GENERALDIREKT@REN
DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kpbenhavn C
T +45 35203040

E-mail:
www.dr.dk
Maria Rerbye Regnn
D +45 35203628
E mrr@dr.dk
4. april 2017
Kesre

Du har den 23. februar 2017 klaget over programmet Sundhedsmagasinet , som er
blevet sendt den 14.februar 2017 . Efter at redaktionen afviste din kritik, har du
klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen og

udarbejdet en indstilling til min afgerelse.
Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at falge.

Med venlig hilsen

‘ I3
; /
F _.-, Fd H

i/
Maf‘i‘élﬂérbye Renn

Generaldirektor

Kopi: Journalen
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach
Redaktpr Stine Skriver
Redaktionschef Sandy French

Side 1 af 12



Gennemgang af sagen.

Klager sender den 23.februar 2017 en klage pa vegne af sig selv og cirka tusind
underskrivere over Sundhedsmagasinets program om lavt stofskifte sendt den 14.
februar 2017. Klager foretager en revidering af sin klage og genfremsender klagen
den 24. februar, som jeg her skal referere. Grundlzeggende vil klagerne have
underspgt, om programmets indhold bryder med god presseskik. Klagerne mener ikke,
at programmet er udtryk for god presseskik og heller ikke, at programmet lever op til
DR’s journalistiske veerdier om troveerdighed, alsidighed og kvalitet.

Nedenfor er klagen gennemgé&et i hovedpunkter markeret med stjerner.

*DR’s kilder er ikke troveerdige. DR forholder sig ukritisk (mikrofonholdere) for de to
valgte eksperter i stofskiftesygdomme og ligeledes ukritisk til deres udsagn om
behandling af sygdommen med naturligt T3.

DA kunne med et minimum af research have fundet andre eksperter med andre
synspunkter og afdaekket, hvad der findes af viden i ind-og udland vedrgrende denne
sygdom, mener klagerne. Herunder rejses spergsmélene: Har DR faktatjekket og
kontrolleret de undersegelser, eksperterne refererer til? Hvem er underspgelserne
finansieret af? Har DR researchet p# uvildige internationale undersegelser, der ikke
er betalt af medicinalfirmaer? Har DR kritisk faktatjekket, hvem der sponserer Dansk

Endokrinologisk Selskab, som eksperterne er medlemmer af?

*DR har bragt en ensidig vinkel, som har efterladt mange patienter og pargrende i
vildrede og med forkerte oplysninger om mulige behandlingsmetoder.

DR kunne have fundet en lzegelig ekspert, som anbefaler naturlig stofskiftemedicin.
At l=ege Carsten Vagn-Hansen, som er fortaler for dette og ordinerer denne form
for medicin, blev syg, er ingen undskyldning for, at DR ikke fandt en anden ekspert til
at medvirke. Programmet har vaeret leenge undervejs, sa der har veeret tid nok,

mener klagerne.

*DR omtaler naturligt stofskiftehormon som "grisepiller” og afslutter udsendelsen
med et” det skal man holde sig fra.” Dette udsagn er kreenkende og skadende for den
offentlige viden om behandlingen af stofskriftelidelser.

Den patient, der er valgt som case i udsendelsen, far ikke lov at prgve den behandling,
hun efterspgrger. Hun far at vide, at hun MASKE kan f& lov at prove T3 pa et
tidspunkt i fremtiden. Udsendelsen viser et alt for forenklet billede af en enkelt

patient, der méske kunne have haft gavn af en udvidet behandling.

Side 2 af 12




*Jdsendelsen har veeret med til at pdeleegge et stort og intensivt arbejde med at
forbedre forholdene for nogle meget syge mennesker i Danmark. Et arbejde, som har
st&et pa i &revis, og som nu méaske skal startes forfra, skriver klagerne. DR bar
hurtigst muligt lave et opfelgende program, hvor man afdaekker problemstillingen ved
at tale med de leager, der rent faktisk ensker at hjeelpe deres patienter med en
behandling, der virker, og ved at tal med de patienter, der har faet livet tilbage med
den rette behandling af T3 og Thyroid.

