Freja HRTEET GENERALDIREKTOREN
DA Byen
Emil Holms Kanal 20
DK-0888 Kpbenhavn C
T +45 35203040

www.dr.dk

Maria Rerbye Rann
0 +45 35203628
E  mer@drdk

21. april 2015

Kezere Freja Jensen

Du har den 19. marts 2016 klaget over artiklen "Numse og jalousi: 5 barnebpger af
kendte danskere der faktisk er gode” bragt pé dr.dk den 7. marts 2016. Efter at
redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes
redakter. Han har nu gennemgaet sagen og lavet en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen
p

Maria Rorbye R¢nn
Generaldirektepr

Kopi: Journalen
Redakter Frederik Bjerre Andersen
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach

Side laf 6



Indstilling fra lytternes og seernes redaktgr
Klage over “Numse og jalousi: 5 bprnebgger af kendte danskere der faktisk er
gode.” Gennemgang af sagen.

Den 19. marts skriver Freja Jensen en klage over ovennzevnte artikel.
Artiklen er en gennemgang ved master i bernelitteratur, Merete F. Laustsen, som
giver fem bud pé bedste kendis-barnebpger.

Freja Jensen skriver:
"Hele 4 nuveerende eller tidligere 'ansatte' DR medarbejdere/leveranddrer og en

tidligere MF'er, som altid var gaest p4 jeres kanaler.
DR kunne ikke finde 5 bernebogsforfattere udenfor DR's egen verden?

! skulle lige szelge et par hundrede eller tusind flere eksemplarer for jeres kolleger
og nzere venner? Den var aldrig géet hos BBC. Den journalist som laegger navn til
den artikel var blevet bortvist prompte!

Det ikke bare lugter, men stinker af nepotisme. Det er altséd for uleskkert.
Samtidig er det ogsé dybt forkasteligt, idet | sammenblander public service,
Journalistik og privatgkonomiske interesser.”

De fem omtalte drejer sig om to fastansatte vaerter, Lise Rgnne og Jacob Riising,
én freelance ansat, Oliver Zahle, og to forfattere, der ikke er ansatte, Ozlem Cekic
og Hella Joof - sidstnavnte har dog medvirket som veert i DR programmer.

Redaktionschef Frederik Bjerre Andersen, DR , svarer den 22. marts 2016:

"Artiklen, du omtaler, er del af et format, hvor vi med brug af bl.a. eksperter
dagligt bringer anbefalinger af kulturprodukter. Som det fremgér af artiklens
indledning, har musikeren Thomas Buttenschen netop udgivet en barnebog — og
kendtes bogudgivelser har flere gange vaeret oppe til debat. Det benytter vi som
anledning til at bringe en anbefaling af barnebager skrevet af forfattere, der
primaert er kendt i offentligheden for en anden beskasftigelse end litteraturen.

Med netop det udgangspunkt bad vi master | begrnelitteratur Merete F. Laustsen
om at udveelge fem barnebager af “kendte’, der efter hendes overbevisring var
leesvaerdige. Valget af bager har derudover veeret helt uafhaengig af as som

redaktion.

Jeg er opmearksom pé, at der blandt hendes anbefalinger er tre, der er kendt som
DR-vaerter — men eftersom formélet med formatet netop er at viderebringe
anberalinger af kulturelle produkter, ville det efter min vurdering veere forkert
ikke at viderebringe kildens valg til vores brugere.

Side 2 af 6



Du antyder i gvrigt flere steder, at_ journalisten [Anne Sofie) eller redaktionen
skulle have en taet relation til de tre vaerter [eller andre af de nzevnte “kendte”) og
méske endda personlig/gkonomisk interesse | at fremhasve deres bgger. Det kan
Jeg i alle tilfelde afvise. ”

Klager er ikke tilfreds og replicerer den 22. marts til Frederik Bjerre Andersen:

“Jeg mener dog fortsat, at artiklen og dens anbefalinger er udtryk for et
upassende valg fra journalistens side (at bringe artiklen og de anbefalede vaerker
af kolleger p4 DR] og at artiklen derfor aldrig burde have veeret bragt, idet den
fér DR's brugere til at tvivle steerkt pd demmekraften hos DR.

Det erjo ikke sddan, at DR blot ukritisk skal bringe anbefalinger fra sékaldte
eksperter, men 0gsé selv foretage en kritisk vurdering af om netop den artikel
virker sé indspist, at den mé vige og ikke blive bragt.

Netop ved at bringe 'ekspertens' anbefalinger af DR ansattes bagger i stor stil,
sender DR endvidere det indtryk videre til brugerne, at eksperten nok har falt, at
séfremt vedkommende anbefalede DR's egne ansatte som stgrstedelen af
vearkerne, s var det nemmere, at passere igennem og 4 sit navn bragt i en OR
artikel

Alt i alt, finder jeg — desvaerre — ikke, at dit svar pd nogen méde retfzerdigger eller
forklarer de underlige valg hos jer, men tvaertimod er udtryk for en lukkethed,
hvor [ Forsvarer en dérlig sag, Fordr | mildest talt er ligeglade med saglighed og
lazgger storre vaegt pd hyggelige interne og eksterne vennetjenesteagtige
artikler, som ikke har andet formél end at hjzelpe kolleger og hyppige gaester i
Jeres programmer.

