Keere

GENERALDIREKTQ@REN
DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kebenhavn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

Maria Rgrbye Rgnn
T +453520 3040

13. april 2018

Du har den 8. marts 2018 klaget over et indslag, som blev sendt i TV Avisen den 5.
marts 2018. Efter at redaktionen afviste din kritik den 13. marts 2018, har du klaget

videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgéet sagen og udarbejdet

en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at fglge.

Med venlig hilsen

aria Rgrbye Rgnn

Generaldirekter

Kopi: Journalen
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach
Redaktionschef Bjgrn Lambek
Chefkonsulent Marianne Juul

Side L af 9




Gennemgang af sagen

Klager skriver til DRs kontaktside den 8. marts 2018. | klagen star:

“DAs journalister har igen fravalgt at researche en historie ordenligt, og de har
derfor igen valgt benyttet en case, der ikke kan holde til neermere undersagelse.

| indslaget fremgér det blandet andet: "Det er umuligt at se en serie pé nettet hos
familien Alund. "

Det var da sjovt, da YouSee tilbyder mobilt bredbénd mellem 50-100 Mbit/s p4
adresse, og firmaet Skywire mener ogsé at de kan levere 100 Mbit/s p4 adressen.
https://www.facebook.com/Skywire.dk/posts/1420757881382927

Det fremgdr ogsé at det er dyrt for de 100 naboer i omrédet af fa en hurtig
internetforbindelse - det er simpelthen lggn og latin, nér bdde YouSee og Skywire kan

levere lgsninger i omradet.

Dermed falder hele casen fra hinanden. Den virkelighed som DR skildre med brugen af
casen, den eksistere simpelthen ikke, og brugen af casen forer simpelthen seerne

bag lyset.

Jeg @nsker at DA traekker hele indslaget tilbage og berigtiger den dybt mangelfulde

research ved at informere seerne om, at casen IKKE er retvisende.

DRs svar

Den 13. marts svarer redaktionschef Bjgrn Lambek klager. | svaret star:

“Vi bringer den 5. marts i tv-avisen nyheden om, at regeringen gnsker at #ge
bredbéndspuljens @konomiske ramme ~ og at man samtidig leegger op ti, at
betingelserne for at 4 tilskud skal veegtes sddan, at beboere | landkommuners

landzoner Far stdrre chance for at f4 del i puljens midler til kabelforbindelser.

Vores case Tom Aalund Madsen fra Randersvej 27, 9550 Mariager veelger vi, fordi han

og naboerne to gange tidligere har ans@gt og féet nej til stotte fra BB-puljen.

Side 2 af 9




Dagens nyheder kan altsd r4 indflydelse pd deres mulighed for at opnd stgtte fra
puljen fremadrettet.

Kaonkret indgér en mulig daekning med mobilt bredbdnd, som du naevner, ikke som del
af ans@gningsreglerne for bredbdndspuljen i dag ag heller ikke i regeringens udspil.
Det er alene de eksisterende mulighed for bredbdnd via kabel, der indgdr. Konkret
veegter de | dag ganske meget. Tilslutningsprocent ved adgang til maksimalt 10/2
Mbit/s (veegtning 25 pct.) og tilslutningsprocent ved adgang til maksimalt 5/1 Mbit/s
(veegtning 25 pct.) Det princip laegger regeringen ikke op til at &endre pé, sé i forhold
til nyheden i udspillet, sé er casens chance for at 4 tilskud ikke afheengig af om der
evt. er mulighed for at kebe en mobil bredbdndsl@sning.

! indslaget omtaler vi jo ogs4 netop specifikt, at det er forbindelse via kabler og ikke

evt. mobile l@sninger sagen handler om.

Regeringen har endnu ikke fremlagt konkrete bud pd fremadrettede veegtnings-
fordelinger — det er noget af det, der skal forhandles — lyder det.