*Hvis DR havde gjort sin research ordentligt, ville man vide, at de 400-500, der anslés
at fa naturligt stofskiftemedicin fra Glostrup Apotek, i virkeligheden er et langt
sterre tal. Mange tusinde patienter henter deres Thyroid i udlandet, for eksempel
Hamburg, fordi man her anerkender og behandler effektivt med denne medicin,

skriver klagerne.

Klagerne har til stotte for sagen vedlagt et bilag med en raekke case-historier
vedrgrende kvinder, der — ifplge klagerne — har faet deres liv pdelagt, fordi de har
faet den forkerte behandling.

DR s svar

Sundhedsmagasinets redaktgr, Stine Skriver, har svaret klagerne, at programmet er
udtryk for et redaktionelt valg. Hun skriver blandt andet: “Jeg kan forestille mig, at
det for en gruppe, som dem du reprassenterer i din henvendelser — mennesker, der
selv har stofskiftesygdomme teet ind pd livet — er meget basal viden, da [ jo ligger
inde med en slags ekspertviden pd omrddet. Men det kan vi ikke forvente at alle
seerne ger — og derfor er vi ngdt til at prioritere, hvordan vi bruger tiden og
ressourcerne | forbindelse med sddan et program.

Hvis man selv er ramt af en stofskiftesygdom, vil det meget naturligt veere andre
diskussioner og et helt andet detaljeniveau, man kunne gnske sig formidlet.

Udover at tale generelt om stofskiftet, sé var hensigten med udsendelsen fra
begyndelsen af vores research ogsé at belyse den uenighed, der har hersket — og
méske til dels stadig anes — omkring den konventionelle, og af myndighederne
godkendte, behandling af stofskiftesygdomme, nemlig T3 og T4 behandling.

Det siger vi fra udsendelsens start, og derfor ogsd det er en tydelig prasmis for
seerns, at det er den vinkel, vi laegger ned over indholdet.

Undervejs i vores research omkring T3 og T4 behandling viser det sig sd, at der findes
patienter, som oplever god effekt af en tredje behandling, nemlig thyroid — hormon

udvundet fra grises skjoldbruskkirtel. Det var vi ikke opmasrksomme pd fra starten.

Side 3 af 12



Vi ender med at neevne denne behandlingsmulighed i udsendelsen, fordi vi kan here, at
der er nogle som er glade for presparatet, selvom de eksperter vi taler med, ikke
anbefaler praeparatet, som jo heller ikke er godkendt til brug i Danmark.

Da vi veelger at naevne denne behandlingsform, er der flere, som peger os i retning ar
Carsten Vagn Hansen, som vaerende en af de ferende pd omridet.

Ham fors@ger vi at komme i kontakt med fra d. 16. januar.

Desveerre lykkedes det ikke at d et interview i has inden udsendelse. Vi fortaeller dog
ganske tydeligt, at der er laeger, der mener noget andet - med falgende speak:

"Men der ER lzeger, der har en anden mening. F.eks. lazge Carsten Vagn Hansen, der
mener at Thyreoid er LANGT bedre og et mere naturiligt produkt, end de godkendte
preeparater med T3 og T4. Han mener, at thyreoid har feerre bivirkninger, og at der
ikke er fare for overbehandling med den rette dosering og vejledning.”

Hvad angér betegnelsen "grisetabletter”, s har vi efter udsendelsen modtaget en
del henvendelser fra folk, der oplevede det som en nedladende betegnelse. Det har vi
efterfplgende beklaget overfor de seere, der har skrevet til os, og nu har vi ogsd lagt
en artikel ud p& vores hjemmeside om etik og rettelser, hvor vi italessetter dette. Du
kan se mere via linket her.

Vedrgrende pastanden om DR’s ensidighed og pastanden om, at DR skulle have valgt
side, skriver redaktaren. “Ou skriver i din klage, at vi afslutter udsendelsen med et
“det skal man holde sig fra”.

