Keere

GENERALDIREKT@REN
DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kgbenhavn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

Maria Rerbye Rgnn
D +45 3520 3628
E mrr@dr.dk

4. april 2017

Du har den 17. februar 2017 klaget over Sundhedsmagasinet , som er blevet den 14
februar 2017. Efter at redaktionen afviste din kritik den 21. februar 2017, har du

klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen og

udarbejdet en indstilling til min afggrelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at falge.

Med venlig hilsen

f”/w

ME(I"Ia Rarbye Rpnn
Generaldirektor

Kopi: Journalen
Redakter Stine Skriver
Redaktionschef Sandy French
Jurachef Peter Skav
Etikchef Inger Bach

Side 1af 10



Gennemgang af sagen.

Den 17. februar 2017 henvender klager sig til mig med en klage over et afsnit af
Sundhedsmagasinet sendt pa DR1 den 14. februar 2017. Afsnittet drejer sig om
stofskiftesygdomme. Klager har den opfattelse, at det pagzeldende afsnit var en
“uimodsagt reklamesagjle for medicinalindustriens svaervaegtere: GSK og Merck.”
Udsendelsen var en ukritisk og uimodsagt fortale for terapi med stoffet T4, lyder
kritikken fra klager. Et produkt, papeger klager, som bliver leveret af de to omtalte
GSK og Merck. Klager understreger, at hun i lighed med mange andre er
hypotyreosepatient og skal have tilfgrt hormoner, som hun ikke selv kan danne. Ifplge
klager kan disse patienter kun meget sveert fa udskrevet andet end T4, som — ifglge
klager — ger patienterne uarbejdsdygtige og ferer til mange fglgesygdomme.

Den 21. februar 2017 svarer redakter p& Sundhedsmagasinet, Stine Skriver, klager.
Indledningsvis skriver redakteren, at Sundhedsmagasinets problemstilling farst og
fremmest var at seette fokus pa en diskussion blandt hormanlzeger om, hvorvidt
stoffet T3 har en plads i behandlingen ved siden af T4.

Redaktgren ger geeldende, at magasinet henholder sig til to "fgrende eksperter” fra
henholdsvis Herlev Hospital og Odense Universitetshospital, som var uenige om,
hvilken plads stoffet T3 bgr have i behandlingen af for lavt stofskifte. | forbindelse
med programmet bliver redaktionen opmaerksom p4, at enkelte patienter far Thyroid
— 0gsa kaldet grisetabletter — mod for lavt stofskifte. Ogsa dette produkt sparger
redaktionen de to eksperter til. Redakteren skriver: “Deres holdninger er klar: Det
stof vil de ikke give.”

Redaktionen kontaktede leegen Carsten Vagn-Hansen, der er én af de leeger, som
udskriver Thyroid. Men han vendte forst tilbage i programmets klippefase pa grund
af sygdom, og derfor fik han kun en bemzerkning med i udsendelsens speak.

Ved samme lejlighed beklager redaktsgren udtrykket "grisetabletter”, som bliver
anvendt i udsendelsen.

Slutteligt skriver DR-redaktgren til klager: “Det er vigtigt at understrege, at DR og
Sundhedsmagasinet ikke har nogen holdning til T4, T3 eller Thyroid. Vi formidler
udelukkende hvad de fgrende eksperters — og ogsd formanden for Dansk Selskab for
Almen Medicin - viden om og holdning til medicinen er.”

Den 22. februar henvender klager sig til mig og beder mig tage sagen op, da hun ikke
er tilfreds med svaret. Hun uddyber sin tidligere kritik. Klager vil vide, hvilket grundlag
DR har for at betegne de to anvendte forskere som "fgrende eksperter”. Herunder
om DR har undersegt patienttilfredshed som et parameter for det udsagn. Klager

kritiserer den betegnelse, som hun finder er en floskel.

Side 2 af 10



Klager er endvidere utilfreds med, at Sundhedsmagasinets redakter har skrevet, at
enkelte danske patienter far Thyroid mod lavt stofskifte. Ifalge klager drejer det sig
om 400-500 patienter, hvilket ikke er mange i forhold til det samlede antal
stofskriftepatienter. Det er dog relevant at tage med, da der er leeger, som
udskriver det, pdpeger klager. DR har udfert darlig research, mener klager.

Klager kritiserer endvidere udtrykket "grisetabletter”, som klager mener er et
pafund, som medicinalindustrien stér bag.

