GENERALDIREKT@REN
DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kpbenhavn C
T +45 3520 3040
www.dr.dk

Maria Rerbye Renn
D +45 3520 3628

31 januar. 2018

Keere

Du har den 6. december 2017 klaget over programmet DR2 Dagen, som blev sendt pé
DR2 samme dag. Efter at redaktionen afviste din kritik den 21. december 2017, har
du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgéet sagen og
udarbejdet en indstilling til min afgerelse. Citater er ordret gengivet.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen
A
s

Maria Hmrbye g@ﬁn/\-“—’

Generaldirektor

Kopi: Journalen
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach
Redaktionschef Heidi Robdrup

Chefkonsulent Marianne Juul

Sidelaf B




Gennemgang af sagen.

Den 6. december 2017 klager " (i det fplgende bensevnt som
'klager”) over et 15 minutter langt indslag i DR2 Dagen med professor Jorgen Baek
Simonsen (JBS). Emnet er den amerikanske praesident Donald Trumps anerkendelse
af Jerusalem som Israels hovedstad.

Klager skriver: “JBS udtalte sig fejlagtigt vedr at Jordan frem til 6-dages krigen i
1967 havde byen under jordansk kontrol og at Israel ved "sin tilstedeveerelse” har
annekteret” et andet lands territorium og by i strid med folkeretten.

Fra 1948-1967 blev Jerusalem i strid med FNs plan erobret og annekteret af Jordan,
og i 1967 blev byen annekteret af Israel, men Jerusalem var ikke Jordans territorium,
og byen var ikke Palestinas territorium fordi staten "Palaestina” dengang og i dag ikke
er nogen realitet. JBS har misinformeret DR vedr faktum og folkeretten.”

Ledende redakter p8 DR2 Dagen, Kasper Birk Hansen, (KBH) sender klagen til
besvarelse hos udsendelsens gaest, professor JBS. | sit svar til klager skriver KBH:
“jeg taenker ikke, at det er formdlstjenesteligt at_jeg indgér i en polemik omkring
Jerusalems (@st som vest) status far 1967 med dig her, men har videresendt dine
holdninger tif Jgrgen Baek Simonsen.”

Derefter beder klager KBH om kopi af forespgrgslen til JBS samt et krav om, at JBS
bgr kunne dokumentere sine udsagn skriftligt, n&r man bruger et massemedie til at
udtale som om et sensitivt emne. Klager skriver, at det vil gavne DRs behandling af
emnet, at DR sender klager en kopi af forespergslen til JBS, og at klagers pastand
om JBS' s udtalelser skal gengives 100 procent sammenhaldt med professorens
udtalelser.

Klager pointerer i avrigt, at selvam DR sender klagen videre, bpr DR have en
selvsteendig mening om de forhold, som han klager over.

Samme dag som DR svarer klager, skriver klager tilbage:

“Tak For dit svar og vedr det at sende mine bemeaerkninger videre til prof Baek
Simonsen sé har jeg falgende feedback til DA TV:

1. Det vil gavne jeres behandling af emnet om du sendte mig en cc kopi af den

forespergsel, der sendes til prof Simonsen.

Side 2 af B




2. Min pdstand vedr prof Simonsens udtalelser skal opfattes og gengives 100 pct
korrekt og sammenholdet evt med Simonsens udtalelser verbatim.

3. Det faktuelle forhold af min pdstand bar DR TV selv have en mening om og den bar
ledsages den endelige stillingtagen til min kritik, jf pkt 5.

4. Min pdstand vedr folkeretten og det faktuelle er begge Forhold som prof Simonsen
kan og bar dokumentere skriftligt, (idet det ellers ligner videnskabelig uredelighed)
ndr man uforbeholdent bruger massemediet Tv, som kommunikations kanal for meget

sensetivt emner af bdde national og international raekkevidde,

5. DR Tv md sdledes modtage prof Simonsens skriftlige bemaerkninger og
videresende disse til mig for en afsluttende replik.