Det er meget vigtigt for mig at understrege, at DR ikke har nogen holdning til de
forskellige behandlinger - og i udsendelsen hedder det sdledes ogsé:

Man er forsigtig med den kombinationsbehandling. Man risikerer at give for meget
medicin, og det kan der vaere nogle farlige bivirkninger ved. Til gengaeld, da_jeg
begyndte at interessere mig for det her, da var det iszer fordi_jeg syntes, der var sé
stor debat de her hormonlager imellem, men jeg sige, de er heldigvis mere enige, end
Jeg frygtede. Der hvor de er lidt uenige, det er hvor god kan denne her
kombinationsbehandling afT3 og T4 vaere. Til gengseld — nér det handler om
grisetabletterne — sé er de ikke uenige. Dem, siger de, man skal holde sig fra.

Der er altsd tale om en opsummering af, hvad de eksperter, vi har talt med, har sagt
— og tkke noget postulat fra DAs side.

Hvad angar eksperterne, sé rejser du spargsmélet om, hvorvidt de kilder, som
medvirker | hovedhistorien om 73 og T4-behandlingen, er uvildige,

Til det svarer de begge selv, at det pd intet tidspunkt har vaere en gkonomisk fordel
for nogen af dem at udskrive det ene prasparat frem for det andet.

Vi har, ligesom Jer, set Birte Nygaards habilitetserklaering, og forholdt hende denne.
Det eksempel hun selv har anfgrt her, ligger fem &r tilbage, og drejer sig om et

Side 4 af 12



foredrag i Wien, hvor hun fik betalt transport og ophold af medicinalvirksomheden,
Merck Serono, der fremstiller prasparatet Euthyrox.

Nygaard mener ikke selv, at dette foredrag kompromitterer hendes réddgivning pé
nogen méde. Til os forklarer hun, at det er kutyme at holde foredrag om fx den
seneste forskning. Og i dette tilfaelde, som Nygaard selv har anfart i
habilitetserklaeringen, blev der betalt for Foredraget, og derudover blev transport og
ophold betalt.

Derudover har Birte Nygaard siddet i en arbejdsgruppe under det Europasiske
Thyroidea Selskab, ETA, som i lavede 2012 guidelines om emnet, hvor den eksisterende
litteratur blev gennemgdet. Dette arbejde var ulgnnet og pd frivillig basis. Disse
guidelines blev publiceret i det europssiske tidsskrift ETJ.

Derefter blev Nygaard, som medlem af arbejdsgruppen i 2012, betalt for at holde
foredrag om disse guidelines (igen flytransport, overnatning og et belgb for at holde
foredraget) af medicinal firmaet Merck, som producerer Euthyrox [T4) samt et
prazparat med T4 og T3, som ikke anvendes i Danmark.

Birte Nygaard skriver selv: "P4 intet tidspunkt har dette firma eller andre
medicinalfirmaer haft indflydelse pé disse guidelines eller mine foredrag eller
forskning.”

Vi har ikke gennemgdet Nygaards regnskaber, men hun oplyser til os, at hun Far lgn af
sin arbejdsgiver — Region Hovedstaden - og ingen interesse har i at promovere
hverken det ene eller det andet prasparat.

Heller ikke Laszlo Hegedus har vi undervejs i vores research kunnet finde oplysninger
P&, som skulle kompromittere hans uvildighed.

Begge eksperter siger til os, at de faler sig ramt p&d deres faglighed af beskyldninger
om inhabilitet, fordi de hverken har pkonomiske - eller andre - interesser i af rddgive
om det ene eller det andet prasparat. Kun deres faglighed afgar hvilken behandling,
de rddgiver patienter om.

NAr det er sagt, s8 er vi pd redaktionen ikke blinde for at der er store gkonomiske
interesser pd spil i sundhedsindustrien. Séledes har | ret i, at Dansk Endokrinologisk
Selskabs drsm@de sponsoreres af flere forskellige medicinalproducenter. Det samme
gar sig geeldende for andre medicinske selskaber.

