E-mail

Keere

GENERALDIREKT@REN
DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kgbenhavn C
T +45 35203040

www.dr.dk

Maria Rerbye Rgnn
D +45 3520 3040
24. august 2017

Du har den 5. juni 2017 klaget over Sundhedsmagasinet pa DR 1, som blev sendt den
30.juli 2017. Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes
og seernes redaktegr. Han har nu gennemgéet sagen og udarbejdet en indstilling til

min afggrelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at faelge.

Med venlig hilsen

Maria Rerbye Rgnn
Generaldirekter

Kopi: Journalen
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach
Redaktionschef Kirsten Marie Svendsen

Chefkonsulent Marianne Juul

Side Laf 7




Gennemgang af sagen.

Den 30. maj 2017 bragte Sundhedsmagasinet pd DR1 et program om
bprnevaccinationer,

I programomtalen til udsendelsen stod. “9 ud af 10 bgrn fér MFR vaccinen mod
meeslinger, f8resyge og raéde hunde. Men der er ogsd forseldre, der vaelger det fra
pga. risikoen for bivirkninger. Men hvor stor er den risiko egentlig? Og hvorfor skal vi i
det hele taget vaccineres?”

Som én blandt flere kilder medvirkede bestyrelsesformand for foreningen
Vaccinationsforum, Else Jensen. | programmet medvirkede endvidere et
bestyrelsesmedlem i fareningen, Astrid Brandtberg, som case.

Klager er (EJ). Hun skriver den 5. juni 2017 pa
vegne af foreningen Vaccinationsforum med kritik af Sundhedsmagasinets program
den 30. maj 2017, der drejede sig om vaccinationer.

Derefter fglger en leengere korrespondance med redaktionen dog uden enighed, og
den 5. juli skriver klager til mig fgrste gang. Jeg videresender klagen til besvarelse
hos programmets redaktionschef Kirsten Marie Svendsen (KMS). Hun svarer klager,
der imidlertid ikke er tilfreds. Den 2. august modtager jeg derfor den klage, som i
denne afgarelse bliver behandlet. Det skal bemaerkes, at klagen af 5. juli, som blev
sendt videre til redaktionschefen, forte til, at DR bragte en rettelse den 20. juli pa
Dr.dk Fejl og Fakta under overskriften.: “Sundhedsmagasinet prasciserer tal om
maesiingedad”,

Rettelsen féar dog ikke klager til at opgive sin kritik. Den 2. august vender klager
tilbage til mig. Hun skriver:

“VaccinationsForums (klagers stavemdde. red] kiage var, at Sundhedsmagasinet
generelt har forbrudt sig mod Danmarks Radios programetik vedrgrende upartiskhed
og kritisk journalistik. Som repraesentativt eksempel p8 dette fremhaevede vi den
ukritiske videreformidling af statistikker fra Statens Serum Institut (5SI)
VaccinationsForum specificerede yderligere, at den ukritiske videreformidling havde
haft alvorlige konsekvenser sdsom firefold overdrivelse af maeslingedpdsraten i
Danmark.

! sin afg@relse erkender Kirsten Marie Svendsen, at der foreld en sdan
misinformation, og hun har taget skridt til at rette dette pd hjemmesiden. Men
samtidig afviser hun, at Sundhedsmagasinet har forbrudt sig mod programetikken,
fordi hun synes samtlige medvirkende "kommer fint til orde” [sic).”

Partiskheden kan ikke udledes direkte af Else Jensens taletid eller mangel pd samme |
programmet, men ud af Sundhedsmagasinets beslutning om at underkender og
ignorere bl.a. de analyser af tal og statistikker, som Else Jensen havde gjort
tilgeengelige for Sundhedsmagasinets researchere. Sundhedsmagasinet valgte |

Side 2af 7




stedet ukritisk at godtage SSI°s "fakta”, eksemplificeret af de vildledende
statistikker.

Dette kan Kirsten Marie Svendsen ikke vurdere blot ved at se programmet, hvor
problematikken slet ikke er naevnt. Som et minimum skal man gennemgé det
oprindelige r8materiale inklusive interviews og korrespondance mellem Else Jensen
og Sundhedsmagasinets researchere for at kunne bedgmme om
Sundhedsmagasinets_journalister har forsgmt at fplge op pd den givne information.”
Men der findes ogsd en enklere mdde. Gennem hele korrespondancen indrgmmer
Sundhedsmagasinet dbenlyst og uforbeholdent, at man ukritisk har godtaget S5I's
statistikker som praesenteret af S51. P8 intet tidspunkt bensegtes dette. Og pd intet
tidspunkt bensegter Sundhedsmagasinet, at Else Jensen og VaccinationsForum
havde tilgeengeliggjort kritiske analyser af SS1's statistikker. Disse analysers
korrekthed og relevans er blevet rigeligt demanstreret ikke mindst ved Kirsten Marie

Svendsens egen indr@gmmelse og officielle rettelse.

