
 

forskellige grunde foretrækker den menneskelige kontakt til DR ved at tale med en person, og det 
bør i højere grad kunne lade sig gøre. Da der findes et direkte nummer til Programservice bør 
dette telefonnummer fremgå klart af kontaktsiden. Ligeledes bør det fremgå, at DR’s 
programservice kan hjælpe med tekniske såvel som indholdsmæssige klager, men DR formidler 
ikke telefonisk kontakt mellem en bruger og en medarbejder eller chef i DR. Derimod kan 
Programservice sørge for, at den, der henvender sig, kan få udleveret en mailadresse, så man kan 
skrive til en ansat i DR.  
 

Apps og sociale medier 

DR er i gang med arbejdet med at forbedre den direkte kontakt med brugerne via de apps, som 
brugerne betjener sig af for at benytte DR’s indhold. Det gælder både i forhold til at læse artikler, 
høre radio og se tv. Det er fremsynet og helt relevant, at brugerne kan komme direkte i kontakt og 
klage gennem en DR-app. På DR Nyheders app og DRTV-app kan man gå direkte ind i custhelp, 
kontaktsiden. På DR’s radioapp kan man skrive en mail direkte til DR under ”feedback”.  

Det gør, at brugeren nemt har en mulighed for at kunne give feedback, ris, ros eller klage, uden at 
brugeren først skal åbne sin computer, finde dr.dk og trykke på kontakt. Det er en yderst vigtig og 
relevant fornyelse af DR’s tilbud til sine brugere om at kunne komme i kontakt med DR, og det 
repræsentere en imødekommelse fra DR over for nye måder at søge kontakt og dialog med 
brugerne på. Til gengæld bør klager, ris og ros fra apps også automatisk blive registreret i Right 
Now, så det officielle henvendelsessystem afspejler både de traditionelle indkomne henvendelser, 
og den nye type fra apps – for eksempel. Det er vigtigt, at DR bevarer og udbygger overblikket 
over, hvad brugerne henvender sig om, og dermed også afspejler nye tendenser i 
klagehenvendelsesmønsteret. 
 
Vigtigheden af synlighed og nem adgang 

Vigtigheden af dialog, nem adgang og synlighed er af afgørende betydning for det daglige 
arbejde hos lytternes og seernes redaktør. Kontorets kontakt med både brugere, chefer og 
medarbejdere i DR er fundamentet for dialogen og det konkrete arbejde med klagebehandlingen i 
DR.  

I 2018 kom der en video på DR’s kontaktside, som udmærket oplyser og informerer om klager og 
kritik af DR, og der er i de seneste fire år sket forbedringer for brugernes kontaktmuligheder på 
dr.dk. Men jeg oplever, at der stadigvæk er rum for, at DR kan gøre det endnu bedre. Det kunne 
f.eks. ske ved, at DR fremadrettet prioriterede at omtale afgørelser, artikler og klummer, som 
publiceres af LSR på LSR’s sider på dr.dk. 

Ofte møder jeg hos både medarbejdere og chefer usikkerhed i forhold til, hvad LSR’s rolle og 
funktion er. Og på hvilken måde funktionen spiller sammen med resten af DR. Det er min 
vurdering, at der er behov for, at funktionen tydeligere bliver kommunikeret internt i DR. Især 
nyansatte medarbejdere og chefer, kunne med fordel få en introduktion til funktionen og 
proceduren hos LSR.  

DR Etik har ansvaret for den vigtige introduktion af nye medarbejdere til, hvordan DR arbejder 
med etik. Da vi i det daglige har et tæt og godt samarbejde, men også meget forskellige 
funktioner og opdrag, finder jeg det oplagt, at LSR i fremtiden deltager i introduktionen til dette 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

7 
 

og fortæller om arbejdet med ankesager. Navnlig er der brug for at nyansatte chefer er bekendt 
med funktionen og dens indplacering i DR.  

Der er i de seneste fire år sket forbedringer mange steder i forhold til at overholde frister og 
besvare henvendelser. Det bør nævnes. Desværre er der dog stadig behov for at minde såvel 
chefer som redaktører om deres pligt, når de besvarer klager fra brugerne. Både med henblik på 
at give brugerne vejledning om klageadgang, men også om brugernes mulighed for at henvende 
sig til LSR.  
 
Fejl og fakta på dr.dk 

Igennem mange år efterhånden har DR mødt kritik for at rette for lidt på dr.dk-siden Fejl og fakta. 
Min forgænger sluttede sin periode med i halvårsrapporten for 2. halvdel af 2014 at konstatere, 
at én rettelse i gennemsnit om ugen på Fejl og fakta var for lidt. Desuden påpegede han, at 
mange redaktioner uden for DR Nyheder stort set aldrig bruger siden. Desuden bliver der henvist 
alt for lidt til siden. Jeg kan desværre stadig tilslutte mig den kritik. En gennemgang af tre 
forårsmåneder april, marts og februar viste, at der mindre end én gang om ugen, var bragt 
rettelser på Fejl og Fakta. Faktisk kun tre om måneden. Der var dog en del henvisninger til andre 
programmer end dem, der kommer fra DR Nyheder. Det har i praksis ind imellem vist sig ganske 
vanskeligt at få rettet fejl på Fejl og fakta. Der er rutinerede ansatte, som er godt bekendt med 
rettelsesproceduren. Men jeg støder også på en usikkerhed blandt nogle medarbejdere og chefer 
i forhold til, hvordan man retter på Fejl og Fakta.  

Der har i det forløbne halvår været et par eksempler på, at DR har haft vanskeligheder ved at 
rette fejl på tidligere programmer, der genudsendes. Hvis ikke den tidligere ansvarlige DR-
redaktør længere er i DR har det vist sig svært at foretage rettelsen. 
 
Bedre oplysning om tekniske ændringer 

Det kan ses i klage- og kritikstrømmen, når der er tekniske omlægninger, eller der ligefrem er 
tekniske problemer. For eksempel når der er problemer med tv-oversigten på dr.dk. For et års tid 
siden var der sådanne problemer, og her skrev DR til kritikerne, at det skyldtes, at DR havde haft 
problemer med en leverandør. Her kan jeg opfordre til, at DR generelt bruger sine egne platforme 
endnu mere aktivt til at oplyse om akutte problemer og om omlægninger, der vil medføre 
forandringer for brugerne. På trods af stadig mere digitalisering er der fortsat mange mennesker, 
som benytter sig af traditionelt tv og tekst-tv. Der er en gruppe af brugere, som klart og tydeligt i 
deres henvendelser giver udtryk for, at de ikke benytter digitale medier. DR er for alle, og 
selvfølgelig skal den digitale udvikling fortsætte, men det er også samtidig en overvejelse værd, 
om ikke traditionelt tv og radio vil kunne bruges mere aktivt til at informere om forandringer, der 
berører brugerne.  
 
Forbedringer gennem de fire år 

Som nævnt er indtrykket, at der er sket en forbedring i forhold til, at DR-chefer svarer på 
henvendelser og også gør det inden for de frister, som DR selv har sat op. Mange chefer giver 
faktisk udtryk for, at de sætter en ære i at svare og svare hurtigt – og gør det også.  

Det er også værd at bemærke, at antallet af sager rejst mod DR ved Pressenævnet har været 
faldende til et meget lavt niveau i de senere år, og i 2018 fik DR slet ikke kritik hos Pressenævnet. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

8 
 

DR har haft et øget fokus på arbejdet med etik – ikke mindst da DR oprettede en egentlig 
rådgivningsenhed, DR Etik, i 2013. DR Etik arbejder ud fra det samme mål som LSR – at etikken 
skal være en fast forankret bestanddel af journalistens og redaktørens faglighed i det daglige 
arbejde.  

 
Bijob 

I en form for konklusion på de seneste fire år vil jeg fremhæve områder, hvor der er sket 
forbedringer. En konkret sag for et par år siden gav anledning til kritik af bijobreglerne. DR har 
som en konsekvens af sagen på sine godkendelser i forbindelse med Folkemødet.  
Alle forespørgsler bliver vurderet ud fra en helhedsvurdering, der blandt andet skal sikre, at der 
ikke kan rejses tvivl om interessekonflikter og medarbejdernes troværdighed. For bijobs på 
Folkemødet gælder det, at godkendelserne bliver givet af direktørerne og koordineres med DR 
Etik for at sikre ensartethed i tilladelserne på tværs i DR. Direktørerne har endeligt ansvar for at 
vurdere DR-medarbejderes samlede tilstedeværelse. 
 

Sproget 

Sproget fylder til stadighed meget i henvendelserne både til LSR og til DR i almindelighed. Her er 
der sket forbedringer. DR introducerede i 2018 den stilguide, som jeg foreslog i min første 
halvårsrapport til bestyrelsen i begyndelsen af 2016. Der er tale om anbefalinger og ikke en 
sproglig facitliste, men alene introduktionen af sproglige anbefalinger har været med til at højne 
både den interne opmærksomhed i DR om sproget, og det har øget omverdenens fokus på, at DR 
arbejder aktivt med sproget. 

Det er også værd at fremhæve, at mit tidligere forslag (Halvårsrapport 1. halvår 2018) om 
korrekturlæsning i DR Nyheder er blevet gennemført. Det er i mine øjne en styrke og ikke en 
svaghed for DR, at så mange mennesker har meninger – også kritiske – om sproget i DR. Det 
vidner om, at store dele af befolkningen opfatter den sproglige standard i DR som vigtig. DR er 
gennem sit arbejde med sprog og sprogbrug med til at påvirke den sproglige udvikling i bredere 
forstand. Sproget fylder generelt også meget i de møder, som finder sted med lytter- og 
seerorganisationerne. Klager over sprog fylder en del i mit arbejde. 

I forbindelse med halvårsrapporterne til DR’s bestyrelse har jeg ofte påpeget, at der har været et 
misforhold mellem de restriktive anbefalinger i forhold til brug af bandeord og vulgært sprog, som 
DR’s etik rummer og den praksis, som finder sted hver eneste dag – ikke kun i børneprogrammer. 
Jeg har opfordret DR’s direktion til enten at lempe retningslinjerne eller at stramme op, så der er 
sammenhæng mellem de etiske anbefalinger og realiteten. Det har DR taget op, og i en fornyet 
udgave af de etiske retningslinjer, har DR føjet et centralt afsnit til de øvrige betragtninger om 
klart og forståeligt sprog.  I afsnittet står, at man i en række programtyper tillader en større grad 
af frisprog. Det drejer sig typisk om satire og beslægtede genrer og om drama, livsstils- og 
dokumentarprogrammer, hvor der lægges vægt på realistisk at kunne gengive eller afspejle den 
danske befolknings hverdag og det sprog, der tales. Det vulgære sprog giver anledning til mange 
kritiske kommentarer i forhold til DR, men jeg opfatter ikke, at de drøftelser, vi har haft om dette 
punkt, medfører, at der nu er frit slag i forhold til at bande, bruge nedsættende eller vulgære 
udtryk i DR’s programmer. På den anden side nytter det heller ikke, at DR i sine officielle 
retningslinjer forfægter en sproglig linje, som er langt fra den virkelighed, som DR skildrer og 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

9 
 

gerne vil kunne skildre i et sprog, som ikke er alt for fjernt og afstandsskabende i forhold til store 
grupper af brugere.  

Jeg kan kun anbefale, at DR genoptager sprogbreve og andre udadvendte aktiviteter i forhold til 
brugerne, hvor man kan fremme og stimulere debatten om sproget i DR. 
 
Alle er medvirkende 

Flere sager igennem årene har drejet sig om, hvornår en person er ”medvirkende” i en artikel, et 
indslag, et program -ja, næsten hvilken som helst aktivitet i DR. Spørgsmålet har relevans i forhold 
til, hvilke rettigheder en medvirkende har til at kende betingelserne for at medvirke. Dermed 
drejer sagen sig også om det ansvar, som DR har for at informere en medvirkende. Der er selvsagt 
meget stor forskel på at sige ja til en timelang dokumentar, og så til at blive spurgt på gaden i 
Aarhus af DR i en vox pop. Men i begge tilfælde har man krav på en form for minimumsorientering, 
som giver en fair beskrivelse af, hvad DR beder én om at medvirke til. Nu er det slået fast i DR’s 
etiske retningslinjer, at ved medvirkende forstås alle, som deltager i et program, indslag eller 
artikel.  
 

Jeg har i den forrige halvårsrapport haft kritisk fokus på DR’s moderation af sine sociale medier 
og navnlig Facebook-tråde. Det har ført til gode samtaler med forskellige chefer og 
medarbejdere, hvilket er den rigtige vej, da det ikke er givende at dekretere, hvor snittet præcis 
skal lægges i forhold til, at DR går ind i debatter og advarer, kommenterer eller ligefrem blokerer 
brugere. DR har revideret sine retningslinjer i forhold til, hvem der bliver slettet og blokeret. DR’s 
administratorer oplyser dem, der bliver blokeret, via en beskedfunktion, at de har overtrådt DR’s 
retningslinjer for debat. Det sker som udgangspunkt, når DR sletter indhold eller 
udelukker/blokerer en bruger fra en side. Da DR er underlagt Facebooks betingelser, kan DR ikke 
gøre en udelukkelse af en bruger tidsbegrænset. 

Jeg håber, at vi løbende kan fortsætte dialogen herom. 

 

Opsummering og anbefalinger 

 Der er brug for en forenkling teknisk og sprogligt af DR’s henvendelsessystem. Navnlig en 
enklere indgang for brugerne. 

 Flere sager bør besvares personligt af DR som en ”klage”.  
 Der er brug for på kontaktsiden, at man gør tydeligt opmærksom på det direkte DR-

telefonnummer til Programservice. Dette skal sikre nemmere adgang for brugerne. 
 LSR tættere inddraget i DR-aktiviteter, der vedrører brugerne, såvel internt som eksternt. 

Navnlig er der brug for et større fokus på dialog med redaktører nye som gamle, og der er 
brug for en tættere inddragelse i udadvendte aktiviteter i forhold til brugerne. 