Klager papeger videre, at DR far det svar, man mé kunne forvente, nér de to "ferende
eksperter” i programmet afviser Thyroid. DR burde have undersggt de to eksperters
baggrund, jeavnfer den tidligere kritik af partiskhed.

Klager kritiserer, at DR ikke har haft en leege med, som har en anden holdning og
udskriver Thyroid til sine patienter. Klager kritiserer forklaringen fra redaktepren af
Sundhedsmagasinet. Klager skriver: “Er det linien i DR? Hvis vaesentlige inviterede
lzeger er forhindret i at deltage, lzeger som skal medvirke til at belyse en dgdelig
sygdom fra flere vinkler, og netop komme med sit udsagn i T3-behandlingen...sd
sender man udsendelsen alligevel??”

Klager gér videre og afviser DR-redaktprens forklaring om, at DR ikke har en holdning
til behandlingen af stofskiftesygdomme.

“Hvis DR og Sundhedsmagasinet ikke sikrer sig, at der i programmet optrzeder laeger
som behandler med th yroid og T3 - s8 har DR givet udtryk for en holdning,” skriver
klager.

Klager modtager undskyldningen for udtrykket "grisetabletter”, men meneri gvrigt,
at DR skylder Glostrup Apotek, der fremstiller Thyroid, en undskyldning.

Klager uddyber sine klagepunkter i endnu en mail af 21. marts 2017. Heri p&peger
klager, at stoffet Thyroid har veeret anvendt i mere end 100 &r og blev i Danmark
anvendt helt op til 1980 som 1. valg til behandling af sygdammen hypothyreose. Siden
er det af uransagelige grunde, skriver klager, blevet mere moderne kun at anvende T4
i behandlingen af denne sygdom.

Om de valgte eksperters uafhaengighed skriver klager: “Jeg finder det meget
beteenkeligt, at Merck optraeder i sd mange sammenhenge — specielt i forbindelse
med BN (ekspert anvendt i Sundhedsmagasinet) og nér man kobler det sammen med,
at BN naesten udskriver T4 recepter — OG man kobler det sammen med, at mange
andre leger fuldt ud er i stand til at varetage behandling med Thyroid OG patienterne
kommer | bedring. Ja — s8 synes_jeg, det er betasnkelige valg DR har truffet. Der
skulle som minimum have vasret kvalificeret modspil fra lseger, som anvender Thyroid
og T3 med gode resultater.”

Senere i mailen henviser klager til, at firmaet Merck tidligere har betalt den omtalte
ekspert for at halde foredrag om guidelines p& hypothyreoseomrédet.

Side 3 af 10



Klager henviser som stptte for sin kritik til en bog af journalist Helle Sydendal, 2013
med titlen “F3 livet tilbage.” Bogen skulle ifglge klager nsevne alle de
behandlingsmuligheder, der p.t. er i Danmark — inklusive Thyroid. Ifglge klager har
DR’s anden ekspert, LH, vaeret ude i en voldsom kritik af denne bog. Senere i klagen
henviser klager til bogen "Farmakologi — Det teoretiske grundlag for rationel
farmakologi” fra 1941, skrevet af leege og farmakolog Knud 0. Mgller.

Indstilling fra lytternes og seernes redakter

Jeg vil i det fplgende gennemga klagers pastande punkt for punkt, men jeg tager ikke
stilling til det supplerende faglige baggrundsstof, som klager henviser til og har
medsendt i forhold til den leegefaglige diskussion om behandling af lavt stofskifte
bade tidligere og nu. Det ligger uden for mit arbejdsfelt. Klagens punkter drejer sig
om, hvorvidt Sundhedsmagasinet ud fra sit redaktionelle valg har averholdt DR s
presseetiske regelsaet Jeg har til brug for belysning af padstandene vedrgrende
ekspertstatus og behandlingsformer indhentet svar fra det videnskabelige selskab,
som lzzger med speciale i hormonlidelser, Dansk Endokrinologisk Selskab, er samlet i.
Desuder: har jeg forespurgt i l.eegemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen om de
faktuelle forhold, der ngdvendigvis ma belyses alene i forhold til, hvorvidt DR har
optrédt presseetisk korrekt i behandlingen af det pdgeasldende emne.

