GENERALDIREKT@REN

Maria Rarbye Ronn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kpbenhavn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

8. november 2013

Keere
Du har den 5. september 2018 klaget over et indslag i TV Avisen samme aften.
Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes

redakter. Han har nu gennemgaet sagen og lavet en indstilling til min afgorelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Maria Rerbye Rerr

Generaldirekter

Kopi: Journalen
Redaktionschef Marie Buss
Kanst. etikchef Anja Lundberg Andersen
Konst. underdirekter Inger Bach
Chefkonsulent Marianne Juul

Side1af 11




Gennemgang af sagen

Den 5. september 2018 klager 1 (Klager) over et indslag samme aften
i TV Avisen 21.30.

“Et utroligt ensidigt indslag, hvor den ene part en landmand fik 90% lang taletid.
Naturinteresser og naturforstéelse blev stort set ikke italesat i indslaget. Kun en
bargmester fik lidt tale tid uden at fortaelle om hvordan naturen har veeret |
hundredevis af &r og om hvarfor naturen 0gsa skal til gode ses.

Et yderst langt og ubalanceret indslag, hvor samfundets naturinteresser ikke blev
beskrevet.”

Sadan skriver Klager i sin fgrste henvendelse. Han supplerer med yderligere
oplysninger den 9. september 2018:

“Jeg er i mellemtiden kommet i besiddelse af oplysninger/notat som DR har
modtaget. Det fremgdr med al tydelighed at en ekspert pd omrddet er blevet
kontaktet af DR og har modtaget faglige grundige oplysninger om sagen. [ se
vedhasftede notat)

Alligevel veelger DR stort set kun at lade private snaevre interesser oplyse om
sagen!

Hvorfor denne overfladiske ensidighed til alle TV avisens seere og lyttere?”

Den 13. september 2018 svarer redakter Anders Faurholt:

"Tak for din henvendelse og din interesse for TV Avisen. Vi er altid glade for
Feedback fra vores seere, da det hjaelper os til at forsts, hvordan vores
udsendelser bliver modtaget.

Men din pdstand om at en landmand f8r 90% af taletiden i det indslag, du
henvender dig omkring, er 8benlyst og indiskutabelt forkert. Det kan du selv teelle
efter

Indslaget rummer sagens parter. Landmaend pé den ene side. Kornmunen pd den
anden side. Det er de to, der skal mgdes samme aften, og de to der er i konflikt.
Der er ikke nogen yderligere kilder, der taler for hverken den ene eller anden sides
argumenter. P4 den méde er der balance.

At landmanden ses mere i indslaget skyldes i hgj grad den simple omstaendighed,
at konfliktens centrum er p& hans marker. Men ligevaegten skal selvfglgelig ikke
skal méles ud fra, hvor mange sekunder hver medvirkende taler. Det skal méles ud
fra, om parternes argumentationer refereres balanceret. En stor del af indslaget
er korrespondentens speak, hvor han opridser sagen suppleret med de
medvirkende kilder. Ogsd her ser jeg ingen problemer i den journalistiske balance.

Der bliver sagt i opleegget, at omrdderne er naturbeskyttet. Der bliver sagt i
indslaget, at det er vigtigt For kommunen at tage hensyn til naturen, at skabe en
ordentlig afvanding, kammunens l@sningsforslag med vddomréder og ekonomisk
kompensation til landmaendene refereres, det refereres desuden, at der er

Side 2 af 11




mange l@sningsforslag og derudover kommunens understregning af, at der ikke er
nogen nemme l@sninger 0g at problematikken er kompliceret.

Det er selvsagt at alle detaljer i sagen ikke kan bringes til torvs pd 3 minutter. Det
er heller ikke meningen. Som journalister er vores gvelse hver eneste dag at give
et balanceret udsnit af begivenheder og konflikter. Det er ogsd naturligt og
dokumenteret, at hvis man som seer har interesser eller holdninger til en sag, s&
synes man ofte at denne side er underrepraesenteret eller underdsekket |
medierne.

