GENERALDIREKT@REN
Maria Rerbys Rznn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0958 Kabenhavn C
T +4535203040
www.dr.dk

18 november 2018

Keere

Du har den 6. november 2018 klaget over en artikel bragt pa dr.dk med
overskriften: “Endnu et advokatfirma skiller sig af med topadvokat efter
udbytteskandalen.” Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til
lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgéaet sagen og lavet en
indstilling til min afggrelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at folge.

Med ve hilse

Maria Rerbye Ronn
Generaldirekter

Kopi: Journalen
Redaktionschef Bjern Lambek
Konstitueret etikchef Anja Lundberg Andersen
Konstitueret underdirekter Inger Bach
Chefkonsulent Marianne Juul

Side laf 9




Gennemgang af sagen

Den 6. november 2018 skriver (Klager] til DR vedrerende en
artikel p& dr.dk som led i DR’s deskning af udbytteskat til udlandet.
| mailen skriver Klager (navnet er udeladt i det fplgende):

ljeres tema "Afslpring af skatteskandale” bragte |/ gar historien om, at en
skatteadvokat som for fire &r siden skrev et notat om regler vedr. udbytteskat
som ansat hos advokatfirmaet Bech Bruun nu ikke leengere er ansat hos Accura. |
den Forbindelse har | valgt at bringe bdde navn og foto af advokaten.

Som ven af (X]'s familie vil jeg gerne sparge, om | virkelig mener den prioritering er
i overensstemmelse med DRs etiske regler — og almindelig god skik —~ og anmode
om, at | straks justerer artiklen og undlader at bringe navn og foto fremover.

At bringe historien uden navn vil pd ingen médde pévirke jeres daekning af de
principielle aspekter af sagen og opf@lgningen pé de historier | har bragt - mens
det gor en stor Forskel for familien (inkl. bern)

Jeg vil gerne minde om at.

- Der er ingen som helst mistanke om at [X] har Foretaget sig noget kriminelt eller
08 nogen vis har haft personlig fordel af den rddgivning, som der nu er diskussion
amkring

- Der er ikke refst nogen sigtelser eller andet

- [X] er hverken et kendt navn i offentligheden eller topleder i et firma, og er
dermed som person ikke interessant for offentlhigheden

- Hvis der havde veaeret tale om en terrormistanke, involvering i en voldssag eller
mange andre sager, ville DR ikke dr@mme om at oplyse navn og foto pd en konkret
person, men tage de almindelig, ordentlige hensyn til, at ingen skal udpeges i
offentligheden uden at vaere dgmt

- [X] har ikke givet samtykke til at | kan bringe Foto af ham [det er muligvis 0gsé i
strid med copyright-lovgivningen)

At | journalistisk kan vurdere, at det styrker formidlingen at saette et dansk ansigt
pd en kompleks sag, kan p8 ingen made retfzerdiggere jeres beslutning ift. den
skade, det forvolder (X)'s familie.

Jeg ser frem til en meget hurtig opfalgning.

Dagen efter svarer redaktionschef Bjgrn Lambek Klager:

Keere

Tak for din henvendelse.

Vi valgte at nasvne [X)' navn, Fordi han i Accura var leder af skatterddgivningen. Og
i Accura bekrseftede partner og direktgr lvan Madsen overfor os, at

Side 2 af 9




afskedigelsen skyldtes den skatterddgivning, (X] havde udfart i sin Bech-Bruun tid
— 0g som farst skatteministeren kritiserede og efterfplgende Bech-Bruun tog
arstand fra.

| min optik er der et klart element af offentlig interesse i sagen. Vi har gjort os
umage med at fortaelle, at [X) ikke beskyldes For at have svindlet med udbytteskat,
men at der er tale om at den konkrete rddgivning formentlig er blevet misbrugt ar
en bank teet pd den formodede hovedmand, Sanjay Shah. Det vil altsd sige, at
afskedigelsen direkte kobles sammen med den aktuelle sag.

