GENERALDIREKT@REN
Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK - 0999 Kabenhavn C
T +453520 3040
www dr.ck

3. maj2019

Keere

Du har den 19. marts 2019 klaget over et program pa P1 med titlen “Sa vidt vi ved” om
udrulning af det tradlase 5G netveerk. Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget
videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen og lavet en
indstilling til min afgarelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen

aria Rerbye Ran
Generaldirektar

Kopi: Journalen
Etikchef Anja Lundberg Andersen
Underdirektar Frank Serup Laybourn
Redazktionschef Carsten Nymann

Side 1 af8




Gennemgang af sagen

Den 19. marts 2019 skriver » (herefter Klager) til lytternes og seernes redakter.

“Pa baggrund af iseer mangel pd god research, pa ligevaerdig partshering og objektivitet
efterlod udsendelsen for mig indtryk af, at udrulningen af 5G ud fra foreliggende viden ikke var
betenkelig mhp helbredsgener mv.

Jeg mener der foreligger viden om gener, herunder helbredsgener, som ikke blev retvisende
fremlagt i udsendelsen, jf. bl.a. vedlagte referencer med bilag.

Mine ref. eller tilsvarende kilder burde veere fundlet og benyttet og vaere inddraget pd den ene
eller anden made i udsendelsen.

Vedr. ligeveerdig partshering og objektivitet.,

Tilrettelaeggerne af programmet havde valgt 2 fagpersoner inden for omradet (begge
professorer) - som begge ikke havde reelle beteenkeligheder i forhold til helbredsgener i
forhold til udrulningen. Endvidere praesenterede tilretteleeggerne lytterne for forkvinden for en
brugerorganisation. Kvinden havde beteenkeligheder over for udrulningen mv.

Den ene af fagpersonerne var Sundhedsstyrelsens sagkyndige pd omradet. Relevant research
ville have afcdlaekket, at Sundhedsstyrelsen i arevis groft har manipuleret viden om helbredsgener
vedrarende tradles kommunikation - dokumenteret og udfaerligt omtalt i mine to bog-referencer
nedenfor,

Den anden fagperson var ekspert vedrarende kraeft (ansat pa Rigshospitaltet). Vedkommende
omtalte ikke veldokumenterede undersegelser vedrerende mulighed for en relation mellem
stigende kraefthyppighed pa seerlige omrader og stigningen af brug af tradles kommunikation.
Blot et enkelt eks. - at hyppigheden af den sjzeldne kraeftform, glioblastom (en
hjernetumorform) er steget kraftigt svarende til brug af mobil mv (jf. omtalen i iseer den ene af
mine ref.)

Merkelaegning af mobilstralernes konsekvenser, p 120 og 190),

Fremstillingen (beskrivelsen) af den elektromagnetiske strdling var heller ikke, som jeg ser det,
retvisende. De elektromagnetiske strdler, som anvendes ved tradles kommunikation, er
pulserende - bl.a. en af de afgerende forskelle i forhold til den lobende elektriske pavirkning af
cellernes potentialesvingninger.

Forslag

At DR fx i prograrmmmet “Sa vidt vived” redeger for helbredsgener ved tradles kommunikation
hvor problematikken bliver belyst savel af fagfolk som ikke mener, der er relevante risici, fx de to
tidligere anvendte fagfolk, som fagfolk, der redeger for den store viden, der eksisterer om risici
meget gerne fx de i ref. anfarte fagfolk - oplagt, om muligt, Thomas Graversen.”

Klager vedhaefter artikel fra dagbladet Information den 28, februar 2019 med overskriften: 5G er

en miljetrussel, som bar stoppes. Den er skrevet af Pernille Schriver, Vibeke Frokjeer Jensen og
Thomas Graversen.

Side 2af 8




Endvidere en indholdsfortegnelse til bogen "De tradlase samfund” af Bente-Ingrid Bruun og
indholdsfortegnelsen til bogen "Mearkelaegning af mobilstralingens konsekvenser.” Af Eva
Theilgaard Jacobsen.