6. Afslutning og herefter méd DR Tv s4 afslutte med en stillingtagen til om Simonsens
udtalelse var korrekt og retvisende, eller hvorvidt min anfprte kiritik og pdstand
var/er berettiget - bdde bedpmt pé seernes perception og pd hvorvidt Simonsen kan

dokumenterer sin pdstande versus min kritik.”

Den 21. december skriver KBH igen til klager og vedheefter i fuld lsengde den mail fra
professor JBS, som i realiteten udger DRs svar til klager pa kritikken af JBS. Hele
indholdet af JBS's mail stér her:

"Keere Kasper.

Det har jeg s8 sandelig. For det farste var HELE Jerusalem i flg. FN “s delingsplan
vedtaget i november 1947 placeret i det der skulle vaere den arabiske stat. NU blev en
del af byen erobret i de interne kampe mellem_joder og arabere i tiden frem til
udrdbelsen af den_jediske stat Israel 15. maf 1948 — og rigtigt er det, at
transjordanske tropper sikrede sig kontrollen over det vi i dag kalder Vestbredden
samt den pstlige del af Jerusalem. S8 den er med misinformation holder ikke - jeg
skal dog gerne vedstd, at min fortolkning af det historiske forleb og fortolkningen af
det ikke er samstemmende med den lytteren giver til kende. P4 et punkt er der dog
overensstemmelse: Palaestina som en stat fandtes ikke, den skulle vaere skabt men
blev det ikke - at paleestinensere har eksisteret og fortsat eksisterer er derimod
uafviseligt — uanset hvad zionistiske kredse gor geeldende.

Side3jafB




Gade hilsner, Jprgen

Den ledende redakter svarer, at sagen for hans vedkommende nu er lukket, og klager
kan henvende sig til lytternes og seernes redaktor. Det sker. Jeg modtager sagen fra
DR Nyheder den 2. januar 2018 og bekrzefter samme dag over for klager, at jeg
gennemgar sagen.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

DR2 Dagen er et dagligt nyhedsprogram pé& DR2, som varer halvanden time. Den
pageeldende dag benyttede programmet de fprste femten minutter til at gennemga
dagens store, internationale nyhed om den amerikanske praesidents anerkendelse af
Jerusalem som Israels hovedstad. Sidst i programmet var der yderligere et indslag
om denne nyhed, hvor DRs USA-korrespondent og en ekstern Mellemgst-
karrespondent udlagde nyheden. Dette er neevnt i KBH' s svar til mig, men jeg ser
bort fra det sidstneevnte indslag, da det ikke er omfattet af klagen.

Klagers primeere og altdominerende kritik gér pé, at hanikke mener den inviterede
professor bringer korrekte oplysninger, men begér fgjl og udleegger begivenheden
tendentigst.

En sekundeer kritik fra klager gar pé, at DR selvsteendigt ber forholde sig til klagens
indhold, tage stilling og ikke blot lade JBS svare pé vegne af DR.

DRs etik og den grundige research

| DRs etiske retningslinjer star, at DR leegger afgerende veegt pa grundig research,
hezederlighed og ordentlighed i programarbejdet. DR taler ikke mod bedre vidende og
har ikke skjulte dagsordner.

| kapitel 4 om brug af kilder star der, at DR skal veere kritisk i forhold til at give
medvirkende autoritet ved at bruge betegnelsen "ekspert.” | stedet ber DR
preesentere medvirkende med relevante oplysninger om deres faglige baggrund,
stilling, tillidspost og personlige holdninger. Dermed har brugerne mulighed for ogsé

selv at vurdere vedkommendes udsagn, analyser og kommentarer.
Det pdgaldende indslag i DR2 Dagen er et ekspertinterview, hvor gaesten er inviteret

ud fra sin ekspertviden for at belyse og perspektivere en politisk beslutning, men ikke

for at blive interviewet kritisk som en kritisk part i sagen.

Side 4 af o




Det fplger dog af DRs etiske bestemmelser, at DR altid skal forholde sig kritisk ogsé
over for eksperter.

