Eksperter er enige: Magnussen kommer til fremtidens hold

Kevin Magnussen har alle muligheder for at bliver verdensmester i Renault, mener eksperter.

Der er rigelig grund til at smile for Kevin Magnussen, der efter alt at dømme kører Formel 1 i 2016. (Foto: © MARK DADSWELL, Scanpix)

Onsdag eftermiddag skriver Kevin Magnussen med al sandsynlighed under på en aftale med Formel 1-holdet Renault, og dermed vil danskeren igen være at finde i motorsportens mest prominente racerløb.

Renault, som vender tilbage til Formel 1 som fabriksteam efter mange års fravær, har opkøbt Lotus-holdet, og holdet har store ambitioner om at blande sig i toppen af Formel 1-feltet.

Renault har gennem en længere periode primært beskæftiget sig med at levere motorer til andre hold, men bilfabrikanten satser nu benhårdt på succes som fabriksteam.

Som fabriksteam bliver Renault fuldt ud ansvarlig for sammensætningen af bilen, hvis man ser bort fra dækkene, og det giver både Renault og Kevin Magnussen fantastiske fremtidsudsigter, lyder det fra TV3's Formel 1-ekspert John Nielsen.

- Ved at være et fabriksteam, hvor både motor og bil er fra Renault, har de mange flere muligheder. De kan få en bil, der som helhed bliver bedre, fordi de kan bygge bilen op omkring motoren, og det gør, at den bliver mere effektiv.

- Når man taler Formel 1, er det jo de små marginaler, der gør forskellen, og har man det hele i huset, har man chancen for at gøre et bedre arbejde, siger John Nielsen til DR Sporten.

Leverer motorere til mestre

Renault optrådte for første gang i Formel 1 som fabriksteam i 1977, og siden da har de, med periodevise undtagelser, været del af Formel 1-verdenen.

Der kommer masser af vind i håret for Kevin Magnussen i 2016, hvor den igen står på Formel 1. (Foto: © MARK DADSWELL, Scanpix)

Som fabriksteam vandt de Formel 1-verdensmesterskabet i 2005 og 2006 med Fernando Alonso bag rettet, mens den franske bilfabrikant har leveret motorer til blandt andre Williams og Red Bull, der begge har kørt mesterskaber hjem i en bil med en motor fra Renault.

Red Bull-teamet, og i særdeleshed Sebastian Vettel, har nydt godt af Renault-motoren, hvor tyskerens hidtil fire mesterskaber blev sikret via en Renault-motor.

Derfor er der også stor tro på fra de danske eksperter, at Kevin Magnussens samarbejde med Renault kan føre store ting med sig. Men da Renault som nyopstartet team er i en opbygningsfase, er der ingen forventninger om, at der skal leveres fra dag et, mener sportschef for Dansk Automobil Sports Union, DASU, Bo Baltzer.

- Renault ved, at hvis de kan få Kevins potentiale udløst de næste år, så har de en potentiel verdensmester. Han står i en god situation, hvor han ikke er tvunget til at præstere fra første dag, som han var hos McLaren. Hos Renault skal de bygge en fremtid op sammen, og man skal ikke regne med, at Kevin og Renault vinder noget i 2016.

- Det et godt tidspunkt for Kevin Magnussen at komme til, da han så kan være en del af begyndelsen på et nyt hold, der skal skabe resultater i fremtiden. Det er efter min mening fremtidens hold, og de kommer for at vinde. siger Bo Baltzer til DR Sporten.

Utilfreds med Red Bull

Renault blev udsat for en del kritik, da det begyndte at gå ned ad bakke for Red Bull. Motorerne var ikke gode nok, mente Red Bull, mens Renault var utilfredse med, at de ikke fik den anerkendelse, de fortjente.

Og det er en af hovedårsagerne til, at de nu satser alt som fabriksteam, mener John Nielsen.

- Da Red Bull vandt, så var det Red Bull, der vandt, men når Red Bull tabte, så var det på grund af en dårlig motor fra Renault. Det ville de ikke finde sig i, så nu har Renault gjort op med det, og de har besluttet, at hvis de fortsat skal være i Formel 1, skal de være der som fabrikshold, hvor det hele er Renault.

At skabe et konkurrencedygtigt hold er dog ikke noget, der sker over natten. Der venter Renault nogle udfordringer, som tager tid.

- Der venter nogle udfordringer for Renault, hvor logistikken skal i orden, og der skal oparbejdes et samarbejde med de kørere, der er på teamet. Så de bliver ikke mestre i 2016, men det ser godt ud på længere sigt, siger John Nielsen.

Ventetiden er dog det hele værd, mener han.

- Der er ingen tvivl om, at Kevin Magnussen er det rigtige sted. Der er nogle andre perspektiver, når man kører for et fabriksteam, for der er helt andre muligheder både økonomisk og sportsligt. Det er enhver racerkørers drøm, så det er vanvittigt spændende for Kevin Magnussen, slutter han.

Når - og hvis - Kevin Magnussen og Renault sætter signaturer på kontrakten, har de lidt over halvanden måned til at forberede sig til det første Formel 1-løb.

Det køres i Melbourne i Australien den 20. marts, hvor Renault og forhåbenligt også Magnussen får comeback som henholdsvis fabriksteam og kører.