
 
 
 
 

1 
 

Halvårsrapport 2. halvår 2017 

 

 

 

 

Indholdsfortegnelse: 

 

Redaktørberetning     s. 2 

Trends og tal for henvendelser    s. 23 

Gennemgang af væsentlige kritiktemaer   s. 28 

Andet led i klagebehandlingen    s. 32 

Pressenævnssager     s. 32 

Ankesager afgjort af Lytternes- og seernes redaktør  s. 33 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 
 
 

2 
 

Redaktørberetning 

 

Overblik og indledende bemærkninger 

DR har på det etiske felt haft et godt halvår. Anden del af 2017 har ikke budt på etiske kriser, 

som på markant vis har anfægtet DRs troværdighed. Heller ikke antallet af sager ved 

Pressenævnet eller ankesager i mit kontor er steget væsentligt.  

Det er min opfattelse, at der er et godt samarbejde med DR Etik og generaldirektøren samt DR 

Programservice i såvel ankesager som andre løbende anliggender.  

Selv om andet halvår af 2017 har været uden større etiske kriser, er der områder, som trænger 

til eftersyn og justeringer. En del af de emner udspringer af det konkrete arbejde med klager og 

ankesager. Stikordene for mange af beretningens underpunkter er: Værn om uafhængigheden 

og større blik for ensartet behandling. 

Her er en kort oversigt og læsevejledning til redaktørberetningen. 

Første punkt drejer sig om pres på DRs ret til at redigere egne programmer. Det gælder både et 

politisk pres og et pres fra offentlige myndigheder, som ønsker større råderet over 

præsentation af stoffet. 

Det andet punkt drejer sig konkret om DRs holdning til at deltage i Copenhagen Pride og DRs 

ytringer som offentlig medieinstitution i bredere forstand. 

I det tredje punkt ser jeg på bijobreglerne og behovet for at gennemføre en karensperiode for, 

hvornår DR-ansatte kan beskæftige sig med aktører, de har haft betalte bijobs for. 

Det fjerde punkt i beretningen drejer sig om klagesystemet og behovet for at komme tættere på 

brugernes problemer. Her er der brug for justeringer.   

Det femte punkt drejer sig om DRs håndtering af kommentarer og opdateringer på sociale 

medier og behovet for ensartet behandling. 

Det sjette punkt drejer sig også om ensartet og lige behandling af opstillingsberettigede partier 

i politiske debatter i DR. Her ser jeg nærmere på kritikken fra Kristendemokraterne over at 

være udelukket fra ’Demokratiets Aften’ i forbindelse med kommunal- og regionsvalget i 

november. 

Endeligt er der som det syvende punkt en omtale af DRs initiativer på konkrete områder, der 

tidligere har været nævnt i halvårsberetningerne. 

Jeg har lyttet til bestyrelsens ønsker om, at redaktørberetningen bliver forsynet med klarere 

anvisninger i kort form af forslag til forbedringer. De konkrete forslag står i punktform efter 

hvert delafsnit. 

DRs kommentarer er placeret i blå bokse umiddelbart efter det afsnit de relaterer sig til.  

Politikere skal ikke diktere indholdet i DR 

Den socialdemokratiske kulturminister Julius Bomholt tillægges citatet, at man skal ”støtte, men 

ikke styre” kulturpolitikken. Langt senere end Bomholts ministertid opstod begrebet 

”armslængdeprincippet”, som udtrykker Bomholts ord: Der skal være en passende afstand 

mellem den bevilgende instans og de, der skaber indholdet i kulturlivet. 



 
 
 
 

3 
 

DR hviler på armslængdeprincippet. Politikerne sætter rammerne, og bestyrelsen har det 

overordnede ansvar for, at DR lever op til lovens krav. Men ansvaret for den daglige drift, 

herunder indholdet af programmerne, er i sidste instans op til DRs ledelse med 

generaldirektøren øverst. 

DR har sin suveræne ret til at redigere egne programmer. I forordet til DRs etik står, at DR 

aldrig tager hensyn til eller lader sig styre af økonomiske eller politiske særinteresser. 

Imidlertid har et par konkrete udtalelse fra fremtrædende politikere i forlængelse af efterårets 

store debat om DRs Danmarkshistorie udfordret den opfattelse. 

Det er især det sidste afsnit af DRs store serie om Danmarkshistorien, som har givet anledning 

til debat. 

Afsnittet dækker tiden fra Besættelsen og frem til nu. Da det blev bragt i efteråret, førte det i 

medierne til debat, hvor politikere og historikere blandede sig. En del af kritikken gik på, at 

afsnittet brugte tid på Inger Merete Nordentoft, den tidligere kommunistiske modstandskvinde, 

folketingsmedlem og kvindesagsforkæmper, mens andre betydningsfulde personer ikke blev 

nævnt. 

Et europaparlamentsmedlem fra Dansk Folkeparti krævede afsnittet redigeret om. Den 

pågældende mente, at DR gav et skævt, ensidigt og forkert billede af Besættelsen. DF-

parlamentsmedlemmet fandt, at DR havde skævvredet historien.  Han gav udtryk for, at DR ikke 

bare burde, men skulle inddrage digterpræsten Kaj Munk og den daværende tidligere 

konservative handelsminister og eksil-politiker John Christmas Møller i fremstillingen. Ligefrem 

burde DR redigere afsnittet om, lød det fra europaparlamentarikeren. 

En medieordfører fra et andet parti, som sidder i regeringen, gik ikke så langt som DF-

parlamentsmedlemmet, men foreslog at DR forsynede afsnittet med en tekst, der redegjorde 

for, at DR selv havde erkendt, at afsnittet lænede sig for meget op ad et venstreorienteret 

verdenssyn. Ordføreren forsvarede sit synspunkt med, at det var hans opgave som 

medieordfører at tage stilling til, hvordan borgernes penge til public service blev brugt bedst.  

Det væsentlige i den diskussion er det principielle.  

Alle kan have meninger om faktuelle fejl og prioriteringer. Men det er det politiske krav om et 

bestemt indhold og en bestemt fremstilling af vor tids historie, som er en overskridelse af en 

principiel grænse. 

DR afviste begge forslag. I modsat fald ville det have svækket troværdigheden til DR, hvis man 

havde bøjet sig for kravet om at foretage en redigering. 

Historiske fremstillinger er ikke hævet over kritik. De kan være omstridte, og det skal de også i 

nogle tilfælde være.  

DR har ikke carte blanche til at fremstille historien uden blik for god presseskik. Men det er ikke 

en presseetisk indvending at forlange bestemte politisk prioriterede begivenheder og personer 

redigeret ind i en DR-produktion. Politikere, der gerne vil være på sikker afstand af kritik for at 

ville styre medierne, bør afstå fra at fremsætte udtalelser og slet skjulte trusler, der peger i 

retning af, at man kan udnytte sin magt til at opnå magt over redigeringen i DR.  

 

Historien ændrer sig konstant 

Der findes ingen endegyldig version af historien. Den bliver til i en dynamisk proces over tid. Nye 

historikere opdager nye kilder, eller de læser gamle kilder med friske øjne.  I den forstand er 



 
 
 
 

4 
 

journalistik også at sammenligne med en form for ikke-videnskabelig nutidshistorieskrivning. 

Formen er friere, præcis som den var, da Paul Hammerich blev bedt af DR tilbage i 1980erne om 

at omskabe sin stærkt personlige og yderst populære Danmarkskrønike til en TV-serie med 

titlen ”Gamle Danmark. ” Her lod man en god fortæller give sin version af den nyere tids 

samtidshistorie ud fra et klart subjektivt udgangspunkt som kulturradikal med klare fra -og 

tilvalg præget af forfatterens personlige stil og smag.  

 

Kaj Munk 

I forhold til ’Historien om Danmark’ klagede en seer over de to sidste afsnit. Klager mente, at DR 

skulle redigere afsnittene 9 og 10 om, fordi digterpræsten Kaj Munk ikke var nævnt for sin rolle 

under Besættelsen. Det gjorde DRs historiefremstilling skæv, utroværdig og uegnet til 

undervisningsbrug, skrev klager. 

Klagen blev afvist, og siden ankede klager sagen til mig. Jeg gav heller ikke klager medhold, og 

generaldirektøren var enig. I forhold til det formål, som DR selv havde stillet op med serien, var 

der ikke tale om en overtrædelse af presseetik.  

Serien skulle formå både at favne børn og voksne og samtidig fange interessen hos et publikum, 

som ikke normalt er historisk interesseret.  

Serien nævner modstandskampen, det folkelige oprør og de ofre, som nogle måtte give for 

kampen mod besættelsesmagten. De to afsnit beskæftiger sig med Augustoprøret i 1943, og i 

afsnit 10 dramatiseres også likvideringer af modstandsfolk. Serien kommer ikke ind på Kaj Munks 

rolle, men der er en række andre historiske personer, som heller ikke nævnes specifikt. Også 

personer, som rummer væsentlige og interessante bidrag til Danmarkshistorien. I den forstand 

er det ikke noget specielt, at Kaj Munk er udeladt. 

Det har været kritiseret, at DRs Danmarkshistorie gjorde for meget ud af den kommunistiske 

modstandskvinde Inger Merete Nordentoft. Men der er ikke en kanoniseret sandhed om, hvem 

DR skal omtale, og hvad, der bør med, hvis et program skal bruges til undervisning i folkeskolen. 

Det er helt afhængig af fortolkning og udgangspunktet for den fremstilling, man ønsker. 

Inger Merete Nordentoft var skoleinspektør, modstandskvinde og sad i en kort periode i 

Folketinget for Danmarks Kommunistiske Parti. Hun brød med partiet i 1957, efter at hun tabte 

en magtkamp, hvor hun ønskede et opgør med Stalinfløjen i DKP. 

Hun bidrog både til den kønspolitiske historieskrivning og til Besættelseshistorien på sin egen 

facon. I serien væver hendes personlige historie som enlig mor sig sammen med en skildring af 

generelle levevilkår og kønsroller.  

DFs europaparlamentsmedlem bringer frem, at blandt andre John Christmas Møller burde 

redigeres ind i det sidste afsnit. John Christmas Møller var konservativ og handelsmininister 

under Besættelsen, indtil han måtte flygte til London og fortsætte sin kamp mod 

samarbejdspolitikken gennem taler til danskerne fra BBC. Det er uomtvisteligt, at Christmas 

Møller er en væsentlig historisk person. 

Men der kan være et publikum, som i højere grad ønsker at vide noget om kønsroller og levevilkår 

i årene fra 1940 – 1945 ved siden af det storpolitiske, og det er også en form for 

historieskildring, bare inden for hverdagslivet. Nordentofts kamp imod illegal abort og kvinders 

rettigheder kan også være et relevant historisk aspekt. 

Der kan være andre, som sætter sig for at se DRs serie ud fra en præmis om, at det er den 

militære og politiske historieskildring, der er interessant. Det er en smagssag. Men DR kan ikke 



 
 
 
 

5 
 

siges i sig selv at fremstille historien forkert eller skævt ved også at inddrage hverdagslivet i en 

skildring af besættelsestiden. 

Pres fra medvirkende                                                                      

Pressemedarbejderen som stopklods  

Også på andre felter er DR udsat for et pres for, at eksterne aktører ønsker at blande sig i 

redigeringen. Jeg har haft samtaler med en række ledere i DR, og det er mit indtryk, at de i 

stigende grad navnlig er ude for kommunikationsmedarbejdere for offentlige instanser, som 

stiller krav til redigeringen for at medvirke i DR. 

Det er navnlig inden for politi og sundhedsvæsen/hospitaler, at problemerne synes at 

forekomme. 

Det er ikke i sig selv odiøst, hvis eksempelvis en overlæge eller en ledende politimand benytter en 

kommunikationsmedarbejder til at få at vide, hvad man stiller op til i DR. Problemet kan opstå, 

hvis kravene bliver så mange og så detaljerede, at det begynder at anfægte DRs ret til selv at 

bestemme over stoffet og dermed mister hele eller dele af redigeringsretten.  

Det hører også med i billedet, at møder mellem DR-ansatte og ledende aktører har kunnet løse 

op for problemerne og forbedre relationen mellem DR og den anden part. 

  

Afviser DR 

DR Nyheder såvel som andre DR-redaktioner oplever i stigende grad krav som betingelse for 

medvirken. Det gør sig også gældende for eksempelvis DR Dokumentar, som specifikt nævner 

hospitalsverdenen og politi, som aktører, der kræver aftaler for medvirken. Men forholdet er 

bredt kendt i DR. 

Der har været eksempler på, at modparten ønsker at se udsendelsen igennem for at kunne 

fjerne materiale, som kilden finder uønsket.  

Der har også været et eksempel på et hospital, der ville regulere om og hvordan patienter må 

stille op i DR-programmer, så længe de pågældende var indlagt. 

Der er et eksempel på, at en politimyndighed ønskede retten til at stoppe en genudsendelse, hvis 

en medarbejder hos politiet havde fået nyt arbejde. Det afviste DR Dokumentar som en urimelig 

begrundelse. 

Meget ofte mødes DR med krav om, at medvirkende personer eller myndigheder ønsker retten til 

at fortryde deres medvirken med tilbagevirkende kraft, hvilket under normale omstændigheder 

afvises af redaktionen. 

DR er ikke blankt afvisende over for at tage hensyn til kilder, der fortryder noget, de har sagt. 

DR Dokumentar har lavet aftaler, som går på, at patienter eller medieuvante personer inden for 

48 timer kan fortryde medvirken. Ledende personale eller myndighedspersoner kan derimod ikke 

fortryde, med mindre de har en saglig begrundelse for, at DR ikke må bringe optagelsen. 

Uoverensstemmelser har i en række tilfælde ført til, at medarbejdere i DR ikke har opnået 

tilladelse til optagelser på hospitaler eller med politiet, fordi man ikke kan blive enige om 

præmisserne. 

Det kan være forståeligt og fornuftigt, hvis politimyndigheden i forbindelse med en reportage 

betinger sig, at der kan være visse situationer, som DR ikke må filme og bringe. DR skal dog være 

varsom med at gå ind på betingelser, der sætter begrænsninger på retten over stoffet uden en 



 
 
 
 

6 
 

relevant begrundelse. Hvis eksempelvis politi – eller hospitalsvæsen nægter medvirken eller 

optagelser må det være konkret begrundet i for eksempel sikkerhedshensyn eller lignende. 

Myndighederne må ligeledes være i stand til at henvise til, hvad der hjemler et afslag på 

medvirken.  

Ombudsmanden har tidligere taget stilling til udelukkelse af bestemte journalister (og medier) 

fra oplysninger. Hans afgørelse må forstås sådan, at en myndighed ikke bare kan udelukke en 

bestemt journalist eller et medie, fordi man ikke bryder sig om mediet/journalisten eller er 

utilfreds med tidligere indslag eller programmer.  

Hvis det sker, skal det være meget konkret begrundet og kan kun finde sted under visse særlige 

betingelser. 1 

Hverken DR på den ene side eller offentlige eller private kilder på den anden side har nogen 

interesse i, at der sker en optrapning. Derfor bør man forsøge så langt som muligt med dialog 

for at få ryddet alle eventuelle misforståelser af vejen. Det ændrer dog ikke ved, at DR helt 

grundlæggende ikke har samme interesser som eksempelvis en politi- eller sygehusledelse. DR 

skal være kritisk, og det kan kollidere med offentlige myndigheders hensyn til sig selv.  