Jeg har fuld forstdelse for at det kan veere ubehageligt at blive neevnt med navn i
en sédan sag. Men det er ikke vaesensforskelligt fra, nér vi f.eks. forteeller, at en
direktar eller ledende medarbejder i en virksomhed bliver afskediget pd grund af
svigtende resultater eller lignende.

| en tilsvarende sag blev Nikolaj Bi@rnholm for et par &r siden af skediget som
partner i advokatfirmaet Plesner. 0gsé her valgte vi at bringe navnet, selv om der
alene var tale om at han havde ydet réddgivning, som formentlig blev misbrugt.

Vi forsggte allerede i sidste uge at f4 (X] i tale for at f4 hans kommentar til sagen
og vi forsggte igen, da Advokatwatch som de fgrste fortalte, at han ikke leengere
var ansat i Accura. Vi vil stadig meget gerne i kontakt med ham for at f& hans
kommentarer til sagen.

Hvad angé8r fotoet af [X] blev det taget fra Accuras hjemmeside. Jeg har
efterfglgende forsggt at 4 opklaret hos Accura, om der kan veere et copyright-
problem [det er seedvane at bruge fotos fra corporate websites/presserum o.l,)
Jeg har hidtil ikke féet svar og vi har derfor fjernet billedet indtil det er afkiaret.

Den 7. novemnber 2018 vender Klager tilbage og anker sagen til Lytternes og
seernes redakter. Hun skriver:

Jeg vil gerne bede dig om at g4 ind i daekningen af historien om "Afslgring i
Skatteskandale” ift. jeres omtale mandag 5.november.

Her har DR valgt at bringe navnet p8 den skatteadvokat, (X)) som er omtalt |
tidligere historier vedr. et rddgivningsnotat han har skrevet mens han var ansat
hos advokatfirmaet Bech Bruun. Notatet mistesnkes for at vaere blevet brugt ar
et udenlandsk firma til at misbruge den danske udbytteskatordning, hverken
misbruget eller notatets mulige rolle er dog bevist.

Historien og omtalen af [X] forventes at fortsaette pd sgndag, jeg hdber derfor |
vil foretage en grundig men hurtig vurdering af sagen.

Som ven af familien skrev jeg 6.november til redaktionen for at klage over
offentliggerelse af (X)'s navn samt foto. Jeg er glad for at Bjgrn Lambek forholdt
stg til min kritik af at der blev bragt et foto af (X] som DA ikke har rettigheder til,
og at det efterfolgende er blevet fjernet.

Jeg mener fortsat at DR ogsé burde fierne navnet pé (X]i de offentliggjorte
omtaler samt undlade at neevne det i den kommende deekning, og finder ikke at
Bigrn Lambeks argumenter for at fastholde navnet i omtalen er rimelige eller
fyldestgerende (oprindelig klage samt svar kan ses nedenfor):

Side 3af 8




- At der er offentlig interesse j en sag, betyder ikke, at det er ngdvendigt eller
rimeligt at neevne et specifikt navn pd en person, som er komplet ukendt i
offentligheden. Selve sagen kan sagtens omtales uden at bringe navnet.

- Sammenligningen med en afskedigelse af en direkter eller ledende medarbejder i
et firma pd grund af svigtende resultater, hvor navne bliver neevnt, finder jeq er
skudt meget langt ved siden af: Ift. titler var (X]'s stilling hos Bech Bruun hverken
direktar eller ledende partner, men partner pé et lavere niveau — hvor man | andre
virksomhedssager normalt ikke omtaler navne pé enkeltpersoner.

Sammenligningen er dog isser misforstéet, Ffordi der i almindelige sager om
afskedigelser er tale om resultatmesssige problemer. | denne sag beskyldes (X)
naermest for at have foraeret ngglerne til statskassen til en udenlandsk svindler: |
skriver pd dr.dk 5/11:

"l sit daveerende firma Bech-Bruun var han med til at levere rddgivning, som
formentlig er blevet misbrugt til at bldstemple spekulativ handel med
veerdipapirer. Derfor kan rddgivningen have vaeret en vigtig brik i at snyde Skat
for milliarder af kroner.”