Afslutningsvis vil vi henfgre Jeres opmaerksomhed pé, at de leeger, der udskriver
thyroid heller ikke arbejder gratis.

Hos Carsten Vagn Hansen koster en online konsultation, ifalge hjemmesiden, 500 kr.
Hos Saren Flytlie, der ogsé udkriver Thyroid fra sin privatklinik
http.//www.flytlie.com/403-2 koster konsultation 3.000 kr.

og Irene Hage http.//www.iom.dk/ tager 2000 kr. for en konsultation.

Side 5 af 12



Indstilling fra lytternes og seernes redakter

Klagers fgrste pastand drejer sig om, at DR forholder sig for ukritisk i forhold til de
valgte eksperter, og at DR burde finde andre eksperter, der star for et andet
synspunkt i forhold til behandlingen af lavt stofskifte. DR har valgt at bruge to
lzegelige eksperter, som ifplge Sundhedsmagasinet er to af de fgrende i landet. Den
ene ekspert er professor Laszlo Hegedus, Odense Universitetshospital, og den anden
er klinisk lektor Birthe Nygaard, Herlev Hospital. Begge er endokrinologer, hvilket
betyder, at en leege er specialist i hormonsygdomme. Jeg har til belysning af sagen
stillet en reekke spprgsmal til Leegemiddelstyrelsen vedrgrende medicin og
behandlingsformer inden for denne lidelse. Jeg har endvidere spurgt formanden for
Dansk Endokrinologisk Selskab, professor, overleege Troels Krarup Hansen, om de
pageeldende to medlemmer. Selskabet er et fagligt, videnskabeligt selskab af
endokrinologer og rédgiver Sundhedsstyrelsen og Leegemiddelstyrelsen om nationale
behandlingsvejledninger. Dette sker alene for at afprove hvilken ekspertstatus, der
kreaves inden for endokrinologi og hvilke oplysninger, som landets myndigheder inden
for feltet, Leegemiddelstyrelsen, leegger til grund i bedgmmelse af savel medicin som
behandling inden for dette felt.

Overlaege Troels Krarup Hansen skriver:

“Der findes ikke en fast definition pd “forende eksperter” inden for et fagomréde.
Laeger som har en betydelig forskning inden for en given sygdom, som arbejder pé et
universitetshospital og som har en formel universitetstilknytning vil normalt blive
anset som eksperter. Professor Laszlo Hegediis og overiaege, klinisk lektor Birthe
Nygaard er begge eksperter i skjoldbruskirtelsygdomme (Thyroideasygdomme).”

Begge eksperter har i mange &r vaeret blandt de mest aktive forskere inden for
thyroideasygdomme. De har begge veeret formand for Dansk Thyreoidea Selskab, og
de ma betegnes som fgrende eksperter inden for omradet, slar formanden for
selskabet fast. Ogsé Lesgemiddelstyrelsen bekreefter, at det er de videnskabelige
leegefaglige selskaber, som udarbejder de retningslinjer, som myndigheden tilslutter
sig. | mail af 16. marts 2017 skriver Leegemiddelstyrelsen: “ Vi henholder os til
behandlingsvejledninger fra leegevidenskabelige selskaber, i dette tilfzelde
behandlingsvejledningen for behandling af hypothyreose (for lavt stofskifte) fra
Dansk Endokrinologisk Selskab (DES).”

Side 6 af 12



Klagerne leegger op til, at DR burde have undersggt de padgesldendes baggrund og
patienttilfredshed, f@r programmet udnasvnte dem til fprende eksperter. Det afviser
Jeg. DR har valgt at tale med to fagpersoner, som har en omfattende videnskabelig
produktion om emnet, skjoldbrussygdomme, bag sig i Danmark ag samtidig har
bekleedt formandsposteri det videnskabelige selskab, som rddgiver regering og
Folketing samt den gvrige sundhedssektor inden for dette felt. DR"s mél med
programmet er at oplyse om netop denne skjoldbrussygdom, og det forekommer ikke
relevant, at DR skulle betvivle deres faglige viden eller indhente oplysninger om
patienters opfattelse af de to forskere, blot fordi DR gnsker at benytte de to
eksperter til at belyse den lidelse, de er eksperter i. Betegnelsen "ferende eksperter”
er ikke veldefineret eller findes officielt, men den forekommer at vaere en rimelig
betegnelse for de to forskere her.

