Fra 2027 er det slut med Adidas' logo og velkendte striber på det tyske fodboldlandsholds trøjer.
Den tyske tøjfirma bliver erstattet med amerikanske Nike, som ifølge flere tyske medier vil kaste 100 millioner euro af sig til det tyske fodboldforbund (DFB). Det er angiveligt dobbelt op sammenlignet med den eksisterende aftale med Adidas.
Samarbejdet med det tyske tøjfirma går helt tilbage til 1950'erne, og siden 1980 har Adidas været fast leverandør af, ofte ikoniske, tyske landsholdstrøjer. Men om tre år er det tak for denne gang.
Forbundets administrerende direktør, Holger Blask, fortæller, at valget af Nike blandt andet er et spørgsmål om penge.
- Nike kom med det klart bedste økonomiske tilbud, lyder det fra fodbolddirektøren i en pressemeddelelse.
I samme ombæring løfter forbundets formand, Bernd Neuendorf, sløret for, at aftalen, som træder i kraft i 2027, gør det muligt for DFB at udføre nøgleopgaver med henblik på udviklingen af fodbolden i Tyskland. Han takker samtidig Adidas for det lange samarbejde.
- Indtil december 2026 vil vi gøre alt, hvad vi kan for at opnå fælles succes med vores mangeårige og nuværende partner Adidas, som tysk fodbold har skyldt meget i mere end syv årtier, siger Bernd Neuendorf.
Det kom først Adidas for øre torsdag, at fodboldforbundet har indgået en aftale med Nike.
- Vores kontrakt med det tyske fodboldforbund løber til udgangen af 2026. Vi blev informeret af DFB i dag om, at forbundet vil have en ny leverandør fra 2027, sagde en talsmand fra Adidas til den tyske del af Sky Sports.
Opsigtsvækkende melding
Men penge er ikke alt. Sådan må man forstå kritikken, som er kommet i kølvandet på DFB's udmelding. Vicekansler Robert Habeck fra regeringspartiet De Grønne har udtrykt sin ærgrelse over skiftet.
- Jeg kan næsten ikke forestille mig den tyske trøje uden de tre striber. For mig hørte Adidas og sort-rød-guld altid sammen. Et stykke tysk identitet. Jeg ville gerne have haft lidt mere lokalpatriotisme, siger Robert Habeck ifølge Bild.
I en afstemning på det tyske medie Kicker mener 90 procent af de 165.000 brugere, som har stemt, at DFB's aftale med Nike er en dårlig beslutning.
Nyheden har også vakt opsigt på det tyske U21-landshold, som var i aktion torsdag.
Både landstræner Antonio Di Salvo og anfører Eric Martel var forbavsede over den nye sponsoraftale.
- Det var meget overraskende for alle, da denne nyhed kom, sagde Antonio Di Salvo ifølge mediet Kicker, mens U21-anføreren fortalte, at en landsholdstrøje uden de tre striber var "svær at forestille sig".
Reaktionerne har fået DFB til at komme med følgende udtalelse:
- Vi forstår alle de følelser, der ligger i det. Også for os som fodboldforbund er det et skæringspunkt, når man tænker på et partnerskab, som har været og stadig er fyldt med så mange specielle momenter, og som nu slutter efter mere end 70 år, skriver DFB.
Aftalen mellem DFB og Nike løber fra 2027 til 2034.