Klagers forste pastand drejer sig om DR s brug af de to eksperter, som DR betegner
som "farende.” Den ene ekspert er professor Laszlo Hegediis, Odense
Universitetshospital, ag den anden er klinisk lektor Birthe Nygaard, Herlev Hospital.
Begge er endokrinologer, hvilket betyder, at en lezge er specialist i hormonsygdomme.
Jeg har spurgt formanden for Dansk Endokrinologisk Selskab, professaor, overleege
Troels Krarup Hansen, om de pageeldende to medlemmer. Selskabet er et fagligt,
videnskabeligt selskab af endokrinologer og réddgiver Sundhedsstyrelsen og
Lzegemiddelstyrelsen om nationale behandlingsvejledninger.

“Der findes ikke en fast definition pd "forende eksperter” inden for et fagomrade.
Laeger som har en betydelig forskning inden for en given sygdom, som arbejder pé et
universitetshospital og som har en formel universitetstilknytning vil normalt blive
anset som eksperter. Professor Laszlo Heged(is og overlazge, klinisk lektor Birthe
Nygaard er begge eksperter i skjoldbruskirtelsygdomme (Thyroideasygdomme).”
Begge har i mange &r vaeret blandt de mest aktive forskere inden for
thyroideasygdomme. De har begge veeret formand for Dansk Thyreoidea Selskab, og
de mé& betegnes som fgrende eksperter inden for omrédet, sl&r formanden for

selskabet fast. 0gsé Leegemiddelstyrelsen bekraefter, at det er de videnskabelige

Side 4 af 10



leegefaglige selskaber, som udarbejder de retningslinjer, som myndigheden tilslutter
sig. I mail af 16. marts 2017 skriver Leegemiddelstyrelsen: ” Vi henholder os til
behandlingsvejledninger fra leegevidenskabelige selskaber, i dette tilfalde
behandlingsvejledningen for behandling af hypothyreose (for lavt stofskifte] fra
Dansk Endokrinologisk Selskab (DES)”

Klager laegger op til, at DR burde have underspgt de p8gasldendes baggrund og
patienttilfredshed, far programmet udnsevnte dem til ferende eksperter. Det afviser
Jeg. DR har valgt at tale med to fagpersoner, som har en omfattende videnskabelig
produktion om emnet, skjoldbrussygdomme, bag sig i Danmark og samtidig har
beklzedt formandsposter i det videnskabelige selskab, som radgiver regering og
Folketing samt den gvrige sundhedssektor inden for dette felt. DR"s mal med
programmet er at oplyse om netop denne skjoldbrussygdom, og det forekommer ikke
relevant, at DR skulle betvivle deres faglige viden eller indhente oplysninger om
patienters opfattelse af de to forskere, blot fordi DA pnsker at benytte de to
eksperter til at belyse den lidelse, de er eksperter i. Betegnelsen "fprende eksperter”
er ikke veldefineret eller findes officielt, men den forekommer at veere en rimelig
betegnelse for de to forskere her.

Laegemiddelstyrelsen oplyser, at leeger i klinisk arbejde i Danmark, der gnsker at vaere
knyttet til en leegemiddel- eller medicovirksomhed eller specialforretning med
medicinsk udstyr, skal anmelde tilknytning eller anspge la2egemiddelstyrelsen om
tilladelse til at veere tilknyttet virksomheden. Formalet er at skabe en balance
mellem faglighed, uvildighed og &benhed pa den ene side ved at fremme samarbejdet
mellem sundhedspersoner og virksomheder og p& den anden side sikre patienternes
tillid til de produkter og den behandling, som de modtager i sundhedsvaesnet. En
tilknytning kan veere et foredrag. Leegen skal oplyse sit honaorar, og
Leegemiddelstyrelsen offentligger pa sin hjemmeside det samlede honorar, som
lzegen modtager fra en virksomhed pr. kalenderar. En lz=ge skal ogsa oplyse eventuelt
gjerskab i en lz=gemiddel- eller medicovirksomhed. Ejerskab op til en vaerdi af 200.000
kroner kraever alene en anmeldelse. Er vaerdien over 200.000 kroner, kraeves der en
tilladelse fra Leegemiddelstyrelsen, dog ikke hvis der er tale om specialforretninger.
Vedrgrende den ene forsker er han tilknyttet Novo Nordisk A/S advisory board som
medlem. Den samme forsker har i 2015, 2016 og 2017 modtaget henholdsvis 80.000
kroner, 40.000 kroner og i 2017 20.000 kroner fra Novo Nordisk A/S for at sidde i
virksomhedens advisory board (ekspertgruppe).

Leegemiddelstyrelsen skriver, at det ser ud til, at leegen kan have anmeldt tilknytning
til MSD og Vicare vedrerende undervisning. Endvidere fremgar det, at forskeren har
deltaget i en kongres om sit speciale i Florida, USA. Her naevnes tilknytning til Novo
Nordisk.