Jeg har pd baggrund af din henvendelse grundigt gennemgdet vores deekning arf
Kongedens hagje vandstand, og stdr fuldsteendig inde for balancen mellern
parternes argumenter og gennemgangen af sagern.

Hvad angér din henvendelse om et notat, du er i besiddelse af, kan jeg naturligvis
ikke kommentere det, eftersom du ikke oplyser, hvilket der er tale om. Men der er
ikke naget skjult i vares arbejde, sé at du har nogle dokumenter, som vi har féet
tilsendt i vores arbejde, er uinteressant for os.
Hvis det hentyder til vores kontakt med Bent Lauge Madsen, 58 var det aldrig
intentionen, at han skulle medvirke i indslaget. Vi kontaktede ham for at afklare
nogle tvivisspargsmél for at vazre bedst muligt oplyst om fakta.
Til din almindelige oplysning er det selvfelgelig helt normal daglig rutine for
Journalister at kontakte politikere, eksperter, interesseorganisationer, foreninger
og borgere for at indsamle viden, dokumentation, baggrund og synspunkter om en
given sag. Det er reglen mere end undtagelsen, at mange af disse aldrig Fremgér
af indslaget, men alle medvirker til at en sag daekkes pé s& oplyst et grundlag som
muligt. Du kan derfor roligt regne med at DR har vaeret | kontakt med flere i
arbejdet med denne historie end den ekspert, som du er vidende om at, vi har
kontaktet. Det er almindelig research, og er sddan journalister arbeider hver
eneste dag.

Jeg hdber, ovenstdende at belyst, hvordan indslaget er blevet til og hvordan
Journalister arbejder med research og kontakt til kilder bade til baggrund og til

medvirken [ vores indslag.

lgen tak For din henvendelse.

Venlig hilsen

Anders Faurholt
Redaktgr, TV Avisen”

Den 29. september gér Klager videre til lytternes- og seernes redaktgr (LSR) med
sin klage. Han har tilfgjet svaret fra TV Avisens redakter sine egne kommentarer,

Side 3 af 11




s&dan som det fremgar nedenfor. Jeg har for overskuelighedens skyld fremhaevet
Klagers kommentarer i teksten:

"Keere e

Tak for din henvendelse og din interesse for TV Avisen. Vi er altid glade for
feedback fra vores seere, da det hjslper os til at forsté, hvordan vores
udsendelser bliver maodtaget.

1. Men din pdstand om at en landmand Far 90% af taletiden i det indslag, du
henvender dig omkring, er 8benlyst og indiskutabelt Forkert. Det kan du selv taelle
efter.

TF: | svaret er der af "gode” grunde ingen opg@relse over hvor meget taletid og
speaker tid der bruges til at fortaelle om landmasndenes synspunkter!

2 .Indslaget rummer sagens parter. Landmaend pd den ene side. Kormmunen pé den
anden side. Det er de to, der skal mgdes samme aften, og de to der er i konflikt.
Der er ikke nogen yderfigere kilder, der taler for hverken den ene eller anden sides
argumenter. P8 den méde er der balance.

TF: Denne pdstand fra DA ’s side underbygges og den holder ikke. Den smule
forklarings tid den “anden” side Fér kommer slet ikke til hvad problemstillingen er
omkring hgj vandstand, “klimaregn” og EU lovgivningen pé dette punkt. Den
hydrologiske virkelighed omkring vandlab som DR fik fra blandt andet en
vandekspert bliver overhovedet ikke anf@rt noget steds sdledes at seerne far en
reel viden om kernen i sagen.

Hvorfor?

Fordi overskriften/journalist/redaktions forstdelsen fokusere pé
landmeends/szrinteressers vrede!?

3. At landmanden ses mere i indslaget skyldes i hgj grad den simple omstasndighed,
at konfliktens centrum er pd hans marker.