 Flere rettelser skal lægges på Fejl og fakta på dr.dk. 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

10 
 

DR’s svar vedr. afsnittene ”Behov for bedre kontakt” og ”Får DR det hele med?” 

DR er optaget af, at danskerne i mødet med DR oplever, at henvendelser tages alvorligt, 
og at DR opleves som imødekommende. Dette hensyn skal løbende afvejes i forhold til 
ressourcehensyn, herunder at så mange ressourcer som muligt bruges på DRs 
kerneprodukt: Public service-indhold til danskerne.  

Der er mange fordele ved DRs henvendelsessystem blandt andet i forhold til at sikre 
ensartet behandling af henvendelser, overblik over omfang, opfølgning på frister, mv.  

DR er optaget af løbende at forbedre brugertilfredsheden og vil i den forbindelse også 
overveje ændringer og forbedringer af henvendelsessystemet og praksis for håndtering 
af henvendelser til DR. 

 

Siden efteråret 2018 har DR haft særlig fokus på klagebehandlingen og praksis omkring 
henvendelsestypen ’Ris og ros’. Det er eksempelvis besluttet og implementeret, at DR 
Programservice fremadrettet gennemgår alle ’Ris og ros’ henvendelser manuelt. Dette 
betyder, at kommentarer som vurderes reelt at have karakter af spørgsmål eller klager 
og ikke ris eller ros bliver sendt videre til den ansvarlige redaktion tidligere i forløbet.  

DR’s redaktioner modtager en ugentlig rapport og screener også selv for henvendelser, 
de vurderer, bør besvares. Dermed foregår der nu to screeninger. 

Den seneste evaluering viste at ca. 5 % af ris og ros henvendelserne modtaget i 2017 
blev besvaret. DR modtog i 2017 ca. 9.500 ris og ros henvendelser. 

Med den øgede screening er andelen af ris og ros henvendelser, som blev besvaret knap 
12 % i 2018. DR modtog i 2018 ca. 10.000 ris og ros henvendelser. 

 

DR’s svar vedr. ”Telefonisk kontakt” 

Det skal være let at finde et telefonnummer til kontakt til DR. Det er generel politik i DR, 
at det er DR’s hovednummer 35 20 30 40 som oplyses på dr.dk/kontakt. På dette 
nummer tilbydes som det første at tale med Programservice og vælger man ikke selv 
dette, kan bruger guides den vej af omstillingen.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

11 
 

Der er fordele og ulemper ved at oplyse telefonnumre på konkrete medarbejdere og 
chefer. Den aktuelle tilgang er, at dette forklares telefonisk, når brugerne tager kontakt 
til Licens- og Programservice, så baggrunden for ikke at give specifikke telefonnumre kan 
forklares og motiveres for den enkelte.  

Vores vurdering er, at en tekst på DRs hjemmeside kan virke afvisende. Mens vi i 
dialogen mellem bruger og Programservice ofte kan svare på dele af kritikken og 
modtage resten med henblik på at videregive den til redaktionen. 

 

DR’s svar vedr. bedre oplysninger om tekniske ændringer 

DR informerer om tekniske ændringer og fejl via driftsstatussiderne på dr.dk. DR 
forventer inden længe at kunne forbedre kommunikationen om tekniske ændringer og 
fejl på siderne. DR Programservice vil endvidere, som supplement til dr.dk, kunne lægge 
speak på DR’s telefonlinje og en FAQ på dr.dk/kontakt, når der er tekniske fejl. Der er 
ikke aktuelle planer om at bruge Tekst-TV som platform for driftsinformation. 

Ved planlagte tekniske ændringer, fx vedligehold af sendemaster, orienteres direkte på 
tv-skærmen med crawl-tekster i de berørte områder. Når det har været relevant, typisk 
ved større ændringer som fx skiftet fra MPEG2 til MPEG4 tv-signal, er der også blevet 
trukket på de lokale P4 redaktioner, som kan formidle budskabet lokalt. 

Ved pludseligt opståede tekniske fejl på TV, som berører mange eller alle seere, fx 
manglende undertekster, har DR som praksis at benytte crawl-tekst på tv-skærmen. Det 
vil være en tekst, som typisk beklager fejlen og orienterer om at DR arbejder på at løse 
den hurtigst muligt. Ved større tekniske udfordringer, som fx den seneste fejl på DAB-
sendenettet i starten af juni, vil DR orientere via Radioavisen, dr.dk/kontakt (FAQ) og i 
nogle tilfælde de lokale programmer på P4. 

 

DR’s svar vedr. ”Fejl og Fakta på dr.dk 

Fejl & Fakta- siden på dr.dk er en vigtig del af DR’s kommunikation med brugerne. En 
detaljeret oversigt over, hvor og hvordan der rettes, udarbejdet af DR Etik, danner 
grundlag for praksis, og der følges løbende op i de konkrete sager. Det er et chefansvar, 
at der bliver rettet korrekt. Det er derfor en vigtig del af introkurser for nye chefer, at de 
bliver orienteret om såvel DR’s etiske retningslinjer vedr. rettelser som fremgangsmåden 
i forhold til Fejl & Fakta siden. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

12 
 

Rettelser skal have en vis vægt for at blive omtalt på Fejl & Fakta-siden. I de tilfælde, 
hvor en fejl bliver rettet hurtigt og effektivt i æteren umiddelbart efter, at fejlen er 
begået, er chefen ikke forpligtet til at lægge en rettelse ud på Fejl- & Fakta-siden. 
Vurderingen er, at denne bagatelgrænse fungerer tilfredsstillende. 

DR Etik har løbende fokus på overholdelsen af DR’s retningslinjer for rettelser, herunder 
også om antallet – der er stærkt svingende måned for måned – reelt afspejler behovet 
for rettelser.          

 

 

*** 

 

 

 

1.3 Pressenævnet og DR 

2018 blev året, hvor DR ikke modtog kritik i én eneste sag hos Pressenævnet. Antallet af sager 
ved Pressenævnet har i de senere år været stærkt nedadgående, og det er en indikator på, at der 
er et stort fokus på det presseetiske arbejde i DR. I det daglige foregår der en tæt dialog mellem 
DR Etik og de forskellige redaktører, chefer, producenter m.m., og der er en tæt dialog mellem DR 
Etik og LSR med ugentlige, faste møder og derudover en række ad hoc samtaler. Også 
generaldirektøren er nært inddraget i dialogen om presseetikken med LSR og DR Etik, hvor vi 
blandt andet har faste møder.  

Desværre fortsætter den gode tendens fra 2018 med Pressenævnssager ikke i 2019. Allerede i 
første halvdel af 2019 har Pressenævnet truffet to afgørelser med kritik af DR. (Se afsnit 4.1).   

I 2018 afgjorde Pressenævnet det laveste antal kendelser med kritik i 20 år, og som tidligere 
nævnt, var der slet ikke kritik af DR fra Pressenævnets side sidste år. 

 

Vækst i ankesager - fald i Pressenævnssager 

I min hidtidige fireårige periode som lytternes og seernes redaktør har udviklingen i sager ved 
Pressenævnet og de interne ankesager i DR haft et markant forskelligt forløb. Jeg har dog valgt 
også at se statistisk på udviklingen tilbage til 2012, som var året før DR oprettede en etikenhed til 
at højne arbejdet med presseetikken. Det skaber et lidt andet og mere nuanceret billede. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

13 
 

 
Figur 1 

 

 

Figur 2.  

 

Antallet af DR-sager ved Pressenævnet har vist små udsving de seneste fire år, og langt mindre 
udsving end udviklingen i antallet af ankesager. Antallet af ankesager er i den periode steget 
markant. Imidlertid ser billedet anderledes ud, hvis man går tilbage til 2012.  Dengang var antallet 
af ankesager på samme årlige niveau, som det er nu. I den mellemliggende periode har der været 
et dyk efterfulgt af en stigning.  

Ser man på den gennemsnitlige procent for klager, der får medhold eller delvist medhold i de 
seneste fire år er der også en forskel. I gennemsnit har klagerne fået helt eller delvist medhold i 37 
procent af ankesagerne de seneste fire år. Det skal ses i forhold til Pressenævnet, hvor klagerne i 
de seneste fire år kun har opnået medhold eller delvist medhold i 29 procent af sagerne. I de 
seneste år er der kommet betydeligt flere ankesager, men der er færre, som har fået medhold. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

14 
 

Samlet set har der i den syvårige periode været et klart fald i DR-sager ved Pressenævnet, 
hvorimod antallet af ankesager har svinget meget. Fra et højt niveau i 2012 -2013 til et meget 
lavt niveau for så igen at bevæge sig til samme høje niveau som i begyndelsen af perioden. 

Derimod har de senere års stigende antal ankesager ikke medført flere klager der får medhold i 
deres sag. Der har i 2017 og 2018 været mange ankesager, men relativt få har fået medhold eller 
delvis medhold i deres klage.  

Overordnet set er det vigtigt, at der står respekt om såvel DR’s henvendelsessystem som 
muligheden for at brugerne kan få deres sag prøvet ved en uvildig instans som Lytternes og 
seernes redaktør.  
 
Målet er, at brugerne opfatter DR som upartisk, effektiv, grundigt og seriøs også i relation til 
klagebehandlingen og ankesagsproceduren.  
 
Hvornår er der en sag? 

Der er nogle formelle krav, som skal være overholdt, for at en klager har mulighed for at anke et 
svar fra DR. DR er i henhold til bekendtgørelsen om vedtægten for DR forpligtiget til at 
offentliggøre retningslinjer for henvendelser og klager. Det sker i kontaktformularen til DR. Der er 
også en detaljeret klagevejledning på LSR’s side på dr.dk.  

Der skal være tale om en klage om overtrædelse af de vejledende regler for god presseskik eller 
DR’s etiske retningslinjer, for at det kan blive en ankesag, som LSR kan sagsbehandle. LSR kan 
således ikke beskæftige sig med for eksempel klager over programplan, sendetidspunkter, 
ansættelse af værter eller lignende.  

Klagen skal være konkret i den forstand, at det skal være muligt at identificere hvilket 
program(mer) og hvilke forhold, der bliver klaget over. Her er jeg meget ofte i dialog med klagerne 
for at få præciseret, hvad de henvender sig om. Det hænder at jeg afviser en henvendelse som en 
klage, eller at de selv trækker klagen tilbage på grund af manglende konkretisering. Men er klagen 
konkret begrundet, bliver den også behandlet.  

Klagen skal være væsentlig, men det kan være en vanskelig og subjektiv vurdering, hvad der 
ligger i det. Jeg opfatter det sådan, at klagen skal berøre et felt, som er omfattet af DR’s 
programetik, og der skal være et vist perspektiv i klagen. Men vurderingen bygger på min 
konkrete vurdering fra sag til sag. En mand klagede for eksempel i det forløbne halve år over, at 
DR ikke havde transmitteret gudstjenesten for Folketinget fra Christiansborg Slotskirke i 
forbindelse med Folketingets åbning i oktober 2018. Klageren fik et svar fra DR, hvoraf det også 
fremgik, at der havde været fejlagtige oplysninger i det første svar, DR havde givet. Klageren 
insisterede derimod på, at der var tale om en bevidst usandhed fra DR’s side, som han forlangte 
undersøgt. Jeg afslog. Programplanlægning hører ikke under LSR, og for det andet havde DR 
allerede erkendt en fejl i det første svar. Jeg vurderede derfor, at klagen hverken var væsentlig 
eller omhandlede DR’s presseetik. 

En anden klager sendte gentagne gange et omfattende klagemateriale, som bevis på, at DR var 
ensidigt negativ i forhold til Israel og jøder i det hele taget. Trods flere opfordringer til at 
præcisere, hvilke konkrete forhold, som klageren sigtede til, kom der ikke et brugbart svar. Klagen 
blev derfor ikke behandlet som en ankesag. I den sidstnævnte sag var der et klart perspektiv i 
forhold til de etiske retningslinjer, men det var min opfattelse, at klagen ikke havde en så konkret 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

15 
 

form, at det var muligt at behandle den som en ankesag. Der kan være en meget hårfin balance 
mellem en kommentar og en klage, men en klage må være konkret begrundet og klageren 
nogenlunde tydeligt kunne henvise til, hvilke etiske principper, som DR påstås at have overtrådt. 

DR må kunne stille visse krav til klageren. DR bør kende klagerens identitet og faktiske eksistens. 
Som hovedregel er klageren anonym i min skriftlige fremstilling af klagesagen. Der er dog 
undtagelser. 

Det hænder – hvilket også er sket i det forgange halve år – at eksempelvis politikere klager. (Se 
afsnit 4.2) Her er der en praksis for – som også Pressenævnet benytter – at politikere må tåle 
identifikation og mere omtale end almindelige borgere i forbindelse med arbejdet med en 
klagesag. I den pågældende sag havde partilederen for Stram Kurs klaget, og det var efter min 
vurdering ikke muligt at behandle klagen, uden at det ikke kunne undgås, hvilket parti og person 
det drejede sig om.  
 
Kan vi give brugeren endnu bedre muligheder? 

Min erfaring er, at det betaler sig at gøre sig umage med et godt svar til brugeren i første omgang. 
Det sparer arbejdstid, ressourcer og giver brugerne en bedre oplevelse. Her er der brug for en 
kontinuerlig dialog mellem programansvarlige chefer, DR Etik, LSR og Programservice. Målet bør 
være, at DR ideelt svarer en klager så fyldestgørende i den indledende fase, at der ikke er behov 
for omfattende yderligere opfølgning, hvis klageren ikke er tilfreds med svaret fra DR og anker sin 
sag til LSR. 

Et svar fra DR på en klage behøver ikke nødvendigvis være langt og omfattende. 
Programansvarlige chefer kan med fordel huske sig selv på, at klageren ikke altid har ret. Nogle 
klageres henvendelser er tydeligvis et ønske om at indlede en debat om et emne, de har hørt, set 
eller læst om snarere, end de ønsker at fremsætte en egentlig klage.  

