Keere

GENERALDIREKT®REN
DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kgbenhavn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

Maria Rerbye Ronn
D +45 3520 3628
E mrr@dr.dk

1. februar 2017

Du har den 3. januar 2017 klaget det svar, som du har modtaget af redaktionschef

Peder Meisner vedrgrende tre radioindslag og en artikel alle bragt af DR P4 Fyn.
Efter at redaktionen afviste din kritik den 3. januar 2017, har du klaget videre til
lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen og udarbejdet en

indstilling til min afggrelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at falge.

Med venlig hilsen

A W i
_!,—/‘,—' 4

A4
Maria Rgrbye Renn

Generaldirektgr

Kopi: Journalen

Jurachef Peter Skov

Etikchef Inger Bach
Chefkonsulent Marianne Blichfeldt
Redaktionschef Peder Meisner
Hedaktionschef Jan ®rskov

Side 1af 8




Gennemgang af sagen.

Klager har igennem 2016 gentagne gange veeret i kantakt med DR P4 Fyn, fordi hun er
generelt kritisk over far P4 Fyns deekning af to sager p& Strandmelleskolen i Assens.
Den 30. december 2016 sender hun en klage til lytternes og seernes redakter, som
sammenfatter kritikken til fire konkrete punkter. Sagen vedrprer to forhold, der var
fremme i offentligheden i 2014 og ét i 2015. Det fgrste var en episode i december
2014, hvor skolelederen pa Strandmglleskolen som led i juleunderholdningen talte om
at klippe elevers tissemeaend af, fordi eleverne ikke havde nissehuer pa den
pagesldende dag.

Det andet forhold fandt sted den 6. navember 2015, hvor skolens ledelse gennemgik
elevers spgehistorik pé elevernes private pc’er eller tablet for pornobilleder. Begge
episoder farte til foraeldrehenvendelser og presseomtale. P& den baggrund
besluttede Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) den 5. februar 2016 at bede
skolen om en redegarelse for de to episoder. Klager har gentagne gange veeret i
dialog med medarbejdere fra DR P4 Fyn, da klager mener, at DR generelt formidler og

har formidlet et ensidigt og ukritisk billede af sagerne p& Strandmalleskolen.

Klagers forste punkt er, at DR P4 Fyn den 1. november 2016 bringer et interview med
formanden for Danske Skoleelever, (DS), Jens Vase Poulsen. Det sker pa baggrund af
STUKs redegerelse i forhold til sit tilsyn med Strandmaelleskolen. DS har udsendt en
pressemeddelelse i den forbindelse. Klager mener imidlertid ikke, at Danske
Skoleelever og organisationens formand, Jens Vase Poulsen, forholder sig til STUKs
afgerelse. Klager mener heller ikke, at man kan tage Jens Vase Poulsen og DS til
indtaegt for en sammenblanding af de to sager p& Strandmglleskolen, s&dan som
klager mener, at P4 Fyn har gjort det i det p&geeldende indslag. Organisationen og
dens formand udtaler ikke kritik af Strandmaglleskolen, ifglge klager. Klager supplerer
derfor sin oprindelige klage med felgende tilfgjelse: “Yderfigere sammenblandes
haendelserne (julearrangementet 2014 og pc gennemgang 2015) s8ledes, at f.eks.
Danske Skoleelever, ved formand Jens Vase Poulsen, fremstdr med kammentar med

oplaeg “nissehuesag/blufserdighed”.

Klagers andet punkt drejer sig om en artikel p& dr.dk bragt den 12. september 2016.
Den har titlen "Strandmglleskolens skandaler nissehuer porno og tissemeend.”
Artiklen er misvisende og fremstillet for at lave en overskrift "under baeltestedet,”

mener klager,

Side 2 af 8




m

Det tredje klagepunkt vedrerer et interview i DR P4 Fyn den 14, oktober 2016 ca.
15.30. Her interviewes en far til en tidligere elev p& Strandmaglleskolen, som er blevet
demt for injurieri forhold til skolelederen. Klager mener, at interviewet foregér
ukritisk, da den medvirkende ikke bliver mgdt med modspergsmal til trods for, at han
- efter klagers opfattelse — omtaler en konkret person med navn og fremsaetter nye

injurier.