DR’s svar til klager

Den 27. marts 2019 svarer redaktionschef Carsten Nymann, DR Viden, Klager:

Vi fokuserer i indslag og interviews pa den mulige sundhedsrisiko fra elektromagnetiske felter
generelt, samt pd om indfarelsen af 5G medfarer en foreget risiko og ber give anledning til
starre bekymring.

Du anholder redaktionens research savel som partshering.

En del af god research for en videnskabsredaktion er at kunne skelne mellem videnskab og
holdningsindlaeg samt at kunne skelne mellem enkelt-forsag og videnskabelig konsensus. |
indslaget om 5G og den potentielle sundhedsrisiko er der som udgangspunkt ingen parter.
Programmet underseger vha af ekspertkilder samt skriftlige kilder, hvad videnskaben péd
nuvaerende tidspunkt ved. Der interviewes ikke partskilder, og der rettes ingen anklager, og
derfor ser jeg ikke umiddelbart, hvor partsheringen skulle komme ind i programmet.

Sa kan man diskutere valget af kilder, som er det, jeg fornemmer, punktet i din klage i
virkeligheden handler om.

Bade overlaege Christoffer Johansen fra Rigshospitalet og professor Gert Fralund Pedersen fra
Aalborg Universitet har beskaeftiget sig med problematikken, lzenge far 3G og 4G blev indfart.

Selvom 5G er nyt, henviser eksperterne til erfaringer med bade de foregaende
mobilgenerationer og andre typer strdling eller radiobalger fra fx radio, tv, tradlast internet,
satellitkommunikation og radarer,

- Den her teknologi er ikke sa forskellig fra den teknologi, vi kender. Og derfor er jeg ikke selv
bekymret, siger kraeftforsker Christoffer Johansen fra Rigshospitalet. Men han er enig I, at der ber
forskes konkret i 5Gs pavirkning.

En tilsvarende melding kommer fra antenneprofessor Gert Frelund Pedersen:

-Jeg synes absolut, der er fornuft i at undersege sammenhange mellem 5G og helbred. Men
Jjeg kan ikke se, at man skal seette 5G pd pause imens. De samme frekvenser er brugt gennem
rigtig mange dr til for eksempel satellit- og militaerkormmmunikation, og indtraengen i hjernen kan
stort ikke lade sig gere pa de her frekvenser, siger han.

Sd du har ret i, at de begge vurderer, at der ikke umiddelbart er en aget risiko. Og man kunne
sagtens have insisteret pa at supplere med fagpersoner, som kommer frem til en anden
konklusion. Men her bliver vi nadt til som ansvarlige journalister at satte kilderne i kontekst.

I modsaetning til nogle af de mere bekymrede stemmer i debatten, er de forskerudsagn, som
blev bragt i programmet, fuldsteendig i overensstemmelse med de konklusioner,
verdenssundhedsorganisationen WHQO har formuleret om emnet: https://www.who.int/peh-
emf/about/WhatisEMF/en/index].htm|

Vier helt med pa, at debatten raser, og at der er divergerende meninger pd omrddet. Ogsd om,
hvem der egentlig er de reelle eksperter pa omradet:

httos.//www.information.dk/indland/2019/03/eksperter-5g-netvaerkets-straaling-farligt

Side 3af 8




https://videnskab. dk/krop-sundhed/frygten-for-5¢g-spreder-sig-paa-et-uvidenskabeligt-
grundlag

https://ing.dk/artikel/spoerg-fagfolket-5g-farligt-helbredet-224653
httos://www.zetland.dk/historie/s8al GmQD-a0Zj6 7pz-a8755

Men sagen er, at du sagtens kan have en lang raekke forskellige forskningsprojekter, som peger
pd nogle sammenhange gennem dyreforseq, spergeskemaundersegelser og alt muligt andet.
Og de kan samaend pege i mange forskellige retninger, fordi de ofte fokuserer meget skarpt pa

hver deres forskningsmeasssige hjerne af spargsmalet.