For i de kommende méneder skal politikerne drofte udspillet til teleforlig. | den
forbindelse er det bestemt relevant at stille spargsmél ved, om mulig adgang til
daekning med mobilt bredbdnd eventuelt burde indgé i kriterierne for at sgge

puliemidler.”
Klager henvender sig til lytternes og seernes redaktgr

Klager er ikke tilfreds med svaret. Han opfatter DRs adfeerd som en overtradelse af
DRs presseetiske regler, jf. de vejledende presseetiske regler. Klager anker sagen til

DRs lytternes og seernes redakter med fplgende begrundelse:

“Sagen drejer sig om TV Avisens indslag om bredbdndspuljen, som blev sendt pd DR1
kl. 18:30 den 5/3-2018
https.//www.dr.dk/tv/se/tv-avisen-med-sporten/tv-avisen-med-sporten-drl/tv-
avisen-med-sporten-2018-03-05#1/06:23

| de presse etiske regler stdr der at "Det er mediernes opgave at bringe korrekt og
hurtig information. 54 langt det er muligt, bar det kontrolleres, om de oplysninger,
der gives eller gengives, er

korrekte." Og som det neeste punkt "Kritik bar udvises over for nyhedskilderne, i
saerdeleshed ndr disses udsagn kan vaere farvet af personlig interesse eller

skadevoldende hensigt.”

Side 3af 9




Jeg vil i nedenstédende gore rede for, hvorfor jeg mener at de presse etiske regler er
overtraddt. TV-avisens_journalist bringer ikke tilnssrmelsesvis korrekte informationer,
vinklingen af indslaget skildre ikke virkeligheden, og journalisten har ikke kontrolleret
informationernes rigtighed. Jeg er udmeerket klar over, at casen skal illustrere
bredbdndspuljens mangler, men det sendre ikke pd, at DAs journalist opridser det

rene vrgvi,

! indslaget fremgdr det blandet andet: "Det er umuligt at se en serie pd nettet hos
Familien Alund.”

Det er simpelthen FAKTUELT FORKERT. Man kan sige, at familien har valgt en lgsning
baseret pd TDC kobbernet, der gar det umuligt at se en serie, men man kan ikke
pasté, at der er umuligt at se en serie pd adressen. Man kan derimod sige, at familien
har FRAVALGT en lpsning, som muliggar, at de kan se en serie.

Det er simpelthen ikke virkeligheden journalisten beskriver - uanset om man bruger
den undskyldning, at casen handler om bredbandspuljen. Derved fgrer man de
uvidende seer bag lyset. Almindelige mennesker har INGEN chance for at seette sig
ind i problemstillingen, og seerne sidder tilbage med det indtryk, at Tom Aalund
Madsen ikke har mulighed for at fd ordenligt internet.

Det er simpelthen IKKE SANDT! Jeg kan kere ud til Tom Aalund Madsens adresse
aften, ogjeg kan via min medbrégte 4G router sidde og streame alt det TV jeg @nsker

i mandens stue.

DAs journalist beskriver simpelthen IKKE virkeligheden, som den er - og jeg mé som
seer altsd forstd, at det ifslge Bjgrn Lambek, Redaktionschef for E&@, DR Nyheder,
er i orden for en DR journalist, at vinkle en historie sdledes, at den for fremstar
fuldstzendig modsat af virkeligheden?

Men det bliver bedre endnu, for Toms adresse - og naboernes adresser - er allerede
deekket af fast trédlest bredbdnd fra Skywire. Kilde:
https.//www.facebook.com/Skywire.dk/posts/1420757881382927

Lad mig lige oversaette det: Tom Aalund Madsen har de sidste tre et halvt 8r haft
adgang til Skywires trédlgse netveerk, hvilket jf. bredbandspuljens krav i realiteten
betyder, at han og naboerne overhovedet INGEN CHANCE har for at fé penge fra
bredbéndspuljen.

Dermed kan dagens nyheder SLET IKKE f8 indflydelse p8 Tom Aalund Madsens
mulighed for at opné stgtte fra puljen fremadrettet. Om puljen sé bliver udvidet til
det dobbelte eller ti-dobbelte, sé vil det ikke hjzelpe noget pd Tom Aalund Madsens

situation.

Side 4 af 9




DR laver alts8 en case med en mand, som ikke kan opfyide kravene i bredbéndspuijen,
da han allerede har adgang til bredbdnd med 100/30 Mbit/s fra et kommercielt
selskab.

Og det bliver endnu bedre. Kilde: https.//meremobil.dk/2018/03/torm-har-
snegleinternet/ (artiklen er skrevet af undertegnede)

I en kommentar til MereMobil.dks artikel skriver eferen af Skywire, Jens Jdnsson
felgende:

"Problemet med Tom er at han i 3% &r har kunne henvende sig til Skywire.dk og 8
lynhurtigt Internet.