TF: Dette argument er fuldstaendig uholdbart, og viser at den redaktion der
tillader en s8dan ensidighed ikke forstar hvad det i bund og grund drejer sig om!
Det er ikke en konflikt omkring en enkelt landmands marker. Det er en konflikt der
er opstéet pga stigende vandstand, stigende nedb@rsmeengder, &ndring af
landskab, draen mm igennem laengere tid, som nu viser sig p4 en ny méde og som
skal forstdes mere bredt. Ikke en enkelt landmand! Der er brug for en hel anden
langt mindre journalistik end det som DR udviser pd denne méde.

4. Men ligevaegten skal selvfalgelig ikke skal médles ud fra, hvor mange sekunder
hver medvirkende taler. Det skal méles ud fra, om parternes argumentationer
refereres balanceret. En stor del af indslaget er korrespondentens speak, hvor
han opridser sagen suppleret med de medvirkende kilder.

Side 4 af 11




TF: Der er ingen meadvirkende kilder af personer der kan forteelle averordnet
omkring drsagen til den hgje vandstand set i det perspektiv som eksperter som
Bent Lauge Madsen eller lignende folk med en starre forstielse og viden, s8ledes
som naevnt under pkt 3.

4. Ogsad her ser jeg ingen problemer i den journalistiske balance.

TF: Der er brug for at DA ikke demmer sig selv i den slags sager, hvorfor jeg
anmoder upartisk part om at vurdere dette og lignende indslag fra DR ‘s side. Hvis
Seernes “ombudsmand” er en sddan person eller kan inddrage en 3 person fra et
universitets medievidenskab, ville der veere mulighed for en reel vurdering aver
indslaget og klage over dette indslag.

5. Der bliver sagt i oplasgget, at omriderne er naturbeskyttet. Der bliver sagt i
indslaget, at det er vigtigt for kammunen at tage hensyn til naturen, at skabe en
ordentlig afvanding, kommunens lgsningsforsiag med vddomréder og @konomisk
kompensation til landmesndene refereres, det referere desuden, at der er mange
l@sningsforslag og derudover kammunens understregning af, at der ikke er nogen
nemme l@sninger og at problematikken er kompliceret.

TF: Der bliver ikke fortalt hvorfor omridet er natur beskyttet. Ingen af
lesningsforsiagene bliver beskrevet i forhold til at lgse for eksempel
“klimasituationen” pé kort eller langt sigt s& seerne | samme grad fér en
fornemmelse af situationen, pd samme méde som DR tillader Landmandens
felelser og synspunkter Far lov til atter og atter at blive italesat.

6. Det er selvsagt at alle detalfer i sagen ikke kan bringes til torvs pd 3 minutter.

TF.: dette er udsagn fortasller alt om DAs svar p4 min klage. Man har tidligere
pdstaet at min pdstand [ se pkt 1) er 8benlyst og indiskutabelt Forkert, Hvis en
wvildig medieperson ser indslaget og méler varigheden af indslaget vil han opdage
at det varer ikke 3 minutter men er meget leengere!!! Alene denne péstand fra DR
som svar pd min klage vidner om redaktionens vurderings- og laeseevner.

7. Det er heller ikke meningen. Som journalister er vores gvelse hver eneste dag at
give et balanceret udsnit af begivenheder og konflikter. Det er ogsd naturligt og
dokumenteret, at hvis man som seer har interesser eller holdninger til en sag, s&
synes man ofte at denne side er underrepraesenteret eller underdaskket i
medierne.

TF: Ja heri har DR s svarmand, helt ret og méske han forstdr det ikke kun gselder
alle andre!

8. Jeg har p8 baggrund af din henvendelse grundigt gennemgdet vores daskning arf

Kongedens haje vandstand, og stér fuldstaendig inde for balancen mellem
parternes argumenter og gennemgangen ar sagen.

