Forberedelse? Det er der ikke tid til, når man får Formel 1-debut

Jan Magnussen startede med et par VHS-bånd og en gåtur banen rundt og Michael Schumacher måtte benytte en hvid løgn.

Danske Jan Magnussen var i 1995 test- og reservekører for McLaren-Mercedes, der havde placeret den dengang 22-årige dansker i det tyske standardvognsmesterskab, DTM. (Foto: © Peter Nygaard)

For fire dage siden var argentinske Franco Colapinto en forholdsvis anonym Formel 2-kører. Søndag starter han sit første Formel 1-grandprix på VM-seriens hurtigste bane, Monza i Italien.

Da Logan Sargeant fra USA smadrede endnu en bil under træningen til Hollands Grand Prix i sidste weekend, mistede Williams-teamchef James Vowles tålmodigheden. Amerikaneren blev fyret, og selvom der var mere erfarne kørere til rådighed – for eksempel Liam Lawson, Mick Schumacher og danske Frederik Vesti – valgte Vowles at forfremme teamets juniorkører Franco Colapinto.

Den 21-årige argentiner bliver en af de mindst erfarne debutanter i moderne Formel 1-historie. Han kørte 65 omgange for Williams i Young Driver-testen i Abu Dhabi i november, og fik 24 omgange i FP1-træningen op til det britiske grandprix i juli.

Sergio Perez, der de seneste år har været alene om at repræsentere Latinamerika i Formel 1, siger om Colapintos Formel 1-debut:

- Det bliver en kæmpe udfordring, men når man får sådan en chance, skal man bare tage den.

- Franco kommer under enormt pres, men han virker som en fornuftig fyr, der kan håndtere det, tilføjer vinderen af sidste uges grandprix i Holland, Lando Norris.

Franco Colapinto bliver den første argentiner i Formel 1 i 23 år. I 1950´erne dominerede argentineren Juan Manuel Fangio sporten med i alt fem VM-titler mellem 1951 og 57. (Foto: © Hoch Zwei, HOCH ZWEI/picture-alliance/dpa/AP Images)

Mens de fleste nye Formel 1-debutanter har gennemført et omfattende testprogram, er der kørere, der er stillet op i deres første grandprix med endnu mindre erfaring end Colapinto.

En af dem: Danske Jan Magnussen.

Han var i 1995 test- og reservekører for McLaren-Mercedes, der havde placeret den dengang 22-årige dansker i det tyske standardvognsmesterskab, DTM.

- Jeg havde jo kørt et par Formel 1-tests, men tanken om at køre løb var meget langt væk, fortæller Jan Magnussen.

- Jeg blev derfor vildt overrasket, da McLaren-chefen Ron Dennis pludselig dukkede op på start-gridden inden DTM-finalen i Hockenheim i oktober 1995. Han var altid meget business-like, men nu kom han hen til mig og lagde armen om skulderen på mig. Så stod vi bare der i lang tid – han sagde ikke noget og jeg blev mere og mere trykket af situationen. Det var vildt akavet! Men så sagde han pludseligt: ’Kan du klare et Formel 1-løb næste weekend?’.

Manager Willy Weber måtte bruge en hvid løgn for at sikre Michael Schumachers Formel 1-debut på Spa-Francorchamps i 1991. (Foto: © Grand Prix Photo)

Efter DTM-løbet fik Jan Magnussen at vide, at McLarens førstekører Mika Hakkinen var ramt at akut blindtarmsbetændelse, og at han ikke kunne køre Pacific Grand Prix den følgende weekend.

- McLaren lejede Silverstone-banen til mig om mandagen, hvor vi trænede starter og pit-stop og så var det ellers ind i en flyver og afsted til Japan.

Her ventede Aida-banen, som Magnussen aldrig havde set.

- Jeg fik et par VHS-videobånd fra løbet året før, og jeg gik jeg banen rundt – det var min forberedelse til mit første Formel 1-løb.

- I mine tests for McLaren havde jeg højst kørt fire omgange i træk, så det var skræmmende at skulle køre 81 omgange på Aida-banen. Men det gik OK, fortæller Jan Magnussen, der sluttede sin Formel 1-debut på 10.-pladsen; lige bag sin McLaren-Mercedes teamammerat Mark Blundell (GBR).

Det var også en blindtarmsbetændelse, der sikrede Oliver Bearmans Formel 1-debut. Han var tilbage i marts i år i Saudi Arabien for at køre Formel 2, men da Carlos Sainz Jr (ESP) skulle opereres akut, hentede Ferrari den 19-årige englænder op i Formel 1-teamet.

Her sluttede han trods den manglende forberedelse på en imponerende syvendeplads, der var med til at sikre ham et fulltime-job hos Haas F1 fra 2025.

Michael Schumacher vandt syv mesterskaber i sin tid som Formel 1-kører. (Foto: © Jimin Lai, Ritzau Scanpix)

Michael Schumacher debuterede også i Formel 1 med minimal forberedelse. I august 1991 blev Jordan-teamets førstekører Bertrand Gachot fængslet efter et slagsmål med en taxachauffør i London. Teamchef Eddie Jordan skulle derfor med kort varsel finde en stand-in til Belgiens Grand Prix, og der var mange bejlere til pladsen.

Schumacher, der var juniorkører i Mercedes´ Le Mans-team, var ikke det oplagte valg, for han havde aldrig kørt en Formel 1-bil. Selv da Mercedes tilbød at betale for Schumachers F1-debut (beløbet var angiveligt 150.000 USD) tøvede Eddie Jordan.

Teamchefen mente ganske fornuftigt, at det ville være for risikabelt at lade en kører uden F1-erfaring debutere på Spa-Francorchamps banen; dem sværeste bane i VM-kalenderen.

Han spurgte Schumachers manager, den farverige Willy Weber, om hans klient overhovedet kendte Spa-Francorchamps banen.

Weber overviste Eddie Jordan med ordene:

- Selvfølgelig – Michael har været på Spa-Francorchamps masser af gange!

'Vilde' Willy glemte bare at sige, at Michael Schumachers besøg i Spa-Francorchamps havde begrænset sig til tilskuerpladserne.

Det hæmmede dog ikke den dengang 22-årige tysker, da han først kom bag rattet af Jordan-raceren: Med en sensationel syvendeplads under kvalifikationen grundlagde Michael Schumacher den Formel 1-karriere, der senere gjorde ham til syvdobbelt verdensmester.

Franco Colapinto starter sammen med resten af Formel 1-feltet Italiens Grand Prix søndag klokken 15.00.