Myndigheder kan og skal ikke nægte DR adgang, fordi henvendelsen har en kritisk karakter. Det 

bør ikke være en saglig begrundelse for at afslå interview med eller adgang for DR. 

En offentlig topchef kan muligvis have udstedt en så generel forholdsinstruks til 

kommunikations- og pressemedarbejdere, at medarbejderne misforstår og overfortolker 

ledelsens krav og betingelser for et interview. Men her må det være topledelsens ansvar at få 

rettet op på den misforståelse, således at der kan eksistere en fornuftig arbejdsrelation mellem 

pressemedarbejdere og DRs medarbejdere.  

I forhold til det stigende antal pressemedarbejdere hos offentlige myndigheder er det værd at 

minde om, at DRs etik rummer regler for omgang med stedfortrædere for kilderne. Der står2, at 

når kilderne vælger at udtale sig gennem pressetalsmænd skal det ske undtagelsesvist og 

fremgå af indslaget. I takt med væksten i disse medarbejdergrupper er det næppe en 

bestemmelse, som bliver håndhævet til punkt og prikke i dag.  

 

 

                                                                                         *** 

 

 

 

 

 

 

                                                           
1 http://www.ombudsmanden.dk/find/udtalelser/beretningssager/alle_bsager/92-141/ 
2 Kap 4, DR etik: ”DR skal altid søge at indhente udtalelser gennem direkte samtale eller korrespondance med kilderne. 
Når kilderne vælger at udtale sig via pressetalsmænd, herunder spindoktorer, skal det altid fremgå af indslaget eller 
udsendelsen.” 



 
 
 
 

7 
 

DR er ikke en aktivistisk organisation 

Programmer i DR bør være drevet ud fra ønsket om kritisk og redelig oplysning og ikke ud fra 

medarbejderes personlige holdninger og præferencer. Derved kan DR bestræbe sig på at 

fremstå troværdig og upartisk i alle dele af befolkningen. 

Én enkelt DR-sag har tiltrukket sig særdeles megen offentlig opmærksomhed, nemlig sagen om, 

hvorvidt DR-medarbejdere måtte deltage i Copenhagen Pride-begivenheden (CP) eller måske 

snarere: Hvorvidt DR som institution ville støtte op om arrangementet. 

Blandt en del andre medier rejste dagbladet Information i en leder kritik af, at DR ikke deltog og 

skrev:  

”Homoseksualitet og seksuelle minoriteters rettigheder har fået bred opbakning både politisk og 
i befolkningen. Danmarks Radio står for mange – både som producent af radio og tv og som 
virksomhed – som en fordomsfri og mangfoldig institution, og ikke mindst i det lys er det svært 
at forstå: Hvad truer den redaktionelle uafhængighed? 

Er det den økonomiske uafhængighed – at DR’s journalister ikke længere kan skrive kritisk om 
organisationen bag Copenhagen Pride? Eller er det uafhængigheden af politiske særinteresser – 
at journalisterne ikke længere kan lave en kritisk historie om homoseksualitet? 3” 

Avisens lederskribent koblede betragtningerne til, at det danske forsvar havde valgt at deltage i 

Copenhagen Pride. 

CP skriver om sit eget formål på organisationens hjemmeside:  

”Copenhagen Pride organiserer aktiviteter og events for og med LGBTQIA-miljøet, og deltager 
aktivt i sammenhænge der kan være med til at skabe synlighed, forståelse og konkrete 
resultater. 

Vores vision er at skabe en verden, hvor enhver kan elske og leve - frit og i tryghed. 

Copenhagen Pride er en lyttende, normkritisk organisation med inklusion som kerneværdi. Vi er 
politisk engagerede og aktivt med til at præge både holdninger og debat i samfundet. Vores 
flagskib er den årlige Copenhagen Pride Week i august, som er en mangfoldig 
menneskerettighedsfestival med trygge rum og rammer, hvor mennesker kan udtrykke sig frit, 
og hvor vi fejrer LGBTQIA-miljøet og fester på en seriøs baggrund. Copenhagen Pride er 
partipolitisk uafhængig.” 

DR er styret ud fra en lovgivning, som forudsætter upartiskhed. Folketingets ombudsmand har 

meget grundigt gennemgået ytringsfrihed for medarbejdere i DR4 - herunder også DRs 

bestemmelser om saglighed og upartiskhed vejet op i forhold til ytringsfriheden for den enkelte. 

Af forarbejderne til lovens bestemmelser vedrørende kravet om saglighed og upartiskhed står 

der: ”Upartiskhed i informationsspredningen forudsætter, at Danmarks Radio som institution 
ikke tager stilling i kontroversielle spørgsmål, at medarbejderne i Danmarks Radio ikke benytter 
deres stilling til at fremme personlige interesser, og at der stræbes imod, at opfattelser, der er 
så væsentlige, at de har krav på almen interesse, i et rimeligt balanceforhold kommer til udtryk i 
Danmarks Radios programvirksomhed.” 

Det må læses sådan, at DR som virksomhed og institution ikke skal eller bør forholde sig til 

holdningsmæssige, værdimæssige eller andre politisk betonede sager, da det er en forudsætning 

for, at DR kan være ”upartisk i informationsspredningen.”  

                                                           
3 Information, 8. august 2017 
4 Ytringsfrihed for medarbejdere i DR, 13. maj 2014, Folketingets ombudsmand. Sagsnummer 13/04607 



 
 
 
 

8 
 

Det er med andre ord ikke relevant for netop DR som institution at tage stilling til, om – in casu – 

Copenhagen Pride har et mere eller mindre anerkendelsesværdigt formål, da det grundlæggende 

ikke er en opgave for DR at foretage den slags valg. Det må forstås sådan, at det er et helt 

principielt spørgsmål. Der kan dermed ikke i den konkrete sag sluttes, at DR har en negativ 

holdning til LGBT-spørgsmål. For DR har slet ikke nogen holdning til den sag, såvel som i andre 

sager af politisk eller anden holdningsmæssig karakter.  

Ombudsmanden påpeger i sit notat, at DR på den ene side skal udvise et udstrakt hensyn til den 

enkelte medarbejders personlige ytringsfrihed, men på den anden side også er forpligtet af 

lovens særlige krav om saglighed og upartiskhed. Ombudsmanden finder ikke, at DRs 

retningslinjer på området generelt er i strid med Den Europæiske 

Menneskerettighedskonventions artikel 10 om netop ytringsfriheden. 

Ombudsmanden har dog blik for, at der kan være en konflikt og skriver, at der er tale om en 

balance mellem de foreliggende væsentlige – og til dels modstridende – hensyn.  

Generelt påpeger ombudsmanden, at DRs ansatte har en vidtgående ytringsfrihed, både når det 

gælder mere almene samfundsmæssige problemstillinger og med hensyn til kritik af interne 

forhold i DR, herunder ledelse og ressourcer. Men samtidig må DRs upartiskhed ikke bringes i 

fare. 

Ordret skriver ombudsmanden: ”Heroverfor må det imidlertid efter min opfattelse anerkendes, 
at markante personlige ytringer, som fremsættes af ansatte i DR, der i offentligheden i særlig 
grad forbindes med institutionen, efter omstændighederne kan risikere at indebære, at DR ikke 
kan fremtræde med den nødvendige saglighed og upartiskhed. Jeg bemærker i den forbindelse, 
at kravet om saglighed og upartiskhed for DRs vedkommende er særligt fremhævet i 
lovgivningen, jf. radio- og fjernsynslovens § 10. ” 

Og videre hedder det et afsnit senere: ”DRs opgave på det foreliggende område er at finde en 
balance mellem de anførte væsentlige – og til dels indbyrdes modstridende – hensyn, således at 
der på den ene side ikke lægges uberettigede hindringer i vejen for de ansattes ytringsfrihed, 
mens der på den anden side tages højde for, at medarbejdernes udøvelse af denne ytringsfrihed 
ikke forhindre DR i at fremtræde med den påkrævede saglighed og upartiskhed i spørgsmål, som 
man behandler journalistisk.” 

Eller sagt på mere mundret dansk: Ombudsmanden siger, at DR skal have meget gode grunde til 

at sanktionere en medarbejder, der ytrer sig holdningsmæssigt som privatperson. Generelt 

gælder det, at jo lavere position i DR-hierarkiet, jo større privat ytringsfrihed. Jo længere væk 

en ansat er fra eksempelvis det interne forhold i DR, som vedkommende kritiserer, jo større er 

retten til at ytre sig. Men når det så er sagt, har DR en forpligtelse til som institution at fremstå 

upartisk gennem sin programmer. DRs etiske retningslinjer følger disse regler. 

Jeg læser ombudsmanden sådan, at DR er – som institution – forpligtet til at være upartisk og 

derfor i sin ret til at undlade at deltage i holdningsprægede samfundsaktiviteter som eksemplet 

her med Copenhagen Pride. Men DR kan og skal ikke forbyde sine ansatte at deltage, da det vil 

være en krænkelse af såvel den danske Grundlov som Den Europæiske 

Menneskerettighedskonvention. 

Information rejste spørgsmålet i sin leder i sommer, hvad det var for en redaktionel frihed i DR, 

der ville blive kompromitteret ved en deltagelse og støtte til CP.  

Men det afgørende er ikke, hvorvidt DR rent faktisk vil være i stand til at forsvare sin 

redaktionelle uafhængighed ved at gå med i en demonstration som CP. Det afgørende er, om der 

overhovedet kan rejses tvivl om DRs uafhængighed.  



 
 
 
 

9 
 

Og der læser jeg ombudsmanden således, at nok vejer medarbejdernes ytringsfrihed tungt, men 

det gør hensynet til DRs upartiskhed også. Med andre ord: DR skal hverken i forhold til CP eller 

andre demonstrationer, bevægelser, begivenheder eller lignede involvere sig, da man som kultur- 

og medieinstitution skal holde sig helt udenfor. Dermed risikerer DR heller ikke at åbne for en 

lang række nye og vanskelige problemstillinger om, hvad man principielt kan støtte eller ikke 

støtte og ud fra hvilke kriterier. 

Det er også den konklusion, som andre public service-institutioner er kommet til.  

Både SVT i Sverige, NRK i Norge og BBC i Storbritannien har tilsvarende regler eller strengere. 

Ingen tillader medarbejdere at signalere holdningsmæssige eller politiske budskaber i tilknytning 

til deres ansættelse i medievirksomheden. 

DR holdt sig på den rette etiske kurs ved at afvise deltagelse i Copenhagen Pride, og hvad 

medarbejderne gør som privatpersoner er en anden sag.  

DR er gennem lovgivning og public serviceaftale forpligtet til blandt andet at fremme 

integration. DR har tilbud til minoriteter og grupper med særlige behov og interesser, men det 

relaterer sig til DRs programvirksomhed. DR har pligt til at beskæftige sig med væsentlige 

samfundsspørgsmål, hvilket kunne være LGBT-minoriteter og mulig diskriminering. Men der er 

væsentlig forskel på, at dette sker som programvirksomhed eller om DR tager stilling i kraft af 

deltagelse i demonstrationer og lignende.  

 

                                                                                          *** 

 

 

Bijob bør give karenstid 

En konkret sag fra ’Sundhedsmagasinet’ i andet halvår af 2017 drejede sig om bijob. 

En medarbejder på ’Sundhedsmagasinet’ i DR var vært på et program om høretab. Værten fik 

tilladelse til et job som lønnet ordstyrer på folkemødet på Bornholm for den samme virksomhed, 

som medvirkede i programmet. Samme virksomhed bidrog til DRs udsendelse ved at stille lokaler 

og en medarbejder til rådighed. 

DR-værten søgte og fik tilladelse af DRs nyhedsdirektør fjorten dage inden, at programmet blev 

bragt. En seer klagede over programmet. Blandt andet mente klager, at det var undergravende 

for DRs troværdighed, at værten havde et lønnet ordstyrerjob for den virksomhed, som bidrog 

til programmet i DR. Sagen blev anket til mig. 

DR Nyheder beklagede og erkendte, at der i dette tilfælde kunne rejses tvivl hos seerne om 

denne værts uafhængighed, og DR Nyheder mente ikke efterfølgende, at tilladelsen burde have 

været givet. Min opfattelse var, at bijobreglerne på dette punkt var overtrådt. 

Et program som ’Sundhedsmagasinet’ er teamwork. Der er en redaktion, som i praksis foretager 

research og træffer aftaler, og så er der værter, som bærer programmet med deres 

personlighed.  

Men selve det, at en vært ikke selv har truffet aftale med en virksomhed, kan godt gøre værtens 

bijob for samme virksomhed problematisk. Det er i offentligheden værten, som personificerer 

programmet og DR. 



 
 
 
 

10 
 

Det er muligt, at medarbejderen godt mener at kunne holde tingene adskilt. Men det afgørende 

er, at der ikke må kunne rejses tvivl om interessekonflikter eller sammenblanding af interesser. 

Det kunne der her, hvilket DR Nyheder selv erkendte. 

Der findes i DRs etiske regler en rettesnor, men der er ingen specifikke bestemmelser, som 

nærmere angiver, hvor tæt man som medarbejder skal have været på en aktør for, at det må 

siges at være over grænsen.  

I sagens natur bør man være varsom med at opstille alt for firkantede regler, da hver sag må 

bedømmes ud fra de helt konkrete omstændigheder. Der hviler et stort ansvar hos den chef, 

som giver tilladelsen. Enhver ”karensperiode” – altså periode, hvor en DR-medarbejder ikke kan 

have journalistisk og programmæssig kontakt med en aktør, som den pågældende er blevet 

lønnet af til et bijob – vil altid være vilkårlig. En skæringsdato har et element af tilfældighed over 

sig. 

 

Karenstid på et halvt år 

Alligevel kan det være en stor hjælp for såvel medarbejderen som chefen, at der er noget at 

holde sig til. Mit forslag vil være, at en medarbejder som hovedregel ikke bør kunne opnå en 

bijobtilladelse til et lønnet bijob for en aktør – privat eller offentligt – hvis den pågældende har 

interviewet eller på anden måde haft væsentlig faglig eller privat kontakt til den pågældende 

aktør inden for det seneste halve år. En medarbejder, der har haft et lønnet bijob, bør heller ikke 

det næste halve år frem kunne have professionelt med den pågældende aktør, medarbejderen 

har arbejdet for, at gøre. 

Der kan tænkes meget forskellige situationer, som vil være en konkret bedømmelse, og derfor 

taler jeg om det som en rettesnor, og i hvert enkelt tilfælde bør det være en vurdering fra den 

ansvarlige chef.  

Lad mig give et tænkt eksempel: Hvis en DR-vært har optrådt som lønnet ordstyrer for en stor, 

dansk virksomhed på et møde i marts, så kan den pågældende vært ikke beskæftige sig med den 

virksomhed det næste halve år.  