Da bredbéndspuljen kom, skal vi som teleselskab indberette deekkede adresser, s8
der ikke kan gives tilskud, hvis et selskab dzekker.

Formélet med bredbdndspulien er jo netop at give tilskud til dem, hvor >ingen<
selskaber vil levere eller investere. Skywire.dk vil gerne levere til Tom.

Men Tom er blevet sur og beskylder nu Skywire.dk for at forhindre ham | at 8 hurtigt
bredbénd, fordi hans adresse er fjernet fra mulige tilskudsadresser og fordi Tom
tror at bredbdndspuljen giver ham krav pd at fé fiber indlagt. Tom forstér bare ikke
at bredbdndspuljen er teknologineutral og at staten ikke mé give tilskud, netop for
ikke at gdelzegge konkurrencen, til steder, hvor der kan leveres, om s8 Tom kan lide
teknologien eller gj....

Det eri gvrigt ikke Toms adresse der er indberettet, men dem ved siden af. Det er
selvom vi med stor sandsynlighed sagtens kan levere til Tom.

Arsagen til at vi ikke har indberettet dzekning af Toms adresse er at det program
(udviklet af Energistyrelsen) som vi benytter, ikke kan lave en 100% korrekt
daskningskort, da der er flere ting der forhindrer dette.

Jeg vurderer at programmet er sddan ca. 80% korrekt, hvilke adresser vi kan og ikke
kan deekke. Hos Tom er der treeer rundt om ejendommen, og det er derfor den stér
som ikke deekket, men de fleste kunder, beskzerer eller faelder gerne et trae/busk for
at a8 hurtigt Internet.”

Det var det med " Kritik ber udvises over for nyhedskilderne, i sserdeleshed nér
disses udsagn kan veere farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt. "
DR bruger altsé en case, som kan f8 bredbénd fra den kommercielle virksomhed
Skywire, en case som dermed IKKE opfylder kravene til tilskud af bredbdndspuljen, og
en case som, hvis man tager Jens Jénsson/Skywires pdstand som troende, i
realiteten MODARBEJDER formélet med bredbdndspuljen. Det er altsd denne case,
som DR benytter til at fortaelle seerne, at beboere i landkommuner landzoner nu fér

st@rre chance for at 8 del i puljens midler til kabelforbindelser.

Side5af 9




Derudover skriver Bjgrn Lambek at DR i indslaget specifik omhandler forbindelse via
kabler og ikke evt. mobile lgsninger. Nu har jeg genset indslaget flere gange, og det
kan_jeg altsd ikke forstd, at man som seer fér det forklaret. | indslaget fremgér det
at"Den lave hastighed skyldes forbindelsen de gamle kobber kabler" og "Det er sin
sag at f4 lagt nye hurtige fiberkabler". Hvor i indslaget forklarer journalisten, at der
findes bdde mobilt bredbdnd og fast trddlgs internet péd adressen? Hvor fortaeller

Journalisten at det casen kun omhandler kablet internet - ndr nu bredbdndspuljen er

teknologi-neutral?

Oven i kebet er der et interview med ministeren, som forklarer, at regeringen i de
kommende frekvensauktioner stiller nye skrappe krav til mobildsekningen. Men jeg
skal alts8 som seer forstd, at indslaget kun handler om KABLEDE fForbindelser,
selvom ministeren taler om mobildaskning?

Jespsr, dette er endnu en case, hvor DRs journalister overhovedet ikke har lavet
skyggen af research. Og fordj journalisten overhovedet ikke har lavet den mindste
form for research eller ringet til en kilde med lidt teknisk viden, 58 laver journalisten
et indslag med en vinkel som overhovedet ikke beskriver virkeligheden, som den er.
Det kan da simpelthen ikke passe, at DR kan acceptere indslag i TV-avisen, som slet
ikke tilnaarmelsesvis skildre virkeligheden som den er.

Jeg gnsker stadigveek at DR traskker hele indslaget tilbage og berigtiger den dybt
mangelfulde research ved at informere seerne om, at casen IKKE er retvisende.”

Den 19. marts 2018 bekreefter jeg over for klager, at jeg behandler sagen og stiller
klager nogle uddybende spargsmal. Det samme sker til DRs redaktionschef Bjgrn
Lambek (BL).