Leagemiddelstyrelsen aplyser, at leeger i klinisk arbgjde i Danmark, der gnsker at veere
knyttet til en lzegemiddel- eller medicovirksomhed eller specialforretning med
medicinsk udstyr, skal anmelde tilknytning eller anspge leegemiddelstyrelsen oam
tilladelse til at vaere tilknyttet virksomheden. Formélet er at skabe en balance
mellem faglighed, uvildighed og dbenhed pa den ene side ved at fremme samarbejdet
mellem sundhedspersaner og virksomheder og pa den anden side sikre patienternes
tillid til de produkter og den behandling, som de modtager | sundhedsveesnet. En
tilknytning kan veere et foredrag. Leegen skal oplyse sit honarar, ag
Leegemiddelstyrelsen offentligger pé sin hjemmeside det samlede honorar, som
leegen modtager fra en virksomhed pr. kalenderér. En lz=ge skal ogsé oplyse eventuelt
gjerskab i en leegemiddel- eller medicovirksomhed. Ejerskab op til en veerdi af 200.000
kroner kreever alene en anmeldelse. Er veerdien aver 200.000 kroner, kresves der en
tilladelse fra Leegemiddelstyrelsen, dog ikke hvis der er tale om specialforretninger.
Vedrgrende den ene forsker er han tilknyttet Novo Nordisk A/S advisory board som
medlem. Den samme forsker har i 2015, 2016 og 2017 modtaget henholdsvis 80.000
kroner, 40.000 kroner og i 2017 20.000 kroner fra Novo Nordisk A/S for at sidde i
virksomhedens advisory board (ekspertgruppe]).

Laegemiddelstyrelsen skriver, at det ser ud til, at la=gen kan have anmeldt tilknytning
til MSD og Vicare vedrgrende undervisning. Endvidere fremgar det, at forskeren har
deltaget i en kongres om sit speciale i Florida, USA. Her naavnes tilknytning til Novo
Nordisk.

| forhold til den anden forsker har denne angivet to foredrag i 2015 med stotte fra to
forskellige medicinalfirmaer. | det ene tilfaelde har firmaet Eli Lilly Danmark A/S

ydet et belgb p& 6.500 kroner i og i det andet tilfzelde har Lundbech Pharma A/S
betalt et belpb p& 2016,00 kroner. Begge foredrag var om lavt stofskifte.

Side 7 af 12



Ingen af de firmaer, som klager naevner, fremgar af listen. DR redakter Stine Skriver
oplyser til klager, at laegen tidligere end registeret has Leegemiddelstyrelsen nu, har
vaeret med i en europeeisk arbejdsgruppe om emnet. Endvidere har hun for fem ar
tilbage holdt et foredraq i Wien, hvor hun fik betalt transport og ophold af
medicinalvirksomheden, Merck Serono, der fremstiller preeparatet Euthyrox.
Nygaard mener ikke selv, at dette foredrag kompromitterer hendes radgivning p4
nogen mé&de. Til DR har hun forklaret, at det er kutyme at holde foredrag om fx den
seneste forskning. Og i dette tilfzelde, som Nygaard selv har anfart i
habilitetserklzeringen, blev der betalt for foredraget, og derudover blev transport og
ophold betalt.

Jeg har spurgt Dansk Endokrinologisk Selskab hvordan selskabet sikrer sig, at
selskabet ikke ligger under for medicinalvirksomheder, ndr man bedgmmer et
preeparat som eksempelvis T4.