Jeg forstår de nuværende regler sådan, at opstår en akut situation, hvor en medarbejder er i 

tvivl om sin habilitet, skal man kontakte sin chef og få sagen afklaret. Der foretages et vist skøn, 

som chefen så har ansvar for. Det kan man vanskeligt sætte firkantede regler for, da det må 

afhænge meget af opgaven, omfanget og andre konkrete omstændigheder.  

Både medarbejderen og chefen har en pligt til at sikre, at der ikke er eller har været projekter, 

interviews eller andet, som vil kunne medføre, at der kan sås tvivl om DRs uafhængighed. Er det 

tilfældet, så kan DR ikke give en bijobtilladelse. Man er altså ikke fritaget for bijobreglen, selv om 

det er en researcher, der har lavet en aftale til brug for programmet. Selvfølgelig er der 

bagatelgrænser. Der kan have været en kontakt fra en redaktion, der er så perifer, at den ikke 

bør spille en rolle. Her kan det være hensigtsmæssigt, hvis den slags tvivlstilfælde bliver forelagt 

den relevante direktør, som så må tage stilling. 

Jeg sondrer klart mellem lønnede og ulønnede bijobs.  DR-medarbejdere skal kunne skrive indlæg, 

holde foredrag, deltage i konferencer, sociale sammenkomster eller kunne bruge en viden i en 

offentlig sammenhæng.   

Det er en egentlig betaling for at stille op, der er skillelinjen.  

Der er et troværdighedshensyn at varetage. DR er i den sammenhæng en særlig virksomhed. Der 

er særlige regler for ansatte i landets største public servicevirksomhed, som er offentligt 

finansieret. Derfor kan man heller ikke lave en direkte sammenligning mellem DR og enhver anden 



 
 
 
 

11 
 

medievirksomhed. Den balance, som DR søger, må hele tiden være det optimale krydsningspunkt, 

hvor hensynet til troværdigheden afvejes i forhold til friheden for den enkelte i at engagere sig i 

lønnede eller ulønnede aktiviteter ved siden af arbejdet.  

Min anbefaling: 

• En karensperiode på seks måneder fra et lønnet bijob og til en medarbejder kan 

beskæftige sig fagligt med den samme aktør. På samme måde er der en karensperiode på 

seks måneder fra en medarbejder har haft et lønnet bijob for en aktør, til den 

pågældende fagligt må beskæftige sig med aktøren igen. Det er den ansattes chef, der 

udøver et skøn i den konkrete sag. 

 

 

 

 

 

*** 

 

 

 

 

DRs svar: 

DR medarbejderes mulighed for beskæftigelse udenfor DR reguleres efter retningslinjerne i 

DRs Etik, hvor det indledningsvis gøres klart, at: "Bijob udenfor DR forudsætter, at 
medarbejderen i hvert enkelt tilfælde på forhånd har indhentet en godkendelse fra sin chef. 
Ansøgningen skal rumme udførlige oplysninger om jobbets art og eventuel betaling. Tilladelse 
til bijob er udelukkende gældende i det kalenderår, den er givet. 

Ansøgning om tilladelse til bijob skal vurderes ud fra, om der kan rejses tvivl om 
interessekonflikter eller sammenblanding af interesser, om der kan rejses tvivl om den 
enkelte medarbejders troværdighed og uafhængighed i forbindelse med jobbet samt om 
omfanget af bijobbet har en sådan karakter, at det påvirker medarbejderens arbejde i DR.  
Det afgørende er netop – som LSR påpeger – den konkrete vurdering i hver enkelt tilfælde. 

Derfor er proceduren, at hver enkelt ansøgning om bibeskæftigelse (lønnet eller ulønnet) 

håndteres individuelt – og det altid er den enkelte chef, der ud fra ovenstående vurderer, om 

ansøgningen kan imødekommes.  

Siden 2014 har det desuden være fast praksis at lægge godkendte ansøgning offentligt frem 

på dr.dk ud fra ønsket om fuld transparens på området. https://www.dr.dk/om-dr/fakta-

om-dr/dr-medarbejderes-bibeskaeftigelse  

Der pågår i øjeblikket drøftelser med de faglige organisationer om en justering af 

retningslinjerne for bibeskæftigelse.  LSR deltager i disse drøftelser og nævnte anbefaling vil 

indgå i diskussionen.      

 

 

https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/dr-medarbejderes-bibeskaeftigelse
https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/dr-medarbejderes-bibeskaeftigelse


 
 
 
 

12 
 

 

For få og for sene svar  

Det positive først. Det er nu muligt på fremtrædende plads i toppen af skærmbilledet på dr.dk at 

komme i kontakt direkte med DR. Ikke bare jeg, men også min forgænger har gentagne gange 

efterspurgt denne funktion, og den er der nu. Men størst er glæden på vegne af de lyttere, 

seere og læsere, som ofte har efterspurgt en kontaktmulighed.  

Desværre er det dog fortsat sådan, at der jævnligt er brugere, som henvender sig både til mig 

og skriver til DRs kontaktformular. Hver gang rykker jeg. Nogle få gange går jeg dybere ned i 

sagen for at finde ud af, hvordan sagsgangen har været i alle led. 

Sådan et tilfælde var en klage fra august. En mand kritiserede et indslag, som havde været bragt 

i Radioavisen.  

I udgangspunktet ville manden blot ringe ind til Radioavisen for at gøre opmærksom på, hvad han 

opfattede som en fejl sagt i én af timenyhedsudsendelserne. Det kunne han ikke komme igennem 

med. Derefter blev sagsgangen følgende: Da han ikke fik personlig kontakt til Radioavisen, skrev 

han gennem DRs kontaktformular til Programservice, som modtog klagen den 21. august 2017. Af 

logfilen fremgår det, at fire dage senere gik klagen videre til DR Nyheder. Atter fire dage efter - 

den 29. august blev sagen sendt fra indkomne klager i DR Nyheder til en chef på DR Nyheder. Den 

5. september gik sagen videre fra denne chef til en anden chef i DR Nyheder. Herfra blev sagen 

endelig besvaret den 20. september.  

Hele sagsgangen tog lige knap en måned fra klageren forsøgte at ringe til Radioavisen og til han 

endelig fik svar. 

Forsinkelse kan skyldes flere forhold. Chefer modtager klager, som ikke er deres område. Der 

kan være sygdom, rejse eller andet, som forsinker. Nogle er sene til at sende en klage, der er 

gået forkert, videre, og endelig er der langsommelighed i forhold til at svare.  

DR har for godt et år siden skærpet sin egen frist for et svar fra fire til to uger.  Én ting er, at 

en sag vandrer fra hånd til hånd. Eller fra mailbakke til mailbakke. En anden er en eller anden form 

for tilbagemelding til klageren, der viser, at DR tager henvendelsen seriøst.  Det ville være god 

stil, hvis den chef, der modtager en henvendelse og kan se, at den allerede har ligget længe, 

sender et foreløbigt svar til klager.   

 

Flere personlige svar  

Så er der selve spørgsmålet om, hvem der skal have svar. Kort sagt bør DR følge BBC’s praksis 

og svare, såfremt henvendelsen overhovedet kan tolkes sådan, at henvenderen forventer et 

svar. Der behøver ikke eksplicit stå i henvendelsen, at vedkommende vil have et svar. Skulle 

henvendelsen være kommet i den forkerte digitale postkasse, er det ikke henvenderens problem, 

men DR, der har en pligt til at svare. Hellere en gang for meget end én for lidt. 

Det er vigtigt at understrege her, at forslaget ikke lægger op til en langvarig, ressourcetung 

klagebehandling af kommentarer og bemærkninger, som normalt ikke bliver betragtet som en 

klage. Det afgørende er, at hvis en henvendelse reelt rummer et spørgsmål, en undren og en 

refleksion som tydeligvis lægger op til en form for reaktion fra DR den anden vej, så bør det også 

ske.  

Min assistent og jeg ser hver måned de flere tusinde henvendelser, der kommer både i 

klagekategorien og i kategorien for ris og ros-henvendelser, og det er mit grundlag for at udtale 

mig om de mange henvendelser, som reelt lægger op til en form for reaktion fra DR.  



 
 
 
 

13 
 

Vi har på kontoret foretaget en undersøgelse af et udsnit af tilfældig udvalgte henvendelser i 

Ris og Ros-kategorien fra august til og med oktober 2017. Vi har valgt den første og den tredje 

mandag i månederne som et tilfældigt snit for at se, hvor mange af henvendelserne, der havde 

en ordlyd og en karakter, så de udtrykte et ønske om et svar. Undersøgelsen viste, at ud af den 

samlede stikprøve indeholdt knap ti procent et tydeligt ønske om et svar, uden at det blev givet.5 

I to procent af tilfældene havde DR Programservice foretaget et skøn, så nogle henvendelser 

alligevel bliver sorteret fra og sendt til besvarelse. Det, som DR Programservice kalder for ”om-

kategorisering.”  

DR Programservice er den enhed, der modtager klager samt ris og ros først og foretage en 

første sortering. Men afdelingen lader det i høj grad være op til redaktionerne selv at vurdere, 

om deres ris og ros reelt er spørgsmål, som bør besvares. Her vil jeg foreslå en opstramning. Når 

en redaktion modtager en henvendelse fra ris og ros, som DR Programservice har vurderet kan 

være et spørgsmål til besvarelse, så bør det også besvares. Jeg har valgt et par af de 

henvendelser fra vores lille undersøgelse for at give et indtryk af, at henvendelser den vej kan 

være meget relevante og ikke nødvendigvis meget komplicerede at besvare: 

Eksempel 1: (sproget ikke rettet) 

”Min datter på 9 år fortæller i dag at der "hele tiden" har været spots (reklamer for) ultra news 
og om at man skal fortælle om terror i barcelona. Virkelig? kan det virkelig passe at man booster 
spots med dette til børn på fx 9 år??Skal det virkelig være breaking news for kids om terror??” 

Eksempel 2: 

”Til rette medarbejder ved DR 

DRs radioafspilnings-tjeneste (on demand) er blevet lavet om, og det er desværre ikke til det 
bedre. Afspilnings-tjenesten før fungerede ellers fint.  

Jeg lytter til radio på min bærbar, og jeg er utilfreds med, at man hverken kan se, hvor længe et 
program varer, at man ikke kan spole i et program, kan ikke pause det og kan ikke slukke for det 
uden at skulle lukke fanen ned. Jeg forstår ikke denne forringelse og har derfor orienteret mig 
på DRs hjemmeside for at finde hjælp til afspilning, men uden held. Har jeg overset noget, som 
kan afhjælpe mine problemer?  

Hvis ikke denne tjeneste bliver brugervenlig, så vil jeg i meget mindre grad lytte til DRs ellers så 
velproducerede radioprogrammer. Radio24syv har en udmærket afspilnings-tjeneste. 

Med venlig hilsen  

(navn slettet)” 

 

Det første eksempel stiller henvenderen et klart spørgsmål af etisk karakter om nyheder og 

voldsomhed i forhold til formidling for børn. 

I det andet er henvendelsen formuleret som et brev, hvor henvendelsen ligger i klar forlængelse 

af en række andre henvendelser til DR om omlægningen til DAB+. 

                                                           
5 I alt var der 145 henvendelser i den samlede mængde. 16 var formuleret, så de lagde op til et svar, og tre var blevet 
videresendt og besvaret. Tilbage var derved 13 ubesvarede henvendelser, hvilket udgør 9 procent af den samlede 
mængde henvendelser i perioden. 
 



 
 
 
 

14 
 

Det forekommer temmelig oplagt, at de pågældende afdelinger, der måtte modtage sådanne 

henvendelser, bør besvare dem, uanset at de i første omgang måtte være kommet ind via Ris og 

Ros. 

For mig at se ligger det største ansvar i de enkelte afdelinger og redaktioner i DR. En ændret 

praksis vil føre til, at DR samlet set skal besvare flere henvendelser personligt, og kontorets 

stikprøve indikerer, at det kan være i størrelsesordenen ti procent flere henvendelser. Det 

svarer ganske godt til mine egne observationer. Men det forekommer også at være et rimeligt 

krav. Det er mange reaktioner i forhold til, at DR er svær at komme i kontakt med. Et svar 

behøver ikke at være meget langt eller kompliceret. En del henvendelser drejer sig jo som i 

eksemplet om sager, som DR i forvejen har taget stilling og derfor er trænet i at svare på. Her 

tænker jeg for eksempel på DAB+. 

 

Spændende forsøg om radio app 

DR havde i første halvår af 2017 et stort antal klager over den radio app, som blev introduceret i 

begyndelsen af året. Det omtalte jeg i den forrige halvårsrapport, og det var et tema på 

bestyrelsesmødet forrige gang.  

Kritikken har blandet andet ført til et spændende eksperiment både til gavn for app-brugerne 

og for DR. DRs streamingteam i Webområdet har efterfølgende forsøgsvis eksperimenteret 

med at indgå i tæt dialog med brugerne af radio app’en. Eksperimentet er foregået i samarbejde 

med DR Programservice.  

Målene for streamingteamets eksperiment var at være mere synlige for brugerne, løse tekniske 

problemer hurtigere og lytte til brugernes kritik og bruge denne i videreudviklingen af app’en. 

Eller sagt på en anden måde: At øge brugernes tilfredshed. 

Helt konkret gik streamingteamet i direkte dialog med radio app-brugerne på app stores, via 

henvendelser fra app’en og gennem tættere samarbejde med Programservice. Det  bar frugt. I 

stedet for at brugerne blot brokkede sig over app’en og gav den en dårlig rating, blev brugernes 

problemer og behov afdækket i dialogen og brugt til at opkvalificere produktudviklingen. 

Streamingteamet har derudover inviteret de mest kritiske af disse brugerne til at være 

”forsøgskaniner” – i fagsproget betatestere – for forbedringer og ændringer af app’ en. Over 

100 personer har kvitteret ved at tilmelde sig, og det viser at det er muligt at konvertere sure 

og frustrerede brugere til konstruktive medspillere. 

Generelt har brugerne kvitteret med at føle sig hørt, at flere (men ikke alle) af deres problemer 

er løst, og har rost DR for at ville lytte til deres behov når nye features skulle udvikles. 

De ansatte i DR Programservice har også kunnet nyde godt af, at de i højere grad har kunnet 

samarbejde med streamingteamet om at besvare henvendelse fra brugere med problemer. 

Forsøget har ikke skullet erstatte den officielle klagevej til DR, men har været et supplement. I 

2018 vil yderligere forsøg blive taget i anvendelse for at øge hastigheden i forhold til at afhjælpe 

tekniske klager, såvel som øge brugertilfredsheden af de digitale produkter.  

Jeg holder en tæt kontakt til afdelingen for at følge resultaterne i 2018. 

 

 
 



 
 
 
 

15 
 

 

Mine anbefalinger: 

• Når en DR-chef kan se, at en henvendelse ikke kan nå at blive besvaret inden for 

tidsfristen, bør man sende en mail, så klageren i det mindste er klar over, at sagen ikke er 

glemt, men at der vil gå yderligere tid, inden det endelige svar kommer.  

