Sådan udnytter Qatar EM i fodbold

Statsejede selskaber fra stater, hvor menneskerettighederne ikke overholdes, er storsponsorer ved EM.

Har du lagt mærke til bandereklamerne med fremmede tegn og navne ved EM i fodbold? Skilte, der under slutrunden har indrammet grønsværen og stjerner som Romelu Lukaku og Cristiano Ronaldo, lyser op med navne som Gazprom, Hisense og Qatar Airways.

Selskaberne er ejet af stater som Rusland, Kina og Qatar, og de ønsker at sælge dig mere end digitale fjernsyn og fryden ved en problemfri flyrejse: ifølge eksperter bruger de fodboldslutrunden til at sole sig i sportens værdier og forsøger på den måde at få dig til at glemme de problemer, staterne har med at overholde almene menneskerettigheder.

I explaineren, der ligger over artiklen, dykker vi mere ned i, hvordan de statsejede sponsorer udnytter fodboldslutrunden.

RETTELSE: I en tidligere version af videoen fremgik det, at Christiano Ronaldo skulle have fået Coca Colas aktie til at falde med 25 milliarder, da han fjernede to colaflasker til et pressemøde under EM. Den konklusion har vi ikke belæg for, og delen er derfor fjernet.