“Vi henholder os til et fast regelsaet i forbindelse med udarbejdelse af selskabets
nationale behandlingsvejledninger. Herfra kan nasvnes, at det specifikt gaelder, at en
tovholder for en af DES "behandlingsvejledninger ikke mé veere tiknyttet et for
vejledningen veesentligt medicinalfirma som aktiehaver eller advisory board medlem.
Samarbegjde med leegemiddelindustrien som investigator (primaer/og eller co-
investigator), lennet foredragsholder eller underviser kan accepteres, ndr dette er
anmeldt til Sundhedsstyrelsen efter galdende regler,” skriver formanden for
selskabet.

Le=gemiddelstyrelsen oplyser, at den modtog i 2016 cirka 1100 anmeldelser om
foredrag fra lseger om tilknytning til leegemiddelvirksomheder. Tallet angiver
tilknytninger — ikke antallet af la=ger. En leege kan for eksempel gadt have tilknytning
til flere virksomheder. Siden de nye regler tradte i kraft den 1. november 2014 har
over 3300 leeger anmeldt tilknytning eller anspgt om Leegemiddelstyrelsens tilladelse
til tilknytning.

Nér jeg bedpmmer disse oplysninger fremgar det, at det er forholdsvis almindeligt, at
leeger med tilknytning til medicinalvirksomheder holder eksempelvis foredrag eller
underviser andre lzeger. | den sammenhaeng skiller de to medvirkende eksperter sig
ikke ud. De har ikke ud fra registrerede oplysninger nogen nuvaerende tilknytning til
de medicinalfirmaer, som klager anfgrer.

De pageeldende forskere har en vis gkonomisk farbindelse til dele af
medicinalindustrien, hvilket er almindeligt inden for den sektor. Det fremgar af
leegemiddelstyrelsens svar.

Dansk Endokrinologisk Selskab har ogsa egne regler, som skal forhindre, at
tovholdere p& behandlingsvejledninger er tilknyttet et medicinalfirma som aktiegjer

eller advisory board medlem, hvis vgjledningen er vaesentlig for firmaet.

Side B af 12



P& baggrund af de oplysninger, jeg her har refereret, finder jeg ikke dokumentation
for, at de to valgte eksperter skulle veere afhzengig af medicinalindustrien eller p&
anden méde dokumenteret veere i et pkonomisk afhaengighedsforhold, der skulle gore
dem uegnede til at medvirke som eksperter i hormonsygdomme. Udsendelsen har et
bredt sigte, s&dan som redaktgren for programmet skriver. Det er ikke henvendt til
en seerlig gruppe, som i forvejen har en ganske betydelig viden om emnet. Det er et
redaktionelt valg, som er truffet og som ligger uden for mit felt at bedgmme.
Redaktionen kunne have truffet det modsatte valg: At man ville underspgge de
patienter, som ikke er tilfredse med det officielle system, men det hverken mere eller
mindre i strid med DR s etik at treeffe et andet redaktionelt valg. DR’s
sundhedsmagasin er derfor heller ikke forpligtet til at undersgge researche pé
internationale underspgelser vedrgrende emnet, s&dan som klagerne gnsker.

Klagerne har som andet hovedpunkt, at DR burde have fundet en anden ekspert end
Carsten Vagn-Hansen til at deltage, og at DR er forpligtet til at deekke den side af
sagen. Det er ikke tilfzeldet. DR valgte som en sidevinkel at beskeeftige sig med
naturligt Thyroid, s&dan som det fremstilles p& Glostrup Apotek, men det var ikke
udsendelsens hovedvinkel, og det er helt og holdent et redaktionelt valg. Der er ikke
her tale om en kritik af en eller flere personer, som kreever foreleeggelse, og derfor
er DR ikke forpligtet til at foreleegge sine ekspertudsagn, hverken for leeger med en
anden opfattelse eller de patienter, som har nydt godt af behandlingen med naturligt
Thyroid. Behandlingen, som den skildres, er inden for de rammer, som
Leegemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen, godkender, hvorimod naturligt Thyroid
ikke er godkendt af Leegemiddelstyrelsen, men kan fremstilles efter tilladelse fra
Leegemiddelstyrelsen, s&fremt en leege godtger et behov for dette.