Men ndr fix WHO forholder sig til risikoen, laver de et tvaersnit hen over den bedst tilgaengelige
viden, og formulerer nogle retningslinjer ud fra det. Og ikke mindst ser de jo pa erfaringer og
sundhedsstatistik over nogle meget lange straek - fx de seneste par artier med kraftig stigende
mobilbrug - helt tilbage fra industrialiseringens tid.

Lige sé vel som det er DRs opgave at bringe den nyeste forskning og viden frem i lyset, er det
0gsd opgaven ikke at bidrage til usikkerhed og frygt ved at overdrive betydningen af smalle
forseg og almene bekymringer.

Jeg har stor respekt for den bekymring, der er for udrulningen af 5G, og i programmet forsager
vi 0gsa at tage den alvorligt ved at undersage spergsmalet, men vi kan ikke se bort fra, hvad
landets fremmeste forskere og myndigheder konkluderer, alene for at imedekomme
bekymringen.”

Klager anker til LSR

Klager er ikke tilfreds med svaret. Han skriver til Lytternes og seernes redakter den 3. april 2019
med @nske om at anke sagen til en fornyet bedemmelse.

| brevet skriver han:

“1. ligeveerdig partshering. To professorer med fagkundskaber pa de hovedomrader, det
vedrarer udsendelsens emne, hvor begge er gaet ind for at udrulle 5G efter planerne over for
en person, hvis faglighed ikke omtales - er ikke, mener jeg, ligeveerdig partshering. Og det far
jeq ikke noget klart svar pd, hvad Carsten Nymann mener om.

Dertil skal sa laagges, at den ene fagperson i drevis har vaeret og fortsat er Sundhedssstyrelsens
sagkyndige pa omradet, og at denne fagperson osse i drevis har bidraget til misinformation af
pefolkningen om mulige gener ved tradlas kommunikation. jeg henviser i mit brev til
omfattendle dokumentation for denne misinformation. At researche ville kunne have vist dette,
forholder Carsten Nymann sig ikke til, og det er derfor jeg ville foretraekke at en uvildig instans
som fx Lytternes og seernes redakter, kunne vurdere om den foretagne research i forhold til
emnet, og at udsendelsen blev sendt i DR - var passende.

2. Mangel pa objektivitet.

Side 4 af g




Med de to prof. - som begge ingen betaenkeligheder har ved den foresldende udrulning i
forhold til at afvente yderligere undersagelser mv. — som eneste fagpersoner, mener jeq ikke
journalisterne bag udsendelsen har foretaget en objektiv belysning. Mange forskere har sat
spargsmal til udrulningen - jeg vedlagde en artikel fra et dagblad med omtale af fagpersoner
med denne kritisk holdning (“over 200 anerkendte internationale forskere ) har sendt en appel
om at stoppe udrulningen af 5G-netveerk pa baggrund af forskning, som paviser alvorlige skader
pa dyr, planter og mennesker”). En af artiklens forfattere, en elektroingenier, ville maske kunne
overtales til selv at stille op over for de to prof. i en ny udsendelse. | mange lande har man
vedtaget forebyggende tiltag for at beskytte mod utilsigtede helbredsgener ved tradlas
kommunikation - som osse omtales i de to ref. beger, jeg henviser til.

Fx har den franske nationalforsamling vedtaget en lov - en meget omfattende lov - netop mhp
at beskytte mod helbredsgener- som anfert i en af mine ref. :www.asamblee-
nationale.fr/14/propositions/pion2065.sap - selvfalgelig pa relevant baggrund.”

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Jeg vil herefter gennemga Klagers pastande.

| Klagers oprindelige skrivelse til DR papeger han som det farste, at indslaget i ”Sé vidt vi ved”
ikke fremlagde et retvisende billede af de gener, herunder helbredsgener, som Klager haevder
knytter sig til 5G. Det skyldes mangel pa god research, ikke ligevaerdig partshering og mangel
pa objektivitet.

