Kevin Magnussen varmer op til sit næstsidste Formel 1-løb. Med Qatars Grand Prix søndag og sæsonfinalen i Abu Dhabi næste weekend slutter en 10-årig karriere, der startede med en sensationel andenplads for McLaren i debutløbet i Australien i marts 2014.
Med hensyn til VM-point er den solrige eftermiddag i Melbournes Albert Park aldrig overgået. Siden har højdepunkterne i de i alt 185 grand prix'er været en håndfuld femtepladser, hurtigste omgang i Singapores Grand Prix 2018-19 og pole position til Brasiliens Grand Prix i 2022.
Den 32-årige dansker er afklaret med at drømmen om grand prix-sejre og VM-titler aldrig går i opfyldelse.
- Jeg voksede jo op med en tro på, at Formel 1 var det eneste, der betød noget i livet. Nu har jeg fundet ud af, at man kan være lykkelig uden race. At livet er fantastisk, selvom man ikke kører Formel 1, siger han til DR Sporten.
Kevin Magnussen er ikke typen, der fortryder ret meget. Men når han ser tilbage på sine 10 år i motorsportens kongeklasse, siger han:
- Jeg skulle nok have været mere kynisk – have været bedre til at spille spillet.
"Spille spillet" er noget andre Formel 1-kørere overlader til en manager. Men Magnussen har i mange år været den eneste kører i feltet, der ikke har haft en manager.
- Det har nok været en fejl, at jeg har kørt showet selv – at jeg ikke har haft en manager. Jeg har altid vidst, at det ikke var optimalt, men der har været omstændigheder der betød, at det var den eneste mulighed, siger Kevin Magnussen.
Han hentyder til samarbejdet med Dorte Riis, der var hans manager i juniorklasserne og frem til den første Formel 1-sæson hos McLaren i 2014. Trods den fornemme debutsæson blev danskeren sendt ud på McLarens reservebænk i 2015, da der skulle findes plads til Fernando Alonso.
Kort efter sluttede Magnussen samarbejdet med Dorte Riis, da Alonso snuppede hendes klients sæde. Dorte Riis tog efterfølgende Magnussen i retten, og han kommenterede retssagen i bogen 'Alt eller intet – mine år i Formel 1' fra 2021.
- Sagen har nu været for retten to gange, uden at Dorte har fået, hvad hun ville have. Det ærgrer mig, at det er kommet så langt ud, at vi i dag slet ikke er på talefod, siger han.
Dorte Riis er i dag manager for Frederik Vesti. Han er reservekører i Mercedes' Formel 1-team.
Også sket for Hamilton
Historien om Kevin Magnussen og Dorte Riis er ikke den første - og næppe heller den sidste - om en Formel 1-kører og en manager, der bliver uvenner.
Lewis Hamilton havde i juniorklasserne og et stykke ind i Formel 1-karrieren sin far Anthony som manager.
Da Hamilton var etableret i Formel 1, fik han det svært med Anthonys dobbeltrolle som far og forretningspartner. Han fyrede sin far, og i en periode havde de et anstrengt forhold. I dag, hvor det kun handler om et far-søn-forhold, er kontakten genoprettet.
Efter bruddet med sin søn var Anthony Hamilton i en periode manager for skotten Paul di Resta, der kørte Formel 1 fra 2011-13. Samarbejdet sluttede, da der opstod uenighed om Hamilton seniors andel i en af Paul di Restas sponsoraftaler. Anthony Hamilton sagsøgte Paul di Resta i den engelske højesteret, man parterne indgik forlig, inden der blev afsat dom.
Daniel Ricciardo, der for nylig mistede sit sæde hos Racing Bulls-Honda til Liam Lawson, måtte ligesom Magnussen og di Resta i retten med sin tidligere manager. I 2018 forhandlede australiens daværende manager Glenn Beavis en kontrakt for Ricciardo med Renault på plads.
Aftalen gav Ricciardo en løn på angiveligt 12 millioner dollars (cirka 80 millioner kroner), og Breen mente, han havde krav på 20 procent. Uenigheden endte i den engelske højesteret, hvor parterne indgik forlig.
Qatars grand prix køres søndag klokken 17.