Regelændring gør plads til 17-årigt talent: 'Det er megasvært at komme ind i Formel 1'

Formel 1 har ændret reglerne, så 17-årige nu kan få et sæde i motorsportens fineste række.

Mercedes har allerede gennemført en række private test med Antonelli, men det tyske team vil også gerne have mulighed for at afprøve ham i officielle træninger og måske endda løb. (Foto: © Peter Nygaard)

Hvor gammel skal man være for at køre Formel 1?

Det internationale bilsportsforbund FIA er åbenbart i tvivl. For få år siden indførte man en regel, der betød, at kun kørere, der var fyldt 18 år kunne få den såkaldte super-licens.

"Den regel blev indført på grund af mig," udtalte den regerende verdensmester Max Verstappen i forrige uge.

Hollænderen var kun 16 år, da han i august 2014 indgik sin første Formel 1-kontrakt med det Red Bull-ejede Toro Rosso-team (i dag: Racing Bulls). Få uger senere (og tre dage efter han var fyldt 17) deltog han i den første træning til Japans Grand Prix på den sværeste bane i VM-serien, Suzuka.

Da 2015-sæsonen startede i marts, blev 17-årige Verstappen den yngste kører i et Formel 1-løb nogensinde, og året efter blev den nu 18-årige hollænder med sejren i Spaniens Grand Prix 2016 den yngste grandprix-vinder i Formel 1-historien.

At man kunne køre Formel 1, før man fik kørekort var måske lige lovlig friskt, og herefter indførte FIA reglen om, at man skulle være 18 år for at få udstedt en superlicens.

Men nu har forbundet igen ændret mening – nu kan 17-årige atter få en superlicens.

I denne sæson kører Kimi Antonelli Formel 2. (Foto: © Imago/Ritzau Scanpix)

Ændringen kommer på et tidspunkt, hvor Mercedes vil fast-tracke teamets 17-årige juniorkører Kimi Antonelli frem til en Formel 1-debut allerede i næste sæson, hvor den italienske teenager efter planen skal overtage Lewis Hamiltons sæde.

Men forinden skal Antonelli, der har sprunget Formel 3 helt over og i år kører Formel 2, samle så meget Formel 1-erfaring som muligt. Mercedes har allerede gennemført en række private test med Antonelli, men det tyske team vil også gerne have mulighed for at afprøve ham i officielle træninger og måske endda løb.

Rygter i paddocken på Red Bull Ring, hvor Østrigs Grand Prix køres i weekenden, antyder at italieneren allerede i denne sæson kan afløse Logan Sargeant i Williams-teamet, der kører med Mercedes-motorer.

Kimi Antonelli har haft en lynkarriere, der på blot halvandet år har bragt ham fra Formel 4 (den første begynder-klasse efter gokart, red.) til tærsklen til Formel 1. Undervejs har han overhalet en anden Mercedes-junior, danske Frederik Vesti indenom.

Mens de er ved at gøre italieneren Formel 1-klar, virker det som om Mercedes har kørt den 22-årige ud på et sidespor. Frederik Vesti debuterer i weekenden i Mercedes GT3-team ved 24-timersløbet i Spa-Francorchamps, og har i modsætning til Antonelli ikke deltaget i teamets private Formel 1-tests, hvor også Mick Schumacher har været i aktion.

Men er 17-årige klar til Formel 1?

- Det handler ikke om alder – det handler om modenhed, siger Frederic Vasseur.

- Der er så mange ting, man skal lære. For mig personligt var det største problem faktisk at køre en fuld løbsdistance på over halvanden time, siger Max Verstappen. (Foto: © SANDER KONING, Scanpix Denmark)

Inden han fik sit nuværende job som chef for Ferraris Formel 1-team, arbejdede han sammen med en lang række unge kørere inklusive senere verdensmestre som Lewis Hamilton, Nico Rosberg og Sebastian Vettel.

- Der er unge kørere, der er uhyre modne – og der er kørere i 30'erne, der stadig ikke er blevet det, siger Ferrari-chefen.

Max Verstappen var åbenlyst klar til Formel 1 som 17-årig, men han havde det alligevel svært.

- Der er så mange ting, man skal lære. For mig personligt var det største problem faktisk at køre en fuld løbsdistance på over halvanden time. Jeg kom jo fra Formel 3, hvor løbene dengang varede omkring 35 minutter, siger hollænderen.

Kevin Magnussen, der kørte sit første Formel 1-løb for McLaren i 2014 som 21-årig, har det fint med, at 17-årige kan køre i motorsportens topklasse.

- Det er megasvært at komme ind i Formel 1, ligegyldigt hvor gammel du er. Det handler i høj grad om mental forberedelse, og om hvordan man kommer ind i Formel 1, siger han til DR Sporten.

Kevin Magnussen i en testkørsel for McLaren tilbage i 2014. (Foto: © Martin Rickett, Associated Press)

Kevin Magnussen fik en vanskelig begyndelse på sit Formel 1-eventyr, forklarer han. Det havde været nemmere at begynde hos et mindre team a la Force India, der forsøgte at hente danskeren i 2013, og senere skifte til et større mandskab.

- For mig var det svært at komme direkte ind hos McLaren – der så samtidig havde en dårlig sæson, siger Kevin Magnussen.

- Hvis man som meget ung kommer ind i et team, der gør det godt, kan alderen være en fordel. Så har man momentum, flyver på den lyserøde sky og udnytter den der enorme selvtillid, som unge mennesker jo har.

- Men omvendt – man kommer nemmere ud af kurs, når man er ung. Hvis det går skidt, har det også en selvforstærkende virkning. Det kan gå begge veje, når meget unge kørere kommer i Formel 1.

Østrigs Grand Prix på Red Bull Ring starter søndag klokken 15.00. Allerede fredag er der træning og kvalifikation til lørdagens såkaldte sprintløb klokken 12.00.