Det er dyrt at blive Formel 1-kører.
Godt og vel 80 millioner kroner lyder prisen, hvis en ung kører skal føres fra gokart og hele vejen frem til det ultimative mål, motorsportens kongeklasse Formel 1.
Den syvdobbelte verdensmester Lewis Hamilton, der kommer fra en beskeden baggrund og voksede op i et socialt boligbyggeri i engelske Stevenage, er ikke i tvivl om, at det er en uheldig udvikling.
- Sporten er blevet en klub for milliardærsønner. Med min baggrund i arbejderklassen ville det i dag ikke være muligt at kæmpe sig frem til Formel 1. Det må vi lave om på, så motorsport bliver en sport for både velhavende børn og for unge fra mere beskedne kår, sagde briten for et par år siden i et interview med spanske AS.
Allerede i gokart handler det om millioner. De unge kan starte billigt i en brugt kart på lokale baner. Men når det bliver mere alvorligt med internationale løb og professionelt grej, kommer de første millionregninger, forklarer den tidligere danske Formel 1-kører Jan Magnussen.
- Jeg har hørt, at der er rige fædre, der bruger to-tre millioner kroner om året på deres søns eller datters gokart-karriere, siger Jan Magnussen til DR Sporten.
Han er selv indehaver af tre VM-titler i gokart fra 1987, 1989 og 1990.
- Det var andre tider. Min bror Erik og jeg tog afsted i en gammel kassevogn, som vi sov i. Vi havde en stor madpakke med, der blev noget langhåret, som dagene gik.
- I dag handler det om store motorhomes (autocampere, red.), professionelle teams, personlige diætister og trænere. Og masser af penge, siger Jan Magnussen, der er far til den nuværende Formel 1-kører Kevin Magnussen.
En regning med vokseværk
En international gokart-karriere tager typisk fire år fra køreren er 13 til 16 år og kan koste tæt på ti millioner kroner.
Gokart på internationalt topplan er i dag så dyrt, at det faktisk kan blive lidt billigere, når de unge kørere rykker op i rigtige Formel-biler. En sæson i et professionelt team i begynder-klassen Formel 4 koster omkring to millioner kroner. Der skal typisk to sæsoner i Formel 4 til, inden man avancerer til Formel 3.
Da danske Frederik Vesti i 2021 kørte sin anden sæson i det internationale Formel 3-mesterskab, fortalte hans manager Dorte Riis til dagbladet Børsen, at en sæson kostede cirka ti millioner kroner.
Sidste år rykkede Vesti op i Formel 2, der er sidste station på rejsen mod Formel 1. Her koster en sæson ifølge Riis omkring 20 millioner kroner.
I weekenden stiller Vesti op i næstsidste afdeling af Formel 2-serien 2023 på Monza-banen, og han har hele året været med i kampen om titlen og ligger lige nu på den samlede andenplads og står på tærsklen til Formel 1.
Den samlede pris for en billet til rejsen fra gokart til Formel 1 afhænger naturligvis af, hvor mange år turen tager og hvilke teams, der er involveret, men cirka 80 millioner kroner er et kvalificeret bud.
Hvor kommer de mange millioner fra?
Som Lewis Hamilton var inde på: Der er rigtig mange velhavende fædre, der selv finansierer en stor del af turen.
For Vesti-familien kostede det bogstaveligt talt en bondegård, da der skulle findes penge til Frederiks første år i international motorsport. Faderen Peter Vesti solgte sin gård for at finansiere sønnens karriere.
De største talenter kan tiltrække investorer, der betaler for turen gennem juniorklasserne mod at få del i kørerens fremtidige indtægter.
Kevin Magnussen har for eksempel betalt tilbage til milliardær og Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen, der var med til at føre Magnussen frem til Formel 1.
Personlige sponsorer spiller også en rolle, og Frederik Vesti har en i årrække nydt godt af loyale firmaer, der har hjulpet ham på vejen mod Formel 1. Danskeren blev i 2021 optaget i Mercedes´ talentakademi, og den tyske fabrik, der bruger Vesti i udviklingsarbejdet omkring deres Formel 1-biler, spytter også i kassen.
Efter at have gennemført rejsen fra gokart til Formel 2 håber Frederik Vesti allerede næste år at sikre sig en plads i Formel 1. Det er først her kørerne begynder at tjene store penge, og de bedste kørere - for eksempel Lewis Hamilton - kan tjene flere hundrede millioner kroner om året.
Men for hver ung kører, der kommer gennem nåleøjet til Formel 1 og opnår de store lønninger, er der mange, der ikke når endestationen på den kostbare rejse.
Som Anders Holck Povlsen har sagt om sit samarbejde med Kevin Magnussen:
- Han var min mest risikofyldte investering.