Det fjerde klagepunkt drejer sig om et interview i DR P4 Fyn med en mor til en
tidligere elev pd Strandmalleskolen. Kvinden har veeret aktiv bdde i medierne og i
forhold til at skolens ledelse i de padgzseldende sager. Ogsé dette interview finder
klager ensidigt og tendentigst. Klager mener ikke, at den pageeldende bliver mgdt
med ét eneste modspergsmal, selv om den medvirkende -ifplge klager — kun har til

formal at fa skoleleder og bestyrelse afsat.

Redaktionschef Peder Meisner (PM) svarer den 3, januar 2017 klager. Vedrgrende
punkt 1. henviser han til en pressemeddelelse fra Danske Skoleelever. Heri star: “Jeg
er mildest talt chokeret over, at ministeriet nér frem til, at Strandmelleskolen ikks
skal modtage nogen former for sanktioner overhovedet. Det her er s4 alvorligt, fordi
det viser, at man som fri- og privatskole kan kreenke elever pd det groveste uden det
har nogen som helst konsekvenser, for den videre drift og ledelse af skolen. Der m4
simpelthen vaere nogle minimumskrav til hvordan elever behandles, ndr staten betaler
stgrstedelen af gildet,” udtaler formand for Danske Skoleelever Jens Vase Poulsen.
Strandmaglleskolen kom i offentlighedens sdgelys efter den sékaldte
nissehueskandale i julen 2014 og igen da skoleledelsen ransagede elevernes
s@gehistorik for pornografisk materiale.

"Barn og unge har rettigheder og dem kan man alts8 ikke bare kraenke fordi
foreeldrene har valgt at sende lige netop deres barn pd et friskoletilbud.
Strandmaelleskolens overtraedelse af elevernes rettigheder er blot et eksempel. Det
kan da ikke passe, at skolerne fuldstaendig slipper for konsekvenser, blot ved at
formulere et par nye interne tiltag. Hvor er sikkerheden for, at praksis p& de her
skoler er &endret?”, spgrger Jens Vase Poulsen.

Danske Skoleelever gnsker, at der ggres noget ved tilsynet af skolerne, og at tilsynet
falges op af klare sanktioner. Samtidig @nsker organisationen, at bgrnekonventionen
indskrives i laven om fri- og privatskoler.,

Peder Meisner skriver videre efter at have citeret pressemeddelelsen, at DR har
refereret korrekt og kan sté inden for den sammenhaeng, som formanden for Danske

Skoleelever er sat ind i.

Side 3af 8




| forhold til klagens punkt to papeger redaktionschef Peder Meisner, at det er normal
praksis at fremstille en tidslinje i artikelform for at give et overblik aver en sag. “Ou
kan have ret i, at ordene porno og tissemesznd i overskriften kan lede tanken under
bseltestedet, men rent faktisk er det jo nogle af de ord, som kendetegner de to
sager, og ndr de her bliver brugt i overskriften, er det for at hjslpe laesernes

erindring pé vej, " skriver PM i sin mail til klager.

PM forklarer i forhold til klagens tredje punkt — interview med den injuriedgemte far til
en tidligere elev — at interviewet sker i forleengelse af, at den pdgaeldende har valgt
at anke dommen. Den p&gasldende blev, ifglge PM, dgmt for syv tilfaelde af injurier og
frikendt for tretten andre. Ifplge PM skal den pagesldende forklare, hvorfor han
anker samt uddybe, at der er udtalelser, han har fortrudt.

PM forklarer, at skolelederen er tilbudt at kommentere byrettens afgerelse, men har
af'sl&et. Skolebestyrelsen har givet en skriftlig kommentar, som DR Fyn har

viderebragt.

Det sidste forhold drejer sig om interview med en mor til en tidligere elev.
Anledningen til interviewet er STUKs redegerelse, som gér imod moderens kritik,
forklarer PM. Endvidere motiverer han interviewet med, at vedkommende flere gange
har henvendt sig til ministeriet og spillet en meget aktiv rolle i hele forlgbet.