Side 5 af 10



| forhold til den anden forsker har denne angivet to foredrag i 2015 med stptte fra to
forskellige medicinalfirmaer. | det ene tilfeelde har firmaet Eli Lilly Danmark A/S
ydet et belgb pa 6.500 kraoner i og i det andet tilfezlde har Lundbech Pharma A/S
betalt et belpb p& 2016,00 kroner. Begge foredrag var om lavt stofskifte.

Ingen af de firmaer, som klager neevner, fremgar af listen.

Jeg har spurgt Dansk Endokrinologisk Selskab hvordan selskabet sikrer sig, at
selskabet ikke ligger under for medicinalvirksomheder, n&r man bedgmmer et
preeparat som eksempelvis T4.

“Vi henholder os til et fast regelsaet | forbindelse med udarbejdelse af selskabets
nationale behandlingsvejledninger. Herfra kan nsevnes, at det specifikt gaelder, at en
tovholder for en af DES "behandlingsvejledninger ikke mé veaere tiknyttet et for
vejledningen vaesentligt medicinalfirma som aktiehaver eller advisory board medlem.
Samarbejde med lzegemiddelindustrien som investigator (primaer/og eller co-
investigator), lgnnet foredragsholder eller underviser kan accepteres, nér dette er
anmeldt til Sundhedsstyrelsen efter gaeldende regler,” skriver formanden for
selskabet.

Leegemiddelstyrelsen oplyser, at den modtog i 2016 cirka 1100 anmeldelser om
foredrag fra leeger om tilknytning til lzegemiddelvirksomheder. Tallet angiver
tilknytninger — ikke antallet af leeger. En leege kan for eksempel godt have tilknytning
til flere virksomheder. Siden de nye regler tradte i kraft den 1. november 2014 har
over 3300 leeger anmeldt tilknytning eller ansggt om Leegemiddelstyrelsens tilladelse
til tilknytning.

Nér jeg bedpmmer disse oplysninger fremgar det, at det er forholdsvis almindeligt, at
leeger med tilknytning til medicinalvirksomheder holder eksempelvis foredrag eller
underviser andre laeger. | den sammenhzaeng skiller de to medvirkende eksperter sig
ikke ud. De har ikke ud fra registrerede oplysninger nogen tilknytning til de
medicinalfirmaer, som klager anfgrer.

De pageeldende forskere har en vis pkonomisk forbindelse til dele af
medicinalindustrien, hvilket er almindeligt inden for den sektor. Det fremgéar af
leegemiddelstyrelsens svar.

Dansk Endokrinologisk Selskab har ogsa egne regler, som skal forhindre, at
tovholdere pa behandlingsvejledninger er tilknyttet et medicinalfirma som aktiegjer
eller advisory board medlem, hvis vejledningen er vaesentlig for firmaet.

Pa baggrund af de oplysninger, jeg her har refereret, finder jeg ikke dokumentation
for, at Sundhedsmagasinet fremstod som en “uimodsagt reklamesagjle for
medicinalindustriens svaervaegtere, GSK og Merck,” s&dan som klager anfgrer det.
Jeg finder heller ikke pa det foreliggende grundlag stette for klagers pastand om, de
to medvirkende forskere skulle have en sadan tilknytning til GSK og Merck, at de var

betaenkelige som kilder, s&dan som klager anfgrer det.

Side 6 af 10



m

Klager er utilfreds med, at Sundhedsmagasinets redakter taler om, at "enkelte
danske patienter f&r Thyroid." | programmet citeres Glostrup Apatek, der fremstiller
pillerne af naturligt skjoldbrushormon fra grise, at det gives til 400-500 patienter.
Det afgerende er, hvad der blev sagt i Sundhedsmagasinet, og her er det Glostrup
Apoteks egne tal, DR bruger. Jeg har ogsé spurgt L.zegemiddelstyrelsen til dette
forhold. Den oplyser, at styrelsen siden januar 2012 har givet 550 tilladelser til
magistrel (magistrel betyder et leegemiddel, der tilberedes pa et apotek til den
enkelte patient efter recept fra en lsege) fremstilling af Thyroid til navngivne
persaner. DR “s oplysninger ligger ganske tet pa det tal, som Leegemiddelstyrelsen
angiver.

Klager far ikke ret i sin pastand.

