Mandag er en markant dag i historien om Odense Håndbold.
Her har kvindehåndboldklubben nemlig præsenteret en markant ny samarbejdspartner i form af energidrikkoncernen Red Bull.
- Det er en rigtig stor dag og utvivlsomt en af de største dage i klubbens historie, siger Lasse Østerager Honoré, der er administrerende direktør i Odense Håndbold, til DR Sporten.
Der er tale om et hovedsponsorat, der løber fra 1. januar 2025 til sommeren 2028.
Odense Håndbold bliver dermed den første håndboldklub i verden, der har Red Bull som samarbejdspartner. Og i øvrigt også det første Red Bull-sponsorerede sportshold i Danmark.
- Der er ingen tvivl om, at Red Bull som koncern for langt de fleste sportsklubber vil være rigtig, rigtig interessant at få med ombord, så vi er enormt stolte over, at det er os, der er kommet gennem nåleøjet, siger Lasse Østerager Honoré.
- For det første får vi et økonomisk rygstød, som havde det været en hvilken som helst anden hovedsponsor. Det er et pænt økonomisk løft. Uden at kende andre klubbers økonomi kan jeg sige, at det i hvert fald er en af de største aftaler, vi nogensinde har indgået.
Red Bull bliver partner på linje med klubbens eksisterende hovedsponsorer i form af Sydbank og 5E Byg. Sydbank kommer fortsat til at have den mest prominente plads på maven af spillertrøjerne, men Red Bulls logo kommer også til at præge klubbens spillerdragt fra den 1. januar.
Red Bull er kendt som en stor spiller i sportens verden, hvor koncernen ejer flere store sportshold som for eksempel fodboldklubberne RB Leipzig og Red Bull Salzburg samt Formel 1-holdet Red Bull Racing. I porteføljen er også både cykelhold, ishockeyhold og esportshold.
Men i samarbejdet med Odense Håndbold er der ikke tale om et ejerskab, men derimod et klassisk sponsorat.
Så I skal ikke hedde Red Bull Odense Håndbold?
- Nej, det er ikke en del af planerne, siger Lasse Østerager Honoré, der fortæller, at der på intet tidspunkt har været tale om et ejerskab eller et navneskifte.
Vil vinde Champions League
Og hvad er meningen så med det hele?
Set fra Fyns hovedstad er målet krystalklart. Det handler om at rykke klubben fra en status som top otte-klub i Europa til absolut europæisk topklub og i sidste ende vinde Champions League.
- Jeg håber, vi kan rykke vores forretning, så vi i fremtiden kan skabe den bedste trup og de bedste forudsætninger for vores trup til at kunne lykkes og vinde Champions League engang i fremtiden.
- Jeg tror, vi med Red Bull kan rykke hele vores fundament en tak op, så det forhåbentlig kan skinne igennem på banen i sidste ende, siger Lasse Østerager Honoré,
Odense-direktøren beskriver aftalen med Red Bull som et strategisk samarbejde mere end et klassisk sponsorat.
- De har en knowhow og et sportssetup, som forhåbentlig også kan være med til at flytte os. Det er et strategisk samarbejde, hvor vi får adgang til deres specialister inden for sundhed, data og marketing, hvor de forhåbentlig også kan være med til at rykke klubben udenfor banen.
Red Bull kommer også til at råde over en eller flere barer i Sydbank Arena, hvor klubben spiller sine hjemmekampe, ligesom også Odense Håndbolds sociale medier kommer til at bære præg af den nye hovedsponsor.
Odense Håndbold har været i dialog med Red Bull over flere år, og ifølge direktøren har koncernen haft et ønske om at nå en ny målgruppe og har derfor valgt at gå ind i håndbold.
Odense Håndbolds landsholdsmålvogter Althea Reinhardt kender allerede smagen af Red Bull, da hun i flere år har være tilknyttet den østrigske energidrikgigant som såkaldt Red Bull-atlet.