Vedrgrende virkninger af stoffet Thyroid henviser Lasgemiddelstyrelsen til Dansk
Thyroidea Selskab, som har skrevet: “Der har 0gsé vaeret debat om “naturligt
stofskiftehormon”, som er et ekstrakt fra grises skjoldbruskkirtler. S4danne
tabletter seelges under navnet Armour eller Thyroid. Der er ikke noget specielt
naturligt ved disse praeparater. Faktisk indeholder de en for mennesker unaturlig haj
koncentration af T3 i forhold til T4, og vil potentielt medfere et endnu mere ustabilt
stofskiftehormon-niveau. Vi vil kraftigt fraréde brug af sékaldt ‘naturligt
stofskiftehormon’. Det T4-hormon, som findes i de markedsfarte prasparater
Eltroxin og Euthyrox, er kemisk fuldstaendigt identisk med skjoldbruskkirtiens eget
hormon, og mere naturligt kan det sdledes ikke blive. Tilmed er preeparaterne
fremstillet under streng Farmaceutisk kontrol.”

Endvidere henviser Leegemiddelstyrelsen til en artikel skrevet i bladet Rationel
Farmakoterapi forfattet af den ene af de kritiserede forskere. Af denne artikel

fremgar felgende, som Leegemiddelstyrelsen citerer: “Et nyligt studie har
sammenlignet behandling med levothyroxin med praeparat, som indeholder ekstrakt

Side 9 af 12



af svine-thyreoidea. Behandling med svinethyreoidea-ekstrakt gav ikke signifikante
endringer i livskvalitet, men medfgrte et lille vaegttab, og 48,6 % foretrak denne
behandling frem for levothyroxin-behandling. Der foreligger ikke studier, der
sammenligner behandling med thyreoideaektrakt med kombination af levothyroxin og
liothyronin tabletter.”

Leegemiddelstyrelsen skriver om de piller, som Glostrup Apotek fremstiller: “Vi har
lkke taget stilling til virkningen af thyroid, da magistrelle leegemidler, i modsaetning til
lezgemidler med markedsfgringstilladelse, ikke er vurderet af myndighederne med
hensyn til kvalitet, sikkerhed og effekt, og der derfor i udgangspunktet ikke
foreligger godkendte data omkring fx dosering og bivirkninger, og dermed heller ikke
et produktresume eller en indleegsseddel. Derudover er det sddan, at lseger har ret ti/
frit at ordinere medicin, det er en grundleeggende og afgerende forudsastning for at
sikre et professionelt valg af den bedste behandling til patienterne. Ansvaret for en
behandling padhviler den til enhver tid behandlende lzge.

Leegemiddelstyrelsen stotter sine vejledninger p& endokrinologien, hvor begge de
omtalte eksperter tilherer. Den officielle autoriserede opfattelse er derfor, en
meget kritisk holdning til indtagelse af Thyroid. Sundhedsmagasinet - herunder
veerten Peter Qvortrup Geisling - af spejler med sine bemaerkninger den holdning, som
er geeldende inden for fagfolk og myndigheder i forhold til behandling med Thyroid. DR
erisin ret til at treeffe det redaktionelle valg, at Sundhedsmagasinet refererer og
afspejler den officielle ekspertvurdering af behandling af sygdommen. Det fordrer
ikke, at DR i sammen magasin har pligt til at opveje og undersege alternative
opfattelser iforhold til den officielle behandlingsvejledning for mennesker med lavt
stofskifte.

DR kan hverken kritiseres for at videregive myndighedernes opfattelse af Thyroid

eller at benytte to af de fremmeste forskere pa feltet.

Med hensyn til klagepunktet om brugen af ordet "grisepiller”, s8 har redaktgren for
Sundhedsmagasinet beklaget dette, hvilket fremgér af svaret til klagerne. DR hr
ogsé foretaget en rettelse pa portalen, dr.dk.