Punkt nummer 2. Klager mener, at de kilder, som Klager refererer, eller tilsvarende kilder burde
veere fundet og inddraget i udsendelsen.

Punkt nummer 3. DR havde fundet to fagpersoner, som ikke havde “reelle betaenkeligheder i
forhold til helbredsgener,” som Klager skriver. Endvidere har den ene vaeret
Sundhedsstyrelsens radgiver, og DR burde have afdeekket, at Sundhedsstyrelsen - ifelge Klager
~iarevis "groft har manipuleret viden om helbredsgener.” Klager henviser til sine
bogreferencer.

Den anden fagperson var ekspert i kreeft, men undlod at omtale - ifelge Klager-
veldokumenterede undersagelser vedrerende muligheden for relation mellem stigende kraeft
pa seerlige omrader og stigende brug af tradles kommunikation.

Punkt nummer 3. Indslaget fremstillede ikke elektromagnetisk straling pa en korrekt made. De
elektromagnetiske straler, som anvendes inden for tradles kommunikation, er - ifalge Klager -
pulserende, hvilket har betydning for den lebende pavirkning af cellernes
potentialesvingninger.

Klager uddyber sine temaer i ankeskriftet til Lytternes og seernes redakter.

Her forklarer Klager pastanden om manglende partshering med, at de to fagpersoner, som
medvirker, ger cdlet over for en person, hvis faglighed ikke omtales. | dette tilfelde Vibeke
Frekjeer Jensen fra Radet for Helbredssikker Telekommunikation.

Kildemateriale i form af mails, breve, bager og lignende vil i enhver sag blive bedemt konkret og
ud fraden problemstilling, som kilderne skal belyse. | dette tilfaelde henviser Klager til to beger

Side 5atg




og en kronik i dagbladet Information. Klager har vedlagt fotokopier af indholdsfortegnelsen til
de to bager.

Jeg har ikke faglig forudszetning for at bedamme de to bager i forhold til 5G, og jeg skal ikke
tage stilling til det videnskabsfaglige indhold. Men jeg kan ma tilsidesaette Klagers generelle
pastand om, at Sundhedsstyrelsen i arevis groft skulle have manipuleret med viden om
helbredsgener vedrarende tradlos kommunikation. Klager leverer ikke belaeg for sin pastand
alene ved en henvisning til bager uden neermere angivelse af, hvilke oplysninger, der skulle
have veeret manipuleret.

Artiklen fra 28. februar 2019 i Information er et partsindlzeg fra tre personer, som er
modstandere af 5G- udrulningen. Ogsa den ma jeg se bort fra. Klager har ikke konkret og
specifikt med den artikel leveret belaeg for, at de to anvendte kilder skulle vaere manipuleret i
deres gennemgang af kendte videnskabelige data om risici i forbindelse med 5G.

Mal med indslaget

Udgangspunktet for indslaget or 5G var at belyse faremomenterne ved indferelse af det nye,
tradlese netvaerk. | introduktionen til udsendelsen siges: "l sidste uge var 5G pd alles laeber, og
det fortseetter det med. For i stevet fra de politiske planer har en del af samtalen handlet om,
hvorvidt det medforer en sunchedsfarer. Vi kigger pa det i dagens program.”

| forste del af udsendelsen belyses temaet ved interview med professor Gert Fralund-Pedersen,
AU, som er ekspert i antenneforhold og blandt andet - far man at vide i programmet — forsker i
5G-pavirkning. Lytteren far oplyst, at professoren har beskaeftiget sig med emnet i flere artier.
Professoren forklarer, at ingen videnskabelige undersagelser har fundet nogen sammenhzeng
mellem radiobelger og sundhedspavirkning. | interviewet bliver professoren spurgt, om ikke
der kan veere fornuft i at undersage ogsa 5G, nar man nu introducerer en ny og ukendt
teknologi, i forhold til sundhed, og det bekraefter han,