Det er jo omtale af Forhold, som [hvis de er korrekte, hvilket jo ikke er bevist) er
langt mere kritisable end “bare” dirlige regnskabsresultater.

En reskke politikere er da ogsé citeret for, at de synes man b@r undersage om
firmaet og/eller rddgiverne kan straffes.
https.//www.dr.dk/nyheder/politik/ordfoerer-om-dobbeltrolle-hvorfor-kaster-
vi-skattepenge-efter-saa-raadne-firmaer

58 voldsom kritik, moralsk fordgmmelse og beskyldninger fra mange partier ser
man pé ingen méde i en “almindelig” sag om dérlige resultater i erhvervslivet!

- I denne sag er der ikke tale om en straffesag — dermed er (X)ift. jeres omtale
dariigere stillet end en hvitken som helst person, der rent faktisk er sigtet eller
tiltalt for at begd kriminalitet: Her folger DR jo normalt alle presse-etiske
retningslinjer om IKKE at offentliggare navne, f@r der eventuelt er faldet en dom,
0g endda en dom af en vis lagngde.

Der er heller ingen udsigt til at der kommer en straffesag ift. hverken
(X] eller Bech Bruun — og dermed heller ingen mulighed for frikendelse. Dermed vil
DRs omtale med navns nzevnelse altid "heenge ved”, da sagen ikke har udsigt til at
blive behandlet ved en domstol.

At I ved en tidligere sag indenfor samme emne har omtalt navnet pd
advokat Nikolaj Biernholm, kan jeg ikke se er et argument for at gentage den
praksis. Tvaertimod ser resultatet decideret skraemmende ud: Nikolaj Bjgrnholms
navn er averordentlig let at finde naevnt online som akter i udbytteskat-skandalen
og er bla. omtalt inden for den seneste uge | Politiken:

Side 4 af 9




https.//politiken.dk/indland/art6611811/Bech-Bruun-gav-r%C3%A5d-til-en-af -
udbyttesagens-st%C3%B8rste-spillere

Dette til trods for, at Nikolaj Bjgrnholm s8 vidt jeg kan se aldrig er blevet hverken
sigtet eller tiltalt for noget som helst, og af Advokatradet blev frikendt for at
veere involveret i sagen om udbyttesvindel
https.//www.berlingske.dk/virksomheder/tidligere-plesner-partner-renset-i-
sag-om-milliardsvinde/

Alligevel omtales hans navn nu igen i medierne i forbindelse med
udbytteskatsagen, | ret insinuerende vendinger:

"Nikolaj Bi@rnholm har hele tiden haevdet, at han ikke gjorde noget galt i
forbindelse med rddgivningen. Advokatrédet behandlede sagen og besluttede
rikke at foretage sig yderligere«, efter at have féet Bjgrnholms redeggrelse.”
(Politiken, link ovenfor)

S&dan ville man aldrig omtale en person, som rent faktisk havde vaeret igennem en
retssag og var blevet Frikendt!

Omtalen viser tydeligt de store, langvarige konsekvenser der er ved at medier
bringer navnet pd en person, som er involveret i en kontroversiel sag i en rolle,
som udefra kan ses som kritisabel, men ikke foregér i et felt, som er i nzerheden
ar at né til en domstol.

Lige nu er det kun DR og ganske 8 specialmedier som har omtalt (X)'s
navn, s8 derfor er der hdb om, at han ikke bliver udsat for s8 voldsomme og
langvarige felger af jeres omtale som Nikolaj Bjgrnholm er blevet, hvis | fjerner
navnet nu.

Ved at fastholde (X]'s navn i denne sag mener jeg, at DR p& helt
urimelig vis gar sig til bdde anklager og dommer i sagen, og feelder en urimeligt
hard "straf”. Det er helt ude af proportioner med bdde DAs rolle og sagens
indhold: DR kan ikke vide, om rédgivningen har vaeret korrekt eller om firma og
politikere fx blot har virkelig travit med hhv. at vaske heender og finde syndebukke,
og der er [ gvrigt heller ikke faldet domme i selve de pdstéede svindelsager.