• DR bør besvare enhver henvendelse personligt, hvis henvendelsen i sin form og indhold 

giver indtryk af et ønske om at modtage et svar. Også selv om henvendelsen ikke er 

kommet ind i DR-systemet gennem den ”kø”, der rummer klager til personlig besvarelse. I 

praksis bør det betyde, at når DR Programservice sorterer en henvendelse fra til 

besvarelse og sender den til en redaktion i DR, så skal redaktionen besvare den. 

 

 

 

 

 
DRs svar: 
Anbefaling 1 vedr. for sene svar: 

”Når en DR-chef kan se, at en henvendelse ikke kan nå at blive besvaret inden for tidsfristen, 
bør man sende en mail, så klageren i det mindste er klar over, at sagen ikke er glemt, men at 
der vil gå yderligere tid, inden det endelige svar kommer. Jeg modtager kopi af denne mail.” 

Bemærkninger: 

DR har vedtaget frister for besvarelse af klager fra medvirkende, generelle klager samt fejl. 
Der er ikke frister for øvrige typer af henvendelser, herunder generelle kommentarer, ris og 
ros mv..  

Statistik for den senest tilgængelige periode (november 2017) viser, at DR generelt i meget høj 
grad overholder de opsatte frister, jf. tabel 1. Det er således umiddelbart vanskeligt at 
genkende et billede af, at der for de typer af henvendelser, der fremgår i tabel 1, generelt skulle 
være en større udfordring med at svare inden for de opsatte frister. For kategorien klager er 
fristen med vedtagelsen strammet op fra 30 dage (som er kravet i medieansvarsloven) til 14 
dage. 
 

Tabel 1. Svartider på henvendelser i DR november 2017 

 Frist Antal 
henvendelser 

Overholdelse af 
frist 

Klage fra 
medvirkende 

8 dage 6 100 pct. 

Klage 14 dage 304 96,1 pct. 

Fejl 14 dage 567 97,2 pct. 

 

 



 
 
 
 

16 
 

 I de tilfælde, hvor DR ikke svarer på en henvendelse inden for DRs egen frist, er DR enig i, at 
DR fremover som klar hovedregel bør sende borgeren en email og orientere om, at et svar er 
på vej, men ikke kan nås udarbejdet inden tidsfristen. DR igangsætter arbejdet med at 
implementere dette. 

Anbefaling 2 vedr. besvarelse af henvendelser personligt: 

”DR bør besvare enhver henvendelse personligt, hvis henvendelsen i sin form og indhold giver 
indtryk af et ønske om at modtage et svar. Også selv om henvendelsen ikke er kommet ind i 
DR-systemet gennem den ”kø”, der rummer klager til personlig besvarelse. I praksis bør det 
betyde, at når DR programservice sorterer en henvendelse fra til besvarelse og sender den til 
en redaktion i DR, så skal redaktionen besvare den”. 

Bemærkninger: 

DRs besvarelse af henvendelser fra borgere – og valg af hvornår henvendelser besvarer 
personligt - tager afsæt i de indledende principper fra DR henvendelsespolitik, hvor der står 
følgende: 

”Dialogen med brugerne om programvirksomheden har en høj prioritet i DR. Også den daglige 
dialog, som ofte foregår via skriftlige henvendelser fra brugerne. Disse henvendelser 
indbefatter kommentarer, kritik, ros, forslag, spørgsmål og klager. DR modtager rigtig mange 
henvendelser via telefon, mail, breve og kommentarer via dr.dk og de sociale medier hvert år. 
Det er således ikke muligt at svare personligt på alle henvendelser.  

For i håndteringen af henvendelser at skabe størst kvalitet af de afsatte licensmidler, 
prioriteres henvendelser forskelligt i forhold til, hvilken kategori, de tilhører. Formålet er at 
sikre, at henvendelser med det mest alvorlige indhold kan behandles hurtigere. Højest prioritet 
har derfor henvendelser fra medvirkende, der føler sig uretfærdigt behandlet og kan have lidt 
skade af en omtale, samt indberetninger af alvorlige indholdsmæssige fejl og brud på DRs 
Etiske retningslinjer, da det er vigtigt for DR hurtigt at kunne rette eventuelle fejl. ” 

Disse principper har til hensigt at understøtte en effektiv arbejdsgang og udmøntes i en række 
differentierede krav til frist og svarpligt afhængigt af henvendelsestype. Det fremgår her, at 
der for klager fra medvirkende, klager samt fejl er pligt til at udarbejde et personligt svar, 
mens der ikke er en sådan pligt for ris og ros. For brugerne synliggøres dette bl.a. ved, at det 
på svarkvitteringen på ris og ros fremgår, at ikke al ris og ros svares personligt af 
ressourcemæssige årsager, men indgår i en rapport som sendes til den programansvarlige. 
Det fremgår også, at klage-indgangen skal anvendes, hvis man ønsker et personligt svar. 

For kategorien ris og ros foretager Programservice i dag samtidig en central screening af, om 
disse henvendelser reelt er at betragte som en klage/eller på anden vis påkalder sig krav om 
en personlig besvarelse og derfor bør besvares individuelt.  

Hvis dette er tilfældet, sendes henvendelsen videre til den relevante redaktion, som foretager 
den endelige vurdering af dette.  

Det er en skønsmæssig vurdering, hvornår en ris og ros-henvendelse kategoriseres om til en 
henvendelse, der besvares personligt. Lytter og Seerredaktøren finder i sine stikprøver, at i 
størrelsesordenen 10 pct. af henvendelserne under ris og ros burde udløse et personligt svar 
pga. henvendelsens karakter. Foreløbige data for de ris og ros-henvendelser, som tilgår 
Programservice, viser, at ca. 3 pct. af disse henvendelser omklassificeres til henvendelser, der 
besvares personligt. 

Det er besluttet at udarbejde en samlet evaluering. Det vil i den forbindelse blive vurderet 
nærmere, om der er behov for at ændre på praksis vedr. screening af henvendelser/svar på 
henvendelser under kategorien ris og ros.  

 

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/533D8CF2-6CA3-4B55-870C-20AA25BE2A82/5729878/Programetiknyversion_13012014.pdf
http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/533D8CF2-6CA3-4B55-870C-20AA25BE2A82/5729878/Programetiknyversion_13012014.pdf


 
 
 
 

17 
 

Færdselsregler på sociale medier 

Blokering og udelukkelse 

DR vil gerne stille sine platforme til rådighed for debat mellem brugerne, men det følger også 

deraf, at DR har en forpligtelse til at fjerne indlæg, der strider mod DRs kodeks for debat. Af og 

til henvender en bruger sig gennem DRs klagesystem eller til mig med kritik af, at vedkommende 

er blevet udelukket fra DRs sociale profiler på Facebook. Det kan der være gode grunde til. For 

eksempel at den pågældende afsporer debatten ved at spamme et kommentarspor med 

henvisninger til sager, der ikke har noget med debatten at gøre. Eller at den pågældende 

debattør bruger et sprog, som er krænkende og stødende eller truende.  

Det er en balancegang.  

DR har på den ene side en forpligtelse til at fjerne visse indlæg, men på den anden side bør DR 

udvise stor tolerance. Det er vigtigt, at også synspunkter, der måske nok kan forekomme 

outrerede eller usympatiske, også får lov at være der, så der ikke udøves en form for 

meningscensur. Om noget skal slettes eller en bruger skal blokeres skal ikke være baseret på 

medarbejderes mavefornemmelse eller personlige præferencer, men ud fra nogenlunde 

ensartede standarder for, hvornår et indlæg er uacceptabelt.  

Derfor er det også vigtigt, at DR dokumenterer, hvorfor et indlæg er slettet.  Det sker ikke nu. 

Dermed kan DR skaffe sig et empirisk grundlag til hjælp i det videre redaktionelle arbejde med at 

moderere opslag på sociale medier. 

Det er i praksis ikke muligt for DR og de enkelte redaktioner, der er ansvarlige for egne 

Facebook-profiler, at overvåge alt indhold. Overvågningen foregår til dels i fritiden, når 

medarbejderne mere eller mindre tilfældigt støder på indhold, som de mener er uegnet og bør 

slettes. 

DRs egne mål med tilstedeværelse på sociale medier er øget deltagelse fra borgernes side. 

Desuden er et formål øget dækning så flere borgere finder vej til DRs indhold. 

DR afviser indhold, der: 

• strider mod lovgivningen 

• er pornografisk, groft stødende eller diskriminerende 

• har karakter af chikane mod navngivne personer 

• udleverer personoplysninger 

• reklamerer for produkter eller virksomheder 

• har form af tydelig gentagelse med ensidig påvirkning eller ikke redaktionelt forholder sig 

til et givent emne. 

 

DR har på sin hjemmeside et kodeks for, hvordan man skal opføre sig på DRs sociale medier. Her 

står blandt andet, at DR forbeholder sig retten til at slette alle indlæg, der overtræder disse 

simple regler eller er i strid med dansk lovgivning. DR udelukker brugere uden forudgående 

varsel, hvis reglerne bliver brudt konsekvent og groft. 

Problemet med dette kodeks, der har navnet ”Tal pænt”, falder i to dele. For det første rummer 

regelsættet ingen formuleringer om de forpligtelser, som DR burde have, når man udelukker 

brugere. For det andet er det meget svært at finde DRs regelsæt på området. Det ligger på DRs 

hjemmeside, men det er næppe der, brugerne befinder sig, når de er på DRs sociale medier. Den 

del kan måske løses ved at DR sørger for at gøre sine regler synlige som ”pop-up” eller som 

henvisning, når brugerne er på DRs profiler på de sociale medier. 



 
 
 
 

18 
 

Når DR ønsker at benytte sociale medier for at stimulere brugerne til en debat om og med DR, 

bør man også meget nøje overveje, hvornår man skrider ind, og DR bør kunne dokumentere, 

hvorfor man skred ind. 

Det gælder, når DR sletter et indlæg eller mere vidtgående ligefrem blokerer en bruger. 

Det er vigtigt at pointere, at DR skal kunne gribe ind øjeblikkeligt over for indhold, hvor DRs 

ansatte vurderer, at der er tale om en overtrædelse af reglerne eller måske ligefrem, at der kan 

være tale om en lovovertrædelse. DR skal kunne fjerne krænkende og anstødeligt indhold uden 

videre. Men det er også vigtigt, at DR kan analysere på sin egen redigering og kunne reflektere 

over, hvilken linje, der gælder i forhold til, hvad der bliver slettet, eller hvem, der bliver blokeret 

på DRs profiler.  

Optimalt set kunne DR arkivere en kopi af de slettede opdateringer med dato, så det er muligt at 

se, hvorfor indlægget er blevet slettet. Men navnlig ved blokering af en bruger er det væsentligt 

at kunne dokumentere og holde styr på, hvad det for ytringer, som har ført til, at DR har måttet 

blokere den pågældende. 

Begreber som ”god tone” er jo ikke nogen entydig størrelse. Det samme gælder beskyldningen 

om, at nogen afsporer en debat. Der bør være en klar, forståelig og forholdsvis entydig linje i, 

hvad der skal til, før der er tale om en overtrædelse. Det sker jo hyppigt, at debattører på DRs 

sociale medier mener, at de taler forbi hinanden, og at det er de andre, som afsporer en debat.  

Mine anbefalinger: 

• DR bør også ved sletning af indlæg eller blokering af en bruger gøre den pågældende 

opmærksom på, hvorfor vedkommende har fået slettet sin opdatering eller ligefrem 

er blevet blokeret. 

• DR bør dokumentere på en ensartet måde på tværs af organisationen, hvorfor et 

indlæg er slettet og vedkommende er blokeret. 

• DR bør sætte en tidsbegrænsning på en udelukkelse. 

DRs svar: 

DR modtager tusinder af kommentarer hver uge, og dialogen på de sociale medier bidrager i 

væsentligt omfang til DRs ambition om åbenhed og samtale. I praksis er det få brugere, der 

udelukkes – vurderingen er, at det sker 1-2 gange om ugen. I stedet for udelukkelse anvendes i 

stedet en funktion, der gør det muligt at "skjule" indlæg, så de ikke kan læses af andre end den 

pågældende brugers venner på Facebook. Hvis folk gentagne gange overtræder reglerne, 

blokeres de. I enkelte tilfælde, hvor der er tale om groft misbrug, blokeres brugeren med det 

samme. Brugeren blokeres kun på den DR-profil, hvor vedkommende har overtrådt DRs 

retningslinjer. I DRs interne retningslinjer for sociale medier er der en beskrivelse af processen i 

forbindelse med blokering af en bruger. Af den fremgår det, at DR har en forpligtigelse til at 

dokumentere, når en udelukkelse finder sted: ”Inden en bruger blokeres, skal der tages et 
screendump, så den dårlige opførsel senere kan dokumenteres, hvis det bliver nødvendigt.”.  

DR er aktuelt ved at implementere en funktion, der gør det muligt at advare en bruger inden 

vedkommende eventuelt blokeres. Denne mulighed kommer til at fremgå af de reviderede interne 

retningslinjer på området. DR vil gerne, jf. anbefalingen fra lytternes og seernes redaktør 

overveje, om der er elementer i processen omkring moderering, sletning og blokering samt 

oplysning til brugeren herom, der kan gøres på en mere hensigtsmæssig måde. Eksempelvis 

muligheden for en tidsbegrænset udelukkelse, der ikke praktiseres i dag. 

Det er ikke teknisk muligt for DR at etablere en "pop-up-løsning" på Facebook, sådan som det 

foreslås. Det skal dog i forlængelse heraf på Facebook, hvor de kan findes under fanen ”Om”.  

 

 

 



 
 
 
 

19 
 

Opstillingsberettiget, men alligevel udelukket 

Ensartethed kan der også være brug for på et andet punkt. 

DR valgte som finale på sin dækning af kommunal – og regionsvalget den 21. november 2017 at 

sende den store afslutningsdebat ’Demokratiets Aften’. Men ved den lejlighed valgte man at 

udelukke to partier fra deltagelse, Kristendemokraterne og Nye Borgerlige. De to var begge 

opstillingsberettigede til Folketinget og de var repræsenteret i samtlige regioner op til 

kommune - og regionsvalget. På de punkter var de sidestillet med de gamle partier, som DR 

havde inviteret til den afsluttende debat i DR Koncerthuset, ’Demokratiets Aften’. 

I et indlæg den 14. november 2017, skrev landsformanden for Kristendemokraterne, Stig Grenov, 

i Morgenavisen Jyllands-Posten, at demokratiet var udeblevet i DR. Han efterlyste klare regler 

for repræsentation i den vigtige, afsluttende partidebat: ”Begge partier stiller op til samtlige 
regioner. Men man er åbenbart mere end naiv idealist, hvis man tror, at de mange underskrifter 
åbner dørene til nyhedsmedierne.” 

Samtidig efterlyser landsformanden, at det ikke er, hvad han opfatter som ”tilfældige 
redaktionelle beslutninger som enevældigt bestemmer, hvem der har taletid.” 

DRs nyhedsledelse har over for mig forklaret, at man valgte et rent snit og kun medtog partier, 

der på valgtidspunktet var repræsenteret i Folketinget. DR Nyheder begrunder det med, at 

netop kommune- og regionsvalg er præget af langt flere lister, partier og enkeltpersoner, der 

stiller op. Det er derfor – ifølge DR Nyheder – ikke muligt at gennemføre en udvælgelse, hvor 

man skal tage stilling til validitet, vælgeropbakning, lokale sager og andre mere subjektive 

vurderinger. 