Kirsten Marie Svendsen bensegter heller ikke, at S5l's statistikker blev godtaget
ukritisk. Hendes svar er, at de var "relevante” for programmet. Det er
VaccinationsForum enig i, men blot fordi noget er relevant, betyder det ikke, at man
skal godtage det ukritisk.

VaccinationsForums analyser og kritik af det samme statistiske materiale var 0gsé
haj grad relevante for programmet, men de blev ignoreret. Bemegrk,
VaccinationsForums analyser blev ikke vejet og fundet for lette af
Sundhedsmagasinets journalister, de blev ignoreret ud fra en forudfattet mening om,
hvem der ligger inde med sandheden og derfor fortjener at blive taget i betragtning,
og hvem der ikke gor.

Med et lidt slidt udtryk, s8 mener VaccinationsForum, at det er kognitiv dissonans,
ndr Sundhedsmagasinet pd den ene side kan indreémme, at de havde viderebragt
vildledende materiale, og at VaccinationsForums analyse af samme materiale var
retvisende, men samtidig haevde, at dette ikke var et resultat af ukritisk journalistik
og uberettiget partiskhed. Hverken Sundhedsmagasinet eller Kirsten Marie Svendsen
giver nogen anden forklaring pé, hvordan en sd elementaar fejlformidling kunne veere
opstdet. Der er ingen anden forklaring.”

Denne klager er en opfelgning p& det svar, som redaktionschef Kirsten Marie

Svendsen i juli gav klager. Svarets hovedindhold er gengivet her:
“Jeg har nu leest hele den forudgdende dialog og har genset programmet.

Du skriver, at Sundhedsmagasinet har forbrudt sig mod Danmarks Radios
programetik pd en raekke punkter, hvad angdr fairness og upartiskhed. Jeg har netop

Side 3 af 7




set programmet igennem igen og mener faktisk, at bdde Astrid Bradtberg, der har
valgt ikke lade sit barn vaccinere, forsker Gitte Thybo Pihl fra Kolding Sygehus og du
som repraesentant for Vaccinationsforum kommer fint til orden, og far passende tid
til at argumentere og Forklare jeres standpunkt. Jeg mener sdledes ikke, at der er

tale om manglende fairness eller partiskhed i forbindelse med udsendelsen.

Herudover skriver du, at din hovedanke er brugen af statistik, der omhandler
meeslingedwed. Som redaktionen tidligere har gjort opmaerksom pa, s& kom vores tal i
programmet fra statistikker indhentet fra Statens Serum Institut. Disse tal var
relevante, da de viser et estimat for den absolutte risiko for den enkelt komplikation

blandt uvaccinerede og vaccinerede. Og dermed muliggar sammenligning af disse to.

! disse tal, hed dedsraten 0,1-0,4 ud af 1000. Det valgte redaktionen i programmet at
omseette til under 4 pr. 10.000. Jeg har nu kigget naermere pé de tal fra Statens
Serum Institut, du naevner i din mail, der bygger pé data fra Danmark fra 1960-1986
(indtil vaccinen blev indfart i 1987). Her hedder det, som du pdpeger, 1 ud af 12.114.
Med disse tal fra Danmark in mente vil jeg give dig ret i at det havde vaeret mere
retvisende at sige under 1 ud af 10.000. Vi har derfor lavet en prescisering pd dr.dk;
hvoraf det fremgdr, at denne angivelse havde vasret mere retvisende. Du kan se
artiklen her: http.//www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-

fakta/sundhedsmagasinet-praeciserer-tal-om -maeslingedoed

Tak igen for din henvendelse, og fordi du gjorde os opmaerksom pé dette forhold. Jeg
beklager, at prasciseringen fgrst kommer pé dette tidspunkt.”

Indstilling fra lytternes og seernes redakter

Klagers kritik kan opsummeres i fglgende punkter:

1) DR har generelt forbrudt sig mod sin egen programetik i forhold til upartiskhed og
kritisk journalistik. Sundhedsmagasinet videreformidlede ukritisk statistik fra
Statens Serum Institut (SSI). Det betyder - ifgige klager - en overdrivelse af
meeslingedgd i Danmark i programmet.