PM skriver, at indslaget indledes med, at den ene studieveert fortzller om
ministeriets preemisser for afggrelsen og refererer blandt andet, “at skolen efter
ministeriets overbevisning i dag efter flere tiltag over det sidste halvandet &r, lever
op til lovens krav om at undervise elever | blandt andet frihed og folkestyre.”

Indstilling fra lytternes og seernes redakter

Vedrgrende klagens punkt 1. DR hari sine etiske retningslinjer udtrykt en forpligtelse
til at referere alle relevante parters synspunkter loyalt. Der mé ikke udelades
argumenter og oplysninger af betydning. Medvirkende skal generelt omtales og
behandles fair og ansvarligt. (Kapitel 1) Klagers fgrste punkt er en pastand om, at DR
tillezgger en medvirkende synspunkter, som denne medvirkende ikke har haft.
Yderligere mener klager, at DR P4 Fyn sammenblander to episoder fra
Strandmelleskolen og fremstiller det sddan, at det er DS og formanden, Jens Vase
Poulsen, der forholder sig til de to episoder, hvilket han ifglge klager ikke har gjort.

Side 4 af 8




Den 1. november 2016 siger formand for Danske Skoleelever, Jens Vase Poulsen,
klokken 16.30 til DR P4 Fyn: “Det kan i min verden ikke passe, at man bare ved at
omformulere noget kan slippe for at F4 den straf, for hvor er sikkerheden for, at
praksis faktisk bliver zzndret.”

Pressemeddelelsen fra Danske Skoleelever er citeret nasten i sin fulde laengde
ovenfor. Heraf fremgér, at DS og organisationens formand Jens Vase Poulsen er
seerdeles kritisk over for, at STUK ikke lsegger op til sanktioner over for
Strandmplleskolen. DR P4 Fyns interview med Jens Vase Poulsen ligger helt i
forleengelse af pressemeddelelsen, jeevnfer ovenstaende citat fra interviewet. DS
tager tydeligt afstand fra ministeriets rapport. Der er derfor ikke belaeg for klagers
péstand om, at Jens Vase Poulsen skulle vaere tillagt synspunkter, han ikke har haft.
Der er heller ikke beleeg for klagers anden del af det ferste klagepunkt, som angar, at
DR P4 Fyn skulle have sammenblandet to episoder pa Strandmelleskolen i interviewet
med Jens Vase Poulsen. DS omtaler selv begge episoder under ét i
pressemeddelelsen: “Strandmgileskolen kom i offentlighedens s@gelys efter den
sdkaldte nissehueskandale [ julen 2014 og igen da skoleledelsen ransagede elevernes
sggehistorik for pornografisk materiale.”

| et mailsvar til lytternes og seernes redaktgr den 21. januar 2017 skriver Jens Vase
Poulsen, at han genkender citaterne og ikke foler sig fejiciteret.

Klager far ikke medhold i dette punkt.

Klagens andet punkt drejer sig om en artikel fra dr.dk den 12. september, som skulle
vaere misvisende og fremstillet for at lave en overskrift "under baeltestedet.”
Artiklen er en tidslinje, der former sig som en gennemgang af de faser, som
Strandmalleskolen pé det tidspunkt har vaeret igennem som fplge af de to omtalte
begivenheder péa skolen. Anledningen er, at retten den pageeldende dag - 12.
september 2016 - indleder en injuriesag anlagt af skolens leder mod en fader til et
barn pa skolen for e&erekreenkelser og injurier. Selve artiklen bestar af en punktvis
gennemgang af datoer, som markerer et nyt punkt i skolens to ar lange proces med
de to sager.

