Britisk cykelingeniør hjalp Danmark: Nu kan han smadre danske medaljedrømme

Dan Bigham er skiftet fra at være en del af staben om det danske hold til at være rytter for Storbritannien.

Daniel Bigham er specialist i tempokørsel og tog i 2022 timerekorden. Den blev året efter slået af Filippo Ganna. (Foto: © John Thys, Ritzau Scanpix)

Ved OL i Tokyo for tre år siden kæmpede briten Dan Bigham på dansk side, da Danmark og Storbritannien mødte hinanden i semifinalen i holdløb på cykelbanen. Bigham var præstationsingeniør for danskerne og fandt de detaljer, der kunne give aerodynamiske fordele og afgørende marginaler.

I dag har den selverklærede cykelnørd skiftet side og er en af de fire ryttere, der stiller op for Storbritannien, når de to nationer igen tirsdag mødes i en duel om at komme i den olympiske finale.

Den 32-årige banerytter er selv overrasket over den kolbøtte, karrieren har taget.

- Hvis du havde sagt til mig ved det seneste OL, at jeg kunne vinde en medalje ved de næste, ville jeg have sagt, 'jeg kommer slet ikke til at være der'.

- Det er utroligt, hvad nogle få år kan gøre. Der har været øjeblikke, hvor jeg tænkte, at måske er jeg ved en blindgyde, og måske burde jeg bare være ingeniør, måske burde jeg bare få et normalt job, siger Dan Bigham til BBC Sport.

Dan Bigham er gode venner med tempospecialisten Filippo Ganna fra Italien. Bigham arbejder for Ineos, hvor Ganna kører. De mødte også hinanden i VM-finalen i individuelt forfølgelsesløb sidste år.

Motiveret af ingeniørarbejdet

På Instagram præsenterer Dan Bigham sige selv som 'general nerd' hos WattShop, en virksomhed der er specialiseret i udstyr, der kan gøre en hurtig cykel endnu hurtigere.

Bigham lægger heller ikke skjul på, at han lige så meget er ingeniør som cykelrytter. Han har en mastergrad i aerodynamik og har arbejdet for Formel 1-teamet Mercedes. I dag er han tilknyttet det britiske storhold Ineos Grenadiers som præstationsingeniør.

- Uden ingeniørarbejde tror jeg ikke, at jeg ville være i sporten, i hvert fald ikke på dette niveau. Der skal være noget i sporten, der virkelig motiverer dig, og som du er passioneret omkring. For mig, så nørdet som det er, er det anvendelsen af matematik, fysik og ingeniørarbejde i sporten, siger Dan Bigham til BBC Sport.

Han var indtil 2018 en del af det britiske hold som rytter, hvor han også kom med sine meninger om aerodynamik. Men han siger, han blev bedt om at vælge mellem at være rytter eller ingeniør.

- Det var ikke en sti, jeg var klar til at gå ned af. At opgive noget, der betød så meget for mig, siger han.

Her kan du se det danske hold køre kvalifikationsrunden:

Vigtig for Danmarks udvikling

Han blev derfor i 2019 tilknyttet det danske hold i 4000 meter holdforfølgelsesløb. Det er en disciplin, hvor farten kommer over 70 kilometer i timen, og der hele tiden jagtes de små ændringer, der kan være hundrededele af et sekund værd.

Den firedobbelte verdensmester i banecykling Alex Rasmussen var med til at vinde OL-sølv i holdløb 2008 og er DR's ekspert ved dette OL.

Han siger, at Dan Bigham sammen med danske Casper Folsach, der i mange år var en del af banelandsholdet, men nu også er ekspert i aerodynamik, gjorde meget for det danske hold.

- Han var med til at udvikle aerodynamikken sammen med Casper Folsach op til det sidste OL. Han er ingeniørtypen, der går enormt meget op i detaljen. Det er blevet en integreret del af det danske hold at optimere på de her ting, fordi de kører så stærkt. Jo stærkere de kører, jo mere betyder aerodynamikken.

Hvor vigtig var han for den udvikling?

- Jeg vil dele den mellem Folsach og Bigham. De har begge spillet en stor rolle med at gå op i de her detaljer, siger Alex Rasmussen.

Det kom blandt andet til udtryk ved OL i Tokyo, hvor det danske hold kørte med tape på skinnebenene og en nubret svedundertrøje, der gjorde fantomdragten endnu mere aerodynamisk.

De danske ryttere tape på skinnebenene for at forbedre aerodynamikken ved OL i Tokyo. (Foto: © Christian Hartmann, Ritzau Scanpix)

Danmark er underdog

Dan Bigham er den type cykelrytter, der udelukkende koncentrerer sig om tempodiscipliner, og for eksempel ikke kører landevejsløb. Men det gør han også fremragende.

- Han er helt klart en bærende del af det britiske hold. Det er ret imponerede, at han både har tid til at sætte sig ind i aerodynamikken og præstere på samme tid, siger Alex Rasmussen.

I mandagens indledende runde sluttede Storbritannien som nummer to, mens Danmark fik tredjepladsen. Et halvt sekund adskilte de to hold.

Alex Rasmussen siger, at det danske hold går ind til kampen om en finaleplads som underdog. Men intet kan udelukkes.

- Storbritannien så ud til at køre et nærmest perfekt holdløb, og jeg tror, Danmark kan forbedre sig et sekund eller mere. Så muligheden er der helt sikkert, siger Alex Rasmussen.

Du kan se semifinalerne i holdforfølgelsesløbet på DR1 fra klokken 18.50. Danmarks semifinale mod Storbritannien begynder klokken 19.35.