Det er ressourcekrævende at behandle en ankesag såvel som en klagesag. Men en del af 
forarbejdet kan gøres ved at få klarlagt i dialog med den, der klager, hvad klagetemaet præcist 
drejer sig om. I den proces hænder det, at klageren frafalder klagen, og det er klagerens valg, men 
ikke en tilsigtet virkning af at være i dialog om, hvad kritikken går på.  

Det er forventeligt, at mange klagere er utilfredse med ikke at få ret i en klage. Men utilfredsheden 
bør ikke gå på selve proceduren, så klageren ikke føler sig taget seriøst af DR. 

 

1.4 DR’s valgdækning 

Fravalg er også et valg 

Valg og valgkampe er en helt central del af nyhedsdækningen i DR. En public service-virksomhed 
som DR bliver om noget målt på evnen til at oplyse, engagere, at have evnen til kritisk at 
efterprøve partier og enkeltpolitikeres argumenter på en måde, så DR holder en alsidig og 
upartisk linje. 

Brugerne har en berettiget forventning om, at DR både leverer en valgdækning af høj kvalitet og 
med stor alsidighed.  DR skal kunne udvælge bestemte politiske områder for at gå i dybden med, 
hvorledes partierne i en valgkamp stiller sig til disse. DR kan ikke have en normativ tilgang til 
valgkampdækning. DR kan i modsætning til private medier ikke forholde sig politisk til, hvilke 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

16 
 

initiativer, Folketinget bør gennemføre i forhold til klima, udlændinge, kønskvotering, trafik eller et 
andet initiativ. DR kan hverken anbefale, rose eller kritisere enkelte kandidater, partier eller 
synspunkter. 

Det er vilkåret hver dag, men under en valgkamp skærper såvel brugere som professionelle 
iagttagere opmærksomheden netop om DR’s dækning. Fokus er på dén indflydelse, som den 
store offentligt betalte medievirksomhed har i forhold til danskernes stemmeafgivning. Alene DR’s 
kandidattest spiller en betydelig rolle for afklaringen hos brugerne, der samtidig er vælgere.  

I de henvendelser, jeg kender til, er der brugere, som skriver, at DR er for ”blå”, men det modsatte 
er fortsat langt det mest almindelige. Det er sjældent begrundet i en meget konkret analyse, 
hvilket jeg vender tilbage til.  

At DR af nogle opfattes som politisk og politiserende helt ud til, hvem der er inviteret ind til 
politiske programmer, kom blandt andet til udtryk, da Folketingets daværende formand Pia 
Kjærsgaard efter den afsluttende tv-transmitterede partilederrunde i DR Koncerthuset den 3. juni, 
’Demokratiets Aften’, kritiserede DR for at have udvalgt et publikum, som ”fik klapsalver og våde 
øjne, hver gang der blev talt modtagelse af flygtninge. Og stilhed når der blev talt om asylstop og 
hjemsendelse,” som Pia Kjærsgaard skrev på Twitter under debatten.  

Generelt havde jeg selv som seer også den oplevelse, at der faktisk var større bifald i salen, når 
centrumvenstre-politikere talte, sådan som Pia Kjærsgaard påpegede.  Men faktum var, at DR 
ikke havde udvalgt publikum, hvilket også blev forklaret af DR’s ledelse som svar på kritikken. Alle 
havde kunnet hente gratis billetter via Facebook og DR’s site. Eksemplet er nævnt, fordi ikke bare 
brugere, men toppolitiker fra både ”blå” og ”rød” side i videre omfang end andre danske medier, 
nævner DR i en politiseret debat om mediernes tone, vinkling og stilling. 

 

Få faktuelle fejl er ikke nok 

Faktatjek er et modeord i pressekredse i disse år. Lige som amerikanske medier er voldsom 
optaget af at ”faktatjekke” i takt med polariseringen af amerikansk politik. Men standarden i dansk 
presse - herunder DR - er overordnet set så god, at det største problem næppe er medier, der 
rapporterer decideret falske eller i hvert fald forkerte oplysninger. Selvfølgelig begås der fejl, og 
der bliver foretaget dårlig journalistisk research fra tid til anden. I modsætning til faktatjek er det 
en langt større udfordring, at medier ikke altid udfordrer egen journalistiske vanetænkning og 
glemmer at indtage rollen som ”Djævelens advokat”. Altså fokus på den kritiske tilgang over for 
alle parter.  

Netop det forhold at en public service-virksomhed skal være ekstra opmærksom på sin egen 
mulige forudindtagethed, ”bias”, har den britiske journalist og forfatter Robin Aitken med en 
meget lang karriere i britiske BBC for nylig skrevet om i bogen ”The Noble Liar ”. Aitken redegør 
netop for, hvordan han mener BBC er styret af en frasortering af bestemte historier, som ikke 
passer ind i institutionens verdensbillede. Netop titlen ”The Noble Liar” refererer i øvrigt til Platons 
definition i ”Republikken” i forhold til den myte eller usandhed, som siges af en elite ud fra et 
højere overordnet formål om at opretholde en samfundsorden eller stabilitet. Aitkens påstand er, 
at BBC ud fra en opfattelse af, hvad der er ”bedst” for befolkningen også dermed undertrykker 
visse journalistiske vinkler for at fremme det, som BBC finder hensigtsmæssigt. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

17 
 

Det leder blandt andet forfatteren til at konkludere følgende om BBC’s funktionsmåde set indefra: 
”A reporter can be accurate and still deeply unfair whether by selection or omission”, som Robert 
Aitken skriver i bogens konklusion. 1 

Er der en enkeltstående britisk oplevelse, eller er det også opfattelsen hos brugerne og 
befolkningen i andre lande med lignende offentligt betalte public service-virksomheder af det 
samme? At man fremmer bestemte interesser gennem journalistik og programvirksomhed? 

Det skal ikke afgøres her, men jeg har gennem samtaler med udenlandske kolleger for public 
service-medier fået indtryk af, at det er en forbløffende ens kritik, der lyder netop i forhold til 
statsbetalte medier. 

En kollega, som havde beskæftiget sig med den store gruppe af ”vrede, hvide mænd,” som han 
kaldte det, gjorde opmærksom på bogen The Righteous Mind: Why Good People are Divided by 
Politics and Religion af forfatteren Jonathan Haidt. Den har han brugt til at analysere, hvad det er 
for mekanismer, der kan skabe det indtryk af venstreorienteret skævhed, som mange brugere har. 

En af bogens ”akser” kan muligvis forklare, hvorfor nogle brugere opfatter medierne som partiske. 
Også selv om det enkelte indslag eller det enkelte program sagtens kan forklares eller forsvares 
ud fra presseetiske regler og almindelige journalistiske arbejdsmetoder. 

Én af de centrale pointer i bogen er, at vi som mennesker generelt er tilbøjelige til at fælde 
moralske værdidomme på et mere intuitivt plan end ud fra en logisk, rationel overvejelse. Med 
andre ord, så føler vi om noget er rigtig for os, snarere end vores ”dom” er baseret på logisk og 
rationel gennemtænkning af argumenterne. Det spiller i høj grad en rolle for, hvordan vi opfatter 
de ”historier”, som medierne præsenterer.  

Én af Jonathan Haidts etiske akser er ”care” i den ene ende af skalaen og ”harm” i den anden 
ende. I journalistik er den grundlæggende og meget udbredte fortællermodel ofte baseret på 
empati for det enkelte mennesker snarere et udgangspunkt taget i forhold til systemet og dets 
logik.  

Omsat til praktisk hverdag så er en god historie ofte skåret over den læst, at mediet præsenterer 
et problem gennem nogle konkrete mennesker, der lider under beslutninger og vedtagelser, som 
”systemet” med dets rationalitet har truffet. Case-historier bliver i sagens natur ofte firkantede. 
Nuancer skæres bort, så vinklen står ren. Sådan er virkeligheden bare ikke altid. Den er fuld af 
nuancer. 

DR ensidig og ukritisk 

Tre dage inden folketingsvalget brugte TV Avisen knap otte minutter i begyndelse af udsendelsen 
klokken 18.30 på en ensidig fremstilling af BUPL og en forældreforenings demonstrationer for 
flere pædagoger og minimumsnormeringer. Nyhedspakken bestod af hele tre indslag med kilder, 
som var positive over for flere offentlige udgifter til pædagoger. Der var interviews med 
demonstrerende forældre, med lederen af en børnehave, med formanden for BUPL og endelig et 
live-interview med SF’s formand Pia Olsen Dyhr, som i valgkampen stod som én af de partiledere, 
der havde kravet om minimumsnormeringer højest på sin politiske dagsorden. DR’s vinkel i live-

                                                           
1 The Noble Liar, Robin Aitken, Biteback Publishing, 2018, p. 251 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

18 
 

interviewet med partilederen var ikke kritisk i forhold til selve kravet om flere pædagoger. Nej, 
spørgsmålene gik på, hvorvidt det nu også var muligt at skaffe så mange nye pædagoghænder, 
som SF efterspurgte, i en tid med meget lav arbejdsløshed inden for området og for få 
uddannede? Det gav SF’s formand mulighed for at slå sin valgdagsorden fast om, at SF gik til valg 
på flere ansatte pædagoger på fuld tid og flere pædagoguddannede. 

Det var relevant at dække for DR, at 30.000 mennesker demonstrerede en søndag kort inden 
valgdagen i Danmark. Men der er mange måder at skildre den samme begivenhed på.  

Her havde TV Avisen valgt den ”empatiske akse” ved ensidigt at skilre demonstranter, BUPL og 
SF’s krav uden modspil. Den tilsyneladende kritiske vinkel fra studiet gik på en bekymring om, 
hvorvidt der nu var muligt at skaffe alle den nyansatte.  

Der var ingen kritiske spørgsmål i forhold til, hvor pengene skulle komme fra, eller hvorvidt man 
kan sætte lighedstegn mellem minimumsnormeringer og bedre kvalitet i daginstitutionerne. Der 
var ingen kritikere interviewet. Ingen borgerlige politikere var interviewet.  

Journalistisk kritik har ikke noget med partipolitisk ståsted at gøre. Kritisk efterprøvning medfører 
en konsekvent kritisk tilgang til påstande og argumenter uanset, hvem der fremsætter dem. Også 
når det er forældre med små børn i demonstrationsoptog. Dem kan journalister også spørge 
kritisk til. De har ikke krav på særlig beskyttelse, fordi de er almindelige mennesker. 

DR-vært gik over stregen 

Få dage inden selve valgudskrivelsen fik den kendte DR-vært, Abdel Aziz Mahmoud, skarp kritik 
og det førte til flere klager, fordi han købte domænenavnet, stram-kurs.dk, med henblik på at 
drille partiet af samme navn. Værten lagde ikke skjul på, at det var en politisk manifestation, som 
havde til hensigt at lede brugere væk fra Stram Kurs og over på sitet, mimo.dk, der kæmper for 
minoritetsrettigheder. Abdel var på det tidspunkt vært på DR-programmerne ’Abdel mellem 
fjender’ på DR2 og ’Shitstorm’ på P1. Værten brugte sideløbende Twitter til at komme med anti-
Stram Kurs-tilkendegivelser. 

En del brugere fandt det kritisabelt og i strid med DR’s forpligtelser til at være upartisk. En uge 
efter at Abdel havde købt domænet meddelte han, at han havde droppet det igen.  

DR’s redaktør for ét af de programmer, som værten stod for, meddelte flere klagere, at værten 
ikke var ansat i DR, men freelance. Redaktøren slog fast, at man som vært ikke skal beskæftige sig 
med emner, partier eller personer, som man i andre sammenhænge har en relation til. 
 
DR’s etiske retningslinjer siger det klart: ”For centralt placerede medarbejdere, her defineret som 
værter, korrespondenter og ledende medarbejdere, gælder det, at deres offentlige personlige 
ytringer og tilknytningsforhold vanskeligt kan holdes adskilt fra den centrale DR-funktion, de 
indtager.”  
Og det kan være nødvendigt for DR at flytte den pågældende til en anden opgave, hvis 
vedkommende insisterer på at fremsætte sin egen politiske holdning. 
 
”Det vil med andre ord sige, at DR’s krav om troværdighed og uafhængighed kan betyde, at 
politiske og ideologiske ytringer og tilknytningsforhold samt ytringer rettet mod navngivne 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

19 
 

personer, virksomheder og organisationer er uforenelige med visse arbejdsopgaver.” Og senere: 
”Hvis det vurderes, at DR’s funktionsevne vil lide skade som følge af ytringerne, omplacerer DR 
den pågældende medarbejder.” 
 
Enkelte andre DR-værter har været aktive på sociale medier i forhold til at give deres egne 
politiske holdninger til kende undervejs i valgkampen. Synspunkterne har været fremsat i 
satireform og blandt andet rummet en kritik af Kristendemokraternes abortmodstand, DF’s 
nederlag og opfordring til at tie Rasmus Paludan ihjel. Om det ligefrem skader DR’s funktionsevne 
kan diskuteres, men det er utvivlsomt eksempler som disse, der medvirker til at nogle får en 
opfattelse af DR som partisk.  
 
Linjen i DR’s etiske retningslinjer er tydelige. Uanset om en vært eller en anden central 
medarbejder er fastansat eller freelance, kan det skade DR’s renommé, hvis den pågældende ikke 
holder sine politiske holdninger for sig selv. Det er åbenlyst, at der er et dilemma mellem hensynet 
til DR’s troværdighed og kravet om upartiske fremtoning og så hensynet til den enkeltes 
ytringsfrihed. Det er også ret åbenlyst, at det er svært at udstikke generelle retningslinjer, da hver 
ytring må vurderes i forhold til den position og rolle, som den pågældende indtager. Men det er 
lige så åbenlyst, at kendte ansatte og nøglemedarbejdere er med til at farve befolkningens 
opfattelse af DR med alt hvad de siger. Her vil jeg for balancens skyld påpeger, at jeg meget 
sjældent har set henvendelser fra brugere, som kritiserer en vært for at ytre sig for højreorienteret 
for nu at blive i denne højre-venstre terminologi. 
 
