Ekspert forudser 50 graders varme i cockpittet hos racerkørerne på Djursland

Sommervejret får betydning, når den danske TCR-motorserie i weekenden indtager Ring Djursland.

Gustav Birch (billedet) ligger nummer tre i den samlede stilling efter sæsonens første løb på Jyllandsringen. (Foto: © Johnny Pedersen, Johnny Pedersen)

Sommervarmen er over os, græsplænen gisper og landmændene danser regndans.

Hos DMI melder de i weekenden om temperaturer i omegnen af 25 grader på Jyllands næsetip, og det får betydning for de racerkørere, som søndag brager afsted på Ring Djursland til sæsonens andet løb i TCR-motorserien.

Dækkenes sættes på prøve, ligesom tilværelsen iført en racerkørers klæder får svedperlerne til at springe, forklarer Casper Elgaard, tidligere motorsportstjerne og TCR-ekspert hos DR Sporten.

- Vejret kan få stor betydning for kørerne. Der bliver ekstremt varmt inde i bilen. Hvis der bliver omkring 25 grader udenfor, kan der snildt blive over 50 grader inde i cockpittet.

- Når man sidder med brandhæmmende undertøj, der svarer til skiundertøj, køredragt, styrthjelm og handsker, så er det altså noget, som får kørerne til at svede ekstremt meget, siger Casper Elgaard.

45-årige Casper Elgaard har lang motorsportskarriere bag sig, hvor han har været en af de bedste i de hjemlige løbsserier. Elgaard har også vundet 24 timers-løbet Le Mans. (© DR Sporten)
45-årige Casper Elgaard har lang motorsportskarriere bag sig, hvor han har været en af de bedste i de hjemlige løbsserier. Elgaard har også vundet 24 timers-løbet Le Mans. (© DR Sporten)

En af dem, der indledte sæsonens første løb med en tur på podiet, 19-årige Gustav Birch, erkender også, at det bliver hedt bag rattet.

- Man skal have masser af væske i kroppen og forsøge at holde sig kølig, siger Gustav Birch, som en smule småkækt påpeger, at han heldigvis har alderen med sig.

- Os unge, der er i god form og træner meget, vil nok have det lettere end de ældre kørere i felt. De vil nok kunne mærke det, griner Gustav Birch.

Høj alder eller ej stiller vejret i hvert fald ekstra krav til forberedelserne, forklarer Casper Elgaard.

- Kørerne skal allerede tænke over det i dagene op til løbet. Du kan ikke starte søndag morgen og nå at fylde kroppens depoter. Er man ikke klar på det, går det også ud over præstationsevnen, siger Elgaard.

Kom tæt på det 19-årige stortalent Gustav Birch, der drømmer om at leve af motorsport:

Dækkene kommer under pres

Motoren skaber fremdriften, men det er dækkene, som får det hele til at rulle. Fire styk, helst. De kommer kommer under pres, særligt på grund af de danske racerbaners beskaffenhed, siger Gustav Birch.

I Formel 1 er langsiderne.. ja, meget lange. Herhjemme er historien en lidt anden.

- De danske baner er meget små og langsiderne forholdsvis korte. Det gør, at dækkene ikke kan nå at køle af, som de kan i udlandet. Vi bremser hele tiden. Derfor bliver de varmere, og man skal tænke over ikke at presse dækkene for meget, siger han.

Sker det, kan selv den mindste kørefejl blive dyr, lyder det.

Herunder kan du se, hvordan man ombygger en personbil, så den kan køre TCR:

Det punkt ville også stå højt på Casper Elgaards liste, hvis han stillede til start på Ring Djursland i weekenden.

- De danske baner er små Mickey Mouse-baner med en masse sving hele tiden. Det sætter dækkene på overarbejde. Det er noget, man skal tænke over hele tiden. Og det er endnu vigtigere, når temperaturen samtidig bliver så høj som i weekenden, siger Casper Elgaard.

Du kan se TCR direkte, når sæsonens andet løb køres på Ring Djursland. Følg med søndag klokken 14.00 på DR1 og DRTV.