Samtidig forklarer han, at den effekt, der sendes med, bliver mindre end ved 4G, og den svarer
til en brekdel af, hvad en almindelig elpaere udsender af effekt, hvilket ifelge professoren taler
for en lav forventet risiko for sundhedsskade ved 5G. Professoren taler ikke for at szette 5G pa
pause, ind til sundheden er undersegt til bunds, og det gar han blandt andet med argumentet
om, at frekvenserne allerede nu bliver brugt til satellitkommunikation og har fungeret i mange ér,
og effekten er lavere end ved tidligere net som 4G og 3G,

Ekspertkilde

DR benytter en ekspert, som ud fra DR’s oplysninger ikke er laege, men som ingeniar har skaffet
sig en meget stor viden om den tekniske side af 5G-nettet og kan seette det i relation ogsa til
sundhedsfare malt ved radiobalger og elektromagnetisk pavirkning generelt. DR stiller kritiske
spergsmal til professoren i forhold til den aktuelle viden om sundhedsaspekterne ved 5G.
Indslaget genoptages pa 20:19 inde i udsendelsen. Her er det interview med den
videnskabelige radgiver for Radet for Helbredssikker Telekammunikation, Vibeke Frakjzer

Sicle 6 af 8




Jensen. Det bliver sagt i introduktionen, at Radet er skeptisk og lyder officielt, men det er det
ikke. Det er en meget skeptisk interesseorganisation.

Vibeke Frokjeer Jensen ndr at sige, at der mangler ikke forskning i forhold til, at det er et alvorligt
problem, og forsigtighedsprincippet skal implementeres pa det her omrade, s& man bar
ojeblikkelig stoppe udrulningen af 5G.

Derefter gar programmet over til interview med professor og overlaege Christoffer Johansen,
Rigshospitalets kraeftafdeling og radgiver for Sundhedsstyrelsen pa omradet. Det siges, at han
“har fulgt omradet i drevis, og han har tidligere lavet store undersagelser af det for Kraeftens
Bekaempelse, og han forstar godt, at folk kan blive bekymrede. "

Professor Christoffer Johansen siger dog, at de seneste 25-30 ars forskning ikke har vist en
forbindelse mellem kreeft og de aldersgrupper, som anvender mobilteknologier og lignende
mest. Professoren kritiserer Radet for Helbredssikker Telekommunikation for at tiltage sig en
autoritet, man ikke har.

Ifalge DR vil man i den omtalte udgave af "Sa vidt vi ved” at undersage, om det er er noget om
kritikken af 5G for at vaere sundhedsskadelig. Det er DR's redaktionelle ret at beslutte, hvilke
kilder, der skal anvendes til det formal. DR benytter her to eksperter, professorer, som savel ud
fra et ingeniarmaessigt savel som laegefagligt udgangspunkt ma antages at vaere eksperter inden
for dette videnskabelige felt. Det er ogsa DR sit svar til Klager. Begge eksperter giver ogsa
udtryk for, at der er fornuft i at undersege sammenhaengen mellem 5G og sundhedsrisiko. Ogsa
det papeger redaktionschef Carsten Nymann i sit svar til Klager. Der er ikke belaeg for at kritisere
DR for valget af de to kilder til belysning af emnet. Programmet har ikke givet sig selv det
mandat, at man vil afsige sandheden om sundhedsfare, men | programmet tales der om at
"kigge pa" sundhedsrisici ved 5G.

Som sit punkt nummer to, mener Klager, at de kilder, som han har anbefalet, eller tilsvarende
burde have vaeret inddraget | programmet. Det er DR's redaktionelle valg, hvem man ensker at
benytte, og der er ikke oplysninger i sagen, som godtger, at de to valgte eksperter hverken har
forstand pa emnet, eller er i et afhaengighedsforhold, sor gar, at de ikke troveerdigt kan udtale
sig videnskabeligt om 5G.