JBS bliver introduceret med sin professortitel og sin tilknytning til Institut for
Tvaerkulturelle og Regionale Studier ved Kgbenhavns Universitet. *

Det forste sporgsmal fra vaerterne til JBS er, hvorfor beslutningen (om
anerkendelse af Jerusalem som Israels hovedstad) er s& kontroversiel i Mellemagsten.

Det er den rpde tréd i det lange interview.

Det er i overensstemmelse med sével DR2 Dagens koncept samt DRs etiske
retningslinjer, at DR2 veelger at benytte JBS som ekspert til at besvare spargsmalet
om, hvorfor Mellemgsten og Israels naboer opfatter anerkendelsen af Jerusalem
som Israels hovedstad som kontroversielt.

Men en nyhedsredaktion ber ogsé underkaste eksperters udsagn et kritisk lys. Jeg
har derfor spurgt redaktionen om, hvorfor valget faldt p& JBS, og hvorfor man
opfatter ham som en uvildig ekspert.

KBH har svaret, at JBS er dr.phil, religionshistoriker og speciale i Mellemgsten. Den
ledende redakter skriver, at indslaget drejede sig om USA's beslutning om at flytte
sin ambassade til @stjerusalem og ikke de folkeretslige aspekter af krigen i 1948 og i
1967.

Jeg har spurgt redaktionslederen, hvad man havde gjort for at undersgge
holdbarheden af JBS's pdstand om, at Israel overtraeder folkeretten.

Det har DR2 Dagen ikke i researchen beskeeftiget sig med.

Ledende redakter KBH udtrykker i stedet den opfattelse, at den “generelle holdning i
verden er, at Israels annektering af @stjerusalem strider mod de internationale
aftaler jf. FN-planen fra 1947 og senere resolutioner fra FN's sikkerhedsréd.”
Udsagnet uddybes eller dokumenteres ikke naermere.

Han fajer til, at “/ngen af veerterne opfattede Jorgen Baek Simonsens kommentarer
om folkeret, som kontroversielle.”

DR2 Dagen har ikke pnsket at indhente andre opfattelser end JBS, fordi man ikke
opfatter professorens udlaegning som omstridt. DR2 Dagens veerter opfattede JBS
som en uvildig ekspert, og det var begrundelsen for interviewet i den form, det
foregik. Det er helt inden for presseetikken. Der er dog ogsé grund til at minde om at

' JBS er bidragyder til Den Store Danske Encyklopasdis artikel om Palzestina.
http://denstoredanske.dk/Geografi_og_histarie/Mellem%C3%B8sten/Israel, Pal%C3%A6stin
a_og_Jordan/Pal%C3%A6stina

Side 5af 8




DR generelt skal forholde sig kritisk over for alle typer af kilder — ogsé eksperter, De
kan fremseette kontroversielle udtalelser, hvar DR pa seernes vegne kritisk skal
kunne efterprove ekspertens grundlag for at udtale sig. Selv om eksperten er
inviteret for at forklare og perspektivere en nyhed. Ekspertens status hviler jo pa, at
vedkommende er netop ekspert og ikke partskilde, og hvis eksperten optraeder som
partskilde, bgr det frem.

Klager over udleegning af folkeretten

Klager pnsker, at DR2 Dagen forholder sig til indholdet i JBS' s opfattelse af FNs
delingsplan og folkeretten, og i forbindelse med ankesagen pnsker han, at lytternes
og seernes redakter gor det. Den opgave ligger uden for mit mandat. Der bliver daglig
gennemfart en maengde interviews i s&vel radio, tv som i artikler p& nettet, hvor
eksperter fremsaetter vurderinger, som DRs medarbejdere ikke kan forventes at
have researchet eller have forudseetninger for at drage i tvivl. Det er uomtvisteligt
at visse emner er mere spraengfarlige end andre. Dette var ét af de vanskelige. DR2
Dagen kunne — emnet taget i betragtning — have udfordret geesten, somjo gér langt
ind i en kritik af staten Israel. Navnlig burde redaktionen forud have haft et kendskab
til, hvad ekspertkildens vinkel pa8 den amerikanske beslutning ville veere. Men selv om
interviewet kunne have veeret bedre, er det ikke en overtraedelse af DRs ret til at
lade en gaest, der er indkaldt ikke som part, men som formidler, fremseaette sine
pointer i et nyhedsinterview. Det kan mane til eftertanke i fremtidige lignende

interviews om dette emne.