Side 5 af 11




TF: Hvis en grundig gennemgang af Kongedens hgje vandstands behandling og
Public Service overfor DR s seere kun bestér af dette indslag og man ikke kan
dokumentere, andre indslag der forteller om situationen omkring Kongedens hgje
vandstand [ og for den sags skyyld mange andre lignende 8er og vdomréders
tilstand] st&r det utrolig skavt til.

9 Hvad angar din henvendelse orn et notat, du er | besiddelse af, kan jeg
naturligvis ikke kommentere det, eftersom du ikke oplyser, hvilket der er tale om.

TF: Natat har DR modtaget inden udsendelsen og jeg har sendt en kopi til jer! Men
du undlader behaendigt at referere til hvilke interesser og vidensfolk/notater og
lignende som ligger til grund for jeres pdstdet balance.

10 Men der er ikke noget skjult | vares arbejde, sé at du har nogle dokumenter,
som vi har féet tilsendt i vores arbejde, er uinteressant for as.

TF: Se pkt 9. At det er er uinteressant for jer med notater | har modtaget og brug

af videnspersoner som Bent Lauge Madsen, vidner indslaget i hgj grade om. Jeg

héber at anden DA redaktions medarbejdere har en mere pluralistisk holdning og
Journalistisk adfzaerd.

11. Hvis det hentyder til vores kontakt med Bent Lauge Madsen, s&8 var det aldrig
intentionen, at. han skulle medvirke i indslaget. Vi kantaktede ham for at afklare
nagle tvivisspgrgsmél for at veere bedst muligt oplyst om fakta.

TF: Og hvorfor skulle han s& ikke medvirke. Han kunne jo have rédet bod pd sdvel
viden som balancen.

12:Til din almindelige oplysning er det selvfelgelig helt normal daglig rutine for
Journalister at kontakte politikers, eksperter, interesseorganisationer, foreninger

og borgere for at indsamle viden, dokumentation, baggrund og synspunkter om en

given sag.

TF: Denne rutine er temmelig fravaerende i dette lange TV-avisen indslag, hvor der

var rigelig plads om end det ville blive p& baggrund af lidt mindre landmandssnak.

13: Det er reglen mere end undtagelsen, at mange af disse aldrig fremgér af
indsflaget, men alle medvirker til at en sag deekkes pé sé oplyst et grundlag som
muligt. Du kan derfor roligt regne med at DA har veeret | kontakt med flere i
arbejdet med denne historie end den ekspert, som du er vidende om at, vi har
kontaktet.

TF: Her havde fredaktionen alle muligheder for at dokumenters/forteelle hvilke
videnspersoner man har veeret i kontakt med for at lave et journalistisk og PB
godt indslag! Dette undlader man behandigt med en generel pdstand om at_jeg
roligt kan regne med ....... Gad vide hvad en uvildig medie ekspert mener herom?

Side 6 af 11




14. Det er almindelig research, og er sddan journalister arbejder hver eneste dag.
TF: Intet tyder pd i hverken indslag eller i besvarelsen af min klage at der her er
talle om ordentligt og redeligt hdndveerk der lever op til DR s krav om balance og
“objektivitet”,

Til slut skal jeg anmodde i et fromt hdb om at faglig medieekspert og Seernes
“talsmand”
Vil bedemme denne klage uden det bliver et partsindleeg.”

Den 9. oktober 2018 sender jeg en sammenfatning af, hvad Klagers klagepunkter
gar p§, og det bekrazfter Klager er korrekt forstéet med enkelte tilfgjelser.

i

DR svarer ikke p& din p&stand om, at landmaandene f&r 90 procent af

taletiden.

2.

DR herer ikke balanceret kvantitativt eller kvalitativt andre end landmasndenes
synspunkter. Eksperter, der matte tale imod landmasndenes interesser, bliver ikke
inddraget.

3.

DR redegoer ikke for, at konflikten skyldes stigende vandstand, stigende
nedbersmaengder, eendring af landskab, dreen m.m. lkke den enkelte landsmands
dispositioner.

