Formel 1 er havnet midt i den amerikanske valgkamp

Formel 1 tordner frem i USA, og sporten har spillet en rolle i både Donald Trumps og Kamala Harris’ valgkampe.

Donald Trump taler med amerikanske Lando Norris, da Formel 1-feltet var forbi Miami i maj. (Foto: © Mark Thompson, Ritzau Scanpix)

Kun et par uger før præsidentvalget i USA er Kevin Magnussen og co. i denne weekend på plads i Austin, Texas til det amerikanske grandprix.

Om fem uger, cirka to uger efter det amerikanske valg, køres endnu et grandprix i USA, denne gang i Las Vegas.

Formel 1 havde det i mange år svært i USA. Nationale mesterskaber som NASCAR, IMSA og IndyCar overskyggede Formel 1.

Donald Trump, der selv bor i Miami, var naturligvis på besøg i maj, da Formel 1-feltet kiggede forbi Florida. (Foto: © JIM WATSON, Ritzau Scanpix)

Men de seneste år er Formel 1 tordnet frem i USA, og sporten har spillet en rolle i både Donald Trumps og Kamala Harris’ valgkampe.

Kampagnebidrag og aflyste bobler

Det er i dag amerikanske Liberty Media, der ejer de kommercielle rettigheder til Formel 1. De amerikanske ejere har sørget for, at der nu er tre årlige grandprixer i USA. Ud over løbene i Austin i oktober og Las Vegas i november blev Miami Grand Prix afviklet i maj.

Her forsøgte den lokale ejendomsinvestor Steven Witkoff at udnytte banens eksklusive Paddock Club til en såkaldt fundraiser for sin nære ven Donald Trump.

Velhavende republikanere kunne mod et kampagnebidrag på 250.000 US Dollars (cirka 1,7 millioner kroner) overvære løbet fra den Rooftop Suite, Witkoff havde lejet i Paddock Club.

Jublen ville ingen ende tage, da Donald Trump viste sig på banen. (Foto: © James Gasperotti, Associated Press)

Da arrangørerne af Miami grandprix hørte om Witkoffs planer opsagde de lejemålet, men der forhindrede ikke Trump i at dukke op.

Den tidligere præsident kom under tordnende bifald fra tilskuerne ud på startgridden inden løbet, og han besøgte også McLaren-pitten, hvor han hilste på teamchef Zak Brown og Lando Norris.

Da Norris senere samme dag vandt sit første Formel 1-løb, var Trump hurtigt ude med en melding om, at han havde bragt den unge englænder held.

Harris-familien elsker det

Trumps optræden i McLaren-pitten medførte kritik af teamet, der efter manges mening gav den tidligere præsident en international platform.

Teamet udsendte derfor hurtigt en pressemeddelelse, hvor de blandt andet gjorde opmærksom på, at ”McLaren-organisationen er ikke politisk, men anerkender og respekterer det amerikanske præsident-embede.”

Kamala Harris har ikke været til at Formel 1-løb, men hun følger sporten tæt. Det afslørede hun i sidste uge, da hun var gæst hos den berømte vært Howard Stern på radiostationen SiriusXM.

- Hele familien elsker Formel 1, sagde demokraternes præsidentkandidat. Da Stern spurgte om hvem hun holder med, kom svaret promte: Lewis Hamilton.

Kamala Harris har tidligere besøgt blandt andet basketballkampe, men har altså til gode at vise sig til Formel 1. (Foto: © Jeff Lewis, Associated Press)

Kamala Harris sluttede sin Formel 1 snak med Stern med ordene:

- Du skulle prøve at se set. Når først man er begyndt…man bliver fanget af det.

Mens de to præsidentkandidater mere eller mindre åbenlyst bejler til de mange nye Formel 1-fans i USA, har andre amerikanske politikere fået et reelt problem med sporten.

Formel 1 er blevet en god forretning

Den tidligere Formel 1-kører Michael Andretti har opbygget et imponerende team, der er med i både IndyCar, IMSA og Formel E for el-biler. Nu vil han med nye, velhavende investorer og i samarbejde med mægtige General Motors også med i Formel 1.

Med hovedkvarter i engelske Silverstone og omkring 250 ansatte har Andretti-teamet allerede længe arbejdet på Formel 1-biler til 2026-sæsonen.

Men Liberty Media og de 10 nuværende Formel 1-teams vil ikke have Andretti med i feltet. Formel 1 er blandt andet takket være den øgede interesse i USA blevet en rigtig god forretning, og den vil de nuværende deltagere ikke dele med andre: Hverken Liberty Media eller de 10 teams mener, at nye teams fortjener at få del i Formel 1-guldalderen.

Liberty Media´s Formel 1-organisation har flere gange meddelt Andretti, at hans team ikke kommer med i feltet. Ikke desto mindre arbejder teamet ufortrødent videre, og rygter fra Silverstone antyder, at den første Andretti-racer klar allerede i januar.

Michael Andretti er omdrejningspunkt for sagen, der har nået kongressen i Washington. (Foto: © Paul Sancya, Associated Press)

I kampen for at få en plads i Formel 1-feltet får Andretti-teamet nu opbaking af 12 medlemmer af Kongressen i Washington. Der er tale om både demokrater og republikanere, der mener Formel 1-organisationen med deres afvisning af Andretti bryder den amerikanske kartel-lovgivning.

Hverken Donald Trump eller Kamala Harris ventes at have tid til at besøge Circuit of the Americas udenfor Austin i denne weekend, men Andretti-familien dukker sandsynligvis op for at lægge yderlige pres på Formel 1-organisationen.

For Kevin Magnussen bliver det ottende og sandsynligvis sidste gang han kører Formel 1 i Texas.

- Circuit of the Americas er en krævende bane for biler og dæk. Det er en bane, der kræver medium-downforce, og det plejer at passe os godt – jeg håber, at jeg kan score point, siger Kevin Magnussen.