GENERALDIREKT@REN
DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kgbenhavn C
T +45 35203040

www.dr.dk

Maria Rgrbye Rénn
D +45 35203628

21. februar 2018

Keere

Du har den klaget over tre indslag, som blev sendt den 29.10.2017, 5.11.2017 og den
17.01.2018. Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes
og seernes redakt@r. Han har nu gennemgéaet sagen og udarbejdet en indstilling til

min afgogrelse.
Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.
Med venlig hilsen

Ve

Maria Rgrbye Rpnn
Generaldirektgr

Kopi: Journalen
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach
Redaktionschef Marie Buss

Side 1 af 8




Gennemgang af sagen

Klager ‘i det fplgende kaldet 'klager’) har i perioden fra 30. oktober
2017 og frem til 19. januar 2018 klaget over sammenlagt tre indslag i TV Avisen, som -
ifglge klager — ikke lever op til DRs etiske regler. Indslagene henviser konsekvent til
dr.dk., og dermed giver indslagene i TV Avisen ikke fyldestggrende oplysninger for alle

seere.

Forste henvendelse fra klager drejer sig om et indslag i 21 Sgndag den 29. oktaber
2017. Her klages der over, at DR i et indslag om stormflod henviser til yderligere
oplysninger p& hjemmesiden dr.dk.

Den 16. november skriver klager igen om samme sag og henviser til et indslag den 5.
november, hvor 21 Sendag ogsé henviser til dr.dk. Det er et indslag om forskel pa
plejehjemsbemanding i forskellige kommuner. Klager skriver:

“Gar man sig ikke forestilling om, hvor mange seere, der gér glip af budskaberne ved
henvisning til hiemmesiden? Forst og fremmest fordi de ingen PC har'!..[..]...Jeg vil
ikke acceptere igen og igen i dggnets Ipb i DR’s programmer at blive henvist til

hjemmesiden. ”

Den 18. januar 2018 skriver klager igen til lytternes og seernes redakter med endnu

en klage, der drejer sig om samme emne. Denne gang dregjer det sig om et indslagi TV
Avisen 18.30 den 17. januar 2018.

Indslaget drejer sig om udflytning af arbejdspladser. Klager skriver: “Efter forskellige
indleeg for og imod i den afsatte sendetid og med stor uklarhed mht hvor pladserne
faktisk kommer, opfordrer veerten TV-SEERNE til hiemmesiden, hvis man mere
praecist vil vide, hvor de havner. Det kan da vel kun betyde, at oplysningerne p8
skaermen ikke er fyldestgarende — som TV Avisens redaktion eller haevder, de altid er?
Hvorfor annoncerer man ikke en opfglgende udsendelse i TV for dem, der ingen nytte

har af henvisningen?”
DRs svar

DR har haft en korrespondance med klager siden oktober 2017 vedrgrende de
pagsldende indslag.

| det forste svar fra redaktionschef Marie Buss, TV Avisen, (sendt 9. navember 2017)
star der blandt andet: "Vi har hver dag i TV Avisen et fast antal minutter til

udsendelsen. Her er det vores opgave at prioritere og forteelle de vaesentligste

Side 2 af 6




historier, samt udvaelge det mest relevante fakta, som ger historien forstdelig. At vi
herefter nogle gange henviser til dr.dk, er ikke fordi, at vi undlader dele af historien,
men for at give saerligt interesserede en mulighed for at leese eller se mere om
emnet. P4 de digitale platforme er der ofte mulighed for at brede historien mere ud.
Det er en mulighed, som vi ikke pd samme méde har i enn yhedsudsendelse. P4 samme
vis henviser vi 0gsé ofte til andre tv eller radioudsendelser, hvor man (kan] se eller

h@re mere om et givent emne.”

Et svar med samme indhold om end anden ordlyd sendes fra redaktionschefen til
klager den 22. december 2017.

Ogsa den 2. januar 2018 sender DR Nyheder en kort henvisning til tidligere svar og
oplysning om, at klager kan henvende sig til lytternes og seernes redakter.

De tre indslag i TV Avisen

Det ferste indslag, klager naevner, er fra 21 Sendag den 28. oktober 2017. Indslaget
drejer som om stormflod over Danmark. | veertens nedleeg siges der: “Du kan 0gsé
folge vejret pé dr.dk. Der sender min kollega, Tine G tsche, lige nu og i radioaviser, 0g

det er hele natten.”

Det nzeste indslag er fra 21 Sgndag den 5. november 2017. Indslaget drejer sig om
kommunal forskel pad antallet af plejere pa plejehjem.

Her siger vaerten som nedleeg efter selve indslaget: " Hvis du klikker ind p8 vores
hjemmeside kan du se, hvor mange plejetjemsbeboere én na ttevagt skal hjselpe i din

kommune. Adressen er som altid dr.dk.”

Klagers tredje henvendelse drejer sig om den 17. januar 2018, hvor DR Nyheder
bringer et indslag i TV Avisen 18.30 om regeringens planer om udflytning af statslige
arbejdspladser. | nedleegget efter indslaget siger veerten: “Og vi sender direkte fra
det pressem@de, hvor regeringen ventes at praesentere de nye udflytninger, og det
er pd DRZ og vores hjemmeside, dr.dk fra klokken 12. 45 i morgen.”

Indstilling fra lytternes og seernes redakter

Klagers grundleeggende péstand i alle tre sager er, at DR ekskluderer seere, der ikke
befinder sig pa dr.dk, fra relevante oplysninger. Informationer, som seerne burde
have haft gennem — i dette tilfeelde — det, DR sender i TV Avisen pa DRL

Klager antyder, at DR ikke leverer fyldestggrende oplysninger, nar TV Avisen henviser
til dr.dk.

