Astana-rytteren Jakob Fuglsang skal gøre op med sig selv, om han vil gå efter en rolle som kaptajn på et nyt og formentlig mindre hold, eller om han kan forlige sig med tanken om at være betroet hjælper for Vincenzo Nibali i de store etapeløb.
Hans kontrakt nærmer sig udløb, men det er slet ikke sikkert, at han vil forlade det kasakhiske hold til fordel for et hold, hvor budgettet og dermed de sportslige ambitioner er mindre.
- Det er svært lige at finde de hold, hvor der er plads, og som også har et vist niveau, og har råd til at bruge penge som en rytter som mig.
Interesse nok
I første omgang handler det for Jakob Fuglsang om at gøre en god figur i Tour de France, og selvom hans kontrakt udløber efter denne sæson, ved han ikke, hvornår der er en afklaring.
- Jeg ved ikke, hvornår der vil være noget på plads, men der virker til at være interesse nok, og der er også interesse fra Astana om at forlænge. Men det virker heller ikke til at være det nemmeste år, for der er mange hold, der er usikre på, hvad de har af budgetter. Kontrakterne hænger ikke på træerne.
Tidligere på året har både Alexandre Vinokourov og sportsdirektør Giuseppe Martinelli åbent givet udtryk for, at Astana er interesseret i at beholde danskeren på holdet, og Jakob Fuglsang har det egentlig udmærket uden at være den ubestridte leder.
- Jeg får jo stadig mine muligheder hist i pist, så jeg kan egentlig ikke tillade mig at være utilfreds med den måde, det foregår på.
- Jeg er åben, og så må vi se, hvad der sker, men min manager arbejder på det, siger han.
Jakob Fuglsang har kørt for Astana siden 2013.