- At DR har givet (X] mulighed for at komme til orde, og han har valgt ikke at
benytte den mulighed, gar det ikke mere ngdvendigt eller rimeligt at bringe navnet.

Den 9. november 2018 fgjer Klager yderligere punkter til sin henvendelse. Hun
skriver:

| f&r lige et allersidste argument ift. behandlingen af nedenstdende anmodning om
at / fjerner (X)'s navn fra_jeres daekning af skattesagen - nemlig ligebehandling:
DR omtaler forste gang, at Bech Bruuns rolle i sagen farer til afskedigelser, i
artikel 2 november:

Side5af 9




https.//www.dr.dk/nyheder/penge/skatteministeren- topadvokater-burde-ikke-
have-undersoegt-udbytteskandale

Skatteministeren: Topadvokater burde ikke have undersegt ...
Skatteminister Karsten Lauritzen (V)] har meget sveert ved at forestille sig, at aet
store danske advokatfirma Bech-Bruun, [ dag havde faet opgaven med at
undersgge hele den store udbytteskatte-skandale for Skatteministeriet.
www.dr.dk

Her naevnes det at to advokater er afskediget i forbindelse med sagen, den ene
beskrives som en "topadvokat", men deres navne omtales ikke.

Det virker derfor helt inkonsekvent at (X)'s navn skal omtales f8 dage senere: Da
den pastaet kritisable rédgivning Foregik hos Bech Bruun var han ansat partner,
mens de to andre, der blevi Bech Bruun og nu er afskediget, var partnere med
medejerskab - altsd pd et hajere niveau. At (X] sidenhen fik en stilling som leder
hos Accura berettiger vel ikke til at neevne netop hans navn? Stillingen hos Accura
var i gvrigt 0gs8 pé et niveau som ansat advokat, ikke medarbejder, og dermed p8
ot lavere niveau end de to nu tidligere Bech Bruun partnere, som | har valgt ikke at
navngive.

Indstilling

Klagers grundlezggende pastand er, at DR har overtradt savel DR’s egne etiske
retningslinjer som de vejledende presseetiske regler ved at neevne navn og bringe
billede af en fyret advokat i firmaet Accura.

Klager henviser navnlig til DR's presseetiske retningslinjer vedrprende amtale af
sigtede, tiltalte og dgmte. Heraf fremgar (kap. 7), at DR har pligt til at undersage,
hvorvidt der er nedlagt navneforbud. Nar en dom er afsagt, kan DR overveje at
naevne navnet og vise den dpmte, hvis nyhedsveerdien og offentlighedens
interesse taler for det. DR skal altid overveje, om nyhedsvaerdien vejer tungere
end hensynet til den straffedes fremtid og den straffedes parerende. Endvidere
star der, at ndr det drejer sig om en ikke-offentlig person vil nyhedsveerdien og
offentlighedens interesse kun i saerlige tilfeelde veje tungest, nar straffener
under ét &rs feengsel. Der stér, at mistaenkte, sigtede eller tiltalte ikke bgr
omtales pd en made, s& de kan genkendes af en bredere kreds. De bgr normalt
heller ikke omtales med navn eller vises umaskeret.

Nu er der ikke tale om en straffesag, men etisk har klager en pointe i at foretage
en parallelisering i forhold til omtale ved straffelovsovertraedelser. | den forstand
og etisk set ville DR ikke omtale med navns neevnelse den pégeeldende advokat
som sigtet, sddan som klager peger pé. | denne sag bliver klager identificeret, selv
om der end ikke foreligger en sigtelse.

Side 6 af 9




| den pagzeldende artikel fremsaetter DR udtalelser, som kan veere eerekreenkende
for advokat (X). For det ferste placeres ansvaret alene hos advokat (X). Der stari
artiklen, at (X) netop er dén advokat, som i august 2014 raddgav banken North
Channel Bank om vaardipapirer. Det siges i artiklen, at advokatens ré&dgivning “kan
have vaeret medvirkende til, at den danske statskasse mistede milliarder aff
kroner,”

Endvidere siges det, at (X) i sit daveerende firma, Bech-Bruun, var med til at levere
skatteradgivning, som formentlig er blevet misbrugt til at bléstemple spekulativ
handel med veerdipapirer. “Derfor kan rédgivningen have veeret en vigtig brik i at
snyde Skat for milliarder af kroner,” star der i artiklen.

lgen rummer artiklen en pastand om, at advokaten kan have handlet ulovligt
og/eller steerkt moralsk angribeligt.