Og det var konstatérbart, at DR kun dækkede kommunalvalget og helt ignorerede regionsvalget i 

afslutningsdebatten, Demokratiets Aften. DR valgte kun kommunalpolitikere fra de partier, der i 

forvejen er landspolitisk opstillet, dog med den undtagelse af en partihopper fra SF i 

Mariagerfjord Kommune, som repræsenterede Alternativet. Det parti fandtes nemlig ikke i 2013, 

da det forrige kommunevalg fandt sted. 

DR Nyheder traf et redaktionelt valg ved at gå uden om regionsvalget, men tilbage står det 

spørgsmål, som Kristendemokraternes formand rejste: Efter hvilke generelle kriterier udvælger 

DR opstillingsberettigede partier til at deltage i store, generelle kommunal- og 

regionalvalgsdebatter? 

DR kan jo vælge at ignorere regionsvalget ved den afsluttende debat, sådan som det skete 

denne gang.  

Men det er næppe holdbart som et generelt princip. Public serviceaftalen udtrykker, at DR har 

en forpligtelse til at styrke borgernes handleevne i et demokratisk samfund. DR skal sikre 

befolkningen adgang til væsentlig og uafhængig samfundsinformation. DR skal gennem sit 

indhold og sine tjenester stimulere til deltagelse i den offentlige debat og den demokratiske 

proces. Det må forstås sådan, at DR har en forpligtelse til at dække såvel kommunal – som 

regionsvalg for at gøre borgerne bedst muligt i stand til at træffe et valg i stemmeboksen. Det 

må også betyde, at hvis DR skal leve op til den forpligtelse, må man tage alle partier med, der 

lever op til de samme kriterier.  DRs svar på udelukkelsen rummer ikke en klar stillingtagen til, 

hvorledes DR principielt stiller sig i forhold til partier, der er opstillingsberettigede ved 

kommende kommunale og regionale valg. 

DR Nyheder tager ikke højde for, at andre partier end de allerede repræsenterede i Folketinget 

kan være opstillingsberettiget, og DR tager heller ikke højde for, at der i forhold til regionsvalget 

er tale om et landsdækkende valg. Alle danskere med stemmeret ved regionsvalget har jo kunnet 

stemme på kandidater fra Nye Borgerlige og Kristendemokraterne.  



 
 
 
 

20 
 

Og skulle man endelig se på, hvor bredt de to partier var repræsenteret ved kommunalvalget, så 

var begge partier eller mindst ét af dem trods alt repræsenteret i 70 procent af landets 98 

kommuner. 6 

Konsekvensen af DRs beslutning blev en begunstigelse af de etablerede partier.  

Hvis der havde været tale om et valg til Folketinget, havde DR ladet de to ikke-repræsenterede, 

men opstillingsberettigede partier deltage i den afsluttende partilederrunde. Det er derfor en 

fravigelse og inkonsekvent, når DR udelukker dem fra afslutningsdebatten i forbindelse med 

kommune- og regionsvalget.  

Man kan fra DR Nyheder mene, at valget er et valg i 98 kommuner og ikke relevant at afspejle 

valget til fem regioner. Derfor kan DR Nyheder ønske, at partierne i afslutningsdebatten 

forholder sig til kommunalvalget alene. Men tilbage står, at for vælgerne er det to ligestillede 

valg til to demokratiske organer, nemlig kommunalbestyrelserne landet over og regionsrådene. 

Sidstnævnte organ har ansvaret for hele sundhedssektoren og bestyrer godt 110 milliarder 

offentlige kroner om året. De har ansvar på et område – sundhed – som vælgerne generelt 

placerer meget højt på interesselisten både ved landsdækkende og lokale samt regionale valg.   

Det er i så fald DR Nyheders egen redaktionelle fortolkning af, hvad der er det vigtige valg og det 

ikke-vigtige valg af de to. DR er et meget væsentligt medie for befolkningen som helhed til at 

danne sig et overblik i forbindelse med valg og folkeafstemninger, og derfor bør DR også 

tilrettelægge sine paneldebatter i forbindelse med valghandlinger ud fra generelle og ensartede 

principper, som er synlige og tilgængelige for alle. Det må være DRs særkende som landets 

største public serviceudbyder. Yderligere er regionerne og deres virkemåde det, som borgerne 

har ringest kendskab til, og det kunne tale for, at DR netop har en forpligtelse til at oplyse om, 

hvad valget drejer sig om – navnlig da det drejer sig om noget borgernært som vores sundhed, 

hvilket ikke er en kommunal opgave. 

DRs retningslinjer for valg og folkeafstemninger er sparsomme. DR skal sikre, at den bredest 

mulige del af befolkningen får mulighed for at stifte bekendtskab med de forskellige partier og 

holdninger. 

Min anbefaling: 

• DR bør have generelle, ensartede, klare og gennemskuelige regler for, hvilke partier, der 

skal deltage ved lignende debatprogrammer ved kommende valg. DR skal som public 

service udbyder styrke borgernes handleevne i et demokratisk samfund. Det må betyde, 

at DRs hensyn til at behandle partier i samme situation  ens, må tælle mere end en 

redaktionel beslutning om, hvem man vil have med i et konkret program, som det skete 

ved ’Demokratiets Aften.’  

 

 

                                                           
6 Jeg har foretaget en optælling, som viser, at begge partier ved valget den 21. november 2017 var repræsenteret i 30 
procent af de 98 kommuner. Nye Borgerlige var alene repræsenteret i 31 procent af kommunerne, og 
Kristendemokraterne alene i 9 procent af kommunerne. I 30 procent var ingen af partierne opstillet. Begge partier var 
opstillet i samtlige fem regioner. 
 



 
 
 
 

21 
 

 

 

 

*** 

 

Opfølgning på gatecrashing 

DR Etik har siden forrige halvårsrapport fulgt op på bemærkningerne vedrørende ’gatecrashing’. 

Det har ført til præciseringer, som direktionen har tilsluttet sig. De forslag, som DR Etik er 

kommet frem til, er klare fremskridt. Nu er definitionen på gatecrashing præciseret, så det 

tydeligere fremgår af DRs etiske retningslinjer. Jeg opfatter det sådan, at der hermed er tale 

om en præcisering af de regler, der også hidtil har været gældende. Det betyder, at det nu står 

eksplicit: At DR ikke opsøger og filmer kilder uden aftale med mindre, at der er givet en 

direktørgodkendelse til gatecrashing. At der godt må optages lyd og billeder af journalister, der 

enten ringer til kilder eller opsøger dem uden forudgående aftale, men dette må ikke ske med 

tændt kamera, og lyd fra de kilder, der opsøges på denne måde, må selvsagt ikke benyttes til 

interview, med mindre at der foreligger en tilladelse til gatecrashing. 

DRs svar: 
DR traf en redaktionel beslutning ifm. formatet ’Demokratiets Aften’ om at fokusere på 
kommunalpolitiske udfordringer. Der har imidlertid været omfattende dækning af 
regionrådsvalget i den øvrige valgdækning.  

Hvad angår den konkrete vurdering ifm. ’Demokratiets aften’, så har formatet den iboende 
udfordring, at det stiller særlige krav at skabe en seervenlig og meningsfyldt politisk debat til 
et landspolitisk publikum i forbindelse med et kommunal- og regionsrådsvalg, der er præget 
af lokale tematikker. Det var således heller ikke partiledere, der var deltog i debatten, men 
lokale repræsentanter, der kunne diskutere nogle af de lokale udfordringer, der var essensen 
i DRs forsøg på at dække valget mere nært – og som samtidig kunne indfri ambitionen om at 
gøre danskerne klogere på hinanden.   

Der har som nævnt ved siden af Demokratiets aften været masser af dækning af 
regionrådsvalget i andre formater, i landsdækkende nyhedsindslag i både radio og tv – 
særligt i større temaer om sundhed, explainers, kandidattest, samt særlige temaer om, hvad 
regionerne laver i flere forskellige programmer f.eks. Slotsholmen, Deadline og DR Ultra, 
ligesom P4 lokalt har dækket både regionrådsvalg og kommunalvalg med et mere lokalt 
udgangspunkt – og derfor også med mulighed for at omtale flere forskellige lister/partier – 
heriblandt Nye Borgerlige og Kristendemokraterne. 

Hvad angår anbefalingen om generelle, ensartede, klare og gennemskuelige regler for, hvilke 
partier, der bør deltage ved lignende debatprogrammer ved kommende valg, har DR faste 
regler for dette ifm. Folketingsvalg, hvor vi forsøger at give alle opstillingsberettigede 
partier samme plads i de større valgudsendelser, herunder Mød Partierne og Demokratiets 
Aften.  Det er vurderingen, at man ved at lave fast definerede kriterier i forbindelse med 
kommunal og regionsrådsvalg , risikerer at skade mere end gavne i forhold til at sikre den 
mest optimale og oplysende valgdækning, der på grund af de mere lempelige opstillingsregler, 
er langt mere foranderlige end valg til Folketinget. Det må derfor hvile på en konkret 
vurdering af billedet fra gang til gang – og her er det i sagens natur helt afgørende, at man 
sikrer sig at dækningen på tværs af platforme og formater kommer hele vejen rundt. 

 

 

 



 
 
 
 

22 
 

Det er endvidere skrevet ind, at hvis en kilde kontaktes af DR på stedet med usynligt 

optageudstyr – altså tændt udstyr, som ikke er synligt for kilden, således at denne ikke er 

bekendt med, at han eller hun bliver optaget – så er der tale om skjulte optagelser, som der 

gælder særlige og strenge regler for. 

 

Synlig klageknap 

Som tidligere nævnt har DR Medier nu forsynet forsiden af dr.dk med en direkte ”klageknap.” 

Det har fra både min forgænger og jeg været efterlyst længe, og det giver brugerne en mulighed 

for på fremtrædende plads at få en direkte kontaktmulighed til DR.  

 

*** 

 

Skærpede regler for løst-ansattes beskæftigelse 

Også på et andet felt, har DR Etik foreslået en tiltrængt opstramning. Det drejer sig om de 

former for beskæftigelse, som ikke-fastansatte medarbejdere i DR har lov til. Hidtil har der 

været en asymmetri i den forstand, at der gælder strengere regler for fastansatte i forhold til 

ikke-fast ansattes aktiviteter, hvilket kan tænkes at medføre en glidning, så medarbejdere i DR 

ønsker en løsere tilknytning for derved lettere at kunne varetage sidebeskæftigelser samtidig 

med, at man stadig har opgaver for DR. 

DR Etik foreslår, at enhver chef har pligt til at spørge til og tage stilling til løst-ansattes 

eventuelle kommercielle aktiviteter. Vilkår og forpligtelser skrives derefter ind i kontrakten med 

den pågældende. Det er dermed den pågældende DR-chefs forpligtelse at sikre, at en løstansats 

andre aktiviteter ikke kommer i konflikt med DRs troværdighed og integritet. Det er samtidig 

den ansattes pligt at oplyse, hvilke aktiviteter, vedkommende har ved siden af.  

 

 

*** 

 

                                                                         

 

 

 

 

 

 

 



 
 
 
 

23 
 

Trends og tal for henvendelser  
 
Tendenser og samlet skøn 
Det hører under denne rapport at give et retvisende billede af den samlede kritik, som DR møder 
både i forhold til programetik og andre forhold. 

Kritikstatistikken inkluderer klager over DR-programmer, tekniske klager og henvendelses-
muligheden ”Send Ris eller Ros”. 

Det samlede antal kritiske henvendelser, der er gået ind via kontaktformularen Kontakt DR på 
dr.dk i andet halvår af 2017 (juli-december), er 9749. Til sammenligning var dette tal i første halvår 
af 2017 på 9168. 

I sidste halvårsrapport affødte klager over TV-programoversigten 911 klager, men dette tal er i 
dette halvår helt nede på 259. Antallet af klager vedrørende DRs apps er ligeledes faldet, om end 
forskellen ikke er ligeså markant. Sidste halvårsrapport modtog DR 896 klager over apps, der ikke 
virkede som de skulle, mens tallet i dette halvår er faldet til 710 klager.  

Trods det store antal henvendelser via DRs eget system, vurderes det samlede antal kritiske 
henvendelser at være væsentlig højere, fordi der ikke foreligger nøjagtige tal for henvendelser og 
kommentarer til DR via sociale medier. Hvad kommentarerne drejer sig om, og hvorvidt de kan 
karakteriseres som kritiske henvendelser har ikke været muligt at afdække. Det må dog formodes, 
at kritiske ytringer på DRs profiler på sociale medier ville kunne forøge antallet af kritiske 
henvendelser, såfremt de blev inddraget i den samlede optælling. 

Der er ikke altid en sammenhæng mellem hvad der kritiseres meget på Facebook, og hvad der 
afspejles i den officielle kritikstatistik. En antagelse kan være, at responstiden på de sociale 
medier er hurtigere, og at det er lettere at få igangsat debat – både med DR, men også med andre 
brugere. 

Emner, der ligger uden for programvirksomheden – herunder f.eks. licenshenvendelser og kritik 
fra koncertgængere – er ikke inkluderet i statistikken. 

 
Henvendelsesfunktionen på Kontakt DR 

I denne rapport gennemgås systematisk de kritiske henvendelser DR har modtaget via 
henvendelsesportalen på dr.dk. Disse tal bruges som et pejlemærke for den samlede udvikling.  

De kritiske henvendelser falder i tre hovedgrupper, som det fremgår af tabel 1: Emner omfattet 
af DR’s programetik, tekniske problemer og anden og generel kritik. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 
 
 

24 
 

Tabel 1. Kritiske henvendelser fordelt på 

Hovedkategorier, 2. halvår 2017 

Fordelingen af henvendelser 2. hv.2017 

Klager fra medvirkende 32 

Børnetid 46 

Unfair og tendentiøs dækning 239 

Partisk valgdækning 58 

Krav om berigtigelse 11 

Voldsomme effekter 22 

Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse 124 

Upassende sprog 73 

Utroværdig konkurrence 18 

Skjult reklame, sponsorering 19 

Kritik af DR’s henvendelsessystem 62 

Anden programetik 664 

Antal henvendelser vedrørende 

programetik i alt 1368 

Kritik af tekniske problemer, 

manglende opdateringer, mv. 5253 

Generelle og øvrige kritiske udsagn 2937 

Kritik af omfanget af egenreklame 36 

Kritik af omfanget af genudsendelser 155 

Kritiske henvendelser i alt 9749 

 

 

Som udgangspunkt besvares programetiske henvendelser af den relevante redaktion. DRs 
Programservice besvarer mange af de kritiske henvendelser og DRs Redaktionssupport besvarer 
en stor andel af de tekniske henvendelser. 

