Magnussen skal undgå at blive den første til at opnå kedelig milepæl

Kevin Magnussen er i fare for at komme i karantæne.

Kevin Magnussen erkender, at han på grund af karantænefaren er under pres. (Foto: © Peter Nygaard)

Monacos grandprix i Monte Carlos gader er som regel et af de løb, Kevin Magnussen glæder sig mest til.

Banen i fyrstedømmets smalle gader øger fornemmelsen for fart, fortæller Formel 1-køreren.

- Her føles bilen 50 procent hurtigere end på andre baner, og derfor har jeg det så fedt, hver gang jeg stiger på bilen, siger Kevin Magnussen.

Den danske Haas-kører har to 10.-pladser (2014 og 2017) som bedste resultat i Monaco. Han bedste kvalifikation kom i 2019, hvor han med en af sine bedste omgange nogensinde sikrede sig femtepladsen på gridden.

Men i år kan Magnussen skrive Formel 1-historie i Monte Carlo på den kedelige måde. Han kan blive den første kører nogensinde, der får karantæne på grund af for mange strafpoint.

Magnussens strafpoint er kommet lynhurtigt

Systemet med strafpoint blev tilfældigvis indført samtidig med, at Magnussen debuterede i Formel 1 i 2014. Indtil da kunne kørerne kun straffes for enkeltstående hændelser, men med systemet fra 2014 samler kørerne strafpoint hen over sæsonen. Opnår en kører 12 strafpoint indenfor 12 måneder, udløser det karantæne i ét løb.

Banen i Monaco går blandt andet gennem tunnelen i høj fart. Her er det Ferraris Charles Leclerc i 2022. (Foto: © Sebastien Bozon/AFP/Ritzau Scanpix)

I de 10 år, der er gået, siden systemet blev indført, er der endnu ingen kørere, der har fået karantæne. Men efter et dramatisk forår har Magnussen på rekordtid fået 10 strafpoint, og han er derfor i overhængende fare for at misse et løb.

Magnussen har fået sine 10 strafpoint indenfor bare to måneder. Han startede 2024-sæsonen uden strafpoint, men allerede i årets andet løb i Saudi-Arabien fik han tre strafpoint for en manøvre mod køreren Alexander Albon.

I Kina blev han tildelt to point for et sammenstød med Yuki Tsunoda, og så fulgte Miamis grandprix for tre uger siden. Her var han i en kamp med Lewis Hamilton i sprintløbet udenfor banen flere gange, og det takserede dommerne til tre strafpoint. I selve grandprixet udløste et sammenstød med Sargeant Logan yderligere to strafpoint.

Magnussen har altså fået tre af de 10 strafpoint for at køre udenfor banen.

- Jeg ved ikke, om det er i orden, at jeg risikerer at blive udelukket fra et løb, fordi jeg er kørt udenfor nogle hvide streger på asfalten. Men sådan er reglerne, og med 10 point er det klart, at jeg skal passe på, siger han.

I Miami fik Kevin Magnussen tildelt tre strafpoint. (Foto: © Peter Nygaard)

Ingen andre kørere har fået så mange point på så kort tid, og de mange straffe efterlader danskeren i en svær situation.

Først den 9. marts næste år slettes de første strafpoint, og det betyder, at han i de resterende 17 løb i 2024 ikke må få mere end ét strafpoint. Får han to, bliver han den første kører i Formel 1-historien, der får karantæne på grund af strafpoint.

Hårde odds for danskeren, der er kendt for sin aggressive kørestil, og som samtidig skal kæmpe for at sikre sig en ny Formel 1-kontrakt for 2025-sæsonen. Denne weekend er ekstra kritisk, for i Monte Carlos smalle gader, hvor det næsten er umuligt at overhale, uddeles der traditionelt mange strafpoint.

Inden det nuværende system med strafpoint blev indført i 2014, kunne kørerne blive straffet for enkeltstående episoder. Kun en lille håndfuld kørere er gennem Formel 1's 75-årige historie blevet udelukket for deres kørsel.

Den seneste udelukkelse ramte Kevin Magnussens tidligere teamkammerat hos Haas Romain Grosjean. Han var skyld i et massesammenstød i det første sving i Belgiens grandprix i 2012 og blev udelukket fra det efterfølgende grand prix i Italien.

I mange år blandede bilsportsforbundet FIA og dommerne sig ellers ikke i kørernes opførsel.

Det fik i 1978 en gruppe af de førende kørere til selv at tage affære. De mente, at den unge italiener Riccardo Patrese bar hovedparten af ansvaret for det massesammenstød, der i Italiens grandprix kostede svenskeren Ronnie Peterson livet.

Patrese havde også gjort sig uheldigt bemærket ved flere andre lejligheder, og arrangørerne af USA's grandprix fik et ultimatum: "Enten nægter i Patrese starttilladelse – eller også kommer vi ikke."

Med udsigt til at stjerner som Niki Lauda, Emerson Fittipaldi og James Hunt ikke ville stille op, valgte de amerikanske arrangører at udelukke Patrese. Et par år senere frikendte civilretten i Milano italieneren for enhver skyld i Petersons død.

Monacos grandprix starter søndag klokken 15.00. Træningen til grandprixet køres fredag, mens kvalifikationen venter lørdag.