Kevin Magnussen har i den netop overståede weekend testet sin racer i Bahrain, inden den den kommende weekend byder på sæsonens første grandprix.
Men alt er ikke ved det gamle på danskerens Formel 1-team, Haas.
Siden sidste sæson er både holdkammeraten og teamnavnet blevet opdateret. Tyske Nico Hülkenberg er ny makker til Magnussen, og så er det amerikanske selskab MoneyGram, der arbejder med pengeoverførsler, kommet til som titelsponsor, så teamet nu officielt hedder MoneyGram Haas.
To ændringer, der kan få positiv indflydelse på danskerens sæson, som er den sidste i Magnussens nuværende kontrakt med Haas. Sådan lyder vurderingen fra DR Sportens Formel 1-ekspert Peter Nygaard.
Særligt det økonomiske rygstød, som MoneyGram giver Haas-teamet, kan kaste noget godt af sig set med danske motorbriller, da der ifølge Peter Nygaard er tale om "en ordentlig titelsponsor".
- Haas har lidt en dårlig forhistorie med titelsponsorer. Den ene var Rich Energy, som var en energidrik, ingen rigtig kendte. Den anden var Uralkali, som var et russisk gødningsfirma, der forsvandt sidste år, da Rusland gik ind i Ukraine.
- Det er forhåbentlig alle gode gange tre med Haas, for de første to forsøg med titelsponsorer faldt ikke særlig heldigt ud, forklarer Peter Nygaard.
Flere penge, bedre muligheder
Haas har tidligere lidt under manglende økonomi og deraf manglende resultater, da teamet ikke har haft de samme muligheder for at lave opgraderinger på bilerne i løbet af sæsonen, som feltets øvrige hold har haft.
Men det lader nu til at ændre sig med MoneyGram i ryggen.
- Det har altid været Haas' akilleshæl, at når sæsonen startede, så var de som regel med i den gode halvdel, og så droppede de drypvist ned igennem feltet, fordi de ikke kunne udvikle bilen på samme måde som de store teams.
- Det er der altså bedre mulighed for nu, fordi de har fået et større budget, siger Peter Nygaard.
Kevin Magnussen holder igen med forventningerne, men kan samtidig ikke lægge skjul på, at den nye titelsponsor kan få indflydelse på resultaterne. Det fortalte han i fredags til DR Sporten.
- Det giver flere ressourcer, og det peger i retningen af, at det godt kunne blive en spændende sæson. Men lige nu holder vi forventningerne helt i ro og fokuserer på det arbejde, vi er i gang med, lød det fra Kevin Magnussen.
I denne episode af DR Sportens podcast Tyvstart fortæller Peter Nygaard, hvorfor Haas er det team i Formel 1-feltet, der er klædt bedst på til at agere under det budgetloft, der er indført i Formel 1:
Intern konkurrence kan give pote
Peter Nygaard vurderer, at det ser lovende ud for Kevin Magnussen forud for sæsonens første grandprix, der køres på søndag i Bahrain.
- For det første har Kevin fået Nico Hülkenberg i den anden side af Haas-garagen, og det, tror jeg som udgangspunkt, vil hjælpe ham, fordi han kommer under mere pres, end Mick Schumacher formåede sidste år, siger han.
- En Formel 1-kører er altid bedst, når han har en teamkammerat, der ånder ham i nakken eller måske endda er en lille smule hurtigere.
Derudover fremhæver Formel 1-eksperten, at Ferrari-motoren, som Haas kører med, har fået 30 hestekræfter mere siden afslutningen på sidste sæson. For ikke at glemme det forstørrede budget.
Der er dog stadig langt op til kongeklassens sværvægtere Red Bull, Ferrari og Mercedes, og derfor skal Kevin Magnussen ifølge Peter Nygaard fokusere på én ting, hvis han skal køre sig til en kontraktforlængelse hos Haas-teamet.
- Han skal banke Nico Hülkenberg. Det er det eneste reelle grundlag, Kevin har at sammenligne sig med. Og det ved Gene Haas (teamejer, red.) og Günther Steiner (teamchef, red.) også.
- Hvis han kører bukserne af Hülkenberg hele sæsonen og slår ham markant både på point og i kvalifikationsduellerne, så er han ret sikker på at få en ny kontrakt med Haas, siger Peter Nygaard.
På lørdag køres kvalifikationen til Bahrains grandprix, der løber af stablen klokken 16.00 søndag.