I andet halvår af 2017 ligger tallet for ’Klager fra medvirkende’ på 32. Tallet er udelukkende udtryk 
for den mængde henvendelser, der er kommet ind via DRs kontaktformular på dr.dk. direkte 
henvendelser til DRs journalister eller redaktioner er således ikke talt med. Der er tale om flere 
forskellige årsager til klager fra medvirkende personer i DRs programmer og artikler. De primære 
årsager til klagerne handler dog om, at klagerne er blevet filmet uden samtykke eller vil have 
fjernet deres navne fra gamle artikler på dr.dk. 

Sammenholdt med den forrige halvårsrapport, er antallet af kritiske henvendelser for ’Børnetid’ 
præcis det samme. I det andet halvår af 2017 ligger tallet på 46 sammenlignet med 46 fra første 
halvår af 2017. Klagerne har i dette halvår typisk drejet sig om børneprogrammer, der bruger et 
vulgært sprog eller klager over upassende, grafisk indhold på dr.dk/TV, som både børn og voksne 
benytter til at finde indhold.  

Antallet af kritiske henvendelser under kategorien ’Unfair og tendentiøs dækning’ er i dette halvår 
faldet. I alt har kategorien trukket 239 kritiske henvendelser, mens forrige halvår var oppe på 392. 
Dette kan hænge sammen med, at sidste halvår også var perioden efter det amerikanske 



 
 
 
 

25 
 

præsidentvalg, hvor mange klager mente, at DR fortsat dækkede amerikansk politik ensidigt og 
med negativt fokus på Donald Trump.  

Kritiske henvendelser om ’Partisk valgdækning’ er i dette halvår steget til 58, hvilket er højere end 
sidste halvår, hvor tallet var nede på kun 2 henvendelser. Stigningen skyldes både regional- og 
kommunalvalget i november måned, men især også den kontroversielle uafhængighedsafstemning 
i Catalonien i oktober måned, hvor DR blev kritiseret for at dække valget og den generelle konflikt 
ensidigt.  

Kategorien ’Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse’ beskriver kritik over DR, hvor brugeren har 
følt sig nedgjort på den ene eller anden måde. Forrige halvårsrapport havde et stort antal klager 
for dette punkt (121), og klagerne omhandlede hovedsageligt satire, som blev opfattet 
nedgørende og hånende i stedet for underholdende, og emnet blev også behandlet i den forrige 
halvårsberetning. Dette halvår er henvendelser under kategorien på 124, hvilket er en lille stigning, 
men stadig højt. Sammenligner man tallene med halvårsrapporten fra 2. halvår 2016, så var 
antallet af henvendelser i denne kategori nede på i alt 24. Klagerne i dette halvår omhandler både 
enkeltstående henvendelser, men også flere henvendelser, der udviser harme over for det P3 
program, der hen over sommeren gav ’frit lejde’ til grove vittigheder. 

Kategorien ’Upassende sprog’ omfatter primært brug af bandeord eller omtale af personer i 
nedladende vendinger. I dette halvår er det især bandeord og vulgært sprogbrug i programmer, 
som klagere finder upassende. 

”Kritik af DR’s henvendelsessystem” rummer klager fra brugere, der finder det besværligt at 
sende kritik til DR. Brugerne ved ikke, hvor de skal henvende sig og finder proceduren indviklet og 
omstændelig. Kategorien indbefatter også kritik af manglende svar eller lang svartid fra DRs side. 
Også kritik af svar, som ikke besvarer brugerens henvendelse bliver registreret her. Sammenlignet 
med forrige halvår hvor tallet var 94 er antallet af henvendelser inden for denne kategori i denne 
halvårsrapport faldet til 62. 

Der er sket en mindre stigning i antallet af henvendelser inden for ’Anden programetik’ i det 
forgangne halvår, sammenlignet med det forrige. Kategorien rummer kritik af etisk karakter, som 
ikke falder ind under andre kategorier, og kritikken er meget forskelligartet. Rapporten 
gennemgår de største af dette halvårs klagetemaer på side 28 under afsnittet ’Gennemgang af 
væsentlige kritiktemaer’. 

’Generelle og øvrige kritiske udsagn’ udgør igen i dette halvår den største enkeltstående 
klagekategori. I denne rapport fremlægges statistikken så kategorien både dækker over ukorrekt 
sprogbrug, generelt kritiske, programplanlægning, utydelig tale og underlægningsmusik og 
faktuelle fejl. Mange klager omhandler ofte DRs værters tale og både faktuelle- og stavefejl i DRs 
artikler. 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 



 
 
 
 

26 
 

Tabel 2. Tekniske klager 2. halvår 2017. 

 

 

 

 

2. hv. 2017 

Flow-TV  

Manglende eller mangelfulde undertekster 117 

Udfald i billede eller lyd 36 

Radio:  

Udfald i lyd eller tavshed 27 

Netplayer  

Podcast 138 

DR TV – streaming (inkl. Bonanza) 1100 

dr.dk  

Browser 53 

IP-adresse (geoblokering) 56 

Mobil  

Apps 710 

Andet  

Tekst-TV 32 

Øvrige 1175 

Henvendelser om tekniske fejl i alt: 3444 

 

 

Selvom tallet er faldet lidt, så er antallet af henvendelser om tekniske udfordringer og 
kritikpunkter, der er kommet ind via DR’s klagefunktion i dette halvår, fortsat højt. Den primære 
årsag dertil er en stor mængde henvendelser, der drejer sig om DRs apps og omlægningen til DAB+ 
i oktober måned i år.  

Sidste halvår optrådte der en del klager over streamingtjenesten Bonanza. I dette halvår er der 
observeret et markant fald i kritiske henvendelser om dette.  

Hovedparten af de tekniske klager omhandler ”DR TV – streaming”. Der klages blandt andet over 
problemer med afspilning, kort liggetid og fejl i upload eller manglende upload af programmer. De 
enkelte udsendelser, som ikke kan afspilles korrekt af brugerne, fører mange klager med sig og 
fylder meget i statistikken.  

 

 

 

 

 

 

 



 
 
 
 

27 
 

Gengangerne 

Hvert halvår modtager DR en række henvendelser om kritik af bestemte emner, som er 
gengangere fra tidligere år. Hermed følger en kort gennemgang af de klagetemaer, som hvert år 
udgør betragtelige klagetemaer. 

Igen i dette halvår har den nu efterhånden ikke så nye radioapp fortsat genereret en del klager. 
Radioapp’en fungerer stadig ikke uden en del tekniske problemer, og så er der mange brugere, der 
stadig efterspørger funktioner, som den tidligere radioapp havde, eksempelvis en 
vækkeursfunktion.  
 

 
Et andet tilbagevendende klagepunkt er programoversigten. Klagerne går oftest på, at 
programoversigten fortsat har en del tekniske fejl, der forringer brugervenligheden.  

 
Endnu en genganger er klager over, at brugere ikke kan afspille DR TV programmer online, fordi de 
bliver mødt af en besked om, at de befinder sig i udlandet – på trods af, at de befinder sig indenfor 
Danmarks grænser. Denne geoblokering fører til mange utilfredse henvendelser fra brugere af 
DRTV. 

 
Et af de største, tekniske klagetemaer er fortsat problemer med streaming af DR programmer. 
Dette problem gælder både live- og on-demand streaming og strækker sig over både streaming 
fra en computer eller tablet og streaming via HbbTV og chromecast. Kort sagt så oplever rigtig 
mange brugere af DR problemer, når de skal se DRs TV-indhold på alle andre platforme end via et 
gammeldags TV-signal.  

DRs svar: 
Der har været tekniske problemer med radioappen, og der er stadig udeståender på Android 
versionen. Der er dog færre fejl ved udgangen af 2017 end på noget andet tidspunkt i 2017, så 
der har været en positiv udvikling. For så vidt vækkeurs-funktionen, så er den under udvikling 
og forventes lanceret til februar på Android. Lancering på iOS/iPhone er under afklaring pga. 
en teknisk udfordring i Apples platform. 

 

 

DRs svar: 
I forbindelse med den kommende relancering af nyt DRTV genbesøges og opdateres designet 
på programguiden. 

 

 

DRs svar: 
Generelt har der været meget få og begrænsede fejl på geoblokeringen. Men den 
fejlmeddelelse der vises, når et program ikke kan vises pga. manglende rettigheder mv. giver 
anledning til misforståelser hos flere brugere. I fejlmeddelelsen nævnes det, at problemet 
kan skyldes, at man befinder sig i udlandet, og det får mange til at tro det er det, der er 
årsagen. Der arbejdes løbende med at opdatere og forbedre fejlmeddelelserne, herunder i 
relation til klager fra brugerne. 

 

 



 
 
 
 

28 
 

 

 
Igen i dette halvår klager brugerne over DRs dækning af den amerikanske præsident, Donald 
Trump. Brugerne mener dækningen er unuanceret og forudindtaget kritisk.  

Der kommer også fortsat klager over programmet ’JERSILD minus SPIN’. Klagerne går på, at Jens 
Olaf Jersild generelt taler for meget, afbryder sine gæster og ikke giver dem plads i programmet. 

Endnu et tilbagevendende klagetema i halvårsrapporterne gennem årene har omhandlet ukorrekt 
sprog. Sproglige fejl afstedkommer fortsat mange kritiske henvendelser. Det er primært 
skriftlige fejl på dr.dk, brugerne klager over. Men også DR-medarbejderes forkert udtale af ord 
vækker frustrationer hos lyttere og seere. DR får rigtig mange henvendelser om bandeord og 
vulgære udtryk. En del klager over brug af engelske udtryk, som enten ikke bliver oversat eller 
forekommer mulige at erstatte med danske ord. 

Det er dog ikke kun værter og andre programmedarbejderes forkerte udtale, som kan få brugerne 
til at henvende kritisk til DR. Det samme kan utydelig tale. Baggrundsstøj, underlægningsmusik og 
lavmælt tale skaber ved adskillige lejligheder problemer for brugerne i forhold til at høre hvad der 
bliver sagt i diverse udsendelser. 

Kritikken af DR for manglende rettigheder på flere udsendelser leder videre til et andet 
gennemgående klagetema. Dette omhandler genudsendelser på DRs kanaler. Dertil er det oftest 
antallet af genudsendelser og sendetidspunktet for udsendelserne, seerne kritiserer. 

 

 

*** 

 

Gennemgang af væsentlige kritiktemaer 
 
Et broget halvår 

Brugernes kritik af DR kan i halvårsrapporten for 2. halvår i 2017 ikke opsummeres under ét tema 
eller få store emner. Kritikken er meget forskelligartet, og der er også stor variation i, hvor meget 
temaerne har fyldt. De større temaer har blandt andre drejet sig om kritik af et ukritisk 
radioprogram om vittigheder, EM i kvindefodbold og et omstridt uafhængighedsvalg i Catalonien. 
Et tema af mere teknisk karakter har især omhandlet overgangen til DAB+ 1. oktober 2017. 

Nedenstående kritiktemaer er udvalgt på basis af henvendelser modtaget via Kontakt DR, samt 
de henvendelser Lytternes og seernes redaktør derudover har fået kendskab til i halvårets løb. 
Emner uden for programvirksomheden – herunder f.eks. licensklager og klager fra 
koncertgængere – er ikke omfattet. Alle registrerede klager er kategoriseret ud fra brugerens 
udsagn og opfattelse. Der er dermed ikke taget stilling til indholdet i kritikken eller en bedømmelse 
af, om kritikken dermed er berettiget eller ej. Det er en deskriptiv fremstilling af brugernes 
henvendelser. 

DRs svar: 
Generelt er antallet af klager lavt ift. hvor meget DRs programmer streames på en måned. I 
2017 blev der i gennemsnit streamet knap 12 mio. timer om måneden. Tekniske målinger 
omkring oppetider, buffering og startup tider viser, at fejlniveauet generelt er meget lavt – 
også i forhold til en række andre tjenester. Fejlniveauet har i starten af perioden været 
højere, når man bruger Chromecast og HTML5 til at streame med, hvilket har afstedkommet 
en række klager. DR har siden forbedret streamingoplevelsen på disse platforme. 

 

 



 
 
 
 

29 
 

De følgende temaer er udvalg, fordi de – om end med store variationer – alle har ført til mange 
henvendelser.   

LOL DK 

Henover sommeren sendte DR P3 programmet LOL DK, hvis mission var at finde Danmarks 

sjoveste vittighed. Et element i programmet var, at der undervejs blev givet ’frit lejde’ til lytterne, 

der så kunne ringe ind med deres allergroveste jokes. Dette affødte en betydelig 

medieopmærksomhed og offentlig kritik samt klager til DR, inden dette element i programmet 

efter tre dage af redaktionen blev lukket igen. Kritikerne mente, at DR gav racister en platform 

til at nedgøre mennesker med mørk hud. DR blev derudover kritiseret for ikke at stille sig kritisk 

overfor de racistiske vittigheder, men blot videreformidle dem i radioen.  

 

Dicte tester 

I august i år affødte programmet ’Dicte tester tørklæder’ et større antal klager fra DRs brugere. 
DR Ultra stod bag programmet, hvor den 11-årige Dicte undersøgte forskellige modefænomener 
i Iran, heriblandt tørklæder. Kritikken gik på, at DR-programmet var ukritisk, fordi man lod en 
mindreårig teste tørklæder i Iran, uden at nævne at landet er et teokratisk præstestyre, og at 
kvinder tvinges til at gå med tørklæde der. Konsekvensen blev, ifølge kritikerne, at programmet 
malede et glansbillede af tilstandene i det iranske præstestyre og hyldede tildækningen af 

kvinder.  

 

EM i kvindefodbold 

Da det danske kvindelandshold kom langt til EM i fodbold i sommer, førte dækningen til en hel 
række af forskellige klager. Nogle mente, at DR svigtede ved ikke at vise semifinalekampen, mens 
andre var af den opfattelse, at DR var gået i selvsving over dækningsmængden og efterspurgte 
mere forskellighed både i dækningen af sport og i forhold til at sende andet stof. Andre gik efter 
noget sprog, som de fandt kritisabelt. De påpegede, at de fandt det urimeligt, at holdet blev 
benævnt som fodboldkvindelandsholdet, mens mændene tiltales udelukkende fodboldlandsholdet. 
Alt i alt har EM i kvindefodbold og DRs prioritering af dækningen affødt en del klager, der næsten 
alle bunder i en generel kønsdebat.  

 

Valg i Catalonien 

Den 1. oktober 2017 holdt det autonome område Catalonien i Spanien en omstridt 
uafhængighedsafstemning, hvilke skabte stor mediebevågenhed blandt danske og internationale 
medier.  DRs dækning af valgresultatet og begivenhederne i tiden efter medførte mange klager 
og kritiske henvendelser. Klagerne gik blandt andet på, at DRs dækning var problematisk, da den 
forsimplede en kompleks konflikt og udelod vigtige nuancer. En anden type af klager lød på, at DR 
var partisk i sin valgdækning. Kritikken kom både fra klagere, der mente, at DR var forudindtaget 
på Spaniens side og klagere, der havde den modsatte opfattelse. 

 

Mangfoldighedskonsulent 

I august oplevede DR en meget kritisk presse som følge af en personalebeslutning. Det drejede sig 
om aflønningen af tidligere DR-direktør Gitte Rabøls løn som mangfoldighedskonsulent. DR chef 
kunne beholde sin millionløn fra sit tidligere arbejde, selv om hun nu bestred et konsulentjob. Det 
førte til et betydeligt antal henvendelser i klagesystemet vedrørende netop denne beslutning. 