4,

Der medvirker ingen kilder, som kan oplyse om dette overordnede perspektiv. Som
for eksempel Bent Lauge Madsen.

8.

Du anmoder om at lytternes og seernes redakter inddrager sagkundskab fra
eksempelvis universiteterne til en vurdering af indslaget.

B.

DR fortzeller ikke om Ipsningsforslagene og ingen af dem bliver gennemgéet, sé
seerne far samme fplelsesmasssige oplevelse, som nér landmanden far lov at
fremsaette sine folelser.

7.

Indslaget er meget lzengere end tre minutter. DR kan lade en uvildig person male
det op.

8.

DR’s svar om en grundig deekning bestar af det ene indslag, holder argumentet
ikke. Der burde bringes andre indslag, som fortesller om Kongeéens hgje
vandstand og lignende vadomréader. Det er skeevt, som det her bringes.

g.

DR refererer ikke, hvilke interesser og videnskabsfolk, samt skriftlige kilder, der
ligger til grund for indslaget og den pastaede balance.

Side 7 af 11




10.

Klager ser ingen forklaring p& og begrundelse for, hvorfor Bent Lauge Madsen
eller en anden videnskahsmand eller ekspart ikke skulle medvirke.

11

DR redeger ikke for, hvilke videnspersoner, der medvirker. (samme som forrige
punkter.)

Indstilling:

Klagers overordnede pastand er, at DR er partisk og ensidig til fordel far
landmaendene i de indslag, som TV Avisen bragte den 5.september 2018 om
afvanding af Konge&en.

Klager havder for det ferste, at landmand(mandene) far 90 procent af taletiden
i indslagene.

Balance mellem kilderne

TV Avisens daskning bestod af et le&engere indslag om problematikken, og det blev
efterfulgt af et live-interview med den landmand, som optradte i indslaget. Han
havde vaeret med til et borgermede, som var TV Avisens anledning til at tage
sagen op.

Samlet optog hele deskningen cirka fem minutter af TV Avisen 21.30 den
pageseldende aften.

Vinklen p& indslagene var, at landmaznd ved Kongeden keemper med
oversvpmmede marker, og de er vrede over, at Eshjerg Kommune ikke gor nok for
at afhjeelpe problemet. Det var der borgermpde om den pagealdende aften. |
indslaget optrader to landmeend samt formanden for teknik- og miljgudvalget i
Eshjerg Kommune. Det er korrekt, at malt i minutter og sekunder optraeder
"landbruget” mere end kommunens reprazsentant ger. Jeg har ikke malt, om det
drejer sigom 90 procent af den afsatte tid, men det er heller ikke afggrende. Det
centrale her er, at begge parter i den konflikt, som TV Avisen har valgt at bringe,
nemlig landmaend med jord ved siden af Konge&en samt Esbjerg Kommune,
kommer til orde i indslaget. Et balanceret indslag med interviews fra flere kilder
bygger ikke kun pa fordelingen af minutter mellem de pagasldende.

Eshjerg Kommune svarede

For det andet haevder Klager, at DR ikke hgrer balanceret kvantitativt eller
kvalitativt andre end landmeaandenes synspunkter. Eksperter, der matte tale imod
landmaendenes interesser, bliver ikke inddraget.

Den direkte modpart i indslaget er Eshjerg Kommune. Formanden for teknik- og
milj@ Seren Heide Lambertsen forklarer, hvorfor kommunen foretraskker at gere
de vaAde omréader til et naturprojekt for sé at yde landmeaendene en gkonomisk
stptte for denjord, de ikke leengere kan dyrke. Dertil kommer indslagets
rapporter, deri en stand up illustrerer, hvor meget der er gravet op af sand fra
et stykke af &en, og han farklarer, at det efter kammunens opfattelse vil skade

Side 8 af 11




vandmiljpet, hvis man graver endnu mere. Landmaendene gnsker endnu mere sand
gravet op og fort vask fra &en. Det far Spren Heide Lambertsen lov at svare pa,
og han giver udtryk for, at landmazndenes lpsning er mindre oplagt, end de ger det
til, da den kan ga ud over naturen i omradet.