Hvad klager brugerne over 

Det var min vurdering forud for EP-valget og Folketingsvalget, at DR ville modtage ekstraordinært 
stort antal klager og kritiske henvendelse. Jeg havde en forventning om emner og typer af klager, 
og udarbejdede fem temaer, som henvendelserne ville blive registreret efter. De valgrelaterede 
klager og kritiske henvendelser blev grupperet efter hvorvidt valgdækningen var skæv, om 
brugerne oplevede de ”manglede” en kandidat, om debatten blev oplevet grov i tonen, om 
kritikken gik på DR’s valgdækning generelt og endelig brugernes kritik i forhold til en eller flere 
værters konkrete rolle i valgudsendelserne. Der kom et ekstraordinært stort antal henvendelser 
om valget.  

Over 500 gik specifikt om EP-valget og Folketingsvalget, flest vedrørende det sidste. 

Generelt set fyldte henvendelser vedrørende Rasmus Paludan, partilederen for Stram Kurs, 
overordentligt meget. Navnlig Paludans medvirken i ’Aftenshowet’ førte til reaktioner. Her 
klagede 32 specifikt over dette konkrete indslag. Kritikken kom både fra dem, der mente, at DR 
aldrig burde have givet taletid til Rasmus Paludan og også fra dem, der mente, at gæsten Mimi 
Jakobsen selv var ude om den grove tone, som blev brugt. En del brugere kritiserede også 
værterne for ikke at kunne styre en så vanskelig og grov debat. 

Rasmus Paludan optrådte også indirekte i kritik af kandidattesten. DR’s meget brugte 
kandidattest, blev i valgkampen taget over 2 mio. gange. Klagerne og de kritiske henvendelser 
går generelt på, at ikke alle partier var repræsenteret i testen, og at særligt partiet Stram Kurs 
ikke var med.  Der blev registreret 50, der klagede over DR’s kandidattest. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

20 
 

Kategorien ”skæv debat” blev langt den største af de temaer, som de kritiske valghenvendelser 
blev inddelt i. Men inden for den kategori var der en bred vifte af mange meget forskellige temaer. 
Der er brugere, som henvendte sig om en påstået venstreorienteret skævhed, men også brugere, 
som henvendte sig om en ”blå skævhed” i DR’s programmer. For eksempel var der en mindre 
gruppe af henvendelser, som gik på, at DR på EP-valgaftenen - efter brugernes opfattelse - 
favoriserede Venstre og Dansk Folkeparti med megen dækning på bekostning af 
Socialdemokratiet. 

En del brugere henvendte sig også med kritik af DR’s dækning. Henvendelserne går primært på 
emnevalg til både partilederrunder og i interviews med kandidater. Blandt andet reagerede en del 
seere på, at en stor del af ’Demokratiets Aften’ handlede om priser på cigaretter. Meget få 
henvendelser gik på, at valget fyldte for meget. 

Der er i materialet en generel tendens til, at på tværs af programtype og platform, er der brugere 
som har holdninger til, hvordan værterne klarer sig og klarer at håndtere debatten og de politiske 
gæster. 

Når man analyserer materialet, er det bemærkelsesværdigt, at der er meget få kritiske 
henvendelser om valgdækningen på radio – blandt andet P3 og P4. Dog gav programmet ’Mads 
og partilederne’ på P4 den 1. juni en del henvendelser, hvor størstedelen gik på Stram Kurs. 

Heller ikke de valgrelaterede artikler på dr.dk affødte mange kritiske henvendelser. Derimod var 
der en del positive reaktioner på den interaktive valggrafik. 

Det er i overvejende grad de populære tv-programmer med høje seertal som ’Aftenshowet’, ’Mød 
Partierne,’ ’Demokratiets Aften’ og selve valgudsendelsen på valgdagen som trækker langt den 
største interesse med meget forskelligartede kritiske henvendelser. Det hører med til billedet, at 
DR også i perioden har modtaget en hel del henvendelser med ros til DR’s valgdækning. 

 
Opsummering 
Rasmus Paludan og Stram Kurs var det helt dominerende enkelttema i henvendelserne til DR om 
valgdækningen. Ud over sin medvirken i ’Aftenshowets kandidatrunde, dukker han og partiet 
Stram Kurs op i en stribe af underordnede klagetyper. Bortset fra ganske få enkelte begivenheder 
som ’Aftenshowet’, har der været få klager, som gik direkte på, at DR ikke kunne ”styre” en debat 
med en utraditionel debattør som Rasmus Paludan. 

På baggrund af den øgede offentlige debat om debattonen på internettet, var det forventet at 
klager over den grove tone i debatten ville fylde en hel del. Det har vist sig ikke at holde stik. Der 
var få direkte klager over det tema, når man ser bort fra episoden med Rasmus Paludan i 
’Aftenshowet’.  

DR har modtaget en stribe klager for at have haft venstreorienteret slagside i sin valgdækning, 
men det modsatte – om end i mindre grad – har også været tilfældet. Det er 
bemærkelsesværdigt, at den diskussion, som har præget forventningerne til valgkampen med 
plantede historier og infiltration fra udenlandske propagandaenheder m.v. har fyldt utrolig lidt i 
henvendelserne fra brugerne. Der har i ringe udstrækning været klager over manipulation af tal, 
statistikker og ”fake news” i bredere forstand. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

21 
 

Brugernes henvendelser drejer sig om få, meget store toneangivende valgprogrammer eller 
programmer med valgindhold som ´Mød partierne’ og ’Aftenshowet.’ Programmer på kanaler, der 
henvender sig til de yngre målgrupper, som eksempelvis P3, registrerede vi næsten ingen 
respons hverken i negativ eller positiv retning. Det skal nævnes, at der i perioden blev registreret 
en del ros fra brugerne over DR’s grafik ifm. valgdækningen på dr.dk 
 
Konklusion 
Klagerne og de kritiske henvendelser om valget, er meget forskelligartede i temaer og type. Dog 
samlede en del af klagerne sig om de meget sete primært tv-programmer og i særdeleshed hvor 
Stram Kurs og Rasmus Paludan medvirkede. Derudover gik en del af kritikken på blandt andet 
DR’s kandidattest, og at brugerne generelt oplevede forskellig slags skævhed mm i debatter og 
interviews med kandidater. 

Der er en gruppe af brugere, som henvender sig med en generel kritik af, at DR’s valgdækning er 
venstreorienteret – og i mindre grad faktisk også højreorienteret. Der har også været en gruppe, 
som hævede, at DR ikke var opmærksom på klimaproblemerne og ikke dækkede emnet. Men 
generelt henviser en overvejende stor del af klagerne ikke til konkrete indslag eller udsendelser, 
men blot en oplevelse af skævhed, upartiskhed eller emnevalg og debatform. DR har selv 
offentliggjort tal, der viser en meget betydelig interesse for streaming af valgprogrammerne og 
en markant forøget interesse for at benytte kandidattesten både til EP-valg og Folketingsvalg. 
Imidlertid er det ikke data for brugerinteresse, som jeg er bekendt med, så dette er derfor kun 
nævnt summarisk her. Henvendelsessystemet registrerer de tilkendegivelser, som brugerne selv 
sender til DR, og det er datagrundlaget for denne rapports gennemgang af kritiske henvendelser 
til DR. 
 

 
DR’s svar vedr. ”DR ensidig og ukritisk” 

DR kan ikke genkende beskrivelsen af indslaget i TV Avisen den 2. juni 2019, og mener 
heller ikke, at overskriften ”DR ensidig og ukritisk” på nogen måde er dækkende for det 
reelle indhold i indslaget om kravet om minimumsnormeringer i daginstitutioner.  

Når 30.000 forældre og pædagoger går på gaden og demonstrerer for bedre forhold i 
landets institutioner, er det en væsentlig begivenhed med stor samfundsmæssig 
relevans, som DR skal dække – også under en valgkamp. En af de vigtigste roller for DR i 
en valgkamp er at afspejle, hvad der optager befolkningen, og derfor er det også 
relevant at høre et udsnit af de mange tusinde mennesker, der den pågældende dag var 
gået på gaden for at markere deres utilfredshed.   

Efter indslaget, der beskrev selve demonstrationen, bragte TV Avisen et længere indslag, 
om Frederiksberg kommune, hvor man som en af de første kommuner i landet har 
besluttet at indføre minimumsnormeringer. Her interviewes lederen af en af kommunens 
daginstitutioner, der fortæller, at det er stort set umuligt at skaffe personale. Herefter 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

22 
 

gennemgås tal for mængden af børn overfor mængden af ledige uddannede pædagoger 
over tid – og det viser, at det vil være endog meget svært at indføre de omtalte 
minimumsnormeringer. Herefter interviewes forsker Ole Henrik Hansen, der forsker i 
dagtilbud. Han udtaler, at det ikke er realistisk at indføre minimumsnormeringer og 
sigers videre, at det er noget, der er opstået i forbindelse med valget, fordi man her 
kunne hamre på ”de store trommer”. 

Herefter laves et kritisk interview med Pia Olsen Dyhr, der, som formand for SF, har 
stillet som et krav til den nye regering, at der indføres minimumsnormeringer. Pia Olsen 
Dyhr har gentaget kravet mange gange i valgkampen og konfronteres i interviewet med 
de opridsede udfordringer og kritik af ideen. Vinklen i interviewet er, hvordan hun vil 
gennemføre forslaget uden de rette ressourcer. I dette konkrete tilfælde - ikke med fokus 
på ressourcer tænkt som økonomi, men i dette tilfælde ressourcer i forhold til 
tilgængelig, kvalificeret arbejdskraft.   

 

DR’s svar vedr. ”DR-vært gik over stregen” 

DR respekterer de ansattes grundlovssikrede rettigheder, herunder ytringsfrihed og ret 
medlemskab af politiske partier eller interesseorganisationer. Kravet om troværdighed 
og uafhængighed i DR’s programvirksomhed kan imidlertid gøre konkrete 
arbejdsopgaver uforenelige med politiske og ideologiske engagementer. Som LSR skriver 
er DR’s etiske retningslinjer på området klare, og det er efter disse retningslinjer, den 
konkrete sag er håndteret.    

 

DR’s svar vedr. ”Hvad klagede brugerne over” 

Stram Kurs indgik ikke i testen i begyndelsen af valgkampen, da partiets kandidater ikke 
havde besvaret spørgsmålene. DR Nyheder informerede tydeligt brugerne om dette. Det 
fremgik bl.a. af selve siden med kandidattesten, at testen ville blive opdateret, så snart 
DR fik svarene fra Stram Kurs.  

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

23 
 

DR’s vedr. ”Opsummering” og ”Konklusion” 

DR er samlet set meget tilfreds med den valgdækning, huset har præsteret i forbindelse 
med valget til Europa-Parlamentet i maj og Folketinget i juni 2019. Det er to journalistisk 
utrolig store begivenheder, der kræver særlig forberedelse, og når de to valg ender med 
at ligge samtidig, er det en endog meget massiv opgave at sikre, at borgerne oplever sig 
oplyst i forbindelse med begge valg. Det lykkedes at have en stor alsidighed i dækningen 
af begge valg på tværs af alle DR’s platforme – både til de ældre og de yngre brugere. 
Derudover havde man med overskriften ”Uenige sammen” særligt fokus på, at 
dækningen ikke skulle gå op i skænderier, der ikke gav værdi for seere og lyttere, men 
lagde i stedet vægt på, at der i et demokrati som det danske, netop er plads til at både 
politikere og danskere kan være uenige, uden det betyder, at man ikke kan tale eller 
være sammen. 

DR’s ambition for den samlede valgdækning var at være troværdig, let at forstå og 
relevant for brugere. Efterfølgende målinger blandt danskerne viser, at disse ambitioner 
til fulde blev indfriet. I forhold til Lytter- og seerredaktørens opridsning af de klager, der 
er kommet ind – bl.a. om skævhed, så er det meget typisk, at det netop er i en valgkamp, 
at borgerne melder ind med en holdning til, om dækningen måtte være partisk. DR 
bemærker, at man ikke har set en signifikant hældning til den ene eller den anden side i 
de kommentarer, der er kommet ind undervejs i valgdækningen – og hæfter sig særligt 
ved, at danskerne i målinger efterfølgende har vurderet DR til at være det allermest 
troværdige medie igennem hele valgkampen – hvilket både gælder de danskere, der 
placerer sig selv i blå blok som i rød blok. 

DR har haft stigende lyttertal på radio igennem hele valgkampsperioden og har haft 
rekordhøje besøgstal på dr.dk. Brugerundersøgelser efter valget viser endvidere, at DR’s 
digitale dækning bliver vurderet som bedst blandt brugerne af 12 forskellige nyhedssites 
og nyhedsapps. Selvom TV-forbruget generelt er faldende i befolkningen, havde en 
række TV-udsendelser på DR1 alligevel flere seere ved dette folketingsvalg end ved det 
forrige og flest danskere på tværs af landsdel, alder, køn og beskæftigelse valgte at se 
valgaftenen på DR1. 

 

1.5 Michael Jackson-dokumentar med dilemma 
Allerede inden DR viste den prisbelønnede dokumentar ’Leaving Neverland’ var der omtale og 
kritik af beslutningen – på samme måde, som det har været tilfældet en række steder på kloden, 
hvor dokumentaren er blevet vist. 

Indholdsmæssigt var dokumentaren opsigtsvækkende, fordi den lader to mænd, der som børn 
var meget tæt på popstjernen Michael Jackson (MJ), fremsætte nye og meget detaljerede 
beskyldninger om MJ’s seksuelle overgreb mod dem, da de var mindreårige. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

24 
 

Dokumentaren er næsten fire timer lang og helt bygget op om de to mænds detaljerede 
gennemgang. 

Instruktøren Dan Reed havde på forhånd besluttet ikke at ville forelægge de nye beskyldninger 
for MJ’s efterladte.  