 
 



 
 
 
 

30 
 

The Tonight Show with Jimmy Fallon 

Det blev ikke modtaget med stor begejstring blandt alle, da DR besluttede at udskifte ’Jimmy 
Fallon’s The Tonight Show’ med ’The Late Show med Stephen Colbert’. På trods af, at begge er 
satiriske late night talk-shows, der følger samme form, så var der mange klagere og kritikere, som 
ikke mente, at det nye show havde de samme kvaliteter, som det show, det erstattede på DR3. 

 
Bandeord i ’Den klassiske musikquiz’  

DRK programmet ’Den klassiske musikquiz’ har skilt sig ud i klagemængden ved at trække en del 
klager på brugen af bandeord i programmet. Helt konkret går klagerne på, at især en fast deltager 
bander for meget, og at det ikke hører sig hjemme i et sådan type program.  

 
Omlægning til DAB+ 

Den 1. oktober 2017 gik Danmark over til det nye radioformat DAB+, hvilket betød, at et meget højt 
antal danskere måtte genindstille deres radio eller købe en ny. Allerede samme dag og i den 
følgende periode kom der et højt antal klager til DR over, at radiosignalet på DR kanalerne var 
forværret og især klager over, at DR’s Nyhedskanal udgår fra DAB sendenettet efter 
omlægningen. Af de klager, om ophøret af DR’s Nyhedskanal, mener mange, at denne kommende 
ændring ikke er blevet formidlet godt nok ud til borgerne.  

 

DR kræver Flash-player 

Det har ført til kritik fra en række IT-kyndige, at DR har krav om, at installere Adobe Flash Player 
på sin computer for at kunne se DRs programmer. Klagerne påpeger, at Flash er en usikker 
applikation og at det er utidssvarende at DR fortsat benytter sig af denne. Derimod burde DR gå 
over til en mere sikker og tidssvarende HTML5 player, hvilket DR i sine svar til klagerne forsikrer 
dem om, at DR vil nå at gøre dette inden udgangen af 2017.  

DRs svar: 
Overgangen til DAB+ er en politisk beslutning, som DR har skullet implementere. Sendenettet 
for det gamle DAB-format og det nye DAB+-format, som nu sendes i DAB-blok 2, er det 
samme. Den store forskel på før og efter 1. oktober er, at DRs lyttere skulle stille ind på nye 
frekvenser på deres DAB+ radio for fortsat at kunne lytte på de landsdækkende kanaler. Ifm. 
indstillingen til en anden frekvens, kan det være nødvendigt at flytte lidt på radioens faste 
eller eksterne antenne, eller flytte radioen for at få et godt signal.  
 
Disse informationer er kommunikeret ud på blandt andet OM DR på dr.dk og på websitet 
”mereradio.dk”. I enkelte tilfælde har der været i telefonisk kontakt med lyttere, hvor der 
teknisk set burde være god dækning og guidet lytterne mht. at opnå en bedre modtagelse, 
hvilket også er lykkedes.   
 
DR afviklede derudover en ret omfattende kommunikations- og markedsføringsindsats om 
overgangen. Den indbefattede bl.a. en kampagne på tværs af DRs radiokanaler samt 
webtilstedeværelse fra uge 38-41, ligesom DR som nævnt lagde information om en lang 
række spørgsmål vedr. skiftet ud på dr.dk og sørgede for videreformidling til mereradio.dk 
som er den officielle side fra politisk side. Redaktionerne på DRs radiokanaler leverede også 
information i programmerne, hvor det var relevant. Kampagnen blev løbende tilpasset 
undervejs for at servicere de spørgsmål fra brugerne, som fulgte ifm overgangen. I lyset af 
dette kunne lukningen af Nyhedskanalen initialt have fået mere vægt i kommunikationen.  

 

 

 



 
 
 
 

31 
 

 

’Alle mod 1’  

Underholdningsprogrammet ’Alle Mod 1’ på DR1 har i dette halvår modtaget en række klager over 
forskellige temaer. Disse er blandt andet vedrørende både den ’Alle Mod 1’-app som seerne af 
programmet benytter til at spille med live, hvor seere klager over, at de bliver udelukket fra at 
spille med, når app’en ikke virker ordentligt. Derudover klager seere også over, at der til live-
programmets mange test og eksperimenter enten er farlige og uegnede for børn eller at de er 
skadelige for miljøet og ikke lever op til DRs ansvar som public service kanal.   

 
DR2s sjove vejrmand 

Da DR2 besluttede sig for i det sene efterår at lade en standup-komiker fortælle om vejret lige 
efter DR2s Deadline sent på aftenen, fik det seerne til at reagere. Og de deler sig. Et flertal er 
kritisk over for den atypiske ’vejrmand’, men der er også seere, som henvender sig med ros for 
initiativet. 
 

Nyt layout går ud over TV-oversigt 

DR.dk fik før jul nyt layout, og det førte til et meget stort antal kritiske henvendelser. Navnlig det 
nye layout på TV-oversigten blev kritiseret. For eksempel peger nogle kritikere på, at når man 
bevæger sig gennem programoversigten ”skygger” kanalnavnet for at kunne læse indholdet i 
programmet.  

Der er en række andre tekniske indvendinger mod det nye layout. 

 

Kludder i afsnit om ’Doktor Blake’. 

Seerne er tilsyneladende glade for serien om den australske retsmediciner dr. Blake. Men de er 
knap så tilfredse med, at DR ikke viser afsnittene i den rigtige rækkefølge i forhold til den seneste 
sæson. Det ødelægger kronologien og der optræder personer i en ’forkert rækkefølge’ påpeger 
klagerne. 

 

 

 

*** 

DRs svar: 
DR har arbejdet målrettet mod at release en HTML5 player inden udgangen af 2017. Der er 
desværre opstået uforudsete tekniske udfordringer, der af hensyn til driftssikkerheden har 
gjort, at denne opdatering først kommer ud i starten af 2018. 
 

 

 

 

DRs svar: 
DR justerer løbende i designet på dr.dk, herunder programoversigten, for at give den bedste 
brugeroplevelse til danskerne. Før Jul blev der lanceret omfattende ændringer og helt ny 
forside. Omfattende ændringer øger altid risikoen for fejl, men fejlretning prioriteres højt. 
Der har før jul været udfordringer med programoversigten på dr.dk/tv, men disse er nu 
rettet. 

 
 

 

 

 



 
 
 
 

32 
 

Andet led i klagebehandlingen 

DRs klagesystem har to led. I første omgang har en klager krav på et svar fra den DR-redaktør 

eller redaktionschef, som har ansvar for produktionen. Er en bruger ikke tilfreds med svaret i 

første instans, har den pågældende mulighed for at anke sagen ved at klage videre til lytternes 

og seernes redaktør.  

En klager kan altid gå til Pressenævnet, hvis den pågældende har en retlig interesse i sagen. Det 

vil typisk betyde, at man selv er involveret.  

En klage til lytternes og seernes redaktør bliver ikke automatisk taget op som en ankesag. Der 

skal være tale om en sag, der drejer sig om presseetik, og henvendelsen skal have et væsentligt 

sigte. En klage over genudsendelser, for eksempel, eller en DR-ansættelse vil typisk falde uden 

for den type sager, som kan føre til en ankesag. 

 

Pressenævnssager 

Program om boligstrid førte ikke til kritik af DR 

I andet halvår af 2017 har Pressenævnet behandlet to sager, og desuden har der været en sag, 

som blev hævet af klager, efter at DR bragte en rettelse. I begge sager fik DR ikke kritik. 

DR bragte i december 2016 et program om nabostridigheder. En af beboerne klagede til 

Pressenævnet over, at DR havde fremstillet konflikten ensidigt. Pressenævnet kritiserede ikke 

DR. Pressenævnet fandt, at DR ikke havde omtalt, at boligforeningen på opfordring fra klager 

flere gange havde henstillet til den anden beboer om at dæmpe sig. Pressenævnet fandt ikke 

grundlag for at kritisere DRs redigering, på trods af den manglende omtale af boligforeningens 

henstilling om selvom DR ikke havde omtalt, at boligforeningen flere gange havde henstillet til, at 

den anden beboer skulle dæmpe sig. Nævnet lagde på den anden side vægt på, at ingen af 

henstillingerne havde ført til sanktioner over for beboeren fra boligselskabets side. 

 

Søren Kam-portræt førte ikke til kritik af DR 

DR bragte i foråret 2017 dokumentaren ”Søren Kam. Nazisten der aldrig fortrød”, hvor mordet 

på redaktøren Carl Henrik Clemmensen bl.a. blev omtalt. Programmet indeholdt også hidtil ikke-

offentliggjorte privatoptagelser af den forhenværende SS-officer, Søren Kam. Redaktør Carl 

Henrik Clemmensens barnebarn klagede til Pressenævnet over en række forhold. Generelt 

mente klager ikke, at DR havde udvist et passende hensyn til Clemmensens efterladte, og at 

emnet ikke havde en almen interesse, der berettigede de krænkelser, som klager fandt, at 

dokumentaren medførte. Pressenævnet kom imidlertid frem til, at emnet og nazismens væsen 

havde almen interesse. Klager havde blandt andet også kritiseret DRs brug af en anonym kilde, 

som havde tilvejebragt de ikke-tidligere offentliggjorte private optagelser af Søren Kam. 

Pressenævnet fandt dog, at DR havde ret til at benytte en anonym kilde, og at DR i tilstrækkelig 

grad havde gjort seerne opmærksom på, at optagelserne kunne stamme fra en anonym kilde med 

samme sympatier som Søren Kam.  

Pressenævnet havde ikke mulighed for at tage stilling om de konkrete omstændigheder omkring 

mordet og fandt i øvrigt, at DR ikke havde overskredet rammerne for redaktørens 

redigeringsret. Pressenævnet udtalte ikke kritik af DR. 

 

*** 



 
 
 
 

33 
 

Ankesager afgjort af lytternes og seernes redaktør 

I anden halvdel af 2017 har LSR afgjort 11 ankesager. Det er én mindre end i første halvår af 

2017. I fire af sagerne fik klager delvis medhold. I de syv øvrige fik klager ikke ret. 

 

Kritik af DR-værts bijob på Folkemødet – delvis medhold 

Det var ’Sundhedsmagasinets’ program på DR1 om høretab, som fik en klager til at indbringe fire 

forhold, som hun fandt kritisable og i strid med DRs etik. De tre første fik hun ikke medhold i. 

Men det fjerde klagepunkt drejede sig om værtens bijob for høreapparatindustrien som 

ordstyrer på et arrangement på Folkemødet. I DRs regler om bijob står der, at der ikke må kunne 

rejses tvivl om interessekonflikt og sammenblanding af interesser. Det fandt jeg, at der var i 

dette tilfælde. Den pågældende vært havde ansøgt og fået tilladelse til ordstyrerjobbet fjorten 

dage før programmet blev bragt. Det pågældende arrangement var sat i værk og betalt af 

høreapparatindustrien og blandt andet firmaet Oticon. Det samme firma som medvirkede og 

stillede faciliteter og ansatte til rådighed for Sundhedsmagasinets optagelse til programmet om 

høretab. Alene det tidsmæssige sammenfald mellem det tidspunkt, hvor værten fik tilladelsen og 

at DR samtidig færdiggjorde og bragte programmet, gjorde sagen problematisk. 

Derimod fik klager ikke ret i, at programmet fremstod som en reklame for firmaet Oticon. Klager 

fik heller ikke medhold i, at programmet fremmede høreapparatindustriens interesser ved at 

overdrive behovet for høreapparater i Danmark. 

Klager fik heller ikke medhold i en tredje påstand om, at DR benyttede en forsker og lydekspert, 

som var inhabil, fordi det universitet, som hun er ansat på, skulle have særlige interesser i 

høreapparatindustrien. Sundhedsmagasinet overtrådte ikke DRs etik ved at interviewe den 

pågældende, som er en anerkendt ekspert.  

Klager fik delvis medhold. 

  

Deadline fejlciterede folketingsmedlem 

Et folketingsmedlem var gæst i Deadline på DR2 for at diskutere sin nye bog ”De lærdes tyranni.” 

Gæsten var ikke tilfreds med DR2s opfattelse af, hvad interviewet skulle gå ud på, og han fandt 

flere oplysninger i programmet fejlagtige. 

Han var også utilfreds med, at værten tillagde ham et synspunkt, som han ikke har. Klager var 

ikke tilfreds med svaret fra DR og gik til lytternes og seernes redaktør. 

Ud over fejlcitatet gav jeg klager ret i, at værtens sammenfatning, at det er ”de ufaglærte og 

faglærte på produktionsarbejdspladserne der skaber værdi” ikke var dækkende for bogen og for 

klagers synspunkt. 

Derimod fik klager ikke medhold i sin kritik af Deadlines brug af tal. Det var ikke i strid med DRs 

etiske regler, at Deadline valgte et andet statistisk udgangspunkt end klager i udsendelsen. Dog 

har klager ret i, at Deadline byttede rundt på klagers brug af kilder i sin bog, hvilket er en fejl. 

Klager fik delvis medhold. 

 

Afviste klager over påstået reklame i 21Søndag 

DR viste, som et led i et indslag om hadgrupper på Facebook, forskellige indklipsbilleder af både 

en DR journalist samt en ekspert, som benyttede den samme bestemte type computer. Dette 



 
 
 
 

34 
 

mente en klager var skjult reklame og i strid med DRs etiske regler. Efter at havde fået afvist sin 

kritik i DR, klagede han videre til lytternes og seernes redaktør. 

I afgørelsen lagde jeg vægt på DRs egne etiske regler på området samt en tidligere afgørelse om 

en lignende sag udført af Radio- og tv-nævnet tilbage i 2015, hvori de betingelser, der alle skal 

være til opfyldte, førend der er tale om skjult reklame, fremgår. 

I denne konkrete afgørelse var det et vigtigt element, at DR ikke modtog betaling fra 

computerfirmaet, og at der ikke var tale om en uberettiget fremhævelse hverken i ord eller 

billeder af computermærket. Derudover havde billederne af computere relevans for indholdet i 

indslaget, der drejede sig om hadgrupper på nettet. 

Der skete således ikke en særlig fremhævelse af et logo, som kunne give indslaget karakter af 

reklame. At DR viser en computer eller en bil af et bestemt fabrikat er ikke i sig selv en 

overtrædelse af DRs etiske regler, som gør indslaget til skjult reklame. 

Klager fik ikke medhold. 

 

DR-program om vaccine holdt standarden 

Foreningen Vaccinationsforum havde klaget over programmet ’Sundhedsmagasinet’ på DR1. 

Klageren mente, at DR ukritisk brugte tal fra Statens Serum Institut, og dermed kom 

programmet til at fremstå ensidigt, ukritisk og dårlig researchet.  Det pågældende afsnit af 

”Sundhedsmagasinet” blev sendt den 30. maj 2017 og havde børnevaccinationer som tema. 