Der er ikke vaesentligt flere detaljer i forklaringen end dette, men kommunen far
lov at til at svare pa landmeazndenes kritik.

Der er ikke inddraget andre eksperter, men indslagets fokus var en konflikt
mellemn landmasndene og Esbjerg Kommune, og det var TV Avisens redaktionelle
valg at vinkle s&dan. Man kunne have truffet andre redaktionelle beslutninger, for
eksempel at saette den lokale oversvgmmelse af jord teet pd Kongeéen ind i den
generel problemstilling om klimaforandringer og sget nedbaer, men det var ikke
indslagets formal. DR har sin redaktionelle frihed til at vaelge fokus for indslaget,
og derfor er det ikke en fejl, at DR ikke har bragt andre eksperter ind i indslaget.

DR veelger sin egen vinkel

Det tredje klagepunkt drejer sig om, at TV Avisen ikke redeger for, at problemerne
ikke skyldes en enkelte landmands dispositioner, men stigende vandstand,
stigende nedbgrsmaengder, endring af landskab, dreen og lignende forhold.

DR kunne have valgt en anden vinkel, der fokuserede pé det, som Klager finder
vigtigt. Det gjorde DR ikke, og det er ikke en fejl.

lkke krav om bestemt ekspert

Det fjerde klagepunkt gar p8, at der ikke medvirker kilder, som kan oplyse om
dette overordnede perspektiv. Som for eksempel Bent Lauge Madsen.

TV Avisen valgte korrekt at hgre begge parter, som indgér i historien, og det var
ikke en overtraadelse af DR’s etiske retningslinjer, at DR ikke inddrog foresléede
eksperter - herunder Bent Lauge Madsen - som Klager nevner.

Krav om ekspertudtalelse

Som det femte punkter anmoder Klager om, at lytternes og seernes redakter
inddrager sagkundskab fra eksempelvis universiteterne til en vurdering af
indslaget.

Jeg afviser forslaget. Det er helt centralt i DR’s etik, at DR har sin fulde
uafhaengighed og ubetingede redigeringsret til sine programmer. DR kan ikke
paleegges at skulle benytte bestemte kilder. LSR kan og skal ikke blande sig
redaktionel i DR's redigeringsret. DR kunne have valgt en anden og et mere
overordnet perspektiv pa oversvemmelserne af jordene i Vestjylland, men det er
ikke noget, som DR kan palaegges at gere. Det er DR's eget valg. Der er ikke noget
presseetisk forkert i, at DR undlader eksperter i indslaget, nar DR i pvrigt herer
begge parteriindslaget.

Side 9 af 11




Fplelsesmeaessig oplevelse

Det gjette klagepunkt drejer sig om, at DR ikke forteeller om lgsningsforslagene
og ingen af dem bliver gennemgéet, s& seerne far samme fplelsesmassige
oplevelse, som nér landmanden Far lov at fremsaette sine felelser. Det er korrekt,
at hovedvaegten i indslaget ligger pé at forklare om landmeendenes frustrationer i
forhold til oversvemmede jorde. Det er imidlertid et redaktionelt valg, og
eftersom DR ogsé lader modparten — Eshjerg Kommune — komme til orde i forhold
til kritikken, er det ikke en overtrazdelse af DR's etiske retningslinjer.

Klager papeger, at indslaget er meget leengere end tre minutter. DR kan lade en
uvildig person male det op.

Selve indslaget varer tre minutter og 23 sekunder. Det gér direkte videre i et live-
interview, som varer to minutter og ti sekunder. Samlet set varer begge indslag
cirka fem minutter og 33 sekunder.