Der er imidlertid en række andre omstændigheder, som bringer både en instruktør og siden en 
køber af programmet som DR i et svært dilemma. 

For det første er Michael Jackson død helt tilbage i 2009 og har ikke mulighed for at besvare 
beskyldningerne.  

For det andet var Michael Jackson igennem flere retssager, men blev aldrig blevet dømt for 
pædofili. Det beskrives i dokumentaren.  

I forbindelse med tidligere retssager har de to nu voksne mænd tidligere vidnet til fordel for 
Michael Jackson, men i forbindelse med dokumentaren valgte de at fortælle en anden version af 
deres relation til popstjernen. I den forstand blev dokumentaren også en fortælling om, hvorledes 
– ifølge mændene – voksne med pædofile tilbøjeligheder gradvist opbygger tillid gennem et 
tilsyneladende venskab for at lade det ende med fuldbyrdede overgreb. Det har været et 
gennemgående argument fra tilhængerne af at vise dokumentaren. 

I Danmark har DR på den ene side ment, at dokumentaren rummede en så stor kvalitet, at den 
burde tilbydes også et dansk publikum. Den sætter lys på, hvordan pædofile tilnærmelser kan 
finde sted, og hvordan børn gennem et tilsyneladende voksenvenskab, kan blive lokket ind i 
seksuelle overgreb. Det er i hvert fald den fortælling, som meget massivt og ned i mindste 
seksuelle detaljer bliver udlagt i dokumentaren. 

På den anden side udfordrer arbejdsmetoden og det bevidste valg om at fortælle mændenes 
version de grundlæggende regler for god presseskik og i DR – et sæt af presseetiske 
retningslinjer. 

Dertil kommer, at hvad DR end måtte mene etisk om instruktørens beslutning, så har DR ikke haft 
den mindste mulighed for at øve indflydelse på filmen. DR fik nogle klager, hvoraf én af klagerne 
ankede DR’s svar til LSR. Klageren henviste specifikt til de vejledende regler for god presseskik. 
Det ledte mig til den konklusion – som generaldirektøren var enig i – at DR’s egne etiske 
retningslinjer ikke kan være overtrådt ved at købe og vise filmen, men de generelle vejledende 
regler for god presseskik er derimod overtrådt på et væsentligt punkt. Nemlig kravet om, at 
negative og ærekrænkende beskyldninger skal forelægges for den kritiserede eller nærtstående, 
så de kan komme til orde i forhold til kritikken. 

Hvad angår den første del af min konklusion, så gælder DR’s etiske retningslinjer kun for 
produktioner, som DR direkte eller indirekte har haft en indflydelse på. Det var ikke tilfældet her. 
DR kunne købe dokumentaren, men ikke foretage ændringer, da det ville krænke værket, 
vurderede DR Medier. Den logiske konsekvens er altså, at DR ikke kan udøve sine egne etiske 
retningslinjer i forhold til ’Leaving Neverland’, da DR ingen indflydelse har haft på tilblivelsen. Det 
næste spørgsmål – og det som Klager stillede – drejer sig så om: Er der så ingen presseetiske 
regler for programmer, som DR indkøber enten herhjemme eller i udlandet, der gælder? Svaret 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

25 
 

her er – jo. DR valgte her at indkøbe en dokumentar, der var omstridt, fordi instruktøren havde 
gjort det klart, at han bevidst ikke ønskede at forelægge den meget alvorlige kritik for de 
efterladte efter Michael Jackson, som i denne konkrete sag var de nærmeste til at blive hørt. 
Instruktøren ønskede, at de to mænds barndomserindringer skulle stå for sig selv.  

DR havde – og har – sin fulde ret til at indkøbe og bringe produktioner som ’Leaving Neverland.’ 
Det er DR’s eget valg. Men DR overtrådte god presseskik ved at indkøbe filmen og vise den. I 
henhold til Medieansvarsloven er DR ansvarlig for alt, der bringes – også udenlandske 
dokumentarer. 

DR kom i denne sag i det dilemma, at man skulle vælge mellem at vise en stærk dokumentar og 
samtidig imødese, at det ville være et brud på god presseskik, eller man skulle respektere god 
presseskik, men samtidig undlade at vise en dokumentar, som DR fandt både væsentlig og 
relevant. 

NRK i Norge stod i samme dilemma og valgte en anden model. Her viste NRK dokumentaren, men 
forsynede den med efterskrifter, hvor man redegjorde for de efterladtes synspunkter. Det er et 
forsøg på at løse problemet med forelæggelse på, men havde DR anvendt samme model i 
Danmark, ville det formodentlig fortsat have medført, at god presseskik var overtrådt. 

Perspektivet i sagen er for mig at se, at det aldrig er ansvarsfrit for DR at vise en produktion, 
uanset om DR har haft indflydelse på den eller ej. Det er DR, som bestemmer og træffer et valg 
både om indkøb og om egne produktioner. Men DR har også et valg hver gang. Uanset hvor store 
kvaliteter en film som ’Leaving Neverland’ måtte have, så er det en overtrædelse af et afgørende 
princip i god presseskik, når man ikke lader den angrebne part komme til orde. Det kræver navnlig 
en særlig omhyggelighed, når den hovedanklagede er død og ikke har mulighed for at tage til 
genmæle. Det bør være tungtvejende i enhver beslutning, hvad enten DR selv er producent, 
medproducent, eller indkøber andres værker, at værket ikke er ensidigt og balancerer kritik og 
anklager med den angrebnes mulighed for at komme til orde. 

 

 

 

DR’s svar: 

DR valgte i marts at vise den prisbelønnende dokumentar ”Leaving Neverland”. I filmen 
står de nu voksne mænd, James Safechuck og Wade Robson, frem og fortæller, at de 
som små blev seksuelt misbrugt af Michael Jackson. Det er en vigtig dokumentar, der 
efter DR’s vurdering rækker langt videre end den konkrete sag. Set i et bredere 
perspektiv kan filmen skabe større forståelse for ofre for seksuelt misbrug og den 
komplekse psykologi i forhold til grooming af børn, som filmen folder ud. DR mener 
derfor, at filmen har stor samfundsmæssig relevans for de danske seere.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

26 
 

Dokumentarfilmens britiske instruktør, Dan Reed, har truffet et bevidst valg om ikke at 
interviewe Michael Jacksons pårørende eller advokater, hvilket gør filmen sårbar over 
for anklagerne om ensidighed. De pårørendes synspunkter er imidlertid repræsenteret i 
filmen gennem arkivmateriale og indeholder bl.a. også Michael Jacksons egne 
benægtelser af misbrug og hans advokaters afvisninger af de anklager, der gentagne 
gange har været fremsat imod ham. Det fremgår også tydeligt i filmen, at Michael 
Jackson aldrig er dømt for disse anklager.  

Samme konklusion kom Ofcom, der overvåger og regulerer mediebranchen i 
Storbritannien, frem til. Ofcom modtog mere end 230 klager efter, at Channel 4 havde 
vist filmen, men afviste alle klager med begrundelsen: “In our view, the allegations were 
very clearly presented as personal testimonies and it was made clear that the Jackson 
family rejects them.” 

DR har valgt at respektere instruktørens beslutning, og det er også DR’s vurdering, at det 
fremgår klart af filmens præmis, at den handler om de to hovedmedvirkendes 
vidnesbyrd, og at filmen ikke har som mål at afsige dom over nogen. 

Hvis DR, mod instruktørens ønske, havde forelagt for Michael Jacksons pårørende iht. 
Medieansvarsloven og inkluderet det i filmen, ville DR have krænket producentens 
rettigheder. DRs eneste mulighed for at undgå karambolage med enten producentens 
rettigheder eller Medieansvarsloven ville derfor være helt at undlade at vise ”Leaving 
Neverland”. Det vurderede DR ville være en forkert beslutning, da filmen af DR som 
tidligere beskrevet anses for at være væsentlig. Samme konklusion er en lang række 
andre broadcastere kommet til. ”Leaving Neverland” har været vist i over 100 lande – og 
også hos de nordiske public service-stationer SVT, NRK og YLE. 

For at sikre alsidigheden har DR i flere sammenhænge, bl.a. på dr.dk, gengivet de 
pårørendes svar på anklagerne og også ladet kritikere af filmen komme til orde. 

 

*** 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

27 
 

2. Trends og tal for henvendelser 
 
Tendenser og overblik 
Det hører med til denne halvårsrapport at give et retvisende billede af den kritik, som DR møder 
både i forhold til programetik og andre forhold. 

Kritikstatistikken inkluderer klager over DR-programmer, tekniske klager og henvendelses-
muligheden ”ris eller ros”. 

Det samlede antal registrerede kritiske henvendelser, der er gået ind via kontaktformularen 
Kontakt DR på dr.dk i første halvår af 2019 (januar - juni), er 7055. Til sammenligning var dette tal 
i andet halvår af 2018 på 6537. Antallet af tekniske klager er i år på 1337. Tendensen er et 
generelt lille stigning antallet af registrerede klager og kritiske henvendelser i forhold til sidste 
halvår. 
 
Trods det store antal henvendelser via DR’s eget system, vurderes det samlede antal kritiske 
henvendelser at være væsentlig højere, fordi der ikke foreligger nøjagtige tal for henvendelser og 
kommentarer til DR via sociale medier. Antallet af kommentarer, reaktioner og delinger på DR’s 
Facebooksider ligger på ca. 1,2 mio. om måneden. En del af disse er kritik, ris og klager. Og det må 
formodes, at en del af disse kan have karakter af kritik, ros eller klage. Det må derfor formodes, at 
kritik af DR’s programmer på DR’s profiler på sociale medier ville forøge det samlede antal af 
kritiske henvendelser, såfremt de kunne inddrages i den samlede optælling. 

Emner, der ligger uden for DR’s programvirksomhed – herunder f.eks. licenshenvendelser og kritik 
fra koncertgængere – er ikke inkluderet i statistikken. 

Alle de registrerede henvendelser er kategoriseret ud fra brugerens udsagn og opfattelse. Der 
bliver dermed ikke i denne rapport taget stilling til, om kritikken er berettiget eller ej. De følgende 
sager bliver derfor gennemgået i dette afsnit, fordi de fylder meget i mængden af kritik- og 
klagehenvendelserne til DR. 

Det bør nævnes, at en del brugere også henvender sig til DR med ros og forslag, om end tal for 
disse henvendelser ikke registreres eller behandles i denne rapport.  

Som udgangspunkt besvares programetiske henvendelser af den relevante redaktion. DR’s 
Programservice besvarer mange af de kritiske henvendelser, og DR’s Redaktionssupport besvarer 
en stor andel af de tekniske henvendelser. 

 
Henvendelsesfunktionen på Kontakt DR 

I dette afsnit gennemgås de kritiske henvendelser DR har modtaget via kontakt-muligheden på 
dr.dk. Disse tal bruges som et pejlemærke for den samlede udvikling og er med til at give et 
overblik over henvendelsestyperne.  

De kritiske henvendelser er sammenfattet i tabel 1, hvor klager og kritiske henvendelser er 
opgjort fordelt på relevante kategorier. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

28 
 

I tabel 2 fremgår de tekniske klager fordelt på de relevante tekniske kategorier.  
 

Tabel 1 
Kritiske henvendelser, 1. halvår 2019 
Kategori 

Antal 
registrerede 

Klager fra medvirkende 13 
Børnetid 89 
Unfair og tendentiøs dækning 346 
Partisk valgdækning 595 
Redaktionel omtale/skjult reklame 53 
Krav om berigtigelse 1 
Voldsomme effekter 13 
Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse 174 
Upassende sprog 93 
Ukorrekt sprog 459 
Utroværdig konkurrence 31 
Kritik af klagebehandling mm. 52 
Anden programetik 371 
Genudsendelser 120 
Egenreklame og spot 70 
Generelle kritiske 1870 
Programlægning/programforslag/rettigheder 599 
Utydelig tale, underlægningsmusik mm. 182 
Faktuelle fejl 526 
Øvrige 61 
Tekniske klager og kritik 1337 
Kritiske henvendelser i alt  7055 

Spørgsmål  73 
Henvendelser i alt 7128 

 

 

I første halvår af 2019 er tallet for ’Klager fra medvirkende’ faldet til 13. Sidste halvår lå tallet på 
19. Tallet er udelukkende udtryk for den mængde henvendelser, der er kommet ind via DR’s 
kontaktformular på dr.dk. Direkte henvendelser til DR’s journalister eller redaktioner er således 
ikke talt med. Der er tale om flere forskellige årsager til klager fra medvirkende personer i DR’s 
programmer og artikler. De primære årsager skyldes f.eks., at klageren er blevet filmet uden 
samtykke eller vil have fjernet sin medvirken eller sit navn fra artikler på dr.dk. 

Sammenholdt med den sidste halvårsrapport, er antallet af kritiske henvendelser for ’Børnetid’ 
steget. I første halvår af 2019 ligger tallet på 89 sammenlignet med 41 i andet halvår af 2018. 
Klagerne har i dette halvår typisk drejet sig om børneprogrammer med upassende og voldsomt 
indhold hvor særligt henvendelser om Onkel Reje fylder en del. (se afsnit 3 om klagetemaet ’Onkel 
Rejes Heavy Band’).  
 
Antallet af kritiske henvendelser under kategorien ’Unfair og tendentiøs dækning’ er i dette 
halvår steget. I alt har kategorien trukket 346 kritiske henvendelser, mens sidste halvår var på 
315.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

29 
 

Kritiske henvendelser om ’Partisk valgdækning’ er i dette halvår på 595, sammenlignet med 
sidste halvår, hvor tallet var på 3 henvendelser. Det markant højere tal og de store udsving i dette 
tal i de sidste rapporter fra lytternes og seernes redaktør skyldes, at klager og kritiske 
henvendelser i forbindelse med både valg til Folketinget og Europa-parlamentet registreres i 
denne kategori. Langt de fleste henvendelser fra brugerne relaterer sig i dette halvår til FV19. 
Hvad brugerne primært klagede over og tendenserne i henvendelserne, bliver gennemgået i 
afsnittet om DR’s valgdækning i afsnit 1.4. 
 