DR oplyser ingen mundtlige kilder eller kommer med konkrete henvisninger til
mails, notater eller anden dokumentation, som underbygger disse meget alvorlige
pastande.

Den direkter fra Accura, som har fyret advokaten (X), citeres i artiklen for
folgende: “Der er tale om rddgivning, som vi ikke @nsker at blive Forbundet med, og
derfor stopper samarbejdet med den pdgasldende medarbejder.”

Direktpren har sendt sit kortfattede udsagn pa mail til DR, og det rummer ingen
yderligere detaljer om, hvad det er i radgivningen, som matte have en sadan
karakter, at advokatens arbejdsplads finder det ngdvendigt at skille sig af med
medarbejderen pa grund af r&dgivning, som den pageeldende har ydet pa sin
forrige arbejdsplads. DR kan reelt kun bruge ovenst&ende udtalelse fra Accura
som dokumentation for, at Accura finder den fyrede advokats tidligere radgivning
p& advokatens forrige arbejdsplads kritisabel og derfor afskediger ham.

Artiklen dokumenterer ikke, at det forholder sig sadan, at advokat (X) faktisk har
leveret radgivning, der kan have fart til skatteunddragelse. DR henviser kun til
"oplysninger” — ikke identificerbare kilder — som underbygning af alvorlige
pastande om, at advokaten kan have medvirket til snyd af Skat.

Der er ingen naermere forklaring i artiklen pé, hvad radgivningen gik ud pé og
bestod af. Advokaten har haft som profession at kende danske og internationale
skatteregler, og det ma formodes at veere en normal del af hans arbejde at
rédgive klienter om lovgivningens greenser pé feltet. Det afggrende her er, om det
er dokumentérbart pa det tidspunkt, hvor artiklen skrives, at advokaten gik over
stregen og kom med moralsk angribelige eller direkte ulovlige anbefalinger i sin
radgivning.

Relevant at underspge sagen

Selve sagen, der har tréde til DR"s omfattende daskning af skattesvindelsagerne,
har stor offentlig samfundsinteresse, og derfor var det helt grundleeggende
relevant for DR at beskaeftige sig ogsd med denne konsekvens af afslgringen af
skattesagen.

Som hovedregel skal medier udvise sterre hensyn over for menige medarbejdere
end ledende medarbejdere.

Side 7af 9




Advokaten (X) har som partner haft en ledende stilling pa sin tidligere
arbejdsplads, at han har stéet for selvsteendig skatteradgivning af firmaets
klienter. Han ma som udgangspunkt tale omtale.

P& den anden side er advokaten — som Klager pa&peger det - ikke kendt | den brede
offentlighed, og han har ikke et politiske embede eller andre tillidsposter, som kan
tale for, at han har et seerligt ansvar — "bzerer de gyldne keader” — som herettiger
til, at man naevner hans navn.

Klager havder, at artiklen kunne bringes uden navnet pa advokaten. Det kunne
den. Kernen i artiklen er, at advokatfirmaet Accura fyrer en advokat, som tidligere
har arbejdet for Bech-Bruun, fordi Accuras direktor udtaler, at den p&gesldende
har ydet problematisk skatteradgivning i sin tid hos Bech-Bruun. Det er Accuras
direktors opfattelse, som DR her viderebringer somen erhvervsnyhed. | forste del
af artiklen viderebringer DR Ivan Madsens udtalelser om den pagzldende
advokats stop hos Accura.