Overskriften er deekkende for de to hovedbegivenheder, der har bragt skolen i
medierne gennem to &r. De omtales saledes specifikt og konkret i den redegerelse,
som STUK sender til skolens formand den 28. oktober 2016. Her star der pa forste
side om baggrund for tilsynet: “Episode fra december 2014, hvor skolelederen i rolle
som nissepoliti ved juleunderholdning talte om at klippe elevernes tissemsaend af, fordi
de ikke havde nissehuer p4.™

' Ministeriet for Beprn, Undervisning og Ligestilling, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, til
Strandmelleskolen den 28. oktober 2016,

Side5af 8




Om den anden episode, star der. “Episode den 6. november 2015, hvor skolens ledelse
gennemgik elevers sggehistorik pd deres private pcer eller tablet for pornobilleder.”
Klagers pdstand gér pd, at DR P4 Fyn har fremstillet en misvisende artikel med det
formal at knytte to begivenheder "under besltestedet” sammen, uden at der var en
saglig begrundelsen for denne sammenkaedning.

Det er DR P4 Fyns redaktionelle ret at omtale begge begivenheder i forbindelse med
nyheden om en retssag, der vedrgrer Strandmeplleskolens ransagning af elevers
private pcere. Det tilsynsfgrende ministerium har da ogsa valgt at la2gge begge
begivenheder til grund for det tilsyn, som ministeriet iveerksaetter i forhald til
Strandmaglleskolen. Artiklen er en faktuel gennemgang.

DR har dermed ikke overtradt egne etiske regler om korrekt formidling af fakta pé& en
fair og balanceret méde, og klager far ikke medhold i dette punkt.

Klagers punkt tre drejer sig om et interview med den injuriedamte far til en tidligere
elev pa skolen. Her er klagers p&stand, at DR har forbrudt sig mod egne regler om
fairness ved at lave et ensidigt interview helt pa den medvirkendes pramisser og
uden modsp#rgsmal. Anledningen til interviewet er, at den pageeldende er blevet
demt ved byretten i syv forhold ud af tyve, og han gnsker at anke. P4 Fyn @nsker hans
forklaring pa, hvorfor han snsker at anke sagen.

Interviewet indledes med et spgrgsmal am, hvorfor den padgesldende anker sin sag.
Herefter forklarer den dgmte, at han ikke finder, at han kunne fa skoleledelseni tale
og der var en razkke forhold, der ikke var tilstreekkelig belyst. Derneest sporges
gaesten - den injuriedemte - hvorfar han ikke blot lader sagen ligge, hvortil han
gentager, at han stadig har forhold, han gnsker at fa belyst. Intervieweren falger op
med at pApege, at det er voldsomme ting, som den pagaeldende har kaldt skolelederen
p& Strandmglleskolen. Det erkender geesten. Dernaest spgrges han til, om han
fortryder noget, hvilket han bekreefter, og slutteligt spgrges gaesten til, om han har
sagt til skolelederen, at han fortryder nogle af sine udtalelser. Det har gaesten ikke.

Selve interviewet forekommer nyhedsmeessigt begrundet som en uddybning og
opfelgning pa en injuriedemt, der anker. Indholdsmeessigt stilles der kritiske
spergsmal til geesten og dennes adfaerd over for skolelederen, der er sagseger i
injuriesagen.

Gaesten bliver tilmed spurgt kritisk. Skolelederen medvirker ikke, og P4 Fyn oplyser
ikke, at man har forspgt at indhente en kommentar, men at sagsegeren ikke gpnsker
at deltage. Det forekommer dog mindre relevant, da formalet med interviewet er at
afdsekke den dpmtes motiver, efter at retten har taget stilling og fundet ham skyldig
i en raekke forhold. Der er ikke tale om et ensidigt interview, hvor gaesten ikke bliver

medt med modspergsmal. Klager far ikke medhold i denne del af klagen.

Side 6 af 3




Det fremgér ikke, at DR har forspgt at f& modparten, skolelederens, kommentar til
anken. Men i dette tilfeelde drejer interviewet sig primeert om den demtes egne
overvejelser i forhold til en ankesag.

Interviewet forekommer begrundet, og det er ikke ukritisk. Geesten bliver flere gange
spurgt til, om han fortryder, og om han ikke burde have udtrykt sin fortrydelse over
for sagseger.