Side 3 af 6




DRs etiske regler skriver om brugen af interaktive medier (Kapitel 15), hvilke punkter,
der skal veere opfyldte for at formalet er godkendt. DR.dk regnes for et interaktivt
medie.

For det fgrste skal interaktive medier — herunder dr.dk — bidrage til pget deltagelse.
Det skal bidrage til en gget deskning og dermed til sterre synlighed, sé flere borgere
bliver gjort bekendt med DRs programmer.

Videre stér der: “Som udgangspunkt henviser DR ikke til sociale medier fra tv- og
radioprogrammer. Henvisninger sker kun, hvis det er redaktionelt begrundet — fx i

forbindelse med brugerinddrage/se.”

Og videre hedder det: “OR bruger ikke sociale medier pd en ekskluderende méde. Det
md derfor ikke veere et krav, at man fx skal se et billede eller en video pd en af DAs
profiler pd de sociale medier for at kunne forstd og forholde sig til indholdet i et tv-

eller radioprogram.”

| de tre indslag, som klager naevner, er der tale om ét eller flere selvstaendige,
afrundede indslag, som oplyser om henholdsvis stormflod, plejehjemsbemanding ag
udflytning af statslige arbejdspladser. De kan alle tre ses og forstés umiddelbart.
Henvisningerne peger frem pé yderligere muligheder for at holde sig orienteret uden
for de normale nyhedsudsendelser p& DR1, hvor indslagene har veeret bragt.

Det medig, der henvises til, er dr.dk, som er DRs eget interaktive medie og ikke en
fremmed platform — et socialt medie - som eksempelvis Facebook.
Redaktionschefen for TV Avisen ger i sit svar til klager geeldende, at TV Avisen hver
dag kun har et fast antal minutter, hvor man mé& prioritere for at kunne fortzelle de
veesentligste nyheder og gore dem forstéelige. DR.dk og nettet kommer til for
seerligt interesserede, der gnsker supplerende information og hurtigere

opdateringer.

DR har i henhold til public service-kontrakten, der regulerer DRs forhald, en
forpligtelse til at henvise til dr.dk. Deri star: " DA skal tilbyde public service-indhold pé
teknologineutralt grundlag og understatte danskernes brug af internettet. DR skal
séledes stille public service-indhold til rédighed via internettet med henblik pd
modtagelse ved hfselp af forskelligt forbrugerrelevant modtageudstyr, herunder
f.eks. pc, fladskzerme, forskellige typer af portable og integrerede
terminaler/apparater sdsom smartphones m.m. Som en del heraf driver DR

hjemmesiden www.dr.dk. DR skal pd DRs hjemmeside tilbyde indhold med fokus pé haj

Side 4 af 6




kvalitet, som bidrager til DR’s public serviceformal, og som er redaktionelt
begrundet, pé lige fod med indhold pé evrige platforme. DAs hjemmeside er inddelt i
en raskke hovedomréder med undersider og skal bl.a. indeholde programrelateret
information, et uafhaengigt og alsidigt nyhedstilbud med fokus pd egenproduktion,
relevant indhold til born og unge, muligheder for brugerinteraktion og oplysninger om

DR samt produktioner med lyd, billede og tekst.”

Ud fra de geeldende bestemmelser er der ikke nogen overtradelse af DRs
retningslinjer for brug af interaktive medier.

Ifplge bestemmelsen ikke alene ma DR gerne benytte interaktive medier, herunder
dr.dk, men er ligefrem forpligtet til det, s&dan som det fremgér af public service-
kontrakten, som regulerer DR. Det m& dog ikke veere et krav, at brugeren skal veere
pa interaktive medier og eksempelvis se et billede eller en video for at kunne forsta
indholdet i et radio- eller tv-program.

Alle tre indslag var afrundede og gav umiddelbart oplysning og mening uden brug af
andre medier. Derfor er DRs retningslinjer fulgt

Der star i DRs public servicekontrakt, at DR mé og skal tilbyde supplerende materiale
til andre brugere, som benytter sig af interaktive medier. Der star heller ikke noget
om, i hvilket omfang, DR ma — eller ikke ma — tilbyde supplerende materiale. Der findes
ingen kvote, s& laenge de basale informationsforpligtelser er overholdt.

| det sidste af de indklagede indslag var der fortrinsvis tale om en reklame for en
direkte live-sending i forbindelse med regeringens pressemgde om statslig
udflytning. Her ville seeren bade have mulighed for at falge pressempdet pa
traditionelt TV (DR2 sendte direkte), og dr.dk tilbgd ogsa en livestreaming af

pressempdet.
Konklusion og sammenfatning

En seer havde klaget over tre indslag i perioden oktober 2017 til januar 2018, hvor han
fandt, at DR overtradte egne etiske regler ved at henvise brugerne til blandt andet
yderligere oplysninger pé dr.dk.

DRs indslag - to i 21 Spndag og ét i TV Avisen 18.30 var alle umiddelbart forstéelige
som selvsteendige indslag uden brug af andre medier. Dr.dk blev der kun henvist til
som et supplement til TV Avisens oplysninger. DR har - i modseetning til klagers
pastand — lov til at bringe yderligere oplysninger, som ikke alle kan modtage, hvis man
eksempelvis ikke har internet eller benytter sig af sociale medier, sa lsenge DRs
grundlaeggende forpligtelser i nyhedsdaekningen er overholdt. DR har i henhold til
egne regler ikke kun et hensyn til den del af befolkningen, sbm ikke benytter saciale

Side 5 af 6




medier, men ogsa et hensyn til den del, der henter sine DR-programmer fra nettet
eller med nettet som supplement.
Klager far ikke medhald.

Jesper Termansen, den 20. februar 2018

SideBaf 8