Kategorien ’Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse’ beskriver kritik over DR, hvor brugeren har 
følt sig selv eller andre nedgjort eller omtalt ærekrænkende. Klagerne omhandler mange blandede 
emner, blandt andet programmer der opfattes nedgørende overfor f.eks. minoriteter eller 
marginaliserede grupper. Dette halvår er antallet af henvendelser på 174, og dermed steget en 
smule i forhold til sidste halvår, hvor 150 klagede til DR. 

Lytternes og seernes redaktør holder løbende øje med klager og kritik over sproglige fejl, der 
stadig fylder en del i mængden af kritiske henvendelser til DR. ’Ukorrekt sprog’ rummer kritiske 
henvendelser over forkert udtale, stavefejl, grammatikfejl, kommafejl mm. Der er i dette halvår 
registreret 459. Kategorien ’Upassende sprog’ omfatter primært brug af bandeord, vulgært 
sprogbrug eller omtale af personer i nedladende vendinger. I dette halvår er det igen især 
bandeord og vulgært sprogbrug i programmer, som nogle klagere finder upassende. Sidste halvår 
lå antallet af henvendelser på 63. I første halvår af 2019 er antallet af henvendelser steget til 93. 
 
Kategorien ’Programlægning/programforslag/rettigheder’ rummer kritiske henvendelser fra 
brugerne over blandt andet sendetidspunkt, flyttede programmer og tv-programmer, der ikke 
kan ses pga. manglende eller udløbne rettigheder. Antallet er på 599.    

Kategorien ’Faktuelle fejl’ omfatter kritiske henvendelser om konkrete fejl i fakta i både artikler 
på dr.dk og i indslag i såvel radio som tv. Ofte drejer det sig om årstal, navne, geografi eller 
tekniske fagtermer, som brugerne mener bliver fejlagtigt brugt. I dette halvår henvendte 526 sig 
og påpegede faktuelle fejl. Registreringen forholder sig ikke til, hvorvidt klagerne har faktuelt ret i 
deres klage.  
 
’Kritik af DR’s klagebehandling mm.’ rummer klager fra brugere, der udelukkende finder det 
besværligt at sende kritik til DR. Det er brugere, der ikke ved, hvor de skal henvende sig eller 
finder proceduren indviklet og omstændelig. Kategorien indbefatter også kritik af manglende svar 
eller lang svartid fra DR’s side. Også kritik af svar, som ikke besvarer brugerens henvendelse 
bliver registreret her. Sammenlignet med sidste halvår (31) er antallet af henvendelser inden for 
denne kategori steget en smule. Tallet ligger i dette halvår på 52.  

Antallet af henvendelser inden for ’Anden programetik’ i det forgangne halvår (371) er faldet 
sammenlignet med sidste halvår (586). Kategorien rummer kritik af etisk karakter, som ikke falder 
ind under andre kategorier, og kritikken kan være meget forskelligartet.  

Rapporten gennemgår de største af dette halvårs sager under afsnittet ’Gennemgang af 
væsentlige temaer’. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

30 
 

 

Tabel 2 
Tekniske klager og kritik, 1. halvår 2019 
Kategori 

Antal 
registrerede 

Undertekster 138 
TV-produktion 54 
Radio-produktion 60 
Streaming af radio/TV på alle platforme 387 
Browser/dr.dk 93 
App’s 154 
Andet teknik 451 
I alt 1337 

 
 

Antallet af registrerede henvendelser om tekniske fejl, udfordringer og kritikpunkter, der er 
kommet ind via DR’s kontaktfunktion, er i dette halvår på 1337. Et fald i forhold til andet halvår 
2018, hvor tallet var 1774. Klagetendenser af en vis størrelse og betydning bliver løbende 
registreret og kan læses i afsnittet ’Gennemgang af væsentlige temaer’.   

En stor del af henvendelserne om teknik drejer sig generelt om DR’s apps, dr.dk og streaming. 
Henvendelserne går desuden på forringet signalstyrke og afviklingen af programmer og 
pludselige udfald. Problemer med DR1 og DR2 den 7. februar gav f.eks. en del henvendelser.  

Hovedparten af tekniske klager og kritiske henvendelser omhandler streaming. Henvendelserne 
er mangeartede, da brugerne benytter DR’s indhold på mange forskellige enheder – både tv, pc, 
smartphones og tablets. Der klages primært over problemer med afspilning af programmer, fejl i 
upload eller manglende upload af programmer. Desuden er der brugere, der oplever problemer 
med at kunne benytte DR’s tilbud på specifikke model-fabrikater.  

Bonanza benyttes stadig af DR’s brugere. Der ses stadig henvendelser fra brugerne med tekniske 
problemer med afspilning af programmer på Bonanza. 
 
Tilbagevendende klagetendenser 

I denne rapport registrerer lytternes og seernes redaktør de kritiske henvendelser, DR får om 
bestemte emner, og som er gengangere fra tidligere år. Det er ikke emner, der nødvendigvis alle 
fylder meget, men som tematisk har optrådt i de sidste halvårsrapporter.      

De sidste år har problemer med lyden på især tv, været et tilbagevende tema. Og af denne 
halvårsrapport fremgår det, at underlægningsmusik, jingler og utydelig tale fortsat er et problem 
for nogle brugere. Henvendelserne er meget forskellige. Nogle brugere mener det forstyrrer med 
musik i baggrunden på både tv og radioudsendelser, mens andre synes, at værterne kan være 
svære at forstå.  

Manglende rettigheder på udsendelser er et andet tilbagevendende klagetema fra brugerne. Især 
tv-seere forstår ikke altid hvad grunden er til den korte periode, hvor de kan se nogle udsendelser 
på DRTV. Nogle brugere forstår heller ikke, hvorfor nogle udsendelser f.eks. ikke kan ses via 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

31 
 

internetforbindelse. Problemer med den kronologiske rækkefølge af afsnit i tv-serier eller udløbne 
rettigheder til indhold på radio og tv, medfører stadig kritiske henvendelser fra brugerne. Et 
klagetema, der i mange år har været tilbagevendende, er mængden og antallet af genudsendelser 
på DR’s kanaler. 

I sidste halvårsrapport blev der registret mange henvendelser fra brugere, der oplevede tekniske 
problemer med DR’s tv-guide. Igen i dette halvår optræder der henvendelser fra brugere der 
oplever lignende tekniske problemer, om end ikke samme omfang. 

I de sidste halvårsrapporter har lytternes og seernes redaktør undersøgt problemer og 
udfordringer med sproget og sprogbrugen i DR. Sproglige fejl afstedkommer fortsat mange 
kritiske henvendelser fra brugerne, og er et af de temaer, der de sidste år har fyldt en del. Det 
gælder både skriftlige fejl på dr.dk, forkert udtale af ord, forkerte fagtermer mm. Bandeord, 
vulgære udtryk, slang og lignende afføder stadig en del kritiske henvendelser.  
 

 

 

*** 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

32 
 

3. Gennemgang af væsentlige temaer  

De kritiske henvendelser fra lyttere, seere og brugere i halvårsrapporten for 1. halvår i 2019 er 
forskelligartede. Nogle sager har været større end andre. I dette afsnit gennemgås de største og 
vigtigste. Temaerne har blandt andet omhandlet en bemærkningen ”grisefarvet” på live-tv, nye 
programmer på P5, og et tv-program om vægttab. Desuden har Folketingsvalget også fyldt en 
del. Dette behandles i afsnittet om DR’s valgdækning (Afsnit 1.4). Emnerne er udvalgt på 
baggrund af henvendelser modtaget via Kontakt DR samt de henvendelser, lytternes og seernes 
redaktør derudover har fået kendskab til i halvårets løb.  

Emner uden for programvirksomheden – herunder licensklager og klager fra koncertgængere – er 
ikke omfattet af denne rapport.  

 
”Grisefarvet” udtalelse live på DR1 
Da DR’s politiske korrespondent brugte ordet ”grisefarvet” i en live-udsendelse på DR1 nytårsdag, 
fik det efterfølgende en række seere til at henvende sig til DR med kritiske kommentarer og 
klager. En del af henvendelserne gik på, at udtrykket blev opfattet forhånende og ærekrænkende, 
og at det var upassende af en DR-korrespondent at bruge udtrykket. (Se sagen omtalt i afsnit 4.2) 

DR’s svar 

Som DR efterfølgende skrev på Fejl og Fakta, så beklagede den pågældende 
medarbejder af egen drift efterfølgende sit ordvalg, som kunne opfattes som 
stødende for nogen. 

Det var en beklagelse, som DR Nyheders ledelse tilsluttede sig. Ordvalget var 
uheldigt, det kunne opfattes stødende. Det var aldrig intentionen. Men det var en 
fejl at bruge ordet ”grisefarvet” som reference. Bemærkningen var dog udelukkende 
ment og tænkt som en humoristisk formulering, som faldt i en direkte tv-udsendelse, 
hvor der ikke efterfølgende er mulighed for at redigere om. 

 
Slut med ny videopodcast 
DR valgte pr. 1. januar 2019 ikke længere at tilbyde nye tv-programmer som videopodcast. Dette 
gjaldt dermed også populære programmer som ’Deadline’ og ’TV Avisen’. DR modtog i starten af 
året en hel del kritiske henvendelser fra seere, hvor mange af henvendelserne gik på, at brugerne 
ikke kunne finde nye udsendelser som podcast, og ikke havde hørt om ændringerne. 
 
Det nye P5   
DR modtog i første halvår af 2019 ekstraordinært mange kritiske henvendelser over 
kanalændringer samt nye og ændrede programmer på radio. En del af kritikken gik især på 
programændringerne på P4 og P5. Blandt andet klagede brugerne over, at radiovært Alex Nyborg 
Madsen ved årsskiftet flyttede fra P4 til P5, hvor hans musikvalg ifølge nogle lyttere ikke passer 
ind.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

33 
 

DR’s svar: 

Som led i spare- og udviklingsplanen – og den deraf følgende nye radioplan – er P5 
undergået en udvikling mod at blive en mere helstøbt kanal med mere journalistisk 
indhold og flere markante værter – herunder Alex Nyborg Madsen. Udviklingen sker som 
led i en generel justering af den nye og mindre radioportefølje. Vi ved erfaringsmæssigt 
at radiolyttere ofte kræver lidt tilvænning til nye tiltag, men kan samtidig se i kanalens 
lyttertal at mange lyttere også har taget godt imod de nye tiltag. Udviklingen af P5 er et 
fortsat opmærksomhedspunkt – ikke mindst når de regionale nyheder implementeres på 
kanalen senere på året. 

 
Heavyband og satanisme 
Onkel Reje bander og dyrker satanisme. Det mente en del voksne seere af børneprogrammet 
’Onkel Rejes Heavyband’, der over 12 afsnit på Ramasjang følger karakteren Onkel Reje og hans 
heavy metal band. Det faldt mange seere for brystet, at der blandt andet opfordres til, at man må 
bande, og at Onkel Reje på et tidspunkt blandt andet besøger ”Helvede”, hvor han er med til 
”Fandens fødselsdag”. 

DR’s svar: 

Omdrejningspunktet for kritikken af den nyeste serie med Onkel Reje – Onkel Rejes 
Heavyband – har været Onkel Rejes møde med en satanistisk orden, hvor Onkel Reje 
fristes af medlemskab i håb om at snyde sig til en sejr i årets heavy MGP; men i sidste 
ende takker han nej.  

Tematikken har afstedkommet en række klager fra forældre, der ikke mener, den slags 
hører til i et børneprogram. 

DR’s svar er, at Onkel Rejes komik er skør, fræk og meget lig den humor som børnene i 
Ramasjangs målgruppe dyrker, og som vi får mange efterspørgsler på. Det samme kan 
siges om sproget, der bliver brugt i Onkel Rejes univers – det er også skørt, frækt og ude i 
et komisk overdrev. Men vurderingen er, at det aldrig går over grænsen eller ligefrem 
opfordrer til direkte efterlevelse. Specifikt om satandyrkelse, er det meget langt fra at 
være noget der opfordres til, da Onkel Reje ender med at afskrive det. 

 
 
Audi i Disney og Danmarkshistorien  
I forbindelse med DR’s live-indsamlingsshow på DR1 den 2. februar, der var kulminationen på 
’Danmarks Indsamling’, blev der op til udsendelsen vist skilte for programmet under nogle af DR’s 
udsendelser. DR modtog en del henvendelser fra seere, der fandt det forstyrrende og upassende, 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

34 
 

at der blandt andet under både ’Disney Sjov’ og ’Historien om Danmark’ skulle vises et 
reklamelignende skilt med omtale af muligheden for at vinde blandt andet en Audi. Nogle seere 
undrede sig tillige over, at DR må reklamere for kommercielle produkter. 
 

DR’s svar: 

Under den årlige Danmarks Indsamling, hvor store dele af DR står sammen om en 
oplysnings- og indsamlingsuge, der kulminerer med det store show lørdag aften den 
2.2., blev der dagen før, fredag aften, placeret en small grafikbjælke nederst i Disney 
Sjov i 2x35 sekunder i slutningen af programmet, samt 2x45 sekunder i genudsendelsen 
af Historien om Danmark umiddelbart efter. Grafik-bjælkerne skulle gøre opmærksom 
på showet dagen efter, og opfordrede til at støtte Danmarks Indsamling ved at deltage i 
et lotteri om at vinde en bil (Audi Q3) dagen efter, og dermed se med når showet skulle 
køre lørdag. 

Der var omkring 30-40 henvendelser og kommentarer på Facebook. Det primære spor i 
henvendelserne og kommentarerne, var at der udtrykt irritation over, at det forstyrrede 
seeroplevelsen i, især Disney Sjov, fordi det er børneprogram. Enkelte opfattede det som 
reklame for et kommercielt produkt, og undrede sig over at DR må det. 