Klager far ikke medhold i dette punkt.

Det fjerde og sidste klagepunkt drejer sig om, at DR P4 Fyn ~ ifglge klager - pa
ukritisk vis og uden modspgrgsmal har interviewet en mor til en tidligere elev pa
skolen, der har vaeret aktiv i sagen. Det sker som reaktion pa den tilsynsrapport, som
skolen modtager den 28. oktober 2015. Den rapport, som frikender skolen, hvilket den
pégeeldende kvinde er utilfreds med. Kvinden bliver -ifplge klager- brugt til at
misteenkeliggere skolelederen og bestyrelsen.

Interviewet finder sted i DR P4 Fyn den 31. oktober 2016. Indledningsvis opsummerer
de to veerter konklusionen i ministeriets frifindelse af skolen. Gaesten udtrykker, at
hun er rasende over tilsynets frikendelse. Vaerterne spprger ind til, hvad gsesten
havde h@bet pa. Hun forteeller, at redegerelsen ikke beskaaftiger sig med det for
hende veesentlige, hvordan to drenge pa otte &r kunne kraeves stillet op i
underbukser til et julearrangement. Herefter fglger en opsummering fra én af
veerterne, hvad der er gjort for at retter op pa tingene pa skolen — jaavnfor
rapporten fra ministeriet. Det tager geesten afstand fra. Dernaest kammer der nogle
sp@rgsmal om, hvad geesten vil gaére videre frem, og til slut opsummerer den ene veert
igen de initiativer, som Strandmglleskolen og dens bestyrelse har taget som falge af
episoderne.

Geesten er valgt, fordi hun har veeret meget aktiv og kritisk i sagen. Det forekommer
relevant at interviewe hende, da der er kommet en redegerelse, som gér hende imod.
Der er et enkelt kritisk spprgsmal. Desuden giver veerterne i P4 Fyn et detaljeret
referat af de tiltag, som skolen og skolens bestyrelse har foretaget sig for at rette
op pé forholdene. Ogséa det ma ses som en imgdegéelse af gaestens opfattelse af
sagen.

Der kunne have veeret indhentet udsagn fra andre kilder, som kunne have vaeret
kritiske over for den mor, som er inviteret ind. Det fremgér af svaret fra
redaktionschef Peder Meisner, at skolebestyrelsen har sendt en skriftlig kommentar
til P4 Fyn. Heller ikke det neevnes i indslaget. Men samlet set er der ikke tale om et
ensidigt og tendentigst indslag, sddan som klager haevder det.

Klager far ikke medhold i dette punkt.

Side 7af 8




Konklusion og sammenfatning

Klager har rejst fire kritikpunkter af DR P4 Fyns deekning af Strandmalleskolen.
Klager mener generelt, at DR P4 Fyn har gennemfart en ensidig og misvisende
dakning af to episoder pd Strandmaelleskolen i Assens pa Fyn.

Klager nasvner fire konkrete forhold. Klagers ferste pastand er, at DR P4 Fyn
udlegger formanden for Danske Skoleelever Jens Vase Poulsen forkert i et interview
den 1. november 2016. Klager far ikke medhold.

Punkt to drejer sig om en artikel, som klager kun opfatter dels som misvisende, dels
som et forspg pa at koble de to episoder sammen for at kunne lave en overskrift, der
er "under beeltestedet.” Klager far ikke medhold.

Punkt nummer tre drejer sig om et interview den 14. oktober 2016 med en injuriedgmt
far til et barn, der tidligere har géet pa skolen og har féet gennemgaet sin computer
for spar efter pornosggning. Klager opfatter interviewet som ensidigt og ukritisk.
Klager far ikke medhold.

Slutteligt er der klagers fjerde punkt, der drejer sig om et interview den 31. oktober
2016 med en mor til et barn, der tidligere har géet pé skolen. Klager opfatter
interviewet som ensidigt og ukritisk. Klager far ikke medhold.

Samlet set far klager ikke medhold.

Jesper Termansen, den 23 januar 2017

Side 8af 8