Klager bestrider, at der er tale om en grundig deskning. Der burde bringes andre
indslag, som fortzeller om Kongeé&ens hgje vandstand og lignende v&domrader. Det
er skaevt, som det her bringes.

Det er klagers opfattelse, men det har i og for sig ikke noget med det konkrete
indslag at gpre. Som tidligere naevnt har DR sin frie ret til at bringe et indslag
med den vinkel og selv bestemme leengden af indslaget. DR foretog ikke en skeev
daskning, da begge parter i den verserende konflikt kom til orde p& en méde, sé
deres argumenter var forstaelige.

Klager kritiserer, at TV Avisen ikke refererer, hvilke interesser og videnskabsfolk,
samt skriftlige kilder; der ligger til grund for indslaget og den pastéede balance.
DR er ikke pligtig til at oplyse alle de kilder, der méatte indgé som baggrund for
indslaget. Fordi DR kontakter en kilde, er det ikke ensbetydende med, at kilden
ngdvendigvis og automatisk skal fremgéa af et indslag. Den Europesiske
Menneskeretskonvention artikel 10 sikrer ytringsfrineden og den frie ret for
medier til at veelge kilder. Hvorvidt en kilde skal oplyses afheenger af den konkrete
kontekst, men i denne sag er der ingen rimelig begrundelse for, at DR skal oplyse
hvilke eventuelle baggrundskilder, DR har benyttet til det pageseldende indslag i TV
Avisen,

Klager ser ingen faorklaring pa og begrundelse for, hvarfor Bent Lauge Madsen
eller en anden videnskabsmand eller ekspert ikke skulle medvirke. Dette sidste
punkt svarer til det forudgéende. DR er ikke pligtig til at neevne Bent Lauge
Madsen, uanset om DR har haft en samtale med manden. Havde Klager
dokumenteret, at DR havde skjult veesentlige og afgerende oplysninger om den
konkrete konflikt, havde det stillet sig anderledes. Men selve det forhold, at DR
veelger at deekke den lokale konflikt mellem nogle landmesnd og en kommune uden
at bringe historien ind i et klimaperspektiv, er ikke i sig selv en undertrykkelse af
vaesentlige oplysninger. For langt det fleste indslags vedkommende vil man pa
tilsvarende vis kunne finde aspekter, som nok kan veere interessante, men hvor DR
har foretaget et fravalg og et tilvalg. Det afggrende her er, om DR pé fair og
etisk forsvarlig vis deekkede den vinkel, man fra TV Avisen havde sat sig for at
skildre. Ud fra de tilgeengelige oplysninger er det tilfesldet.

Side 10 af 11




Konklusion

En klager fandt, at TV Avisens deskning af oversvemmelser af landbrugsjord ved
Konge&en var ensidig, partisk og unuanceret til landmeendenes fordel. Klager far
ikke medhold i sine pastande. DR's TV Avisen valgte med udgangspunkt i et
borgermade at fortzlle om lokale landmands vrede og usnighed med Eshjerg
Kommune i en sag om oversvpmmelse af landmaendenes jorde. Begge parter kom i
tilstraekkelig grad til orde, og begge parter fik lov at argumentere for deres sag.
Saledes kom formanden for teknik- og miljpudvalget i Eshjerg Kommune ogsa til
orde, og han fik lov at papege, at landmasndenes Igsning indbefattede
miljgproblemer. Det var TV Avisens valg at vinkle indslaget, som man gjorde. DR
kunne have valgt at seette indslaget ind i et nationalt eller globalt klimaperspektiv,
sadan som Klager pnsker det, men indslaget blev ikke presseetisk ukorrekt, fordi
TV Avisen valgte en anden vinkel. DR var ikke forpligtet til at oplyse sine
baggrundskilder og heller ikke at medtage bestemte eksperter i indslaget.
Bedpmt pé sine egne praemisser var indslaget ikke en overtradelse af DR's etiske
retningslinjer.

Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 5. november 2018

Side 11 af 11