Indstilling fra lytternes og seernes redakter

Klager henvender sig til DR, da han ikke mener, at TV Avisen oplyser korrekt og
fyldestgerende. For det fgrste er det, ifplge klager, ukorrekt, nar TV Avisens
reporteriindslaget siger: “Det er umuligt at se en serie p8 nettet hos familien
Alund.”

Klager angiver, at der findes mobile Igsninger, som sagtens kan levere den gnskede
bé&ndbredde.

Dernasst p8peger klager, at nar det i indslaget siges, at det er dyrt for de 100 naboer
i omradet at f& en hurtig internetforbindelse, er det “lagn og latin.” Bade YouSee og

Skywire kan levere lgsninger.

Side 6 af 9




Det grundlzeggende spargsmal i forhold til TV Avisens valg af case er, hvaorvidt casen
overhovedet er omfattet af Energistyrelsens kortleegning af adresser, der er
spgeberettiget. Det har jeg spurgt redaktionschef BL om. Ifglge svaret optraeder
adressen pa Energistyrelsens oversigt, og det er styrelsen, der udpeger adresserne.
| svaret fra BL fremgér endvidere, at “ndr Enérgfstyr‘e/sens embedsmaend udpeger de
adresser, hvor man har ret til at sg@ge puljen, s8 skal mulig adgang til mobilt netveerk
ikke indgé i kortlzegningen.”

Et opslag pa Energistyrelsens side i forbindelse med dette arbegjde viser, at adressen
fortsat er omfattet.

Jeg har ligeledes spurgt klager til, hvorvidt adressen er deekket. Klager skriver i mail
den 19. marts 2018. “Mobilt bredbdnd er ikke en del af bredbandspuljen.
Bredbéndspuljen ignorer eventuel dekning med mobilt bredbdnd - altsd 3G/4G LTE.

Men derimod tages der hgjde for fast trddlgst bredbdnd. Hvis der kan levere internet
med fast trédlgst bredbdnd, s8 har det alts4 indflydelse.
Det er netop fast trédlgst bredbsnd, som firmaet Skywire leverer.”

Og senere i mailen (..

"I Vejledning til bredbdndspuljen 2017 kan man under punkt 2.2 se, hvilke adresser
som er tilskudsberettiget. Den omtalte adresse er tilskudsberettiget pd nuvaerende
tidspunkt, men det skyldes udelukkende, at Energistyrelsen program ikke er prescist

nok - som Skywire skriver.

Som Skywire skriver, s8 daskker de faktisk den omtalte adresse, og den er derfor
reelt set ikke tilskudsberettiget.”

Jeg méa konkludere, at casen var og fortsat er omfattet af Energistyrelsens
adressekort for deskning. Men at klager ikke mener, at Energistyrelsens program er
praecist nok, for ellers ville det have taget hgjde for fast tradlgst bredbénd, og
dermed ville casen ad den vej kunne havet féet en hurtig internetforbindelse det
padgeeldende sted. Det vil jeg her se bort fra. Det centrale er, at TV Avisen har fundet
og benyttet en case-familie, som er relevant. Den bor pé& en adresse, hvor dener
omfattet af det kort, Energistyrelsen har lavet over ansggningsberettigede til den
offentlige Bredb&ndspulje. DR kan ikke forventes at skulle foretage kritisk research i
forhold til Energistyrelsens opgerelse over berettigede adresser i Danmark. DR mé

forlade sig pa de fakta, som Energistyrelsen lezgger frem.

Side 7 af 9




Klager erkender selv, at casens adresse var tilskudsberettiget pa det tidspunkt, da
TV Avisen sendte indslaget, men klager mener ikke, at kortet er retvisende, da der -
ifplge klager — ikke er taget hgjde for fast mobilt bredbénd.

Der eksisterer en konkret uenighed mellem klager og redaktionschef BL om, hvilke
former for tradlgst internet, der indgar i Energistyrelsens bedgmmelse i forhold til
at modtage stptte til bredband. Klager mener ikke, at case-familien under nogen
omsteendigheder vil kunne komme i betragtning. BL skriver, at det er alene de
eksisterende muligheder for bredb&nd via kabel, der indgar.

Den uenighed kan jeg ikke afgere p& baggrund af de tilgeengelige oplysninger, men jeg
konstaterer, at casen var og er omfattet af de nuveerende regler for statte til
adressen.