Foreningen var ligeledes utilfreds med, at DR ikke havde gjort brug af de analyser og tal, som 

Vaccinationsforum havde fremlagt for DR under produktionen af programmet. Klager var ikke 

tilfreds med svaret og ankede sagen. Jeg nåede den konklusion, at bedømt ud fra sine egne 

præmisser levede programmet helt op til DRs programetiske standarder ved at bruge 

Seruminstituttets officielle statistik. 

Hensigten med programmet var at skildre det vaccinationsprogram, som efterhånden dækker 

alle børn i Danmark og at afspejle de argumenter og holdninger, der findes hos den minoritet, der 

ikke ønsker at få deres børn vaccineret. Det var ikke en kritisk gennemgang af WHOs data og 

Statens Serum Instituts statistikker, som staten og de offentlige sundhedsmyndigheder 

baserer sig på, konkluderer lytternes og seernes redaktør. 

Jeg lagde vægt på, at hensigten med programmet var at vise, at 

børnevaccinationsprogrammerne har ført til et drastisk fald i dødeligheden af mæslinger og 

andre følgesygdomme og til det benyttes statistik fra Seruminstituttet. 

I øvrigt kommer Vaccinationsforum i programmet til orde i betydelig grad. En væsentlig del af 

udsendelsen går med, at et bestyrelsesmedlem fra Vaccinationsforum optræder som case og 

fortæller om sin bekymring. 

Redaktionen rettede selv en fejl i en grafik og lagde det op på dr.dk 

Klager fik ikke medhold. 

 

Klager over ’Sidste nyt fra østfronten’ afvist 

En blogger og journalist med særlige Ruslandsympatier klagede over, at hans private 

korrespondance med DRs Ruslandskorrespondent blev brugt i TV. 



 
 
 
 

35 
 

Bloggeren klagede blandt andet over, at et svar fra ham i en korrespondance om mediernes 

dækning af Ukraine blev brugt i udsendelsen ”Sidste nyt fra Østfronten”. Klager var gæst i 

programmet den 8. juli 2017. Han blev under interviewet med gæsteværten Anna Libak 

konfronteret med en besked, som han havde skrevet til Ruslandskorrespondenten, Mathilde 

Kimer. Ifølge den havde klager sagt, at den tidligere danske ambassadør i Ukraine – og ægtemand 

til Anna Libak – arbejdede for den amerikanske efterretningsorganisation CIA. 

Klager fandt, at påstanden, værten fremlagde, var ukorrekt, og noget klager aldrig havde sagt. 

Klager mente desuden, at DR misbrugte hans private besked til DRs Ruslandskorrespondent på 

Messenger uden samtykke. 

I afgørelsen lægges der vægt på, at i udgangspunktet er ansattes kommunikation på private 

sociale medier privat. Men i DRs etiske regler står der også, at hvis man har en særlig funktion – 

blandt andet som korrespondent – kan det i visse situationer være svært at skille funktionen i 

DR fra ens private ytringer. 

Desuden havde DRs Ruslandskorrespondent, Mathilde Kimer, deltaget i planlægningen af det 

pågældende program, og hun havde på et redaktionsmøde uopfordret vist beskeden for de 

øvrige redaktionsmedlemmer. Desuden gav jeg DR ret i, at beskeden måtte opfattes som et 

forsøg på at påvirke DR og DRs Ruslandskorrespondent i en arbejdsrelateret sammenhæng – 

nemlig om klagers kritik af blandt andet DRs dækning af Ukraine. 

Klager havde også klaget over, at DR tillagde ham et citat, som han ikke havde fremsat. Desuden 

mente han, at værten Anna Libak var inhabil, da hun benyttede omtale af sin egen mand i 

programmet, og slutteligt pegede klager på, at DR både fortiede oplysninger og fremsatte 

forkerte oplysninger i omtalen af klagers rejser til Ukraine. Heller ikke i disse punkter fandt 

lytternes og seernes redaktør, at DRs programetik var overtrådt.  

Klager fik ikke medhold. 

 

Cases var ok 

En klager mente, at de to udvalgte cases til programmet ’Langt fra Borgen’ var misvisende, og at 

DR tilbageholdte væsentlige oplysninger, der havde betydning for, hvordan casene fremstod for 

seerne og de medvirkende politikere. Programmet, der blev sendt den 17. august 2017, havde til 

formål at undersøge, hvordan danske politikere mener, vi skal få hurtig internetdækning ud til 

alle i Danmark. 

I min afgørelse vurderede jeg, at ud fra programmets præmis var begge cases relevante og i 

orden. Formålet med udsendelsen var at tage en politisk diskussion om, hvorvidt 

Bredbåndspuljen fungerer efter hensigten. Desuden var de to medvirkende politikere godt 

bekendt med stoffet gennem deres folketingsarbejde, og derfor var det også i orden af DR at 

formode, at politikerne havde tilstrækkelige forudsætninger for at bedømme de valgte cases. 

Klager får derfor ikke medhold i dette punkt. 

I den første case mente klager, at DR ikke undersøgte, om det omtalte firma ville kunne have 

fået en mobil- eller trådløs forbindelse i stedet for en fastnet-forbindelse. Dette er en fejl, fordi 

en trådløs forbindelse havde været mulig at få med det samme, selvom prisen havde været 

dyrere for firmaet. Resultatet blev, at programmet ikke oplyste, at Bredbåndspuljen også kan 

søges til trådløse og mobile løsninger, og dette, mente klager, var at mislede seeren. Redaktøren 

af ’Langt fra Borgen’, Søren Moon Vestergaard, havde givet klager ret i, at det burde havde 

fremgået af programmet, at Bredbåndspuljen ikke kun dækker fastnet-løsninger, hvilket nu også 

står på DRs fejl og fakta-side på dr.dk. 



 
 
 
 

36 
 

Samlet set får klager delvist medhold. 

 

Klage over sommerhusprogram afvist 

Sagen drejer sig i store træk om, at DR ikke har forelagt kritikken for Novasol godt nok og givet 

firmaet en fair chance for at svare igen. Hverken i udsendelsen eller i de tilknyttede artikler. 

Klager mente ikke, at DR gav Novasol en rimelig tidsfrist for besvarelsen af de spørgsmål, DR 

stillede. Novasol mente også, at det var kritisabelt, at DR så bort fra, at Novasol ikke kunne nå at 

besvare klagerne og alligevel valgte at sende programmet. 

Jeg afviste alle tolv klagepunkter. I afgørelsen lagde jeg blandt andet vægt på, at Novasol både 

telefonisk og på mail blev orienteret om programmet, spørgsmål og kritikpunkter i rimelig tid, 

inden programmet blev sendt. DR havde ligeledes orienteret Novasol om de cases, der ville blive 

brugt i programmet. Novasol valgte at sende et kortfattet citat til en artikel på dr.dk, men kunne 

også have valgt at kommentere andre af de forhold, som indgik i udsendelsen. 

Klager mente desuden, at DR i programmet gennemgik brugerklager fra Facebook på en forkert 

og tendentiøs måde. Også dette punkt afviste jeg. 

Programmet gennemgår de anmeldelser, der har været af Novasol og Dansommer og nævner, at 

48 procent ud af 532 anmeldelser giver laveste rating - én stjerne, mens 30 procent giver 

højeste – 5 stjerner. Jeg konkluderer, at selvom det ikke er en videnskabelig undersøgelse, så er 

det, bedømt ud fra egne præmisser, en redelig fremstilling af gennemgangen af de 532 

anmeldelser. 

Klager fik ikke medhold. 

 

 

Kritik af Israel-indslag i P1 Orientering 

P1 Orientering bragte den 15. juni 2017 et indslag, der på flere punkter var mangelfuldt. Det 

drejede sig om den israelske forsker og pro-palæstinensiske forkæmper Nurit Peled-Elharans 

forskning om hadlære i israelske skolebøger, vendt mod palæstinenserne. Hun har i mange år 

beskæftiget sig med israelske undervisningsmaterialer, og hendes forskning konkluderer, at 

israelske skolebørn bliver undervist i bøger, der fremmer had mod palæstinensere. I udsendelsen 

sammenligner hun det israelske skolevæsen med nazisternes propaganda mod jøder i 

Nazityskland. Klager ankede sagen efter svar fra P1. 

Afgørelsen slår fast, at indslaget var mangelfuldt, idet redaktionen undlod at redegøre for den 

forskning, der strider imod Nurit Peled-Elharans egen fremstilling af problemet. P1 Orientering 

har medgivet, at de brude havde oplyst om den interviewede forskers baggrund, og hvordan 

hendes forskning er omstridt i hjemlandet, Israel. 

Redaktionen har yderligere erkendt over for klager, at de godt vidste, at i følge forskningen er 

fænomenet med hadfremmende skolebøger mest udbredt i palæstinensiske områder, men at 

den information ikke kom frem i indslaget.  Jeg skrev i afgørelsen: ”Hvis redaktionen oven i købet 
var bekendt med den viden, der strider mod vinklen, forud for interviewet med Nurit Peled-
Elhanan, var det fair, at det havde fremgået af det samlede indslag i P1 Orientering.” 

Klager mente, at indslaget var ensidigt og kun lod forskerens synspunkt komme frem, men jeg 

konkluderede, at der i indslaget var gjort forsøg på nuancering. P1’s egen journalist redegjorde 

eksempelvis for, at palæstinensere også producerer indhold til palæstinensiske børn, med 

hadfremmende indhold om Israel og israelere. Ligeledes var der spørgsmål fra studiet, der 



 
 
 
 

37 
 

forsøger at bløde Nurit Peled-Elharans bastante konklusioner op. Indslaget var mangelfuldt, 

undlod at oplyse, at hadkampagnerne ifølge forskningen er værst i de palæstinensiske områder 

samt at forskeren er omstridt, men der var gjort forsøg på at nuancere billedet i P1 Orientering. 

Derfor fik klager delvis medhold. 

 

Børneprogram om cirkus var ikke reklame 

I foråret på DR Ramasjang kunne publikum følge Motor Mille i en programserie på seks afsnit, 

hvor man i hver episode besøgte et nyt dansk cirkus. I afsnittet sendt den 14. april 2017 besøgte 

Motor Mille Cirkus Arli. Efterfølgende modtog DR en klage over, at programmet indeholdte skjult 

reklame for selvsamme cirkus i og med, at Cirkus Arlis logo blev vist et højt antal gange. Efter at 

have fået sin klage afvist af DR, skrev klager til lytternes og seernes redaktør. 

I afgørelsen står der, at der var en redaktionel begrundelse for at vise Cirkus Arlis logo. Det 

skyldes, at programserien i hvert afsnit foregik i et nyt cirkus, men derudover ellers følger 

samme plot, så det har været nødvendigt at kunne skille det ene cirkus fra det andet, hvilket 

gøres effektivt ved at vise cirkus logoer. For det andet, så er de logoer, man ser undervejs, en 

del af Cirkus Arlis’ naturlige omgivelser og altså et vilkår, man i et vist omfang må acceptere, når 

DR filmer i et cirkus. Slutteligt så har der ikke har været nogen aftale med Cirkus Arli om 

optagelserne, hvilket betyder, at DR har haft redigeringsretten over programmet og at DR ikke 

har været under påvirkning for at vise Cirkus Arlis logo. 

Jeg lagde i min afgørelse også vægt på en tidligere afgørelse af Radio- og TV-nævnet i en 

lignende sag, hvor der blev nået samme konklusion. 

Samlet set var der derfor ikke tale om en overtrædelse af DRs programetik om skjult reklame og 

klager fik ikke medhold. 

 

DR havde ikke pligt til at omtale Kaj Munk 

En klager skrev til DR og klagede over, at de sidste to afsnit af programserien ’Historien om 

Danmark’ havde slagside var utroværdige og dermed brød med grundlæggende punkter i DRs 

egne etiske regler. Klager mente især, at det var problematisk, at serien ikke nævner 

digterpræsten Kaj Munk og hans betydning under den tyske besættelse af Danmark. På grund af 

disse forhold, fandt klager, at DR burde ændre og redigere afsnittene om, så Historien om 

Danmark i fremtiden nævner Kaj Munk. 

I afgørelsen lagde jeg vægt på, at serien har til formål at give en bred fremstilling af 

Danmarkshistorien, og at den henvender sig til et meget bredt publikum, heriblandt også 

personer som ikke i forvejen interesserer sig for historie. Ud fra sit eget formål og egne 

forudsætninger overtræder serien ikke DRs etik i forhold til hæderlighed, upartiskhed og 

ordentlighed. 

Det er ikke et krav, at DR i sin skildring af besættelsestiden nævner Kaj Munk, men derimod DRs 

egen beslutning og ret at udvælge de historiske kilder, som DR mener skal inddrages i deres 

fortælling om Danmarkshistorien. 

Klageren hævdede desuden, at udsendelserne var uegnet til undervisningsbrug i folkeskolen på 

grund af den manglende prioritering af Kaj Munk.  

Men da der ikke er nogle presseetiske overtrædelser, der der heller ingen principiel grund til, at 

DR ikke skulle kunne tilbyde serien til undervisningsbrug. 



 
 
 
 

38 
 

Klager fik ikke medhold. 

 

I orden at debatdeltager er far til sundhedsministeren 

DR sendte sit daglige debatprogram P1 Debat fra Holstebro nogle dage inden kommunal- og 

regionsvalget. Emnet var sundhedspolitik, og derfor var én af deltagerne Jørgen Nørby, der er 

centralt placeret i Region Midtjylland.  

Klager kendte til slægtskabet og mente det var kritisabelt af DR at lade sundhedsministerens 

far deltage i et program om netop emnet sundhedspolitik, og at Jørgen Nørby af samme grund 

ikke burde kunne deltage. Derfor klagede han til DR. Her medgav P1 redaktionschefen, at Jørgen 

Nørby skulle have været deklareret som sundhedsminister Ellen Trane Nørbys far, men mente 

derudover ikke, at programmet var kritisabelt. Klager henvendte sig derfor til Lytternes og 

seernes redaktør i DR om sagen. 

Konklusionen blev, at klager ikke havde ret i, at Jørgen Nørby burde havde været valgt fra til 

programmet, men er enig i, at slægtskabet burde fremgå. 

Jeg gav klager ret i, at der på ét punkt i programmet især manglede omtanke. Ti minutter inde i 

programmet udtalte Jørgen Nørby sig om sundhedsministeren, i forbindelse med et besøg i Skive 

kommune omhandlede samarbejdet mellem kommune og region. Dér burde DR værten gå ind og 

have oplyst lytterne om slægtskabet, navnlig når Ellen Trane Nørbys far selv fremhæver sin 

datter. 

Netop da der var tale om et valgprogram forsømte DR sin oplysningspligt, da DR i 

valgprogrammer stiller skærpede krav til sig selv om at udvise særlig opmærksomhed om 

kandidaters interesses for medieoptræden. 

Derudover mente klager også, at der i programmet burde havde været en regionsmodstander 

med i programmet. Men emnet drejede sig ikke om for eller imod regionerne, så kritikken er i 

denne sammenhæng ikke relevant. 

Samlet set får klager delvis medhold. 

 

 

 

 

 

Jesper Termansen 

Lytternes- og seernes redaktør 

København d. 16. januar 2018 

 

 

  

 


