Hvordan bliver man den bedste, når man ikke kan træne på samme vilkår som konkurrenterne?
Det spørgsmål har det danske SailGP-hold, Rockwool Danmark, bøvlet med op til den nye sæson, der i denne weekend begynder med et grandprix i Dubai.
Holdet, som har deltaget i SailGP siden 2021, skaffede sin bedste placering i sidste sæson med en fjerdeplads og var kun ét point i den samlede stilling fra at komme i sæsonfinalen.
Men det er mere undtagelsen end reglen, at det danske hold forbedrer sig.
- De fleste SailGP-hold har også det, der hedder et Americas Cup-hold. Det gør, at de har nogle rigtig store budgetter og har flere hundrede ansatte på holdene, der hjælper med at drive begge dele, forklarer Danmarks styrmand, Nicolai Sehested.
Økonomi er en stor faktor. En såkaldt f50-katamaranbåd, som SailGP-holdene sejler i, kan snildt koste op mod 35 millioner kroner, og derfor kan man ikke bare lige mødes hver tirsdag og torsdag for at træne.
- Vi har ikke budgettet til at gøre det på samme måde. De store hold bruger for eksempel træningsbådene fra Americas Cup, men vi kører en lidt anden model, siger styrmanden.
Hjemmelavet simulator eller ingenting
De økonomiske begrænsninger sammenlignet med konkurrenterne har tvunget det danske hold til at tænke anderledes. Det betyder, at holdet op til den nye sæson har trænet med en ny, hjemmelavet simulator.
Løsningen har sine mangler, indrømmer Nicolai Sehested, og den kan for eksempel ikke simulere den fysiske belastning, som de danske sejlere bliver udsat for på den ægte vare.
Men i mangel på bedre er den et vigtigt redskab til at forberede et grandprix og forbedre samarbejdet på båden. Den bliver blandt andet brugt til at finde ud af, hvad der skal afprøves på de to træningsdage, som alle hold får inden et løb.
- Lige nu har vi allerede en prioriteret liste, der er ret detaljeret planlagt, som vi gerne skal nå at have testet.
- Der prioriterer vi, hvad vi skal have testet på den første dag, og på dag to kører vi så noget mere ræstræning mod de andre hold og prøver at se, hvor vi står henne, siger Nicolai Sehested.
Derudover har den også den fordel, at hvert holdmedlem kan bruge den hjemmefra på samme måde, som man kan spille med sine venner i et online computerspil.
- Det betyder sindssygt meget, og det, at vi kan tage den med til grandprixer, betyder at vi har mulighed for at simulere forskellige vindretninger, vindstyrker og banekonfigurationer. Det gør, at vi får hovedet ind i de vigtigste punkter, så vi ikke skal bruge den første halve time på vandet til at fange de ting.
- Den bliver aldrig lige så realistisk som det virkelige, og der er stadig forskel på en virkelig session og en simuleret, men det er langt bedre end ingenting, og det er alternativet for os.
’Er her for at vinde’
Håbet er, at træningstimerne i simulatoren kan give de berømte marginaler, der i sidste ende kan være forskellen på en finaleplads og pladsen som nummer fire - ét point udenfor det fineste selskab.
- Vi er på et niveau, hvor det er sindssygt små detaljer, der afgør, om det har været en god eller dårlig weekend, så der skal virkelig nørdes data og detaljer.
- Det er meget ofte små hundrededele, vi leder efter, og derfor bruger vi også vores simulator efter hvert ræs til at prøve scenarierne igen for at prøve at gøre det bedre, siger Nicolai Sehested.
Den danske skipper har været med siden første dag i den danske båd og har mærket, hvordan niveauet har løftet sig fra sæson til sæson.
Derfor er han heller ikke i tvivl om, at Danmark har niveauet til at sejle med mod de allerhurtigste, og den nye sæsons målsætning er også sat derefter.
- Nu skal vi i den finale, og vi skal se, om vi ikke også kan vinde den. Det er vores mål. Vi er ikke i SailGP for bare at være med, vi er her for at vinde.
- Vi har altid troet på det, selvom der har været skeptikere, men jeg synes efterhånden også, vi har vist, at et dansk hold kan være med i toppen, siger han.