Redaktionschef Bjprn Lambek peger over for Klager pa, at nyheden ikke er
vaasensforskellig fra en nyhed om, at en direktor eller medarbejder bliver
afskediget pa grund af svigtende resultater. Deter for den del af nyheden, hvor
DR citerer Accuras direkter lvan Madsen korrekt. Accuras direktor Ivan Madsen
er den citerede kilde, som bekreefter fyringen og begrundelsen, uden at
direktgren dog seetter den afskedigede advokats navn pa. | anden del af artiklen
er det DR, som selv fremsastter pastande om den pageaeldende advokats virke.

Manglende dokumentation for alvorlig pastand

DR siger, at advokaten kan have medvirket til svindel i forhold til Skat. DR har
forspgt at foreleegge sagen for den pageeldende advokat uden held. Men det
forhold at advokaten ikke har pnsket at tage til genmeele, fjerner ikke kravet til
DR’s dokumentation, nar DR udelukkende ud fra den meget upreecise henvisning
til "oplysninger” skriver, at advokaten kan have medvirket til pa den ene eller anden
vis, at akterer har foretaget svindel i forhold til Skat og den danske stat.

Ud fra en samlet bedpmmelse af sagen var der tale om et anliggende af stor
offentlig interesse, og den pagaeldende advokat (X) indtog en rolle med et
selvstazndigt ansvar for skatteradgivning, men advokaten var ikke offentlig kendt,
og der var ikke tale om dokumenterede beviser i artiklen for, at han kunne have
medvirket til svindel over for Skat, og DR's udtalelser i artiklen var af sédan
karakter, at de kan betegnes som kraenkende og skadelige for hans omdgmme.
Det er min vurdering, at artiklen kunne bringes og forstés, uden at offentligheden
kendte advokatens navn og billede. Derfor gik den almene interesse ikke i den
konkrete artikel forud for hensynet til den pageeldende, og derfor var det en
overtrzedelse af DR’s etiske retningslinjer, at DR bragte navn og billede.

DR har siden bragt en artikel, hvor den pagaeldende advokats tidligere
arbejdsplads, Bech-Bruun, udtaler, at den omtalte radgivning var korrekt,
ordentlig og redelig. DR neevner ikke i den artikel (bragt 11. november med titlen:
Bech-Bruun: R&dgivning til tysk bank helt efter bogen) navnet pa den tidligere
ansatte skatteadvokat, som klagesagen drejer sig om.

SideBaf 9




Konklusion

DR omtalte i en artikel pa dr.dk den 5. november 2018 en advokat (X) fra firmaet
Accura, som blev fyret for r&dgivning, han havde foretaget hos sin tidligere
arbejdsgiver, advokatfirmaet Bech-Bruun. | den forbindelse skrev DR i artiklen
uden den ngdvendige dokumentation for, at den fyrede advokat efter DR's
“oplysninger” kunne have leveret den radgivning, som var en vigtig brik for at
snyde Skat for milliarder af kroner. Eller “formentlig er blevet misbrugt til at
blstemple spekulativ handel med vaerdipapirer,” som der ogsa star ordret i
artiklen.

Udsagnet fra DR fremstod ikke dokumenteret. DR navnte ingen kilder eller
konkrete skriftlige dokumenter, som kunne understette DR's egne udsagn om, at
advokaten kunne have handlet forkert og/eller ulovligt endsige blastemplet en
maralsk angribelig praksis. Den pageldende advokat er ikke kendt i den brede
offentlighed eller indtager palitiske eller andre tillidsposter, og derfor burde
advokaten ikke have veeret naevnt med navn, og hans billede burde ikke have veeret
bragt i den oprindelige artikel. Klager f&r medhold i, at selv om sagen ikke drgjer
sig om en straffelovsovertreedelse, ville DR normalt ikke efter egne retningslinjer
have bragt navn og billede p& den pagealdende advokat, hvis han eksempelvis havde
veeret sigtet i en sag. Advokaten ville altsé have veeret beskyttet mod at f& vist
sit navn og billede, hvor han nu bliver eksponeret, selv om der ikke foreligger
mistanke om noget kriminelt.

DR ber fjerne navnet p& advokaten X i artiklen den 5. november 2018. Klager far
medhold.

Jesper Termansen, den 19. november 2018

Side 9af 9