Leegemiddelstyrelsen giver ikke tilladelse til at forhandle Thyroid, men giver
henholdsvis udleveringstilladelser til Thyroid fra medicinalfirmaet Erfa samt
tilladelser til, at et apotek fremstiller magistrelle thyroidtabletter efter leegens
ordination. Erfa er ikke markedsfert i Danmark, men i Canada, hvor det er godkendt
og produceres. Leegemiddelstyrelsen skal give en tilladelse til en leege, der ansgger.
Ansggningen skal begrunde, hvorfor patienten ikke kan benytte de midler, som er
godkendt og markedsfert i Danmark.

Thyroid-tabletterne fremstilles herhjemme pa et apotek efter la=gens forskrift. Det
kreever en tilladelse fra Leegemiddelstyrelsen, og der skal foreligge en ansggning fra
en la=ge. Af anspgningen skal det fremgé8, hvorfor patienten ikke kan behandles med

de markedsfarte lzegemidler Eltroxin og Euthyrox, oplyser Leegemiddelstyrelsen.

Klager kritiserer ordet "grisetabletter”, hvilket ogsd DR redaktpren for programmet
har beklaget.

Klager kritiserer, at de to anvendte eksperter tager afstand fra ordineringen af
Thyroid.

Vedrgrende virkninger af stoffet Thyroid henviser Leegemiddelstyrelsen til Dansk
Thyroidea Selskab, som har skrevet. “Der har agsé veeret debat om "naturligt
stofskiftehormon”, som er et ekstrakt fra grises skjoldbruskkirtler. S4danne
tabletter seslges under navnet Armour eller Thyroid. Der er ikke noget specielt
naturligt ved disse prasparater. Faktisk indeholder de en for mennesker unaturlig hgj
koncentration af T3 i forhold til T4, og vil potentielt medfare et endnu mere ustabilt
stofskiftehormon-niveau. Vi vil kraftigt frardde brug af s8kaldt ‘naturligt
stofskiftehormon’. Det T4-hormon, som findes i de markedsfagrte preeparater

Eltroxin og Euthyrox, er kemisk fuldstandigt identisk med skjoldbruskkirtiens eget

Side 7 af 10



hormon, og mere naturligt kan det sdledes ikke blive. Tilmed er prasparaterne
fremstillet under streng farmaceutisk kontrol”

Endvidere henviser Leegemiddelstyrelsen til en artikel skrevet i bladet Rationel
Farmakoterapi forfattet af den ene af de kritiserede forskere. Af denne artikel
fremgar fglgende, som Leegemiddelstyrelsen citerer: “£¢ nyligt studie har
sammeniignet behandling med levothyroxin med preeparat, som indeholder ekstrakt
af svine-thyreoidea. Behandling med svinethyreoidea-ekstrakt gav ikke signifikante
andringer | livskvalitet, men medforte et lille vasgttab, og 48,6 % foretrak denne
behandling frem for levothyroxin-behandling. Der foreligger ikke studier, der
sammenligner behandling med thyreoideaektrakt med kombination af levothyroxin og
liathyronin tabletter.”

Leegemiddelstyrelsen skriver om de piller, som Glostrup Apotek fremstiller: *VJ har
ikke taget stilling til virkningen af thyroid, da magistrelle laegemidler, i modsaetning til
leegemidler med markedsfgringstilladelse, ikke er vurderet af myndighederne med
hensyn til kvalitet, sikkerhed og effekt, og der derfor i udgangspunktet ikke
foreligger godkendte data omkring fx dosering og bivirkninger, og dermed heller ikke
et produktresume eller en indlasgsseddel. Derudover er det sddan, at leeger har ret til
frit at ordinere medicin, det er en grundlaeggende og afg@rende forudsastning for at
sikre et professionelt valg af den bedste behandling til patienterne. Ansvaret for en

behandling pdhviler den til enhver tid behandlende lazge.

Leegemiddelstyrelsen stptter sine vejledninger p& endokrinologien, hvor begge de
omtalte eksperter tilhgrer. Den officielle autoriserede opfattelse er derfor, en
meget kritisk holdning til indtagelse af Thyroid. Sundhedsmagasinet — herunder
vearten Peter Qvortrup Geisling — afspejler med sine bemeerkninger den holdning, som
er geeldende inden for fagfolk og myndigheder i forhold til behandling med Thyroid. DR
erisin ret til at treeffe det redaktionelle valg, at Sundhedsmagasinet refererer og
afspejler den officielle ekspertvurdering af behandling af sygdommen. Det fordrer
ikke, at DR i sammen magasin har pligt til at opveje og underspge alternative
opfattelser i forhold til den officielle behandlingsvejledning for mennesker med lavt
stofskifte.