Det er en vurderingssag at ramme en passede balance, hvor vi naturligvis forsøger at 
tilgodese så mange seere som muligt, for på den ene side gør opmærksom på, hvad der 
sker i verden -og på vores platforme, og på den anden side samtidig sikre en god 
oplevelse på DR - også for dem, der ikke bryder sig om indsamlingen. Vi evaluerer 
løbende på alle vores indsatser i forbindelse med Danmarks Indsamling, og 
henvendelserne taget i betragtning, har vi taget til efterretning, at grafikbjælkerne ikke 
passede så godt i Disney Sjov, og de ikke vil komme der igen. 

DR opfatter ikke grafikbjælkerne som skjult reklame for et kommercielt produkt, men 
som både en lovlig foromtale af ”et kommende program, samt et produkt el.lig., der 
supplerer programmet,” samt et ”vederlagsfrit indslag til fordel for velgørenhed”, jf. 
reklamebekendtgørelsens § 1, stk. 3. To typer af indslag, der lovligt kan indgå i DR’s 
programvirksomhed.  

 

 
Michael Jackson og ’Leaving Neverland’ 
I forbindelse med foromtalen og visningen af dokumentarfilmen ’Leaving Neverland’ modtog DR 
en række kritiske henvendelser og klager, der alle relaterede sig til Michael Jackson. 
Henvendelserne er meget forskellige i temaer. Nogle kritiserer DR for at spille Michael Jacksons 
musik i radioen, på trods af anklagerne mod ham. Andre kritiserer, at DR har valgt at købe og vise 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

35 
 

dokumentarudsendelsen ’Leaving Neverland’, der ifølge nogle seere, er et ensidigt og 
udokumenteret angreb på Michael Jacksons eftermæle. (Se sagen omtalt i afsnit 4.2). 

DR’s svar: 

Se afsnit 1.5 – Michael Jackson-dokumentar med dilemma.  

 
MGP med afstemningsproblemer 
Børnenes Melodi Grand Prix MGP 2019, som blev sendt direkte d. 2. marts kl. 20.00, fik en del 
seere til at reagere. Der opstod tekniske problemer op til den anden afstemning, hvor nogle 
brugere af DR’s app til afstemning oplevede, at de i en kort periode under udsendelsen ikke kunne 
afgive deres stemme. Nogle brugere efterspurgte også, at DR under udsendelsen havde 
orienteret bedre om, at der var problemer med appen. Desuden mente nogle seere, at 
sendetidspunktet lå for sent på aftenen i forhold til, at udsendelsen er målrettet børn. 

 

DR’s svar 

Under MGP live showet den 2. marts 2019 oplevede nogle brugere af DR MGP-appen 
forsinkelser med adgang til afstemningsdelen i appen, og nogle brugere blev instrueret 
til at genregistrere sig, mens de forsøgte at stemme. Dette problem opstod under den 
anden afstemning og varede ca. 3 minutter. Herefter var der igen normal drift, og 
afstemningen forblev åben i yderligere 12 minutter, så de berørte havde tid til at 
stemme. De kortvarige problemer vurderes ikke at have haft indflydelse på stemmernes 
gyldighed eller på afstemningsresultatet.  

MGP er et familieprogram og når DR har valgt at lægge det kl. 20.00, er det fordi, alle 
undersøgelser viser, at det er det bedste tidspunkt at sende et program i den genre, der 
samler og engagerer hele familien. MGP har været sendt samme tidspunkt hvert år, 
siden det startede i 2000 under navnet Børne1erens Melodi Grand Prix. 

 
 

Diætistens hårde tone i ’Fede forhold’ 
Programmet ’Fede forhold’ medførte mange kritiske henvendelser. En del seere påpegede at 
ernæringseksperten, der optræder i programmet, ikke er uddannet diætist og ikke kunne eller 
måtte omtales som diætist. Især afsnit fire reagerede seerne på, hvor mange mente at 
ernæringseksperten er alt for hård i sin tone over for deltagerne. Nogle seere mente desuden, at 
programmet har en forkert og problematisk tilgang til emnet vægttab. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

36 
 

 

DR’s svar: 

Stina Dannerfjord er uddannet cand.scient. i almen ernæring. Stina Dannerfjord kalder 
ikke sig selv diætist, men ernæringsekspert, som der også bliver nævnt i serien. Det til 
trods er der medvirkende, der omtaler hende som diætist, selvom dette ikke er 
korrekt. Stina Dannerfjord har en baggrund indenfor sundhedssektoren, hvor hun blandt 
andet har arbejdet og undervist kræftramte patienter, spiseforstyrrede og 
sygeplejersker.  

Der er mange måder at coache og hjælpe på i forhold til vægttab. Stina står inde for sin 
måde at hjælpe parrene i serien. Andre ernæringseksperter og diætister gør det måske 
på en anden måde. Det deler vandene. Stina Dannerfjord har hjulpet parrene gennem 8 
måneder og haft mange samtaler og konsultationer med dem - også uden for kameraet. 
Det er ærgerligt, at en scene i program fire har ført til at flere seere har opfattet hendes 
tilgang som værende for hård overfor deltagerne.  

DR ønsker med serien at sætte fokus på parforhold og følger tre par, der forsøger at få 
rusket liv i deres forhold. Dette gøres bl.a. ved vægttab, da det er det, som alle tre par 
selv gerne vil ændre på.  

 
Ingen nyhedskanal  
Kanalen 'DR Nyheder' på DR's hjemmeside og i radioappen lukkede den 31. januar 2019. Mange 
lyttere henvendte sig til DR i årets første måneder over, at de ikke kunne finde kanalen og 
undrede sig tillige over at den pludselig ikke længere kunne tilgås. 

DR’s svar: 

Lukningen at DR Nyheder er sket som led i spare- og udviklingsplanen. Vurderingen har 
været, at en kanal hvor den seneste radioavis kørte i sløjfe ikke længere er et 
tidssvarende tilbud i en tid, hvor man kan tilgå den seneste radioavis son demand 
direkte fra sin telefon. 

Tekniske problemer giver klager 
Når DR oplever tekniske problemer, giver det forventeligt altid kritiske henvendelser og klager fra 
brugerne, der reagerer hurtigt, når der er fejl. Det var også tilfældet, da der var kortvarige 
problemer i Københavnsområdet med live tv-signalet til DR1 d. 3. januar, og da både DR1 og DR2 
oplevede tekniske problemer den 14. februar ifm. med et DVB-T nedbrud på syv minutter. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

37 
 

DR’s svar: 

DR har statistisk set og i forhold til markedsstandard og sammenlignelige konkurrenter 
meget få tekniske fejl. Det vil aldrig i en meget komplekst teknisk setup 100 pct. Kunne 
undgås, at der opstår tekniske fejl i forbindelse med uforudsete hændelser, 
menneskelige fejl, opgraderinger, udskiftning af kritisk udstyr mv. DR arbejder imidlertid 
altid på, at der er så få tekniske fejl som muligt, at færrest muligt brugere berøres. At 
fejlene udbedres bedst muligt, og at der informeres om fejlene og tidshorisonten for 
udbedring.  

Fejlen d. 3. januar, som gav kortvarige problemer i København, skyldtes en fejl på 
senderen på Borups Alle. Fejlen d. 14. februar betød, at billedet på alle DR’s tv-kanaler 
frøs. 

 
Rådhusklokkerne med et stille beat 
Fra tirsdag den 2. april, mødte Radioavisens mange lyttere på P1, P2, P4, P5, P6 Beat, P7 Mix og 
P8 Jazz en ny lydside mellem 12-Radioavisen, rådhusklokkerne og programmet op til klokken 12. 
Ændringerne omfattede blandt andet tilføjelsen af ”et stille beat” under rådhusklokkerne. 
Ændringerne fik mange lyttere til at reagere. Nogle lyttere mente, at det ødelægger klokkernes 
renhed, er forstyrrende, og er manglende respekt for den ikoniske lyd. 

DR’s svar: 

Den nye radioavis går på tværs af flere kanaler og skal således tale til en sammensat 
skare af lyttere. En væsentlig del af lytterne har desværre en tendens til at slukke for 
radioen eller skifte kanal, når DR sender radioavis. Ambitionen har derfor været at skabe 
et format, der i højere grad end tilfældet er det i dag fastholder lytterne på kanalen. Det 
stille beat er tilføjet for at skabe en mere glidende overgang fra særligt P4. 

Tekniske problemer på DR2 og DAB 
DR modtog en hel del henvendelser fra seere, der oplevede problemer med lyden på DR2 i 
dagene omkring den 6. juni. Det var især seere af ’Debatten’ og ’Deadline’, der skrev til DR om 
fejlen.  
Pga. af en midlertidig fejl i starten af juni i DAB-sendenettet på Fyn, Sjælland og øerne samt 
Bornholm skrev en del brugere i dette område til DR om problemer med at kunne høre DR’s DAB-
kanaler.  

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

38 
 

DR’s svar: 

DR har undersøgt det udgående signal på DR2 omkring den 6. juni, og specifikt for de 
pågældende udsendelser, uden at kunne konstatere lydproblemer. Desuden har der 
ingen tekniske driftsproblemer været registreret i den aktuelle tidsperiode. Det kan ikke 
udelukkes at en af DR’s redistributører (kabel-tv-leverandører, f.eks. Yousee, Stofa mv.) 
har haft et problem, som har resulteret i lydproblemer hos visse seere. Dette har DR ikke 
indflydelse på.  

Den midlertidige fejl på DAB-sendenettet skyldtes en konfigurationsændring i DR’s DAB-
distribution, opstod den 6. juni. Fejlen betød, at et antal DAB-modtagere ikke kunne 
modtage DR’s signal, og dermed oplevede brugerne en tavs radio. På baggrund af en 
intensiv fejlsøgning, blev årsagen til problemet identificeret og rettet den 8. juni. DR 
orienterede lytterne på både de sociale medier og DR’s henvendelsesside (FAQ). 

 

 

 

 

*** 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

39 
 

4. Andet led i klagebehandlingen 

DR’s klagesystem har to led. I første omgang har en klager krav på et svar fra den DR-redaktør 
eller redaktionschef, som har ansvaret for produktionen. Er en klager ikke tilfreds med svaret, har 
den pågældende mulighed for at anke sagen ved at klage videre til lytternes og seernes redaktør.  

En klage kan gå til Pressenævnet, hvis den er indgivet inden for fristen på 12 uger, og den 
pågældende har en retlig interesse i sagen. 

En klage til lytternes og seernes redaktør bliver ikke automatisk taget op som en ankesag. For det 
første skal der være tale om en sag, der drejer sig om presseetik. For det andet skal det være en 
”væsentlig sag.” Det vil altid være en skønssag, men typisk afviser jeg sager, hvor klager ikke har 
kunnet præcisere, hvad klagen gik ud på eller kunnet henvise til, hvor overtrædelsen skulle være 
sket. Heller ikke klager, der har mere karakter af en kommentar end et konkret klagepunkt bliver 
behandlet. 
 

4. 1 Pressenævnssager  

I første halvdel af 2019 har Pressenævnet afgjort tre sager vedrørende DR, og DR har fået kritik i 
alle tre sager. 

Kritik af indslag om Musical.ly 

DR omtalte i maj 2018 to mindreårige piger i forbindelse med indslag og artikler om, hvordan et 
stort pladeselskab blev beskyldt for at bruge mindreårige til af reklamere på appen Musical.ly 
over for andre børn. Den omtalte app var fuldt tilgængelig.  

Forældrene til de to piger havde ikke givet samtykke til omtalen af pigerne i DR i programmer og 
artikler. Et flertal i Pressenævnet kom frem til, at DR’s omtale var krænkende på grund af, at der 
var fremsat beskyldninger om pigerne for at have begået lovbrud samtidig med, at pigerne ikke 
var anonyme og sammenholdt med, at forældrene havde nægtet offentliggørelse af videoen. Et 
medlem mente, at DR ikke havde begået noget kritisabelt ved at have offentliggjort videoklip, 
som i øvrigt var offentlig. 

Kritik af DR for udsendelsen om ’Drabet på købmanden’ 

DR bragte i maj 2018 en dokumentar med titlen ´Drabet på købmanden’ samt to indslag i TV-
Avisen i forbindelse med dokumentaren. Her gennemgik DR en drabssag og fik fremsat den 
påstand, at den lokale tilsynsmyndighed ikke havde sørget for, at drabet fik konsekvenser for det 
opholdssted, hvor den unge drabsmand boede. Pressenævnet fandt, at DR ikke havde redegjort 
retvisende for tilsynsmyndighedens handlinger og således ikke oplyst, at tilsynsmyndigheden 
havde stillet en række krav til opholdsstedet, og at tilsynsmyndigheden efterfølgende havde fulgt 
op for at sikre sig, at opholdsstedet levede op til de stillede krav. 

Kritik af DR for programmet ’Sidste omgang i Whiskybæltet’ 

DR viste i efter 2018 programmet ’Sidste omgang i Whiskybæltet’. DR bragte ligeledes en artikel i 
tilknytning til programmet. I artiklen omtales en samværssag mellem hovedpersonen og denne 
tidligere samlever og mor til hovedpersonens mindreårige børn. I artiklen og programmet omtales 
en fogedsag mellem hovedpersonen og moderen til de mindreårige børn 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

40 
 

Moderen har efterfølgende klaget over, at DR lod hovedpersonen bringe oplysningerne om 
fogedsagen uden at det havde været forelagt hende. Det gav Pressenævnet hende medhold i. 
Derimod var der flere andre forhold, som klageren ikke fik medhold i. 
 

 

*** 
 

 

4.2 Ankesager afgjort af lytternes og seernes redaktør 

I første halvår af 2019 har LSR afgjort 14 sager. Det er én mere end forrige halvår. Klager fik 
delvist medhold i tre ud af de 14 sager.  

 

Direktør fik fair behandling i TV Avisen 
Kort efter nytår fandt en større ulykke sted på jernbanen over Storebælt, og togulykken havde 
dødelig udgang. En seer opfattede et interview med kommunikationsdirektøren for DB Cargo som 
sensationspræget og unfair. Seeren mente, at TV Avisens vært anklagede DB Cargo for at være 
skyld i ulykken, inden en havarikommission har talt. 