Klagerne @nsker en beklagelse af det afsluttende udsagn i programmet om, at man
“skal holde sig fra”pillerne fremstillet af naturligt Thyroid. Udsagnet refererer til den
gzeldende og myndighedsgodkendte viden, sddan som det tidligere i sagen er
beskrevet, og derfor er der ikke grund til nogen beklagelse. Klagerne mener, at den
valgte case-patient ville have haft godt af et alternativ til den behandling, som hun
far. Det ma sta for klagernes egen regning og er ikke et forhold, jeg kan og skal

Side 10 af 12



bedemme. Det 18 inden for den redaktionelle frihed, at Sundhedsmagasinet bragte

patientens historie i den form, det forela.

Klagerne mener, at DR underdriver antallet af mennesker, der i Danmark har gavn af
naturligt stofskiftemedicin. Sundhedsmagasinet omtaler omfanget med Glostrup
Apotek som kilde. Det svarer ganske ngje til det antal, som ogsa Laegemiddelstyrelsen
er bekendt med i form af tilladelser. DR kunne have sat sig for at undersgge, hvor
mange patienter, der matte have importeret medicin af samme slags fra udlandet,
men det er et redaktionelt valg, og det ligger uden for mit omréde at bedpmme.

Klagerne opfordrer DR til at lave et nyt program snarest muligt, hvor man ser pa de
leeger, der pnsker at hjeelpe patienterne med naturligt stofskiftehormon. Det ligger
uden for mit omrade at bedpmme og tage stilling til, hvorvidt DR ber lave et sddant
program. Men da der ligger en underliggende preemis om, at DR har kreenket en part,
som kraaver et genmeaele, m4 jeg afviser denne. DR har foretaget et redaktionelt valg,

men der foreligger ikke en overtreedelse af DR’s etik, som kraever et genmeele.

Jeg har ikke forholdt mig til klagernes bilagsmateriale, da det falder uden for
rammerne af denne funktion, som drejer sig om klager vedrgrende overtreedelser af
programetikken og ikke en bedpmmelse af forskellige medicinske og laegefaglige

behandlinger og deres virkning.

Konklusion og sammenfatning

Det var relevant og i overensstemmelse med fakta, da DR i Sundhedsmagasinet
benyttede to endokrinologer til at belyse problemet med lavt stofskifte. Klagerne
anfeegter de padgeeldende eksperter status og uafhsengighed. Begge lseger er sével i
en dansk sammenhaeng som internationalt anerkendt som specialister inden for
deres felt, de medvirker til at r&de og vejlede myndighederne om behandling af
stofskiftesygdomme, sé det er berettiget, at Sundhedsmagasinet anvendte dem og
betegnede dem som "ferende eksperter.”

Klager har kritiseret udtrykket "grisetabletter”, og DR har beklaget ordvalget.

DR har refereret gaeldende autoritativ viden om lavt stofskifte, men det gor ikke
programmet til et partsindlaeg. DR kunne have valgt en anden vinkel, herunder at
fokusere p& den gruppe mennesker, som er meget kritisk, men det var ikke
genstanden for udsendelsen.

DR har haft vinklen med Thyroid med som et sidespor, og har refereret den officielle

og af Leegemiddelstyrelsen godkendte opfattelse. Leegemiddelstyrelsen har ikke

Side 11 af 12



taget stilling til den form for medicin, som Glostrup Apotek fremstiller, kender derfor
ikke virkningerne og kan derfor ikke anbefale det. Det er op til de leeger, der udskriver
medicinen, at sté inde for det pageeldende produkt. DR har ikke fremsat pastande,
der i den sammenhzeng kraever, at DR forelagde dem for de praktiserende l=ger, der
udskriver Thyroid. Klagerne gnsker, at DR retter op pa programmet ved at bringe et
nyt, der vaelger de kritiske patienters vinkel. Der er ikke noget i programmet, der
berettiger til et genmezsle. Hvorvidt DR matte gnske et s&dant program er
udelukkende et redaktionelt valg, men ikke et valg begrundet i fejl i denne underspggte
udsendelse.

Samlet set far klagerne ikke medhold.

Jesper Termansen, den 3. april 2017

Side 12 af 12



