Mens Formel 1-sæsonen er i fuld gang og i weekenden tager hul på anden halvdel, så rinder Kevin Magnussens tid i motorsportens fineste selskab så småt ud.
I dag annoncerede den 31-årige dansker, at han stopper hos Haas efter denne sæson.
Det betyder naturligvis ikke nødvendigvis, at Formel 1-karrieren er slut for Magnussen, men det ser sort ud, vurderer DR Sportens Formel 1-ekspert, Peter Nygaard.
- Han står i en meget svær situation, for der er meget få ledige pladser tilbage, og jeg tror, han skal finde sig en plads med det samme. Han kan ikke tillade sig at ryge ud og skulle ud i et nyt comeback i 2026.
- Men hans problem er, at han ikke har en manager til at repræsentere sig i det spil, der hele tiden foregår om pladserne på holdene.
- Og så har han ikke imponeret det sidste halvandet år ved siden af Nico Hülkenberg, og det er svært at komme videre, når man ikke kører fra sin holdkammerat, siger Peter Nygaard.
De fleste hold har allerede næste sæson på plads, men der er stadig et par ledige sæder rundt omkring.
- Mercedes har en ledig plads – der kommer han ikke ind. Så er der Williams, men det er usandsynligt, for der har han slet ikke været på tale.
- Så er der Alpine-holdet, som hed Renault tidligere, hvor han var i 2016 uden succes, men der er mange andre, der er i spil til det sæde.
Magnussens nuværende holdkammerat, Nico Hülkenberg, forlader også Haas efter denne sæson, og hans kommende hold kunne måske være Magnussens bedste chance.
- Sauber, der skifter navn til Audi, har svært ved at finde en kører, for ingen er interesserede i det sæde, der er ledigt. Men når de har sikret sig Hülkenberg og set, hvordan de har klaret sig indbyrdes, så står Kevin nok ikke øverst på deres ønskeliste, siger Peter Nygaard.
Hülkenberg blev Magnussens mareridt
Det hele startede egentlig godt for Kevin Magnussen, da han vendte tilbage til Haas i 2022 efter sit stop to år forinden.
Rigtig godt endda.
Magnussen kom ind på holdet, efter Haas havde opsagt russeren Nikita Mazepin grundet krigen i Ukraine, og danskeren takkede for tilliden med en femteplads i sit comeback.
Senere sikrede han sin og Haas' første pole position nogensinde, da han var hurtigst i kvalifikationen i São Paulo.
- Han kom tilbage med bulder og brag og satte sig omgående som holdets førstekører. Han havde Mick Schumacher som holdkammerat, der kendte holdet bedre end Kevin, men Kevin etablerede sig hurtigt som holdets hurtigste kører.
Magnussens imponerende comeback fik konsekvenser for Mick Schumacher, der blev skiftet ud med tyske Nico Hülkenberg, og det blev skæbnesvangert for Magnussen.
- Danske Magnussen-fans vil nok pege på en masse gode grunde til, det gik galt, men realiterene er, at han fik bøllebank af Hülkenberg, og det er aldrig et godt salgsargument, når man skal videre i Formel 1. Det er holdkammeraten, man bliver målt op mod, for han er den eneste, der har det samme udgangspunkt.
Det sidste halvandet år er gået støt ned ad bakke for Magnussen, der altså nu står uden et sæde i Formel 1 fra næste sæson.
I danskerens opslag på Facebook, hvor han annoncerer sit stop, indikerer han, at han ikke er færdig med Formel 1, og at han snart vil dele sine fremtidsplaner.
Peter Nygaard mener, at danskeren har kvaliteterne til at være en del af det fine selskab, selvom resultaterne og tendenserne i Formel 1-feltet er imod ham.
- Hvis han kan finde sin mojo frem fra før, han mødte Hülkenberg, så er han stadig en af de kørere, der hører til i Formel 1.
- Men jeg tror, han skal opgive drømmen om Formel 1 og skabe sig en stor karriere på et lavere niveau. Et tredje comeback er usandsynligt, selvom man aldrig ved med Kevin. Der er aldrig en kører, der er kommet så mange gange tilbage i Formel 1-historien.
- Han er kommet tilbage to gange, så hvorfor skulle der ikke kunne komme det tredje?