Lytternes og seernes redaktør slog fast, at det blandt andet er TV Avisens opgave at stille kritiske 
spørgsmål, og at DR ikke har pligt til at vente med det, ind til en havarikommission har talt.  

Klageren fik ikke medhold. 
 

Labours påståede antisemitisme 
En klager mente, at P1 Orientering undertrykte og gav misvisende oplysninger om det britiske 
Labour-partis antisemitisme. Klager henviste til et indslag den 5. september 2018, som klager 
mente drejede sig om Labours forhold til Israel og antisemitisme. Endvidere kritiserede klager, at 
Orientering ikke i forbindelse med gennemgangen forholdt sig til den internationale definition på 
antisemitisme. 

Indslagets fokus var et andet, nemlig det første opgør efter sommerferien mellem daværende 
premierminister Theresa May og oppositionslederen fra Labour, Jeremy Corbyn. Labours forhold 
til antisemitisme blev nævnt, fordi den var et led i premierministerens opgør med Corbyn. I øvrigt 
var formålet med indslaget ikke at gennemgå antisemitisme, og derfor var der ikke kritik af DR for 
at have undladt at gå ind på den internationale definition. 

Klager fik ikke medhold. 
 

De grisefarvede 
En seer klagede over, at én af DR’s politiske korrespondenter i forbindelse med statsministerens 
nytårstale havde omtalt danskerne som ”grisefarvede”. Klageren fandt udtrykket forhånende.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

41 
 

Lytternes og seernes redaktør gav klageren ret i, at det var en fejl at bruge det ord, men tog også 
til efterretning, at DR Nyheder over for klageren havde beklaget ordet, fordi det kunne opfattes 
som stødende, og at ordet ikke var tilsigtet, men sagt i en direkte udsendelse.  

Klager fik dog ikke medhold i, at ordet skulle redigeres ud af optagelsen.  

Samlet set fik klager delvist medhold. 
 
 

’Manipulator’ måtte godt ”trylle” 

Programmet 'Manipulator' fører seerne bag lyset og blander populærvidenskabelig formidling 
med ren underholdning. Og det er problematisk, mente en seer, der klagede til DR over indholdet i 
'Manipulator', der blev sendt på DR1 i efteråret. Han mente tillige, at eksperimenterne i 
programmet er rent ”trylleri” og ikke videnskab, som programmet antyder. Lytternes og seernes 
redaktør giver ikke klager medhold. Lytternes og seernes redaktør påpeger, at de to værter 
tydeligt ved indgangen til programmet fortæller om deres roller. Den ene indhenter faglig viden i 
populær og underholdende form, mens den anden understøtter dagens tema gennem en form for 
illusionsmageri, der temamæssigt drejer sig om det samme, som dagens tema er. 

Klager fik ikke medhold. 

 

Danmarks lækreste spasser 

DR viste i begyndelsen af året et program med titlen ”Danmarks lækreste spasser.” En kvinde, der 
selv har cp, klagede til DR, fordi hun mente, at programmet skadede hende selv og andre med cp 
og satte dem tilbage i kampen for at blive anerkendt som individer og ikke kun blive opfattet som 
mennesker med et handicap. Hun fandt programmet direkte skadeligt, og hun bad DR sætte det 
på pause, ind til andre med cp kunne komme til orde. I min afgørelse lagde jeg vægt på, at det på 
den ene side er det forståeligt, at et menneske med cp kan føle sig sat tilbage, når ordet ”spasser” 
bliver slået op endda i en programtitel. På den anden side er programmet efter min opfattelse 
hverken forhånende eller fornedrende over for mennesker med handicap. Programmet er bygget 
op om personen Mulle Skouboe, og hun bruger ordet ”spasser”. Det spiller en væsentlig rolle for 
temaet. Når DR har valgt det tema, må det også være tilladt, at ordet ”spasser” indgår i 
programtitlen. Det var ikke en overtrædelse af DR’s etiske retningslinjer. 

Klager fik ikke medhold. 
 

Sanger måtte godt synge at ”jøderne bestemmer” 

I programmet ’Ugen plus det løse’ var der en satirisk sang, hvor sangeren sang: ”Og jøderne har 
haft det svært, det ved de fleste, Det er derfor de i dag får lov at bestemme det meste.” 

Klageren mente, at det var udtryk for en antisemitisk tankegang, og det burde DR ikke have 
bidraget til. Lytternes og seernes redaktør afgjorde, at der var klart tale om et satirisk program, 
hvor temaet i det pågældende afsnit var religioner. "At nogen bliver krænket over satiren var 
forventeligt, men det er ikke sig selv nok til, at DR bør afstå fra at bringe satiren,” stod der i 
gennemgang af sagen.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

42 
 

Klageren fik ikke medhold. 

 

Paludan kritiserede ’Mennesker og Medier’ 

Rasmus Paludan, partileder for Stram Kurs, klagede over, at DR ikke overholdt god presseskik i et 
indslag om YouTube, hvor man refererede til videoer fra Rasmus Paludan og Stram Kurs. Klager 
krævede et genmæle. 

I et indslag i P1-programmet ’Mennesker og medier’ den 22. februar 2019, blev der kigget kritisk 
på hvad YouTube tillader og fjerner. Indslaget handlede blandt andet om en konkret video fra det 
ikke-opstillingsberettiget parti Stram Kurs med indhold, der blev problematiseret. Dette fik 
partilederen for Stram Kurs til at klage til DR og blandt andet kræve genmæle over udtalelser 
fremsat i programmet. Paludan fik ikke medhold i, at overskriften på dr.dk’s omtale af 
radioprogrammet var misvisende. ’Mennesker og medier’ måtte godt omtale videoen som 
”ekstrem politisk propaganda”. Lytternes og seernes redaktør skriver i sin afgørelse, at klager 
benytter et sprogbrug og nogle handlinger, som i forhold til en gængs dansk politisk kultur er 
ekstrem. Videoen, som klager havde fremstillet for Stram Kurs, var et led i partiets kamp for at 
blive opstillingsberettiget, og det var derfor ikke uden faktuelt grundlag at kalde videoen for 
politisk propaganda. 

Klager fik ikke medhold og dermed heller ikke et genmæle. 
 

Michael Jackson-dokumentar bragte DR i dilemma 

DR bragte en international prisbelønnet TV-dokumentar om Michael Jackson. Dokumentaren 
byggede på to voksne mænd, som fortalte om de seksuelle krænkelser, som de hævdede, at 
popstjernen havde udsat dem for, da de var børn. Det problematiske i dokumentaren var 
imidlertid, at Michael Jackson trods retssager aldrig er dømt for pædofili, de to mænd har vidnet 
tidligere til fordel for MJ, og i øvrigt er Michael Jackson død for mange år siden. Klager mente, at 
det var en overtrædelse af god presseskik, at beskyldningerne ikke var forelagt Michael Jacksons 
efterladte. Det fik hun medhold i. Selv om DR ikke har haft redaktionel indflydelse på 
dokumentaren, men købt den, gælder der også et ansvar for indkøbte produktioner, og i denne 
sag var reglerne for god presseskik overtrådt. 

Klager fik delvis medhold. 
 

P1 program om 5G og strålefare  

Programmet ’Så vidt vi ved’ på P1 undersøgte i februar helbredsfaren ved det kommende 5G-
netværk. En lytter klagede til DR over programmets brug af blandt andet kilder, som han mente 
var unuancerede og mangelfulde. 

Det drejede sig om to professorer, der udtalte sig som eksperter inden for emnet. Klager mente, at 
de var partskilder, og at DR burde have benyttet andre kilder for bedre at dække risikoen ved et 
kommende 5G-net.  

Klager fik ikke medhold. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

43 
 

 

Klage over omtale af klimaforandringer  

DR omtalte i en artikel på dr.dk ny forskning inden for klimaforandringer og at en computermodel 
viste, at de naturlige variationer ikke forklarer klimaforandringerne. Det fik en bruger til at klage til 
DR. I artiklen ”Ny model bekræfter: Naturlige hændelser kan ikke forklare klimaforandringer” 
mente klageren, at DR undlod væsentlige oplysninger i overskriften, og at DR i artiklen fordrejer 
sandheden. Klageren mente desuden, at DR burde have kontaktet forskere med et andet og 
kritisk syn på resultaterne, inden artiklen blev bragt på dr.dk. Klager mener, at DR har forsynet 
artiklen med en misvisende overskrift. Desuden mener han, at en del af de klimatiske forandringer 
skyldes naturlig variation i klimaet. DR tager derfor ikke de nødvendige forbehold ved at skrive, at 
klimaforandringerne ikke alene, men også er menneskeskabte. 

DR har sin frie ret til at redigere, vinkle sit stof og medtage de oplysninger, som DR finder 
relevante. Det gælder også indholdet og konklusionen i en videnskabsartikel. Artiklen om 
klimaforandringerne, gennemgår hovedkonklusionen i en videnskabelig artikel, og der bliver i DR’s 
artikel linket direkte til den videnskabelige artikel, så læseren selv kan læse kilden til artiklen. 

Klager fik ikke medhold. 
 

Påstand om fejl og forsømmelser i podcastserie om sexovergreb  

DR’s podcast-serie 'Det perfekte offer 2' om en psykologs sexovergreb, fik en lytter til at klage til 
DR. Han rejste en lang række påstande om fejl og forsømmelser vedrørende serien, som han 
mener bør fjernes af DR. 

Klageren hævdede blandt andet, at kvinden i podcasten ikke var afhængig af psykologen, som 
det beskrives i udsendelsen. Han mente også, at DR blot viderebragte kvindens udsagn, og at 
rettens dom samt Psykolognævnets afgørelser sagde noget andet. Desuden mente klageren, at 
DR ignorerede, at landsret eller Højesteret kan komme til en anden juridisk afgørelse. Lytternes og 
seernes redaktør påpeger, at klagers påstande har karakter af gisninger og formodninger, og at 
klageren ikke har fremlagt dokumentation for, at hans formodninger var korrekte. Det påpeges 
også i afgørelsen, at klageren ikke er i besiddelse af et særligt fagligt grundlag, der sætter ham i 
stand til at vurdere psykiske diagnoser og andre psykologiske og lægefaglige emner, som 
podcastserien berører. 

Klager fik ikke medhold. 
 

Dokumentar om daginstitutioner manglede oplysninger 

I udsendelsen ’Hvem passer vores børn?’ kiggede DR kritisk på normeringerne i landets 
børneinstitutioner. En seer klagede til DR over en række forhold i udsendelsen, som han mente var 
i strid med DR’s etiske regler. Blandt andet mente klageren, at DR burde have bedre oplyst, 
hvilken rolle fagforeningen BUPL spillede i udsendelsen og de undersøgelser, der blev anvendt. 

Klagers overordnede og gennemgående påstand er, at udsendelsen var ensidigt vinklet ud fra et 
BUPL-synspunkt og havde karakter af et partsindlæg. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for første halvår 2019  
 

44 
 

På to ud af ti punkter får klageren medhold i sin påstand om, at seerne ud fra en samlet 
bedømmelse ikke har fået alle væsentlige oplysninger i programmet. Lytternes og seernes 
redaktør skrev i sin afgørelse, at DR samlet set ikke var tydelig nok om, hvilken rolle BUPL har haft 
i arbejdet med de normeringstal, udsendelsen blandt andet behandler. 

Klager fik delvist medhold. 

 

Artikel om HPV mødte kritik for fejl og fortielser fra forening 

Var der en sammenhæng mellem medieomtale af HPV-vaccine og antallet af folk, der blev 
vaccineret? Det kiggede DR nærmere på i artiklen ”Mystiske lidelser og mistro: Historien om 
dengang danskerne blev bange for HPV-vaccine” på dr.dk. En klager har på vegne af 
Landsforeningen HPV-Bivirkningsramte klaget over artiklen. 

Artiklen rummede ifølge klageren en stribe fejl og fortielser. Desuden mente klageren, at artiklen 
havde skadet vilkårene for de piger, som foreningen mener er syge som følge af HPV-vaccine. 
Pigerne har ifølge klageren været udsat for en hetz fra læger, sundhedsmyndigheder og pressen 
og bør derfor komme til genmæle. Lytternes og seernes redaktør slår fast i sin afgørelse, at DR 
tydeligt havde gjort foreningens formand klart, hvad man ønskede et interview om. Det fremgik 
tydeligt, at emnet for DR ikke var en gennemgang af HPV-vaccinen. Artiklen handlede om ny 
forskning, som viser et fald i antallet af piger, som bliver HPV-vaccineret, efter at medierne i 2015 
begyndte at skrive negativt om vaccinen. Det fremgår af afgørelsen, at formanden havde 
godkendt sine citater og var bekendt med artiklens vinkel og indhold. At formanden og 
foreningen har en holdning til, hvad der burde indgå i artiklen, afvises af lytternes og seernes 
redaktør. 

”DR har sin frie ret til at prioritere de oplysninger, som DR ønsker skal indgå. Der er intet grundlag 
for genmæle”, fremgik det af afgørelsen. 

Klager fik ikke medhold. 
 

Kritik af DR’s dækning af krigsudredning afvist 

En bruger klagede både over en direkte udsendelse samt flere opfølgende indslag om 
fremlæggelse af den historiske redegørelse om dansk krigsdeltagelse. En gruppe forskere 
fremlagde i februar en omfattende gennemgang af Danmarks deltagelse i Kosovo-krigen, såvel 
som Afghanistan og Irak-krigen. 

Klager mente, at der var tale om partiske fremstillinger i strid med public service-aftalen for DR 
samt god presseskik og DR’s etiske retningslinjer. 

DR foretog en kritisk journalistisk gennemgang af rapporten, og der var ikke tale om en 
skævvinklet politisk styret journalistik, konkluderede lytternes og seernes redaktør.  

Klager fik ikke medhold. 

 

*** 