2)Else Jensen kam ikke tilstraekkeligt til orde, men det er ikke et klagepunkt.
Problemet for klager er nemlig ikke meengden af taletid, men at Sundhedsmagasinet
- efter klagers opfattelse - underkender og ignorerer analyser og tal, som klager og

Vaccinationsforum har fremlagt i researchfasen for Sundhedsmagasinet.

3)DR gjorde ikke brug af tal fra Vaccinationsforum, men valgte at godtage SSI-
statistik.

Side 4 af 7




Klager henviseri sin klage til, at DR ikke averhaolder sine egne etiske regler. Det drejer
sig om at veere fair, balanceret, kritisk og upartisk.

Hensigten med programmet var imidlertid ikke at lave en kritisk gennemgang af det
datagrundlag, som stat, regering og of fentlige myndigheder benytteri forhold til
bgrnevaccinationsprogrammet. Hensigten var derimod — som det kommer til udtryk i
programomtalen - at fremstille et program, der dels skildrer det
vaccinationsprogram, som efterhdnden deskker langt de fleste barn i Danmark, og
dels afspejler de argumenter og holdninger, der findes hos den mineritet, der ikke
gnsker, at deres bgrn bliver vaccineret. Det er helt afggrende for bedgmmelsen af
kritikken mod programmet, at hensigten med den journalistik, der er udfert, bliver
sat i den rette kontekst. En gennemgang af den omfattende korrespondance, som
klager har haft med DR om programmet giver mig det indtryk, at klager
grundleeggende pnsker, at DR havde interesseret sig for helt andre aspekter af
vaccination, end den vinkel, som DRs redaktion valgte og derved opstér en
grundlesggende uenighed.

Programmet lzegger op til at undersgge, hvorfor myndighederne anbefaler
vaccination, og hvorfor de fleste danske foreaeldre tager imod det. Dette bliver sagt
af vaerterne i introduktionen til udsendelsen. Der er ikke tale om, at fokus er sat pé
en kritisk gennemgang af den statistik, som sundhedsmyndighederne benytter.
Statens Serum Institut h¢rer under £ldre- og Sundhedsministeriet og har til opgave
blandt andet at overvage og forebygge infektionssygdomme samt levere tal og
statistik til myndighederne p& omradet. Nar malet for DR i denne sammenhaeng er at
skildre myndighedernes indsats, er det en helt relevant kilde at benytte.
Hovedkritikken fra klager drejer sig om DRs anvendelsen af statistik fra SSI
vedrgrende dgdsfald som fglge af meeslinger.

Klagers pastand er, at DR har overdrevet dgdeligheden ved maeslinger i sin grafik i
programmet alene ud fra SSI°s officielle statistik. Det giver redaktionschef Kirsten
Marie Svendsen klager ret i. Det er der foretaget en rettelse pa dr.dk i forhold til.
Tallet er i perioden 1960 — 1986 1. dgdsfald per 12.114. Det overseetter DR sin
rettelse til under ét tilfeelde for hver ti tusinde tilfzelde af maeslinger.

Klager har i sin fgrste klage ogsé kritiseret, at DR ikke forholder sig mere kritisk til
verdenssundhedsorganisationen WHQ, som SSI baserer sig p& og felger. Ifglge klager
er WHO inficeret med lobbyister.

Set i forhold til klagers tema og kritik: Kritisk gennemgang af WHO kunne givetvis
veere et journalistisk emne, men det er en anden vinkel og historie, end den, som
Sundhedsmagasinet har valgt at tage op. Det er Sundhedsmagasinets ret, og

magasinet kan ikke klandres for at udelade det aspekt i sit program.

w
&
U]
wu
o
@




Klager har ligeledes i brev til DR den 2,juli kritiseret Sundhedsmagasinet for, at
programmet ikke problematiserer, at S5l seelger egne vacciner. Ligeledes er der tale
om en anden vinkel og historie, end den, som Sundhedsmagasinet havde sat sig for at
forteelle. Endelig kritiserer klager (i forste brev af 5. juni) Sundhedsmagasinet for at
ignorere den manipulation, som klager mener, at SS| foretager med statistikken.
Ifglge klager (brev af 15. juni 2017 til Sundhedsmagasinet) blander SSi tal fra
forskellige lande for overdrive dedsraten i Danmark, Klager skriver: “Vildledningen
kommer, som VaccinationsForum redegjorde for i sidste mail, fordi 55/ kan veelge at
biande tal fra flere forskellige lande sammen for at slgre, hvor lav dgdsraten i
Danmark i virkeligheden er. Det er lige praecis, hvad de har gfort [ det statistiske
materiale, de har sendt til jer. Alternativt har | ikke formuleret jeres foresporgsel til
dem preecist nok.