Jeg lsegger til grund, at begge parter er enige om, at der findes private udbydere af
internet i det omrade, hvor case-familien bor.

Imidlertid er klagers vaesentligste del af kritikken TV Avisens samlede praesentation
af casen.

Klager skriver i sin svarmail til mig den 19. marts:

“Min klage gér primeert pd, at DR igen laver et indslag, hvor journalisten ordret siger
"Det er umuligt at se en serie pd nettet hos familien Alund.". Det er faktuelt forkert.
Det er ikke korrekt, og man beskriver simpelthen familiens situation forkert. Seerne
for simpelthen en beskrivelse af casens situation, som slet ikke har noget med

virkeligheden at gore.

Det er en ren Erasmus Montanus. "En sten kan ikke flyve. Morlille kan ikke flyve. Ergo
er moriille en sten!”

Familien kan ringe til bdde Skywire og YouSee i dag, og i morgen fé leveret trédlgst
internet med henholdsvis fast tradlpst bredbdnd og mobilt bredbdnd, men det passer
ikke med den beskrivelse, som_journalisten praesenterer seerne for. DA er altsd med
til at understatte MYTEN om at danskere ude p8 landet bliver ladt i stikken af de
kommercielle teleselskaber.”

TV Avisen benyttede en case, som uanset udfaldet af en kommende ansggning bor i et
omrade, som Energistyrelsen udpeger som spgeberettiget. Formélet med indslaget
var at illustrere en politisk forhgjelse af Bredb&ndspuljen med en konkret familie, som
bor i et omrade, hvor familien er stotteberettiget. Det gjorde familien, og derfor kan
TV Avisen ikke kritiseres for dette.

Klager haefter sig ved, at det i indslaget ikke naevnes, Det siges dog meget klart i
indslaget, at familien spger stotte til at fa udskiftet de gamle kobberkabler med
fibernet. Det er indslagets fokus. Klager har ret i, at TV Avisen sagtens kunne have
valgt en anden vinkling og perspektiveret indslaget ved at se pé, hvilke andre tekniske

Side B af 9




muligheder, der matte eksistere for case-familien. Men det var ikke det
redaktionelle valg, som TV Avisen traf, og det ville veere en anden vinkling. TV Avisen
er ikke etisk forpligtet til at gennemga alle taenkelige internetlgsninger, fordi man har
valgt en case, som ud fra sine egne grunde ¢nsker at udskriftet sit gamle kobbernet
med fibernet.

Klager har derfor heller ikke ret i, at det er fgre seerne bag lyset, nér det i indslaget
siges, at det er umuligt at se en serie pa& nettet hos familien Alund. I indslaget siges
det klart, at det er kobberkabler, der drejer sig om, og det er i den kontekst
bemaerkningen ma opfattes. Den er derfor ikke forkert, uanset om klager méatte

mene, at han vil veere i stand til at praesentere en anden lgsning.
Konklusion og sammenfatning

Klager far ikke medhold i, at TV Avisen benyttede en case til indslag om bredbénd den
5. marts 2018, som ikke var relevant. Case-familien bor i et omréde, som er udpeget
af Energistyrelsen som tilskudsberettiget, og dermed var det ikke en fejl at benytte
den pageldende familie. Det siges klart, at familien ikke kan downloade film, fordi det
gamle kobbernet er for langsomt, og familien gnsker stgtte til nyt og hurtigt
fibernet. TV Avisens fokus var at illustrere en forhgjelse af puljen til stotte til
Bredband, og vinklen var ikke en diskussion af alternative teknologiske Ig¢sninger, som
klager lzegger op til. Det er en anden vinkel end den, som TV Avisen havde valgt. Jeg
kan ikke tage stilling til uenigheden mellem klager og DR om, hvilke andre teknologiske
lgsninger, der matte indgd i bedemmelsen af, om en husstand skal kunne opné stpttet
bredband eller gj.

TV Avisen kan ikke forventes at skulle forholde sig til, hvarvidt Energistyrelsens
opgerelse over tilskudsberettigede adresser er retvisende. TV Avisen mé uden videre
kunne lazgge denne offentlige myndigheds oplysninger til grund for et nyhedsindslag.
Klager far ikke medhold.

Jesper Termansen, den 12. april 2018

Side 9af 9