DR kan hverken kritiseres for at videregive myndighedernes opfattelse af Thyroid
eller at benytte to af de fremmeste forskere pa feltet.

Klager kritiserer ogsé, at DR ikke har fundet en la=ge, som b&de gar ind for at
udskrive Thyroid og som kunne deltage, nér den laege, der var kontaktet, blev syg. DR
refererede faktisk den pdgzeldende laege om end ganske kort. Behandlingen af den
alternative behandling med Thyroid var kun en sidevinkel i programmet, og de
oplysninger, som Sundhedsmagasinet kom med, var i overensstemmelse med savel
lzegefaglige eksperter som myndighedernes opfattelse af Thyroid, s& der var ikke en
situation, hvor DR viderebragte oplysninger, der kraevede en forelseggelse for

Side Baf 10



eksempelvis Glostrup apotek eller én af de lseger, der udskriver Thyroid. Det var
redaktionens ret og valg at vinkle udsendelsen pa den officielle behandling af lavt
stofskifte, og det var overtreedelse om DR’s etiske retningslinjer hverken i forhold til
valg af kilder, brug af oplysninger eller foreleeggelse for mennesker, der har en anden
opfattelse af sagen. DR kunne have valgt den omvendte vinkel, nemlig at fokusere pa
de mennesker, der har problemer med stofskiftebehandlingen, men det er et
redaktionelt valg og ikke i sig selv i strid med DR’s pressetiske regelszet. DR har
dermed heller ikke haft pligt til at forhaolde sig til de alternative oplysninger og bager,
som klager henviser til. Klagers krav om en undskyldning til Glostrup Apotek er ikke
berettiget. Apoteket fremstiller piller, som nogle leeger kan ordinere og sgge
L=egemiddelstyrelsen om tilladelse til under visse omstaendigheder, men det er ikke et
godkendt og markedsfert produkt fra Leegemiddelstyrelsens side,

Konklusion og sammenfatning

Det var relevant og i overensstemmelse med fakta, da DR i Sundhedsmagasinet
benyttede to endokrinologer til at belyse problemet med lavt stofskifte. Klager har
anfeegtet DR’s betegnelse "farende eksperter”. Begge leeger er sével i en dansk
sammenhaeng som internationalt anerkendt som specialister inden for deres felt, de
medvirker til at rédde og vejlede myndighederne om behandling af
stofskiftesygdomme, sé det er berettiget, at Sundhedsmagasinet betegnede dem
som “fprende eksperter.” Der er ingen statter for, at de p&geeldende eksperter
skulle have s& neert et forhold til medicinalfirmaerne GSK og Merck, at det
diskvalificerer dem som kilder. Der er ligeledes ikke stptte pa det foreliggende
grundlag for klagers pastand om, at DR"s Sundhedsmagasin skulle vaere en
“reklamesgjle for medicinalindustriens svaervaagtere.”

Endvidere har klager kritiseret, at redakteren af programmet har skrevet, at enkelte
patienter far Thyroid. Det tal, som nevnes i programmet, svarer dog meget godt til
det tal, som ogsa Leegemiddelstyrelsen og Glostrup Apotek selv angiver. Heller ikke
dette punkt far klager medhold i. Klager har kritiseret udtrykket "grisetabletter”, og
DR har beklaget ordvalget.

DR har refereret geeldende autoritativ viden om lavt stofskifte, men det gor ikke
programmet til et partsindlaeg. DR kunne have valgt en anden vinkel, herunder at
fokusere p& den gruppe mennesker, som er meget kritisk, men det var ikke
genstanden for udsendelsen.

DR har haft vinklen med Thyroid med som et sidespor, og har refereret den officielle
og af Leegemiddelstyrelsen godkendte opfattelse. Leegemiddelstyrelsen har ikke
taget stilling til den form for medicin, som Glostrup Apotek fremstiller, kender derfor

Side 9 af 10



ikke virkningerne og kan derfor ikke anbefale det. Det er op til de lzeger, der udskriver
medicinen, at sta inde for det padgeeldende produkt. DR har ikke fremsat pastande,
der i den sammenheeng kreever, at DR forelagde dem for de praktiserende leeger, der
udskriver Thyroid. Samlet set far klager ikke medhold.

Jesper Termansen, den 17. marts 2017

Side 10 af 10