Leeg meerke til, at 55/ vaelger at tilfgje et skel mellem U-lande og andre lande. Det
giver indtrykket af, at alle lands, der ikke er U-lande, er nogenlunde ens. Dette er
ogsé ekstremt vildledende. Der er ingen sammenligning mellem Fx Danmark og
Rumaenien, selvom 55/ har puttet os i samme gruppe som eurcpeeiske ikke-U-lande. ”
DR havde valgt et andet udgangspunkt for sit program end en kritisk gennemgang af
sundhedsstatistikker internationalt, og det er den praemis, som programmet skal

bedpmmes pa.

Klagers farste padstand ma afvises. Sundhedsmagasinet fremfgrer temmelig
omfattende de synspunkter, som Vaccinationsforum star for. En veesentlig del af
udsendelsen gar med det bestyrelsesmedlem fra Vaccinationsforum, der optraeder
som case. Hun far lov at fremsaette sine bekymringer over MFR-vaccination. Der er
ligeledes interview med en forsker fra Kolding, som er kritisk over for selve den méade,
som vaccinationerne foregar p& og det oplysningsniveau, der er til forssldrene.
Endvidere er der interview med klager. Hun far fremfert en raskke af de
kritikpunkter, som ogséa fremgar af den skriftlige kritik til DR. Herunder tvivien om
nytten af vaccinationer, kritik af WHO med mere. Det grundleeggende misforhold
mellem kritik og program er, at klager ¢nsker, at DR skulle have beskeftiget med helt
andre vinkler, end det der var programmets formal. For eksempel lobbyindustriens
indflydelse p& WHO og videre pé nationale myndigheder som Statens Serum Institut.
Men det var ikke programmets formél, og ndr programmet bliver mélt pé egne
praemisser, lever det op til DRs etiske regler. DR har ikke forbrudt sig mod sin egen
programetik.

Med hensyn til programmets hovedkritik af statistikbrugen. DRs formal var at vise,
at barnevaccinationsprogrammerne har fart til et drastisk fald i dedelighed af
meeslinger og andre folgesygdomme. Det dokumenterer SSi-statistikken. Det ville
derimod have vaeret kontroversielt ogi strid med DRs egne etiske regler, hvis

Side B af 7




Sundhedsmagasinet havde tilsidesat den officielle statistik uden at kunne levere
dokumentation og evidens for, at den var fejlagtig. Igen ma@ man se pa, at
programmets formal ikke var en kritik af SSI, men en gennemgang af resultater for
bernevaccinationsprogrammet. Det var i sig selv ikke nogen overtradelse af DRs
programetik, at Sundhedsmagasinet valgte den vinkel og benyttede statistik fra SSI.
DR har selv erkendt en fejlagtig brug af dele af statistikken, og det er siden rettet.

Det tredje punkt er behandlet. Klager finder interviewet med sig selv for kort, men
har valgt ikke at gore dette til et klagepunkt. Det er derfor ikke kommenteret og
behandlet.

Konklusion og sammenfatning

Klager mener, at DR generelt i Sundhedsmagasinets program om vaccinationer
tilsidesatte egne etiske regler om fair behandling, upartiskhed og kritisk holdning til
myndighederne, folkeoplysning og grundig research. Det er ikke tilfaeldet. DR havde
valgt en anden vinkel, end klager og klagers forening, Vaccinationsforum, fandt
relevant, men der blev i programmet givet god plads til kritiske synspunkter,
herunder fra Vaccinationsforum. Klager far ikke medhald i den del af sin kritik.
Endvidere fandt klager og Vaccinationsforum, at DR benyttede statistik fra Statens
Serum Institut, som var manipulerende og burde have veeret problematiseret. Det
var imidlertid ikke udgangspunktet for DRs program at saette kritisk lys pa
sundhedsmyndighedernes statistikgrundlag. Bedgmt ud fra sine egne praemisser
levede programmet helt op til DRs programetiske standarder ved at bruge
Seruminstituttets officielle statistik. DR begik en fejl i programmets grafik over
dedelighed af masslinger, og den har Sundhedsmagasinet rettet pa dr.dk’s Fejl og
Fakta. Klager far heller ikke medhold i dette punkt.

Klagen ma afvises.

Jesper Termansen, den 23. august 2017

Side 7af 7