Klager kan ikke paleegge DR at skulle benytte bestemte kilder, men Klager har ret i, at
dzekningen af kritikernes synspunkter er summarisk.

Klagers punkt tre drejer sig om en kritik af professor Christoffer johansens tilknytning til
Sundhedsstyrelsen. Ifalge Klager har Sundhedsstyrelsen groft manipuleret viden om
helbredsgener i drevis. Jeg tager ikke stilling her til den videnskabelige sandhedsvaerdi i Klagers
fremlagte referencer, men da Sundhedsstyrelsen er regeringens og statens radgiver inden for
sundhedsfaglig viden, kan DR ikke klandres for at benytte sig af en kilde, som af
Sundhedsstyrelsen er udpeget som en ekspert inden for sit felt, Klager har her fremsat en
vaerdidom og holdning til Sundhedsstyrelsen, men Klager har ikke konkret og specifikt pavist, at
hverken den pagaeldende forsker eller Sundhedsstyrelsen har manipuleret data i forbindelse
med 5G. DR ma kunne benytte en ekspert, der ogsa er radgiver for Sundhedsstyrelsen, landets
myndighed pa sundhedsomradet, uden at dette forhold i sig selv diskvalificerer eksperten fra at
medvirke. Eksperterne udtaler sig ikke som partskilder, men som eksperter, der redegor for,
hvad tidligere undersegelser af sammenhaengen mellem radiobelger og sundhedsfare har vist.

Sicle 7 af 8




Carsten Nymann papeger, at DR har stattet sig pa FN's verdenssundhedsorganisation, WHO,
som har samlet en viden og draget en konklusion om farlighed af 5G pa tveers af eksisterende
studier pa verdensplan. DR kan ikke presseetisk kritiseres for at statte sig pa den organisation,
som star pa verdensplan for en autoritativ opfattelse af, hvad der med videnskabelig sikkerhed i
gjeblikket kan siges om sammenhzeng mellem 5G, straling og helbredsfare.

DR ved Carsten Nymann har ret i, at der ikke er tale om “partshering” i den forstand, at DR har
benyttet kilder med en partsinteresse. De to hovedkilder, professorerne, er valgt i kraft af deres
ekspertise pa omradet. Men det er ogsa klart, at emnet, - hvilket jo er DR's udgangspunkt for at
behandle det i programmet - er meget omdiskuteret, og der findes partskilder, som har valgt at
yde modstand mod indfarelsen af 5G.

Konklusion og sammenfatning

DR benyttede sig i indslaget pa P1 om 5G og helbredsfare af to professorer, som hver var
eksperter inden for emnet henholdsvis som ingenigr og laegefaglig ekspert. Det var sdledes ikke
tale om, at DR benyttede partskilder, sadan som Klager kritiserer DR for at gere. Ligeledes var DR
i overensstemmelse med savel Sundhedsstyrelsen samt FN's Verdenssundhedsorganisation,
WHO, ndr man viderebringer en autoritativ opfattelse af, at der ikke er indikationer for, at
radiobelger fra 5G- netvaerk skader helbredet. Det er DR’s redaktionelle ret at vaelge de Kilder,
DR finder hensigtsmaessige og relevante, og Klager kan ikke kreeve, at DR benytter bestemte
kilder. Klager giver udtryk for, at Sundnedsstyrelsen manipulerer med oplysninger om
helbredsfaren ved 5G. Det er en holdning, som Klager kan have, men Klager har ikke belaeg for i
det fremlagte, at den danske Sundhedsstyrelse har manipuleret. DR's indslag var savel i
kildevalg som i research i overensstemmelse med DR's egne retningslinjer for presseetik i det
pagaeldende indslag. Indslaget bragte ogsa et interview med en skeptiker af den gaengse 5G
sundhedsfaglige viden, Vibeke Frekjaer Jensen, videnskabelig radgiver for Radet for
Helbredssikker Telekommunikation.

Klager far ikke medhold.

|esper Termansen, den 30. april 2019

Sicle B af 8@




