Det var spået på forhånd, at sjette etape ville volde feltet problemer, da to ture op ad stejle Mur de Bretagne ventede rytterne.
Men ikke nok med det spillede vejrguderne også en rolle, da en kraftig sidevind gav seriøse udfordringer.
Det udnyttede Quick Step til at sætte et voldsomt angreb ind med lidt over 100 kilometer igen, hvilket splittede feltet, og gav store problemer for blandt andre Astana og holdets kaptajn, Jakob Fuglsang, der blev sat.
- Vi bliver fanget lidt i den vaskemaskine, der sker, ved at folk kører frem, og vi ryger tilbage i midten, og så kommer vi til at sidde langt tilbage.
- Vi skal selvfølgelig sidde sammen dér og være mere vakse, men det var så tidligt på etapen, at jeg tænkte, at vi bliver nok samlet igen, siger Jakob Fuglsang.
Det lykkedes også Fuglsang hurtigt at komme tilbage til feltet, selvom flere af holdkammeraterne lå i en gruppe endnu længere tilbage.
Flere problemer
Troede Jakob Fuglsang så, at faren var drevet over, så tog han fejl.
Med godt og vel 27 kilometer tilbage var der nye problemer for danskeren, der styrtede og måtte en tur - ikke i asfalten - men ud i én af naturens plager.
- Jeg var en tur i brændenælderne den her gang. Med lidt over tyve kilometer før mål er der en panikopbremsning lige foran mig, og jeg får ikke stoppet, og så skrider cyklen ud, og jeg må tumble en tur. Heldigvis ser det ikke ud til at være noget slemt den her gang.
Og derfra var det ren overlevelse.
- Efter at være styrtet og skulle komme tilbage de sidste tyve kilometer så var hele pointen bare ikke at tabe tid og komme så godt med over som muligt. Det lykkedes mig heldigvis at få lusket mig frem, inden vi ramte stigningen, og jeg sidder forholdsvis godt med op over.
Og det godkendte resultat kan han i høj grad takke holdkammeraterne for.
- De kørte som død og helvede, og jeg sagde ’easy easy, vi skal nok nå det'. Der var en 23 kilometer igen, så jeg var ikke bange for ikke at komme tilbage. De gjorde det godt, slutter en tilfreds dansker.
Fuglsang og resten af feltet skal i ilden igen i morgen, når rytterne bevæger sig 231 kilometer fra Fougères til Chartres.