Tre Tour-etaper at glæde sig til: Brosten, grus og rekordetape giver noget for enhver smag

Tour de France-ruten i år er mere alsidighed, end den har været i mange år, og derfor er der en grobund for underholdning.

ARKIV Bjergene kalder igen i årets Tour de France, men der er også grus og brosten. (Foto: © BENOIT TESSIER, Scanpix)

I årets udgave af Tour de France er det fuldstændig lige meget, om man foretrækker bjerge, flade etaper, brosten eller sidevind. Der er nemlig lidt til alle, når man går dybere i ruten.

De første mange etaper er en blanding mellem kuperede og de helt flade, hvor der er risiko for sidevind. Senere tager bjergene som sædvanligt over med en enkelt tidskørsel til sidst.

Den gode blanding betyder måske, at de rene bjergryttere kan få svært ved at hente den samlede sejr.

Vi har kigget nærmere på ruten med Henrik Fallesen, der er DR Sportens cykelkommentator, og han har udpeget tre etaper, som bliver ekstra spændende.

9. etape den 15. juli - Brostensetapen

Brosten skaber altid drama i Tour de France, og vi så for fire år siden, hvad man kan med brostenene i løbet. Specielt hvis vejrforholdene er til det. Nibali grundlagde sin samlede sejr i 2014 på dem. Fuglsang så fra første parket, hvordan man gør det, da han var italienerens afgørende løjtnant den dag.

Med danske øjne er det værd at holde øje her, fordi Fuglsang har set, hvordan man kan udnytte en etape som denne. Han må helt sikkert have planlagt at prøve at gøre noget lignende. Vi kan godt forvente, at Fuglsang vil prøve at køre aggressivt.

Med neutrale cykelsportsbriller skal man bare se frem til at se rytterne på de her brosten, fordi der er så mange, der ikke er vant til det, som kommer på glatis. De skal pludselig lære at køre på dem, og det giver altid drama med nervøs kørsel.

10. etape den 17. juli – Grus på første bjergetape

Man siger altid, at dagen efter hviledagen er svær. Den er så blevet endnu sværere, fordi det er løbets første reelle bjergetape. Det er jo hårdt nok i sig selv. Man har dog endda indlagt den her lumske passage på Plateau des Glières med to kilometers grusvej. Det er vi ikke vant til at se i Tour de France.

Det kan give et spektakulært cykelløb. Det kan presse klassementsrytternes krav til materiale. Skal de have nogle alternative dæk på bare på grund af det her stykke grusvej? Eller tager man chancen? Vi så i Strade Bianchi, hvordan grusveje kan give et fantastisk cykelløb.

Jeg synes, at det er fedt at se, hvor meget Tour de France-arrangørerne tænker nyt.

Spørgsmålet er, om det er for langt ude til, at favoritterne kan angribe på det stykke, fordi der er stadig 90 kilometer til mål, men med regnvejr kan der pludselig komme en masse punkteringer, eller rytterne kan begynde at skride. Der er rigtig mange faremomenter, selvom det kun er et kort grusstykke.

17. etape den 25. juli – Den korteste etape i 30 år

Sølle 65 kilometer, men det er hårdt hele vejen fra start til mål med tre stigninger. De starter med at køre direkte op i himlen på Col de Peyresourde og Montée de Peyragudes. En så kort distance kan godt give eksplosivt cykelløb. Der er helt sikkert nogen, som er fristet til at angribe med det samme.

Det kan godt bringe nogle ryttere på en syregrænse, hvor de kan tabe Tour de France.

Nogle gange bliver rytterne afskrækket af de her lange kongeetaper, fordi de tænker, at de må gemme kræfterne til afslutningen. Men den her er kun 65 kilometer, så hvis man har noget tid, som man vil have indhentet, så skal man prøve at angribe på det første eller andet bjerg. For at sætte maksimalt tryk på dem, der har førertrøjen.

Den her etape kan vende op og ned på klassementet. Førertrøjen kan ryge ud fra podiet, mens andre kan avancere markant.

Der vil også være en alternativ start, hvor man starter i grupper. De 20 bedste i klassementet starter først med et forspring til de 20 næste. Det bliver interessant at se, men det er stadig svært at forudse, hvordan det vil udvikle sig, fordi det kommer helt an på, hvordan klassementet ser ud den dag.

Hvis eksempelvis der er kaptajner, der har flere hjælperyttere med, som Team Sky eller Movistar, kan de køre aggressivt fra start af mod de kaptajner, som sidder helt alene.

Tour de France starter lørdag, og du kan følge hele løbet i Touren på P3 eller herinde på dr.dk/sporten. Derudover kan du også følge op på alle etaperne om aftenen i vores program på DR1 AftenTour.