Professorens besvarelse af DRs klage

Selv om klager ikke har ret i, at DR bpr forholde sig til indholdet i professor JBS' s
udsagn vedrgrende folkeretten og Israel, s& har klager ret i, at DR ikke blot kan
reducere sin egen rolle i besvarelsen af klagen ved at lade kilden selv besvare kritik

sendt til DR over ét af virksomhedens programmer.

Side G af 8




DR skal i henhold til bekendtgegrelsen, der regulerer DR,? selv behandle klager, der
indkommer. Det er ikke sket i dette tilfeelde.

DR skal veere uafheaengig af dagsordner og saerinteresser. Denne uafhaengighed ma
fordre, at det altid er en ansvarlig DR-redakter, som selvstaendigt formulerer et
svar pé en klage. Det fandt i dette tilfeelde ikke sted, da DR valgte blot at
videresende det fulde og hele svar fra den medvirkende pa kritikken af ham selv. DR2
havde end ikke bortredigeret hoflighedsfraserne eller den medvirkendes underskrift.
Dermed begreensede DR2 Dagens rolle som besvarer af klager i denne konkrete sag
sig til blot at viderebringe den medvirkendes opfattelse formuleret helt uden DRs
medvirken.

Hvis DR vaelger at indhente bidrag til fortolkning og opklaring af en sag i forbindelse
med svar pa en klage, m& DR drage omsorg for selv at formulere svaret og foretage
en vurdering af de oplysninger, man har tilgeengelig. Herunder muligvis ogsa en kildes
bidrag til svar. Det principielt vigtige er, at det er en ansvarlig DR-chef, som laegger
navn til enhver besvarelse p8 DRs vegne.

Er der utilfredshed, kan svaret indbringes for lytternes og seernes redaktor.

DR2 redaktgren har forklaret, at han ikke opfattede de fgrste henvendelser fra
klager om en officiel klage, men som en holdningsudveksling.

Det ma tilsideseettes. Klagen var pé korrekt vis sendt ad den officielle kanal, DR
Programservice, s der burde ikke veere tvivl om, at der var tale om en klage.

Det er positivt og rosveerdigt, at en DR-redakter veelger at ga i dialog med en klager,
maske i flere svar endda, men omvendt ma der ikke herske tvivl om, at ethvert

eksternt svar skal betragtes som et officielt svar, der indgar i en klagebehandling.

Konklusion og sammenfatning

DR2 Dagen overtradte ikke DRs etik ved at invitere en professor og specialist i politik
i Mellemesten til at udleegge den amerikanske preesidents anerkendelse af Jerusalem
som Israels hovedstad.

Klager har bedt savel DR som lytternes og seernes redakter om at tage stilling til den
medvirkende professors udtalelser om Israel og folkeretten i henhold til
@stjerusalem og Vestbredden. Det finder jeg ikke er min opgave, og jeg konstaterer,
at interviewet var berettiget. Striden om indholdet er et anliggende mellem klager og
den pégeeldende professor.

Det var overtraedelse af DRs etik og skaber tvivl om DRs trovaerdighed og
uafhaengighed, ndr DR2 Dagen som sit svar i dette tilfeelde blot videresendte den

BEK nr 1288 af 18/11/2015, § 27

Side 7af 8




pageeldende professors fulde og hele svar pé kritikpunkterne over sig selv, uden at
der foregik nogen redigering og formulering fra DR2 Dagens side.

Klager besvares — som det fremgéar af DRs etiske regelsset ~ individuelt af en
ansvarlige programchef. DR2 Dagen beklager pé fejl/ og fakta, at man undlod at
besvare fyldestgerende og supplerer med DR2 Dagens redegerelse for

vurderingerne i den konkrete sag.

Jesper Termansen, den 26. januar 2018

Side 8 af 8