Du skriver at jeg skulle have insinueret, at journalisten eller redaktionen skulle
have en @konomisk interesse |, at artikien promoverede DR's ansatte
(bornebogsforfattere] Det er jo ikke det som jeg skrev. Jeg skrev, at DR hjalp sine
egne barnebogsforfattere til at blive promoverede i jeres egne indspiste artikler
og at | derfor hjalp de omtalte Forfattere og ansatte til at salge en del flere
bager pd den méde. Der er en forskel og det er trist at du vaelger at /aese ming
ord, som en vis anden leeser religigse skrifter -]

Trist.”

Dagen efter, den 23. marts 2016, rejser klager sagen over for mig med felgende

begrundelse:

"Ja, jeg klager over bdde artiklen og det efterfplgende svar, hvor jeq faler at
Frederik Bierre Andersen desvesrre helt bevidst forvansker mine ord og dermed
vinkler | forkert retning. Det finder jeg yderst uheldigt, da der ikke hersker nogen
tvivi am, hvad det er som min kiage gar p4.”

Jeqg bekreafter, at jeg tager sagen op.

Side 3af 6



DRs etiske regelsaet omtaler (kapitel 19) regler om habilitet. Heraf fremgéar, at
man ikke ma sammenblande personlige og/ eller private interesser med sit
arbejde. At man som medarbejder ikke mé& beskeseftige sig med en virksomhed eller
organisationer, som man selv eller ens familie har personlige eller gkonomiske
interesser i. Man ma ikke have lgnnede eller ulpnnede bijobs, der kan skabe tvivl om
DRs troveerdighed og uafheengighed. DRs medarbejdere har pligt til at oplyse
naermeste chef om lgnnede og ulénnede aktiviteter.

| denne sag er det dog pastand om en habilitetskonflikt i den forstand, at DR
gennem artiklen har tilladt en udenforst&ende ekspert at begunstige DR
medarbejdere med det formal selv som ekspert at opné en fortrinsstilling.
Saledes skriver klager: "Netop ved at bringe “eksperters” anbefalinger af OR
ansattes bgger i stor stil, sender DR endvidere det indtryk videre til brugerne, at
eksperten nok har falt, at séfremt vedkommende anbefalede DR s egne ansatte
som stgrstedelen af veerkerne, sé var det nemmere at passere igennem og f& sit
navn bragt ( en DR artikel.”

Jeg forstéar klager séledes, at DR kultur burde have afvist ekspertens fem
udvalgte kendis-forfattere, hvoraf flere har DR baggrund, netop for at undga
enhver mistanke om begunstigelse af egne ansatte.

Jeg har spurgt Merete Flensted Laustsen (MFL) om tilblivelse af artiklen, og
nedenfor er det referat, jeg tog, som MFL har godkendt:

“DR henvendte sig til dig | kraft af din ekspertstatus pd feltet. Opgaven gik pd at
anbefale fem kendis-barnebgger. Ifglge Merete F. Laustsen har der overhovedet
ikke veeret nogen drgftelse af, hvorvidt DR medarbejdere métte indgé eller g. Hun
har som ekspert haft helt frie haender til at veelge. Ligeledes har Merete F.
Laustsen efter eget udsagn ikke vurderet, hvorvidt der var tale om OR
medarbejdere eller DR tilknyttede, men forhaldt sig til den seneste raskke af
kendis-udgivelser pd det tidspunkt og valgt de fem bedste.

Merete F. Laustsen har ikke modtaget betaling For arbejdet eller har p4 anden
mdade kommercielle interesser i DR.”

Klagers forste ankepunkt er, at artiklen er udtryk for nepotisme og aldrig burde
have veeret bragt af DR. Jeg finder ikke, at ankepunktet er rigtigt. Jeg leegger til
grund, at litteraturanmelder og ekspert Merete F. Laustsen har haft frie haender
til at beslutte, hvem der burde fremhasves. Dermed har DR ikke p4 nogen méade
interveneret i, hvem der kunne naevnes og ikke kunne. | Danmarks stgrste
mediehus, som DR er, er det ikke usandsynligt at medarbejdere med mere eller
mindre fast tilknytning til huset, ogsé vil udgive bgger — herunder bprnebgger. Og
det ville omvendt have veeret et forkert journalistisk valg, hvis man pa forhénd var
ekskluderet fra bogomtale, fordi man er ansat i DR.

Klagers anden p&stand bygger p8, at MFL skulle have spekuleret i fremtidig omtale
som fplge af at behandle DR paent. Det ligger uden for min kompetence at
motivanalysere i den forbindelse, blot kan jeg lzegge til grund, at MFL selv angiver,
at hun ikke pd nogen made har forholdt sig til, om det var DR medarbejdere eller
ikke, der blev nsevnt i artiklen. Hun har ikke kommercielle interesseri et

Side 4 af §



samarbejde med DR, og det er DR, der har taget initiativ til omtalen af begerne,
ikke MFL.

Konklusion og sammenfatning

Klager mener, at den omtalte bgrnebogsartikel er udtryk for nepotisme og burde
have veeret afvist af den ansvarlige DR redakter, da den var udtryk for anbefaling
af egne ansatte og vennetjenester. Jeg finder ikke, at der er stptte for klagers
pastand. Den pagasldende ekspert, som anbefaler fem beger, har haft frie
heender, og der har ikke vaeret noget paleeg fra DR om at anbefale bestemte
forfattere endsige det modsatte. Det er ikke usandsynligt, at et stort og kreativt
mediehus som DR med en vis sandsynlighed fostrer forfattere, og det ville have
veeret uden for proportioner, hvis ikke dr.dk kunne omtale DR ansattes bpger pé
baggrund af en uvildig eksperts vurdering. Klagen afvises.

Jesper Termansen, den 12. april 2016

Side 5af 6



Side 6 af 6



